350 liter 100*70*50 l b h

#1 - 19 oktober 2010 10:40
Idag ska det beställas, jag skrev måtten i rubriken eftersom det är ovanliga men coola mått. Kommer med bilder uppdatera detta projekt. Det kommer hysa Adinoacara pulcher, ett par malar, rosentetra och blå limia. Lite fisk men Mycket yta för att främja naturligt beteende. Som ställning kommer jag använda halvpall klädd i tyg så har jag även mitt 250 liters på det blir snyggt eftersom man kan ha lite roliga tyger och på det en lackad Mdf skiva. Bottensubstratet ska vara Aqua clay och ett ytterfilter skall användas. Och just det svart bakgrund.
#2 - 20 oktober 2010 10:29
Sanden tvättad, frigolit och bakgrund köpt, skivan lackad. Akvariet kommer i veckan hoppas jag. Det kommer bli trixigt att flytta bort dom gamla akvarierna där det nya ska stå och ha fiskarna i massa baljor men det måste göras.
#3 - 20 oktober 2010 10:41
blir nog jättebra, ser fram emot lite bilder :)
#4 - 20 oktober 2010 10:42
Ska lägga in lite bilder på förberedelserna i kväll hoppas jag.
#5 - 20 oktober 2010 12:25
gör det :)
#6 - 20 oktober 2010 20:37
Så där nu har jag tömt alla gamla akvarium ställt pallar och skivan på plats och skurit till frigoliten. Snacka om att fixa och trixa med baljor och hinkar för att få det och funka, ut och i med sand, fiskar, vatten och växter *suck*. Men nu är jag redo att ta emot akvariet som kommer i morgon. Tror inte jag kommer hinna göra så mycket då eftersom vi ska bort men så fort jag fixat ordning kommer mer bilder.
#7 - 20 oktober 2010 20:39
alltid ett jääkla jobb när man ska flytta kar. tar oftast längre tid än beräknat med :D
#8 - 20 oktober 2010 20:40
Ja men i kväll gick det faktiskt fortare än beräknat trodde det skulle vara klart vid midnatt. Men man skulle behövt fler stora baljor.
#9 - 20 oktober 2010 20:58
Denna spricka upptäckte jag i gamla akvariet den har garanterat kommit nu när jag tömt det den sitter så att jag inte hade missat den men varför kan det komma sprickor vid tömning?
#10 - 21 oktober 2010 10:19
Nu är det levererat här står det på framrutan i väntan på bakgrunden.
#11 - 21 oktober 2010 10:20
Vilket as det är med mina mått hehehe...
#12 - 21 oktober 2010 11:23
jag är ju en sån som gillar höga kar så jag hade gärna tatt ett kar som är som ditt fast som det står nu. dvs 100h 70b o 50d
#13 - 21 oktober 2010 13:11
Jag har sett nått coolt sådant men mitt hjärta klappar för dom som man knappt ser igenom. Men tänk va coolt med en kubikmeter akvarium det vore något.
#14 - 21 oktober 2010 13:13
aa jag har ju 70 70 70. men 100 100 120 är en liten dröm :D
#15 - 21 oktober 2010 13:17
Ja just det du har ju kuben den är cool.
#16 - 21 oktober 2010 13:30
;)

ville inte du se hur cikliderna var i strl typ?
#17 - 21 oktober 2010 13:35
Ja det låter som en fråga som kommit från mig. Det är så läcker med simyta även för mellanstora fiskar. Du har lyckats bra med kuben.
#18 - 21 oktober 2010 13:39
tack! tror du kommer lyckas minst lika bra med detta karet!

jag vill ju ha in mer fisk i den men tvivlar på platsen ..hmm..hitta massa snygga vejita på DM sist. o sen börjar folk prata om guldsöms o blå ciklid.!! bra sugen nu!!

