375l SA/sällskap uppstart

#1 - 8 augusti 2010 21:20
Hej!

Börjar med att hälsa och en liten presentation, ny på forumet som man är. Har haft akvarium till och från under i princip hela livet men aldrig egentligen satt mig in i hobbyn särskilt djupt utan mest kört på sunt förnuft vilket oftast funkat bra. Satte upp mitt 95l för ett halvår sedan och började då fördjupa mig lite i akvaristiken och blev därmed sugen på nåt ytterligare och ffa större akvarium. Snubblade för en tid sedan på en annons om 3 akvarier, ett 375, 125l och ett 62l. Fullt utrustade och med en hel del krimskrams till ett kanonpris så det var inget svårt beslut att ta. De två mindre akvarierna får vänta lite men iaf det minsta kommer att agera yngelakvarium så snart jag får tid, för prio 1 är givetvis att sätta igång 375:an.

Tanken är SA biotop men jag kommer inte vara stenhård på biotopen när det gäller växterna och förmodligen kommer fiskbeståndet bli något orent också, siameserna får iaf initialt flytta över från mitt nuvarande. Störst fokus ligger på att inte hålla för stora fiskar, tycker det är fräckt med ett lite större akvarium med småfisk. Vidare håller jag helst fisk som är lättlekt.

Hårda fakta:
* 375l ramakvarie 150*50*50. På träklädd metallram och med hemmabyggd heltäckande ramp.
* Svart Aquael bakgrund beställd (så fort den kommer fyller jag upp med vatten).
* Belysning, 4*36W, lite blandade rör. Tror det är 2st lumilux cool white, 1st Aquarelle samt 1st sylvania grolux. Alla nya och fler finns för justering. Saknar dock reflektorer, något som måste åtgärdas snarast. Blå & vita dioder monterade som kvällsbelysning .
* Ytterfilter Aquael Unimax 500 plus 1500l/h. Ytterligare innerfilter finns tillgängliga för komlettering. Även UV finns om det skulle behövas.
* Substrat: Grövre engelsk sjösten (~3-6mm kanske) blandat med Julas blästersand. Under detta funderar jag på någon sorts växtsubstrat men lutar åt Kattsand av ekonomiska skäl. Kompletterar med punktgödning med lateritkulor.
* Inredning: Massor av kolsten (hoppas på snygg match med bakgrunden), en rödtonad lavasten, 3 hyfsat stora mangroverötter. En red moor rot kommer inhandlas för att monteras i mittenstaget och på så vis hänga ned från ytan.
* Näring: Kommer inledningsvis köra lite fjunigt med Happylife happyplant och happycarbo. Både mäsksystem (2*5l dunkar) och PMDD finns tillgängligt men jag tänkte avvakta lite med för mycket gödning innan det mognat in sig lite. I framtiden skulle jag gärna köra trycksatt CO2 men det beror på när ekonomin tillåter.

Kommentar:
Som ni ser är belysningen i minsta laget. Reflektorer till rören kommer fixas omgående, skulle dock gärna bygga något själv för att spara en slant så om någon har nåt tips på bra DYI mottages det gärna! Vad tycker ni om tanken att vara sparsam med näring och CO2 i inledningen? Tanken är att slippa alger givetvis. Tycker dessutom att många man läser om är lite otåliga både med växter och ffa fiskar, jag vet att det blir tufft men jag ska försöka ha tålamod och verkligen låta det balanseras ordentligt innan jag öser på mycket näring och fisk.

Hur ser ni på mixen Grövre sjösten och fin blästersand? Hardscapen jag tänkt mig är en "ö" med grus som "mark" och sand runtom som "vatten". Men jag kommer även blanda i lite sand i gruset, dels för det estetiska men jag har även en tanke att det kan isolera kattsanden/näringssubstratet lite och därmed få jämnare näringstillförsel nedifrån. Erfarenheter/kommentarer?

Växter (med reservation för felstavningar):
* Limnopholia Sessiflora
* Echinodorus Magdalensis
* Echinodorus Tenellus
* Echinodorus Red Flame
* Glossostigma Elatinoides
* Hygrophila Difformis
* Cryptocoryne Lutea
* Pogostemon Helferi
* Lysimacia Numiaria
* Myriophyllum Mattogrosso
* Anubias Barteri var. Nana
* Hygrophila Polysperma
* Ceratopteris Thalictroides
* Hydrocotyle Verticillata
* Microsorum Pteropus "Narrow"
* Vallisneria Americana
* Hygrophila Difformis

Kommentar:
Några växter kommer från mitt nuvarande kar men mycket kommer beställas redan på tisdag. Några synpunkter på urvalet (är som sagt lite ont om tid)? Har försökt undvika de mest ljus & CO2 krävande växterna men jag känner på mig att det kan bli tufft för några trots det. I skriven form kändes det helt plötsligt som mycket växter, tror ni det finns risk för växtsoppa?

Fiskar:
Bekräftade:
* Guppy (Pilotfiskar som kommer få flytta ut när akvariet gått in sig)
* Segelfensmolly. Till en början de 1+3 som jag har i det nuvarande karet men beståndet kommer succesivt ökas eftersom jag har gott om yngel av varierande ålder i 95l akvariet.
* Ancistrus. 1+1 som förhoppningsvis kommer leka en hel del.
* Otocinclus. ~5st.
* Siamesisk algätare. 2st.
Ej Säkra:
* Rödmunstetra. ~20-30st.
* Boliviansk Fjärilsciklid. ~5st.
* Corydoras ?. ~8st.
* Apistogramma ?.

Kommentar:
Vad tror ni om valet av stimfisk? Rödmunstetrorna sägs ju stimma väldigt bra och blir inte allt för stora och därmed kanske inte heller så yngelhungriga. Någon annan, aningen mindre och gärna lättlekt stimfisk, tar jag gärna emot tips om dock!
Den bolivianska Fjärilscikliden känns rätt säker då den verkar både tålig och lättlekt. Vill gärna testa någon Apistogramma också (troligen Cacadua), någon kommentar på den kombinationen? Ska dock vänta rätt länge innan ciklider inhandlas så jag vet att akvariet mognat ordentligt.
Vilken corydoras rekommenderar ni om jag vill ha en relativt liten men samtidigt lättlekt fisk? Kikar på Sterbai och Panda mest men det är rätt öppet.
Övriga tankar om fiskbeståndet eller tips om fiskar jag kanske förbisett?

Det var väl det viktigaste, frågor och kommentarer är varmt välkomna! Ska ordna guldmedlemskap snarast så jag kan lägga upp bilder. Ska ta nån bild och slänga upp på photobucket i morgon, det finns dock inte så mycket mer att se just nu än själva akvariet och en slarvig hardscape. Skulle också kunna göra en något tydligare skiss på scape:en om intresse finns, har en kladd nu.

Tjipp!
#2 - 8 augusti 2010 21:39
Rödmunnarna är rejält vackra, kanske de vackraste tetrorna jag haft chansen att se. :D
#3 - 9 augusti 2010 08:45
Ja efter att ha kollat in rödmunnarna på youtube känns valet rätt säkert, verkar stimma fint som tusan...

Verkar som att bakgrunden dyker upp idag eller imorgon. Kom just på att jag inte har silikon hemma
Vilken billig och bra sådan rekommenderar ni? Läste nånstans om clas ohlson men då jag söker på deras hemsida hittar jag bara en som är för utomhusbruk. Är det den som gäller eller har den försvunnit ur sortimentet och var hittar man i så fall lämplig silikon?
#4 - 9 augusti 2010 09:51
du behöver en silikon som inte innehåller antimögelmedel :)vet inte om den på clas ohlson men större brädgårdar brukar ha silikon som går ha i akvarium, läs på tuben, det står på den :D lycka till, ska bli kul att följa detta projekt :)
#5 - 9 augusti 2010 11:20
Jag tror "Classe" ska ha akvariesilikon, bara att kolla!
#6 - 9 augusti 2010 12:13
Som upplysning har silikonet som passar akvarium utgått från classes sortiment, slut på centrallagret och så. Jakten går vidare, k-rauta nästa!
#7 - 9 augusti 2010 20:06
K-rauta hade! Dessutom var posten väldigt effektiva idag så jag har hämtat och silikonat bakgrunden nu. Så det står på härdning. Måste säga att jag inte hade så hemskt höga förväntningar på bakgrunden som kostade futtiga 373kr (150*50 cm alltså), men den funkar riktigt bra. Som jag hade hoppats matchar den snyggt med kolstenarna. Lite plastglansig är den ju givetvis men det ger ju med sig med lite alger och sen kommer den inte synas på samma sätt när inredning och växter är på plats. Kul att äntligen komma igång!

Bilder finns nu här:
http://s837.photobucket.com/albums/zz292/CANDYFAR/375l%20SA/

Har dessutom i det närmaste bestämt mig för Corydoras Adolfoi vad det gäller pansarmal. Åsikter om denna fisk?
#8 - 20 augusti 2010 20:56
Uppdatering:

Karet är nu vattenfyllt sedan en vecka. Det blev några förändringar:

* Blev ej nöjd med substratet så istället för kombon nämnd tidigare blev det 1-2mm sand i hela karet med ett lager coop xtra kattsand i botten för extra bakterieyta samt lite näringstillförsel. Den sand jag hittade, och fick till ett riktigt bra pris dessutom (50kr/25kg), är "Sikfors blästersand". Något mörkare och mindre röd än råda tror jag.
* Reflektorer är införskaffade, fick faktiskt en bunt gratis av en vän.
* Växtlistan har genomgått en del smärre förändringar så dessa finns nu i karet:
Echinodorus Magdalensis, Hygrophila Difformis, Cryptocoryne Parva, Pogostemon Helferi, Hemianthus Calitric, Ludwigia Peruensis, Myriophyllum Mattogrosso, Riccia Fluitans, Vallisneria Americana, Ceratopteris Thalicroides, Ophiopogon Kyoto. Samt en del hornsäv.
* Just nu simmar ett par Ancistrus samt ett gäng guppys som inkörningsfiskar.

