310 liters i gång - första bilden

#1 - 22 maj 2006 10:37
Här är resultatet av gårdagens arbete. Mitt 310 liters är nu igång :p Det ska bli en Sydöstasien-biotp. På onsdag eller torsdag ska jag plantera de resterande växterna som jag har beställt. Javaormbunkarna och sumatraormbunkarna (flytväxterna) har jag fått av andra akvarister.

Tekniken till vänster kommer att döljas med hjälp av Hygrophila corymbosa.

Gjorde dock ett misstag när jag mätte roten så jag sågade av den lite för kort, så nu sticker den inte upp över vattenytan :( Därför har jag fäst en javaormbunke längs upp. Fast jag tror (hoppas) att hygrophilan kommer att dölja mitt misstag sen. Förutom hygrophilan blir det även några Cryptocoryne beckettii, en Nymphea lotus och några Vallisneria spiralis tortifolis.
#2 - 22 maj 2006 10:48
Snygg början! Otroligt snygg rot! :p

Är det den stora stenen du haft sånt bekymmer med?

Ska bli spännande att se fortsättningen!!! :)
#3 - 22 maj 2006 10:49
Stiligt! :)
Alltid kul när man får bygga upp något nytt. Vad har du tänkt att ha för fiskar?
#4 - 22 maj 2006 10:49
Stiligt! Så bra att du kunde använda dina stenar. Och en riktigt fin rot var det också, trots sågningsfadäsen. Hursom kommer hygrophilorna säkert dölja allt du vill (och lite till om du inte håller efter dem). Roligt att se ett nytt akvarium i gång. Själv håller jag på att prova om mitt nya 222-liters är tätt. Lite magsårsvarning på att köpa begagnade akvarier tycker jag...
#5 - 22 maj 2006 11:00
Syns akvariet så kjempefint ut :)
Blir sikkert "ursnyggt" når du er helt ferdig! :)
#6 - 22 maj 2006 11:04
Tack för de fina kommentarerna :D

Ja det var den stenen [:o] Fiskarna jag har bestämt mig för är 3 mosaikgurami, 2 siamensis, 10 fembandsbarber, ett stim kilfläcksrasbora och ett litet stim dvärgbotia. Kanske ett litet gäng räkor.

Men nu i början blir det bara de 2 siamensis (de bor i mitt Sydamerika-kar nu) och de 3 guramisarna.

Kul att höra att hygrophilan kommer att rädda saken :)

Ja det är alltid lite nervigt att köpa begagnat, men för det mesta brukar det gå bra. Lycka till! Vad ska du ha för fiskar däri?
#7 - 22 maj 2006 11:41
[QUOTE=batski]Ja det är alltid lite nervigt att köpa begagnat, men för det mesta brukar det gå bra. Lycka till! Vad ska du ha för fiskar däri?[/QUOTE]Tack! 40 liter är i och än håller det tätt, hoppas innerligt att det fortsätter så. Det blir mer asien för mig: Jag ska fasa över mina mosaikguramier, siamesiska algätare och (om jag lyckas fånga dem) amanoräkorna från det 120-liters där de bor nu. Tänkte dessutom att de skulle få sällskap av ett gäng microrasbora kubotai (fast efter sommaren tror jag). Siameserna ska få bli lite fler, de är bara tre nu. Sen är jag nog nöjd. Nu ska jag tippa i en hink till [:-117]. Håll gärna en tumme eller skicka lite goda besvärjelser :) .
#8 - 22 maj 2006 11:53
Det kommer att gå finfint ska du se :) Fint med Asien :p
#9 - 22 maj 2006 12:21
[QUOTE=batski]Det kommer att gå finfint ska du se :) [/QUOTE] So far...
Fint med Asien :p
Jomän :), beroendeframkallande tror jag nästan.
#10 - 22 maj 2006 12:34
ser kanon ut Batski.
Hoppas att det ser ok ut för mig med när jag får mitt igång, förhoppningsvis till helgen. nya pumpen kommer imorgon och akvariumet är tvättat och redo för flytt. sand samt en stor rot är inköpt. växter och lite skiffer kvar att skaffa sen kanske det blir lite bilder =)

