27l + sump

#1 - 6 oktober 2008 12:40
Hej hopp akvarister, Vicket härligt höstväder vi har:D

Till frågan.. När jag har sålt mina sötvattensakvarier så tänkte jag ringa glasmästaren och fråga hur mycket det skulle kosta att bygga ett akvarie med måtten 30 30 30 bdh det skulle inebära ca 27l saltvatten! Men problemet just nu är belysningen och cirkulationen, Jag funderar på om man skulle kunna använda den här: http://www.guldfisken.se/beta/catalog/exoterra-compact-p-6424?osCsid=e1ea4e062338ed1e82b7f5f5ebc8b9ce

Som ljusramp? Jag har sånna till mina terrarier och de är faktiskt äckligt snygga..(Om nu en ljusramp kan va snygg:D) Desutom så är måttet perfekt! Brukar ju vara svårt att hitta så små ljusramper annars.

Om vi utgår från att den funkar bra? Kan ni länka till en bra lampa då? Sådana som de använder till molly, guppy hotel? De måste väl finnas reserv lampor till dem? Kanske en sån lampa?

Om jag lägger till 10 cm på djupet så skulle det funka som en sump, Kan jag använda samma teori som i molly-hotelet då? ett hål där vattnet går in och ett hål där man sätter en cirkulations pump som pumpar ut vattnet? Och vad fyller jag sumpen med då? Levande sten? biobollar? filtermatta?
Rekomendera en bra pump som funkar till ett 27 l då tack!
Väntar med spänning på svar;)
#2 - 6 oktober 2008 13:43
Tror tyvärr inte att lampan Räcker, Kanske ifall du kör en kraftig lågenergilampa.. då kan du nog köra Någon mjukkorall.
Sumpen är nog bäst att fyllas med Levandesten.... du vill köra ganska mycket levande sten i karet och låta det gå lång tid ikaret, Svårt att få upp en stabil kultur i små kar...Cirkulation Borde ju det räcka med en 300l/h pump... lösningen på sumpen skulle nog fungera bra
#3 - 6 oktober 2008 14:59
lampan ser ut att ha en e27-fattning och då kan det vara problem med att hitta en bra lampa till saltvatten... jag hade dragit en sväng till ikea och köpt skrivbordslampor med 11w kompaktrör och sen köpt passande rör till den istället... lättare att hitta och lätta att bygga in i ett lock eller liknande... själv går jag i planerna på en 42l kub med salt och har hittat mina skrivbordslampor för 20 spänn styck på myrorna... rören jag köpte kostade 125/st...
skulle rekommendera att köra mer cirkulation än 300l/h, men till sumpen kan det nog funka bra... jag kommer köra med ca 1000l cirkulation i mitt kar och siktar på cirkus 0.75-1w/liter uppdelat på ledlampor och kompaktrör...
#4 - 6 oktober 2008 17:35
Sådär! Tillbaka efter att ha tagit upp farsans nät, Rensat farsans flundra Och gissa vem som fick äta upp farsans flundra?.. Slutar säkert med att jag får rensa bort sjögräset från nätet själv med..[B)]

Men, men..

Kan någon länka på en amatur och en bra lampa? Jag är väldigt förtjust i det där blå ljuset som brukar va i saltakvarier :)

Passar väl på.. Kan någon kolla efter en bra pump på guldfisken hemsida när ni endå håller på?:p(Bor breve affären..)
// stingen
#5 - 6 oktober 2008 19:34
Är du helt säker på att du vill ha 27 liter?
Efter ett par månader med saltvatten känner ju jag att inte ens 120 liter räcker långt, så det får bli uppgradering till 300+ liter snarast.

Nåja, ska du iallafall ha det här, så är ju då kompaktlysrör det ultimata, 3x11W så kan du ha en del skojigheter iallafall.
Armatur hittar du på myrorna eller ikea (skrivbordslampa), och lysrör på pwss eller välsorterad akvarieaffär.
Det blåvita ljuset är antingen lika delar 10000K och 20000K, eller någonstans däromkring.
Annars finns armaturer i Mikro-T5, typ 2x8W, men dom kostar ju några hundra också...
#6 - 6 oktober 2008 19:46
Kikat runt på olika pumpar nu.. Har fastnat mest för den här, http://www.guldfisken.se/beta/catalog/aquael-cirkulator-1100-p-5824?osCsid=b0cadd48e81af10947425c056ce31f20

Kommer den funka i ett saltvatten?

Kan det vara denna lampa ni far efter? http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10106280

Det gör inte jätte mkt om ni tar er tid att länka ;)
#7 - 6 oktober 2008 20:57
Japps, den lampan är det.

Pumpen däremot skulle jag undvika rätt noggrannt i ett så litet kar.
Det kommer blåsa skiten ur vad som än finns däri, förutsatt att den inte blåser ur vattnet över kanten...

