30L Nano start

#1 - 8 mars 2011 12:10
Hej! Jag är ny på denna denna sidan. Så hej på er alla!

För en månad sedan köpet jag ett 30L AQUAEL. Samma dag så rengjorde jag vårt 310 med en sköldpadda i, för jag skulle få upp lite ancistrus malar som jag kunde sälja till zoobutiken här nere. När jag lyfte på en av stenarna så såg jag upp mot en 40 ägg som håll på att kläckas mitt framför ögonen. Suck! det ända jag var att fylla upp mitt nya akvarium och låta det stå till ynglen blir stora nog att få flytta tillbaka till 310.

Så igår fick det vara nog tyckte jag, så jag öste tillbacka dom.

Så jag körde runt i Gtg igår och letade upp lite växet och tillbehör. tråkiga var att jag hittade inte vad jag sökte men det får gå tills vidare.

Nu hoppas jag att denna länk funkar på mitt 30l Akvarium

Jag kommer att inskaffa lite räkor, någon snigel samt någon Otocinclus med tiden.

Kom gärna med några inlägg om hur jag skulle kunna gör det bättre med växter och fisk, så är ni snälla!
#2 - 8 mars 2011 12:19
är det kompletta "nanopaket" du köper? vad ingår och vad kostar dem?
#3 - 8 mars 2011 12:40
det är ett AQUAEL 30l paket med lampa, pump och doppvärmare. som jag fick för 550kr med svart sand från våran zoo butik. jag tror det kostar 700-800kr annas, men jag sålde lite malar till dom så det blev lite biligare.
#4 - 9 mars 2011 19:01
har gjort om mitt lilla akvarium! nu är det bara att vänta som gäller och hoppas på att det blir bra!

https://lh5.googleusercontent.com/-5sZDR2PFhUo/TXfL-2cS3aI/AAAAAAAAACA/apK8kD7dN_4/s1600/IMGP0839.JPG
#5 - 27 mars 2011 21:53
nu är det dag 19 och har i 3 sniglar, 15 körsbärsräkor och 2 otocinclus. och är frågan vad ska ha för fisk?

http://1.bp.blogspot.com/-j-FhI7UgTrA/TY-uTltAzfI/AAAAAAAAACM/MHjpRUk5fJ8/s1600/IMGP0877.JPG
#6 - 28 mars 2011 07:02
jag säger helst ingen fisk alls. kör på räkor bara istället.

fast iof nån utav de minsta rasbororna kan funka. typ mickro eller galaxy
#7 - 28 mars 2011 13:43
Jag har ett sådant akvarium med! Där i har jag några räkor och 10 st dvärgs rasboror eller dvärgs boraras... vet inte vilket! funkar toppen :D
#8 - 28 mars 2011 15:05
Boyyo skrev:
har gjort om mitt lilla akvarium! nu är det bara att vänta som gäller och hoppas på att det blir bra!

https://lh5.googleusercontent.com/-5sZDR2PFhUo/TXfL-2cS3aI/AAAAAAAAACA/apK8kD7dN_4/s1600/IMGP0839.JPG

En liten fråga bara :D vad är det för glas burk som står brevid 30L karet? ser ut som om det går en slang från den till filtret...
#9 - 28 mars 2011 15:10
bubbelräknare till co2.

verkar vara ett mäsk-system som boyyo kör med.
#10 - 28 mars 2011 15:17
Är det nått man kan göra själv?
#11 - 28 mars 2011 15:27
#12 - 28 mars 2011 15:32
Det låter kul! det ska bli ett litet projekt! :D tack för länken!
#13 - 28 mars 2011 15:40
inga problem :D
#14 - 28 mars 2011 15:53
en pytte liten fråga till... står att man ska ha en syre sten eller albit men det går lika bra med att sätta den i pumpen?

Förlåt att jag lånade tråden Boyyo...
#15 - 28 mars 2011 15:54
har inte funderat på CO2 system innan men detta var ju riktigt lätt! klart att man ska ha det :p
#16 - 28 mars 2011 15:58
asså bäst är nog om man tar ett litet innerfilter till. stoppar man in slangen i botten på det. så kommer impellerna slå sönder bubblorna så att gasen löser sig lätt i vattnet. o sen har man innerfiltret på en timer så att den inte går på natten. så komemr gasen bara bubbla ur. det är nog bästa/optimalaste sättet. men svårt om man har ett litet kar då man gärna inte vill ha två filter kanske.

men jag körde med en citronträbit. o det gick hur bra som helst!
http://www.pwss.se/product.php?productid=1875&cat=14&page=2
då blir det rätt fina,små bubblor

syrestenar blir det rätt stora bubblor av o du vill ha så små som möjligt för att gasen ska lösa sig i vattnet.
#17 - 28 mars 2011 16:03
hur gör du hannesc? en syresten eller ett litet innerfilter?
#18 - 28 mars 2011 16:07
Okej.. nej ha två innefilter vill jag inte... men vet inte om jag ska ha det i det lilla eller det stora ännu men tror det stora efter som det är mycket mer växter där men vill helst inte ha två innefilter där heller :D men tror du dom säljer sådanna trä bitar i zooaffärn? och om man använder en sån behöver man inte "stänga av" det heller utan det kan gå på natten också?
#19 - 28 mars 2011 16:23
freddi36 skrev:
hur gör du hannesc? en syresten eller ett litet innerfilter?

jag kör nu med en riktig diffuser till det karet som jag har mäsken till. men till stora kuben kör jag på trycksatt system nu

chrippe skrev:
Okej.. nej ha två innefilter vill jag inte... men vet inte om jag ska ha det i det lilla eller det stora ännu men tror det stora efter som det är mycket mer växter där men vill helst inte ha två innefilter där heller :D men tror du dom säljer sådanna trä bitar i zooaffärn? och om man använder en sån behöver man inte "stänga av" det heller utan det kan gå på natten också?

ja det borde de sälja. annars köp på internet.
egentligen ska man stänga av på natten men det är ju inte så lätt med en mäsk. så jag körde dygnet runt o det gick hur bra som helst ändå så.
#20 - 28 mars 2011 16:28
Okej låter toppen då ska jag iväg och handla i helgen! Lite sillikon, slang, jäst! Men vet inte om jag ska sätta den i diffusern eller om jag ska skaffa mig en vitron trä bit ännu :D
#21 - 28 mars 2011 16:42
En pytti liten fråga bara... både du och Boyyo ha en sammankoppling mellan slangarna och i ditt fal mellan den gröna och den genomskinliga... varför? frågar jag nått mer startat jag en ny egen tråd känner att jag snott denna tråd :D
#22 - 28 mars 2011 17:18
chrippe skrev:
En pytti liten fråga bara... både du och Boyyo ha en sammankoppling mellan slangarna och i ditt fal mellan den gröna och den genomskinliga... varför? frågar jag nått mer startat jag en ny egen tråd känner att jag snott denna tråd :D

I mitt fall var det att jag råkade koppla slangarna fel när jag sillikonade dit dom, jag kopplade tvärt om. Inte bra!:( Så jag klippte av slangarna och skarvade dem. De finns att köpa i nästan alla zoobutiker. Sedan märkte jag att det var lättade att byta mäsken med hjälp av kopplingarna, lättade att koppla ut flaskorna.
#23 - 28 mars 2011 17:46
Okej tänkte bara om det var nått viktigt men då vet jag! Tack för ditt svar! :D
#24 - 28 mars 2011 20:59
Sedan märkte jag att det var lättade att byta mäsken med hjälp av kopplingarna, lättade att koppla ut flaskorna.

samma anledning för mig.

Annons