3 kar i en ställning

#1 - 4 april 2010 18:26
Fick ett ryck idag när jag tittade på blocket jag hittade en ställning med tre 112 literskar med tillbehör och jag slog till direkt så nu har jag bara städning och skrapa bort blå färg att göra[:-27]kommer att bli lite jobbigt men det ska bli så kul att inreda nya kar[:-58], jag skulle egentligen ta bort några kar här i huset men nu blev det fler istället[:-110]men jag ska ta bort två kar iallafall så då är det bara 6 men det kommer att vara 8 st ett tag.
Tänkte ha några av mina pansarmalar i dom och mina l-046 or och lite räkor och några av mina fina guppy.
Jag ska ta lite bilder och ska sätta in när datorn till låter mig[:-38] nu ska jag ta och gå och städa lite så jag får något kar gjort:p
#2 - 4 april 2010 19:11
owaow!! Vad kul solis! Det roliga är att jag själv är i jakt efter en sån ställning, så praktikst när man vill odla eller försöka dra upp yngel utan att andra fiskar ska ge sig på de :)
tre i ett brukar jag säga *hehe*
#3 - 4 april 2010 19:13
Herregud jag vill inte ens föreställa mig hur mycket stryk jag hade fått av frugan om jag spontanhandlade 3 kar...:D

Ska bli kul att se :)
#4 - 4 april 2010 19:14
danne0301 skrev:
Herregud jag vill inte ens föreställa mig hur mycket stryk jag hade fått av frugan om jag spontanhandlade 3 kar...:D

Ska bli kul att se :)

hehe, well testa och se ;)
Hon kanske har för m å n g a skor i garderoben, för varje par skor hon inhandlar per månad = ett nytt kar ;)
#5 - 4 april 2010 19:20
Nä dessvärre är hennes enda last scrapping, lite papper och stämplar emellanåt tar inte lika hårt på ekonomin som mina kar redan gör :p
#6 - 4 april 2010 19:25
ska lätt följas
#7 - 4 april 2010 19:26
danne0301 skrev:
Nä dessvärre är hennes enda last scrapping, lite papper och stämplar emellanåt tar inte lika hårt på ekonomin som mina kar redan gör :p

Äreu säkert på det, har du kollat hur mkt en liten pappersbit med små figurer kostar? tokdyrt.

hemma hos oss har jag en biltokig sambo som bygger sin egen projektbil. han har sitt projekt och jag har mitt :D Och går han och köper en motor för 20K ja då vill jag köpa lite fler fiskar ;)
#8 - 4 april 2010 19:27
lägg till prenumeration *done*
#9 - 4 april 2010 19:31
Tre kar is the shit :D
#10 - 4 april 2010 19:32
LLL skrev:
Tre kar is the shit :D

du får lägga upp bild och inspirera Solis :) Vart grymt avis på dina kar!!
#11 - 4 april 2010 19:35
Nubi skrev:
du får lägga upp bild och inspirera Solis :) Vart grymt avis på dina kar!!

Jag gillar dom. Ser inte så mycket ut som en vanig odlingsställning vilket passar perfekt i ett vardagsrum :)
#12 - 4 april 2010 19:47
håller med exakt!!
#13 - 4 april 2010 19:54
näähh va det den ifrån blòcket ifrån zooaffären ?
#14 - 4 april 2010 20:11
Nu är det några kort, är jättetrött ikväll och får fortsätta imorgon har skrapat 2 och ½ sida.

Visst var det från blocket zooaffären var du den andra spekulanten:confused:

Min gubbe är snäll och är duktig på att spontanhandla själv så han hade nog inte så mycket att säga, men jag frågade först om det var ok:p

Ska ha karen så att man ser igenom dom villket blir första gången att inreda ett kar som ska kunna tittas på från flera håll, som tur är har jag växter så det räcker.
Går i funderingar på om jag ska ha 2 eller 3 kar i ställningen det blir väldigt högt om jag har 3 men det återstår att se vad jag väljer:)
[ATTACH]29324[/ATTACH]Ställningen där den ska stå

