350L - Diskus?

#1 - 28 december 2009 20:30
Tjohoo!

Var och köpte mig ett 350L kar igår (130x52x52). Ett hemmabygge med träram, en fluval 4 innerfilter + 1 shark 1000l/h innerfilter. Träet ser lite slitet ut, så håller i skrivande stund på med att slipa ner dem en aning och sedan blir det svart bets på dem.
Belysningen som följde med är en helt vanlig lysrörsarmatur med plats för 2 st. T8 rör, så där ska jag snickra till en heltäckande ramp med plats för 4 st rör.
Filtreringen har jag inte bestämt mig för än, men då kommer vi till den oerhört roliga frågan - vad ska jag ha för fiskar?

Är sjukligt sugen på att hålla diskus i detta karet, men som total novis vet jag inte om det vore att ta sig vatten över huvudet? Vilka kamrater kan man ha tillsammans med diskus? Gärna någon dvärgciklid som både är rolig och vacker + ett stort stim med tetror.

Nu kommer det nog dock ta ett tag innan det kommer i någon fisk i baljan då det är en del jobb med att få iordning allt som jag vill ha det.

Här kommer en liten bild i väntan på att goldmedlemskapet är klart:
provfyllning
Titta dock inte på golvet då lägenheten är en "rullande renovering" :D
#2 - 29 december 2009 01:12
Jim_J skrev:
Titta dock inte på golvet då lägenheten är en "rullande renovering" :D

Men karet, ställningen och golvet matchar varandra ju:p!

Om jag vore i dina kläder skulle jag vänta med diskusarna tills du haft fisk ett tag. Dels är de lite dyrare i inköp, de är svårare än "vanliga" fiskar, de kräver mer på dig som akvarist mm, mm.
Skaffar du däremot vanliga sällskapsfiskar och gör dina fadäser och misstag som alla gör, men samtidigt lär dig mycket under tiden så kommer du kanske att skaffa diskus när du fått lite mer kött på benen.

Att skaffa diskus som första fiskar är även en risk, eftersom de ofta är lite känsligare kan du ha oturen att de dör för dig och att du kanske tröttnar på hobbyn ganska fort, istället för som de flesta andra akvarister gör, bara utöka antalet kar i snabb takt.
Hur du än gör, så är det bara att fråga på:)!
#3 - 29 december 2009 07:08
kul med nytt kar
#4 - 29 december 2009 11:37
Haha, ja det är rent gräsliga färger :)

Diskus vore väl inte riktigt de första fiskarna jag skaffar, har ju ett 160L också + att jag höll på en del som ungdom. Men helt klart så kommer jag vänta med diskus ett bra tag! Kommer nog att köra detta som ett allmänt SA kar första tiden så att det får gå in sig ordentligt, och se om jag överhuvudtaget kan få till vattenvärdena så de blir lämpliga för lite svårare fiskar.

Dagens planering ser ut som denna: jobba klart (hemma på lunch nu), köpa svart bets, slipa färdigt, beställa slangkopplingar för att köra vattenslangen på duschblandaren, och ev. börja betsa akvariet.

hur många lysrör kan vara lämpligt att ha om jag vill ha en del växter?

Bilder kommer under arbetets gång!
#5 - 29 december 2009 12:36
En ramp med 2 rör räcker länge, tveksamt om du hittar en med 4 rör:).
#6 - 29 december 2009 16:15
Tänkte faktiskt göra en egen ramp i trä, men om det räcker med 2 rör så har jag redan allt jag behöver till det :)
#7 - 29 december 2009 21:18
Låter lite som mitt projekt=) http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=135872

Ska bli kul att följa o se hur du kommer att gå tillväga.
Kolla gärna in på mitt projekt som nu är i uppstartnings fasen.

I övrigt önskar jag lycka till och grattis till ett nytt kar.

Ps: slit inte bort golvet, de blir snart modernt igen=)
#8 - 29 december 2009 21:22

Ps: slit inte bort golvet, de blir snart modernt igen=)

Nej, det blir det verkligen inte:p!
#9 - 29 december 2009 21:37
ansjo skrev:
Nej, det blir det verkligen inte:p!

Hehe, nja de e väl lite tveksamt kanske:D
#10 - 30 december 2009 11:41
Vi får be på våra bara knän att inredningsgurusarna inte kommer på att detta är vad man ska ha igen :D

Har det golvet i hela hallen + köket. "Dagen efter" är det fan inte kul att behöva kliva upp ;)
#11 - 30 december 2009 21:38
Nu börjar åtminstonde karet se lite bättre ut ;)

Bild!
#12 - 2 januari 2010 20:16
Då gårdagen försvann under mystiska omständigheter, så blev det till att ta tag i bänken ikväll.
Har stått ute nu sedan kl. 17 och slipat, och ska ta tag i betsningen nu. Tur att det inte var kallare än -20 här idag ;)
#13 - 7 januari 2010 18:09
Pga kylan har jag ännu inte tagit mig iväg och köpt listerna som ska sitta i nerkanten på bänken för att dölja frigoliten, och inte heller köpt material till rampen. Har dock fått tag på armaturer så det blir 4x36W T8 till att börja med. Skulle det visa sig bli för lite får jag bygga om till T5. Rampen blir i 12mm formplywood med 25x25mm reglar.

