2st frågor om Röd-ciklider

#1 - 13 mars 2007 19:53
HEJ!
Jag undrar vem jag ska lyssna på angående Röd-ciklider.
Min akvarieaffär säger: "Det är en mycket aggressiv fisk som jag inte hade köpt för att de kan, om du har otur, ta över hela akvariet."
Medan min farsa säger: "Det är en snäll fisk som leker mycket om du fått ett bra par, men alla ciklider är aggressiva till viss del och dessa hör till de snällare.

Jag undrar också om det går att blanda Rödciklider med Guppy, Neontetror, Svärdbärare, Eldstjärtar, Eldbukar och Ellioti-ciklider i ett 222l kar.
Tack på förhand!

MVH
Matte
#2 - 13 mars 2007 20:38
Den är hyfsat fredlig så länge den inte leker, men ett bra par leker ofta. Verkar vara ovanligt med en affär som inte försöker pracka på kunden allt möjligt :p

Nej, guppy och neontetror funkar absolut inte, de blir mat. Stora svärdbärare kan funka. Eldstjärten är också rätt tuff, så den funkar nog. Om du med ellioticiklid menar Thorichthys ellioti, så bör du inte blanda dem med eldbukar, de är nära släkt, och kan nog korsa sig.
#3 - 13 mars 2007 20:59
Ja, jag menar thorichthys ellioti.
Vad händer om de skulle korsa sig med varandra??? (eldbuk och ellioti menar jag).
Tror du att rödcikliderna skulle ge sig på mina Thorichthys-ciklider när de är som mest aggressiva?
PS. jag glömde nämna att jag också har en banjomal, men han ligger bara under sanden och gömmer sig förutom några timmar på natten (en riktigt tråkig fisk) och så har jag en liten ancistrus och en hypostomus plecostomus men dessa är väll inte så utsatta för cikliderna, eller
#4 - 13 mars 2007 22:11
matte159 skrev:
Ja, jag menar thorichthys ellioti.

Vad händer om de skulle korsa sig med varandra??? (eldbuk och ellioti menar jag).

Tror du att rödcikliderna skulle ge sig på mina Thorichthys-ciklider när de är som mest aggressiva?

PS. jag glömde nämna att jag också har en banjomal, men han ligger bara under sanden och gömmer sig förutom några timmar på natten (en riktigt tråkig fisk) och så har jag en liten ancistrus och en hypostomus plecostomus men dessa är väll inte så utsatta för cikliderna, eller

Jag har ett palettciklidpar ihop med mina två röda ciklider och det funkar bra. Jag köpte en stor ancistrus också men den lyckades dom ta kål på under natten innan jag kunde rädda den. Vi provade släppa ner en snäcka för att se om det funkade som algätare i akvariet istället men den åt dom upp direkt. Mina är väldigt aggresiva tycker jag, men i affären kunde de inte bestämma kön på dom så jag har ingen aning om de någonsin kommer leka, har inte lyckats ta reda på hur man ser skillnad heller, eftersom alla blandar ihop dom med röd juvelciklid. Så jag kanske har ett dåligt par.
Så, enligt min mening är de aggresiva, men de går iallafall bra ihop med paletter och mina kongotetror jag hade förut.

Annons