375 liters:D

#1 - 21 juni 2008 21:59
I måndags så smsade en annonsör till mig om ett akvarium jag var intresserad av att jag kunde få de gratis. och jag fick de av min pappa också så pappa o min bror fick åka dit sent på kvällen till midsommarafton. men de fick inte in akvariet i bilen så ja o pappa fick hämta de på morgonen midsommarafton. och nu står de i en kärra vi fick låna av några personer. Och nu till saken. Eftersom de e ganska så stort o tugnt så måste ja då ha frigolitbakrund. hur gör man en lättast. att få en snygg också. Svårt att veta va man vill ha för mönster. Sen är de att ja tänkt att ha Malawi i det. Saoulosi ska ja garanterat ha. Någon mer tips på arter? Något ja borde testa innan ja börjar med malawi? Helst någon som har yngelvård. Många som har det. Men som rekomunderas. Någon som har saoulosi? Hur är dem? Jag tycker de är väldigt fina i sin täckning. därför valde ja dem framför demasoni m.m. Annat att tänka på. Haft fiskar runt 8 år men ciklider ett per år. Och det är mitt första riktiga stora kar. Köpte ett 540 liter men min pappa tror de blir för svårt att få upp det och att de blir för tugnt för golvet.
// Felicia
#2 - 23 juni 2008 18:33
ingen som vill hjälpa mig?
*tar åt mig*
#3 - 23 juni 2008 19:01
#4 - 23 juni 2008 19:28
tack
#5 - 26 juni 2008 15:31
Ingen som är glad för min skull?
#6 - 26 juni 2008 16:27
haha :D Grattis dårå :D
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 26 juni 2008 16:36
Du hittar en del allmän info om de olika "malawigrupperna" genom att klicka dig vidare från denna zoopetsida http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=category&sectionid=7&id=96&Itemid=67

Bäst yngelvård kan man väl säga att de stora rovfiskarna har (typ Tyrannochromis) - dock är det akvarium för litet för dessa fiskar.
Övrigt har de ungefär lika bra yngelvård - dvs de är lättlekta och ruvar ofta tiden ut, men som sagt oftast är det bara de stora rovisarna som tar in ynglen efter att de första gången har släppts ut.

Något tips på arter ger jag inte eftersom det mest handlar om smak och efterom det ju är ditt akvarium så skall du ju välja arter efter din smak.
Du kan kolla minifoton på de olika arterna genom att gå in på Zoopets artbeskrivningssida http://www.zoopet.com/fiskar/index.php och markera den grupp av fiskar du vill kolla på och söka. Sedan klickar du på visa resultat som bilder.
#8 - 26 juni 2008 16:57
Hehe, grattis till karet, och välkommen till Malawiträsket! :D
#9 - 27 juni 2008 15:27
tack kjell och jens.. och beerzon.. hoppas malawi är något för mig:P
#10 - 28 juni 2008 11:31
jga har kollat o skulle vilja ha saoulosi, maingano och rödzebra går de? kanske någon till art som sällskap?
Bilagor:
#11 - 28 juni 2008 14:07
jaa den går bra.. du kan ha 3-4 arter för mbuna i din akvarium där..
jag har själv fyra arter för min 375 liter är den golden, trewavasae, marygold och socolofi..
#12 - 28 juni 2008 14:18
vilken mer art ska ja ihop med dem?
Bilagor:
#13 - 28 juni 2008 20:26
ja finns bra många där och du får välja där en till så den du bestämmer själv.. din drömmer smaksak om den..
#14 - 29 juni 2008 08:52
skule de gå med en aulocara benga-aulonocara. liten gul fisk typ.. johanni e också fin
#15 - 29 juni 2008 15:51
den går bra oxåå där så du valt på den..
#16 - 30 juni 2008 11:06
Chese skrev:
skule de gå med en aulocara benga-aulonocara. liten gul fisk typ.. johanni e också fin

Ups, jag skulle nog inte helt rekommendera någon aulonocara-art ihop med
ett gäng mainganos (eller johannis). Mainganos är rätt tuffa fiskar, medan aulonocaror är mera tillbakadragna och försiktiga.
Det kan funka, men det finns en liten risk att mainganosarna mobbar aulonocarorna.
Golden är nog ett bättre val med det sällskapet.
#17 - 30 juni 2008 22:07
då tar ja bort aulocaran.. men skulle maingano och johanni funka med saoulosi och rödzebra. Golden tar ja isf i nödfall o fylla karet med.. både färg och antal
#18 - 30 juni 2008 23:21
men inte bra om den ihop johanni mellan maingano för risk korsa för odling.. ta en av dom för den maingano eller johanni...
#19 - 5 juli 2008 06:20
Jag sog en bild med Auloucara röd rubin och jag tyckte att den va hel snygg. Skulle man kunna ha den med Rödzebra och Saulosi?
#20 - 6 juli 2008 09:24
Chese skrev:
Jag sog en bild med Auloucara röd rubin och jag tyckte att den va hel snygg. Skulle man kunna ha den med Rödzebra och Saulosi?

Jag kan inte svära på det, men jag tror det skulle kunna gå bra.

Annons