35-liters á la Zoopet

#1 - 21 november 2009 19:55
Tjo!

Jag ska skaffa ett 35-liters akvarium med mycket växter i. i det får det bo 3st glasmalar, eftersom de är mobbade i det andra karet. Huvudsyftet är att ha det som yngelkar och experimentkar.

Så nu vill jag ha lite förslag på inredning. Karet är ca 40cm långt.

1: bottematerial? Jag har svart diabaskross och Engelsk sjösten någonstans i garaget, eller tycket zoopet att jag ska använda blästersand eller sandlådesand?

2: växter? Några speciella/speciellt? Ska jag fylla det med gamla tråkiga cabombor eller ska jag fylla det med något udda? Kom med förslag.

3: Inredning? Grottor? Rötter? Stenröse? Eller någon ful plastdetalj? Mycket/lite? färg? Jag har röd och grå kalksten från Öland i massor.

4: bakgrund? BTN? Växtplansch? Stenplansch? Vitt? blått? violett? gult? rosa?

5: Invånare? När glasmalarna dör, vad ska jag ha då?

6: Koldioxid? går det att placera syre... förlåt, koldioxidsstenen under/i pumpen?

Erik
#2 - 21 november 2009 20:15
Oh, glasmalas, så trevligt! Jag har alltid tyckt att de gör sig bäst i ett välplanterat, lugnt och stillsamt kar. Dt kan hända att du får dem att trivas alldeles förträffligt. ^^

Mörk botten låter trevligt.. och kanske en hel del intressanta typer av mossa? Din storlek på kar gör det trots att lätt att leka lite.

Gief bild på "före" vettja! Så kanske folk kan hjälpa med "Efter". XD
#3 - 21 november 2009 20:47
Jag ska skaffa ett 35-liters akvarium med mycket växter i. i det får det bo 3st glasmalar, eftersom de är mobbade i det andra karet. Huvudsyftet är att ha det som yngelkar och experimentkar.

Så nu vill jag ha lite förslag på inredning. Karet är ca 40cm långt.

1: bottematerial? Jag har svart diabaskross och Engelsk sjösten någonstans i garaget, eller tycket zoopet att jag ska använda blästersand eller sandlådesand?
Rådasand 0,8-1,2mm

2: växter? Några speciella/speciellt? Ska jag fylla det med gamla tråkiga cabombor eller ska jag fylla det med något udda? Kom med förslag.
Kör du med Co2 tycker jag du kan göra nått sånthär:
någon/några vackra Ludwigia, ex. Ludwigia Arcuata.
HC som bottentäckare, lite mindre krävande är Glosso men den är lite mer storbladig.
Något gräs och kanske även lite Blyxa Japonica, snygg lagom högväxt.

3: Inredning? Grottor? Rötter? Stenröse? Eller någon ful plastdetalj? Mycket/lite? färg? Jag har röd och grå kalksten från Öland i massor.
Kanske lite sten, inte mycket mer

4: bakgrund? BTN? Växtplansch? Stenplansch? Vitt? blått? violett? gult? rosa?
Ingen, ger MYCKET bättre djup i ett växtkar med bara ren glasruta bakom.

5: Invånare? När glasmalarna dör, vad ska jag ha då?
Microrasboror är givet! Eller Galaxy rasbora (är egentligen ingen rasbora men otroligt vacker!)

6: Koldioxid? går det att placera syre... förlåt, koldioxidsstenen under/i pumpen?
Kör med tycksatt Co2 alt mäsk, men var väldigt försiktig om du inte kör med PH mätare, ett litet kar behöver inte mycket Co2 för att bli rejält försurat, jag hade kört med trycksatt Co2 till ett så litet kar för då kan du begränsa den maximala mängden Co2 in i karet noga och köra den på timer.
Du behöver lösa upp gasen, köp en Nano diffusor i glas, brukar fungera förhållandevis bra, alt kör in den i burken till ett litet innerfilter utan filtermedia så slår impellern sönder bubblorna ännu mer.

GOGOGO :D
Kostar väl lite och är inte det lättaste men du kan få ett otroligt grymt resultat tror jag, hoppas du fick lite ideér.
#4 - 21 november 2009 21:05
Pickles skrev:
Oh, glasmalas, så trevligt! Jag har alltid tyckt att de gör sig bäst i ett välplanterat, lugnt och stillsamt kar. Dt kan hända att du får dem att trivas alldeles förträffligt. ^^

Mörk botten låter trevligt.. och kanske en hel del intressanta typer av mossa? Din storlek på kar gör det trots att lätt att leka lite.