Här är en bild på det för tillfället ser ut i vardagsrummet, akvarieprylar överallt! Ser förjävligt ut hemma nu :)
#14 - 7 januari 2010 18:28
Hyffsade högtalare :O
#15 - 7 januari 2010 19:35
wallström skrev:
Hyffsade högtalare :O

Man måste ju på något vis göra grannarna uppmärksamma på att man är hemma ibland ;)

Hittade det mycket lättanvända programmet SketchUp, så gjorde en modell på hur rampen kommer se ut:
#16 - 7 januari 2010 21:52
Lite bättre vinkel + mått:
#17 - 13 januari 2010 10:59
Imorse blev bänken klar. Var iväg och köpte virke och lister för bänken och rampen igår, så nu är det snickarverkstad som gäller :)
#18 - 13 januari 2010 16:02
Nu börjar rampen ta form:
#19 - 14 januari 2010 22:22
Rampen så gott som klar, ska bara koppla el nu. Har tyvärr ingen bild då jag fick slut på ström i kameran och snickrar på annan ort. Här är en bild från kvällens provfyllning:
#20 - 16 januari 2010 20:28
Rampen blir lackad istället för betsad som jag tänkt från början, pga att det var för mycket ojämnheter i plywooden för att det skulle bli snyggt. Här är en bild från mobilen där rampen är ihopsatt + nyspacklad:
#21 - 16 januari 2010 20:37
Jim_J skrev:
Rampen så gott som klar, ska bara koppla el nu. Har tyvärr ingen bild då jag fick slut på ström i kameran och snickrar på annan ort. Här är en bild från kvällens provfyllning:

Du ska inte måla listerna på karen en gång till? skiner igenom på massa ställen. Skriver inte detta för att klaga, tror de e lika bra du gör det direkt annas kommer du troligtvis gå o störa dig som f*n på det sen i efterhand...
#22 - 16 januari 2010 20:48
Du ska inte måla listerna på karen en gång till? skiner igenom på massa ställen. Skriver inte detta för att klaga, tror de e lika bra du gör det direkt annas kommer du troligtvis gå o störa dig som f*n på det sen i efterhand...

Nja, de är ju som inte målade, utan betsade. Är jämt och fint, men det som syns på bilderna är tyvärr slipdamm från bänken som jag tyvärr inte torkat bort än [:o]
#23 - 16 januari 2010 20:58
jo slip dammet ser jag också, men tänkte på den bakre listen, där det står ett par svarta skor vid dörren, där skiner det igenom brunt
#24 - 16 januari 2010 21:07
Ajustde, det stämmer. Det är helt enkelt så att det är silikonrester där som krupit in i träet som gör det helt omöjligt att få färgen att fästa. Vågar inte slipa så mycket där eftersom det är så nära glaset, så det får jag leva med. Syns tacksamt nog inte alls lika väl med vanligt ljus som det gör med blixtljus :)
#25 - 21 januari 2010 16:10
uppdateringar efterlyses=)
#26 - 22 januari 2010 17:02
haha :) Har tyvärr inte hunnit så mycket längre. Rampen ska lackas, och färg får jag förmodligen imorgon. Blir så jäkla besvärligt allting när man bor i denna hålan :)

Har dessutom ännu en hobby som tar upp en hel del tid innan säsongen kommer igång: bilhelvetet.... väldigt offtopic, men en liten film på skapelsen här:
" target="_blank">

Jag är då miljöboven i början av filmen :/
#27 - 4 februari 2010 21:57
Har hänt lite grann fast har dock inga bilder att bjuda på. Rampen är grundad och slipad 2 gånger, så imorgon blir det till att lacka "finlagret". Har även tillverkat hållare till lysrörshållare och provmonterat all el.
Kan säga att det blir en hel del mixter när man tagit delar som bara legat och skräpat och ska få ihop något fungerande av det :)
Bild kommer imorgon kväll!
#28 - 6 februari 2010 07:38
Sådär, igår kväll lackade jag rampen. Åker på ett lager till efter morgonkaffet :)
#29 - 6 februari 2010 14:17
snyggt!:)
#30 - 6 februari 2010 20:54
stigson skrev:
snyggt!:)

Skenet bedrar, tyvärr ;) Måste slipa ner och lacka en gång till, blev inte alls nöjd med ytan nu.

