~30 st Blå guramisar i ett 40L

#1 - 16 maj 2007 08:18
Jo så här är det!

Jag ock min pappa åkte till Jägerzoo i Malmö!

Jag skulle köpa 2 st guramisar ock några stimfiskar till mitt 125L!

Så gick jag runt ock kollade lite! ock jag blev förskräct när jag kom till Blå guramisarna:( där var ungefär 30st i ett 40L akvarium[:(!] [:(!] [:(!]

Så jag köpte 2 st ock 5 st sorgmantel tetror!

SÅ min fråga då!

Är detta inte djurplågeri!?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 16 maj 2007 08:26
Antar att det är en affär du pratar om - där är ju fiskarna bara en kort tid så förutsatt att vattenbyte etc. sköts så är det väl inga större problem.
Dessutom är det ju inga fullvuxna fiskar som säljs
#3 - 16 maj 2007 08:36
Både ja och nej.

I affären är ju alla fiskar till salu och beståndet kommer därför glesas ut kontinuerligt. Man kan därför acceptera att de går trångt ett litet tag, men meningen är ju att de ska komma till ett stort, fint akvarie hos sin nya ägare. Problemet i affären är konstant platsbrist och att man lätt vill kunna fånga in fiskarna vid försäljning. Ekonomi vs stressade fiskar. Dessutom har man oftast stenkoll på vattenvärden etc som gör att man kan ha en större belastning än vad vi kan ha hemma.

Hemma är det ju en helt annan sak, där ska fiskarna bo länge. Då funkar det inte att knö in massor av fisk och tro att de ska trivas. De överlever kanske, men drabbas av sjukdomar och trivs definitivt inte.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 16 maj 2007 09:05
ize skrev:
Problemet i affären är konstant platsbrist och att man lätt vill kunna fånga in fiskarna vid försäljning. Ekonomi vs stressade fiskar.

Du har faktiskt lite fel i att fiskarna blir mer stressade i ett trångt affärsakvarium. Man har mätt hur mycket stresshormoner som en fisk utsöndrar och det visade sig att de utsöndar mindre med stresshormoner om man är i akvarierna och håvar ofta äm om man håvar sällan.

Så att leva i ett akvarium där det kanske håvas 5 ggr om dan är inte alls så stressande som i ett hemmaakvarium där det kanske håvas en gång varannan månad.
Så förutsatt att vattenbyten etc. sköts så är miljön i affärerna rätt OK.
#5 - 16 maj 2007 12:10
Heh.. jajo.. de fiskar som inte blir infångade lär väl sig till slut att håven inte är farlig om man simmar undan snabbt nog. Övning ger erfarenhet och erfarenhet ger lugn :D

Men om man jämför ett affärsakvarie med ett hemmaakvarie så _borde_ det vara generellt mer stressade fiskar i ett affärsakvarie än i ett hemmadito (hoppas man iaf). Borträknat håvningen dårå... Sen beror det kanske en smula på art också, stimbildande fiskar finner ju en trygghet i mängder med kompisar..
#6 - 16 maj 2007 12:27
Antar att det är en affär du pratar om - där är ju fiskarna bara en kort tid så förutsatt att vattenbyte etc. sköts så är det väl inga större problem.

Dessutom är det ju inga fullvuxna fiskar som säljs

Ok! tyckte bara att det såg så fel ut :(

Jaha man lär sig nått nytt varje dag![:o]

Tack för snabba svar!

Annons