Gief bild på "före" vettja! Så kanske folk kan hjälpa med "Efter". XD

Jag satt och testade Google Translate hårt på fiskar och kemitermer som tidsfördriv... Den visste inte vad eldstjärt hette, men fläckiga ansarmalar översatte den med mottled Corydoras och glasmalar med glass catfish. Den där rösten som ska uttala orden låter som den är i målbrottet:d.

hursomhelst...

Mina glasmalar gör allt annat än trivs. De sover hela dagarna och blir jagade av diverse småfisk, som även äter upp deras antenner.

Mossa var det ja, jag har massor med javamossa, går det att få den och växa i bottengruset?

Erik
#5 - 21 november 2009 21:25
.

1: bottematerial? Rådasand 0,8-1,2mm

sandlådesand passar min plånbok bättre, det har jag gott om, den ska bara sköljas.

2: växter? Kör du med Co2 tycker jag du kan göra nått sånthär:

någon/några vackra Ludwigia, ex. Ludwigia Arcuata.

HC som bottentäckare, lite mindre krävande är Glosso men den är lite mer storbladig.

Något gräs och kanske även lite Blyxa Japonica, snygg lagom högväxt.

Ludwigia Arcuata har jag redan, det är bara att flytta över den.
HC?
Glosso var ju helt underbar! Vart får man tag i den?
Gräs hade jag tänkt att ha, men det får bli det som säljs närmast.

3: inredning?

Kanske lite sten, inte mycket mer

Då kör vi på det!

4: bakgrund? Ingen, ger MYCKET bättre djup i ett växtkar med bara ren glasruta bakom.

Ok, det var ju billigt och bra!

5: Invånare? Microrasboror är givet! Eller Galaxy rasbora (är egentligen ingen rasbora men otroligt vacker!)

de såg ju lika dana ut. Men de var otroligt vackra!

6: Koldioxid? Kör med tycksatt Co2 alt mäsk, men var väldigt försiktig om du inte kör med PH mätare, ett litet kar behöver inte mycket Co2 för att bli rejält försurat, jag hade kört med trycksatt Co2 till ett så litet kar för då kan du begränsa den maximala mängden Co2 in i karet noga och köra den på timer.

Du behöver lösa upp gasen, köp en Nano diffusor i glas, brukar fungera förhållandevis bra, alt kör in den i burken till ett litet innerfilter utan filtermedia så slår impellern sönder bubblorna ännu mer.

Jag kör med mäsk och pH-papper från polen.
Jag har tyvärr ingen pump över och tänker inte att köpa någon. Det får bli vanlig syresten eller i den befintliga pumpen/filtret. (som förövrigt är uppbyggt med filtermatta -> mineralull -> grus -> filtermatta)

Dessa svaren är bara förslag än så länge, och ju fler svar desto bättre, när jag har fått många alternativ så väljer jag ut det som är snyggast (och billigast) och placerar det i karet.

Erik
#6 - 22 november 2009 10:33
låter som detta blir ett skönt kar bilder!!! jag vill ha bilder!
#7 - 22 november 2009 11:43
låter som detta blir ett skönt kar bilder!!! jag vill ha bilder!

Jo, det tror jag med! Men eftersom jag inte har någon glaslådda ännu så blir det inget, men jag kan ta en bild på bordet som det ska stå på:d

Är det ingen som vet vart man kan köpa glosso??

Jag tror att karet kommer någongång efter jul eller nyår, då jag har fuööt upp med att bygga fyrverkerier i mellandagarna.

Erik
#8 - 22 november 2009 13:08
eckick1 skrev:
Jo, det tror jag med! Men eftersom jag inte har någon glaslådda ännu så blir det inget, men jag kan ta en bild på bordet som det ska stå på:d

Är det ingen som vet vart man kan köpa glosso??

Jag tror att karet kommer någongång efter jul eller nyår, då jag har fuööt upp med att bygga fyrverkerier i mellandagarna.

Erik

kan du kolla med zooaffären så kan dom kanske beställa!

köp inann nyår anars var det ju onödigt att starta en projekt tråd nu!
#9 - 22 november 2009 13:25
kan du kolla med zooaffären så kan dom kanske beställa!

köp inann nyår anars var det ju onödigt att starta en projekt tråd nu!

Jo, jag ska hör med dem.

Jag får se när jag har råd med det, och ju längre tid tråden är uppe, desto fler ideer får jag. Det ska ju inhandlas juklappar, fyrverkerier, fiskar och lite annat med.:)

Erik
#10 - 22 november 2009 17:52
eckick1 skrev:
Jo, jag ska hör med dem.

