29 fiskar på 105 liter. Lagom?

#1 - 12 januari 2004 14:41
Jag har samlat på mig 29 fiskar i mitt 105-litersakvarium, är det lagom? De flesta är ciklider, 7-10 cm. Jag har t.ex. fem rödzebror och fyra lombardoi. Stämningen är helt ok. Lite bråk blir det men det visar väl bara på att det är liv i fiskarna? Det brukar plaska till ganska rejält när jag går och lägger mig i mörkret.

Är det någon som skulle vilja se bilder från mitt akvarium?
#2 - 12 januari 2004 14:44
visst visst. Bli medlem på www.zoonen.se och lägg upp bilderna där! hare gött
#3 - 12 januari 2004 14:46
man brukar säga 1L H2O/1cm fisk...

så 10fiskar på 10cm= 10x10 =100L
#4 - 12 januari 2004 20:25
Ursprungligen skickat av magic

Jag har samlat på mig 29 fiskar i mitt 105-litersakvarium, är det lagom? De flesta är ciklider, 7-10 cm. Jag har t.ex. fem rödzebror och fyra lombardoi. Stämningen är helt ok. Lite bråk blir det men det visar väl bara på att det är liv i fiskarna? Det brukar plaska till ganska rejält när jag går och lägger mig i mörkret.

fiskar bryr sig inte särkilt mycket om utrymme /(men man ska nog inte överdriva heller), så länge du ger dem mat... Dem anpassar sig rätt snabbt i en 105 liters, jag har typ en 60 liters och har över 30 fiskar(guppi), dem trivs bra ihop, om dem får mat, pump och så självklart, tillräckligt med värme :P
#5 - 12 januari 2004 20:35
Men ärligt talat, 29 ciklider i ett 105?
Nu gissar jag iofs på att du har säkert en del malar och så med?
Men du hade egentligen behövt dubbelt så stort akvarium för det.

Ska du ha så mycket fisk i ett så litet akvarium skulle du satsat på guppy's, tetror eller nåt.

Ska du däremot ha ciklider i sådan akvarium så är det dvärgciklider eller snäcklekare som gäller.
Om vi nu inte snackar yngelakvarium då dvs.
#6 - 12 januari 2004 20:44
Säger bara en sak... skulle du vilja dela en etta med 20 pers??? Säkert skulle du överleva om du fick mat, men hur skulle du må???
Större kar eller färre fiskar... kolla upp fiskarna här på Zoopet, förmodar att många av dem behöver ett större kar än du har....
#7 - 12 januari 2004 20:45
Ursprungligen skickat av Fiskenörd

[quote]Ursprungligen skickat av magic

fiskar bryr sig inte särkilt mycket om utrymme /(men man ska nog inte överdriva heller), så länge du ger dem mat... Dem anpassar sig rätt snabbt i en 105 liters, jag har typ en 60 liters och har över 30 fiskar(guppi), dem trivs bra ihop, om dem får mat, pump och så självklart, tillräckligt med värme :P
[/quote]

fiskar bryr sig visst om utrymme särskilt agressiva ciklider. I ett för litet akvarium blir det också dålig balans och vattenvärdena varierar mycket.
#8 - 12 januari 2004 21:25
jag har 12 ciklider å 5 malar i mitt 325,. tycker att fler hade blivit för mkt
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 12 januari 2004 21:32
Helt klart på tok för många fiskar i ett så pass litet akvarium.
#10 - 13 januari 2004 17:26
Jag ska försöka fixa lite bilder men jag har i alla fall gjort iordning en lista över mina fiskar:
5 rödzebra
4 lombardoi
3 palettciklid
3 zebraciklid
2 blåciklid
2 kingsizei
1 lejonhuvudsciklid
1 Pseudotropheus sp. "acei"
1 hummer blue lobster
1 fengädda
1 mal
1 eldstjärt
1 regnbågsfisk
1 tigerbarb
1 silverhaj

