340l sa

#1 - 31 oktober 2010 19:50
Var och hämtade mitt ca 300L akvarium efter att inte haft något kar på 6 år. Fick med en massa fiskar mestadels från SA. Tre stora Scalarer, tre Nyckelhålsciklider, 20 Glödbandstetror , 8 Metallpansarmalar, två Gibbiceps och fyra Platy. Har väl inte några speciella planer för fiskarna just nu mer än att försöka få de jag har att överleva. Om en månad tänkte jag hämta 5 stycken P. Scalare Manacapuru Red Back.

Har ett Fluval 405 ytterfilter som jag fick köpt filtermakaroner till en korg och bio bollar till en, så jag har två tomma korgar att fylla senare. Ca 45 kg sand från Jula ligger på botten.

Karet ska få lite mer växter, rötter och lite stenar hade jag tänkt mig. Just nu ser det ut så här nyss befolkat, därför fiskarna ser lite bleka ut:
http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMG_2000.JPG
#2 - 31 oktober 2010 20:38
ojoj. slängde du i alla de fiskarna i ett nystarat kar? håll nu VERKLIGEN koll på vattenvärdena för det är stor risk för nitrit. särskillt eftersom ditt filter inte är komplett. det hade jag sett till att fixa så fort som möjligt.
#3 - 31 oktober 2010 20:46
Jo hade inte så mycket val med det, har inget annat kar att ha dem i. Enda filtermaterialet de hade på Zooaffären här var Fluvals filtervadd och sen massa olika filtermattor till Juwels innerfilter. Finns det att beställa från nån webbshop som är bra?
#4 - 31 oktober 2010 20:54
då kanske du inte skulle accepterat fiskarna i köpet. sånt gör jag aldrig. alternativt. få med massa vatten o ett väl inkört filter. nu finns ju risken att du har ett kar i riktig obalans när dina redbacks kommer.
#5 - 31 oktober 2010 21:01
Mm kanske. Hade med mig 50 liter vatten som fiskarna och filtret har gått i sen igår. Hällde i nån sån flaska med bakterier för uppstart också. Ska mata väldigt sparsamt och kolla nitriten två gånger per dag
#6 - 31 oktober 2010 21:03
bra. gör det i minst 4 veckor.

o får du höga nitrit värden o fiskarna börjar må dåligt så 50% vattebyte i 5 dagar.
#7 - 31 oktober 2010 21:23
Ska jag köra med dropptest varje gång eller duger Jbl 5 i 1 stickor som jag fick med, bara för en snabbare indikation? Finns det nån webbshop som är bra och skickar snabbt att beställa filtermaterial till de två tomma korgarna?
#8 - 31 oktober 2010 21:35
guldfisken zoo eller pwss.

helst dropptest .
#9 - 31 oktober 2010 21:44
Kan ju kolla med zoobutiken om de kan ta hem såna jag köpte i en annan butik i samma kedja http://www.ferplast.com/scheda_prodotto_eng.php/prodotto=high_porosity_ceramic_rings-universal-filtering-materials--blurings/id_menu=06050601/frm_pagina=1

Sen hade de även någon form av förfilter media Fluval Pre-Filter Media 750 Gram. Verkade vara nåt keramiskt det också fast som förfilter. Men det känns som att det går fortare att beställa något själv än att ta de genom den butiken.
#10 - 31 oktober 2010 22:36
Så då har jag beställt lite filtermatta, fluval biomax makaroner å så passade jag på att beställa den bakgrunden http://www.guldfisken.se/beta/catalog/images/Seaviewbakgrund1.jpg får testa om det blir nå bra med den me stenar och rötter.
#11 - 1 november 2010 08:16
Hur lite mat är att mata sparsamt till den mängden fiskar? Köpte sånt vanligt Tetra flingfoder och sen har jag nå tabletter till Gippiceps
#12 - 1 november 2010 09:11
ta vad du tycker är lite o sen tar du hälften av det.-
#13 - 1 november 2010 09:15
Och köp fler grönsaker ^^
Bilagor:
#14 - 1 november 2010 09:43
Fast de jag tycker är lite är en liten nypa med flingor kanske mängden av ett halvt kryddmått, är det för mycket eller lite? Fler grönsaker?
#15 - 1 november 2010 09:55
lagom. ja malar käkar grönmsaker typ broccoli men jag skulle inte mata
#16 - 1 november 2010 09:57
Oki, då låter jag bli grönsaker än så länge, ska jag låta bli att slänga i de tabletterna också? Tänkte inte ge något av det frysta artemia och röda mygglarver heller.
Bilagor:
#17 - 1 november 2010 10:01
Näe, mena ju växter! :p
#18 - 1 november 2010 10:04
aaha.. du menar blommor mli :P aha:P
#19 - 1 november 2010 10:06
sååå var det ja, tycker det ser en smula tomt ut. Fattas något stort och yvigt :p
#20 - 1 november 2010 10:12
Ah jo växter ska det i mer av. Vet inte riktigt vad det är för växter som var med, men det är tre olika sorter tror jag. De var riktigt dåligt skötta så jag rensade ner dem rejält så det blev inte kvar så många blad av dem :) Två olika sorter med bara gröna blad är det och sen var det två svarta knölar med näckrosliknande blad i nån blek rosa färg.
#21 - 1 november 2010 10:19
Sen ska det i nå mer rötter och stenar också bara jag får tag i nåt jag gillar. Tyckte inte om lavastenarna som jag fick med så de låter jag bli att sätta i karet.
#22 - 1 november 2010 10:21
Blir nog bra det :)
#23 - 1 november 2010 10:23
bra ide med stenarna. du kan ju leta upp stenar i naturen o skrubba av, koka i typ 10 min o sen ner i karet. mycket snyggt :D