vad hade du för tankar med detta karet? inredning? fisk? tema?
#19 - 21 oktober 2010 13:59
Jag har kört hårt på att bara ha fisk från samma kontinent förut du skippar jag det blandar nord och Sydamerika och jag hat haft mycket småfisk förut men nu ökar jag storleken lite. Mycket rötter flytväxter och ett par svärdsplantor ev eklöv.
#20 - 21 oktober 2010 14:12
kommer blir skitnajs. bara du inte blandar afrika, amerika o asien så tänker jag hålla käft :P
#21 - 21 oktober 2010 15:28
Haha men nu går en stackars killi från Afrika där i men det är för han behövde asyl då hans gammla land (akvarie) upphörde existera.
#22 - 21 oktober 2010 15:31
a det kan la va okej :P haha
#23 - 21 oktober 2010 17:03
Bra jag skulle hälsa tack från honom :p
#24 - 21 oktober 2010 19:00
Bakgrunden på plats nu väntar jag på bärhjälp för att få åbäket på plats.
#25 - 21 oktober 2010 21:33
Nu tar det sig sa mordbrännaren. Till vänster i bild syns bärhjälpen Tommy
#26 - 21 oktober 2010 21:44
yeah! det kommer bli sketanajs! kommer pallarna kläs in?
#27 - 21 oktober 2010 21:50
Japp Har gjort samma sak i mitt 250 L i sovrummet dom är inklädda i tyg, ser riktigt bra ut eftersom det är mönster på tyget.
#28 - 22 oktober 2010 06:54
Kom i säng 01:30 igår men nu är fiskarna i bara inredningsdetaljer och klä in pallarna kvar. Sen ska jag köpa en till ljusramp näsa vecka.
#29 - 22 oktober 2010 07:07
redrobjem skrev:
Denna spricka upptäckte jag i gamla akvariet den har garanterat kommit nu när jag tömt det den sitter så att jag inte hade missat den men varför kan det komma sprickor vid tömning?

Nice mått på det karet, jag gillar de lite fetare måtten som ditt kar har. Ska med glädje följa ditt lilla projekt:).

En sådan skada på det gamla karet blir oftast om man stöter i karet på något sätt. Den lilla flisen som gått på ditt kar är inget som påverkar karet och på karet som jag har på jobbet har en sådan skada funnits sedan det var nytt för 6-7 år sedan.
#30 - 22 oktober 2010 07:32
ansjo skrev:
Nice mått på det karet, jag gillar de lite fetare måtten som ditt kar har. Ska med glädje följa ditt lilla projekt:).

En sådan skada på det gamla karet blir oftast om man stöter i karet på något sätt. Den lilla flisen som gått på ditt kar är inget som påverkar karet och på karet som jag har på jobbet har en sådan skada funnits sedan det var nytt för 6-7 år sedan.

Ja glasmästaren som levererade nya karet berättade det oxå det var skönt att höra. Ja jag är en sucker för feta mått hehe.
#31 - 22 oktober 2010 11:16
Om tre timmar får jag börja leka med karet igen :).
#32 - 22 oktober 2010 11:20
tjoho!!
#33 - 22 oktober 2010 11:26
En fredagswiskey och 350 liter kärlek kan det bli bättre mohahaha.
#34 - 22 oktober 2010 11:35
åh jag gillar hörrö!
#35 - 22 oktober 2010 16:48
Så där ja nu får tiden göra resten så kommer detta bli sketbra. Jag lånade en ljusramp från 250 liters karet det får klara sig med lite småplock i ljusväg till nästa vecka.
#36 - 22 oktober 2010 16:55
Så härligt :p:d

Du får [:-106][:-106]
#37 - 22 oktober 2010 16:56
PiaJo skrev:
Så härligt :p:d

Du får [:-106][:-106]

Tack :)
#38 - 22 oktober 2010 17:39
Ska bli kul att höra vad du gillar Aquaclay som bottensubstrat. Jag har kört med sådan i ett par år nu och är jättenöjd, förutom i kar med grävande fisk:p...
#39 - 22 oktober 2010 17:46
ansjo skrev:
Ska bli kul att höra vad du gillar Aquaclay som bottensubstrat. Jag har kört med sådan i ett par år nu och är jättenöjd, förutom i kar med grävande fisk:p...

Jag har kört med det sen jag blev beroende, iofs har jag testat både rådasand och fin sandstrands-sand men konstaterat att aquaclay knäcker med sin biologiska filterfunktion.
I mitt minitanganyika jag hade körde jag med fin sand fick nitrit som inte ville försvinna då satte jag ner två nätkassar stora som en knytnäve med aquaclay det försvann direkt. Sen tog jag bort dom då jag tänkte att nu har karet varit i gång ett tag och borde fått i gång bakteriefloran, direkt gick nitriten upp. Satte tbx en boll och den försvann direkt. Hade 4 Lamprologus multifasciatus där och ett litet filter det var på 30 liter.
#40 - 22 oktober 2010 17:48
Köpt det på Södermalms?
#41 - 22 oktober 2010 19:19
snyggt:D
Bilagor:
#42 - 22 oktober 2010 19:23
Ja finns den någon annan stans?
Bilagor:
#43 - 22 oktober 2010 21:12
Tack :)
#44 - 22 oktober 2010 22:04
Dessa Andinoacara pulcher verkar inte vara någon dussinvara direkt.