28 st för att vara exakt. Det får plats fler..
#11 - 13 januari 2004 17:31
Detta e på tok fö många fiskar o många av dom e stimfiskar o vill va minst 6 st!
Tobbe
#12 - 13 januari 2004 17:34
oj.... ett större kar hade ju vart bättre för dina fiskar måste jag säga.....
#13 - 13 januari 2004 17:36
MAMMA!!!
Det va inte lite fisk det!
Du har ju nästan mer fisk i 105 en vad jag har i 520liter (3kar).
Jag har i mitt 105:
4st sorgmanteltetra
2st mosaikgurami
3st praktbotier (ca: 5cm)
1st öronål (ska till 375 när han/hon blir stor)
2st skäggmunsmalar
1st Lejonhuvud (ska till 375 när hon blir stor)
13st och jag "måste" ha större tycker jag.
#14 - 13 januari 2004 17:41
OJOJOJ... FISKSOPPA!'
du har 1 firre av vissa stim fiskar.
sen har du blandat en massa firrar med olika krav på vattenvärden.
till råga på allt har du aldeles för mycket fisk!

Behåll de 3 paletterna och malen sen säljer du de övriga och köp en till mal av motsatt kön samt ett litet stim kardinaltetror för pengarna.
#15 - 13 januari 2004 18:20
Jag tror att Magic är en som försöker skapa debatt här... ingen kan väl finna någon sorts nöje i att klämma in så mycket fisk i ett litet kar.... jo, kanske, om man är helt utan empati/känslor för djuren...
#16 - 19 januari 2004 01:07
Nanc: Nu står ju inte magic s ålder nånstans, men det kan ju ha med det att göra oxå. Jag vet ju själv hur man var när man var ung, man ville ha alla fiskar man såg nästan, oavsett var dom kom ifrån. Tack o lov så hade jag inte råd på den tiden, så jag hade ändå rätt sansade fiskbesättningar.

Magic: Med tanke på akvariestorleken o storleken på fiskarna så måste dom väl mer eller mindre ligga ovanpå varandra?

Fiskenörd: Fisk kan anpassa sig till viss del, dock inte till sådana förhållanden.
#17 - 19 januari 2004 01:14
ingen som funderat över om han skojar eller inte?
#18 - 20 januari 2004 13:04
Jag måste fixa en digitalkamera och visa mina simmande vänner. Jag överdriver inte, jag funderar faktiskt på att utöka med 1-2 ciklider. Ärligt. Det råder faktiskt bra stämning i akvariet, som sagt vissa incidenter och lite bråk men för det mesta bara trevligt. Fiskfacket har inte hört av sig hur som helst.

Olika vattenvärden? Äsch, de anpassar sig alldeles utmärkt och tack vare det stora antalet blir ingen ciklid riktigt dominant. Stimfiskar? Ja, jag borde väl ha några fler silverhajar och tigerbarber egentligen men jag har tröttnat lite på dem. De ensamma stimfiskar jag har verkar dock harmoniska, de liksom övriga invånare. Mina blåciklider håller på och leker just nu, ett exempel på att de trivs. De har väl inte riktigt kommit till ännu eftersom de inte riktigt få till ett revir. Men ändå.

Jag är väldigt nöjd med mitt akvarium och förvånas lite över era reaktioner. Man måste experimentera lite innan man hittar den ultimata mixen.
#19 - 20 januari 2004 13:32
Ålder 25??? Det är bara att inse att detta är ett försök att skapa debatt....
#20 - 20 januari 2004 13:57
Jag har dåligt samvete för att mitt ensamma blåciklidpar är i mitt 160l akvarium!! Tycker även att jag har för mycket fisk i mitt 200l men enligt 1cm/l vatten är det inte det. Jag personligen tycker att det bästa vore att ha 2 akvarier eller att byta in fisk mot tex mat istället.
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 20 januari 2004 14:00
Det råder faktiskt bra stämning i akvariet, som sagt vissa incidenter och lite bråk men för det mesta bara trevligt.

Vem sjutton kan slåss om man inte kan röra sig.
#22 - 20 januari 2004 14:09
Motto: Det får alltid plats fler fiskar i ett akvarium. Det är bara plånboken, fantasin och den goda smaken som är emot.

Precis... för hur fiskarna mår är ju oviktigt!!!! Frågan är om det är någon mera än du som tycker att du har god smak bara!!!

Inse att du har för mycket fisk för att de ska kunna leva ett vettigt liv...

Jag har samlat på mig 29 fiskar i mitt 105-litersakvarium, är det lagom?