lavastenen kan du spara tills du startar ett malawi / T-yika kar :D
#24 - 1 november 2010 10:26
Hehe jo, kanske skulle bygga ett litet kar nere i källaren. Har ju en tom gillestuga får väl plats med ett 50 kbm kar där kanske ;)
#25 - 1 november 2010 10:31
Hehe metallpansarmalarna verkar uppskatta sanden på botten, imorse var alla spår efter mina fingrar i sanden borta och den var alldeles full av små gropar såg nästan ut som det hade regnat på den :)
#26 - 1 november 2010 10:48
m så är det :) man kan vara nere o grejja o efter nån dag så sanden fin o jämn igen
#27 - 1 november 2010 10:51
Perfekt, är väldigt nöjd med att jag körde på sand istället för de där vanliga gruset som jag alltid haft innan, gillar verkligen inte sånt grus så. Enda som jag märkt med den här ljusa sanden är att allt syns på botten, fullt med bajskorvar redan hehe, fast det kanske blir bättre när bakterierna kommer igång och bryter ner allt sånt? Sån där Nitrivec är det nåt att satsa på att köpa kanske som ska dra igång filtret fortare?
#28 - 1 november 2010 10:55
jag använder inte nitrivec. tycker att om man kan undvika kemikalier så gör jag det. däremot använder jag easylife som bakteriekultur när jag startar upp ett kar ja.
Bilagor:
#29 - 1 november 2010 11:35
Ah ok, att jag inte tänkte på det igår när jag beställde från Guldfisken, får kolla med dem om det går att lägga till en 500 ml flaska easylife easystart.
#30 - 1 november 2010 22:05
Vilken temperatur blir bäst att köra med? Är det bättre att ha det lite varmare eller svalare under uppstarten nu? Utifrån fiskbeskrivningarna här på zoopet så borde 25-26°C bli rätt lagom temperatur väl? Hade gått upp till 26,5°C nu när jag kollade.

Nyckelhålsciklid, 24-26°C
Scalar, 24-26°C
Gibbiceps, 25-30°C
Glödbandstetra, 24-27°C
Metallpansarmal, 24-27°C
#31 - 2 november 2010 07:03
26 är nog en bra temp. jag kör 28 i mitt SA.
#32 - 2 november 2010 07:35
Oki, kör på det då. Nu har det dykt upp nya problem istället, har ju ett enplans hus med källare och golven är sådär tycker jag. När man går i vardagsrummet så ser man i alla fall att vattenytan i akvariet rör sig lite. Går väl inte att göra så mycket åt det, men däremot så verkar golvet att rört sig lite efter att jag vägde in möbeln med vattenpass så att den stod helt rakt. Är skiljer väl kanske en 3-4 mm på långsidan både längs fram och baksidan. Skiljer även lite längs kortsidorna kanske 1-2 mm från baksidan till framsidan där.

Vet inte riktigt vad jag ska använda för att väga in benen på möbel nu, behöver nåt ganska tunnt och hårt för att få det jämnt hela vägen tror jag. Är fyra plastfötter fram och fyra bak på möbeln. Sen funderade jag även på om jag ska passa på att lägga en sån här mellan bänken och akvariet http://www.guldfisken.se/beta/catalog/aqua-pad-150-x-50-cm-p-4260?osCsid=ebf8155dc3504fbb9993a912455fe3c0
#33 - 2 november 2010 07:41
det är ingen far om karet lutar lite. bara det inte lutar över diagonalen. asså att karet blir "vridet" om du förstår hur jag menar. mitt malawi lutar nästan 1 cm från vänster till höger. o då har jag ända pallat upp benen. men titta så dit inte är vridet över diagonalen.
#34 - 2 november 2010 07:45
Inte vridet vad jag kunde se när jag kollade igår. Det står med kortsidan mot en yttervägg, den sidan som är högst upp. Lutar ca 1-2 mm från bakkant till framsida där och samma lutning på andra kortsidan. Baksidan står längs med en innervägg, är en lecavägg i källaren längs med den väggen också. Från kortsidan mot ytterväggen så lutar det ca 3-4 mm på längden både längs med framsidan och baksidan. Så följden av det blir ju att det yttre hörnet hamnar lägst, ca 5-6 mm lägre än hörnet som är högst.
#35 - 3 november 2010 17:42
Dropptestet för NO2 visar fortfarande de lägsta <0,3mg/l. Testade med en sån 5 i 1 teststicka också fick följande värden:
NO3 25mg/l
NO2 0mg/l
GH >4°d
KH 6°d
PH 6,8
#36 - 4 november 2010 14:08
Fick aqua paden idag så det blir nog att räta upp akvariet imorgon kväll hade jag tänkt mig. Får ta och mäta exakt med långpasset hur mycket det lutar nu när det är fullt så borde jag kunna räkna ut ganska så exakt hur mycket jag måste palla upp under hörnen så att det blir rakt.

Fiskarna har börjat få mer färger nu i alla fall efter flytten och nyckelhålscikliderna håller på och gör gropar i sanden lite här och där nu och gömmer sig inte bara hela tiden.
#37 - 5 november 2010 23:34
Så då var akvariet tömt, flyttat, pallat upp så det står helt rakt. Satt dit bakgrunden med SeaView lim, fyllt och inrett allt igen och fiskarna är tillbaks. Nu står möbeln och akvariet helt rakt och med en aqua-pad mellan akvariet och möbeln. Tyvärr strök en fisk med då den fastnade i slangen när jag tömde vatten, en glödbandstetra mindre blev det.
#38 - 6 november 2010 08:43
Fick mina påsar med PMDD igår också så det får bli att blanda till de flaskorna idag så kanske växterna kommer igång sen. Planterade 10 plantor vallisneria igår också.
#39 - 6 november 2010 14:31
Tog ett nytt kort på hur det blev nu http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMG_2028.JPG

