375 liters på halvpall funkar det?

#1 - 25 september 2010 16:12
Är det någon som vet om jag vågar ha 375 liters akvarium på en halvpall har ett 250 l på halvpallar och det funkar bra. Tänkte om halvpallen pallar vikten vad tror eller vet ni.
#2 - 25 september 2010 16:15
Pallar pallar! (höhöhö) har sett ett 540 som stod på ett gäng halvpall, de var visserligen täckta med tyg men de höll...
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 25 september 2010 16:40
Vet inte vad du menar - en halvpall är ju 80x60 och ett 375 är ju längre. Visst pallar det för vikten men hela längden måste ju vara "täckt"
#4 - 25 september 2010 17:54
Måtten kommer vara 100*75*50 l b h. Det kommer sticka ut lite men det ska vara en tjock skiva under.
#5 - 25 september 2010 20:12
det är inga som helst problem att lasta upp ett ton på en välbyggd pall (har gjort det fler gånger än jag kan minnas), dom är väl dock inte alltid så jämna så en rejäl (tjock) skiva ovanpå (och frigolit) är nog en bra ide för att inte orsaka för mycket spänningar pga snedbelasning.
#6 - 25 september 2010 20:35
Fuzzop skrev:
det är inga som helst problem att lasta upp ett ton på en välbyggd pall (har gjort det fler gånger än jag kan minnas), dom är väl dock inte alltid så jämna så en rejäl (tjock) skiva ovanpå (och frigolit) är nog en bra ide för att inte orsaka för mycket spänningar pga snedbelasning.

Ett ton sa du men då var det eur pall eller var det halvpall som jag ska ha?
#7 - 25 september 2010 21:32
en eur-pall ska klara 1000kg punktbelastning och 1500kg jämnt fördelad så om dina halvpallar är byggda på liknande sätt bör dom klara hälften av det.
#8 - 25 september 2010 22:23
Grottbert skrev:
en eur-pall ska klara 1000kg punktbelastning och 1500kg jämnt fördelad så om dina halvpallar är byggda på liknande sätt bör dom klara hälften av det.

en halvpall klarar lätt 1000kg om det är jämnt fördelat, har lastat motvikter till truckar på sånna och dom lättaste låg på 850kg :)
på normalstora pallar (har aldrig hört dom kallas eur-pall men det är säkert samma) så vill jag minnas att vi lastat en motvikt på 3 ton.
Kanske finns olika hållbara pallar men dom vi hade såg ganska ordinära ut i mina ögon så troligen är siffran på 1500kg jämnt fördelat ett absolut minimum och väldigt få pallar är i verkligheten så klena.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 26 september 2010 04:41
redrobjem skrev:
Måtten kommer vara 100*75*50 l b h. Det kommer sticka ut lite men det ska vara en tjock skiva under.

Men en halvpall är ju 80x60?
Vikten är som sagt inget problem i sig men det måste bära hela vägen runt ytterkanterna på akvariet. Så det hela beror på hur mycket det sticker ut och hur tjock skivan är (den måste vara extremt tjock)
#10 - 26 september 2010 05:16
Kan man stapla EURpallar på varandra? Och: Hur mycket kostar pallarna? Detta skulle vara överstyvt bra när jag får hem mitt 220liters.
#11 - 26 september 2010 06:44
roosterboy skrev:
Kan man stapla EURpallar på varandra? Och: Hur mycket kostar pallarna? Detta skulle vara överstyvt bra när jag får hem mitt 220liters.

Gå förbi och fråga på en byggarbetsplats om du kan få nån pall....Jobbar själv på bygge och det blir mindre och mindre att man säljer dom, Vi kastar alla pallar.
#12 - 26 september 2010 06:49
Danne_85 skrev:
Gå förbi och fråga på en byggarbetsplats om du kan få nån pall....Jobbar själv på bygge och det blir mindre och mindre att man säljer dom, Vi kastar alla pallar.

Allvarligt? :S Farsan knegar på K-rauta, tror du att sådana företag får in grejer på pall?
Gick in o kollade på någon leverantör av EURpallar, nya är ju SVINDYRA.
#13 - 26 september 2010 07:35
Har hört både att det inte gör något att akvariet sticker ut lite och nu att det måste ha stöd ända ut mitt 250 sticker ut 10 cm på varje sida och 3 cm i framkant och så klart vilar det på en skiva och frigolit detta har vart i gång 5 månader. Någon som vet vad som stämmer kanske någon som är grym på hållfasthetslära.
#14 - 26 september 2010 08:28
Roosterboy: där jag jobbade kastade vi oxå överblivna pallar, fast en av killarna sågade upp dom för att ha till ved hemma så det blev i praktiken aldrig några som kastades bort, men frågar du på rätt ställe kan du säkert få några.

redrobjem: alla kar är inte lika känsliga för om det sticker ut och kan mycket väl hålla, men ramkar tex är ofta byggda för att ramen ska ta upp alla vikt och om du då placerar akvariet på bottenglaset istället kan du absolut få problem. har du däremot ett mindre kar där bara sidorna sticker men front och bakstycke har stöd så är det sällan några problem, men kan man inte riktigt sin hållfastheltslära är det bäst att inte chansa ;)
#15 - 28 september 2010 05:39
Det är ingen ram på karet bara glas och det står på en 2 cm spånskiva.
#16 - 28 september 2010 18:45
2cm spånskiva är kanske lite svagt, spånskivor tenderar att bukta med tiden så till slut gör den kanske ingen nytta alls, dom är dessutom ganska fuktkänslig vilket rimmar lite dåligt med akvarium, iaf om man tenderar att skvätta lite ;) (går dock att täta med mycket lack)
hellre 2-3cm plyfa då, plus lite frigolit för extra utjämning.
Kan ju iofs klara sig utan skiva men känns kanske bättre att va på säkra sidan och överdriva den lite istället.
#17 - 28 september 2010 18:59
Jag håller med Fuzzop, jag slabbar som satan, och hade jag haft en plywoodskiva under hade den varit mos för länge sen!
#18 - 28 september 2010 22:02
Det är en mdf skiva (kom inte på vad det hette förut) och den är lackad i flera lager och på den en frigolitskiva.
#19 - 28 september 2010 23:20
Varför ska man ha akvariet på en pall? Skitfult och inte alls praktiskt.. eller? Varför inte leca-block isf?
#20 - 29 september 2010 04:42
Pallen är klädd i spänt tyg och än så länge har jag inte slabbat så pass att det kommit på pallen jag har trägolv så jag kan inte slabba hur mycket som helst oavsett.
#21 - 29 september 2010 05:29
redrobjem skrev:
Det är en mdf skiva (kom inte på vad det hette förut) och den är lackad i flera lager och på den en frigolitskiva.

Då ska det nog hålla aldeles utmärkt :)
#22 - 29 september 2010 05:31
Ja pallar är billiga och lecablock är dyra och precis lika skitfula så båda måste iaf döljas med nåt ;)
Bilagor:
#23 - 29 september 2010 05:32
Varför ska man ha akvariet på en pall? Skitfult och inte alls praktiskt.. eller? Varför inte leca-block isf?

Ja pallar är billiga och lecablock är dyra och precis lika skitfula så båda måste iaf döljas med nåt [;)]

Annons