Något som däremot skiner är lysrören! Otålig som jag är kopplade jag in två av lysrören lite provisoriskt. Dels för att se om kopplingen som jag tänkt mig var rätt, och dels för att jag inte hade något annat att göra ikväll :)
#31 - 6 februari 2010 21:23
Det ser snyggt ut tycker jag :) gillar rampen starkt! Fråga dock, ska du bara ha 2 lysrör eller ska du klämma in 2 till senare?
#32 - 6 februari 2010 22:07
Tack så mycket, det värmer :)
Nejdå, ska i 2 stycken till. Det enda som inte sitter på plats för dem är hållarna. Måste köpa kabel först innan jag kopplar in allt seriöst.
#33 - 14 februari 2010 19:16
Har idag ägnat dagen åt att slipa ner och lacka den s****s j***a rampen igen. Fortfarande missnöjd. Slipade åter ner och spacklade ovansidan och ska gå ut och slipa och lacka igen nu. i övrigt har jag och Roffe varit ute på en rejäl promenad i finvädret, så drar in några bilder från det också :)
#34 - 15 februari 2010 09:10
jag gillar din stil det är snabba påckar! kör på! kommer bli skitsnyggt med svart ram:d
#35 - 24 februari 2010 23:25
jag gillar din stil det är snabba påckar! kör på! kommer bli skitsnyggt med svart ram:d

Haha! Snabba puckar var väl att överdriva då det tagit mig 2 månader att fixa bänken och rampen :D

men nu är rampen klar iaf!
#36 - 25 februari 2010 05:26
snyggt :D
#37 - 25 mars 2010 00:59
Nu har ett ytterfilter köpts, det blev ett resun 1600 L/h & filtermaterial & 2 ganska stora filtermattor & en påse biobollar. Hela kalaset gick på ca 400:- :D
#38 - 20 juni 2010 21:15
Ja, här har det väl egentligen inte hänt så mycket mer än att jag släpat hem filtret från thailand.
Idag flyttades 160L karet in till sovrummet, och 350L har flyttat in till vardagsrummet, men det blir nog en ommöblering av rummet innan jag börjar fylla det.

det börjar bli dags att planera lite för inredningen, och det vill jag ha hjälp med av er zoopetare! Massor av rötter blir det, men vilka växter ska jag ha? Kan som sagt nada när det gäller växter, så vill inte ha några jättesvåra... ljuset i baljan är 4x36w aquarelle, så det borde räcka till lite mer ljuskrävande växter iaf.

ös på med tips nu!

bilder kommer senare, stationära datorn drog en sista suck med ett stort rökmoln runt omkring sig, så sitter med en netbook nu, inte det roligaste att hålla på med bilder med....
#39 - 21 juni 2010 07:20
ser mycket lovande ut detta! tänkte att jag skulle låna din ide o ritningar om lysrampen. ska göra en likadan tänkte jag. har du mer spec på material så? vore väldigt tacksam om du orkar förklara lite mer om den :D

nu till topic: du hade tänkt dig diskus va? jag skulle vilja se massa smala redmore-rötter hänga ovanifrån som rötterna från "träden ovanför vattnet" kanske köra med stora vallisar som växter som kan slingra sig upp mellan rötterna. o sen nån liten bottentäckande så det blir lite gräsmatta typ.

MaxB har ett vansinngt snyggt diskuskar med VF-diskusar. kolla efter inspiration hos han :D
#40 - 21 juni 2010 07:53
Halloj!
Det är ett intressant projekt detta - skall bli spännande att följa utvecklinegn!:)
Såg att Hannesc nämnde mitt vild-discuskar - så jag slänger in en liten film på det.
#41 - 21 juni 2010 08:01
ah! precis vad jag sökte Max. dina kar är otroligt inspirerande!
#42 - 21 juni 2010 08:16
Ja, det karet är helt otroligt fint!!
Ska det vara mycket rötter skulle jag fästa lite växter på rötterna, anubias och javaormbunke. Tycker det ger ett trevligt intryck att allt inte växter från marken, utan att något sitter lite högre upp så att säga!
#43 - 21 juni 2010 08:17
hannesc skrev:
ah! precis vad jag sökte Max. dina kar är otroligt inspirerande!

Sorry för lite OT här nu...[:o]
Kul att de gamla baljorna inspirerar. Jag har ju sålt alla karen, för några månader sedan, då jag flyttade till en kåk. Discusarna hamnade i ett 2 000-litare, som inte står hemma hos mig - men jag tittar till dom lite då och då.
Nästa projekt för min del är en 70x70x70-kub, som det är tänkt att ha Discus i - det är för övrigt Ansjos gamla kub. Hoppas detta lilla projekt också kan bli spännande och inspirera, när jag väl drar igång - får se vad vi hittar i tyskland.
Här är 2 000-litaret med discusarna, där de går nu.

Edit; Japp, föllförfisk, det är alltid snyggt att klä rötterna med lite växter av olka typer.

