325L Malawi

#1 - 5 mars 2010 19:53
Tjo!
Jag tänkte dela med mig av mitt Malawiprojekt, kul att kanske inspirera någon eller få konstruktiv kritik, eller om ingen alls är intresserad så är det bara skönt att få skriva av sig lite.

Rent Hobbyprojekt där självklart djuren kommer i första hand.

Det är då ett 325 L Akvarium 130*50*50, okänt märke troligen hembyggt.

Håller på att lacka den hemgjorda bakgrunden av frigolit så det får härda i en vecka innan jag börjar silikonera fast det i akvariet.

Tanken är att insug och doppvärmare ska gömmas i vänstra hörnet bakom bakgrunden för att få ett litet snyggare utseénde.

Bottenmaterial är kalk och svart grus 1-5 mm
Växter har jag inte bestämt mig för än om det kommer på plats men om det gör det så ska de ner innan jag skaffar fisk.

Hade tänkt börja med Copadichromis Azureus och några Gibbiceps, såvida det inte kommer bli långt över 7.5 PH av kalken, då får det bli Ancistrus istället.
Jag undrar om någon har tips på några andra Malawi som går bra ihop med dessa?

[ATTACH]28365[/ATTACH]
Akvariet med lite teknik.

[ATTACH]28366[/ATTACH]
3 Delar som just nu inte ligger som de kommer att sitta i akvariet..

Mvh Daniel
#2 - 6 mars 2010 20:44
Gött med lite malawi här på forumet med!

Vad blir det för fisk? Väldigt lite mbuna hoppas jag?:P
#3 - 6 mars 2010 22:00
Haplochromis är jag mest inställd på faktiskt. :)
#4 - 6 mars 2010 22:04
Tänker börja med en grupp Copadichromis Azureus.
#5 - 10 mars 2010 11:11
En liten uppdatering av ett mindre originellt projekt.

Ursäkta de värdelösa fotona.

[ATTACH]28471[/ATTACH]
Bakgrunden härdade så den silikonerades fast i akvariumet.

[ATTACH]28472[/ATTACH]
Här har jag fått i sanden och lite stenar, har även tömt ur ca 100 L vatten då den högra delen av bakgrunden flöt upp efter första påfyllningen... snåla suger.. Hursomhelst så fick det bli mer silikon + lite skiffersten mellan bakgrunden och glaset i övre kant som fungerar som ett mottryck.

[ATTACH]28473[/ATTACH]
Fördelen med att jag fick tömma 100 liter en extra gång var att mjölkigheten blev lite mindre.
Sköljde gruset flertalet gånger ändå innan.

[ATTACH]28474[/ATTACH]
Det är en massa grejer ivägen därför lutar jag mig och tar fotona, därav "fyllevinkeln"

[ATTACH]28475[/ATTACH]
Rätt så precis 100L tar bakgrunden, stenarna och gruset upp så det slutade på 220L vatten.
Måttade med 10 liters hinkar nu första gången så man vet hur man ska dosera vattenpreparaten.

Slängde på locket med ljusrampen provisoriskt också, ska såga ut fler hål i den till ström och filterrör.

Kommer posta bättre bilder så snart dammet lägger sig, blir möjligtvis någon växt inplanterat men jag har inte bestämt mig ännu.

Mvh Daniel
#6 - 10 mars 2010 15:59
Roligt! Hur gjorde du efter du skärt ut konturerna i bakrunden? Målade du bara?
#7 - 10 mars 2010 17:39
Jag smälte till ytan lite lätt med en värmepistol och målade sen på med husfix utblandat med svart färgpigment. Ytan blev då stenigare. Sen lackade jag allt med giftfri lack. Helt klart ett billigt och roligt DIY. :)
#8 - 10 mars 2010 17:43
Nängtar till att se bilder efter att vattnet har klarnat. Håller med om att det är kul med lite mer Malawi.... Har inte haft det själv någon gång, men fiskarna är ju så otroligt vackra. Generellt föredrar jag akvarium med mer växter.
#9 - 10 mars 2010 19:05
Jag har tänkt mig att göra ett hörn åt det grönare hållet för att få lite kontraster. Satte ner en vallisneria förut och förlängde samtidigt tiden för att dammet kommer lägga sig, hemska saker det där kalksandet.. [:o]
#10 - 11 mars 2010 00:09
pH 8
kH 7
gH 8

Det ska nog firrarna trivas i...
Då har man 5 liter oöppnad Sera kH/pH Plus som egentligen känns rätt onödigt då kalket gjorde allt jobb ändå.
#11 - 11 mars 2010 10:02
Låter som perfekta värden för malawis.

