3 dar ? för tidigt ?

#1 - 3 februari 2007 10:04
Startade upp mitt akvarium i torsdags, funderar på att köpa lite fiskar imorgon..det har då gått 3 dar...är det för tidigt ?
Har 3 stora växter å 2-3 mindre... fast det kanske inte har nån betydelse ?

Han på zoo där jag köpte akvariumet sa att jag kunde köpa fiskar efter 3 dagar
#2 - 3 februari 2007 10:12
Visst är det lite tidigt men om du köper några tåliga fiskar och inte matar på ett par dagar och sedan matar väldigt lite så brukar det kunna fungera. men det kan gå på tok.

mvh erik l
#3 - 3 februari 2007 10:30
Vänta gärna ett tag till. Det är tråkigt men kan löna sig i längden. Tålamod!
#4 - 3 februari 2007 10:52
Behöver man inte ha lite belastning i för att det ska bildas nyttiga bakterier?
Typ 2-3 små fiskar?
Mvh Marcus
#5 - 3 februari 2007 10:53
Samma här!

Teufelin skrev:
Startade upp mitt akvarium i torsdags, funderar på att köpa lite fiskar imorgon..det har då gått 3 dar...är det för tidigt ?

Har 3 stora växter å 2-3 mindre... fast det kanske inte har nån betydelse ?

Han på zoo där jag köpte akvariumet sa att jag kunde köpa fiskar efter 3 dagar

:) Startade upp mitt idag och ska vänta en vecka med invånarna. Men tålamod är vad som gäller oss akvarienördar - ingen ide´ att ha bråttom....;) Den som väntar på nåt gott o s v.....[:o]
Bilagor:
#6 - 3 februari 2007 10:55
bror väl lite på vad för fiskar du tänkt dig.

ett par små är väl inget större problem, men skulle nog inte gå och köpa några större dyra fiskar så i början.

Men 5-6st borde väl inte va så "jätte" farligt

hur stort är karet?

5-6st neontetra i ett 200L borde ju typ va försummbart.
#7 - 3 februari 2007 11:01
112 liter är det
#8 - 3 februari 2007 11:09
Om du absolut inte kan vänta - så starta med 2 - 3 stycken tåliga.
Om du känner någon med ett väl fungerande akvarium kan du "låna" filterbakterier (krama ur dennes filter i t.ex låda m. vatten & sedan hälla i ditt akvarium nära pump/filter). Eller köp nyttobakterier på flaska (typ Nitrivec el. Denitrol) och kör med från dag ett när fiskarna kommer i, och 10 dagar framåt. Jag har tidigare använt mig både av filterbakterier & nyttobakterier på flaska vid nystart/fiskisättning med gott resultat.

Men om du stoppar i fisk nu så försök sedan hålla dig i 1 - 2 veckor med att stoppa i flera.

[COLOR=purple]Lycka till :) [/COLOR]
#9 - 3 februari 2007 12:56
jag släppte i 5st praktbotior i mitt 310l efter ett dygn (aquatan) och dom har levt bra o visar ingen tecken på trötthet efter 2 veckor nu!
#10 - 3 februari 2007 13:08
Jag rekomenderar att vänta minst en vecka, det är kanske lite tråkigt men absolut värt det!!

Jag planterade och inredde hela mitt akvarium under 2 veckor innan jag stoppade i fisk, och jag har aldrig haft några problem (förutom dumma fiskar som fastnat i inredning samt en mindre svampinfektion)

Jag tycker att du skall plantera lagom med växter, och välj då efter vad du vill ha, och inte efter vad zoohandlaren närmast har. Under veckan kan man försiktigt lägga i LITE fiskmat, då får man en hemmagjord bakteriekultur.