#44 - 21 juni 2010 17:26
Oj, kul att få lite respons! :d

Hannesc:
Självklart kan jag fixa fram en byggbeskrivning! Kommer ihåg ganska väl vad jag använt för grejer. Dock får detta bli så fort jag får nya komponenter till stordatorn, denna netbook är inte kul att varken skriva eller göra nåt annat med :/

Max B: Som vanligt kommer du med jättefin inspiration! ruggigt snyggt kar!

vad det gäller växter så är jag också inne på lite javaormbunkar, mossa på rötterna & vallis. Vallis har jag aldrig haft eller ens sett, men de ser fina ut på bild :) planerar att göra en U-formad "skog" med vallis mot bakrutan.
Marktäckare var det ju också ja... någon som har ett bra tips på en lättsam marktäckare som inte kräver alltför mycket? Ja, förutom cyano då ;)

pratade med HSB angående placering av karet, och fick till svar att det var upp till mig :) så jag bifogar bild på hur det står nu, men funderar starkt på att byta plats på karet och tv:n. vad tycker ni? Nu vet jag ju inte hur känsliga diskusar är när det gäller folk som går förbi karet och så, men det känns lite dumt att ha karet mellan de två ingångarna till vardagsrummet... När HSB kommer så brukar det vandras ganska mycket i just de gångarna...
har tagit bilderna med vidvinkel, så proportionerna tv/akvarium stämmer inte överens med verkligheten. akvariumet är mycket större än tv:n :)

För er som undrar så är det inte bostadsgrejset HSB jag pratar om, utan Hon Som Bestämmer.
#45 - 21 juni 2010 21:42
Svårt att säga hur du skall ställa karet - det beror väl lite på hur man själv vill sitta, både framför akvarie och TV. Få Discusar, alltså få i antal, brukar vara/bli lite blyga och en aning känsliga för "förbispringande" - men om man har typ sex och fler så är det oftast inga problem, de känner sig trygga i grupp. Inreder man dessutom med hyggliga ställen för Discusarna att kunna glida in/bakom så känner de sig också säkert lite mer säkra. Jag tror att du, liksom de flesta av oss andra som har Discus kommer att få uppleva att de här rackarna är som hundar, som kommer att stå med trynena tryckta vid framrutan och begära käk varenda gång du närmar dig karet!:)

(När det gäller akvarium brukar även jag kallas HSB här hemma... Han Som Betalar...:p)
#46 - 22 juni 2010 05:17
Jag har 8st fullvuxna diskusar i mitt 720L.

Jag upplever, precis som MaxB säger, att de är som hundar för det mesta. Tiggande efter mat framme vid rutan så fort man går förbi.
Det är bara när de är lite yrvakna som de kan blir lite rädda och tokrusa i karet.

Personligen skulle jag ställa akvariet där TV:n står. Inte så mycket för fiskarnas skull som för min egen. Akvariet kommer att göra sig mycket bättre där TV:n står.

//Roger
#47 - 8 juli 2010 09:47
Nu har jag varit oaktiv här på zoopet igen, men har inte varit sysslolös för det :)

Karet får stå där det gamla stod, efter noga övervägande insåg jag vilken makaber kabeldragning som skulle behövas för att flytta tv:n ;)

Nu är karet vattenfyllt och pumpen igång. Det jag kan säga om ett sånt här billigt filter är att det faktiskt verkar fungera riktigt bra! Det enda som jag har att klaga över är ljudet. Det låter lite väl mycket faktiskt, så jag tror att det blir byte så fort ekonomin tillåter om det inte blir bättre.
Rensade fluvalen när jag fyllt upp vattnet, och hällde över guckat i stora karet för att kickstarta nya filtret.

Just nu bor det ett gäng endlers i karet, och de verkar överleva. Hade torkat ur och städat noggrant, men man kan ju inte vara nog försiktig :)

Idag bär det in till stan för att köpas rötter m.m, sen ska jag flytta över resten av fisken också. Återkommer med bilder lite senare!
#48 - 8 juli 2010 10:10
Vad kul att det går framåt! Ska bli spännade och se hur det blir!! Blir oxå sugen på att åka o handla grejer till akvarierna!
#49 - 9 juli 2010 18:53
Här kommer en liten bild på karet som det ser ut just nu!

Kommer en laddning växter till veckan, och tyvärr var det nästan slut på rötter på butiken. Tog det som fanns.
#50 - 9 juli 2010 19:13
Ser ju kanon ut det där :)
Har du bestämt dig för vilka växter du ska ha?
#51 - 9 juli 2010 20:02
Helt kanon enl mig, med det jobb du lagt ner, bra!!!!!:)
Bilagor:
#52 - 10 juli 2010 12:28
Får ett paket från Hawkse på plantswap innehållande dessa:
- Limnophila sessiliflora
- Hygrophila polysperma
- Rotala rotundifolia
- Cryptocoryne undulata
- Proserpinaca palustris
- Vallisneria spiralis
- Microsorum pteropus
- Ludwigia palustris (ev är det repens "rubin")
- Pistia stratiotes
#53 - 13 juli 2010 17:41
Nu har det hänt lite igen... Alla fiskar är numera flyttade till stora karet, förutom 2 ancistrusar som fått lite väl bra smak för mina svärdsplantor.

Lite växter har hittat in också! Ser genast mycket trevligare ut, nu är det bara att vänta på att de tar sig och börjar växa lite.