Har som sagt 4*36W i karet (0,38W/l) som är i svagaste laget. Kikar på en 2*54W T5 som komplettering. Skulle då hamna på 0,67W/l vid fullt ös, skulle det vara overkill med tanke på att jag inte har CO2 utan bara kör EC?
#9 - 20 augusti 2010 20:57
Bilder finns förresten men jag struntar i photobucket, betalade in goldmedlemsskapet idag så det borde inte dröja så hemskt länge innan jag kan posta direkt i tråden.
#10 - 20 augusti 2010 21:21
Har läst din inledning just nu, vi har mycket gemensamt! Men jag var där du är nu 2005.

Kommer med fler inlägg snart, men vill hålla dig on-line.
#11 - 20 augusti 2010 21:42
Ja, hmm trodde jag hade trådar med bra information, men de är för långa och svårlästa.

Eftersom du verkar vara intresserad av växter i kombination av SA så tror jag att den här tråden kan vara av intresse för dig http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=132974

Det karet är fortfarande igång och snurrar på bra.

Till skillnad från dig har jag ett väldigt begränsat antal växtarter, vilket är medvetet. Jag vill inte ha en växtutställning utan helst ett någorlunda naturligt utseende. Jag har även tagit bort alla finbladiga och nästan alla stängel växter, detta på grund av att det blir för jobbigt att sköta dessa växter.

Ja, nu kom ju jag med en massa pekpinnar[:o] Det var väl inte riktigt tanken, men de kanske kan resultera i en dialog där jag kan svar på dina frågor istället.
#12 - 20 augusti 2010 21:57
Kul med inut C90368, har redan läst en del av dina trådar och myst till youtubefilmerna med stort intresse men ska givetvis botanisera mer bland relaterade trådar.

Du har helt klart en poäng när det gäller växtsoppan. Kommer nog själv så småningom gå mot ett färre antal växter och mer biotopliknande miljö men såhär i begynnelsen vill jag gärna ha det så frodigt som möjligt, dels för det estetiska men också för att lättare kunna urskilja vilka växter jag tycker passar och inte. Har nämligen ett 95liters igång och dessutom ett 125l och ett 62l som står och väntar på framtida projekt, så plats för överskottsväxter kommer det finnas gott om.

Att pyssla med gallring och sådant är också något jag i nuläget ser fram emot, även om jag inser att jag säkert blir less så småningom. :)

Till saken hör också att de flesta vackra växtakvarier man ser har urtråkigt fiskliv och vice versa, så ambitionen är ett välvuxet kar med bibehållen fokus på fisklivet. Vad utfallet blir i framtiden får vi väl se :).

Tack för kommentaren!
#13 - 20 augusti 2010 21:58
Ser att du just nu läser min 400 SA tråd, kul:)

Den är lång...

Så jag går och kramar kudde nu[:-89]
#14 - 20 augusti 2010 22:12
Kul med inut C90368, har redan läst en del av dina trådar och myst till youtubefilmerna med stort intresse men ska givetvis botanisera mer bland relaterade trådar.

Du har helt klart en poäng när det gäller växtsoppan. Kommer nog själv så småningom gå mot ett färre antal växter och mer biotopliknande miljö men såhär i begynnelsen vill jag gärna ha det så frodigt som möjligt, dels för det estetiska men också för att lättare kunna urskilja vilka växter jag tycker passar och inte. Har nämligen ett 95liters igång och dessutom ett 125l och ett 62l som står och väntar på framtida projekt, så plats för överskottsväxter kommer det finnas gott om.

Att pyssla med gallring och sådant är också något jag i nuläget ser fram emot, även om jag inser att jag säkert blir less så småningom. :)

Till saken hör också att de flesta vackra växtakvarier man ser har urtråkigt fiskliv och vice versa, så ambitionen är ett välvuxet kar med bibehållen fokus på fisklivet. Vad utfallet blir i framtiden får vi väl se :).

Tack för kommentaren!

Ja där ser man, precis när fingret var på "GOD NATT" så han du före!

Jo, det där med växter är lite try and error, man måste hitta det som som fungerar i sitt kar. Mitt 400 har hyfsat med ljus och det mesta fungerar rent teoretiskt. Men det är en begränsad plats och det gäller att hitta sina favoriter som fungerar i längden.

Det bästa råd jag kan ge är dock att plantera växterna där de ska stå! Jag har inte planterat om mitt kar på över två år. Men jag har däremot rensat bort massor av växter som spridit sig där jag inte vill ha dem.

Mitt problem idag är att jag har för mycket växter, senaste vattenbytet rensade jag säker ut växter som skulle ha kostat hundratals kronor att köpa nya.

PS: Det verkar vara många som läser mina trådar och tittar på filmerna, men det är få kommentarer, kan du berätta varför?
#15 - 20 augusti 2010 22:59
Precis så jag tänker också, min erfarenhet är att växter kan vara lite lynniga. En växt kan funka skitbra i ett akvarie som egentligen har dåliga förhållanden för just denna växt och samtidigt inte gå alls där den "borde". Jo, scapen jag har nu har planerats ett tag och växterna är planterade med tanke så förhoppningen är att de ska kunna växa där de står. Men tålamodet brukar ju ha en förmåga att svika förnuftet så vi får se hur det går... :)

En liten update så här innan sänggång: En Siamesisk algätare har flyttat in. Hade två i 95'an som vuxit till sig en del med resultat att den ena var rejält hunsad. Egentligen lite tidigt för inflytt men guppysarna verkar trivas och eftersom siameserna inte går så bra ihop känner jag att jag kan avvara en. Dessutom har jag givetvis en del begynnande algtillväxt, som väntat, så det är trevligt att se hur siamesen hugger in på käket direkt! :)

En annan rolig nyhet är att ancistrusarna lekt. Det gick verkligen fort! Hanen har sedan dag 1 mest sysslat med att gräva en grop under en av rötterna och inte synts till så mycket medan honan frossat runt. Så misstanken har ju funnits och planer på att stoppa ned ett rör av nåt slag för lek har även också funnits. Men nu hann de före och lyckligtvis valde de roten som jag medvetet placerat så jag har insyn från sidan in i grottan. Så med ficklampa kan jag tydligt se hur de små ynglen ligger och viftar runt med än så länge feta gulesäckar. Ska ordna foto. Det är ju ingen sensation med Ancistruslek men givetvis ett tecken på att nåt står hyfsat rätt till däri. Dessutom är det ancistrubrist på zoobutikerna här i stan har jag förstått, så priserna ligger rätt högt. Har jag tur med timingen kommer jag sålunda kanske kunna byta in ett gäng yngel när det börjar vara dags för lite mer fisk. :)
#16 - 20 augusti 2010 23:03
Angående brist på kommentarer i dina trådar. Är själv rätt ny här så jag har inte fått nån riktig pejl på läget här men generellt så verkar det kommenteras och ffa diskuteras rätt lite, särskilt när det gäller "svårare" grejer. De trådar med mycket kommentarer verkar vara mer av chatliknande och OT-fyllda trådar. Inget ont i det iof, mer av ett konstaterande.
#17 - 1 september 2010 22:54
Uppdatering, nu med bilder då mitt guldmedlemsskap gått igång!

Är nu inne på dag 29 sedan uppstarten. Måste säga att det gått förvånansvärt bra men förr eller senare kommer väl motgångarna/utmaningarna (beror på synsätt, he he).

Fler växter har tillkommit men än så länge är det ingen superfart på tillväxthastigheten (dock helt ok med tanke på att det är så nystartat). Har som tidigare konstaterats inte så hemskt bra ljus och har bara kört EC därtill. Har idag silikonat en DIY diffusor och kommer börja koka mäsk så fort jag har tid för blandning och montering.

Har använt en hel del filtergojs från mitt lilla akvarie, tillsatt en skvätt filterbakterier på flaska och tagit det lugnt med fiskbelastning och matning så jag har inte haft tillstymmelse till nitrit. Därför fick mina vuxna segelfensmollys (1+4) flytta in lite tidigare än tänkt och det blev ett lyckat drag för de har gått hårt åt den lilla algtillväxt jag hade börjat märka av.

Har som sagt fått lek på ancistrusarna, "Stök-Orvar" (den vuxne hanen) började direkt gräva under en rot och bara 3 dagar efter inflyttning fanns där rom. Så nu simmar minst 15 små rackare runt däri, är glad att jag inte föll för frestelsen med svärdplantor. Har bara magdalensis och den har väl fått vissa märken men å andra sidan växer den som tusan så de ska nog inte hinna med.

Har också funderat mer på vilka fiskar som kommer att inhandlas framöver och lutar åt:
6-8 Cyordoras Adolfi
3-6 Apistogramma Cacatuoides
3-6 Mikrogeophagus Altispinosus
5-10 Otocinclus Macrospilus
Tillsammans med fler segelfenor som står på tillväxt i det lilla karet.
Börjar vara lite tveksam till tetror ändå men framtiden får utvisa hur det blir med den saken.

Det som står planeringslistan nu:
* Fixa mäsksystemet.
* Börja med PMDD (har kört standard tropica och flaskan får nog ta slut först)
* I mån av ekonomisk möjlighet förbättra belysningen.
* Skaffa mer fisk
* Börja gallra ut de växter som inte trivs/passar när växtligheten tilltar, är lite grönsakssoppa nu.

Slänger upp lite bilder:
1: Katta är galet förtjust i ancistrusmalarna.
2: Blivande mäsksystem, kör alltså en powerhead i halvliters flaska, kommer att kunna dölja det rätt bra med denna konstruktion.
3: Peak in i ancistrusnästet just innan ungarna flyttade ut.
4: Helhetsbild.
5: Med nattbelysning, vita och blå dioder.

Kommentera och tyck gärna!
#18 - 3 september 2010 20:05
Mäsken verkar funka bra, bubblar på med 1 bubbla/sek. Verkar inte som att ph påverkats nämnvärt hittiös iaf men jag ska hålla ett öga. Diffusorn hinner inte riktigt ned dock, det samlas en hel del oupplöst gas i flaskan jag använder. Bör jag sätta på en starkare pump kanske, har bara en fluval 2? Hjälper det mycket med bubbellösningen om jag sätter i filtervadd? Eller ska jag försöka leda gasen genom ytterfiltret kanske, och hur kopplar man det bäst i så fall? Nån som har nån input?
#19 - 16 september 2010 23:04
Dåligt med svar på frågorna men jag löste det genom att trycka i filtervadd i reaktorflaskan, minskade gasansamlingen rejält (aktuellt nattetid alltså). Dessutom har jag uptäckt att min rigg, helt omedvetet, självtömmer gasen på ett bra sätt eftersom den kan stiga uppåt genom pumphuvudet när det blir för mycket. Så jag är rätt nöjd med lösningen som det är.