// SeanChai
#11 - 22 maj 2006 13:27
Spännande :p
#12 - 25 maj 2006 11:27
så fint det är med sand. kommer nog byta ut mitt grus till det lite senare..
#13 - 25 maj 2006 12:49
:d
#14 - 25 maj 2006 12:51
Ja visst är det fint :D Och det är en del fiskar som gärna vill ha sandbotten.
#15 - 25 maj 2006 16:16
Ser jättefint ut, vad är det för sand?
#16 - 25 maj 2006 16:24
Tack :) Rådasand. 0,33 mm blandad med lite o,4 - 0,8 mm
Bilagor:
#17 - 25 maj 2006 16:31
Fortsättningen

Nu har jag planterat växterna. Hygrophila-plantorna är fortfarande ganska låga, men det är meningen att de ska växa ända upp till ytan :p

Hygrophila corymbosa
Javaormbunke
Javamossa (synns inte på bilden)
Nymphea lotus
Vallisneria spiralis tortifolis
Cryptocoryne beckettii
Ceratopteris thalictroides (flytväxt)
#18 - 25 maj 2006 21:44
Åååh, va fint! *avundsjuuuk* :) Det är så roligt att starta ett nytt kar!
#19 - 25 maj 2006 21:49
[QUOTE=Nitra98]Åååh, va fint! *avundsjuuuk* :) Det är så roligt att starta ett nytt kar![/QUOTE]

Hehe :D tack [:o] Det roligaste är alltid när man släpper in de första fiskarna :p Jommer att vara bortrest över helgen så det får bli nån gång nästa vecka.
#20 - 25 maj 2006 23:00
Oj vad fint det blev! När de växer till sig lite kommer det bli riktigt riktigt snyggt (apropå det - och lite off topic - har du fått tag på excel?).
#21 - 26 maj 2006 03:34
[QUOTE=Idanajad]Oj vad fint det blev! När de växer till sig lite kommer det bli riktigt riktigt snyggt (apropå det - och lite off topic - har du fått tag på excel?).[/QUOTE]

Tack :) :p Jag har faktiskt inte letat än. Tänkte testa utan först och se hur det går. Både hygrophilan och ceratopteris är snabbväxande som det är :)
#22 - 26 maj 2006 05:57
riktigt snyggt batski! gillar verkligen de stenarna du haft problem med, förstår nu varför du ville ha ner dem i karet!
#23 - 29 maj 2006 08:32
[QUOTE=smurfmats]riktigt snyggt batski! gillar verkligen de stenarna du haft problem med, förstår nu varför du ville ha ner dem i karet![/QUOTE]

Hehe :D
#24 - 29 maj 2006 09:00
LÄCKERT med jätte stenen :)
#25 - 1 juni 2006 11:26
[QUOTE=Hynt]LÄCKERT med jätte stenen :)[/QUOTE]

Tack :)

Nu har 2 mosaikgurami-tjejer flyttat in i akvariet. Och så har jag flyttat över dit 2 siamensis från mitt andra akvariet.