Har även hittat discusar som jag hoppas få hämta i helgen, antalet är okänt, men någonstans runt 5 - 7 st.
Red Scribbelt & Snake Skin Blue heter färgvarienterna, och de kommer från Stendker. Vi har en akvarieaffär här i närheten som lägger ner, så jag får dem till halva priset :D

Återkommer med bilder på plattisarna när jag fått dem!
#54 - 15 juli 2010 16:17
NU drar jag iväg och hämtar diskusarna!
#55 - 15 juli 2010 16:56
Snyggt kar, där kommer säkert diskusarna att trivas:).
#56 - 15 juli 2010 20:12
hoppas allt går bra med frakt och inkoppning :) då får vi lite bilder på dom imorgon då :D
#57 - 15 juli 2010 20:32
hult87 skrev:
hoppas allt går bra med frakt och inkoppning :) då får vi lite bilder på dom imorgon då :D

Kommer lite bilder från ikoppningen redan nu :D
Slog till på 2 st L411 också, synd att hon som bestämmer över mina pengar var med, annars hade det nog blivit ett par till :)

Nu är fiskbeståndet enligt följande:

Diskus: 6st
Fjärilsciklid: 1 st
kakaduaciklid: 1st
L411: 2st
rödmunstetror: 14st
fläckiga pansarmalar: 7 st
Endlers: okänt antal
körsbärsräkor: okänt antal
#58 - 15 juli 2010 20:40
väldigt fina fiskar du fått tag på :)
varför har du bara en fjärilciklid och en kakadua? lite nyfiken bara :p
#59 - 16 juli 2010 18:54
Här kommer lite fler bilder!

De är ganska blyga ännu, men visar sig mer och mer. De fajtas en hel del, men vad jag förstått är detta normalt i början för att de ska bestämma "hierarkin"?

Grymt intressanta fiskar, och jag kan verkligen inte förstå dem som tycker de är tråkiga.
#60 - 16 juli 2010 19:10
hult87 skrev:
väldigt fina fiskar du fått tag på :)

varför har du bara en fjärilciklid och en kakadua? lite nyfiken bara :p

vill inte ha en massa yngel.... ;)
nädå, jag fick med mig en sjukdom när jag köpte kakaduorna, så dessa var de enda som överlevde. en kakadua och 3 fjärilar strök med...
Bilagor:
#61 - 17 juli 2010 10:48
okej vad tråkigt med sjukdom:/ men riktigt fina diskusar :D
#62 - 17 juli 2010 22:00
hult87 skrev:
okej vad tråkigt med sjukdom:/ men riktigt fina diskusar :D

Tack ska du Ha!

Har förresten sett att det är två stycken som verkar ha fattat lite tycke för varandra, de hänger ihop hela tiden. Nu har dessutom den ena börjat skaka och spexa framför den andra :) Uppvaktning kanske?
#63 - 18 juli 2010 11:56
oj vad kul :D
#64 - 18 juli 2010 19:59
Lyckades få till en halvkass bild på en av 411:orna, men ni ser ju hur de ser ut iaf :)
#65 - 18 juli 2010 22:26
Film från matningen ikväll, där ser man hur de "bråkar" med varandra...

[video]http://www.youtube.com/v/5yWE3gNE2Ic[/video]
#66 - 18 juli 2010 22:44
riltigt snygga fiskar du har! :D
#67 - 18 juli 2010 23:35
Stiligt!
Vilka sorters diskus blev det?
#68 - 21 juli 2010 13:45
Tack, tack!

det är 4 st snake skin blue, och 2 red scribbelt. Just nu så verkar det som att jag haft ett väldigt flyt, då två stycken står och putsar på insuget till filtret, och två andra putsar på termometern :d

Från det ena till det andra så har jag fått alginvasion. Fick dock hem 4 nya lysrör (sylvania aquastar) + easycarbo idag, så hoppas det ska räcka för att få bukt med problemet.

Bevittnade också en endlers-födsel nu på eftermiddagen, men tyvärr så verkar inte diskusarna särskilt intresserade av endlersyngel... Med lite tur får de smak för dem senare :)
#69 - 21 juli 2010 18:01
helt jävla fantastiskt!!! vilket lyckorus!!!

[ATTACH=CONFIG]35655[/ATTACH]
#70 - 21 juli 2010 18:10
[video=youtube;Oe0ZHi1yKxU]
[/video]
#71 - 21 juli 2010 21:30
Vilken tur du har då!
GRATTIS :)
Själv fick man flaggelater i karet.... inte liiika kul :(
#72 - 21 juli 2010 21:38
Så förbaskat roligt! Snabba ryck! XD
Grattis, grattis. Nu får vi hoppas att allt går vägen för båda paren. ^^
#73 - 22 juli 2010 06:47
Tack så mycket hörrni :)
Ja, jag hoppas att det kommer gå bra :) Inatt har jag haft en lampa på där paret håller till och rommen har klarat sig fint :) Har inga större förhoppningar på att det ska gå så bra att det blir frisimmande yngel då det är första leken. Dessutom cirkulerar rödmunnarna omkring som hungriga asgamar ;)

Usch, flaggelater verkar inte vara något trevligt :( Men det är relativt lättbotat va?
#74 - 22 juli 2010 08:34
babyboom i bräcke!!!