Tillväxten har iaf tilltagit märkbart måste jag säga. Man är ju lite hemmablind och märker inte att det växer så mycket när man sitter där och glor dagligen, men när jag kikade på helhetsbilden ovan är det en rejäl skillnad vid det här laget. Ska ta och fota mer vid tillfälle och slänga upp. Tyvärr har jag de senaste dagarna fått en del algproblem, ffa med såna där små gröna prickar. Förmodligen beror det på ojämna CO2 värden jag haft då jag justerat mäskanläggningen och lagt dit en till 5L-dunk. Hoppas det går till sig av sig självt.

På fiskfronten har det inte hänt så hemskt mycket. Mina inkörningsguppies har fått flytta till en kompis. Det som har tillkommit är ett par Apistogramma Viejita, eller snarare HADE för hanen fick tyvärr ett svullet öga och gick bort efter kanske en vecka. Nu får honan gå själv ett tag men hon verkar må toppen än så länge iaf.

På tisdag kommer jag beställa lite fisk genom min butik. Har en ganska ansträngd ekonomi för tillfället men det känns rätt tomt i karet så fisk får gå före toapapper och annat sånt onödigt (fniss), det gäller att ha sina prioriteringar på rätt ställe. :)
Kommer dessutom få både kompispris och kunna byta in både ancistrusyngel och växter. Får se vart förhandlingarna landar men det som är säkert är att jag beställer ett gäng corydoras, antingen Julii eller Schwartzi (Adolfoi som jag var inne på var tyvärr ruskigt dyr hos leverantören) samt ett gäng Bolivianska fjärilar. Dessutom kommer jag snart att flytta in fler segelfensmollies, yngel som står på tillväxt i mitt gamla kar. Har faktiskt fått ganska schysst färgvariation på ynglena, från helvita/silver genom gula till mer brunorange ton. Hoppas på en del ståtliga hanar i framtiden.

Tjipp!
#20 - 17 september 2010 08:42
Väldigt fint akvarium, skulle vilja se lite fler helhetsbilder nu när växterna börjat växa till sig (antar jag), samt på fiskbeståndet :) Blev det några kakaduor?
#21 - 28 september 2010 21:02
Här kommer en ny uppdatering. En hel del har hänt, särskilt på fiskfronten. Slänger in en hel del bilder!

Viejitahonan fick gå ensam ett tag för att jag ville se hur hon mådde så inte det var problem med vattenkvaliteten eller något innan jag ordnade en ny fästman till henne. Hon har lyckligtvis varit ruskigt pigg och kry så det blev en ny fin hane. De har nu dessutom lekt för första gången upptäckte jag igår, valet föll på stenröset i mitten där hon har ett krypin väl skyddat från mina stora ancistrusar. Ironiskt nog lekte de samma dag som jag ordnade grotta av kokosnöt men den får finnas kvar i karet för framtida bruk. Har nämligen stor lust att skaffa ett till par, funderar på Borelli eller Trifasciata. Mitt pH ligger för närvarande runt 6.8 så frågan är om det är lågt nog för att rommen ska klara sig men i skrivande stund fortsätter honan, vackert gul, att vakta för att ibland kika fram och spana efter mat. Så än verkar allt vara i ordning. Tänker sätta igång en artemiaodling, får se om jag kommer igång med det i tid.

Båda mina vuxna segelfensmollyhonor ynglade inom 24h för några dagar sedan så ny är det småttingar som pinnar runt i hela karet, omöjligt att räkna men säkert minst 40st. Viejitorna visar visst intresse men hänger inte riktigt med i svängarna nog bra för att få sig en munsbit. Har iaf inte sett dem ta något yngel. Dessutom har jag flyttat in ca 8 yngel sedan tidigare kullar i olika färgvariationer som växer och mår fint. De är duktiga på att smaska alger, särskilt när de är unga.

Min ensamma stackars Otocinclus som gått i mitt gamla kar länge har nu fått 5 lekkompisar och verkar väldigt glad för det. På kvällen när månbelysningen går igång är de särskilt aktiva och lattjar runt i "följa-john-lekar". Stödmatar med broccoli på nätterna som jag hoppas de äter av.

Ancistrusarna har fått en till kull, verkar som att det blev en ganska liten sådan - lyckligtvis för jag behöver verkligen inte fler. Har skänkt bort ett tiotal men det är fortfarande rätt många kvar. Vill egentligen inte ha dem i karet nu när jag börjat skaffa ciklider som jag vill ha lek på.

Ciklider ja, har också fått hem en grupp å 5st Bolivianska fjärilsciklider som fortfarande är rätt små, 3-4cm, men jag är redan stormförtjust i dem. De verkar trivas bra, särskilt kul är det att observera dem i månljuset för då verkar de dela upp sig i små revir medan de under dagtid rör sig mer fritt. De är redan nu kanonfina men jag ser verkligen fram emot att få se dem växa up och färga ut för att förhoppningsvis bilda par och leka en vacker dag. Hur stora är de när de sätter igång med lek?

Velade ju länge när det gäller Corydoras men valet föll till slut på Schwartzi. Tyvärr ska den vara svår att få lek på men en vacker dag kanske de sätter igång. Riktigt fina corys måste jag säga, skön stil på de gynnarna!

Ja det var väl allt nytt när det gäller fiskarna, börjar arta sig nu. Nu är det bara att njuta av utvecklingen. Kan hända att jag fyller på nåt stim, typ Oto's eller Cory's men mest sugen är jag som tidigare sagt på en till dvärgciklid men även bågfen eller nyckelhål finn i tankarna. Får se vart det landar.

Mäsksystemet börjar vara intrimmat och de flesta växterna skjuter på som tusan. Är väl egentligen bara Ludwigia Peruensis som går riktigt trögt och även Echinodorus Tenellus och Cryptocoryne Parva är lite sega. Men med lite mer tid så ska det nog växa till sig som jag önskar även om det redan nu är väldigt trevligt att titta på om jag får säga det själv. :)

Här kommer lite blandade bilder, har inte lagt ned så mycket möda på dem utan slarvsköt bara hit och dit. Hoppas det är till nöje ändå. Kommentera gärna, har varit lite dött med sådant, både ris och ros är välkommet!
#22 - 29 september 2010 19:09
Vad tror ni, blir det för trång med ytterligare ett par ciklider? Någon mindre ciklid, kanske en till apistogramma, kurvcuklid eller nyckelhålsciklid. Det är de jag tittar på men tar gärna emot tips på liknande. Fredlig, låter växter vara, gräver ej, leker gärna samt helst mindre än 20cm är väl kraven.

Fullständig invånarförteckning:
3 Segelfensmolly + ~8 ungfiskar + oräkneliga yngel. Kommer att begränsas till runt 5-10 vuxna så småningom.
5 Boliviansk Fjärilsciklid
6 Corydoras Schwartzi
5 Otocinclus Affinis
2 Ancistrus vuxna + okänt antal yngel.

Det känns inte så trångt just nu men många fiskar ska ju växa till sig.
#23 - 30 september 2010 21:31
Som jag anade blev det inget av leken, förmodligen det för höga pH:t som ställde till det. Honan har idag börjat simma fritt utan sällskap av några småttingar. Sen var det ju dessutom första leken så det kan ju bidra.
Har nu varit nere vid älven och lockat fickorna fulla av alkottar som ska hjälpa mig sänka pH. De ger ju dessutom lite te-färg på vattnet vilket jag gillar. Gjorde en liten hållare till kottarna av en sugpropp och en nederdel till ett filterutsug, slänger upp en bild av min enkla konstruktion. Ca 10 kottar slängde jag i som test, får se hur det blir med den mängden. Någon som har erfarenhet av hur många kottar man behöver i karet, detta är på 375l?

Tråkigt att få så lite respons, har över 500 visningar men bara 9 kommentarer. Nånting tycker ni väl? Vill gärna ha åsikter om min fråga i förra inlägget om vilka ciklider som rekommenderas och om de ryms?
#24 - 30 september 2010 22:06
Kan tyvärr inte ge några tips, men kan definitivt säga att bilderna var uppskattade.
#25 - 30 september 2010 22:40
Tack! Det är ju rätt suddiga bilder som togs i all hast. Hoppas jag får tid att exprimentera mer med kameran nångång så det blir bättre kvalitet. Dock kommer man då se algerna bättre he he... :)
#26 - 2 oktober 2010 16:30
Bilder på mina fina Viejitor.
#27 - 2 oktober 2010 16:44
Lutar just nu mest åt Kurvciklid som ytterligare ciklid.

Bolivianerna är ju ganska "veka" av sig vad jag förstått, finns det någon risk att Kurvcikliderna blir för tuffa mot dem, någon som vet?
#28 - 2 oktober 2010 17:03
Eller kanske Dorsigerus (Laetacara dorsigera) som också verkar vara ett alternativ. Någon som har erfarenhet av denna?

Skulle helst undvika en ciklid som främst har botten som levnadsområde så bolivianerna får ensamrätt och trygghet där.
#29 - 2 oktober 2010 18:04
Kurvcikliden kommer att fungera hur bra som helst, Dorsigerus har jag ingen personlig erfarenhet av, men om jag har uppfattat det rätt så är de och Kurvcikliderna ganska lika.
#30 - 2 oktober 2010 18:55
Snygga bilder! Fortsätt publicera!
#31 - 4 oktober 2010 15:25
Försökte knäppa bilder på mina Bolivianer idag. Gick sådär men nån hyfsad bild blev det, dock inte nån lyckad där någon spänner ut sig. På en av bilderna ser man att 2st står och "stirrar ut" varandra, sen blev det lite piskande men inte långvarigt. Vore galet kul om de ville leka. Håller på att förbereda ett 62l lekakvarium.

Slänger också upp en bild på min modifierade kotthållare, nu rymmer den fler kottar. Någon som har pejl på hur länge man ska ha i kottarna, alltså hur länge de har effekt innan de är urlakade?
#32 - 4 oktober 2010 17:27
Snyggt kar. Hur har du gjort med mäsken? Hur har du fäst slangen som går ifrån mäsken till pumpen? Ska göra samma sak själv om ett tag och det är just det med insuget i pumpen som jag står inför som jag inte lyckats lösa. Har du nån bild eller väldigt bra beskrivning?
#33 - 4 oktober 2010 17:36
Tack!

