28w innerfilter = 30gradigt vatten?

#1 - 3 juli 2005 19:28
hej

har ett 100l akvarium med ancistrusyngel i. Har ett fluval3+ och för nån vecka sen installerade jag ett eheim 2252. Nu är det grymt varmt i vattnet! Ca 30grader.
Akvariet står nära ett fönster, tyvärr, och jag har lampan tänd 14 h per dag (!!!).
Vill inte plocka ur eheimfiltret då jag behöver lite med filtervolym, finns det något annat sätt man kan göra för att sänka tempen i akvariet? Bör jag halvera lyset-tänt-tiden?

Jag oroar mig för ynglena, de är 3-5 cm. hittade en död idag (som varit döda några dagar), vet inte om det har med den höga tempen att göra.

Tips emottages tacksamt!

mvh
Lenis
#2 - 3 juli 2005 21:54
Har du en heltäckande ramp så kan du prova att fixa en glipa imellan. Ta två trälister eller vad som helst du har tillgång till, höj upp rampen. En bordsfläkt skulle oxå kunna hjälpa.

Varför kör du med 14h tänt? Minska ner det till 10 och dra för persiennen om solen lyser in där.

Sen finns det mer jobbiga varianter: Oftare vattenbyten med kallvatten. Du kan även frysa vatten i en PET-flaska och lägga i karet. Där får du prova dig fram, hur pass länge den håller vattnet svalare.

Lycka till
//Peter
#3 - 4 juli 2005 02:01
om du kör ytterfilter kanske du kan koppla in en sån här å kyla med.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=309333&cks=PRL

används för att kyla vatten i datorer med vattenkylning och klarar av att ventilera bort mycke värme trots den lilla storleken.
10mm fäste för slang.
#4 - 4 juli 2005 05:51
hej
jag vet inte riktig varför jag har haft tänt så mycket, märkte det igår när jag räknade efter. hur som helst har jag ändrat så att lyset endast är tänt 8h.

det där med petflaskan kan nog vara en bra ide att pröva. jag ska försöka komma ihåg att dra ner rullgardinen också.
Ökad ytrörelse, kan det sänka tempen något?

tyvärr har jag inget ytterfilter så jag kan inte koppla in den där kylaren :) tack för tipsen!
#5 - 4 juli 2005 07:53
Varför hålla på och grisa med pet-flaskor ?
Finns det något som talar mot att frysa isklumpar i 1 l eller 1/2-litersmått, glassbunkar eller liknande och tappa av vatten från karet när det blir fullt ?
Lucas_no1
#6 - 4 juli 2005 09:35
2252 i ett hundraliters.

Tror snarare att dina yngel dör pågrund av utmattning för att det är för strömt.
Den pumpen pumpar 1200 liter i timmen.
Själv har jag en sådan i mitt 720 liters och jag har fått dämpa cirkulationen på pumpen för att det inte ska bli för strömt.
#7 - 4 juli 2005 09:53
hallå

det är ancistrusyngel i och vad jag förstått är det bara bra med stark cirkulation till l-malar.
Visste är det fart på vattnet, men det är inte så att de trycks mot sidorutan mitt emot pumpen. Kan tillägga att jag har flera stora javaormbunkar i som tar upp 1/3 -1/2 av ytrymmet i akvariet.

karon: blir det inte FÖR kallt då om man lägger ner en 1liters-isklump? har inte haft is i tidigare, så jag har inga erfarenheter av detta.

lucas: 2252 i ditt 720l.. jag har ett 1060 (2280l/h) pumphuvud i mitt 450l..
Lucas_no1
#8 - 4 juli 2005 20:40
lucas: 2252 i ditt 720l.. jag har ett 1060 (2280l/h) pumphuvud i mitt 450l..[/QUOTE]

Det är ju inte cirkulationen man vill åt.
Inte jag i allafall.
Det jag vill uppnå är att såpass mycket vatten ska pasera över så mycket filtermaterial som det bara går.
Har fyllt hela min btn amazonas bakgrund med blå filtermatta vilket blir ca 300liters filtervollym.
Så jag tycker att 2252an är för stark för mitt kar.
Men allt beror ju på vad man har för fisk.
Discus som jag har vill inte ha strömt vatten däremot krävs ett så rent vatten som möjligt.