[ATTACH]29325[/ATTACH]Karet jag håller på att skrapa

[ATTACH]29326[/ATTACH]Karen som väntar i bilen på att bli fixade

[ATTACH]29327[/ATTACH]och lite tillbehör
#15 - 4 april 2010 20:13
haha ja:P..men ja är för snål så frågade bara om han ville göra ett byte mot en telefon:P..
#16 - 4 april 2010 20:17
hahaha och det ville han inte eller var han sugen
#17 - 4 april 2010 20:17
jo han va sugen och allt..skulle höra av sig senare idag:P..men inte hört något ännu:P men nu vet ja vart dom tog vägen hehe:P
#18 - 4 april 2010 20:20
MM en mil längre bort haha
#19 - 4 april 2010 20:22
haha ja ungefär:P..men bara att leta vidare hehe=)
#20 - 4 april 2010 20:32
Hoppas du hittar något.
#21 - 4 april 2010 21:21
Vad häftigt med tre kar på höjden, denna tråden skall följas :D
#22 - 5 april 2010 16:48
Solis! vad har du för planer till de tre olika karen, stod det hur många liter de rymmer??
#23 - 5 april 2010 18:58
Coolt det här ska följas har precis själv fått lov att ställa 3 kar på höjden i en garderob här hemma så småning om när alla mina projekt e slutförda plus diversre annat som ska fixxas så säg om ett 1år då kanske om ja snabbar mig :p

Detta ska följas
#24 - 5 april 2010 19:44
Inatt låg jag och funderade på att sälja det igen, min son hade sagt till pappa att det tog så mycket tid till karen och jag har känt presis samma sak och skulle av veckla kar till sommaren inte utöka vill göra annat i mitt liv än att städa kar, så imorse sa jag det till min son och nu tvärvägrar han att jag ska sälja det istället:D så jag har börjat att sätta upp ett kar och håller på att rengöra nästa kar, det tar sån tid att skrapa bort färgen och man blir alldeles slut i händerna.
Min plan är att avveckla två av mina andra kar mitt leoparddanio odlingskar och mitt räkkar/kampfiskodlings/pansarmalskar så då är där bara 5 st ändå och kanske när jag har mer plats i dom stora karen och kan flytta dit dessa fiskar och räkor så kanske jag säljer denna ställningen igen.

Sen har jag tänkt att jag ska bara ha 2 av karen igång nu från början, jag kommer knappt att kunna rengöra det 3dje för den är över 2 meter hög när det översta karet är där och även om jag står på stol så blir det svårt och kanske för svajigt med två springande barn:)

Det jag ska ha i som jag vet är olika sorters pansarmalar och räkor och äppelsnäckor sen ska måns få fiska upp dom guppyn som han vill som vi tänkte ha som inkörningsfisk och några av våra ancistrusbäbisar.

På bilden så visar det hur karet ser ut nu, jag väntar tills imorgon med att inreda för jag är för trött och vill ändå kolla hur tempen är och så kan jag ju drömma lite om hur jag ska inreda det inatt:D
[ATTACH]29339[/ATTACH]
#25 - 5 april 2010 20:36
vad coolt med 3 akvarium på höjden. det såg bra ut det karet du har hunnit inreda.
#26 - 6 april 2010 08:49
Ska bli roligt att följa ditt projekt Solis
#27 - 6 april 2010 19:22
Har inte hunnigt så mycket idag och inte tagit några kort ännu det som har hänt är att jag släppt i 6 guppy och en äppelsnäcka där och satt i två växter, det andra karet har kommit upp i ställningen men jag såg att där är en massa kalkfläckar som jag ska se om man kan få väck imorgon, där i har jag sand istället för grus, har varit nere och hämtat lite och presis fått i det efter rengörning av sanden.
#28 - 6 april 2010 19:24
solis skrev:
Har inte hunnigt så mycket idag och inte tagit några kort ännu det som har hänt är att jag släppt i 6 guppy och en äppelsnäcka där och satt i två växter, det andra karet har kommit upp i ställningen men jag såg att där är en massa kalkfläckar som jag ska se om man kan få väck imorgon, där i har jag sand istället för grus, har varit nere och hämtat lite och presis fått i det efter rengörning av sanden.

solis prova bikarbonat på kalkfläckarna :)
#29 - 6 april 2010 19:26
det ska jag testa,
#30 - 6 april 2010 22:07
Spännande projekt! Jag såg en "vägg" med 9 akvarium till salu och oj vad sugen man blev!