Jag har gjort det enkelt för mig och lett gasen rätt ned i petflaskan som jag använder som reaktor. Där har jag en vanlig syresten som fördelar gasen till små bubblor och sen yr de runt och löses upp i vattnet med hjälp av en pump som skapar rörelse. Dock håller jag på att modifiera systemet lite så att jag ska ordna ett returflöde för oupplöst gas, som samlas i toppen av flaskan, upp till pumhuvudet. Håller på att härda silikon idag så i morgon när jag monterar ska jag fota lite!
#34 - 4 oktober 2010 17:39
Kul att det trillar in lite kommetarer, alltid roligare att ladda upp bilder och uppdatera händelserna då.

C90368, eller någon annan, var i akvariet trivs kurvcikliden mest att upehålla sig? Vore bäst om den gillar att glida runt i växtligheten i bakgrunden, där är det "ledigt". Lutar helt klart åt den, ska ut en sväng och införskaffa lite småsaker till det lilla 62l jag håller på att starta upp och då ska jag svänga förbi djurmagazinet och leta ciklider!
#35 - 4 oktober 2010 18:05
Någon som har pejl på hur länge man ska ha i kottarna, alltså hur länge de har effekt innan de är urlakade?

Står lite inför samma fundering. Slängde i ett gäng alkottar för ca en månad sedan och har gjort ett par vattenbyten sedan dess. Mitt PH sänktes från 7 till 6,5 ganska omgående. Vattnet blev rejält tefärgat. Nu tycker jag inte att vattnet blir riktigt lika mörkt efter vattenbytena. Dock håller sig PH runt 6,5 fortfarande. Verkar alltså som om kottarna hjälper att sänka PH:t fortfarande.

Jag exprimenterar i ett 80 liters mollyhotell. För tillfället går endast en ensam segelfensmolly där. Ska införskaffa ett par Apistogramma och några otocinclus så fort jag får tag i några här i byn.
#36 - 4 oktober 2010 18:06
Tack!

Jag har gjort det enkelt för mig och lett gasen rätt ned i petflaskan som jag använder som reaktor. Där har jag en vanlig syresten som fördelar gasen till små bubblor och sen yr de runt och löses upp i vattnet med hjälp av en pump som skapar rörelse. Dock håller jag på att modifiera systemet lite så att jag ska ordna ett returflöde för oupplöst gas, som samlas i toppen av flaskan, upp till pumhuvudet. Håller på att härda silikon idag så i morgon när jag monterar ska jag fota lite!

Förstod inte riktigt på din beskrivning så lite bilder vore bra. Hur är petflaskan kopplad till pumpen?
#37 - 4 oktober 2010 18:41
Så här ser det ut.

Jag har en stump trädgårdsslang mellan pumpen och pet-flaskan men det beror bara på att det passar mitt akvarie på så sätt (som du ser kan då pumpen "hänga" på strilröret till mitt ytterfilter och på så sätt minimerar jag utrymmet anordningen tar och gömmer den väl), annars kan man sätta utblåset från pumen direkt in i flaskan. Gör bara ett hål och silikona fast.
#38 - 4 oktober 2010 18:55
Så här ser det ut.

Jag har en stump trädgårdsslang mellan pumpen och pet-flaskan men det beror bara på att det passar mitt akvarie på så sätt (som du ser kan då pumpen "hänga" på strilröret till mitt ytterfilter och på så sätt minimerar jag utrymmet anordningen tar och gömmer den väl), annars kan man sätta utblåset från pumen direkt in i flaskan. Gör bara ett hål och silikona fast.

Men på detta sättet så pumpar väl pumpen in vatten i petflaskan? Vad tar allt vatten vägen ifrån petflaskan, men även koldioxiden? Jag har alltid uppfattat det som att petflaskan ska anslutas till pumpens insugning men du har ju gjort tvärtom. Förstår inte riktigt hur det går ihop.
#39 - 4 oktober 2010 19:13
Helt riktigt. Vatten pumpas in i flaskan och blandas med gasbubblorna från mäsken. Saken är den att hela pet-flaskans botten är bortskuren så det är helt öppet under. Hela tiden strömmar därmed en mängd vatten ut där nere som är koldioxidhaltig. Sen sprids den så småningom i karet, jag har ju utblås från ytterfiltret just bredvid. Jag vill ha ganska stilla vatten i akvariet så därför har jag valt denna lösning, annars är det ganska vanligt att man väljer att låta pumpen pumpa koldioxidlöst vatten ut rätt i akvariet. Man kan lösa det på olika sätt, fråga mig inte vad som är bäst, men det är nog mest en smaksak. :)
#40 - 4 oktober 2010 19:22
Idag har jag roat mig med att flytta över ett 18w lysrör från mitt gamla akvarie, som just nu agerar yngelkar, för att få lite extra ljus samt för att det var lite för mycket ljus i det karet (3x18w i 92l). Upphängningen blev av den enkla varianten, dvs virat ståltråd. :)
Får hoppas det inte rostar så mycket bara, annars är jag nöjd. Placerade det på den sidan med mest lågväxande och ljuskrävande växter där även fiskarna hänger mest pga att maten oftast trillar ned där.

Passade på att fota lilla karet också för det ska avvecklas. Vill ha bild på hur det ser/såg ut för redan ikväll tänkte jag slita upp rötterna och se om de passar i 375:an där jag behöver lite mer sånt. Lillkaret ska ersättas med ett marginellt större, dock ramlöst samt med blivande mossvägg, där jag så småningom har tänkt köra asientema med guramis.

Tog också bild på månskensbelysningssetupen som förra ägaren monterat i rampen. Vita och blå dioder blandat, själv tycker jag det är fantastiskt snyggt sken i karet. :)
#41 - 4 oktober 2010 19:26
Helt riktigt. Vatten pumpas in i flaskan och blandas med gasbubblorna från mäsken. Saken är den att hela pet-flaskans botten är bortskuren så det är helt öppet under. Hela tiden strömmar därmed en mängd vatten ut där nere som är koldioxidhaltig. Sen sprids den så småningom i karet, jag har ju utblås från ytterfiltret just bredvid. Jag vill ha ganska stilla vatten i akvariet så därför har jag valt denna lösning, annars är det ganska vanligt att man väljer att låta pumpen pumpa koldioxidlöst vatten ut rätt i akvariet. Man kan lösa det på olika sätt, fråga mig inte vad som är bäst, men det är nog mest en smaksak. :)

Okej då förstår jag, tack så hemskt mkt. Din lösning kommer nog passa den pumpen jag har mkt bättre. Har en pump som ligger som jag har tänkt använda. Känns ju nästan som att din version löser mest koldioxid, är det vanlig filtermatta du har tryckt in i bottnen på petflaskan?

Visa gärna din modifiering av returflöde sen också.

Om jag har fattat det rätt så är den versionen jag snackade om innan som är tvärtom jämfört med din, där är det väl pumpens uppgift att slå i sönder bubblorna med propellern?
#42 - 4 oktober 2010 20:01
Vill bara passa på att tacka för fina bilder på ett mycket fint akvarium. Härlig inspiration! :)
#43 - 4 oktober 2010 23:32
Tack Athena!

Getingen, japp det är vanlig filermatte. Är till för att stanna upp bubblorna så inte för mycket smiter ut nedtill samt hålla fiskarna ute, även om en del ancistrusyngel ibland hittar in. Ja, jag ska slänga upp bilder i morgon på returflödet. Är egentligen ganska enkelt, har gjort en kork till petflaskan som har två hål i stället för ett med en luftslang som jag ska leda upp till pumpen. Då får jag dels effekten av att pumpen slår sönder bubblor samt att all gas leds runt i systemet tills den är upplöst. Just nu måste jag ha korken lite löst skruvad så att överskottsgas kan läcka ut, annars får jag en stor ficka gas i petflaskan som bara förstör effekten.

Har gjort en mindre rescape. Har tagit 2 rötter från lilla karet och slängt ned. Placerade dem båda på höger sida där jag tyckt att det varit lite platt och öde miljö. Nu har jag alltså 3 rötter där så det gör att jag får mer djup och spänning samt att förhoppningen är att cikliderna ska trivas att glida runt i alla gångar och passager. De kanske tom hittar nån lämplig lekplats där. I övrigt har jag gjort en rejäl växtrensning och placerat om någon växt. Slänger upp lite bilder i morgon när grumlet lagt sig och alla växter sträckt på sig.
#44 - 8 oktober 2010 22:26
Getingen, som lovat men sent kommer ett par bilder på modifieringen. Som du ser har jag helt enkelt dragit en luftslang in i skumvadden som jag har vid insuget till pumpen. Det funkar riktigt bra, den mesta gasen dras in igen till reaktorn. Har faktiskt en hel del bubbel från växterna nu! :)

Slänger upp ett par bilder till. Har som tidigare sagt ändrat om lite i layouten även om det inte är några dramatiska förändringar. Gjorde en ganska rejäl växtrensning också så när det nu får växa till lite så blir det nog rätt bra. Har tyvärr lite bekymmer med alger men det är inte så farligt ännu. Beror nog på ojämna nivåer co2 och näring nu när jag grejat med mäsksystemet. Borde få en riktigt jämn och fin nivå nu framöver så länge som jag byter mäskblandning regelbundet.

Köpte idag lite frysta svarta mygglarver för att trigga igång apistogrammorna till lek igen men då jag kommer hem är honan borta. Blev först lite nervös att hon skulle vara dålig även om det vore konstigt då hon igår var riktigt het på att fria till hanen. Men till slut hittar jag henne, hon har nu valt kokosnöten som lekplats med fint igensopad ingång och visar bara nosen då och då. Får hoppas att hon lyckas bättre denna gång, pH är något lägre och mycket stabilare denna gång och så har hon ju en leks erfarenhet.
#45 - 9 oktober 2010 09:48
Gillar ditt kar, det är riktigt snyggt!
#46 - 10 oktober 2010 20:55
Tack så hemskt mycket C!

Var förbi butiken idag och såg att de fått hem kurvcikliderna jag bett om. De är dock väldigt unga och små så de ska få gå hos dem ett tag så ev transportbekymmer och sådant undviks. Ska bli kul att få hem, de var rätt fint färgade trots sin ringa ålder!
#47 - 16 oktober 2010 00:54
Verkar inte blivit någon lek nu heller, var nog bara så att honan bestämt sig för att hon gillade kokosnöten. Hon är dock ihärdig och försöker locka dit hanen så fort hon får tillfälle, spänner sig i olika vinklar och håller på.