Ska byta rör till ett power-glo och ett aqua-glo till veckan. Sen får jag en rot till i början på veckan. Hur skulle man dosera PMDD, tänkte byta 25% vatten i veckan ungefär, volymen vatten i karet är ganska precis 300 liter mätte jag upp nu. Hur var det med flaskan med micro+ och K2SO4 behövde man förvara den i kylen? Valde en lämplig 0,5 liters flaska att blanda upp det i: http://malenesin.blogg.no/images/252840-10-1252773359447.jpg
#40 - 9 november 2010 13:57
Synd att filtret/akvariet inte här igång ordentligt med bakteriekulturen, hade ju varit bra sugen på att ge bort pansarmalarna och gibbiceps och slänga i 14 stycken L046 istället :) http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=25333988
#41 - 9 november 2010 14:17
tålamod... tålamod :P

jag doserade 10ml/ 100l. o 1 kork är väl ungefär 10ml kan jag tänka. jag körde 3,5 korkar per flaska vid varje vattenbyte i min 350kub.
#42 - 9 november 2010 14:29
Ok, så man doserar för hela mängden vatten och inte bara den mängd man byter ut. Fast nu i början går det ju kanske inte så mycket näring till växterna. Syns ju inte direkt att det växer nåt alls ännu eller den näckrosen växer lite har kommit nåt nytt blad på en av de knölarna.
#43 - 9 november 2010 14:32
Har Gibbiceps olika färg beroende på kön eller mår de inte bra om de ser annorlunda ut? En av mina ser mörk och fin ut som denna bilden: http://diszhal.info/halak/Glyptoperichthys_gibbiceps.jpg och den andra är mer gulaktig å blek som denna http://aquaworld.netfirms.com/Siluroidei/Pterygoplichthys_gibbiceps.jpg
#44 - 9 november 2010 14:36
FaZt skrev:
Ok, så man doserar för hela mängden vatten och inte bara den mängd man byter ut. Fast nu i början går det ju kanske inte så mycket näring till växterna. Syns ju inte direkt att det växer nåt alls ännu eller den näckrosen växer lite har kommit nåt nytt blad på en av de knölarna.

faktiskt osäker på det men jag doserade för hela karet. kanske är helt fel men det jhar funkat för mig!
#45 - 9 november 2010 14:54
Man doserar för det nya vattnet du häver i...ler...Fast lite extra dör nog inte firrarna av...[;)]
#46 - 9 november 2010 14:58
jasså gör man?? upps....
#47 - 9 november 2010 18:00
Så nu är lysrören bytta till ett power-glo 30w satte det längst bak och ett aqua-glo fram. Blev rätt mycket starkare ljus nu så de gamla rören var nog rätt slut.

Tycker att vattnet börjat se smutsigt ut nu. En massa små partiklar som flyter omkring i vattnet ser det ut som.
#48 - 10 november 2010 16:51
Tycker att det ser ut som att alla växter tynar bort sakta. De gamla blad försvinner och jag kan inte direkt se någon tillväxt förutom på näckrosen med röda blad.
#49 - 10 november 2010 17:04
ta det lugnt. det kan ta tid. är det svärdsplantor du har med?
#50 - 10 november 2010 17:41
Vet faktiskt inte vad det är för växter :) förutom Vallisneria, vanlig rak vet inte exakt sort dock. Sen har jag en vad jag tror är Nymphaea lotus "red" fast helt säker är jag ju inte på det heller. Sen är det två sorter med plantor med gröna blad, en som jag bara fick sparat några blad av med lite rotbitar och sen är de andra gröna plantorna samma sort.
#51 - 11 november 2010 21:30
Hur var det med vattenbyten nu i början? Normalt sett ska man vänta en månad med vattenbyten, men när jag startat upp det med mycket fisk så ska jag byta varje vecka?

Behöver man använda vattenberedningsmedel och funkar det när man fyller med slang direkt i akvariet?
#52 - 12 november 2010 05:51
nee jag börjar byta 30% varje vecka från början. använd du vattenberedningsmedel. det är ju bara att hälla i karet när du fyllt upp.
#53 - 12 november 2010 08:51
Sådär bytte 100 liter tog väl ca 40 minuter totalt med att plocka fram slang osv, var ju smidigt som tusan att byta direkt med en gammal trädgårdsslang. Hällde i vattenberedningsmedel för de 100 literna under tiden som jag fyllde på, vad ska man köra på för vattenberedningsmedel som inte är svindyrt. Köpte nån lite flaska Tetra AquaSafe, men den är nästan slut redan och de blir ju rätt dyrt med den varje vecka iaf hehe.

Hur gör jag med PMDD väntar tills imorgon med att hälla i dosen? För vattenberedningsmedlet binder väl en del av ämnena i PMDD?
#54 - 12 november 2010 21:02
Hur ska man förresten räkna ut/ange storleken på akvariet? Mitt kar är ju 125x50x55 i yttermått och det ger ju 344 liter, fast då räknar man ju med glaset i volymen också och det är ju 8 mm tjockt. Så innermåtten borde bli 123,4x48,4x54,2 vilket ger ca 324 liter fast då fyller man ju inte karet helt upp till kanten. Mäter från vattenytan till där sanden börjar då får jag det till 300 liter vatten ungefär.
#55 - 14 november 2010 18:50
Nu har fiskarna börjat få lite mer färg i alla fall, fotade lite men de enda som blev något så när var på Glödbandstetrorna, fast en del av de större Glödbandstetrorna är nästan helt bleka ännu. Scalarerna tycker jag oftast har bleka ränder, men vid matning och ibland vid andra tillfällen så får de svarta ränder.
http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMG_2080.JPG
#56 - 14 november 2010 19:43
Verkar som att två av Scalarerna börjat leka eller något. Simmar runt och skakar lite och naffsar på varandra och jagar iväg den tredje Scalaren hela tiden. Det borde innebära att de två är ett par? Ska man i så fall försöka att lämna bort den tredje Scalaren till någon annan då den blir utanför?
Bilagor:
#57 - 18 november 2010 18:03
Nu har en del av växterna börjat ta sig i alla fall. Nymphaea lotus "red" verkar som att båda knölarna växer med nya blad och de båda skotten som lossnade från varsin knöl verkar också växa på. Vallisnerian har det börjat komma nya blad på de flesta plantorna och några har redan skickat ut nya skott så de täcker nog för hörnet med doppvärmaren inom några veckor. De andra växterna med gröna blad känns inte som att de börjat komma några nya blad som ser fräscha ut ännu dock.
#58 - 20 november 2010 10:50
Åh jag kan verkligen inte inreda akvariet alls å få det snyggt tycker jag :/ Kan man inte anlita någon inredare hehe. Slängde i två rötter i en hög och så två stenar, men jag vet inte om jag gillade stenkolen i karet direkt. Vill ha någon mörk svart sten tror jag i alla fall, men jag vet inte om det skulle bli bättre med mörk skiffer kanske. Insuget till ytterfiltret tänkte jag dölja med Vallisneria i det hörnet också när jag börjar få så mycket skott att det räcker till den sidan också. Så här såg det i alla fall ut efter vattenbytet idag:
http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMG_2150.JPG
#59 - 20 november 2010 12:02
Jag personligen tycker att ett "fullt" akvarium är snyggare än ett glest planterat ett, och du har ju inte särskilt mycket växter däri än, antingen får du vänta på att de du har växer till sig (och ger skott) eller köpa fler växter? Jag tror jag har ungefär samma volym växter som du har i mitt 42 liters :p