Jag skulle vilja påstå att det är det vanligaste nybörjar"felet" att man lägger i fiskar för tidigt, vilket ofta slutar med att man får flytande fiskar (även kallat döda).

jaja nu skall jag inte predika, men är du rädd om fiskarnas liv så råder jag dig att vänta ett tag, det kan vara lika bra.
Jag minns ju hur det var med det första karet, då mamma/pappa åkte med till djurbutiken innan det fanns vattnet i karet och vi köpte några kul fiskar, sedan kom vi hem och insåg att "ojj fiskar skall ha vatten, vi kanske skall fylla det".
Som tur var det begagnat från min moster, så sanden och filtret var använda under en lååång period = iallafall lite bakterier kvar.
#11 - 3 februari 2007 13:56
personligen så stoppar jag hellre i ett par tre tåliga fiskar och får igång akvariet med (om jag inte har nått moget filter eller skitit grus) än en massa konstiga medel på flaska. Men något ska i annars fungerar det aldrig. vissa väntar tålmodigt en vecka eller två sedan får man panik;) och fyller akvariet med fisk sedan kommer problemen och allt rasar i värsta fall:( , nä hellre smygstarta! Obs. min personliga åsikt.:D :D

mvh erik l
#12 - 3 februari 2007 14:09
för att kvävecyceln ska komma i gång så krävs det avfall från fiskar, om du så kör karet i ett år utan fisk så klarar det inte av att man stoppar i all fisk på en gång... rekommenderar bakteriekultur tex nitrivec och efter 24 tim så introducerar man ett fåtal fiskar och låter filter och vatten komma igång ca 1mån sedan introducera flertal fiskar!
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 3 februari 2007 14:15
Jag startar också alltid nästan direkt (efter ett dygn) med de första fiskarna (några rätt tåliga) - ni som tycker man skall vänta en vecka får förklara varför.
Någon balans i akvariet kommer aldrig att skapas utan fisk i akvariet även om man väntar i 3 månader med de fösrta fiskarna.

De viktiga är istället att starta med få fiskar och sedan inte överbelasta akvariet - dvs vänta sedan några veckor innan ytterligare några fiskar släpps i och belasta inte akvariet fullt ut innan 6-8 veckor har gått efter att de första fiskarna släppts i.
Zoopetartikel om start av akvarium http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=166&Itemid=84
#14 - 3 februari 2007 14:22
Det finns väl egentligen ingen anledning att vänta. Släpp bara inte i alla fiskar på en gång utan börja med några få och utöka sedan beståndet undan för undan. Och framförallt - mata inte så förbaskat mycket.
#15 - 3 februari 2007 14:46
jag kan se en nytta med att låta karet gå ett par dar och det för att ventilera ut eventuella klorgaser ur vattnet...
#16 - 3 februari 2007 20:11
ett akvarium utan fisk är ett sterilt akvarium ... inga nyttobakterier bildas bara alger

släng ner typ 2 fiskar . bevaka värdena .. efter 2v tillsätt lite mer om allt är ok . osv osv
#17 - 3 februari 2007 20:20
Ja, gör inte mitt som så många andras misstag och kasta i alla fiskar på en gång...

Lycka till
/Marcus
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 3 februari 2007 20:30
åheim skrev:
jag kan se en nytta med att låta karet gå ett par dar och det för att ventilera ut eventuella klorgaser ur vattnet...

har du filtret igång (vilket man skall ha) så finns det inget klor kvar efter 24 timmar
#19 - 3 februari 2007 20:56
Jag har alldrig förstått resonemanget om att man ska vänta en vecka, vad är det som ska hända med vattnet under den veckan ?

Ett dygn räcker, om tempen är rätt så är det bara att släppa i några fiskar och pytsa i bakteriekultur eller skit från ett gammalt filter.
Däremot bör man vänta några veckor innan man köper fler fiskar.

Med risk att få på skallen så häver jag även ur mig att jag har alldrig heller förstått varför man ska plantera växter i ett nystrtat akvarium eftersom det oftast slutar med att dom tynar bort och man får köpa nya.

Jag har under senare tid alltid startat utan växter och med begränsad belysning dvs ca 4-6 tim, sköter man vatten bytena ordentligt och byter ca 30 % i veckan är det inga problem med alger mm.

Växterna kan man plantera när akvariet har gosat till sig och vattenvärden är stabila och under kontroll.
#20 - 4 februari 2007 19:08
albjohn skrev:

Med risk att få på skallen så häver jag även ur mig att jag har alldrig heller förstått varför man ska plantera växter i ett nystrtat akvarium eftersom det oftast slutar med att dom tynar bort och man får köpa nya.

Därför att med mycket växter i ett nystartat akvarium (gärna snabbväxande) så blir vattenkvalitén riktigt bra ganska så mycket snabbare än om man inte har växter. Växterna i mina akvarium brukar trivas bra från start om de får tillräckligt med ljus och näring.