Du ställde ovanstående fråga... många har svarat och sagt att det är på tok för mycket fisk... det du då säger ät att du tänker skaffa flera...
Vad var då syftet med denna fråga??? Att vara säker på att du gjorde tvärtemot vad alla tycker eller????
#23 - 20 januari 2004 14:41
Magic !!
Jag hoppas och tror att du skämtar med oss experter....
#24 - 20 januari 2004 15:11
Det verkar verkligen som enbart ett försök att skapa debatt och se hur upprörda vi blir. Så mycket fisk skulle nog ingen vid sina sinnens fulla bruk trycka i ett sådant kar, tror inte nån ens kan tycka det är snyggt.

Mvh. Martin
#25 - 20 januari 2004 15:44
Grejen är att jag faktiskt tycker att mitt akvarium är snyggt. Jag har inrett med omsorg och mina fiskar verkar må bra. Annars skulle de väl dö.
#26 - 20 januari 2004 15:45
självklart är det här någon som bara vill jävlas. kolla på signaturen, liksom.
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 20 januari 2004 15:46
Grejen är att jag faktiskt tycker att mitt akvarium är snyggt. Jag har inrett med omsorg och mina fiskar verkar må bra. Annars skulle de väl dö.

Sätt in 10 människor i en isoleringscell - inte dör dom av det. Dom mår dåligt, men det dör man inte av.
#28 - 20 januari 2004 15:53
oj,oj, jag skulle vilja se bildbevis på detta, det vore nog en syn för gudarna???
Jag skulle nog kunna säga att så många fiskar i ett 105L kar e tok för mycket.
Men det e klart har denna person verkligen räknat rätt på liter i karet, man kan ju alltid hoppas att han har räknat fel, kan man få några mått på karet eftersom det inte finns några kort.
å en anna liten sak, e det inget i din omgivning som har reagerat??? för ett kar med så många fiskar kan man ju inta bara missa??? eller.

Ne köp ett störra till dina fiskar så skall du se att det blir både finare och trevligare för fisken.

Vi kanske skall börja en insamling här på zoopet till dessa firrar så dom får ett drägligare liv.

//Mia
#29 - 20 januari 2004 15:58
Sätt in 10 människor i en isoleringscell - inte dör dom av det. Dom mår dåligt, men det dör man inte av.

Men nu är ni väl lite överdrivna? Jag påstår att mina fiskar mår bra, men ni vägrar tro på det. Sedan den ständiga kopplingen med människor har jag lite svårt för. Det är förhoppningsvis, eller för mig uppenbarligen, en viss skillnad. Eller?

#30 - 20 januari 2004 16:03
på vilket sätt anser du att liknelserna med människor vara missvisande?
#31 - 20 januari 2004 16:15
Ursprungligen skickat av Norpan

på vilket sätt anser du att liknelserna med människor vara missvisande?

Jag vet inte om det är nödvändigt att försöka förklara skillnaden mellan odlade akvariefiskar och människor. Vi har lite olika behov, eller vad tycker du? Jag har haft erfarenheten att ha väldigt få, eller för er alldeles lagom antal, fiskar i ett akvarium och ändå haft en mycket sämre balans än vad jag har nu. Fiskar har dött bara för att de vantrivts. Nu var det längesedan någon fisk dog och de ser ut att må bra. Fenorna är hela och färgerna är fina. Inte idealiskt på papperet men ibland kanske man behöver öppna ögonen för alternativa verkligheter.

Men jag ska försöka fixa en kamera och lägga upp lite bilder så får ni se min utopi.
#32 - 20 januari 2004 16:41
Vadå fiskar e levande varekse lika som människor!
Skulle gjärna se bilder;)
Tobbe
#33 - 20 januari 2004 16:52
Jämförelsen med människor haltar enligt min mening, därför att:

a) människor kan tala om ifall de mår dåligt eller inte trivs för att de tycker att de bor för trångt

b) om människor vantrivs i sina för små bostäder kan de försöka påverka detta, t.ex. genom att flytta till en större bostad.

