3600+

#1 - 4 mars 2013 19:36
Snart drar mitt projekt igång. Väntar bara på att få tag i de sista delarna. Invändiga vattenmått: Längd 446 cm, Höjd 80 cm och Djup 102 cm. Trots sin storlek är min förhoppning att komma "billigt" undan. Jag har fått ihop det mesta gratis. Det jag saknar och blir tvungen att betala för, rysliga tanke, är frontrutan/rutorna reningen och fiskarna. Det blir trä i botten och sidorna. Fronten blir troligtvis uppdelad i två eller tre sektioner och kommer vara laminerad. Självklart kommer jag att lägga upp bilder under byggets gång och när det väl är igångstartat. Trolig byggstart i början av april. Jag har funderat över vad jag ska ha i akvariet och jag tar tacksamt emot förslag. Just nu är jag inne på afrikanska ciklider men ännu inte säker. Jag är mest van med malawisar och därav att jag är inne på just afrikanska.
#2 - 4 mars 2013 19:41
Vad har du planerat för rening till det monstret?
#3 - 4 mars 2013 19:47
Jag har ett gammalt 250 liters som blir omgjord till sump. Förutom den så är tanken att ha en cirkulationspump för att få lite extra fart på vattnet. Det enda till reningen jag har idag är det gamla akvariet, resten måste inhandlas.
#4 - 4 mars 2013 19:50
Skaplig längd på den tanken :D

Vad planeras för teema/firrar? :D
#5 - 4 mars 2013 20:33
Tur att det mesta varit gratis, den frontrutan är inte billig;)...
#6 - 9 mars 2013 10:56
Roligt att du ska bygga ett kar på 3600L utan att veta vad du ska ha i. :P

Jag hade nog satsat på stora CA-ciklider.
#7 - 9 mars 2013 11:14
Sv: 3600+

En sump på 250l låter väldigt lite te ett sånt kar.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
#8 - 9 mars 2013 11:18
Vill man vara lite ekonomisk men endå få en fantastisk biotop så skulle jag välja en sydamerikansk biotop och minimal belysning, amazonasstyle och inte några xxl fiskar :)
#9 - 9 mars 2013 11:59
Låter spännande :) En sån burk ska det såklart vara rovfisk i ;)
#10 - 9 mars 2013 12:11
Jepp, rovfisk utan tvekan, rockor botten och p-bass.. Det där är ju faktiskt ett kar som är så långt att p-bass gör sig på riktigt..
#11 - 9 mars 2013 14:58
Sv: 3600+

Sköldpaddor!
:)
#12 - 19 mars 2013 09:30
Du har inte funderat över att skaffa dammfilter? Där kan du hitta filter med rejäl kapacitet till relativt billig penning?
Om du vill hålla kostnaderna nere så tror jag nog att CA eller SA kan vara värt att överväga. Att fylla ditt kar med malawi blir rejält dyrt och då vill man nog även ha lite kraftigare belysning. Med SA kan du ha svagare belysning och de är lika snygga ändå. Tänk även på driftkostnaderna på karet. Det blir snabbt en rejäl elräkning med mycket lyse.
Med SA blir det även lättare att inreda på höjden. Då kan du plocka stora rötter och kvistar till din inredning och låta vissa hänga ner från ovan. På så sätt får du mer liv i burken och slipper en kal vägg i akvariet.
Personligen hade jag gärna sett 300 mbunas i ett sådant kar - men det skulle kräva en hel pengar och tid för att få det lyckat tror jag.
#13 - 19 mars 2013 16:54
Men ärligt människa, uppdateringar!?

Inte så många här som bygger stort och när det väl händer dör trådarna.. Inget jävla lagom här! Om du fiser på karet vill vi veta det, går det åt helvete vill vi hjälpa dig och sitter du på arslet och försummar projektet vill vi skälla på dig!

Återigen monster.. Självklart inte om du inte vill det men låt ingen förståsigpåare som inte har stora fiskar själv övertala dig att låta bli :)

Ang filter finns det ju en del knep för att få helvetes mycket bang for the buck men för att kunna lösa det så billigt som möjligt måste man ju veta vad karet är tänkt till..
#14 - 19 mars 2013 17:36
Slappna av Ettfett, du borde väl ha lärt dig att i 1 fall av 20 så blir det något byggt när det gäller såna här trådar ;)
#15 - 19 mars 2013 19:56
Just därför.. Han måste ju bygga för att motbevisa den där dryge idioten om man trackar honom tillräckligt.. Jag lyckades ju hjälpa shappe till att sparka liv i min(din) gamla 1600 i helgen.. :D riktigt roligt..
#16 - 20 mars 2013 19:51
Just därför.. Han måste ju bygga för att motbevisa den där dryge idioten om man trackar honom tillräckligt.. Jag lyckades ju hjälpa shappe till att sparka liv i min(din) gamla 1600 i helgen.. :D riktigt roligt..

Har han den? :)
#17 - 20 mars 2013 19:56
Japp, nu är den plastad och ska innehålla hans vf BD's.. Riktigt jävla kul.. Sentimentalt värde och allt sånt.. :)
#18 - 21 mars 2013 17:19
Japp, nu är den plastad och ska innehålla hans vf BD's.. Riktigt jävla kul.. Sentimentalt värde och allt sånt.. :)

Dags att du bygger ett till nu då :)
#19 - 21 mars 2013 17:36
Har redan ett 1700 stående.. Ingen ide att bygga något då..
#20 - 21 mars 2013 18:52
Som svar till "den dryge" nu när jag är hemma igen och kan svara;). Jag väntar på lite delar från en kompis och därav ingen byggstart än. Utlovad leverans strax efter påsk. Jag vägrar att börja bygga och sen visar det sig att något vitalt fattas och måste inhandlas dyrt bara för att få det klart. När jag väl börjat vill jag få det klart så snabbt som möjligt, visserligen utan avkall på säkerheten. Jag är ganska säker på att det blir Malawi och livingstonii eller venustus tillsammans med något mer, eller har ni någon annan fisk med liknande teckning? Inredningen kommer bestå av 0,8-1,2 mm sand/grus tillsammans med kalksten.
#21 - 21 mars 2013 19:00
Kör kejsarciklider istället! :) haha.. Nej, jag är inte kompetent att ge råd om afrikaner är det du vill ha, det är det resten av zoopet är till för.. Den dryge lutar sig tillbaka i vetskapen att du inte blivit överkörd..
#22 - 23 mars 2013 20:39
Har redan ett 1700 stående.. Ingen ide att bygga något då..

Ska du bara ha en sump menar du?? ;)
#23 - 24 mars 2013 10:54
Hahaha.. när du skaffar fisk skaffar jag ett kar.. :)
#24 - 24 mars 2013 11:35
Hahaha.. när du skaffar fisk skaffar jag ett kar.. :)

Då är det dags att du skaffar ett kar nu ;)
#25 - 24 mars 2013 11:45
Prove it..

Annons