Mvh
Mattias
#21 - 4 februari 2007 20:54
Det är den allmänna uppfattningen men det är den jag ifrågasätter lite utan att för den skull säga att den är felaktig.

Men jag undrar vad det är som växterna förbättrar innan filter och akvarium är ordentligt inkörda och nitrifikationen kommit igång ordentligt eftersom växter mig veterligt inte konsumerar vare sig amonium eller nitrit utan behöver nitrat för att må bra.

Visst, man kan tillsätta näring redan från början men man kommer nog inte ifrån svajiga amoniumvärden tex och svajiga amoniumvärden brukar anges som en trigger för alger som då förmodligen riskerar att få ytterligare bränsle av den tillsatta gödningen och växter trivs inte om dom blir nerlusade med alger.

Startar man utan växter har man fördelen att delvis kunna kontrollera algerna med begränsat ljus.

Frågan är då om växterna tillsamans med 10-12 timmars ljus kan konkurera ut algerna ?

Ja enl vissa nej enl andra.

Jag ställer mig på nejsidan och hävdar att bästa medicinen mot alger är stora och väl inkörda filter och som bekant tar det tid att köra in ett filter och under den tiden tror jag inte växterna gör nån större nytta.

Men jag kan vara helt fel ute, det är inte första gången och förmodligen inte sista gången heller men det är en teori som jag provar och hitills har det funkat bra :)
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 4 februari 2007 21:07
Jag tycker att det fungerar bra med växter från starten, men välj sådana som är snabbväxande.
#23 - 4 februari 2007 21:10
jag håller med de sisttalalande här, bara tempen är rätt så kan man släppa i ett par fiskar, inte mer o sen vänta några veckor till innan man utökar invånarantalet...
#24 - 5 februari 2007 07:29
Min erfarenhet är att växterna från början fyller en viktig biologisk funktion. Som redan bekant så syresätter de vattnet och tar upp näring som annars alger skulle frodas i. Den praktiska erfarenheten jag själv har är alltså att växterna från start gör nytta om de får tillräckligt med ljus och kanske lite näringstillskott. Speciellt då växter som växer snabbt och kan ta upp näring direkt ur vattnet som exempelvis Vattenpest och Vattenormbunke. Då har algerna redan från start väldigt dåliga förutsättningar att kunna växa i akvariet.

Med många välmående växter i ett akvarium så kan man tydligen uppnå en väl fungerande biologisk balans utan filter (själv har jag ännu inte vågat prova dock). Så min slutsats är att om man som jag själv kör akvarium med små filter och liten filteryta och dessutom relativt stillastående vatten så är det en klar fördel med växter redan från start. :)
#25 - 5 februari 2007 08:04
Det nämndes ammonium tidigare i tråden.
Växter tar upp ammonium lättare än nitrat (kvävekällor). Man brukar undvika ammonium i växtnäring just för att det lätt kan trigga alger.
Men har man redan ammonium så är snabbväxande växter kanon för att bli av med det. Man måste dock tänka på att växterna behöver annat än bara kväve för att må bra. Just därför tynar växter bort i nystartade kar om man inte ger växtnäring från start.
Jag skulle säga att man gärna kan göda lite extra i början då inga näringsämnen hunnit akumuleras i karet.
Växterna tar upp näring från dag 1 så risken för alger blir inte större bara för att karet är nystartat.
#26 - 5 februari 2007 08:23
Bra svar heeke, jag visste inte att växterna tar upp ammonium men det stämmer vid närmare eftertanke.

Så då spricker min teori lite eftersom växterna bevisligen fyller en funktion även i nystartatade kar.

Man lär så länge man lever :)
#27 - 5 februari 2007 09:31
Hur får man död på vattenpest ? går det verkligenom man inte vill..
#28 - 5 februari 2007 22:14
XUL:
:D man ger den till mig?
*ler* jag dödar allt som är grönt...säger familjen iaf...:D

vad ni än gör så gör inte som vi iaf...:-D
vi pytsade i 31 fisk efter 3 dar i ett 110liters akvarium :-o

den 23:e december var det...och nu har karet haft balans i ca 1-1/2 vecka:D
Men jösses vad jag har slitit med det

Annons