Kolla hellre på www.pwss.se, så får du ett bättre sortiment. Salt-sektionen har massor med roligheter.
Koralia Nano skulle eventuellt funka, annars tror jag mer på att ha två powerheads på kanske 350 l/h placerade i varsitt hörn på en sida.
#8 - 7 oktober 2008 01:16
jag hittade en spännande lampa på harald, samma som ikeas, men med ett kantfäste istället för teleskopben, lär vara lättare att sätta fast på kanten på akvariet...

http://www.haraldnyborg.se/merinfo.asp?varenr=1810&Grp=&n=10&KundeID=
#9 - 7 oktober 2008 04:56
2 st pumpar skulle inte funka på den konstruktionen jag har tänkt mig, Jag vill ju dölja allt bakom någon slags vägg, och sen med ett in flöde och ett utflöde, som ett biologiskt filter skulle men kunna kalla det om man fyller den med levande sten va?

Hehe.. Har alltid hört att alla klagar på att "nano karen" Har för dålig belysning och för dålig cirkulation.. Så jag tänkte fläska på ordentligt:confused:
Men det blir alltså lite för mkt storm då..[:o] 650l/h då? Eller är det med för starkt?..
#10 - 7 oktober 2008 05:01
#11 - 7 oktober 2008 19:01
btn slimline tror jag skulle funka klockrent... det är lättarbetat och har funkat för många... kolla gärna lasses fiskhotelltråd exempelvis...

bygg ett inflöde och två utblås så tror iallafall jag att två pumpar skulle funka... har du dem inte direkt i ytan så tror jag det går öka på flödet rejält...
#12 - 8 oktober 2008 00:08
enligt djurskyddslagen skall fiskar ej hållas i volymer mindr än 30 liter...;)
Bilagor:
#13 - 8 oktober 2008 00:08
Kanske inte ska ha fiskar i karet? ;)
#14 - 8 oktober 2008 01:03
johag86 skrev:

Tycker det låter mycket för sist jag kollade så är det ganska få akvariefiskar som kommer upp i 30 liter, eller räknas stim? ;)
#15 - 8 oktober 2008 05:16
johag86 skrev:

Du har inte funderat att kolla i lagen innan du försöker vara spydig?
#16 - 8 oktober 2008 07:56
Det kan eventuellt gå att ha någon liten goby, men jag skulle nog nöja med med lite skaldjur.
Eller en sån här liten rackare: http://www.thepetstop.com/adminpics/22419.jpg
#17 - 8 oktober 2008 09:20
Dem där är riktigt fräcka. Släng ner en levande sten, gräv hål i gruset och släpp ner en sån :D
#18 - 8 oktober 2008 09:36
Sen bara att akta tassarna, och hoppas att man kom ihåg att den äter upp sniglar, musslor, räkor etc...
#19 - 9 oktober 2008 07:10
sting skrev:
Du har inte funderat att kolla i lagen innan du försöker vara spydig?

Ska du säga?
#20 - 9 oktober 2008 14:42
johag86 skrev:
Ska du säga?

Ja det ska jag lille vän :) Vad sägs om att du läser upp för mig vad det står i lagen?
#21 - 9 oktober 2008 15:42
#22 - 9 oktober 2008 16:28
Gaffel skrev:

Min tråd! Jag tjafsar hur mkt jag vill;)
Hehe.. Nej, Vi kan väl bara komma överens om att jag hade rätt, men jag var lite väl kritisk mot (Jonas?) Förlåt! Jag hade inte behövt bete mig som en knöl.
#23 - 9 oktober 2008 17:12
Klicka på länken jag la upp och läs texten "[FONT=Arial]Vattenvolymen i ett akvarium bör inte vara mindre än 40 liter. Akvariets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarnas storlek, antal och beteende.[/FONT]" och Kjells kommentar..
#24 - 9 oktober 2008 19:13
Jag vet gaffel :) Bara det att den andra tjaffsar om att det är 30l......

Sen är det ju "Om inte fiskarten är anpassad för blahablaha..." Finns så många kryphål att lagen är onödig.
#25 - 9 oktober 2008 19:47
Lagen är kristallklar om än i mångt och mycket fullständigt sönderformulerad, ansvarsbefriande ord som bör kan i mitt tycke ersättas med ska "inte understiga 40 liter annat än i undantagsfall för yngelvård, karantän etc.
#26 - 10 oktober 2008 19:12
Sting, anledningen till att jag ej svarat är att jag hade för mig 30 liter, men det var 40. Du hade ingen aning, och ahde du det så undrar jag hur du kan säga att "den är totalt onödig" och tycka att den är luddig? Jag gillar marijuana, det tycker jag inte är så farligt, men lagen är kristallklar. Du tycker att vissa fiskar kan gå i 27 liter akvarium, men lagen är kristallklar.