Välkommen till Malawiträsket, också! :D
#12 - 11 mars 2010 10:37
Tackar tackar :)
#13 - 11 mars 2010 12:13
Kul, kul med mer malawi, och särskilt med hemgjord bakgrund.. det ger lite extra sting på hela projektet tycker jag!
Nu vill vi bara se bilder på det mer eller mindre grumliga vattnet också. ; )
#14 - 11 mars 2010 12:24
Det kommer bilder så fort jag kommer hem ikväll, det lovar jag :)
#15 - 11 mars 2010 22:49
Här kommer det lite bilder, vattnet är inte helt klart än men man ser ju igenom dimman nu.

Kan kanske bli någon omorganisering innan det åker i fiskar, men överlag är jag nöjd med antalet grottor och gömslen, fick med några stycken inbyggda grottor i den egentillverkade bakgrunden också. :)

[ATTACH]28520[/ATTACH]

[ATTACH]28521[/ATTACH]

[ATTACH]28522[/ATTACH]

[ATTACH]28523[/ATTACH]
Vallisnerian, det blir nog lite mer grönt sällskap till den.

[ATTACH]28525[/ATTACH]
Insug samt doppvärmarehörnan!
#16 - 12 mars 2010 19:44
Vackert! Men du, strunta i växterna:)
#17 - 12 mars 2010 21:03
Ja om det blir för klent med några få växter i hörnet så kvittar det.

Just nu har jag inte så mycket att välja på och vallisnerian passar nog bättre i det redan lummiga SA sällskapet som jag har.

1+3 Aulonocara jacobfreibergi beställt som anländer på tisdag också.
#18 - 12 mars 2010 22:04
Spännande grus du hittat :)
#19 - 13 mars 2010 10:01
Zenthar skrev:
Ja om det blir för klent med några få växter i hörnet så kvittar det.

Just nu har jag inte så mycket att välja på och vallisnerian passar nog bättre i det redan lummiga SA sällskapet som jag har.

1+3 Aulonocara jacobfreibergi beställt som anländer på tisdag också.

Vad är det för storlek på dom? Jag har aldrig lyckats få dom och överleva:(
#20 - 13 mars 2010 12:16
Jag vet inte storleken, men jag bad om att helst få små som nödvändigtvis inte har färgat ut ännu. Vad var den troliga dödsorsaken till dina fiskar? Något man bör tänka på i matväg?
#21 - 13 mars 2010 12:18
danne0301 skrev:
Spännande grus du hittat :)

Kalkgrus blandat med svart grus 1-5mm. Ville använda kalk för vattenvärdena men ville samtidigt inte ha kritvit botten. :)
#22 - 13 mars 2010 14:51
Nu är 2 Gibbiceps, 1 Panaque och 1 Liposarcus Pardalis inneboende tills den dagen de behöver ett större kar.
#23 - 17 mars 2010 16:06
Kan du inte ta lite bilder på fiskarna?
#24 - 17 mars 2010 17:12
Zenthar skrev:
Här kommer det lite bilder, vattnet är inte helt klart än men man ser ju igenom dimman nu.

Kan kanske bli någon omorganisering innan det åker i fiskar, men överlag är jag nöjd med antalet grottor och gömslen, fick med några stycken inbyggda grottor i den egentillverkade bakgrunden också. :)

[ATTACH]28520[/ATTACH]

[ATTACH]28521[/ATTACH]

[ATTACH]28522[/ATTACH]

[ATTACH]28523[/ATTACH]

Vallisnerian, det blir nog lite mer grönt sällskap till den.

[ATTACH]28525[/ATTACH]

Insug samt doppvärmarehörnan!

Ser jättefint ut,
#25 - 18 mars 2010 22:32
Ska slänga upp bilder imorn när ljuset kommer på igen.
Fick inte 1+3 Jacobfreibergi utan är rätt säker på att det blev 2+2... Såg detta när de väl kommit i mitt kar och färgerna syntes bättre. (Fiskarna var specialbeställda i affären)

De är fortfarande yngel som inte har färgat ut helt men man kan se lite lätt ändå att två av dem är klart färgrannare.

Har dock beställt två stycken honor till idag så det slutar då (förhoppningsvis) på 2+4 Jacobfreibergis.
#26 - 18 mars 2010 22:33
Lizz skrev:
Ser jättefint ut,

Tack! :)
#27 - 18 mars 2010 23:08
Det blir ju fredagsmys för firrarna med nykläckt Artemia imorn, ska se om jag får upp en filmsnutt på det.
#28 - 20 mars 2010 23:58
Lite bilder på firrarna, dock inte bästa kvalitét.
Alla prickar som man kan se är nyckläckt Artemia för den som undrar.