Såg att Akvarielagret har dem som beställningsvara, antar att det är där du räknar med att få tag på dem?

Verkar vara en riktig trevlig halvstor gynnare, ska bli kul att följa utvecklingen i ditt kar.
#45 - 22 oktober 2010 22:05
c90368 skrev:
Dessa Andinoacara pulcher verkar inte vara någon dussinvara direkt.

Såg att Akvarielagret har dem som beställningsvara, antar att det är där du räknar med att få tag på dem?

Verkar vara en riktig trevlig halvstor gynnare, ska bli kul att följa utvecklingen i ditt kar.

Akvarielagret brukar ha dom hemma jag har ett lekpar och 10 på tillväxt.
#46 - 22 oktober 2010 22:12
redrobjem skrev:
Akvarielagret brukar ha dom hemma jag har ett lekpar och 10 på tillväxt.

Hmm, ingen brist på fisk där alltså[:o]

När man inte bor i Stockholm eller på Västkusten så är allt förutom Guppy och Kardinaler snart bristvara[:(!]
Att de inte kan lära sig något...
#47 - 22 oktober 2010 22:32
c90368 skrev:
Hmm, ingen brist på fisk där alltså[:o]

När man inte bor i Stockholm eller på Västkusten så är allt förutom Guppy och Kardinaler snart bristvara[:(!]

Att de inte kan lära sig något...

Jo jag har förstått att man är priveligerad när man bor i Sthlm. Mitt bekymmer är vart man ska göra av ynglen när dom blir större.
#48 - 23 oktober 2010 04:27
redrobjem skrev:
Ja finns den någon annan stans?

Nej, inte mig veterligt och det var lite det jag undrade:)...
#49 - 23 oktober 2010 07:52
Ok då kan jag rätt säker svara nej den finns inte någon annan stans, akvarielagret har kanske 10 liter som säljs dyrare än Södermalms men det är tillfälligt dom har den sanden har jag fått höra, någon fick lite över eller hur det var.
#50 - 23 oktober 2010 22:31
Karets invånare Adinoacara pulcher ett lekpar och 4 små, Rosentetra 5 st, Chaetostoma sp 2 st, en stackars asylsökande Aphyosemion pascheni festivum, Limia melanogaster en hona och en hane och ett yngel och 2 äppelsnäckor. Ska nog ta bort Aphyosemion och äppelsnäckorna och tillsätta Amanoräkor. Kanske någon Corydoras vad tycker ni?
#51 - 24 oktober 2010 13:43
Äppelsnäckorna är Utflyttade nu ska ta bort killin oxå. Lite mer växter ska i idag. Är i valet och kvalet om jag ska ha corydoras jag vill inte ha för många sorters fisk, 4 sorter har jag i mitt 250 liter och det är lagom, om jag skaffar corydoras är det 5 sorter men malarna syns iofs inte så ofta. Ska jag ha corydoras och i så fall villken sort kom med förslag.
#52 - 25 oktober 2010 20:46
Lite om-möblering och nya växter. Det är svårt att göra ett kar rättvist på bild har jag märkt. Men nu börjar jag bli nöjd. Det är riktigt fint skådespel i burken det märks att firrarna uppskattar det större utrymmet. Ska se om jag kan få upp en filmsnutt men det är lika svårt det att fånga dynamiken på film märkte jag.
#53 - 26 oktober 2010 16:09
Dålig feedback på tråden kanske en film kan hjälpa.

" target="_blank">
#54 - 26 oktober 2010 16:28
redrobjem skrev:
Dålig feedback på tråden kanske en film kan hjälpa.

" target="_blank">

Snyggt, men jag tycker det är alldeles för lite hardscape och att det ser lite tråkigt ut. Allt hade gjort sig så mkt bättre om du hade fått lite nivå skillnader med rötter som sticker upp lite och ligger längs bottnen och lite stenar i olika storlekar. Plus att då hade inte växterna sett lika utplacerade ut eller. Med rötter och stenar hade du kunnat dela av lite och satt växter i grupper kring rötterna och fått lite öppen sim och bottenyta på vissa ställen.
#55 - 26 oktober 2010 16:43
Getingen skrev:
Snyggt, men jag tycker det är alldeles för lite hardscape och att det ser lite tråkigt ut. Allt hade gjort sig så mkt bättre om du hade fått lite nivå skillnader med rötter som sticker upp lite och ligger längs bottnen och lite stenar i olika storlekar. Plus att då hade inte växterna sett lika utplacerade ut eller. Med rötter och stenar hade du kunnat dela av lite och satt växter i grupper kring rötterna och fått lite öppen sim och bottenyta på vissa ställen.