Bolivianerna verkar närma sig könsmognad, en hel del uppvaktningsbeteende kan skönjas emellanåt och jag börjar vara rätt säker på att det är 3 hanar och 2 honor jag fått. Ska bli kul att följa denna utveckling.

Har haft lite algproblem och skaffat 3 små siameser som betar på bra. Tofsalgerna har de dock inte gett sig på än men det är ju den "snyggaste" algen så det gör inte så hemskt mycket. Hoppas de tar den också så småningom. Har haft lite bekymmer med syrestenen i mäsksystemet så den är bytt samt ett litet läkage i en koppling som är åtgärdad så nu ska jag nog kunna hålla stabila CO2-värden framöver.

Annars växer det på så det knakar, min nya aponogeton (osäker på vilken variant det är) blommar och anubias barteri är på g också. Ska ansa lite i helgen och kanske spela in en video och lägga upp.
#48 - 17 oktober 2010 16:02
Efter de justeringar jag gjort med mäsksystemet så verkar jag nu ha uppnått riktigt bra effektivitet, har rätt ordentligt champangebubbel i karet nu! :)

Kul att det växer så bra, minns att jag i begynnelsen av detta projekt var rätt oroligt för om ljuset alls skulle räcka till. Men med rätt sorts växter och mäsksystem så har jag inget att klaga på. Tror säkert kattsanden bidrar en del, har mätt upp fina järnhalter tidigare.

Har ingen vidare kamera men jag slänger upp några bilder.
Bilagor:
#49 - 17 oktober 2010 16:12
OJ! Såg just att ett par bolivianer har börjat putsa sten! Kul! :)
#50 - 17 oktober 2010 18:50
Jaa du, vad ska man säga... Det får väll duga, men har sett bättre :p Nejdå, usch vad fint det är, alldeles frodigt lummigt och supermysigt. Gillar dina apor och bolivianer stark de gör sig mkt fint i detta kar. Otroligt så snabbt det har nått denna exceptionellt fina scape.

Måste berömma dig för otroligt bra med info. och bilder i mängder det gillar vi alla starkt!

Särskilt som du inte fått så mkt svar som jag misstänker att du hade hoppats på, jag har en del sådana trådar själv. Du har faktiskt skrivit lite där och räddat icke svars sjukdomen... Haha

Bra jobbat bomba oss med bilder och info. och hoppas på fjärilarna nu då.

Nicke
#51 - 17 oktober 2010 19:54
Nu har de lagt rom! Tyvärr var jag tvungen att sticka iväg på fotbollsträning så jag missade själva romläggningen men förhoppningsvis får jag fler chanser.

Honan vaktar nu träget. Försökte locka fram mamma och pappa ancistrus (10 & 15cm) med algtabletter så de inte ska mumsa i sig rommen. Ynglena de har i karet är än inte stora nog för att utgöra ett större hot, de är alla under 2cm än. Mamman var inga problem och har fått flytta till mitt 105l-kar men pappa ligger och trycker i sin grotta under en rot, kanske har han rom eller yngel han ligger och fläktar för det var ett tag sedan jag såg honom framme. Ska hålla ett öga öppet när månbelysningen kickar igång, då brukar han vara mer aktiv. Ska se till att den får vara igång hela natten så bolivianhonan får en god chans att vakta.

Hon fick bekänna färg nyss när jag matade med räkmix och alla fiskar scannade hela bottenytan efter rester, tycker hon gör ett bra jobb för att vara premiär!

Har artemiaägg och kläckare hemma så jag ska försöka tima in kläckning lagom till ynglena blir frisimmande, om det kommer så långt. Kul med lite action i karet!
#52 - 17 oktober 2010 20:02
ApeviaX skrev:
Jaa du, vad ska man säga... Det får väll duga, men har sett bättre :p Nejdå, usch vad fint det är, alldeles frodigt lummigt och supermysigt. Gillar dina apor och bolivianer stark de gör sig mkt fint i detta kar. Otroligt så snabbt det har nått denna exceptionellt fina scape.

Måste berömma dig för otroligt bra med info. och bilder i mängder det gillar vi alla starkt!

Särskilt som du inte fått så mkt svar som jag misstänker att du hade hoppats på, jag har en del sådana trådar själv. Du har faktiskt skrivit lite där och räddat icke svars sjukdomen... Haha

Bra jobbat bomba oss med bilder och info. och hoppas på fjärilarna nu då.

Nicke

Hej du och tack för berömmet! Är själv lite förvånad över hur fort det har gått att få igång växtligheten till den scape jag hade planerat. Förutom lite algbekymmer på slutet som jag har under kontroll så har jag inte stött på några större motgångar vilket är skönt. Nu börjar karet kännas rätt "klart", behöver bara komplettera med en rödaktig växt som växer bättre än min ludwigia peruensis till höger om heteranthera zosterifolian. Där är det lite glest. Har också en stor fin red moore rot som kanske ska få ta plats uppe i vänstra hörnet, den ligger och vattenmättas i en balja nu så jag ska prova ut den när det är klart.

Ja det har varit lite dålig respons i tråden men jag ser detta även som en liten blog för min egen del så att man kan gå tillbaks och se vad man gjort och när. Kul att se skillnad på växtligheten från gamla bilder, man blir ju lite hemmablind när man sitter och glor på karet i stort sett dagligen och märker inte hur det förändras. Men givetvis är det roligast om man får lite respons också, får fortsätta bumpa upp tråden och tjata lite :)
#53 - 17 oktober 2010 22:37
Inte ens favoritmaten broccoli lockar fram ancistrushanen, han ligger definitivt och fläktar rom/yngel. 3:e kullen för detta par nu, tur att det är lätt att bli av med yngel. :)

En gullig grej är att bolivianhanen nu anslutit till honan sen nattbelysningen tändes så nu håller de stenkoll på att ingen kommer för nära rommen.
#54 - 18 oktober 2010 12:02
Det har varit en annorlunda händelseutveckling måste jag säga. Nångång under natten har min apistogrammahona bestämt sig för att adoptera hela romkakan och således jaga bort de vaktande föräldrarna. Hon har färgat ut helt och hållit ordentlig vakt sedan dess. Det hade förvisso varit kul att följa men det känns extremt troligt att hon skulle ätit den ev avkomman om de kläckts så jag bestämde mig för att hon får en tidig flytt till mitt mindre kar. Risken är ju att hon vid samtliga framtida fjärilslekar får moderskänslor och saboterar på liknande sätt.

Förstod att bandet mellan de bolivianska föräldrarna och rommen förmodligen var bruten och mycket riktigt blev det så att hela gänget högg in på en ägglunch nu när apihonan väl var borta. Tråkigt och lustigt på samma gång, men det kommer nog fler lekar framöver nu när de väl satt igång.
#55 - 18 oktober 2010 16:53
Tråkigt med rommen, men så sant har de väl börjat så trivs de ju och leker säkert mer. Knasig apisto. ungefär som en tik som löper och tror hon har valpar :p

Häftigt att se rommen på bild dock, har nog inte sett fjärilslek alls förut.

Nicke
#56 - 24 oktober 2010 21:14
Uppdatering.

Har nu fått några nya invånare i karet. 4st kurvciklider glider nu runt, riktigt små rackare på ca 3-4 cm. Det var rätt svårt att könsbestämma dem pga storleken men jag tror att det är 1 hane och 3 honor. Hade velat ha 2+2 men nu ska jag komplettera med en hane till så får jag 2+3 vilket känns lämpligt. Riktigt fina i färgen trots sin ringa storlek är de och när de får växa till sig lite blir de nog ståtliga.

2 gula äpelsnäckor har också fått flytta in. Rackarns vilka effektiva gynnare de är, de har, tillsammans med siameserna, putsat karet riktigt rent och fint. Tror att karet börjar stabilisera sig nu också, det växer på riktigt fint och alger hålls nu nere på låg och fin nivå. Förutom toffsalgerna men de är faktiskt rätt trevliga att titta på så det är helt ok.

Kommer inom snar framtid plocka ut trion yngelmaskiner, segelfensmollysarna. Kommer behålla ett gäng av de finaste ynglena men i övrigt ska jag ut med allihop. Tycker de är lite för flamsiga och tar för mycket fokus från de stillsammare cikliderna. Istället vill jag in med ett stort stim av något slag. Är mest sugen på smycketetra, Nannostomus marginatus, men den verkar vara svår att få tag för mig. Bilbukar vore rätt nice också.

Slänger in några bilder.
Bilagor:
#57 - 2 november 2010 01:23
En liten uppdatering.

Är nöjd som tusan med högra delen av karet men den vänsta har känts mer som en grönsakssallad nu när det vuxit till. För många olika sorter tätt inå varandra utan riktigt djup. Så jag tog ut vattenormbunken, klippte ned resten och satte i ytterligare en redmoore rot som hänger från vänstra hörnet. En riktigt stor och fin sådan med fastsnörad taiwanmossa på de grövre grenarna. Ett jädra piller det där med att snöra mossa på snirkliga rötter alltså, men förhoppningsvis är det värt det när det väl växer till på ett snyggt sätt. Har satt i en alternaria reineckii också men är inte helt nöjd med den, tycker den är överdrivet röd så det ser lite godispåse ut i karet. Förmodligen blir det så att jag låter stjärngräset breda ut sig längs hela den vänstra bakre delen men jag ska ge rödingen en chans för det kan ju bli så att den skiftar rödton lite och antar en behagligare färg i mitt kar.

Har som tidigare planerats tagit ut i stort sett alla mollys. Oj vilket lugn som spreds i karet! Har behållit de finaste ynglena men med tanke på den sköna stillheten som råder (2 räkor kikade helt plötsligt fram, trodde de var döda sen länge) så ska de få flytta vidare också. Känns lite tråkigt när man ynglat fram dem och fått så fina färger på dem men det kan inte hjälpas.