[ATTACH]28769[/ATTACH]

[ATTACH]28770[/ATTACH]

[ATTACH]28771[/ATTACH]

[ATTACH]28772[/ATTACH]
#29 - 22 mars 2010 15:02
Olika freibergi där ju;) Vart är den gula ifrån?
#30 - 22 mars 2010 23:02
Jag beställde Otter point... men blev själv osäker när jag kommit hem med fiskarna, bad återförsäljaren att ringa upp leverantören och höra och då fick de till svar att det bara var Aulonocara Jacobfreibergi.... så leverantören har ju tydligen NOLL KOLL [:(!].

Men vad göra nu liksom??..
Vad misstänker du att det är för olika AJ's, pontulf?
#31 - 22 mars 2010 23:04
Misstänker starkt att det är 2+2 iaf och imorgon Tisdag så anländer två nya honor som jag skall hämta.. ska bli intressant och se om dessa skiljer sig ifrån resten också..
#32 - 23 mars 2010 21:05
Är det bild på alla fiskar där så är det 3 hanar.
Bild 2 och 3 Aulonocara jacobfreibergi "Otter Point" hanne.

bild 1:Aulonocara jacobfreibergi "Mamelela" eller "Hongi Island". Honor kan jag inte se skillnad på, tror inte det spelar så stor roll heller. Ett + kan ju vara att dom färgar ut samtidigt då dom inte har samma färg. Men jag skulle försöka få ersättning om du bad om fisk du inte fick:)
#33 - 23 mars 2010 21:47
Det är totalt 6 stycken Jacobfreibergis i karet nu, ska ta en bild på varje och lägga ut så kanske man kan trassla ut hona hane röran.

Jag vågar inte svära till 100% att de fyra bilderna jag redan tagit och lagt ut är 4 unika fiskar nämligen [:o] (tror bild 2 och 3 är samma hane)
#34 - 24 mars 2010 20:17
Här kommer det lite bilder på varje unik firre. misstänker tyvärr 3+3 istället men någon annan kanske ser annat än vad jag gör.
Sen verkar det ju som tidigare nämnt inte vara fiskar från samma plats heller.

[ATTACH]28884[/ATTACH]
Bild 1:

[ATTACH]28885[/ATTACH]
Bild 2:
Stor sannolikhet hona

[ATTACH]28886[/ATTACH]
Bild 3:
Skulle också tro hona.

[ATTACH]28887[/ATTACH]
Bild 4:

[ATTACH]28888[/ATTACH]
Bild 5:
Den största garanterade hanen som styr och ställer i karet.
Otter Point?

[ATTACH]28889[/ATTACH]
Bild 6:
Den här krabaten har bosatt sig i filterhörnan och är inte så pigg på att komma ut, men den största garanterade hanen jagar på honom/henne.
Fick lysa med led-lampa för att få en bild som fortfarande är värdelös.
#35 - 24 mars 2010 21:35
1,5,6 dessa skulle jag tippa på är hanar. 5 och 6 är nästan garanterat hanar, 6 blir nog jagad pga revir hävande.
Om du har fler kar kan du ta ut den dominante hanen, då kanske en annan färgar ut. På så sätt får du reda på hona eller hane!
#36 - 24 mars 2010 23:02
pontulf skrev:
1,5,6 dessa skulle jag tippa på är hanar. 5 och 6 är nästan garanterat hanar, 6 blir nog jagad pga revir hävande.

Om du har fler kar kan du ta ut den dominante hanen, då kanske en annan färgar ut. På så sätt får du reda på hona eller hane!

Tack för feedback! det uppskattas rejält. :)
Jag tror jag lämnar tillbaka de två odominanta hanarna. Det var väl en sak om jag hade fått två hanar och sen kompletterade med 2 honor till (2+4).
Men nu om det är 3+3 så blir det jävligt drygt.

Frågan är om jag ska ha det 1+3 som jag började då och skaffa andra arter eller om jag ska försöka få två andra honor och köra 1+5 AJ's?
#37 - 26 mars 2010 13:03
haha, ingen fara.

Jag skulle kört 1-3 isf. Köpa lite nya sorter istället, det tråkiga skulle vara om hanen dog. Då skulle du ha 3 honor bara.
Titta ut lite nya sorter och ta reda på om dom passar med aulonocarerna.
Själv skulle jag nog satsat på c.borleyi och c.auzerus även någon mbuna, kanske vanliga hongi.
#38 - 26 mars 2010 16:08
Jag var inne på Azureus men den lokala återförsäljaren kunde inte fixa dom tydligen så nu har jag beställt ett Sciaenochromis fryeri par som jag byter in mot de två hanarna jag har nu.