Ps. Flera växterna jag köpte av dig är helt fantastiska och växer så det knakar och fiskarna älskar dem. :)
#31 - 6 april 2010 22:31
Schyst ju :) Hur mycket fick du ge för hela kalaset?...
Är själv liiiiiiiiiiiiiiiite sugen på att börja odla räkor i större skala, då jag precis upptäckt att jag snart ska få räklingar :D
#32 - 7 april 2010 08:27
Kul att växterna trivs, visst blir man sugen på fler kar och i ställning så att man kan få lite ordning.
Jag betalade 1399 för kalaset. Grattis till att du snart får räklingar.
#33 - 8 april 2010 13:30
Det har fortfarande inte hänt så mycket men här är kort på hur det ser ut nu iallafall, jag stoppade i lite växter som skulle bort från ett annat kar detta är bara tillfälligt hur det ser ut.
Har hållt på med det övre karet och försökt få bort lite fläckar dom flesta gick nog bort men jag skaffade citronsyra idag och ska försöka få bort lite till innan jag kör igång det karet, är det någon som vet hur man använder citronsyran ska den blandas i vatten eller direkt på svamp med vatten:confused:
karet är tomt går det att bara torka av eller är det bättre att skölja karet efter:confused:
[ATTACH]29452[/ATTACH]

[ATTACH]29453[/ATTACH]

[ATTACH]29454[/ATTACH]
#34 - 8 april 2010 16:37
Det kommer verkligen bli läckert när det är färdigt! En sådan rumsdelare skulle jag vilja ha härhemma! (om jag fick plats med en)XD
#35 - 8 april 2010 16:39
Läckert var ordet! Det där blir ganska oslagbart i inredningsväg och tre roliga kar att göra något med. :)
#36 - 8 april 2010 16:57
grymt snyggt :D
#37 - 8 april 2010 17:38
Tackar, det tredje karet får vänta till en obestämd tid, det kommer kanske när jag har lite mer tid och ork så jag nöjer mig med två sålänge.:p
Måste också kolla hur svajigt det blir vi har ju som sagt golv från början på 1900 talet och man kan ju inte belasta hur mycket som helst[:o]
[ATTACH]29465[/ATTACH]Så här såg det ut i kväll iallafall, har haft sjuka barn länge och är lite dassig själv så jag har ingen ork att fixa annars hade allt varit klart fortare än kvickt:d
#38 - 8 april 2010 19:46
Snyggt med lite kontrast mellan karen biotop mässigt :)
#39 - 8 april 2010 21:00
Ska bli spännande att börja möblera det övre karet har aldrig haft ett se igenom kar förut och det känns som lite mer utmaning än ett som är mot väggen.
Det blir inte så stelt när det är lite olika i karen men tiden får utvisa hur det blir, hoppas det blir lite tid imorgon.
#40 - 9 april 2010 18:58
Så här ser det ut idag, har åtminstone fått i lite fiskar som kan bajsa in karet och kramat ur två filterkuddar med gegga i det övre karet, satte i en växt och en rot som flyter såklart men lite häftigt blev det ändå:d
Detta är inte på långa vägar klart men det får bli lite då och då nu står det och puttrar iallafall:)
I det nedre karet har det kommit i lite fler växter iallafall.
[ATTACH]29521[/ATTACH]
#41 - 9 april 2010 19:48
Mycket läckert! :)
#42 - 9 april 2010 21:20
Tackar och bättre ska det bli:p
#43 - 9 april 2010 21:36
Har du bestämt dig för projekt i alla karen? :D
#44 - 9 april 2010 22:51
Redigt solis!!