OT: Vad är det för vita stenar/kuber du har i vänstra hörnet?
#60 - 20 november 2010 12:36
Har rätt många men jag rensade ner dem rejält när jag hämtade akvariet. Är väl en 15 vallisneria plantor, 4 Nymphaea lotus "red" knölar, sen är det 2 plantor av nån sorts växt med gröna blad bakom den stora roten och av den andra gröna växten är det 6 plantor, men de har inte börjat växa nåt direkt ännu. Men när allt tar sig och börjar växa räknar jag med att det ska bli rätt så grönt och rött.

Det är salttabletter som ligger där som jag slängde i vid vattenbytet.Typ dessa http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Ovrigt/Salttabletter/
#61 - 20 november 2010 12:42
Ajfan :P ser inte alls ut att vara så mycket :P men då blir det förhoppningsvis bra sen när de tagit sig :)
#62 - 20 november 2010 12:44
Näe, de är rätt små flera av plantorna. Knipsade av alla blad som var dåliga innan jag startade upp karet. Å de lotusarna är bakom de svarta stenarna.
#63 - 22 november 2010 18:23
Nu har en Nymphaea lotus "red" börjat skicka upp ett ytblad antar jag att det är? Den och Vallisnerian verkar ha börjat växta riktigt bra, de andra växterna syns det ingen tillväxt på direkt.
Bilagor:
#64 - 30 november 2010 14:00
Nu har det börjat hända lite med planerna att göra om lite i fiskbeståndet. Verkar dock inte bli några P. Scalare Manacapuru Red Back då han jag skulle köpa inte verkar bry sig om att svara. Däremot så har jag fått flytta över en Skalar som blev mobbad till ett eget kar tillfälligt, ska byta bort den hos akvariebutiken till helgen. De två som är kvar nu verkar lugna mot varandra.

Ska i alla fall hämta 10 stycken Corydoras Green Laser under veckan/till helgen. Så de 8 Metallpansarmalarna jag har tänkte jag fånga och ska byta in dem också. Har beställt 20 stycken Glödbandstetror från den butiken, men de kommer jag få om nån vecka troligen.
#65 - 1 december 2010 17:14
Nu ska vi se om det har blivit någon förbättring i växterna på de senaste 11 dagarna va tycker ni? Om nu nån läser :)

2010-11-20
2010-12-01
#66 - 1 december 2010 18:01
haha jo en liten ökning ser man ju iaf. fortsätt gärna med typ månadsbilder. från samma vinkel. kommer bli kul o se hur det växer. o ja. vi läser :P
#67 - 1 december 2010 18:09
Jo lite iaf, Vallisnerian och den röda lotusen har växt mest. Den täcker nog ytan snart. Har redan tre stora blad uppe och två på väg upp.

Ska se om jag fått tag i mossa till roten när jag ska hämta green laser corydorasarna på lördag. Såg att hon hade både Java och Taiwan mossa i flera av karen.
#68 - 1 december 2010 18:19
gytt. kommer bli snyggt !
#69 - 4 december 2010 16:06
Nu har jag bytt in en Skalar och 8 Metallpansarmalar. Sen har jag varit och hämtat 10 söta Corydoras sp. Green laser som jag koppar in i lilla karantänkaret nu.
#70 - 5 december 2010 10:53
#71 - 6 december 2010 19:50
Här är en bild på de små vildarna som försöker tränga sig in överallt i varenda litet skrymsle de hittar i karet. Mellan sladden och pumpen i en skåra på baksidan hittade jag 3-4 stycken när jag kom hem idag.
#72 - 6 december 2010 20:29
Lite kurragömma under den nya roten i karantänkaret.
#73 - 10 december 2010 21:58
Nu fanns det 20 stycken små glödbandstetror till mig i ett kar i akvariebutiken, hämtar nog dem nästa helg så får Green laserna flytta från karantänkaret till de stora. Sen har jag nog bestämt mig för att byta ut båda Gibbicepsarna till två L052.
#74 - 10 december 2010 23:38
Riktigt snygga Corydoras. Vad har du betalat før dem?
#75 - 11 december 2010 07:56
ulfand skrev:
Riktigt snygga Corydoras. Vad har du betalat før dem?

