Har köpt mig ett 360L terrarie som jag ska göra om till ett paludarium med ca 80L vattendel. Har hunnit med att bygga en del sen jag köpte men kom på att det vore skoj att skriva lite om projektet här på zoopet. Så det blir ett långt första inlägg..
Tanken är att det ska vara torvbotten och helt tekniklöst i akvariedelen. Vivariedelen ska byggas med mestadels korkeksbark men jag vill även testa delar med xaxim och epiweb.
Färdigt projekt ska ha automatiskt regnsystem med ytavrinning. Dimma på timer (genom biltemas underbara lilla pingvin :) ) och kanske lite månljus i slutet på projektet.
Terrariet:
Bild på terrariet
Terrairet har måtten 60x60x100 och det är ca 25cm upp till ventilationen i fronten. Så det blir vatten upp till runt 23-24 cm. Det är 40x60cm ventilation i toppen men eftersom jag planerar att bygga ett lock (med lysrör, fläktar, dimman, regnsystem och månljus) så kommer ventilationen att minska något .. Eftersom det har bott en reptil i terrariet innan och det aldrig varit vatten i det så förstärkte jag upp silikonfogarna nertill.
Skiss på hyllan:
Skiss på hyllan
Hyllan kommer att bli 90cm hög och tillsammans med terrariet och locket kommer hela enheten landa på runt 2m :) Tanken är att hyllan ska innehålla vattendunkar (10L) för regnvatten IN och för vatten UT från ytavrinningen. Samt all elektronik (timers m.m.). Ska göra någon avdelar dock så att jag skiljer på elektroniken och prylar med vatten
Skiss på locket:
Skiss på locket
Skiss på locket och hyllan
Locket kommer då att innehålla två t5-rör på 24w vardera och ett äldre t8-rör. Kommer att borra upp 4st ventilationshål för 92mm fläktar. Kommer att börja med att installera två av dom och utöka om jag känner att det behövs.
Borra hål för ytavrinningen:
25,4mm hål för ytavrinningen
Var nojjig inför detta moment då jag läst mycket om att rutor lätt spricker vid frihansborrning. Hade tom mailkontakt med flera glasmästare i området som alla vägrade borra hålet så länge rutan satt fastlimmad i terrariet. Så det blev att testa själv :) Ställde helt enkelt in hela terrariet i badrummet och lät duschmunstycket rinna kallvatten över det tänkte borrområdet. Blev dock lite extra nojjig när jag såg att hela diamanthålsågen wobblade i min billiga borrmaskin. Borrningen gick tillslut bra.
Hyllan färdigbyggd:
terrariet på hyllan
Har 3cm frigolit emellan..
Locket nästan färdigbyggt:
Locket, undersidan
Locket, ovansidan
Skruvarna som sticker upp ska kapas. Ballasten till t5-rören monterade jag på baksidan av locket. T8-rampen skruvades helt enkelt fast i locket.
Ytavrinningen:
Ytavrinningen, genomföring
Ytavrinningen, ej klart
Ytavrinningen byggs av 20mm pvc-rör. Systemet kommer att bestå av genomföring, böj+rör upp till vattenytan, vinkel och slangkoppling på baksidan. Har även köpt hem en bra slang som passar och borrat upp hål i hyllan för denna.
Regnsystemet:
T-koppling och dysa
Regnsystemet blir ett färdigt paket från dusk.se och pumpen är redan monterad i hyllan. Hål är förborrade och slangar dragna.
Locket på terrariet:
Upptänt och fint
Nästa steg blir att limma klart rören för ytavrinningen, fixa med elektroniken, koppla klart regnsystemet och spana sig runt efter korkeksbark. Imorgon ska jag testa att fylla akvariedelen med vatten för att se så att inget läcker.