Fiskar kan inte göra någon av de här sakerna! De kan varken flytta på egen hand eller tala om vad de tycker om sitt akvariehem. De är helt beroende av vad vi, deras ägare, bestämmer -- alltså är det vårt ansvar att se till att de trivs.
#34 - 20 januari 2004 17:01
Håller med dig, millie, men det är ju en liknelse för att förtydliga att det är för trångt för fiskarna..Jag är också ganska säker på att denne magic bara är ute efter uppmärksamhet..verkar annars meningslöst att ställa den fråga han gjorde i början och sedan kasta sig in i diskussionen och reta upp folk lite extra genom att säga att han ska skaffa fler fiskar..
#35 - 20 januari 2004 17:55
det han har är inget akvarium det är en sardinburk .
tror inte att det är någon ide att diskutera med en person som verkar ha "sämre förstånd än en död sill"
#36 - 20 januari 2004 18:23
Jag vet inte om det är nödvändigt att försöka förklara skillnaden mellan odlade akvariefiskar och människor. Vi har lite olika behov, eller vad tycker du?

det är säkert mysigt för dina fiskar... Som japansk tunnelbana i rusningstid ungefär? och japanerna klarar sig ju bra...? (att dom nu bara utsätts för den stressen några timmar i taget är väl oväsäntligt om man nu inte skall jämföra fiskar med människor).
Fler fiskar säger du. Du kanske kan få plats med en vithaj eller två?
och skulle det nu vara så att det inte fungerar med mer fisk i ditt akvarium så kan du satsa på fina plast eller glasfiskar. Dessa kan du till och med stapla i flera lager i ditt akvarium. På så sätt kan du få fin balans (behöver ju inte mata) och ändå ha mest fisk per kvadratcentimeter av alla på hela zoopet[:-124]
#37 - 20 januari 2004 18:41
Måste säga att jag blir jäkligt förbannad när jag hör vad ni tycker om akvarium och mängden fisk i det. Jag tycker att MAX 10 fiskar skulle vara nog för ditt akvarium. Klart att fiskarna behöver utrymme. Klarar du av att leva i ett 10 kvadratmeters rum? Klart att du gör, men kommer du att trivas?? Tror inte de. Säg nu inte bara att "en fisk känner la inte sånt". Han kanske har ont i huvudet varje dag utan att du vet om det. Resonerar man så, tycker jag att det är högst oläpligt att man har ett akvarium... Köp ett kar på 350 liter, inred et med MYCKET sten, för om jag hajar det hela rätt, så har du malawiciklider i ditt kar nu. Släng växterna och inred med ännu mera sten. Då får du ett verkligt vackert akvarium, men om du tycker att det är lagom med 29 fiskar i ett 105 liters kar, tycker jag att du borde ge bort 1/3 av dem, minst!! En sådan miljö är verkligen allt annat än nyttig för fiskarna, och det är väl det som är själva tanken med akvarium. Att få fiskar att trivas och föröka sig, inte att göra så att de vantrivs så mycket som möjligt.
#38 - 20 januari 2004 19:05
Dags att låsa tråden kanske? Killen är ju enbart ute för att jävlas, o folk kommer ju bara bli mer och mer upprörda.

Mvh. Martin
#39 - 20 januari 2004 19:52
Jo det här har ju hållt på ett tag nu så att...
Ja det e väll inte lönt att forsätta berätta för honom att han har för många fiskar. Han ändrar sig ju ändå inte.

/PG
#40 - 20 januari 2004 20:57
Kjell:Kanske dags o flytta denna tråd till Humormania då det hela måste vara ett väldigt dåligt skämt [:-57][:(!][:-108][?][:-115]
#41 - 20 januari 2004 20:58
Men kan jag få ha mina fiskar som jag vill eller inte? De mår bra, jag mår bra. Den här diskussionen har gått väl överstyr.. det är nästan lite larvigt.

Det är kanske inte lönt att berätta att jag precis bytt upp mig från ett 54-liters?.. Jag hade inte lika många fiskar där som jag har nu i mitt nya stora akvarium, men det var ändå fler fiskar per liter. Det var inte samma harmoni där som det är i mitt 105-liters nu men det funkade helt klart. Det beror på vilka glasögon man har på sig bara. För en annan kanske det hade varit groteskt? Jag antar att det akvariet inte heller hade uppskattats av er kritiker.

Det gamla 54-liters har jag för övrigt kvar som yngelakvarium. Jag har 7 st demasoni och 9 kingsizei där - men oroa er inte. De är fortfarande väldigt små. Och alla mår toppen!
#42 - 20 januari 2004 21:06
Men kan jag få ha mina fiskar som jag vill eller inte? De mår bra, jag mår bra. Den här diskussionen har gått väl överstyr.. det är nästan lite larvigt.