100 nok/st
#76 - 12 december 2010 17:57
Va tror ni om några endlers guppy hannar istället för platyn? Var in på lite butiker å kikade på fiskar å sambon tyckte de var så snygga. Såg att de iaf var från sydamerika. Fast jag vill nog hellre ha någon Bilbuk fisk.
#77 - 13 december 2010 19:48
Åh nu har jag massa fiskar som väntar på mig i akvariebutiken hehe. 20 Glödbandstetror, inte så stora dock så de kanske blir mat om jag har otur hehe. Sen kom de två malarna jag har beställt också, L052 idag. Ska nog göra som så att jag fångar in de båda Gibbiceps ur stora karet på lördag och sen koppar in green laser corydorasarna som går i karantänkaret nu. Sen åker jag å hämtar Glödbandstetrorna och malarna å byter in Gibbicepsarna samtidigt. Så får de nya fiskarna gå i karantänkaret nån vecka.
Bilagor:
#78 - 14 december 2010 17:02
Lite nya bilder på hur växterna har tagit sig efter 1½ månad. Tog ingen helhetsbild bara lite närmare på växterna:
Röd lotus, växer blad från 5-6 olika skott
Massor av ytblad från den röda lotusen
Nån grön växt? Å så har Vallisnerian börjat sprida sig rejält
Samma sorts gröna växter
#79 - 16 december 2010 18:10
Passade på att rensa bort lite av de första ytbladen från lotusen när jag bytte vatten till karantänkaret idag. Slamsög botten på stora karet lite också, hade blivit rätt många samlingar av mörka långa bajskorvar från Gibbicepsarna antar jag de är. Fick sätta tillbaks en massa vallisneria i sanden igen också som Nyckelhålscikliderna hade grävt lös med alla gropar de gör överallt.

Sen har det börjat komma alger på framrutan, ser bruna ut om man tittar på dem ner mot gruset, men gröna om man tittar uppåt mot ljuset. Sen var det någon brunaktig beläggning på sanden på området från mitten vid framrutan och ut en bit åt båda sidorna. Har ju inte rörts om av pansarmalar på 2 veckor nu, men på lördag ska de nya corydoras green laser få flytta in.
#80 - 17 december 2010 17:57
Längtar till imorgon när jag ska flytta över corydoras green laserna från karantänkaret och sen hämta två L052 å 20 Glödbandstetror.
#81 - 18 december 2010 13:04
Sådär då är dagens arbete med karen klart. Fångade först upp båda Gibbicepsarna som jag bytte in på akvariebutiken idag. Sen koppade jag in de 10 Corydoras green laser som gått i karantänkaret i 2 veckor nu. Sen åkte jag till akvariebutiken med Gibbicepsarna och kom tillbaks med 2 st L052, 20-21 Glödbandstetror, ett tiotal malaysiska sandsnäckor och tre bamburör med javamossa. Så nu simma de nya malarna och glödbandstetrorna i karantänkaret. Å Corydoras green laser trivs i det stora karet verkar det som, de blev genast mycket mindre skygga än de varit i karantänkaret.
#82 - 18 december 2010 13:21
Trevligt :D hoppas det blir några fina bilder sen med :D
#83 - 18 december 2010 15:59
En Glödbandstetra, av de jag fick med karet.
Corydoras Green Laser CW009

De nya L052 malarna ville inte vara med på bild :) Inte de nya glödbandstetrorna heller, lyckades iaf inte få något bra kort på dem. De är ju som de jag har i stora karet, fast mindre och blekare nu.
#84 - 18 december 2010 16:10
holy chickenstrip!
VIlken kamera kör du med?
Bilagor:
#85 - 18 december 2010 16:38
Riktigt fin färg på dedär green laser firrarna!
#86 - 18 december 2010 17:14
roosterboy skrev:
holy chickenstrip!

VIlken kamera kör du med?

Har en Canon EOS 1000D så inte nån värsting direkt men en systemkamera iaf.
#87 - 18 december 2010 17:15
Narien skrev:
Riktigt fin färg på dedär green laser firrarna!

Jo de är riktigt snygga, hade nog kunnat ha 10 till, men de var ju inte så billiga.
#88 - 18 december 2010 18:13
fasen så snygga lasrar!! bra sugen på ett gäng av dessa:)
#89 - 18 december 2010 18:56
hannesc skrev:
fasen så snygga lasrar!! bra sugen på ett gäng av dessa:)

Du får ta en sväng över till norge å hämta en hel hög ;) http://akvaforum.no/rubrikk.cfm?id=57387 eller http://akvaforum.no/rubrikk.cfm?id=53744
#90 - 19 december 2010 17:50
#91 - 20 december 2010 08:05
Fick ett suddigt kort med mobilen igår kväll när jag smygkikade lite på karet, ser ränderna bättre där. http://sg.kicks-ass.org/akvarium/IMAG0027.jpg
#92 - 21 december 2010 16:57
Nu händer det grejer i karet. Kommer nog ev en liten filmsnutt snart.
#93 - 21 december 2010 20:38
Ingen som var nyfiken då?
#94 - 21 december 2010 22:19
Jag gillar SA filmer!

Lyckades dessutom att vara den första som tittade på den:d

Hoppas att många fler hittar den, det är den värd!
#95 - 22 december 2010 15:30
Åååh nu blev jag sugen på några fler Green laser, hon jag köpte mina av hade hittat 8 till i karet. De var första generationen efter vildfångade föräldrar också tydligen. Men de är nog rätt bra med fisk redan när jag flyttar över de som går i karantän då kommer jag ha:
2 Scalarer
3 Nyckelhålsciklider (ev bara paret kvar om jag byter bort den ensamma)
10 Corydoras green laser
40 Glödbandstetror
2 L052
(3 platy som ska bort)
#96 - 27 december 2010 16:56
En liten helhetsbild igen då:
2010-12-01
2010-12-27

En växt som stod framför den största roten har jag flyttat till karantänkaret tillfälligt, men de andra har börjat ta sig rätt bra. Har kommit lite bruna alger nu på kolstenarna, framrutan och sanden fram.
#97 - 27 december 2010 20:29
Nu är nog Scalarerna på väg att leka snart, de putsar Vallisneria blad som tokar och står och skakar brevid varandra å jagar bort alla andra fiskar därifrån.
#98 - 27 december 2010 22:42
0000
FaZt skrev:
En liten helhetsbild igen då:

2010-12-01

2010-12-27

En växt som stod framför den största roten har jag flyttat till karantänkaret tillfälligt, men de andra har börjat ta sig rätt bra. Har kommit lite bruna alger nu på kolstenarna, framrutan och sanden fram.

wow va fint de va!!!!!! :)
#99 - 27 december 2010 23:54
Hej,

Har tittat igenom tråden och sätt att det var lite frågor angående PMDD.
Enligt Estimative Index så skall du dosera för hela volymen och byta 50 % vatten/vecka.

