350 liter på golvet!

#1 - 15 januari 2007 18:21
Idag när jag kom hem såg jag att fiskarna i mitt 540 bara hade 15cm höjd att leva på. Slangen till ytterfiltret hade hoppat av.. Det måste ha gått rätt fort för det va blött på undersidan av karet..

Jag sängde ut alla möbler och bröt upp golvet för att torka, det va mycket vatten men det mesta har försvunnit under.

jag ringde försäkringsbolaget, de skulle skicka nån "i veckan"..

Ville bara skriva av mig lite...
#2 - 15 januari 2007 18:24
Var det i ditt saltkar??
Herregud det är aldrig kul med läckor.
#3 - 15 januari 2007 18:24
Jisses, det var det värsta jag hört.. detta blir ingen lek att ta rätt på. Bor du i hus, lägenhet eller?!? Detta måste vara den värsta tänkbara mardröm förutom att nån närstående ska dö förståss..
Skickar en tröstande tanke//Annie
#4 - 15 januari 2007 18:25
Tråkigt att höra. Tur att fiskarna klarade sig. Hoppas det torkar utan problem.
#5 - 15 januari 2007 18:26
Tenkare skrev:
Var det i ditt saltkar??

Herregud det är aldrig kul med läckor.

Det va sötvattenkaret.

Det står längst ner i en villa, vilket nog är ganska bra när sånthär händer. Får se vad försäkringsbolaget säger, jag hade varit lite mindre orolig om de kom över med en fläkt idag..
#6 - 15 januari 2007 18:46
Fy fan, fruktar det varje dag inte att slangen ska hoppa av fast att min son ska dra av den, gjorde så själv när jag var liten på ett filter till 540L kar ett antal lägenheter som fick fuktskador [:o] hoppas inte min son tar efter mig.
#7 - 15 januari 2007 19:35
Det var skit det!

Var hoppade den av? Var det mot filtret eller mot insug/utblås? Har du borrat hål för att motverka häverteffekt?
Flyttar till hus om en månad och går redan och fasar för att råka ut för det du har gjort, det blev inte bättre av detta... Funderar på att sätta slangklämmor överallt, det kanske hjälper?
#8 - 15 januari 2007 19:52
Det va på utblåset den hoppade av, så den har pumpat ut.

Det va en såndär eheim skruvkoppling, så det hade nog inte hjälpt med en slangklämma.
#9 - 15 januari 2007 20:09
Åh fy fan, vilken mardröm..... jag som tyckte det var mycket med 50 liter som behövde utrymmas fort..... Hoppas att det trokar bra och att försökringsbolaget inte krånglar med dig!
#10 - 15 januari 2007 20:12
Borra ett hål en bit under ytan på slangen till insuget då slipper du 300liter på golvet och har "bara" 10-15 liter att ta hand om.
Och just ja troligen ett brännt filter. ;)
#11 - 15 januari 2007 20:37
Har funderat på att göra så men hur gör man då vid vattenbyte? Man vill ju helst inte stänga va pumpen var gång man byter vatten.

//MVH Tulle
#12 - 15 januari 2007 21:02
tulle / Vill du inte stänga filtret kan du ju sätta in en liten plugg i hålet.
Men enklast är ju att stänga av filtret.

marcuspajp / Det är alltid lika tragiskt att läsa om vattenskador så jag beklagar verkligen din olycka och hoppas det ordnar sig för dig med försäkringar mm
#13 - 15 januari 2007 22:44
marcuspajp skrev:
Det va på utblåset den hoppade av, så den har pumpat ut.

Det va en såndär eheim skruvkoppling, så det hade nog inte hjälpt med en slangklämma.

Eheim i all ära, men jag litar nog mer på en slangklämma än sådana där förskruvningar.
Fast det förstås, skulle nippeln gå av av någon anledning kvittar det ju hur slangen var fastsatt ;)
#14 - 16 januari 2007 08:20
albjohn skrev:
tulle / Vill du inte stänga filtret kan du ju sätta in en liten plugg i hålet.

Men enklast är ju att stänga av filtret.

Att plugga igen håler funderar jag också på men det svåra är ju att hitta en plugg som är 100% tät. Minsta lilla läcka så skulle ytterfiltert vara fullt av luft på nolltid.
Men man ska väll helst inte stänga av filtert. Visst klarar sig nyttobakterierna en stund men är det verkligen bra och göra detta?
Håller med dig Leif att det hade varit det lättaste, någon som brukar stänga av ytterfiltert vid vattenbyte? :)

//MVH Tulle
#15 - 16 januari 2007 08:28
Jag stänger alltid av ytterfiltret vid vattenbyte. Detta du skriver om är min mans fasa sedan jag köpte ytterfilter. Därför borrade han hål i insugslangen på en gång och jag har inte hittat något lämpligt att korka igen hålet med heller....
Skit jag har ett eheim också... Med dubbelkranar på både insug och utblås... tur min man inte läser här på zoopet;)
När jag sätter på filtret igen så har det kommit lite luft med men det fixar sig ganska snart, annars så lossar jag utblås-dubbelkranen och har den öppen till vattnet kommer...
#16 - 16 januari 2007 10:57
Usch vad jobbigt,sånt där är aldrig roligt. Ungefär samma sak råkade vi ut för för många år sedan,men vårat ytterfilter gick sönder, jag kommer inte ihåg nu vad det vart för fel men en massa vatten blev det i alla fall på golvet i rummet där vi hade några akvarier. Vi hyrde en vattensug & värmefläktar så vi fick bort allt vatten & lyckades torka upp det mesta av vattnet. Vi bodde då i ett hus som vi hyrde. Sedan dess har jag aldrig använt mig av några ytterfilter..

Hälsningar Anneth
#17 - 16 januari 2007 11:08
ja vet hur det känns.. har själv haft 200l vatten på parkettgolvet i lägenheten.. skaffa dig en avfuktare om du inte redan har det.

hur blir det nu då? skippar du ytterfilter i fortsättningen?
#18 - 16 januari 2007 14:05
Hur stort ska ett sånt hål vara? För att ha effekt om detta händer alltså.

Annons