Men jag förstår faktiskt inte varför man ska ha en cirkulation som nästan är 5 ggr karets volym?
Rena karusellen. :-)
#9 - 4 juli 2005 20:51
[QUOTE=Lucas_no1]Men jag förstår faktiskt inte varför man ska ha en cirkulation som nästan är 5 ggr karets volym?
Rena karusellen. :-)[/QUOTE]

varierar inte de med storleken ?
kör 6ggr i mitt lilla 37L kar och där är väldigt lite strömt men har en del växter samt bottenfilter och vattenstrålen vinklad uppåt för att få ytcirkulation.
#10 - 4 juli 2005 21:03
lucas: aha då förstår jag, för det är nämligen cirkulationen jag vill åt mitt 450l (har 2028 ytterfilter så den filtervolymen får räcka + 1060 m filtermatta)

volymen i det aktuella akvariet är alltså 100l och cirkulationen är nästan 2000l/h i det akvariet, dvs 20 ggr akvarievolymen. Firrarna lever ju i bäckar vad jag förstått, med rätt stark cirkulation.

hur som helst var det 30grader idag igen, hade glömt dra ner rullgardinen, ska göra det imorrn. vet inte om de lider av den för höga tempen, svårt att säga, men den döda fisken jag hittade förut vad förmodligen en som varit krasslig ett tag (hittade den inte idag nämligen)
hur vet man om de lider? de simmar kring och äter direkt av maten så fort den kommer ned.

tack för alla svar!
mvh
Lena Maria
#11 - 5 juli 2005 06:53
[QUOTE=Raven]om du kör ytterfilter kanske du kan koppla in en sån här å kyla med.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=309333&cks=PRL

används för att kyla vatten i datorer med vattenkylning och klarar av att ventilera bort mycke värme trots den lilla storleken.
10mm fäste för slang.[/QUOTE]

Känner du till nån som har en såndär till ett akvarium? Jag gillar iden men jag gillar inte att det står att den är gjord i koppar,,
#12 - 5 juli 2005 12:04
ska finnas radiatorer i andra material än koppar.
de va den första ja fick upp och tog den som exempel.
#13 - 5 juli 2005 13:54
Ska finnas radiatorer av värmeledande plast, som borde vara det idealiska för akvarie bruk, om man nu ska dra till med nånting skiten kan samlas i... För det kan ni räkna iskallt med. En sån radiator kommer sammla på sig MASSOR av skit, oavsett om den är kopplad före, eller efter ytterfiltret... visst kommer det gå bättre om den e komplad efter, men lik förbaskat...

Det finns Peltiers / TEC's för akvariebruk, om man nu vill kyla vattnet aktivt, sen finns det seriösare kylanläggningar, men då börjar det bli riktigt dyrt....

Lycka till.
B!
#14 - 5 juli 2005 15:26
Provat att ta bort täckglasen?
#15 - 5 juli 2005 17:02
ang täckglasen - nej jag har inte prövat att ta bort dem. Jag oroar mig så att fiskarna ska hoppa ur akvariet då! Har ju hört historier om ancistrus som typ klättrat ur akvariet. Däremot har jag öppnat en glipa mellan täckglasen, så helt tätslutande är de inte. tack för tipset!
#16 - 5 juli 2005 17:14
ta bort glasen och sätt ditt myggnät istället.

inga fiskar kommer ut.
fångar upp fallande föremål om dom inte är för tunga och skyddar mot damm.
släpper in luft MEN fukt ut.
#17 - 5 juli 2005 18:53
klarar myggnät att ligga under lampan då? finns det risk att fukt förstör lysrampen genom kortslutning?
#18 - 6 juli 2005 19:27
idag hittade jag ännu ett dött yngel. magen såg något uppsvälld ut.

imorrn ska jag ge mig ut och försöka få tag på myggnät. täckglasen ska bort och lysrampen av.