En bolivian har jag omtankesmördat, av någon anledning så var den en dag helt plötsligt supernere. Vet inte om det var sjukdom (syntes inget alls) eller psyiska problem men helt uppgiven och utan livsglädje var den. Låg bara på botten och såg blek och slö ut, bytte plats med långa mellanrum. Då fick den flytta till det lilla karet för jag tänkte att det kanske hade med revirsuppdelningen att göra, att han kommit i kläm mellan de två starkare hanarna. Men trots miljöombytet blev det ingen märkbar förbättring. Det lustiga var att när jag försökte håva upp honom visade han god energi i flykten men sen låg han bara där. Matlusten var inget vidare heller även om han tog nån matbit då och då som råkade singla förbi, så han magrade av en hel del också så till slut var beslutet enkelt. Har ju kvar 2+2 nu som jag hoppas är i par, har ju fått lek en gång så förutsatt att den bortgångne inte var inblandad där, vilket jag inte tror men det är inte helt lätt att hålla koll på vem som är vem, så borde det paret finnas iaf.

I övrigt tuffar karet på, det växer och bubblar så det knakar och fiskarna äter och mår gott. Har inte tagit några bilder att ladda upp för det blev en så stor växtrensning senast att det ser lite glest ut. Sen har inte nya roten mörknat så den ser fånig ut än plus att mossan på den måste få ta sig lite.

Mitt stora grubbel nu är vilka fiska jag ska komplettera med. Vill ju så gärna ha ett fint stim som kan glida runt bland växter och rötter och skapa lugn och fröjd. I början var jag inne på rödmunstetran men jag börjar tveka på den. Den känns lite för hetsig (fram o tillbaks, fram o tillbaks), stor (jo 5cm är för stort, vill ha nån på typ 2-3cm) och färglös. Är ute efter en stillsam, ordentligt stimmande och nätt och fin fisk. Kolglödstetran som jag har i det mindre karet är ett bra exempel, den är jag grymt nöjd med där, men det vore tråkigt att ha den i båda karen. Funderade på falsk/grön neontetra idag som ska vara lite mindre än den vanliga neonen och sägs stimma bra. Dock tycker jag att den ser rätt utspridd ut på de få videor jag kikat på och sen är den lite för lik den vanliga neonen, därför känns det lite fantasilöst. Smycketetran vore fin men den verkar vara omöjlig att få tag på här tyvärr. Har börjat snegla på boraras men det vore trist att svika SA-temat. Tar gärna emot tips på en liten stimfisk!

Då jag letat vanlig smycketetra är den enda varianten av nannostomus jag kan komma över beckfordi. Den blir dock 6cm men ett gäng sådana ska jag definitivt skaffa, de verkar riktigt sköna. Blir nog 5-10st sådana.

Sedan velar jag mellan Ap. Borelli och Ap. Hoignei, får se var det landar. Funderar även på Nyckelhålsciklider eller någon annan fredlig ciklid. Tips?
#58 - 2 november 2010 16:42
Härligt att följa dina funderingar och ditt resonemang.

Har inte direkt något att tillägga utan kan bra instämma.

Möjligen att jag kan tipsa om Kurvciklid i någon form, en fisk som har blivit bortglömd på senare år. Jag hade turen att få tag på ett gäng vildfångade som inte är så vanliga, men även "standard" Kurvciklider är helt ok. Det var sådana jag letade efter när jag hittade mina juveler av en slump.
#59 - 2 november 2010 20:12
Tack C, kul att folk orkar plöja igenom allt svammel. :)
Kurvciklid har jag, kanske varit otydlig, redan i karet. 4st väldigt unga rackare på 3-4cm. Ville få hem 2+2 men jag är rätt säker på att det blev 1+3. Får se om jag kompletterar med ytterligare en hane, de är dock, som du säger, inte helt lätta att hitta. Bad en butik beställa dessa men nu har de sålt ut de flesta och senast jag kikade in kunde jag bara se honor. Får se om någon mognar till sig och visar handrag. Men hur som helst så är jag nöjd med det valet och ser fram emot att få driva upp dem till vuxen storlek.

Vad tror du, eller någon annan givetvis, om att eventuellt kombinera vanlig kurvciklid med någon annan i samma släkte? Finns det risk för korsning eller annat trubbel?

Dagens nyhet är iaf att jag hittade ett litet par Borelli Opal i en butik utanför stan som jag slog till på. Har ju tidigare haft det lustiga problemet med att min Viejitahona tog över bolivianernas rom så därför tänkte jag att Borellin, som verkar anses den vekaste apiston, kanske inte ställer till med något sånt elände. Vill ju gärna ha en ap även i detta kar och kanske utökar till ett harem så småningom, nu hade han bara ett par inne.

På tal om det som hände med den stulna rommen så har jag en lite långsökt teori om att den slöa bolivianen som jag tog bort kanske var far till den romkakan som i sin kamp för att försvara sin avkomma kanske fick så mycket stryk av Viejitan att han blev både utpumpad och deprimerad och därav blev som han blev. Vem vet liksom...

Har ju sedan jag skaffade detta karet haft ambitionen att köra växtkar kombinerat med SA och det har ju gått bra så här långt måste jag säga. Börjar bli så som jag hoppades med fina växter och roliga fiskar. Dock är det så att efter jag fått sånt fantastiskt resultat (hittills iaf, ta i trä) med mitt mindre kar (länk i signaturen), där jag kör mer renodlad SA biotop med svartvatten, gått och funderat...

Det vore ju verkligen nåt att inreda detta kar mer biotopriktigt faktiskt. Slänga i finkornig sand, mer rötter, torv på något sätt, löv, kottar och plocka bort någon växtsort, möblera om lite mer huller om buller, dra ner på belysningen, flytväxter, massor av kokosgrottor. Mumma vad trevligt det vore. Lite bilbukar, & Pennfiskar, kanske nån läcker L-mal om man hittar en billig, större/ett till stim corys, en till sort apisto. Ja mumma! ;)
Bilagor:
#60 - 2 november 2010 21:15
Här försöker man vara seriös och svara och så när du påpekar det så kommer minnet tillbaka att du redan har kurvcikliderna[:o]

Men att jag inte kom ihåg kan bero på att du enligt mig har fyllt upp den kategorien av fisk. Kurv och Nycklar spelar på samma spelplan, medan Ap har en något annorlunda plan och inte konkurrerar med varandra.

Så var nöjd med dina Kurvciklider och inga funderingar på Nycklar eller andra liknande fiskar. Blir bara stökigt och problem.

Du har ett perfekt svartvattens kar på G, varför ha två likadana?

Fortsätt med växter och vitvatten i detta kar och njut av både och!

Jag kan lova att inom två år så har intresset för någon av varianterna minskat och då är det dags att fundera vidare.

Man ska inte glömma bort att det tar minst ett år eller två för ett akvarium att bli riktigt stabilt och visa sina för och nackdelar.

Jag har sagt det förut, det är en långsam och tålmodig hobby vi sysslar med:p
#61 - 2 november 2010 21:57
He he, men du ska ha tack som försöker iaf, tycker folk i allmänhet är lite dåliga på att tycka och kritisera här på forumet utan istället bara hyllar allt, hur det än ser ut.

Du har nog rätt i krocken mellan kurv och nyckel, ska nog hellre avvakta och troligen försöka lägga till en hane till av kurvisarna. Tror starkt på att de blir en favorit i karet när de växer till sig, är redan kanonfina som ungfiskar.

Rätt har du nog också i att jag ska lugna ned mig i min iver att köra svartvatten. Köpte en läcker mangroverot när jag köpte Borellis idag och satte ned den istället för den röda lavastenen jag haft. Blev verkligen ett lyft, känns helt plötsligt mycket mer SA än tidigare då det var lite för mycket färger med den stenen. Så det blev en liten hardscapekorrigering och jag tycker att jag fått en betydligt bättre homogenitet i karet med en fin övergång mellan de två halvorna, som förut var lite avdelade av spikbladen och hardscapekaraktären.

Så jag går nog mellanvägen och justerar karet pö om pö till lite mer SA-känsla men med bibehållen växtlighet. Gömde även en påse torv bakom en rot så tillsammans med den nya roten får jag nog lite smågul ton på vattnet trots allt. Ska nog se till att hitta en läcker flytväxt också så småningom.

Tror dessutom att det blev en smålämplig timing med en liten ommöblering när jag nu ska släppa i borellisarna så de kan hitta sitt eget utrymme i lugn och ro nu när de andra fiskarna blivit lite förvirrade. En Boliviansk hona verkar iaf hittat ett nytt favvoställe. :)

Pennfiskar och bilbukar står nu på tur! :)
#62 - 2 november 2010 23:02
Du skrev tidigare att du tänkte plocka bort dina segelfensmollys, vad innebär detta, flytta dem till ett annat kar, avliva dem eller något annat? (frågar eftersom jag själv har 3 black mollys som bara känns ivägen hela tiden, vill bli av med dem men känns fel att avliva bara för att smaken ändrats...)
#63 - 2 november 2010 23:15
Flytta, till lite olika ställen. Har dels en kompis som vill starta upp sitt första kar och gillar dem för att de är färgglada, fartiga och lätta att få yngel på. Sen har jag en annan kompis som får ta de fulaste och använda som levandeföda till sina malawis. Och till sist så är jag vän med en akvariehandlare som gärna tar emot de största finaste ynglena som blir över, segelfensmollys uppfödda utan salt är visst någorlunda attraktivt inom handeln. Har glott en hel del på karet ikväll iom det nya som hänt och blivit än mer övertygad om att de inte passar in, inte ens när de är få och små. Så de ryker allihop.
Bilagor:
#64 - 2 november 2010 23:17
En annan liten detalj som hänt som jag glömde nämna är att äppelsnäckorna fått flytta till mitt räkkar. De har tagit mycket stryk i skalet pga det något sura vattnet men ska ha all cred för det fantastiska städjobbet de gjort, karet är nu fritt från alla alger jag haft förutom en del tofsalger som visst har börjat ge vika också.

Vilket leder till en fråga, kan de bygga upp skalet igen efter att det fått lite frätskavanker? Bör man ge dem något särskilt kalkrikt som föda?
#65 - 3 november 2010 09:35
Det låter ju som ett bekvämt sätt att bli av med dem på :p

Tror dock inte min djuraffär kommer vara så intresserad i de vuxna (en skadad hane, ser ut att ha ett sår på sin högersida, en hona utan öga samt en enorm hane som var en hona en gång i tiden).
#66 - 3 november 2010 16:35

Vilket leder till en fråga, kan de bygga upp skalet igen efter att det fått lite frätskavanker? Bör man ge dem något särskilt kalkrikt som föda?