Sedan kan man trixa rätt bra utan att det blir helt galet. Med de växter du har kan du nog köra exempelvis 25 % vattenbyte eller dubbel dos utan problem om du låter det växa villt. Du kanske också ta dig en funderare på CO2. Men det är inget krav om du kör standard dosering.

Har du fortfarande i salt tabletter? Jag skulle sluta med det i ett SA kar. Inte bra vare sig för fisk eller växter.
Men som sagt det ser mycket snyggt ut och det är bara att finjustera lite!

Grattis
#100 - 28 december 2010 07:12
Byter ca 100 liter i veckan och har doserat PMDD för 150 liter. Har kollat vattnet med JBLs tester innan vattenbyten och då har NO3 legat på 15 mg/l å Fe på 0,1 mg/l. Har inte haft i salt på några veckor nu, bara i karantänkaret där lite nya fiskar går.

Tack, fast det är en del kvar innan jag är nöjd själv :)
#101 - 28 december 2010 17:31
FaZt skrev:
Byter ca 100 liter i veckan och har doserat PMDD för 150 liter. Har kollat vattnet med JBLs tester innan vattenbyten och då har NO3 legat på 15 mg/l å Fe på 0,1 mg/l. Har inte haft i salt på några veckor nu, bara i karantänkaret där lite nya fiskar går.

Tack, fast det är en del kvar innan jag är nöjd själv :)

Jag skulle nog ha ökat till dubbel dos mot vad du använder nu om du låter växterna ta över lite mer, men det är upp till dig.
#102 - 28 december 2010 21:09
Jo jag har tänkt att öka dosen sen när växterna börjar bli ännu större. Hur mycket Fe och NO³ vill man ha för att växterna ska trivas optimalt? CO² är nog ingen idé med den belysningen rampen har. 2x30w T8 rör med reflektorer.
#103 - 28 december 2010 22:21
FaZt skrev:
Jo jag har tänkt att öka dosen sen när växterna börjar bli ännu större. Hur mycket Fe och NO³ vill man ha för att växterna ska trivas optimalt? CO² är nog ingen idé med den belysningen rampen har. 2x30w T8 rör med reflektorer.

Vad växterna behöver är ljus, kol och näring i lämpliga proportioner. Vilket exempelvis betyder att om du ökar ljuset skall du öka de andra 2. Om du inte vill mixtra med CO2 så skall du hålla igen på resten. Det som händer är att det växer saktare. Här har du en bra post ang dosering av PMDD gurun defac.
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=85492
Vad som är viktigt med gödning är att det inte blir brist på något och att man håller rätt balans mellan Kol/Kväve/Fosfor/Spårämnen. Så svaret på din fråga om hur mycket NO3 och FE blir det beror på. Men om du vill ha en ett riktvärde för växterna så låt os säga 5-ppm NO3, 0,5 ppm PO4 och 0,1 ppm Fe (detta är nog ungefärligt recept för PMDD). Du kan säkert öka NO3 till uppemot 30 ppm men då skall du följa med, med allt annat.
Om du vill att det skall växa bättre så skulle du nog dubbla ljusmängden i akvariet [FONT=&quot](jag är ingen vän av super starkt ljus men strax under 0,5 W per liter är bra)[/FONT]. Detta borde ha riktigt bra effekt. Sedan håller du koll på växterna enligt defdac&#8217;s lista och doserar därefter.
#104 - 28 december 2010 22:30
Ok, PO4 har jag ju inte nåt dropptest för, men Fe ligger ju bra på 0,1 mg/l då och NO³ på 15 mg/l också. De mätningarna var iofs innan vattenbytet och innan jag tillsätter dosen med PMDD. Belysningen går inte att göra nåt åt om jag inte byter till separata armaturer och fimpar den heltäckande rampen, men det är inte aktuellt så de blir det inget med.

Kan ju ta och testa vattnet efter vattenbyte nu på lördag å om NO³ ligger på 10 mg/l efter bytet så behöver jag ju inte tillsätta något från KNO3 flaskan iaf. Sist jag hade akvarium 2003 så testade jag vattnet efter vattenbyte och doserade näringen för att komma upp i rätt riktvärden.
#105 - 28 december 2010 22:47
FaZt skrev:
Ok, PO4 har jag ju inte nåt dropptest för, men Fe ligger ju bra på 0,1 mg/l då och NO³ på 15 mg/l också. De mätningarna var iofs innan vattenbytet och innan jag tillsätter dosen med PMDD. Belysningen går inte att göra nåt åt om jag inte byter till separata armaturer och fimpar den heltäckande rampen, men det är inte aktuellt så de blir det inget med.

Kan ju ta och testa vattnet efter vattenbyte nu på lördag å om NO³ ligger på 10 mg/l efter bytet så behöver jag ju inte tillsätta något från KNO3 flaskan iaf. Sist jag hade akvarium 2003 så testade jag vattnet efter vattenbyte och doserade näringen för att komma upp i rätt riktvärden.