Jag får se när jag har råd med det, och ju längre tid tråden är uppe, desto fler ideer får jag. Det ska ju inhandlas juklappar, fyrverkerier, fiskar och lite annat med.:)

Erik

jag såg ett i skövde på djurmagazinet för 450 spänn med ramp ettt för 650 med ramp lysrör pump grus doppvärmare och bakrundsplanch allt var 40 liter
#11 - 23 november 2009 14:58
jag såg ett i skövde på djurmagazinet för 450 spänn med ramp ettt för 650 med ramp lysrör pump grus doppvärmare och bakrundsplanch allt var 40 liter

Det var jävligt billigt! Här i Älmhult (där IKEA startade) kostar ett 35-liters med doppvärmare, filter, lysramp, mat, nitrivec, aquatan, bakgrund, håv och en dekoration 800kr.

Om man köper ett 60-liters från Flodströms Akvaretillbehör så kostar det 695:-, men frakten kostar 477:- [:(!]

Det är den där stans frakten som förstör allt!

Man önskar ju att man bodde i Kristianstad eller Skövde ibland... och inte i en liten håla där alla känner alla!

Erik
#12 - 23 november 2009 15:33
eckick1 skrev:
Det var jävligt billigt! Här i Älmhult (där IKEA startade) kostar ett 35-liters med doppvärmare, filter, lysramp, mat, nitrivec, aquatan, bakgrund, håv och en dekoration 800kr.

Om man köper ett 60-liters från Flodströms Akvaretillbehör så kostar det 695:-, men frakten kostar 477:- [:(!]

Det är den där stans frakten som förstör allt!

Man önskar ju att man bodde i Kristianstad eller Skövde ibland... och inte i en liten håla där alla känner alla!

Erik

skövde är en håla det finns ingen akvarie butik bara 2 stycken vanliga zooaffärer
#13 - 23 november 2009 16:17
skövde är en håla det finns ingen akvarie butik bara 2 stycken vanliga zooaffärer

De räknar jag som akvareaffärer...
#14 - 23 november 2009 18:15
eckick1 skrev:
De räknar jag som akvareaffärer...

det finns en som säljer akvarium den andra vet nothing om fiskar typ
#15 - 23 november 2009 18:16
Det fungerar utmärkt i de flesta fall sålänge du inte rådfrågar dem utan rådfrågar oss här istället ;)
#16 - 23 november 2009 18:18
Sultanen skrev:
Det fungerar utmärkt i de flesta fall sålänge du inte rådfrågar dem utan rådfrågar oss här istället ;)

ja vet redan det dom har ett kar med pirayor och så sätter dom i ett palettciklidpar man bar vafan håller ni på med fiskarna blev såklart mat direkt!
#17 - 23 november 2009 18:19
Som sagt, i brist på bättre brukar det fungera helt okey, sålänge man köper det man kommer dit för och inte lyssnar nämnvärt på dem:)
#18 - 23 november 2009 18:51
Sultanen skrev:
Som sagt, i brist på bättre brukar det fungera helt okey, sålänge man köper det man kommer dit för och inte lyssnar nämnvärt på dem:)

dom sa om guppy detta är en ganska känslig fisk!
#19 - 23 november 2009 19:52
Sultanen skrev:

;) då kör vi på det!
Första frågan: Kan javamossa växa i bottengrus/sand?
Sultanen skrev:

:D
dom sa om guppy detta är en ganska känslig fisk!

Det är den ju! Min kompis hade väldigt höga nitritvärden i sitt 54-literskar, och guppisarna dog först, och de var de enda som dog...
Men fiskar beter sig ju olika i olika kar.
#20 - 23 november 2009 20:49
Lägg den på botten så växer den, men den tar sig märkbart mycker bättre om du fäster den vid en stock eller sten på botten med lite fiskelina/sytråd.
#21 - 24 november 2009 14:38
Sultanen skrev:
Lägg den på botten så växer den, men den tar sig märkbart mycker bättre om du fäster den vid en stock eller sten på botten med lite fiskelina/sytråd.

Jag har format en bit som en korv, fast platt, och lagt den på bottnen med lite grus på mitten. Vi får väl se hur det blir...
#22 - 24 november 2009 14:44
lite bilder skulle sitta fint;)
#24 - 24 november 2009 21:00
Ehrm. Nu har jag bättre med tid att skriva.

på bilden ovan är det ett fult gammalt bord från IKEA som jag har klätt med duchmatta... Denna mattan är mjuk, ungefär som ett liggunderlag, och därför har jag klätt ytand som karet ska stå på med.

Bordet var lite vingligt, men jag drog åt allla skruvar så nu är det stadigt igen. Eftersom det ska står ett 35-40L kar på den som väger ca 45-50kg så testade jag att stå på det. Jag väger 47kg och det höll för mig, vilket var ganska inponerande.