Broccoli, köp en påse frusna buketter på ICA typ.

Tina och lägg ner hela buketter, alla fiskar, räkor, snäckor osv som gillar grönfoder gillar Broccoli. Men det är bara Äppelsnäckorna som även äter de hårdare delarna, hos mig i alla fall.

Bra att du påminde mig:) det var ett tag sen mina burkar fick Broccoli, får bli det till kvällen.
#67 - 4 november 2010 20:36
Jo broccoli känner jag till, har och matar med :)

Har ju både räkor och äppelsnäckor i det lilla karet (~60l) och funderar på om marmorkross, snäckskalskross eller något i den vägen skulle göra någon nytta?
#68 - 16 november 2010 22:02
Kris och Katastrof!

Jag har uptäckt att jag har Camallanus i karet. Alltså små äckliga parasiter som lever i tarmarna på fisken och långsamt äter upp den inifrån. Dessutom sticker honorna ut ur analen på fisken så det är verkligen vidrigt.

Började leta orsak till att två kurvciklider på kort tid trillat bort. Nu har jag förlorat ännu en samt en boliviansk hona. Så det är lite deppigt nu men det ska nog gå bli av med. Har testat en sorts medicin som inte verkar göra någon större nytta men det är bara att fortsätta kampen. Tyvärr har jag det i båda karen...
#69 - 17 november 2010 18:13
Så här ser fiskar infekterade med camallanus ut. På den bolivianska fjärilscikliden ser man tydligt hur maskstjärtar sticker ut, detta togs just efter matning så då syntes det extra tydligt. På kurvcikliden, som är väldigt ung och liten, ser man mest hur kloaken är svullen. Efter första medicineringen jag testade, som inte verkar funka önskvärt, dog en mask hos en boliviansk hona och hängde ut en längre bit. Så jag fiskade upp henne och drog ut den och fick bekräftat att det var den parasiten. Knäppte ett kort på masken.
#70 - 18 november 2010 05:40
Usch fy, ser inte mysigt ut. :(
#71 - 18 november 2010 06:06
fruktansvärt tråkigt =/
#72 - 28 november 2010 01:35
Uppdaterar med en bild på min nya scape som nyss blev klar. Övrigt kommer utförligare när jag har mer tid att skriva.
#73 - 29 november 2010 22:39
Uppdatering.

Kampen mot camallanus är inte vunnen. Alla kurvciklider, 2 Viejitahonor, 2 bolivianska fjärilsciklider har alla dukat undan. Tar hu tid att testa medicin men de 2 jag kört hittills har inte gjort mycket verkan. Ska köra Sera Nematol härnäst.

När allt känns så deppigt med cikliddöden vad gör man, jo man piggar upp med en rescape! :)

Var inne på en butik och kikade lite på vilka mangroverötter han hade. Då hade han på gång några större så när jag återvände senare visade det sig att han fått fel i leveransen så de var storleken större än han beställt. När han dessutom inte var dyr på dem valde jag en läcker 70*40cm rot som han tog ynka 239 för, så tack vare priset fick en till rot hänga med också.

Passade på att torka mina andra rötter så lite tofsalger skulle ge vika så jag kunde i lugn ro pussla med rötterna på uppmätt yta på köksbordet. Så med gott om tid för kreativitet pusslade jag ihop en grundscape. Så nån dag senare satt jag igång med scapen, blir ju en del ändringar när man väl ser grejerna i karet. Jäkla kul att pussla och påta! Att linda mossa på red moore rötter hör dock inte till det man helst avsätter ett par timmar till, drygt det där.

Så efter ett tag kom jag till det ni ser ovan och är mycket nöjd. Har som fått till den där känslan av sydamerikansk träsk med rötter hit och dit. Har samtidigt behållt mycket av växtligheten, tog bara ut 3 olika växter som får stå i mitt räkkar. Tror att det blir riktigt läckert när mossan på rötterna tar sig och bakgrundsväxterna tagit lite höjd.

Mina 2 kvarvarande bolivianska ciklider, båda hannar, har flyttat till mitt mindre kar där de sällskapar med en sjuk viejitahona så att alla ska kunna medicineras lätt.

När det gäller fisklivet i övrigt ser det ut så här:
9 marmorerade bilbukar som trivs fint uppe vid ytan bland växter och rötter.
14 kolglödstetror som gör sig mycket bättre med nya scapen. Stimmar fint när de har lust faktiskt, trots avsaknad av större fisk.
5 Otocinclus
6 Corydoras Schwartzi som faktiskt börjat skimra i guld nu när de vuxit till sig, tror jag inte jag har sett på nån bild. Ursöta!
1 stor ancistrus och ~15 yngel
2 segelfenspleco (eller liknande, har inte kollat exakt) på ~20 resp 15cm som hamnat där av en slump. Fina men stora, får se om de får vara kvar.
1 Ap. Borelli, hane vars hona gick bort tidigt efter inflytt. Fortfarande liten men rätt fin. Ger dock ett mer korkat intryck än Viejitorna gjort.

Sen ska det in 4-5 nyckelhålsciklider på ~7cm. Ska få dem billigt och känner att jag vill ha nån tålig ciklid i karet som får agera indikationsfisk på om jag kommer ha kvar camallanus i karet vid fortsatt medicinering, de verkar ju bara ge sig på ciklider. Sen verkar de ju grymt fina och tror de skulle göra sig kanon med denna scape.
#74 - 12 december 2010 20:20
Nu har nyckelhålscikliderna flyttat in. 5st, 4 på ca 7cm och en lite mindre. Den lilla har ett missbildat öga och har väl hamnat lite på efterkälken vid matkampen, därav storleken. Jag hade inte hjärta att lämna stackaren ensam kvar i butiken så även om han ser lite lustig ut så fick han följa med. De hade både pricken och fenröta i butiken för en tid sedan så även om de är fullt friska nu så ser de lite medtagna ut, har en hel del fenförlust men det är på väg att växa ut. Fick dem till ett bra pris.

Hur som helst. De trivs väldigt bra och jag trivs med dem. De passar ruskigt in rent visuellt då de liksom smälter in bland rötterna och skuggorna. De är ju inte de färggladaste fiskarna utan har en mer subtil skönhet, dock måste jag tycka att de fått riktigt fin färg med gulsvarta fläckar som skiftar efter humör på bakkroppen. Sen är de så sköna och harmoniska, de 4 jämnstora håller ihop för det mesta och glider runt bland rötter och växter och kikar efter en munsbit. Är jättenöjd med dessa och funderar på att ev utöka gruppen i framtiden.

Det växer på fint i övrigt, ser riktigt mysigt ut nu. Har inte haft i mäskssystemet sedan jag rescapade, förutom en ynka syresten som fått puttra i lite småbubblor CO2-gas. Idag justerade jag den lite och satte på plats så nu är den ännu mer effektiv, så nu ska jag nog få bubbel i karet snart igen! :)

De har kampanj på kolglödstetror på DM nu, 10st för 99kr. Rätt bra pris för den här staden i alla fall och eftersom jag har 14st tänkte jag att det blir ett bra läge att utöka stimmet lite. Tycker de är riktigt härliga små typer som stimmar riktigt fint och smälter in fint med inredningen.

Nu har jag också bestämt mig för att det ska bli kakadua apistogrammor i karet. De lite mer naturliga som går i orange. 1+3 eller 4. Tror jag kommer att passa in bra, finns gott om grottor och revirmöjligheter för några honor. Jag tror och hoppas att det blir ett bra tillskott!

Designmässigt är det bara att låta det tuffa på nu. Kommer att linda på mer mossa på red moore rötterna när tillgången blir bättre, snart dags att ansa räkkaret. Sen är det bara att beskära och klippa ned det övriga så kommer det bli ännu finare när det tätnat till.

Fortsätter ju strida mot camallanus också men det känns som att favören tippat över till min sida. Räkmixen spetsad med maskmedel verkar göra rätt gott och snart kommer sera nematol på posten så då kanske jag kan bli av med det ordentligt.

Slänger upp lite bilder på karet och de nya invånarna. :)
#75 - 13 december 2010 12:25
Skitsnyggt. Hoppas sjukdomen ger med sig.
#76 - 14 december 2010 15:13
Ser bra ut.
#77 - 14 december 2010 18:14
Ser jättebra ut, speciellt arrangemanget med vattenspikbladen. Hur har du lyckats få det så "fluffigt"?
#78 - 14 december 2010 19:47
Ser ut som ett fiskparadis. :)
#79 - 30 december 2010 21:57
Dags för en uppdatering.

Jag har känt att inredningen på högra halvan av karet kunnat förbättras. Rötterna hamnade för tight mot framrutan så det blev ingen aktiv yta för fiskarna att röra sig på. Dessutom tycker jag det blev för mörkt längst ut till höger under hygrophila difformis.