Nu lägger det andra paret rom!!!
#75 - 22 juli 2010 08:53
Inte alls avundsjuk ;)
Jodå, det verkar som alla inneboende i karet börjar bli piggare och få bättre aptit :)
Har ju knappt sett till någon ancistrus senaste veckorna, men igår var de framme å putsade rutan igen :D
Diskusarna åt till å med av maltabletten!
#76 - 22 juli 2010 10:20
Ja, det är för jädra härligt att dina Discusar leker och trivs!
Hoppas föräldrarna är av gott virke, så skall det nog snart bli frisimmande yngel.
:)
#77 - 22 juli 2010 10:22
Trevligt med lite diskuslek, det är fasimig att man själv börjar bli sugen på diskus igen....
#78 - 22 juli 2010 10:26
ansjo skrev:
Trevligt med lite diskuslek, det är fasimig att man själv börjar bli sugen på diskus igen....

Jodå, men lugn och fin nu - vi åker ju till tyskland om ett par månader. Där tror jag att både du och jag kommer att se precis likadana ut som på din avatarbild!:p
#79 - 22 juli 2010 13:44
gud vad roligt :D hoppas det blir lite frisimmande yngel nu då :D
#80 - 23 juli 2010 17:08
Inte alls avundsjuk ;)

Jodå, det verkar som alla inneboende i karet börjar bli piggare och få bättre aptit :)

Har ju knappt sett till någon ancistrus senaste veckorna, men igår var de framme å putsade rutan igen :D

Diskusarna åt till å med av maltabletten!

Haha! Vänta bara tills dina blir friska och pigga så håller jag tummarna för dig också :)

MaxB skrev:
Ja, det är för jädra härligt att dina Discusar leker och trivs!

Hoppas föräldrarna är av gott virke, så skall det nog snart bli frisimmande yngel.

:)

Ja, visst är det! Men jag måste ha haft en jäkla tur, vad jag har förstått så är det inte så jäkla lätt att få fram lekpar?
Det ena paret har nu käkat upp sina ägg, men jag tror jag vet varför. Var "tvungen" att göra ett vattenbyte igår, försökte att vara så försiktig som möjligt men de blev nog stressade. Dock så är de redan på gång och putsar på en rot denna gång :)

ansjo skrev:

Du får se till att komma hem med en laddning från Tyskland ;)

hult87 skrev:
gud vad roligt :D hoppas det blir lite frisimmande yngel nu då :D

Jaa, det hoppas jag också :)

Har förresten kompletterat med 3 till fjärilar, och än så länge verkar de trivas som fisken i vattnet ;)
#81 - 23 juli 2010 23:33
Jim_J skrev:

Ja, visst är det! Men jag måste ha haft en jäkla tur, vad jag har förstått så är det inte så jäkla lätt att få fram lekpar?

Det ena paret har nu käkat upp sina ägg, men jag tror jag vet varför. Var "tvungen" att göra ett vattenbyte igår, försökte att vara så försiktig som möjligt men de blev nog stressade. Dock så är de redan på gång och putsar på en rot denna gång :)

(Jag skullle vilja säga); Jo, det är det! Det är lätt att få Discus att para ut, bilda par, leka och få yngel! - (Men säger det inte rakt ut...)
Jag passar dock på att faktiskt säga det till dig, här och nu - och glömma bort paranteserna i början av mitt inlägg.
Om man gör som du har gjort, tagit det lugnt och sansat, kollat parametrarna - och varit cool med discusarna och gjort det bästa för att förstå hur de funkar, så brukar det fungera!
Jag har haft discuspar som klarat yngel redan på första leken, och andra som har fått hålla på några gånger innan det blivit något. Att det äts ägg och inte riktigt lyckas direkt är inget konstigt - jag ser att dina fiskar är unga, och dessa kommer att leka, leka och leka in absurdum i din balja, var så säker - håll bara samma stil som du gör nu, fortsätt på samma väg, så fixar det sig!:)
#82 - 24 juli 2010 20:28
Nu har det blivit lite sprattlare! Hur lång tid brukar det ta innan de blir frisimmande?
[ATTACH=CONFIG]35721[/ATTACH]

Även fjärilarna leker nu :)
[ATTACH=CONFIG]35722[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]35723[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]35724[/ATTACH]
#83 - 24 juli 2010 22:31
Det är nu det stora kruxet börjar;)...men kör på, så kommer du att få många goa stunder framför karet, även om de kanske inte drar upp någon kull i sällskapskaret:).
#84 - 24 juli 2010 22:59
Ja, jag har inte skrivit nåt de senaste månaderna - så jag håller med Ansjo! :)
#85 - 25 juli 2010 07:22
Haha!