I går undersökte guramina försiktigt sitt nya hem, men i dag har jag fortfarande inte sett till dem. Är detta normalt? Undrar om jag borde ha väntat tills växterna blev lite högre.
#26 - 1 juni 2006 16:42
Mina mosaiker var också väldigt skygga när de flyttade hit. Jag for stan runt och letade flytväxter samt snabbväxare för att få dem att känna sig tryggare, samt fipplade lite med filtret för att de skulle få så lugnt vatten som möjligt. Det tog några dagar innan de blev nyfikna och orädda, men jag vet inte om det var växter och reducerad vattenrörelse som gjorde susen, eller om de helt enkelt behövde lite tid för att göra sig hemmastadda.
#27 - 1 juni 2006 17:07
Jäkligt snyggt! Som sagt; gillar verkligen stenarna! Vad effektfullt det blir med så stora stenar! Blir sugen på att göra om mitt kar också... :D
#28 - 1 juni 2006 18:07
[QUOTE=Idanajad]Mina mosaiker var också väldigt skygga när de flyttade hit. Jag for stan runt och letade flytväxter samt snabbväxare för att få dem att känna sig tryggare, samt fipplade lite med filtret för att de skulle få så lugnt vatten som möjligt. Det tog några dagar innan de blev nyfikna och orädda, men jag vet inte om det var växter och reducerad vattenrörelse som gjorde susen, eller om de helt enkelt behövde lite tid för att göra sig hemmastadda.[/QUOTE]

Tack för tipsen!

[QUOTE=Elina]Jäkligt snyggt! Som sagt; gillar verkligen stenarna! Vad effektfullt det blir med så stora stenar! Blir sugen på att göra om mitt kar också... :D[/QUOTE]

Tack :) Ja, jag tycker också att det ser mer naturtroget ut med några stora stenar och rötter. Men tänk på att stenarna är väldigt tunga, så man måste ställa dem på frigolit (OBS! frigoliten för inte vara behandlad med antimögelmedel) innan man fyller på med sand.
#29 - 5 juni 2006 14:00
gör fint akvarium, jag gillar sanden välldigt mycket vill köpa sån till mitt akvarium. finns det i dom flesta akvarie affärer?
#30 - 5 juni 2006 17:37
[QUOTE=johnson]gör fint akvarium, jag gillar sanden välldigt mycket vill köpa sån till mitt akvarium. finns det i dom flesta akvarie affärer?[/QUOTE]

Tack [:o]

Du kan nog hitta (eller beställa) Rådasand på de akvariebutiker som får in varor från Simontorps. Zookompaniet i Göteborg säljer Rådasand. Även vissa byggfirmor säljer den. Hittar du en sån så kan du få den riktigt billigt.
#31 - 6 juni 2006 13:44
Jo, det är det värsta att man måste lägga frigolit i botten... det blir ett litet projekt.... Kanske ska satsa på några stora rötter istället, så blir malen ännu gladare! :)
Men jäkligt snyggt blev det med stenarna iaf! Får nog skaffa mig ett till akvarie! :P
#32 - 6 juni 2006 13:47
Tja det var inte så svårt med frigoliten [:o] Det viktiga är att få tag på frigolit som inte är behandlad med antimögelmedel.

Men visst, malarna kommer att älska rötterna :p
#33 - 6 juni 2006 14:27
riktigt snyggt batski, blir riktigt avundsjuk :)
själv har jag 2 st 450l.. båda är faktiskt ganska fula, med blandade fiskar. Man kanske skulle satsa på en asiatisk biotop..med guramis.
#34 - 6 juni 2006 23:51
Oj!
Riktigt vackert. Verkligen, det där gjorde du en 10 poängare på. Skicka in till snygga akvarium avdelningen :) !

Nu får man ju skynda på det nya karet alltså...
#35 - 7 juni 2006 10:59
[QUOTE=lenis3]Man kanske skulle satsa på en asiatisk biotop..med guramis.[/QUOTE]

Ja det kanske du borde göra :D Guramis är ju charmiga och lite annorlunda :p

Och tack snälla för alla fina kommentarer! Jag rodnar [:o]
#36 - 7 juni 2006 11:01
[QUOTE=AndreasR]Oj!
Riktigt vackert. Verkligen, det där gjorde du en 10 poängare på. Skicka in till snygga akvarium avdelningen :) ![/QUOTE]

Rodnar ännu mer [:o] [:o] Det kanske jag ska göra :) Fast jag får vänta tills växterna växt till sig lite.

[QUOTE=AndreasR]Nu får man ju skynda på det nya karet alltså...[/QUOTE]

:D

Annons