Knöl.

Johannes
#27 - 15 oktober 2008 17:19
Johannes,

Du är väldigt spydig för att just ha haft ett betydande fel. Jag viste mycket väl att lagen gick vid 40l, Men du hade deffenitivt inte koll på det. Lagen är kristallklar? Nej, Jag vidhåller fortfarande att man kan tolka lagen på olika sett. Det har Kjell tagit med han också, Det är deffenitivt inget tvång att ha fiskar i större kar en 40l, därimot kan man diskutera om det är lämpligt?

Så du gillar marijuana? Jag antar att du förstår att jag inte är speciellt förvånad med tanke på dina löjlighetsväckande små inlägg. Ja, precis.. Jag tycker att vissa arter kan gå i ett 27l kar, Jag diskuterar gärna min ståndpunkt. Men det är en diskution som Johannes bör hållas utanför, Då han har visat att han inte klarar av att hålla en god ton i forumet.
#28 - 17 oktober 2008 12:31
måste jag kommentera?

Du hade ingen aning om lagen. Vare sig du tycker eller inte tycker så så är lagen kristallklar. Sen att jag håller yngel i 20litersbaljor just nu är en annan sak.

Som sagt... måste jag kommentera? vet inte var jag skall börja. Gaffel, har du nån ork?
Guest
#29 - 17 oktober 2008 17:01
johag86 skrev:
måste jag kommentera?

Du hade ingen aning om lagen. Vare sig du tycker eller inte tycker så så är lagen kristallklar. Sen att jag håller yngel i 20litersbaljor just nu är en annan sak.

Som sagt... måste jag kommentera? vet inte var jag skall börja. Gaffel, har du nån ork?

För de första så står de ingenstans att han ska ha fiskar i karet.. Och JO han visste om lagen...
#30 - 17 oktober 2008 19:57
Lille vän? Och hur gammal är du? Med dina formuleringar och dina tafatta försök att använda "finare" ord så verkar du vara runt 14?

I vilket fall. I lagen står det precis det du fått läsa. 40 liter. Du sa ju, och jag citerar ungefär för jag orkar inte använda quote, så här: "lagen är onödig eftersom den har en massa kryphål =D=D=D=D=D=D=D"

, varpå gaffel svarade att den är kristallklar, jag likaså, och ingen har berättat för dig ännu att du "hade rätt", eftersom ingen verkar tycka att du hade det?

Att diskutera vad du tycker om små akvarier och om lagen "är kristallklar" är onödig. Du verkade inte fatta min liknelse med att vad man tycker om lagen inte har påverkan hur den skall appliceras, i lagens och ordningens ögon. En lag är en lag, hur dum, ouppdaterad och onödig den än är.

Skall kag uteslutas då jag inte kan "Hålla god ton i forumet"? Detta har blivit en aktivitet för mej på kvällen, att gå in och se vad Sting har för nya självbekräftande ideer på zoopet. Jag skrattar åt dina inlägg. Hur är det som "god ton"?
#31 - 17 oktober 2008 19:59
och du Narii....

Jag har inte påstått att han skall hålla fiskar, jag bara påpekade lagen. (och hade fel på 10 liter)
Stings problem ligger utanför det som sagts på detta forum. Det handlar om att han tycker lagen är onödig, och även om alla här anser att baljor under 30 liter ibland absolut får användas till fiskar, trots lagen, så behöver han någon sorts bekräftelse?
#32 - 29 oktober 2008 16:06
johag86 skrev:
Lille vän? Och hur gammal är du? Med dina formuleringar och dina tafatta försök att använda "finare" ord så verkar du vara runt 14?

Tror han är 12 eller 13...
#33 - 29 oktober 2008 16:53
det här var ju en trevlig och produktiv diskussion..

Lycka till med ditt projekt =)
#34 - 29 oktober 2008 23:05
Han är 14, (dvs att johag86 lyckades ha rätt på en sak, ganska imponerande må jag säga) Men nu undrar jag hur man stänger tråden... Har ingen lust o fortsätts diskutera mitt projekt här.
#35 - 29 oktober 2008 23:11
Okej, att säga så var som att bjuda in till en till "hatmatch" till o det var rätt dumt, Kan vi inte bara strunta i tråden nu? Jag har ingen som hällst lust att gräla på ett forum... Och det här leder inte vidare till nått direkt.
#36 - 29 oktober 2008 23:59
håller med. Ett skämt om akvarievolym och en lag som ingen tillämpar, men som finns, gick inte hem och det blev direkt en tråkig stämning här. Ber om ursäkt att jag varit delaktig i det hela.

Annons