Jag litar inte på dropptester för NO3 och mindre för järn även om det är JBL! Titta på dina växter. Om dom visar täcken på kvävebrist så dosera efter det och följ med med allt annat. Om du börjar mixtra med blandningen kan du räkna med alger.
Jag skulle dosera "normaldos" för 300l och se hur det ser ut efter en månad eller 2.;)
#106 - 30 december 2010 11:16
Så nu orkade jag inte vänta längre utan håvade upp L052 malarna ur karantänkaret och håller på med inkoppningen till karet med dem nu. Glödbandstetrorna får nog gå kvar i karantänkaret nån dag till så att deras fenor hinner repa sig helt, ser helt bra ut på de flesta, men 1-2 har lite naggade fenor ännu som blir bättre för varje dag.
#107 - 30 december 2010 15:07
Då ska vi se lyckades fota en av L052 malarna när den hade färgat sig ljus:
http://sg.kicks-ass.org/akvarium/IMG_2497.JPG
#108 - 2 januari 2011 14:41
L052 malarna verkar riktigt duktiga på att käka alger, nästan hela bakrutan är ren från de bruna och gröna algerna som var där. Sen såg jag att de hade rensat den största roten som hade börjat få en massa mörka tofsar på sig.

För övrigt så håller de båda Scalarerna på att bråka eller leka eller vad de håller på med. Putsar blad lite här och där och jagar bort andra fiskar, står å skakar och spänner upp sig mot varandra å biter varandra i munnen. Sen såg jag att den röda lotusplantan som har haft ytblad längst tid hade börjat skicka upp en blomknopp idag.
#109 - 4 januari 2011 18:13
Nu lekte Nyckelhålscikliderna igen:

#110 - 4 januari 2011 21:29
Får se om det är några ägg kvar imorgon bitti då, kikade in förut och då låg ena L052 malen uppe på roten brevid.
#111 - 5 januari 2011 07:36
Äggen var kvar när jag åkte iväg till jobbet imorse, L052 malen såg sugen ut på dem dock. Låg på samma rot som äggen nu bara 10 cm ovanför.
#112 - 10 januari 2011 22:21
Vilken växt tror ni det är som är skyldig till alla tunna små rötter som har börjat komma upp ur sanden, runt om i hela karet i stort sett. Tycker inte att det ser direkt snyggt ut, men kanske inget att göra åt?
#113 - 15 januari 2011 21:33
Snart händer nog något mycket spännande i mitt kar eller egentligen 15 cm ovanför vattenytan då:
http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMG_2635.JPG
#114 - 29 januari 2011 17:52
En lite uppdatering med en lite bildjämförelse igen då kanske? Svärdplantorna? och de röda lotusplantorna har tagit sig rejält. Lotusen har rötter över hela karet nu. Vallisnerian verkar lite seg däremot, har blivit ganska lång och skjutit ut nya plantor, men de växer inte så mycket från varje planta än. Gjorde en ordentlig städning vid vattenbytet idag, därför vattnet är grumligt ännu. Bytte ut kolstenarna mot landskapsstenar. Flyttade på en massa små Vallisneria plantor till hörnet där insuget är så att de ska få täcka det när de tar sig.

Det som är tråkigare att de flesta bladen på svärdplantorna hade en 2-3 mm tjock brun/grön algsmörja på sig som jag försökte gnugga av dem. Är det som grumlat vattnet nu tror jag. Har varit lite väl mycket ytblad från Lotusen nu när jag låtit den blomma så de andra växterna har fått lite dåligt med ljus, så jag rensade bort nästan alla ytbladen från den idag.

2010-12-27
2011-01-31

Fiskarna som är i karet har förändrats lite också, nu är Platyna inte kvar längre. Bytte in de hos akvariebutiken samtidigt som jag lämnade in den tredje Nyckelhålscikliden som blev utstött av paret. Så det som simmar i karet nu är:
2 st Scalarer (obekräftat om de är ett par, tycker mest att de bara bråkar)
2 st Nyckelhålsciklider (har lekt 3 gånger utan att ha klarat äggen mer än 2 dagar)
2 st L052
10 st Corydoras green laser
40 st Glödbandstetror
#115 - 29 januari 2011 18:59
Väldigt fint :) Gillar verkligen den rödaktiga växten i mitten!
#116 - 29 januari 2011 19:04
Pixter skrev:
Väldigt fint :) Gillar verkligen den rödaktiga växten i mitten!

Tackar, det är nymphea lotus red.
#117 - 1 februari 2011 12:41
Vilka jättefina nyckelhål! Tänk om mina kunde leka snart.
#118 - 1 februari 2011 12:50
Vimsa skrev:
Vilka jättefina nyckelhål! Tänk om mina kunde leka snart.

Tack, jo de är fina. var lite synd att alla tre inte fungerade ihop för den som inte ingick i paret var ju också lika fin. De har lekt 3 gånger redan tror jag det är sen jag startade karet för 3 månader sen, fast jag vet ju inte hur gamla de är då jag fick dem med karet. Igår såg det ut som att de var på gång att leka igen snart då de höll på att göra gropar i sanden igen. Tyvärr så blir det ju inga yngel av deras lekar, inte ännu i alla fall.
#119 - 1 februari 2011 13:44
jätefint kar...vad för sand har du till karet..ska själv byta från engelsk sjösten till mycket sand blandat med sjöstenen..din sand va fin..
Bilagor:
#120 - 1 februari 2011 13:47
najs! som jag har nämt tidigare så är det kul med bilder från samma vinkel så man kan se hur karet utvecklas :D man ser ju att växterna tar sig!
#121 - 1 februari 2011 13:50
pernilla78 skrev:
jätefint kar...vad för sand har du till karet..ska själv byta från engelsk sjösten till mycket sand blandat med sjöstenen..din sand va fin..

Det är julas filtersand för blästring som jag har i karet.

hannesc skrev:
najs! som jag har nämt tidigare så är det kul med bilder från samma vinkel så man kan se hur karet utvecklas :D man ser ju att växterna tar sig!