Tack men Vad är hardscape? Detta med nivåskillnader och rötter hängde jag inte heller med på [:o] menar du att en ska ligga längst med botten och en korsa den och peka uppåt altså korsa varandra eller? Stenar har jag aktivt valt bort då jag inte gillar för mycket ingredienser tycker det blir plottrigt. Har du möjligtvis en bild på ett kar som är inrett som du menar så fattar jag bättre.
#56 - 26 oktober 2010 16:54
redrobjem skrev:
Tack men Vad är hardscape? Detta med nivåskillnader och rötter hängde jag inte heller med på [:o] menar du att en ska ligga längst med botten och en korsa den och peka uppåt altså korsa varandra eller? Stenar har jag aktivt valt bort då jag inte gillar för mycket ingredienser tycker det blir plottrigt. Har du möjligtvis en bild på ett kar som är inrett som du menar så fattar jag bättre.

Hardscape är placering av stenar och rötter för att skapa nivåer. Detta är ett hardscape http://www.projectaquarium.com/aquariumImages/valleyEast_images/small_planted_aquarium_4.jpg

Sedan kan man bygga på med växter runt det, snyggast tycker jag är om man placerar i grupper runt hardscapet.
Då kan det bli såhär till exempel.
http://www.projectaquarium.com/aquariumImages/valleyEast_images/planted_aquarium_light.jpg

Angående rötter så är det valfri placering på det, men jag tycker att fler än du har i dagsläget vore snyggare och sen tycker jag även att det är snyggt när dom inte bara ligger platt på bottnen utan att man antingen ställer dom upp lite eller att de har några grenar som pekar uppåt även om dom ligger när. Stenar är inte nödvändigt, bara rötter går också bra, men nån form av "fasta baser" är det jag menar.

Här är ytterliggare ett exempel på hardscape
http://www.aquahobby.com/tanks/img09/01_Nature_Aquarium_3.jpg
#57 - 26 oktober 2010 17:07
Jag la faktiskt ut två mindre rötter till idag ena lutad mot det bakre hörnet och en ligger platt så det är väl inte så mycket nivåbygge men fler rötter iaf. Skitsnyggt exempel, jag tänker mig nog att nivåerna kommer lite med att växterna tar sig.
#58 - 26 oktober 2010 17:11
redrobjem skrev:
Jag la faktiskt ut två mindre rötter till idag ena lutad mot det bakre hörnet och en ligger platt så det är väl inte så mycket nivåbygge men fler rötter iaf. Skitsnyggt exempel, jag tänker mig nog att nivåerna kommer lite med att växterna tar sig.

Okej. Personligen tycker jag att du ska försöka jobba med djupet och framhäva det eftersom karet är väldigt djupt. Rötter på diagonalen tror jag hade gjort detta tillsammans med nån på tvären. Men man får testa sig fram lite. Lycka till.
#59 - 26 oktober 2010 17:13
Tack för tipsen jag tar till mig dom, Du har rätt det enda som gäller är att testa sig fram ideer som lät skitbra i huvudet blir kanske inte alls så bra när man väl testar dom.
#60 - 26 oktober 2010 17:32
Med tanke på växtvalet och fiskar så tror jag att det kommer bli bra om några månader. Allt kommer växa i kvadrat förhoppningsvis.
#61 - 26 oktober 2010 17:34
vart kan man få tag i detta snygga grus? bor i östersund så internet är att rekomendera
#62 - 26 oktober 2010 17:43
Det är även svårt att bygga i nivåer med Aquaclay, det har en benägenhet att vilja ligga som ett jämt lager över hela karet då det är lättare än sand/grus...
#63 - 26 oktober 2010 17:47
vart kan man få tag i detta snygga grus? bor i östersund så internet är att rekomendera

Åka till Stockholm är nog ett hett tips. Finns mig veterligt inte på nätet att handla, ännu iaf.
Sedan är det faktiskt inget grus, utan det är i konsistensen som små lecakulor som precis sjunker. Man bör lägga det i blöt några dagar innan man öser ner det i karet, och sedan håva upp de som ändå flyter...
#64 - 26 oktober 2010 19:42
c90368 skrev:
Med tanke på växtvalet och fiskar så tror jag att det kommer bli bra om några månader. Allt kommer växa i kvadrat förhoppningsvis.