Men jag måste bara fråga

Hur fan kan du lämna karet högst upp alldeles ensamt?!!
Kanske ett litet terrarium med nån rolig insekt?
Eller aquaterrarium eller vad det nu heter... paludarium?
Med krabbor i?
#45 - 9 april 2010 22:55
karrokaja skrev:
Redigt solis!!

Men jag måste bara fråga

Hur fan kan du lämna karet högst upp alldeles ensamt?!!

Kanske ett litet terrarium med nån rolig insekt?

Eller aquaterrarium eller vad det nu heter... paludarium?

Med krabbor i?

Smart idé karro! Jag tror som du det skulle vara snyggt (och enklare) med ett vattenfritt eller halvfullt kar längst upp, som en landdel som avslut på tornet. Kanske finns något insekt som kan fungera som fiskmat om något. ;)
#46 - 10 april 2010 06:18
Börjar blir något utav projektet :) KUL!!
#47 - 10 april 2010 12:41
Anledningen att jag lämnar karet där uppe tomt är att våra golv är från början på 1900 talet och jag vet inte hur mycket dom tål, golvet svajar när man går där och andra anledningen är att jag känner att jag försummat mina barn för mycket med att hålla på med karen och att hemmet kommer efter för mycket, jag skulle egentligen avveckla 2 kar och bara ha dom tre stora karen kvar för att få lite mer tid över men nu blev det två kar i ställning istället kommer nog att sälja ställningen när jag känner att det är tillräckligt lite fiska för att köra ihop dom i dom stora karen men nu fick jag lite nytt att möblera och det är jättekul.
Kanske det översta karet kommer dit senare vem vet:p
#48 - 10 april 2010 13:48
Karros idé om insekter kräver iaf inte mycket tid och det blir ingen större vikt om man inreder väl. :)

Du kan inte fästa överkanten av ställningen i väggen för stabilitet?
#49 - 10 april 2010 13:53
hur långt ifrån taket slutar ställningen? kanske kan ordna en fästanordning och fästa i taket? :)
#50 - 10 april 2010 14:43
Hur gjorde du för att få bort den blåa färgen smidigast?
Har hela bakgrunden på mitt 540 blåmålat och tycker inte det är speciellt snyggt.
#51 - 10 april 2010 18:38
Tog ett kort där jag är med för att ni ska få se hur hög ställningen är, jag är 1,65 lång, som ni ser så hade jag haft [SIZE=1]lite[/SIZE] problem att sköta det översta karet om jag sätter dit det:p, vi hade funderingar på att sätta fast ställningen i väggen till vänster för vi har ställt den så att det ska gå att sätta fast.
Lite bonuskort på mina barn:D
[ATTACH]29541[/ATTACH]

[ATTACH]29542[/ATTACH]

[ATTACH]29543[/ATTACH]

[ATTACH]29544[/ATTACH]

[ATTACH]29545[/ATTACH]
#52 - 10 april 2010 18:40
solis skrev:
Tog ett kort där jag är med för att ni ska få se hur hög ställningen är, jag är 1,65 lång, som ni ser så hade jag haft [SIZE=1]lite[/SIZE] problem att sköta det översta karet om jag sätter dit det:p, vi hade funderingar på att sätta fast ställningen i väggen till vänster för vi har ställt den så att det ska gå att sätta fast.

Lite bonuskort på mina barn:D

Det där är superläckert! :)

Du får ta och göda upp barnen så de blir långa nog att sköta det översta karet ;)
#53 - 10 april 2010 19:05
Mm men nu har ju inte vi längden på våran sida:Dblir dom tjocka då blir det nog svårt för dom:p

Angående att få bort färg så skrapade jag bort den med rakblad villket var svårt på vissa ställen och lätt på vissa man fick använda båda händerna och trycka för att få bort färgen så att det började skrapa av färg annars var det nästan omöjligt, stränkt jobb men väll värt det.
#54 - 10 april 2010 21:27
Är det inte lätt att få repor på glaset då?
#55 - 11 april 2010 07:06
Naargrimh skrev:
Är det inte lätt att få repor på glaset då?