Tackar, jo det tar sig bra. Förutom Vallisnerian som inte riktigt verkar växa på som jag vill i alla fall :) Innan den bilden så hade jag rensat bort i stort sett alla ytblad från Lotusen då de täckte hela vattenytan, får försöka hålla efter den lite så att de andra växterna får lite ljus i alla fall :)
#122 - 1 februari 2011 19:11
Såg ut som att Nyckelhålscikliderna hade lagt äggen i en grop i sanden den här gången och nu håller de på att äta upp dem därifrån.
#123 - 23 februari 2011 18:57
Nu håller de på att lägga äggen i en grop i sanden igen.
#124 - 27 februari 2011 11:14
La i två långa redmoor rötter som jag köpte förra helgen och passade på att ta en ny bild sen:
2011-01-31
2011-02-27

Å en bild på bara rötterna: http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMG_2945.JPG
#125 - 27 februari 2011 18:06
Tog ett nytt bättre kort utan blixt nu när de inte var mörkt och inte en massa reflexer från rummet:
http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMG_2946.JPG
#126 - 27 februari 2011 19:42
Nice nice =)
#127 - 23 mars 2011 20:16
Nytt kort från idag, tog och la ner två mindre red moor rötter som hade sjunkit i hinken nu:
http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMG_3003.JPG

Funderar lite på att skaffa några andra växter och byta ut några? Har ju fyra svärdplantor av något slag, vallisneria och flera plantor röd lotus. Skulle vilja ta bort nån av svärdplantorna och få in något annat som passar, får vara nåt som inte kräver alltför mycket ljus. Då karet bara har 2x30W plus en massa ytblad från lotusplantorna, vallisnerian och rötterna som skuggar rätt bra.

Band fast en fin hög med weeping moss på den vänstra roten som har en sågyta uppåt, den som står till vänster lutad mot en annan rot. Fick vara snyggt i en dag, sen hade Scalarerna rivit bort det mesta av mossan trots att jag band fast den hårt med mycket sytråd. Får se om det lilla som är kvar nu kan få vara i fred och växa fast på roten.
#128 - 23 mars 2011 21:29
http://www.tropica.dk/planter/plantebeskrivelse.aspx?pid=094A funderade jag på om den skulle funka och bli bra?
#129 - 26 mars 2011 18:42
Bump
#130 - 27 mars 2011 20:30
Nu precis innan ljuset släcktes så höll Scalarerna på att putsa en förgrening på en av de stora red moor rötterna. På den större Scalarern stack något ut 3 mm, är det äggläggningsröret? Såg runt ut och som att den var redo att börja lägga ägg, men timern släckte precis ljuset. Lite synd då de verkligen har varit tröga på att få igång någon lek, misstänker nästan att båda är honor, men jag vet ju inte säkert.
#131 - 28 mars 2011 17:51
Aja bumpar lite till, va tror ni är detta en hane eller hona?
http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMG_3028.JPG
#132 - 28 mars 2011 19:10
Nu sitter det lite rom på den red moor roten å det verkar vara den på bilden som lägger dit rommen nu. Dock så har jag inte sett om den andra Scalaren är dit och befruktar. Verkar bara bli bort jagad ser det ut som.
#133 - 2 april 2011 12:06
Rensade växterna rejält idag och möblerade om lite:
http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMG_3050.jpg
#134 - 12 april 2011 20:08
En lite videosnutt på Nyckelhålsciklider och Scalarer som jagar varandra. Scalare honan verkade vara redo att leka, verkar som att de bråkat med varandra en hel del idag då fenorna såg slitna ut på dem.
" target="_blank">
#135 - 12 april 2011 20:18
oja det är hon! :D
#136 - 12 april 2011 20:24
Jo fast jag tror att den mindre är en hona den med, den honan lekte iaf själv sist. Å jagade bort den mindre som bara försökte äta rom.
#137 - 24 april 2011 20:00
Inte så stor skillnad sen förra bilden, har växt till sig lite sen rensningen av växterna å så har jag slängt i lite eklöv:
http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMG_3264.jpg
#138 - 8 maj 2011 14:02
Nu har den mindre Scalaren gått bort. Fick konstiga bölder och utväxter. Har inte sett något på de andra fiskarna. Inte de jag kan se iaf, green laser corydorasarna och L052 malarna gömmer ju sig på dagarna.

Funderar lite på vad jag ska skaffa för nåt istället nu. Tror jag ger bort den stora Scalar honan till akvariebutiken. Är lite sugen på att prova på fjärilsciklider, men de kanske får det för jobbigt med Nyckelhålscikliderna som är rätt tuffa av sig. De jagade ju tom bort Scalarerna när de försökte leka på den stora redmoor roten.

På onsdag får jag iaf hem 10 corydoras venezuela black yngel som får gå och växa till sig i 50 liters karet som jag startat upp i köket. Sen är planen att de ska få gå i det här karet om ett halvår ungefär.
#139 - 8 maj 2011 19:52
Kanske tar en bild på karet i köket som venezuela black ska gå i senare när det inte är något ljus som reflekteras längre. Om nu någon är intresserad av att se hur det blev.
#140 - 8 maj 2011 20:16
Riktigt nice akvarium! Får jag fråga vad det är för rötter du har längst bak i karet?
#141 - 8 maj 2011 21:00
Tackar, det som är längst bak är bakgrundsbilden en sån här, http://www.guldfisken.se/beta/catalog/seascapenatural-mystic-hoejd-p-7140

Här är en bild på det karet på köksbänken som corydorasarna ska få växa till sig i:
http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMG_3435.JPG
#142 - 8 maj 2011 21:08
haha, okej. Bilder kan bedra.
#143 - 11 maj 2011 16:37
Lite bilder på de nya fiskarna som ska gå i detta karet när de har växt till sig:
http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMG_3474.JPG
http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMG_3481.JPG
http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMG_3498.JPG
#144 - 18 maj 2011 17:04
Lite bilder på de senaste invånarna i karet, en Scalar dog å så gav jag bort den som var kvar till akvariebutiken. Så skaffade jag istället 6 stycken små Bolivianska fjärilsciklider, lite bilder från idag på dem:
http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMG_3546.JPG
http://sg.kicks-ass.org/Akvarium/IMG_3558.JPG

Annons