Nu när jag har klätt alla sidor så kan elkablar, mäsk och luftpumpar stå där under utan att störa:)

erik
#25 - 24 november 2009 21:14
Se till att vingla runt på den rejält också när du sitter där, den skall knappt röra sig iom. att du väger lika mycket som karet. Annars tycker jag att du skall tänka på en mer stabil möbel :)
#26 - 24 november 2009 21:20
Sultanen skrev:
Se till att vingla runt på den rejält också när du sitter där, den skall knappt röra sig iom. att du väger lika mycket som karet. Annars tycker jag att du skall tänka på en mer stabil möbel :)

Det rör sig knappt, plåtskåpet från IKEA som mitt 100L står på rör sig mer.:)
#27 - 24 november 2009 21:32
Vet inte om det är betryggande att 100L rör sig mer än 35;) men det låter bra att det är stabilt.
#28 - 25 november 2009 13:16
kommer att bli snyggt eckick1
#29 - 25 november 2009 13:32
Sultanen skrev:
Vet inte om det är betryggande att 100L rör sig mer än 35;) men det låter bra att det är stabilt.

Nej, det är det inte, men å andra sidan, hur mycket rör sig ett akvarium egentligen?:)
JacobT skrev:
kommer att bli snyggt eckick1

Jo, det tror jag med, om jag får dit något marktäckande.
Det kommer att bli mitt första kar med sand som bottenmaterial. Vanlig sandlådesand som kokats och resats före. Den där metoden med en petflaska var smart!

Erik
#30 - 25 november 2009 13:38
En hel del om någon råkar gå in i det med rejäl sidokraft osv.:p
#31 - 25 november 2009 13:53
Sultanen skrev:
En hel del om någon råkar gå in i det med rejäl sidokraft osv.:p

Jo, det har du rätt i, men ett plåtskåp på 35-40kg + en 120kg-balja ovanpå är inte jätteenkelt att välta, men eftersom mitt står längs med en vägg så finns det ingen risk att någons kulle gå in i det:)
#32 - 25 november 2009 14:33
eckick1 skrev:
Jo, det har du rätt i, men ett plåtskåp på 35-40kg + en 120kg-balja ovanpå är inte jätteenkelt att välta, men eftersom mitt står längs med en vägg så finns det ingen risk att någons kulle gå in i det:)

det är la inte så svårt att välta ett sånt skåp med en balja på
#33 - 25 november 2009 14:35
det är la inte så svårt att välta ett sånt skåp med en balja på

Så det är enkelt för någon normal person att välta något som står emot en vägg på 160KG? Sist jag kollade är 160KG rätt mycket.
#34 - 25 november 2009 14:51
Inte välta hela skåpet givetvis.. Sidokraften på en möbel med så hög belastning behöver inte vara allt för stor för att den skall ge vika och rasa ihop om den inte tål lite krafter, ingen aning om hur din möbel ser ut men att det är ett plåtskåp låter ju iofs betryggande.
#35 - 25 november 2009 16:34
Sultanen skrev:
Inte välta hela skåpet givetvis.. Sidokraften på en möbel med så hög belastning behöver inte vara allt för stor för att den skall ge vika och rasa ihop om den inte tål lite krafter, ingen aning om hur din möbel ser ut men att det är ett plåtskåp låter ju iofs betryggande.

Det är ett s.k. IKEA PS- Det är ett skåp med en stomme av 2x2 cm fyrkantsbalkar klätt med vitmålad plåt ca 2m tjock. Konstruktionen består av en 3-D rektangel som är 120x45x40 cm med ett stag i mitten bestående av en 45x40 cm rektangel. resten av skåpet är plåt.

Det är fullt dugligt, och snyggt;)

ERik
#36 - 29 november 2009 15:57
ah, nu har jag kluskat ut lite vad jag ska ha i det.

Jag måste fixa bordet det sår på, för det hulpar lite.

Det blir ett 35/42/54-literskar med rådasand/sanlådesand som bottenmaterial.

Jag ska genomföra lite olika experiment med javamossa däri, och "föda upp" cabombor, vattenpest och lite andra växter.

Det kommer att bo i 2st glasmalar i karet, eftersom en mystiskt dog idag.

PMDD, Aquaria clear och Nitrivec kommer att finnas i vattnet.

Vattnet ska ha en temp. på 25-27*C.

En fluval 1+ med modifierad filtermedia kommer att pumpa runt vattnet.
Ett filter som ser ut som en fjäril kommer ochså att finnas i.
Samt en doppvärmare.

Växter är temat, och en växt/stenplach kommer att agera bakgrund.

gud vad risgrynsgröt är gott!

en glödlampsramp kommer att lysa på och i karet.

Eventuellt en liten bubbelpump

Det känns som att det kommer bli bra.

Några imvändningar?
#37 - 24 december 2009 10:06
Nu har jag fått karet, och fyllt det med vatten. Nu ska jag slänga i gruset å köra in karet. Bilder kommer efter jul.
Bilagor:

Annons