Fattar inte vad du pysslar med... du frågade i början av tråden om vi tyckte antalet var ok... eller hur???? Nu får du svar och då tycker du att tråden gått överstyr...

Jag frågade tidigare i tåten och nu frågar jag igen... vad var det du ville veta egentligen?????
#43 - 20 januari 2004 21:20
Har ni aldrig varit på ett zoo förresten?? Där har de ju 40-50 fiskar i 100-120-litersakvarium. Det är säkert inte heller det mest ultimata för fiskarna men de klarar sig ju bra där också.
#44 - 20 januari 2004 21:24

Har ni aldrig varit på ett zoo förresten?? Där har de ju 40-50 fiskar i 100-120-litersakvarium. Det är säkert inte heller det mest ultimata för fiskarna men de klarar sig ju bra där också.

Möjligtvis att de kan gå så mycket fisk i en zoo-affär, men som tur är så går dom ju bara där tillfälligt.
Under sådana förhållanden som du skriver så stressas ju fisken nåt otroligt.
#45 - 20 januari 2004 21:24
Fattar inte vad du pysslar med... du frågade i början av tråden om vi tyckte antalet var ok... eller hur???? Nu får du svar och då tycker du att tråden gått överstyr...

Jag frågade tidigare i tåten och nu frågar jag igen... vad var det du ville veta egentligen?????

Jag frågade vad ni tyckte om 29 fiskar i ett 105-litersakvarium och det har ni ju svarat på, med råge! Sedan har diskussionen fortsatt.
#46 - 20 januari 2004 21:26
Möjligtvis att de kan gå så mycket fisk i en zoo-affär, men som tur är så går dom ju bara där tillfälligt.

Under sådana förhållanden som du skriver så stressas ju fisken nåt otroligt.

Ja, men jag har inte i närheten av så mycket fisk. Åter igen, det är harmoniskt i mitt akvarium.
#47 - 20 januari 2004 21:27

[quote]Fattar inte vad du pysslar med... du frågade i början av tråden om vi tyckte antalet var ok... eller hur???? Nu får du svar och då tycker du att tråden gått överstyr...

Jag frågade vad ni tyckte om 29 fiskar i ett 105-litersakvarium och det har ni ju svarat på, med råge! Sedan har diskussionen fortsatt.
[/quote]

Men du måste väl fatta att Majoriteten av folk faktiskt kan tänka och att du faktiskt kommer att få kritik om du lägger in detta som 1 seriöst inlägg på ett akvarie forum...
#48 - 20 januari 2004 21:47

nån kommer väl avsluta detta med aprilapril eller nåt men...

DET ÄR YNGEL I AFFÄRERNA, DE ÄR DÄR BARA EN LITEN TID tills nån köper dom...

om du menar på ett zoo som en djurpark så har de oftast ,mycket djupa (breda) sånt som man inte ser i kikrutan...

så sluta vara envis och gör dina stackars fiskar en tjänst...
#49 - 20 januari 2004 21:56
Yngel i affärerna? Jag vet inte vad du har besökt för butik men de som finns här i Gävle har då fullvuxna fiskar. I samma akvarium. Och det är ofta väldigt många i samma.

Göran Persson? Gnäll?
#50 - 20 januari 2004 22:16
magic:
Är du verkligen säker på att de är fullvuxna? Det är rätt ovanligt att se fullvuxna fiskar på akvariebutiker.
Men är det nu på det viset så får du tänka på att de kanske bara är i butiken i några dagar innan någon köper dem, det är skillnad på att "lagra" fiskar lite för trångt en mycket kort tid och att ha dem trångt på obestämd tid...