Nä, tror också att det kan bli svårt för dem att få hålla ynglen ifred i sällskapskaret. Vi gör ett försök så får vi se :) Inatt har de överlevt iaf :)
Hur som helst kom frugan med förslaget att vi kanske kunde få plats med ett till kar i sovrummet om vi tog bort tv:n..... ;)
Hon satt tydligen klistrad framför karet hela dagen igår medans jag var på jobbet :)
#86 - 25 juli 2010 09:34
Då är det inget att tveka på, ut på Blocket och spana:p....en sådan passning får man inte missa:)!
#87 - 26 juli 2010 20:02
Redan ett tingat :)

För en liten stund sedan så såg larverna ut så här:

[ATTACH=CONFIG]35754[/ATTACH]

Men de växer verkligen så att man nästan kan se det med blotta ögat! Från lunchrasten fram till jag slutade jobba idag syndes en markant skillnad!
Några yngel har gjort några tafatta simturer, så snart tror jag de börjar bli frisimmande.
#88 - 26 juli 2010 20:07
Titta bara hur de växer! Det här är ju jätteroligt. *Ler* Hur går det för fjärilarna?
#89 - 26 juli 2010 20:19
Jag är som ett barn på julafton :)

För fjärilarna gick de inget vidare denna gången. De började grova grop på en gång efter äggläggningen, och lämnade fältet fritt för en av 411:orna som rensade rent bland rommen :/ nästa gång kanske :)
#90 - 27 juli 2010 16:44
Kakaduan tackar och bockar för en förträfflig måltid innehållande mestadels utsökta diskuslarver :/
#91 - 27 juli 2010 19:50
Ah! Trist - men vi får önska dem bättre lycka nästa gång. Då kanske de har tuffat på sig och kan ge kakaduorna ett välflrtjänt tjyvnyp!
Bilagor:
#92 - 28 juli 2010 18:41
Nu har jag läst igenom hela tråden.
1.Fan vilken snygg ramp du gjorde :D Får man stjäla idén och design? (blir liiite annorlunda) :)
2. Vilka fina Diskusar (trotts att jag inte är någon diskus fan)
3. super fina fjärilar :) och kul att de triggades igång för lek efter diskusarnas lek :)

Var försiktigt så du inte får HSB akvariesjuk, inte kul med två personer och ett akvarium ;-) :) Lycka till med diskuslekarna.
Du kanske kan ha de elelr kakaduorna och fjärilarna i sovrums akvariet.
Så diskusarna får ha ynglerna för sig själva :)
#93 - 31 juli 2010 10:59
Pickles skrev:
Ah! Trist - men vi får önska dem bättre lycka nästa gång. Då kanske de har tuffat på sig och kan ge kakaduorna ett välflrtjänt tjyvnyp!

Ja, kakaduan är väl egentligen inget problem, men bägge föräldrarna hade fullt upp med att mota bort två bråkiga plattfiskkompisar :) nu har de hur som helst nya sprattlande larver :)

Nubi skrev:
Nu har jag läst igenom hela tråden.

1.Fan vilken snygg ramp du gjorde :D Får man stjäla idén och design? (blir liiite annorlunda) :)

2. Vilka fina Diskusar (trotts att jag inte är någon diskus fan)

3. super fina fjärilar :) och kul att de triggades igång för lek efter diskusarnas lek :)

Var försiktigt så du inte får HSB akvariesjuk, inte kul med två personer och ett akvarium ;-) :) Lycka till med diskuslekarna.

Du kanske kan ha de elelr kakaduorna och fjärilarna i sovrums akvariet.

Så diskusarna får ha ynglerna för sig själva :)

Naturligtvis, blir bara glad att du gillade rampen :)

Diskusarna ser bra ut, men de är ganska små och har nog inte färgat ut riktigt än. den minsta är ungefär 8 cm, och den största runt 12-13 cm.
Siktar inte på att driva upp några yngel i det här akvariumet, men ett lekakvarium är på ingång :)
HSB har redan fått en släng av akvariesjukan, så nu får vi komma överens om vad vi ska ha i karen... Kan bli långa diskussioner ;)
#94 - 13 augusti 2010 11:59
Här har det inte hänt så mycket fram tills igår. En av de största hanarna fick förstoppning och dog. Hade sett att han betedde sig underligt någon dag innan, och åt dåligt. Igår åt han ingenting, och jag såg att buken var uppsvälld på honom, så jag tog honom till en egen balja.
Åkte runt till diverse apotek utan att få tag på magnesiumsulfid och när jag kom hem hade han dött.

Varför får fiskar förstoppning? Vad kan man göra för att det inte ska hända?
#95 - 13 augusti 2010 12:19
Tråkigt att höra :(
En av mina råkade ut för förstoppning men det löste sig. Gissar att det berodde på att de hade flaggelater.
En fick ju även hål i huvetsjukan och båda problemen är symptom på flaggelater.
Hur skiter dina? Sitter det ihop som en sträng å kan vara vitaktig?

Se denna länk!
http://www.diskusforum.se/viewtopic.php?f=13&t=3995
#96 - 13 augusti 2010 12:29
ja, riktigt trist detta.... Det känns nästan som när familjens hund dog, riktigt sorgligt detta...

