275 liters till malawi(golden mm)

#1 - 30 april 2007 20:37
hej!

tänkte investera i en 275-literstank åt mina Malawis, (har 4 st golden nu, men skall nog köpa lite andra typer av ciklider också)

nu undrar jag, 275 liter måste väl räcka ett tag, eller hur?
hur många fiskar skulle jag kunna ha då totalt, om vi räknar i ciklider, i ungefär samma storlek som Goldens?

tips på bra filter, ytter eller innerfilter?

duger det Eheim 2213 ytterfilter som jag har nu i mitt 135-liters??

Kristoffer
#2 - 30 april 2007 21:17
Stoffy34 skrev:
hej!

tänkte investera i en 275-literstank åt mina Malawis, (har 4 st golden nu, men skall nog köpa lite andra typer av ciklider också)

nu undrar jag, 275 liter måste väl räcka ett tag, eller hur?

hur många fiskar skulle jag kunna ha då totalt, om vi räknar i ciklider, i ungefär samma storlek som Goldens?

tips på bra filter, ytter eller innerfilter?

duger det Eheim 2213 ytterfilter som jag har nu i mitt 135-liters??

Kristoffer

Halloj,

Vilket filter du behöver grundas ju på hur mycket fisk du har i... Har du bara ett litet stim mbunas så duger ett 2213 bra. Men belastar du max, så tycker jag att det är klent.
Sedan så tycker jag du ska investera i en powerhead också. Få lite fart på vattnet.

Max antal mbunas i ett 275. Räkna bor 50 liter för sand, sten och annan inredning. 225 liter kvar. Mbunas trivs när de är ett större stim, och har du tillräckligt med filter så borde du kunna få in runt 17-20 fiskar. Räknar med att varje fisk blir runt 11-12 cm.
Skulle rekomendera max 2-3 arter i ditt kar, efter det tror jag att det blir lite plottrigt. Golden är alltid fin. Röd zebra och demasoni/johanni är också favoriter hos mig :)

Lycka till

Mvh

Stefan
#3 - 30 april 2007 22:15
Stew skrev:
Halloj,

Röd zebra och demasoni/johanni är också favoriter hos mig :)

Lycka till

Mvh

Stefan

Hur fungerar dina johanni ihop med andra fiskar med svarta teckningar, som demasoni? Min maingano blev sjötokig på mina crabro. och de (johanni/cyanorhados) står ju nära varandra. :(
#4 - 30 april 2007 22:16
Jag har ett 2215 i mitt 150-liters, och jag tycker det är lite klent... bedöm själv ;)
#5 - 30 april 2007 22:20
ok!!

tackar för alla tips!!
demasoni/johanni?

vilken är det?

måste kolla upp det!!

ok, jo en powerhead skall jag köpa, hittade en för 280 kr, det kan det kanske vara värt

kanske borde satsa på ett nytt filter i alla fall
eller fixa det jag har nu, mitt 2213 är lite segt, behöver nog rensas lite
så kanske det räcker, och jag skaffar ett powerhead som komplettering

ha re

Kristoffer
#6 - 30 april 2007 22:22
ok
tackar för tipset

jo får väl investera i ett nytt filter kanske

kanske ett fluval innerfilter?
är de bra, någon som vet??

nu har jag ett Aquael i mitt lilla akvarium, det fungerar bra, och det är ju ett billigt märke!!

Kristoffer
#7 - 30 april 2007 22:26
Stoffy34 skrev:
ok!!

tackar för alla tips!!

demasoni/johanni?

vilken är det?

måste kolla upp det!!

Kristoffer

Demasoni är en art. Hanarna där är klarblå med svarta teckningar.
Johanni-hanar är också blå (honorna är gula), med svarta teckningar, låtvara att det är i längsled.
Maingano (eller cyaneorhados) är mycket lika johannin, men där är honorna och blå/svarta.

Jag tror att, om man har både maingano eller johanni ihop med demasoni, så blir det krig! [B)]
#8 - 30 april 2007 22:28
Jens A. skrev:
Hur fungerar dina johanni ihop med andra fiskar med svarta teckningar, som demasoni? Min maingano blev sjötokig på mina crabro. och de (johanni/cyanorhados) står ju nära varandra. :(

Har aldrig haft dem tillsammans. Tror inte edt blir så bra :P Därför jag gjorde ett / mellan deras namn..! Den dominanta johannihannen jag har hade nog mobbat allt som är svart som kommer ner i det där karet...
#9 - 30 april 2007 23:03
ok
då är jag med
#10 - 30 april 2007 23:04
skall kolla upp de arterna nu!!
jag kanske skall satsa på ett par av dem

ha re

Kristoffer
#11 - 30 april 2007 23:11
hej

jag gillar mest Demasonin!!

men tror du den kan passa bra med mina 4 st Golden, och kanske ett par Rödzebror som jag funderar på att skaffa med?

Kristoffer
#12 - 1 maj 2007 08:25
Stoffy34 skrev:
hej

jag gillar mest Demasonin!!

men tror du den kan passa bra med mina 4 st Golden, och kanske ett par Rödzebror som jag funderar på att skaffa med?

Kristoffer

Absolut!

Skaffa 2 honor till 1 hane.

Mvh

Stefan
#13 - 1 maj 2007 08:39
ok
det skall jag

demasonin var ju skitfina
såna vill jag ha!!!

Kristoffer

Annons