Så här ser mitt 375liters kar ut...
http://erland.homeip.net/dirgallery/portal?do=loadimage&gallery=10&image=managuense200.jpg
...det innehåller 2st jaguarciklider... och det är egentligen för trångt.
Du tycker säkert att det ser tomt ut men jag lovar dig att akvariefiskar rent generellt får _otroligt_ mycket intressantare beteenden om de inte går så trångt, i ett kar med "fisksoppa" så tenderar deras beteende att bestå av att simma runt och småtjafsa och att vänta på mat... Hur kul är det egentligen?
Dumpa minst hälften av fiskarna så ska du se att akvariet blir roligare, att fiskarna får intressantare beteenden och att ditt intresse för hobbyn ökar avsevärt. Ett litet tips bara. ;)

Mvh Fredrik Isaksson
#51 - 20 januari 2004 22:19
råkade blanda in några plattityder där i all upphetsning...
fixat nu när man tänkt efter lite
#52 - 20 januari 2004 22:42
Hej magic!
Det är möjligen inte så att du hette Kampfisken förut men nu har bytt namn! Om det inte är så så föreslår jag att du letar rätt på Kampfisken på detta forum och utbyter åsikter om akvarie skötsel. :-)
#53 - 20 januari 2004 22:52
Jag tycker personligen att Magic gör helt rätt som har samlat på sig så många spännande fiskar, jag tror ju knappast att det är troligt att fiskarna åker runt och funderar på hur det skulle vara att simma runt i något av era pompakvarium. Tvärtom tror jag denna otroliga mix av aggressiva mördare kan utveckla en kamplust och en lagmoral hos fiskarna. Själv har jag 20-talet sebror tillsammans med några svärdbärare. Funkar utmärkt!
MVH Munkas
#54 - 20 januari 2004 22:56
Oj nu har han muterat till munkas.

Kjell>>> Sätt en IP-spärr på honom så att vi slipper honom här på forumet.
#55 - 20 januari 2004 22:59
Nej, han har inte muterat till Munkas. Så länge fiskarna trivs så spelar det väl ingen roll?
Om du vill ha en tetra i ditt 1000l akvarium kommer inte jag gnälla på dig.
Mvh Darwin
#56 - 21 januari 2004 01:15
Ursprungligen skickat av Peter1904

Oj nu har han muterat till munkas.

Kjell>>> Sätt en IP-spärr på honom så att vi slipper honom här på forumet.

Mmm, kolla upp det och skriv gärna så alla ser att det inte är samma person, än mindre samma ip.
#57 - 21 januari 2004 09:11
Jag vill se bilder på detta akvarium.
Är det ingen annan som vill se hur det ser ut?

Peter1904:
Att spärra ut folk gör ju inget bättre.
#58 - 21 januari 2004 09:20
Jag är väldigt nyfiken på magics akvarium...
Men som sagt det här är det sista som jag skriver i denna tråd och bojkottar hädanefter denna persons åsikt om jag vill ha råd eller tips på detta forum angående mina fiskar och akvarier!
#59 - 21 januari 2004 09:38
Du har helt rätt magic.. Jag skulle också satsa på någon mer fisk i det akvariet, gärna någon större, riktigt rovgirig fisk. Det skulle snabbt skapa en naturlig balans i karet.. [;)]
#60 - 21 januari 2004 09:45
Det bli mycket nyskapade användare som har åsikter i denna tråd... speciellt sånna som bara intresserar sig för denna tråd....
likt nybörjaren så är det första och sista inlägget i denna tråd.. och håller med i den sista åsikten om råd med för den delen..
#61 - 21 januari 2004 16:24
Jag hade en digitalkamera hemma förut, har dock inga bilder på mitt 105-liters men på mitt 54-liters där jag hade mitt blåciklidspar så det skulle få leka i fred. Efter honan lagt sin rom och hanen befruktat blev de ovänner. Jag filmade händelsen:

http://hem.fyristorg.com/bkmonty/11.avi

filen är på 2,5 mb. De vägrade sluta så jag blev tvungen att sära på dem, djurvän som jag faktiskt är. Stenplattan jag filmar mitt i filmen är alltså rommen. Kolla själva!
#62 - 23 januari 2004 07:41
Den där länken har uppdaterats för den som är intresserad. Kolla under amerikanska ciklider och "blåcikliderna bråkar".
#63 - 23 januari 2004 18:08
jag tycker att det är djurplågeri!!!
för det första:
1. på tok för många fiskar!
2. inte blanda massor med olika!
3. en del är stimfisk!
DJURPLÅGARE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
#64 - 23 januari 2004 18:41
hahaha ni måste ju fatta att killen driver med er... innan ni fortsätter diskussionen kan ni ju be om bilder på hans 105a :)
#65 - 23 januari 2004 19:01
givetvis driver han med er. Magic leker "ung nybörjare" som gärna vill proppa akvariet fullt, men det syns att han har bra koll och är rätt smart på det sätt han diskuterar.