Mina skiter korta, tjocka och färggranna korvar så flaggelater misstänker jag inte. Dissekerade diskusen igår, och tarmarna var fulla men inga maskar eller något annat konstigt. Luktade ganska illa däremot.

Hans hona åker runt deras revir och kollar hela tiden, nästan som att hon sörjer... Usch, vill inte ens titta dit.

Hur löste du det med förstoppningen? Medicinerade du någonting, eller löste det sig självt?
#97 - 13 augusti 2010 12:34
Hittade ett skumt tipps om att mata med röda mygglarver! Det kunde få igång magen igen typ....
Vet inte om det var larverna eller något annat, men den åt massor och ca 30min senare började magen bli mindre :)
#98 - 13 augusti 2010 12:36
Då ska jag införskaffa lite röda mygglarver och lägga på hyllan, samt magnesiumsulfat ifall det skulle behövas :) Tack för tipset :)
#99 - 13 augusti 2010 13:09
Snyggt kar, det är ju inte utan att man blir lite sugen på diskusar när man kollat igenom den här tråden :)

Lycka till med leken!
Kjell Fohrman
Administrator
#100 - 13 augusti 2010 13:35
Hittade ett skumt tipps om att mata med röda mygglarver! Det kunde få igång magen igen typ....

Vet inte om det var larverna eller något annat, men den åt massor och ca 30min senare började magen bli mindre :)

Röda mygg är inget bra foder genom att det dels är näringsfattigt och mest innehålller vatten, det är allergiframkallande, larverna lever normalt i extremt skitigt vatten så det finns risk för att det drar in sjukdomar. Därför använder jag aldrig röda mygg.

Däremot så luktar det tydligen gott (för fiskarna) så det kan få matvägrande fiskar att börja äta. För även om det mest är extremt dyrt vatten så är det ju bra om matvägrande fiskar kan stimuleras till att äta - för har de väl börjat äta denna skit så äter de säkert snart också riktigt fiskfoder
#101 - 16 augusti 2010 12:17
puffer skrev:
Snyggt kar, det är ju inte utan att man blir lite sugen på diskusar när man kollat igenom den här tråden :)

Lycka till med leken!

Tack, tack :) Diskusar är något jag varmt kan rekommendera. Nu har ju inte jag någon större erfarenhet, men de är fruktansvärt trevliga! lite som hundar, äta, skita och föröka sig... Det är livet det ;)

Röda mygg är inget bra foder genom att det dels är näringsfattigt och mest innehålller vatten, det är allergiframkallande, larverna lever normalt i extremt skitigt vatten så det finns risk för att det drar in sjukdomar. Därför använder jag aldrig röda mygg.

Däremot så luktar det tydligen gott (för fiskarna) så det kan få matvägrande fiskar att börja äta. För även om det mest är extremt dyrt vatten så är det ju bra om matvägrande fiskar kan stimuleras till att äta - för har de väl börjat äta denna skit så äter de säkert snart också riktigt fiskfoder

Borde inte eventuella parasiter och bakterier vara döda för länge sedan när maten är fryst?
Använder inte heller röda mygglarver, men vita använder jag som lördagsgodis till firrarna.

Annars händer inte speciellt mycket, men har fått låna ett till kar som jag tänkte försöka dra upp lite yngel i. köket fick bli den givna placeringen :)

[ATTACH=CONFIG]36277[/ATTACH]
#102 - 16 augusti 2010 13:38
Ahhh...
Jag lär nog oxå skaffa nått mindre kar. Kan vara bra att ha om man behöver ha nån fisk för medicinering el. dyl. Ångrar att jag slängde de jag hade vid flytten :( Nu sitter man fast med ETT akvarium.....
Angående röda mygglarver så finns massor av info skrivet här på zoopet + övriga nätet. Inte bra helt enkelt, men omtyckt av fiskarna.
#103 - 17 augusti 2010 15:32
Ahhh...

Jag lär nog oxå skaffa nått mindre kar. Kan vara bra att ha om man behöver ha nån fisk för medicinering el. dyl. Ångrar att jag slängde de jag hade vid flytten :( Nu sitter man fast med ETT akvarium.....

Angående röda mygglarver så finns massor av info skrivet här på zoopet + övriga nätet. Inte bra helt enkelt, men omtyckt av fiskarna.

Fler kar är ALLTID bra att ha har jag upptäckt ;) Tänkte limma ihop några små för att få till några kulturer med Moina, verkar vara ett helt okej levandefoder. Har även beställt artemia som kommer snart hoppas jag.

Idag var jag och köpte 5 st O. Affinis (enligt affären). Har inte hunnit gjort någon riktig artbestämmelse än. Hoppas de ska kunna hjälpa mig i kriget mot algerna...
#104 - 17 augusti 2010 16:13
Detta kanske hjälper!
http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=1083
Jag slängde ett 240liters (repigt) och ett litet yngelkar........
Har varken förråd eller garage ännu :(

Annons