37 grader???

#1 - 28 februari 2008 07:41
Brukar inte använda mig av doppvärmare då vattnet ändå brukar vara runt 25 grader men lysrör och rumstemperatur. Men efter några "kallare" dagar så har vattnet varit nere i 20 grader. Där av satte jag i doppvärmaren för att höja och så en jämn temperatur eftersom vi har jordvärmepump och reglerar värmen här inne i huset. Men mellan 3 och 8 plusgrader ute så blir det kallare här hemma.

Nu på morgonen visade tempen 37 grader. :eek::eek::eek: Ett under att ingen dog!

Ska göra mitt vattenbyte idag och jag undrar om det är något jag ska tänka på? Och om det kommer att bli problem med vattnet senare?

PS. Doppvärmaren är borta nu.
#2 - 28 februari 2008 08:47
Du kan även kyla vattnet genom att ha PET-flaskor med is i, som du lägger i akvariet. Har temperaturen gått ner, behöver du dock inte byta vatten för den skull...men den ökade tempen har nog också satt full fräs på nedbrytningen i akvariet, vilket kan orsaka en ammoniak-peak om du har pH över 7.Om inte akvariet är igång helt i övrigt kommer sedan en nitrittopp efter ett tag. Så vattenbyte är bra!

Om du ha en ställbar doppvärmare, så provkör den i en hink först, där du mäter tempen vid olika inställningar. Det är väldigt vanligt att de är felinställda från början.
#3 - 28 februari 2008 09:32
Ja det var verkligen tur att ingen dog :eek: En del fiskar kan börja dö vid betydligt lägre temperaturer. vad är det för arter i ditt akvarium? *Nyfiken*

Frågan är varför doppisen höjde tempen så vansinnigt mycket. Är den gjord för större akvarier eller är den fel inställd?
#4 - 28 februari 2008 12:29
Ta inte bort den utan ställ istället in den så den värmer till det gradantal du vill ha!!!
#5 - 28 februari 2008 12:39
håller med åheim , och jag skulle nog byta lite vatten då syresomsättning är sämre i varmt vatten [:o]

annars kan du provköra doppvärme i enskild spann eller nåt . så du vet hur det skall vara inställd /annars kan du byta ut den om den var ny .
#6 - 28 februari 2008 13:19
Räkna ut skillnaden på din temp idag och den du vill ha.
Sen är det bara att sänka doppvärmaren med det gradantal du fick fram.

Misstänker att doppvärmaren antingen hakat sig eller att du inte ställde in den ordentligt.

Bra skala är...vill ha 26grader 21grad inne sätt doppvärmaren på 23grader.
Dels så har du ett bra målspann så att inte doppvärmaren reagerar i onödan.

Sen att byta vatten är vettigt vid för hög temperatur...dock så är ett varningensfinger på plats...för stor skillnad i sänkning av vatten temperaturen är inte heller bra då du kan chocka dina fiskar.
Så byt 10% vatten nu och 10% om två timmar och sen 20% innan du går o lägger dig....samt rikta/sätt utblåset från filtret ovanför vattenytan...
#7 - 28 februari 2008 13:25
firefox75 skrev:
Räkna ut skillnaden på din temp idag och den du vill ha.

Sen är det bara att sänka doppvärmaren med det gradantal du fick fram.

Misstänker att doppvärmaren antingen hakat sig eller att du inte ställde in den ordentligt.

Bra skala är...vill ha 26grader 21grad inne sätt doppvärmaren på 23grader.

Dels så har du ett bra målspann så att inte doppvärmaren reagerar i onödan.

Sen att byta vatten är vettigt vid för hög temperatur...dock så är ett varningensfinger på plats...för stor skillnad i sänkning av vatten temperaturen är inte heller bra då du kan chocka dina fiskar.

Så byt 10% vatten nu och 10% om två timmar och sen 20% innan du går o lägger dig....samt rikta/sätt utblåset från filtret ovanför vattenytan...

mycket bra kompletering Firefox =) !
#8 - 28 februari 2008 13:30
Tackar...

mycket bra kompletering Firefox =) !

Nu vet du ju vilken tråd jag satt o svarade på medans du svarade i den andra:D

Grymt mycket man hinner svara på trots att man är på jobbet:D
#9 - 28 februari 2008 20:34
Hej igen. Jag har VB på torsdagar i vanliga fall så jag bytte 40 % innan jag for till jobbet. Men jag tog inte för kallt utan den "vanliga temperaturen.

Jag har guppysar och malar i de akvariet.

Ska testa doppvärmaren imorgon. Den har inga siffror så man får gissa sig till hur det ska vara.
#10 - 28 februari 2008 22:03
Sockan2005 skrev:
Hej igen. Jag har VB på torsdagar i vanliga fall så jag bytte 40 % innan jag for till jobbet. Men jag tog inte för kallt utan den "vanliga temperaturen.

Du hade kunnat använda kallt vatten för att sänka tempen, bara du gör det långsamt. 37 grader är verkligen inte nyttigt för fiskarna.