Tredje sorten som kommer framöver får väl bli nån Mbuna då som skiljer sig i färgerna mot de jag redan har..

Kanske blir stelt med både Fryeri och Azureus i samma kar?
#39 - 26 mars 2010 16:25
Guppyyngel funkar som Sc. Fryeri fredagsmys eller? ;)
#40 - 27 mars 2010 14:50
Ja, inte mycket fenor kvar på gubbyn om den inte får plats i mun!
#41 - 27 mars 2010 15:20
Får tänka på det då så det blir mat och inte smärtsam död.
#42 - 30 mars 2010 21:40
Idag anlände Fryeri paret, även dessa ungfiskar, jag kommer att slänga upp bilder imorn. Monterade in månljus i karet som lyser en timme efter släckning så man får se malarna i mer action. Ang 3+3 på Jacobfreibergigruppen. Ska man släpa tillbaka två hanar eller bara låta gruppen vara som den är? Det är rätt roliga färgmatcher mellan de tre hanarna nu för tiden, även om de inte har färgat ut helt än.
#43 - 31 mars 2010 08:34
Om du känner för fler Fryeri senare så har jag 17 st yngel som jag gärna ger bort några av. Om du inte bor för långt bort vill säga.... :)
#44 - 31 mars 2010 20:14
mikey13 skrev:
Om du känner för fler Fryeri senare så har jag 17 st yngel som jag gärna ger bort några av. Om du inte bor för långt bort vill säga.... :)

Jätteschysst det men enkel väg är rätt så precis 20 mil till Malung här ifrån tyvärr :(
#45 - 2 april 2010 10:18
**** The Electric Blue Hap is moderately aggressive and predatory. It will eat any fish small enough to consume. Provide a minimum 55 gallon aquarium that is at least 4 feet long (though 6 feet long is best). Keep one male with several females,4 or more to prevent spawning stress. They can be housed with other Haplochromis and peaceful Mbuna. They cannot be kept with Peacock Cichlids (Aulonocara species) as the male will kill all Peacock males and hybridize with the females.

detta har jag missat ärligt talat då jag inte sett det på andra informationskällor förr... Borde man vara sådär jätteorolig eller?

Electric Blue Hap = Fryeri
#46 - 2 april 2010 10:50
Detta akvariet gillar jag
Speciellt att du har gömt undan doppvärmare mm.
Avskyr när man kikar in i akvarier så sitter pumpar värmare osv helt synligt
snyggbakgrund har du knåpat ihop med, skall precis kila till Bhus och köpa lite till min alldeles för avancerad som kommer misslyckas *-s*

*tummen upp*
#47 - 3 april 2010 08:02
Tackar och bockar! Man får det precis som man vill med eget tillverkat och har man sen mer artistiska gener än vad jag har så kan man nog göra bakgrunden helt naturtroget... Men helsvart färgpigment funkar det med :d
#48 - 3 april 2010 08:54
tycker det var en av de bättre bakgrunder som jag har sett faktiskt, funderar starkt på att ändra mina "stenar" runt min da vinci snubbe nu
#49 - 3 april 2010 10:52
Fryeri är inte tuffaste eller klenaste, den är medel kan man säga. Fast väldigt tuff för att tillhöra happlis gruppen. Rovfisk beter den sig inte som iaf;)
#51 - 3 april 2010 11:37
[attach]29256[/attach]
Karet nu efter lite omflyttnad,

[attach]29253[/attach]
Lång slutartid och inget stativ... ser ut som om månljuset lyser förbannat starkt på bilden men i verkligheten är det betydligt svagare ljus.

[attach]29254[/attach]
"Plecon" i sin grotta (insug och värmarhörnan), han jagar iväg Cikliderna om dom stör honom

[attach]29255[/attach]
maten matchar ögonen :)
Royal Pleco L190 aka Bobban
#52 - 3 april 2010 11:38
pontulf skrev:
Fryeri är inte tuffaste eller klenaste, den är medel kan man säga. Fast väldigt tuff för att tillhöra happlis gruppen. Rovfisk beter den sig inte som iaf;)

Då kanske jag inte behöver oroa mig för mycket om att alla Jacobfreibergihanar skall ligga döda någon morgon när jag vaknar altså.. :P
#53 - 3 april 2010 11:39
tycker det var en av de bättre bakgrunder som jag har sett faktiskt, funderar starkt på att ändra mina "stenar" runt min da vinci snubbe nu