Jag gjorde inte en enda repa och jag tog i hårt, men skulle jag köra i hörnan av rakbladet riktigt hårt ¨så hade det säkert blivit, men man använder ju rakblad för att fixa fönster så dom borde väll vara lite anpassade, det är ju en chansning vad som helst kan ju hända;)
#56 - 11 april 2010 07:12
Så länge man inte försöker använda hörnet på ett rakblad utan lägger det så platt som möjligt ska det nog vara lugnt :)
#57 - 11 april 2010 20:23
jag tar bort kalkkanten och prickalger(?) på mitt akvarium med rakblad utan repor :)
#58 - 14 april 2010 15:15
Så här ser det ut idag, har varit trött så jag har gått som en zombi den senaste månaden så jag har bara orkat göra något då och då.[:o]
Väntar på att jag ska få i lite mer fisk men det är ju bra att det får gro till sig lite innan jag gör det längtar tills jag kan ta ner mina andra kar:)
Jag är inte helt nöjd med det nedre karet vill kanske ha sand där med för jag tycker att sand är mycket finare:(
[ATTACH]29731[/ATTACH]

[ATTACH]29732[/ATTACH]

[ATTACH]29733[/ATTACH]

[ATTACH]29734[/ATTACH]
#59 - 14 april 2010 15:23
Annars kan du ju köra två Långsträckta Pansarmalar då mina älskar att böka runt i gruset, då får man en lite föränderlig botten.

Ps. Glömde skriva hur snygga dina kar är! :D
#60 - 14 april 2010 16:29
MM det är en ide men jag ska ju flytta dit en massa pansarmalar så det blir lite fullt på botten kanske:p
Tackar, men jag är inte färdig ännu;)
#61 - 14 april 2010 16:43
grymt snyggt :)
#62 - 14 april 2010 16:46
solis skrev:
MM det är en ide men jag ska ju flytta dit en massa pansarmalar så det blir lite fullt på botten kanske:p

Tackar, men jag är inte färdig ännu;)

Just ja, då får du ju redan ett stim på botten.
Jag tycker kontrasten mellan sand i det ena och grus i det andra mest bara är snyggt och varierande, men det är min smak det.
#63 - 16 april 2010 14:07
Visst är det fint med kontrast, idag flyttade jag i några av mina fläckiga pansarmalsbäbisar och några körsbärsräkor till det nedre karet:)
#64 - 28 maj 2010 19:57
solis, efter loppisen se till att få upp lite bilder :) :)
Bilagor:
#65 - 28 maj 2010 21:44
Nubi skrev:
solis, efter loppisen se till att få upp lite bilder :) :)

Ska försöka nästa vecka när kalasen är färdiga iallafall:)
#66 - 1 juni 2010 21:00
Här är lite bilder på min ställning:)
I det översta karet försöker jag odla neon greenstripe och duplikareus men ingen är direkt sugen på lek ännu och så är där pansarmalsyngel som håller på att växta till sig, en del är korsade mellan neon greenstripe och orange så dom ser ganska olika ut.
I det karet är det fullt med äppelsnäcksbäbisar med mina bruna har tydligen korsat sig så där är blå. vita gula och bruna ungar.
[ATTACH]31419[/ATTACH]Övre karet

[ATTACH]31420[/ATTACH]Övre karet

[ATTACH]31421[/ATTACH]Undre karet

[ATTACH]31422[/ATTACH]Undre karet ca 2 veckors orange yngel

[ATTACH]31423[/ATTACH]Undre karet ca 2 dagars orange yngel

[ATTACH]31424[/ATTACH] Övre karet En av dom korsade ynglen

[ATTACH]31425[/ATTACH] Övre karet Äppelsnäckor

[ATTACH]31426[/ATTACH] Övre karet Äppelsnäckor

[ATTACH]31427[/ATTACH] Undre karet Kampfisk hona från en av mina kullar

[ATTACH]31428[/ATTACH]Undre kampfiskhane från en av mina kullar

[ATTACH]31429[/ATTACH]Habrosus inköpt idag har tänkt att försöka odla lite såna:D

Annons