Tack ja hoppas det. Såg filmen på ditt riktigt fint. Gillar välväxta akvarium.
#65 - 26 oktober 2010 21:00
ansjo skrev:
Åka till Stockholm är nog ett hett tips. Finns mig veterligt inte på nätet att handla, ännu iaf.

Sedan är det faktiskt inget grus, utan det är i konsistensen som små lecakulor som precis sjunker. Man bör lägga det i blöt några dagar innan man öser ner det i karet, och sedan håva upp de som ändå flyter...

Jag brukar inte lägga det i blöt utan rengöra och håva upp dom flytande på en gång det är inte så många som flyter att det är nått större bekymmer.
Bilagor:
#66 - 26 oktober 2010 21:07

Det finns på Södermalms akvarieaffär ring dit och hör med Janne Wester om han har någon ide om hur du kan få det till Östersund han är nog ensam om att ta in det till Sverige. Men det är inte bara snyggt det är helt överlägset som biologiskt filter jag behöver inte något annat filter med den belastning av fiskar jag har men då det skulle bli grumligt vatten i det här karet kör jag ett filter endast som filtrering av partiklar i vattnet. Men i alla andra kar har jag inget filter i.
#67 - 27 oktober 2010 07:30
Grymt akvarium ! Första gången jag ser något med de här måtten. Mer bilder :)!
#68 - 27 oktober 2010 12:51
Warmar skrev:
Grymt akvarium ! Första gången jag ser något med de här måtten. Mer bilder :)!

Tack. Bilder kommer, Problemet är att jag aldrig tycker bilder gör akvariet rättvist men så är det för alla :).
Bilagor:
#69 - 27 oktober 2010 12:56
jo så är det ju tvärr alltid med bilder. man blir fasen aldrig nöjd!
#70 - 27 oktober 2010 12:59
Ja akvarier är ju en välldigt 3dimesionell upplevelse och bild är i 2 D men i framtiden kanske vi får 3 D kameror haha.
#71 - 27 oktober 2010 13:02
får hoppas på det :P
#72 - 27 oktober 2010 13:13
redrobjem skrev:
Det finns på Södermalms akvarieaffär ring dit och hör med Janne Wester om han har någon ide om hur du kan få det till Östersund han är nog ensam om att ta in det till Sverige. Men det är inte bara snyggt det är helt överlägset som biologiskt filter jag behöver inte något annat filter med den belastning av fiskar jag har men då det skulle bli grumligt vatten i det här karet kör jag ett filter endast som filtrering av partiklar i vattnet. Men i alla andra kar har jag inget filter i.

ska kolla upp detta :)
#73 - 28 oktober 2010 09:05
Nu har man fått vita prick oxå hur det gått till när man inte köpt ny fisk utan bara nya växter som man sköljt noga är konstigt tycker jag.
#74 - 28 oktober 2010 09:11
bra jobbigt :(
#75 - 28 oktober 2010 09:31
Ja va faan mitt nya fina projekt så går dom och blir sjuka.
#76 - 29 oktober 2010 19:58
testar lite

#77 - 29 oktober 2010 20:21
Det här gillar jag!!!

Tre minuter film med växlande fokus men med en känsla av att man är med i hela karet.

Den får [:-106][:-106][:-106][:-106][:-106] av mig:D

PS: Gillar även musiken:p
#78 - 29 oktober 2010 20:31
c90368 skrev:
Det här gillar jag!!!

Tre minuter film med växlande fokus men med en känsla av man är med i hela karet.

Den får [:-106][:-106][:-106][:-106][:-106] av mig:D

PS: Gillar även musiken:p

Tack det är filmat med iphone 4 och redigerat med imovie :) synd att jag inte får pengar från apple för all fin pr jag gör för dom :).

Ja musiken är riktigt bra, passande låt oxå :P (Orinoco flow).
#79 - 1 november 2010 19:40
Så här blev det med halvpallar inklädda i tyg jag är nöjd.
#80 - 1 november 2010 20:51
Vad är det för kar du har? Är intresserad av nått liknande :)
#81 - 1 november 2010 20:53
beerzon skrev:
Vad är det för kar du har? Är intresserad av nått liknande :)

Om du menar märke så är det måttbeställt på Södermalms akvarieaffär.

Annons