Vore intressant om Magic avslöjade poängen med tråden. Är syftet att bara att provocera? eller skämta? Eller finns det någon seriösare baktanke?

jag tolkar in det senare, en seriös baktanke. För det finns en hel del ganska så själgod och inskränkt moralism-gnällande om hur man bör sköta sina fiskar, som alltför ofta är rätt så inskränkt och saknar proportioner.

Det finns akvarister som sköter om sina fiskar betydligt bättre än vad vi i allmänhet sköter om människor. Endast högsta kvalite på maten, olika sorters vitaminer, mycket stort utrymme, vattenbyten en eller flera gånger i veckan osv osv. Inget fel med det. Den som vill får gärna vara nogrann, jag är det själv, inte alltid, men ofta. Men att gnälla och moralisera över de som inte gör det är mest löjligt. I synnerhet som säkert nästan alla akvarister glatt äter kött från djur som levt miserabelt i djurfabriker, En djurproduktion som är säkert hundratusen gånger mer omfattande än akvariehobbyn. många pensionärer på vårdhem behandlas sämre än akvariefiskar, många bor mer trångbott i sina lägenheter än fiskar i sina akvarier, osv.

Hur bra har en fisk det i naturen? Inte så värst skulle jag säga. Ständigt vara rädd för att bli uppkäkad. kort livslångd. hunger. osv. Många fiskar har det faktiskt bättre i akvarium, eller åtminstone så finns det allt både för och nackdelar...

Andreas
#66 - 23 januari 2004 19:51
Kunde inte sagt det bättre själv, bjurstrom.

Det känns som det är upp till bevis angående mitt omtalade akvarium. Den som väntar får se..
#67 - 23 januari 2004 20:10
Motto: Det får alltid plats fler fiskar i ett akvarium. Det är bara plånboken, fantasin och den goda smaken som är emot.

du har ju glömt att ta med "omsorgen om fiskarnas bästa" i ditt käcka måtto... eller blev det inte lika roligt då? Kan inte den här tjaffstråden ge sig snart? Hoppas att du har haft kul när du retat upp folk...

Kan nämna att jag funderar på att ha en delfin i mitt tomma och spruckna 50 L... (Visserligen är delfiner däggdjur och inte fiskar men den är av tyg så den kommer garanterat att trivas.)
#68 - 23 januari 2004 20:17
Ursprungligen skickat av Morellen

du har ju glömt att ta med "omsorgen om fiskarnas bästa" i ditt käcka måtto... eller blev det inte lika roligt då? Kan inte den här tjaffstråden ge sig snart? Hoppas att du har haft kul när du retat upp folk...

Nej, det blev för långt att ha i mottot tyckte jag. Annars brukar bästa sättet vara att bara ignorera saker man inte gillar.
#69 - 13 februari 2004 21:31
Kommer ni ihåg den här tråden? Nu har jag äntligen fått låna en digitalkamera och knäppt några kort på mina kära vänner!! För den som är intresserad:
Kolla på http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=149171
#70 - 13 februari 2004 22:19
Du är kanske medveten om detta men, de där fiskarna är inte fullvuxna, så än så länge kanske det fungerar... vad hade du tänkt göra när de blir sisådär 10 cm (13-15 för ett par av dem, till exempel rödzebrahanar) och de börjar bli riktigt revirhävdande (eller, de kommer de inte kunna, för det kommer vara för lite plats)

Jag är ingen perfektionist själv, vi har endel fiskar i vårt kar som blir lite för stora (blå delfin och venustus i 250 liter), men de är väldigt små än så länge och vi planerar för ett större kar när de "vuxit ur" det här. Just eftersom man inte kan veta om fiskar känner smärta/obehag bör man kanske utgå från att de gör det, för att vara på den säkra sidan.