Tack igen, roligt att höra! :)
kul att jag har inspirerat liten del på ditt gigantprojekt :d
#54 - 20 april 2010 09:59
Den här tråden ska jag följa :-) Jag är på gång att om några veckor starta upp ett 260 l kar och det verkar som om det blir Malawi för hela slanten ;)
#55 - 20 april 2010 13:31
Torreador skrev:
Den här tråden ska jag följa :-) Jag är på gång att om några veckor starta upp ett 260 l kar och det verkar som om det blir Malawi för hela slanten ;)
Vad härligt! Vad har du tänkt dej för sorter?:)
Kjell Fohrman
Administrator
#56 - 20 april 2010 13:41
Zenthar skrev:
Då kanske jag inte behöver oroa mig för mycket om att alla Jacobfreibergihanar skall ligga döda någon morgon när jag vaknar altså.. :P

Fryeri är en rovfisk men det är ett stort misstag att tro att den är aggressiv bara för att den äter småfisk i naturen. Rovfisk är inte detsamma som aggressivitet.
I akvariet äter den små yngel, men bryrs sig knappast om några Jacobfreibergihanar
#57 - 20 april 2010 19:58
Pontulf: du kan läsa i denna tråden om du vill: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=139751

Jag var tveksam i början men nu har jag bestämt mig :-)
#58 - 30 april 2010 11:34
Nu är det en ny ordning i karet då jag har lämnat tillbaka två av de tre Jacobfreibergihanarna och bytt ut dem mot 4 st Pseudotropheus Crabro.
Jag beställde 1+4 men det är helt omöjligt för mig att se skillnad på dem så tiden lär visa vad jag har fått hem.

Fryeri hanen börjar färga ut i den härligt blå dräkten och Jacobfreibergihanen blir bara finare för varje vecka som går. de är ju bara "ungdomsfisk" änsålänge så nån lek har jag inte sett till och inte förväntat mig heller än.

Aul. Jacobfreibergi 1+3
Sci. Fryeri 1+1
Ps. Crabro 1+3 (dock ingen aning om dessa än)
4 malar som städpatrull

Frågan är om man egentligen törs utöka nåt vidare mycket med tanke på hur det kommer se ut en dag när alla invånare är fullvuxna.

[ATTACH]30121[/ATTACH]
Fryeri

[ATTACH]30122[/ATTACH]
Jacobfreibergi. Osäker på vilket område den härstammar från

[ATTACH]30123[/ATTACH]

[ATTACH]30124[/ATTACH]
Bilagor:
#59 - 2 maj 2010 15:24
Snygg fryeri! Var med på att crabron blir för tuff för dina jacobsar sen!
#60 - 8 maj 2010 09:09
Mystiskt försvinnande!

pontulf skrev:
Snygg fryeri! Var med på att crabron blir för tuff för dina jacobsar sen!

Jacobfreibergi hanen och en Crabro är helt borta...
Inga tecken på sjukdomar igår kväll och nu i morse finns de inte längre kvar.
En av Crabro'sarna har ett sår på ena sidan så min gissning är att de har blivit dödade i strid och sen uppätna.. men är det möjligt så snabbt?

Tycker iaf att det skulle finnas något tecken på döda fisk någonstans men icke..
#61 - 8 maj 2010 18:32
Du skriver att du inte kan se skillnad på hona och hane:) Det är för att dom inte är könsmogna än:p Det är så lite folk som vet det med crabro blir hel svarta sen, zoo affärerna vill bara ha "små" crabro. Många zoo affärer rear ut sina crabro om dom inte har gått åt och börjar bli större.

Vet inte om det bara är jag men jag tycker inte hanarna är speciellt fula alls!:) Jag hade för en månad sedan runt 300 crabro yngel i burkarna.
#62 - 8 maj 2010 19:00
Nej precis, jag håller med dig om att de blir vackra när de svartnar. härlig kontrast i karet.

Kan det vara malarna som stormäter upp döda fisk över en natt?
#63 - 9 maj 2010 09:56
Ja plus fiskarna, annars kan den ha hamnat precis intill en sten, den kan ha lagt sig så du inte ser den från sidan eller framifrån.

Det är inte alls förvånande om den var liten att den har förvsvunnit över natten:)
#64 - 9 maj 2010 13:41
Det positiva i det hela är väl att man slipper håva upp döda fisk när de dör då antar jag... [:o]
#65 - 11 maj 2010 20:09
Haha, du tänker så :)

Annons