Jag rekomenderar att vänta minst en vecka, det är kanske lite tråkigt men absolut värt det!!
Jag planterade och inredde hela mitt akvarium under 2 veckor innan jag stoppade i fisk, och jag har aldrig haft några problem (förutom dumma fiskar som fastnat i inredning samt en mindre svampinfektion)
Jag tycker att du skall plantera lagom med växter, och välj då efter vad du vill ha, och inte efter vad zoohandlaren närmast har. Under veckan kan man försiktigt lägga i LITE fiskmat, då får man en hemmagjord bakteriekultur.
Jag skulle vilja påstå att det är det vanligaste nybörjar"felet" att man lägger i fiskar för tidigt, vilket ofta slutar med att man får flytande fiskar (även kallat döda).
jaja nu skall jag inte predika, men är du rädd om fiskarnas liv så råder jag dig att vänta ett tag, det kan vara lika bra.
Jag minns ju hur det var med det första karet, då mamma/pappa åkte med till djurbutiken innan det fanns vattnet i karet och vi köpte några kul fiskar, sedan kom vi hem och insåg att "ojj fiskar skall ha vatten, vi kanske skall fylla det".
Som tur var det begagnat från min moster, så sanden och filtret var använda under en lååång period = iallafall lite bakterier kvar.