det konstiga är att i akvariet bredvid (också 100l) är tempen 25grader och i detta 100l är tempen 30. det måste vara 28w-filtret som genererar så mycket värme! iofs står detta akvarium precis vid fönstret, men gardinen är ju neddragen så det borde inte göra någon skillnad.

gjorde vattenbyte nyss, tempen sjönk till 25-26.
#19 - 6 juli 2005 21:08
En 100W värmare som går hela tiden värmer upp ett 100L akvarium till ca 15C över rumstemperaturen. Pumpen värmer då vattnet 15C*28W/100W=drygt 4C över rumstemperaturen.
#20 - 7 juli 2005 09:11
aha.. då verkar det rimligt alltså.

tack för hjälpen. den där formlen var något helt nytt för mig.
#21 - 7 juli 2005 09:24
dgglof, rent matematiskt har du rätt, men delar av den effekten du räknar med används ju inte till att alstra värme, utan rörelse, om jag inte tar fel, inverkar det? Det där med elektronik har aldrig varit min starka sida dock, men som jag förstått det, är ett watt mått på en elmotor bara det ena värdet du måste ha, det andra är dess effektivitet. En motor med 100% verkningsgrad hade inte släppt nån värme alls, all energi hade övergått i rörelse energi, medans en med 0% verkningsgrad antagligen hade kallats "28w doppvärmare med anorlunda design" sanolikt ligger verkningsgraden nånstans där i mellan...

Rätta mig gärna om jag har fel, gärna med en förklaring om hur det faktiskt fungerar.
B!
#22 - 7 juli 2005 10:01
[QUOTE=Mr B]dgglof, rent matematiskt har du rätt, men delar av den effekten du räknar med används ju inte till att alstra värme, utan rörelse, om jag inte tar fel, inverkar det?[/QUOTE]
Eftersom motorn antagligen inte har 100% verkningsgrad kommer en liten del av energin att bli värme direkt i motorn (Om pumpen sitter i vattnet, vilket är fallet med innerfilter, så kommer all denna energi att sprida sig till vattnet). Det som blir rörelse(-energi) kommer att förbli det så länge som just den vattenmassan rör sig, Men vattenrörelsen bromsas ju upp pga friktion. Friktionen ger upphov till värme och således kommer all energi du tillför att bli värme i vattnet.
#23 - 8 juli 2005 13:12
bra resultat

hej!

igår byttes täckglasen mot myggnät och idag är tempen nere i 25grader! SKÖNT! mycket bra tips alltså - byt ut täckglasen mot myggnät

tack för alla tips
mvh
Lena Maria
#24 - 8 juli 2005 14:03
bra att det funka :)

hur satte du fast myggnätet ?
#25 - 8 juli 2005 14:25
jag satte fast det genom att sy två fållar (follar?!) på vardera långsidan. genom dessa jag trädde 2 långa järnstänger (kanske 3-4 mm diameter) som fungerar som tyngder. tanken var först att tejpa dit nätet men det blev lite för mycket hej-jag-har-tummen-mitt-i-handen så det blev fållar.

fungerar mycket bra. kan tillägga att jag tog ur en hink vatten för att myggnätet inte skulle nudda vattenytan. egentligen är det nog inte myggnät utann insektsnät inköpt på rusta för 49 kr har jag för mig.

observera min illustration :D (ovanfrån)

_____________ < stång som fungerar som tyngd
| vatten |
|_______|__ <- stång 2
#26 - 8 juli 2005 14:46
har själv funderat på att använda nät men då funderat på en ram i trä.
de där med järnstänger lät ju inte så dumt.
#27 - 8 juli 2005 15:58
Själv funderar jag på styvt plastnät under ljusrampen, och låta resten av akvariets glas ligga på... Detta då jag har katter här för tillfället...

B!
#28 - 8 juli 2005 19:29
haha så du vill inte att katterna ska bada ;)

nåt typ sånt här kan ju funka.
är ju bara att bocka kanterna så ligger den still också
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1447&iItemId=93213
#29 - 8 juli 2005 21:07
Eftersom jag bara är kattvakt åt ett par nygifta på semester... nä, katterna ska inte "bada"...

B!

Annons