Sockan2005 skrev:
Jag har guppysar och malar i de akvariet.

Det finns väldigt många olika arters malar med väldigt olika egenskaper och behov, så när du säger malar säger det tyvärr inte så mycket..
#11 - 29 februari 2008 05:49
Då får du kalibrera doppvärmaren.
Försök sänka tempen i akvariet till det du vill ha.
26grader eller vad det nu kan vara.
Sen sätter du i din doppis och vrider på vredet tills indikationslampan slocknar.
Då vet du att om indikationslampan tänds så är tempen under 26grader.
Och doppisen kommer bara värma upp till 26grader...inget mera.

Du har ingen metalhalogen eller något som avger massa värme???

Om du inte har någon indikationslampa eller vred på doppisen så rekommenderar jag att du köper en ny doppvärmare.
#12 - 29 februari 2008 06:07
batski skrev:

Det finns väldigt många olika arters malar med väldigt olika egenskaper och behov, så när du säger malar säger det tyvärr inte så mycket..

Jag har 4 fläckiga pansarmalar och en ancistus(stavning).

Ska köpa mig en ny doppvärmare istället för att hålla på och test.
Indikator finns men inga siffror.
#13 - 29 februari 2008 07:19
Sockan2005 skrev:

Oh shit :eek: det är ett under att pansarmalarna har överlevt. Om de är C. paleatus ska de helst inte ha varmare än 25 grader. Ancistrus tål lite mer värme, men långt ifrån 37.

När du har fått ordning på tempen borde du skaffa minst 2 till kompisar till pansarmalarna. De är ju gruppfiskar och 4 st är lite väl få.

Sockan2005 skrev:

Fast alla doppisar måste kalibreras så de fungerar rätt för akvariets storlek. Eller så går man efter termometern bara.
#14 - 29 februari 2008 08:51
:d

Sockan2005 skrev:

Om du har Djur Magazinet i den stad du bor i så skulle jag varmt rekommendera deras Aqua Stabil värmare.
Special pris 198kr och halvapriset som avdrages i kassan.
Annars finns ju Elite värmarna för 159kr.

Samtliga med tydlig gradinställning, vred uppetill, indikationslampa.
#15 - 29 februari 2008 11:29
Skulle tro att din termometer flyter uppe vid vattenytan och i så fall har kanske fiskarna tryckt mot botten i något hörn där cirkulationen inte är optimal, vad är det för märke på doppvärmaren?
#16 - 29 februari 2008 12:27
Om doppvärmaren är av anpasad storlek till akvariet ska det väl knappast kunna bli så varmt. Tex 100w för ett 100 liters. Om doppvärmaren är överdimensionerad så blir det lätt för varmt om den hänger sig. tex 100w till ett 45 liters.
#17 - 29 februari 2008 19:22
batski skrev:

När du har fått ordning på tempen borde du skaffa minst 2 till kompisar till pansarmalarna. De är ju gruppfiskar och 4 st är lite väl få.

Guppysarna ska jag sälja och ha kampfiskhonor i de karet. Är 4 pansar för lite?

Jag köpte en Elite doppvärmare men när jag kom hem så såg jag att det bara är en 50 wattare och är lite för lite för mitt akvarium på 60L. Det står upp till 50L. Funkar det ändå eller måste jag åka och byta?

Jag ingen aning vad förra dopparen hade för watt eller märke.
#18 - 29 februari 2008 22:02
:d

Sockan2005 skrev:

Jag köpte en Elite doppvärmare men när jag kom hem så såg jag att det bara är en 50 wattare och är lite för lite för mitt akvarium på 60L. Det står upp till 50L. Funkar det ändå eller måste jag åka och byta?

Jag ingen aning vad förra dopparen hade för watt eller märke.

50w funkar till ditt 60liter...
#19 - 1 mars 2008 07:20
Gaffel skrev:
Skulle tro att din termometer flyter uppe vid vattenytan och i så fall har kanske fiskarna tryckt mot botten i något hörn där cirkulationen inte är optimal, vad är det för märke på doppvärmaren?

Nä det är en termometer med sugkopp och den sitter lite längre ner än mitten.
#20 - 1 mars 2008 07:21
firefox75 skrev:

Tackar. Provar den idag då. :)
#21 - 1 mars 2008 10:25
Sockan2005 skrev:

Ja, de bör vara minst 6. Men the more the merrier.
#22 - 1 mars 2008 17:36
batski skrev:
Ja, de bör vara minst 6. Men the more the merrier.

Aha. Har alltid trott att 4 var ideallet. :p
Bilagor:
#23 - 1 mars 2008 17:38
Sockan2005 skrev:
Aha. Har alltid trott att 4 var ideallet. :p

Nae, idealet för stimfiskar är så många som möjligt.
#24 - 3 mars 2008 11:42
firefox75 skrev:

Funkar ja, men 25 W räcker mer än väl....

Annons