I synnerhet som säkert nästan alla akvarister glatt äter kött från djur som levt miserabelt i djurfabriker, En djurproduktion som är säkert hundratusen gånger mer omfattande än akvariehobbyn.

och nej, jag skulle aldrig få för mig att äta djur.
#71 - 13 februari 2004 23:03
Och jag som var helt säker på att du bara var inne här för att reta upp folk. Med tanke på din korkade fråga som du inte ens var intresserad av svaret till. Hoppas att du fått en tankeställare utav folks åsikter. Om inte annat så får du kanske det när du vuxit upp.
#72 - 14 februari 2004 00:08
Ursprungligen skickat av Nils och Alva

Du är kanske medveten om detta men, de där fiskarna är inte fullvuxna, så än så länge kanske det fungerar... vad hade du tänkt göra när de blir sisådär 10 cm (13-15 för ett par av dem, till exempel rödzebrahanar) och de börjar bli riktigt revirhävdande (eller, de kommer de inte kunna, för det kommer vara för lite plats)

13 cm är maxstorleken för de flesta fiskarna i mitt akvarium. Större än så blir de inte så det ska nog gå bra. De flesta är runt 7 cm i mitt akvarium och det är inga problem. Mina 4 lombardoi har knappt vuxit något alls på 4-5 månader. Kanske är det miljön som gör det? De mår toppen i alla fall, kanske starkaste ciklidsorten jag har haft. Bra fisk. Jag får väl se om det blir några problem, det funkar bra nu i alla fall.
#73 - 14 februari 2004 00:12
Ursprungligen skickat av Jerpan

Och jag som var helt säker på att du bara var inne här för att reta upp folk. Med tanke på din korkade fråga som du inte ens var intresserad av svaret till. Hoppas att du fått en tankeställare utav folks åsikter. Om inte annat så får du kanske det när du vuxit upp.

Men nu har du fått sett bilder i alla fall. Det var väl skoj?
Kjell Fohrman
Administrator
#74 - 14 februari 2004 09:10
Men nu har du fått sett bilder i alla fall. Det var väl skoj?

Snarare tragiskt, någon värre fisksoppa har jag sällan skådat.
#75 - 14 februari 2004 09:14
Vilken soppa...
magic, en sak som kan vara kul att veta är att fiskarna får betydligt intressantare beteenden om de inte lever så trångt, jag skrev detta tidigare men det ser ut att behöva nämnas en gång till... Lever de trångt så brukar deras beteende bara bestå av att tjafsa, detta gäller definitivt de syd- och cetralamerikanska cikliderna du har som gärna vill ha hela ditt kar som revir.
Sedan så har du även enskilda exemplar av stimfiskar, dessa blir också tråkiga om de lever för trångt, de blir även stentråkiga om de är den enda fisken från den arten, för att dessa arter ska bli intressanta så bör man hålla dem i en grupp på 5-10st och se till att karet är så stort att de har möjlighet att sträcka ut ordentligt.

Du gör givetvis som du själv vill men jag är fast övertygad om att du i längden kommer att döda ditt akvarieintresse genom att hålla fiskarna på det där sättet, ingen av fiskarna kan bete sig normalt i en sån där sammansättning.
#76 - 14 februari 2004 10:34
Det har varit en intressant diskussion och jag har fått tagit del av många åsikter. Det har varit underhållande och givande. Jag tackar för det och anser väl att min fråga är besvarad.

//Magic
#77 - 14 februari 2004 10:56
Ja då ne den e besvarad kan du väl göra dej av me nåra eftersom du fått dina svar på va folk tycker o alla akvarie ägare på zoopet verkar det som att dom tycker du har fö mycke fisk;)
Tobbe
#78 - 15 februari 2004 00:48
Akvariet ar ju fullt med stora yngel sa det ar ju inga problem an sa lange...jag tror manga av oss har yngel/tillvaxt kar som ser ut ungefar pa samma satt och med tata vatten byten sa gar det ju faktiskt bra ganska lange. Jag ar dock overtygad om att Magic kommer att inse sjalv om nagra manader att det gar inte langre.

Vad som ar betydligt alvarligare ar de nastan personliga pahopp som nagra har gjort sig skyldiga till. Att halla 30 fiskar i ett 100 liters kar ar ju kanske diskutabelt men ingenting i jamforelse med det!
#79 - 15 februari 2004 04:07
Självklart att fiskarna i ditt kar inte växer till sinna fulla potetial. De har ju inte plats att växa på, då "anpassar" de sig, dvs växer inte och blir små klena individer. Bilderna var sorgliga att se, de hade ju faktiskt kunnat varit så att du bara retats med folk, och inte hade fiskar så trångt...

Annons