Så jag möblerade om en gnutta, flyttade den främsta roten ut till höger och breddade rotpartiet så jag dessutom får en mindre symmetrisk fördelning. Byggde upp rötterna lite mer så det skapades ett system av lite större tunnlar under rötterna, finns 4 större ingångar åt alla håll. Så där gillar många firrar att glida, gibbices, nychelhål, pansarmalar och givetvis småancistrusarna. Så det blev lyckat. Nu blev det en bottenyta öven till höger där jag planterade lite glosso. Den växer på fint överallt glosson så et ska nog inte dröja länge innan jag har heltäckande matta.
[ATTACH=CONFIG]40745[/ATTACH]

Eftersom CO2systemet nu är igång så har växtligheten ökat i takt så jag har fått klippa ned både h. difformis och stjärnblad (heterantera zosterifolica). De är på bäg upp nu och blir tack vare ansningen buskigare än tidigare. Spikbladens toppar växer som tusan, nära centimetern varje dag. Så den tidigare busken var tvungen att trimmas. Tyckte inte riktigt jag hade haft någon form på den tidigare så där behövde jag klura ut nåt tjusigt. Det blev så att jag spred ut den bland rötterna så den liksom "vilar" och "faller ned" på och över rötterna. Skapade lite enhetlighet och placerade lite i vänstra rotkomplexet också. Så småningom har jag tänkt att de kan växa med skott mot varandra och sammansluta över den stora roten i bakgrunden. Blir nog en fin linje.
[ATTACH=CONFIG]40746[/ATTACH]

Har justerat lite i centerpartiet som kändes lite för kvadratiskt och kantigt. Så stenröset förlängdes en bit in mot storroten och de främre hörnen på rösena trubbades av så att det blir en mjukare linje, mer åt det triangulära hållet med en passage in mot vänster. Passade på att bygga in en grotta av kokosnöt till apistogrammor i röset. Det gjordes också i bakre vänstra hörnet. Där hade jag ett röse med större stenar så bottenytan var död och hela utrymmet lite kalt och ineffektivt. Så jag tog bort de stora och byggde ett röse med botteyta utanför. Blir som ett litet minilandskap man bara ser om man tittar in från vänstra kortsidan. Även där har jag byggt in kokosnöt. Är ganska skönt att kunna gömma kokosnöter på det sättet så de inte bryter av med sin klotrunda form.
[ATTACH=CONFIG]40747[/ATTACH]

I fiskväg så har nyckelhålsciklidernas fenor läkt riktigt fint. De är fortfarande förtjusande och jag har upptäckt att de har en riktigt färggrann och läcker kvällsmönstring. Har separata timers på lysrören så jag kan minska ljuset gradvis på kvällen. Så när jag har det jag kallar skymningsbelysning har jag bara ett 18W rör till vänster i karet tillsammans med diodbelysningen. Blir dunkelt och fint och fiskarna gillar det. Då blir nyckelhålen gula med svart mönstring. Svårt att få vettigt kort med så lite ljus men jag lägger upp en bild där det syns ganska tydligt.
[ATTACH=CONFIG]40737[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]40742[/ATTACH]

Har som jag skrev tidigare utökat stimmet kolglödstetror till 24. Blev kanon, de har skaffat sig lite rutiner också. Nånstans vid 2130 varje kväll samlas de om de varit spridda och börjar stimma fram och tillbaks. Rätt lustigt.
[ATTACH=CONFIG]40741[/ATTACH]

Har kollat upp mina bilbukar också. Hade ju beställt marmorerad men fick 7 av en annan sort och 2 marmorerade. Visade sig vara dvärgbilbuk. Rätt nöjd med det faktiskt men då DM hade inne några marmorerade köpte jag 3 kompisar till de jag har. Alla stimmar givetvis tillsammans men det blir en bättre visuell balans med 5+7 och så blir ju stimmet större också. Så det blev bra.

Av de apistogramma viejitorna jag haft i mitt mindre kar överlevde bara en ensam hona parasitattacken. Som jag förresten tror jag är på väg att vinna! Då DM hade en stackars tanig hanne inne som gick tillsammans med ett stort gäng bågfenor tyckte jag att han kunde få flytta till en lugnare tillvaro hos mig tillsammans med en tjej. Så de är som ett matchande par de två stackarna, men härliga att se glida runt och spänna upp sig. Det är nåt speciellt med dvärgciklider, de har verkligen ett skönt sätt. Lite lektendenser har de redan visat men jag är oroligt för att det kan finnas en risk för att parasiten fördärvat hennes fertilitet. Men det visar sig väl kanske.
[ATTACH=CONFIG]40743[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]40744[/ATTACH]

Lite bilder på koldioxidsystem som det är nu. Funkar klockrent.
[ATTACH=CONFIG]40740[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]40739[/ATTACH]

Nästa steg är ett gigantiskt vattenbyte pga medicinering. Sen ska jag få på mer mossa på redmoorerötterna. Ska ta och beställa en grupp apistogrammor. Är fortfarande inne på kakadua, 1+3/4. Har sett att jag kan få tag på Baenschi "inca" nu. Vet inte pris ännu men det är ju en skitläcker art.

Efterlyser era synpunkter på vilken apistogramma jag ska välja. Är ute efter en som kan gå i harem, vara lättlekt samt kunna gå tillsammans med viejita. De jag kan få tag på just nu är:
borellii ""Opal",cacatouides (de vanliga olika färgvariationerna), hippolytae, agassizii, iniridae, macmasteri, nijsseni, panduro, Baenschi "Inca", Steindachneri, Hoignei.
#80 - 31 december 2010 09:15
Vilken härlig uppdatering:)

Kul att få hänga med i hur du tänker, det ger uppenbarligen resultat att tänka dessutom, riktigt fint har du fått till det!

När det gäller val av Ap så kan jag hjälpa dig med att stryka ett antal från din lista.

borellii ""Opal" går bort för att den är för vek, trivs bäst som ensam Ap.

nijsseni går bort för den är monogam och du ville ha ett harem.

panduro även denna är monogam.

macmasteri går bort för det finns stor risk att de korsar sig med viejita.

En bra grundregel när man ska välja en Ap till är att försöka få så stor skillnad i kropp & fenform som möjligt jämfört med den man redan har. Hanarna brukar ha lättare att tolerera varandra då.
#81 - 31 december 2010 10:15
Varför finns det ingen "like-knapp" på zoopet som på facebook?
#82 - 7 januari 2011 17:04
Tack för inputen C. Är jäkligt sugen på baenschi men dels är den rätt dyr och vad jag hittat inte haremlekande i lika stor utsträckning som en del andra ap.

Det blir nog cacatuoides, hade helst fått tag på vf då de är bra mycket läckrare än avelsvarianterna. Finns dock inte hos mina butikers grossister. Cacatuoides är billig och går gärna i harem så det blir nog 1+4. Har ju ett mindre kar på 112l som står redo att ta hand om lekpar och mobbade fiskar så det ska inte vara några bekymmer. Har gömt 4 halva kokosskal och har gott om stenrösen och rötter så förhoppningsvis ska alla honor kunna hitta egna revir.

Beställer om en vecka, ska bli kul. Kan också tillägga att det fortfarande ser bra ut på parasitfronten, inga fiskar med tecken. :)
#83 - 7 januari 2011 21:10
Jag vet inte hur jag ska säga detta, men fan såhär får du inte hålla på, har sagt det förr och säger det igen. Alltså du skadar mitt självförtroende :p

Satan vad snyggt ditt kar är gillade din förra scape och även denna, det som lyfter den nuvarande mkt är att det ser så naturligt ut, det växer over under mitten bakom och rötter kors och tvärs lagom mycket av allt, som en ruta eller en bild från en riktigt scen i naturen. Sååå vackert :D

Keep up the awesome damn good work!

MVH Nicke
#84 - 7 januari 2011 23:31
hade helst fått tag på vf då de är bra mycket läckrare än avelsvarianterna

Det är vi många som velat ha, men verkar näst intill omöjligt att få tag på[:(!]
#85 - 8 januari 2011 23:18
Tack Nicke för det fina berömmet! Det värmer i hjärtat med så fina ord.

Inte så mycket nytt att rapportera om. Har äntligen tagit tjuren vid hornen och lindat mer mossa på red moore-rötterna, har haft problem med att malarna bökat loss mossan tifdigare så denna gång gjorde jag det riktigt tight och tätt. Ser ut som att detta kommer att bli bra.

[ATTACH=CONFIG]40991[/ATTACH]

Spikbladen växer som sagt kopiöst mycket så jag har redan kunnat länka ihop de två partierna så de nu bildar en enhet som sprider sig fint över nästan hela karet. Har klippt ned de längre skotten av Myriophyllum T. och planterat ned så jag kan få en fin buske. Den är lite svår den där växten, skulle nog egentligen haft mer ljus än vad jag har men den växer ok och är fantastiskt vacker i sin spröda form och eldorangea färg. Hygrophila D. är på gång med flera kronor så den kommer snart bilda en fin buske mellan spikbladen och vallisnerian till höger. Stjärngräset är på gång också men är lite skuggad så det tar lite längre tid. Glosson tätnar alltmer.

Börjar lockas av tanken att justera vänstra rotpartiet lite men vi får se hur det blir med det.

Jag är också sugen på att ev skaffa kurvciklid igen (de jag hade var kanon men de gick ju alla bort i parasiten) eller kanske ännu hellre kusinen dorsigera som med sina mer varma färger skulle passa in bättre. Får se om det blir redan vid den kommande beställningen eller om jag avvaktar lite.

Har fortfarande inte sett några tecken på camallanus så jag tror och hoppas att jag är av med skiten nu.
#86 - 9 januari 2011 10:56
Tack Nicke för det fina berömmet! Det värmer i hjärtat med så fina ord.

Och vet du vad det bästa är, det är endast ren och ram sanning, inte massor skitsnack för att verka schysst, utan jag tycker verkligen att det är så fint på det sätt jag beskriver :D

Gillar bilden mkt skarpt, den du laddade upp, och faktiskt (om jag får) så tänkte jag spara denna till min mapp med inspirationsbilder för mina egna kommande scape's?

Nicke
#87 - 9 januari 2011 20:58
Instämmer med Nicke, det har varit väldigt intresant och givande att följa tråden.

Mvh
toggaj
#88 - 10 januari 2011 01:26
Självklart kan du spara bilderna Nicke, bara kul att kunna inspirera andra! :)

Kul att du gillar tråden toggaj!
#89 - 10 januari 2011 23:16
Självklart kan du spara bilderna Nicke, bara kul att kunna inspirera andra! :)

Kul att du gillar tråden toggaj!

Underbart, har nu gjort detta och oj vad mkt ögongodis jag har fått ihop :)

Tackar

MVH Nicke
#90 - 16 januari 2011 20:59
Dags för en liten uppdatering.

Har inte hänt så hemskt mycket men jag har inte haft så tid att varken glo eller pyssla heller.

Först lite tråkiga nyheter, några bilbukar har gått bort. Först dog två pga ett ogenomtänkt beslut att sätta i en yngeldocka för lite mossodling. Dagen efter hade 2st kilat in sig mellan dockan och rutan och avlidit där. Sen har 3st till dött av okänd anledning. Min teori är att jag haft för dålig ytvattenrörelse. Det beror dels på att jag nu börjar ha rätt mycket växtlighet och rötter vid ytan. Har också fått lite ythinna, tidpunkten för att det började stämmer väl med inköp av nya rötter så jag tror det har med det att göra. Satte i ett innerfilter som sätter fart så nu ser de gladare ut. Ska ändra om lite i inblås och utsug från ytterfiltret snart så jag får bättre fart på ytan men just nu känns problemet löst såhär tills vidare.

Roligare nyheter är att när jag glodde lite idag upptäckte jag en kolglödstetra som var bra mycket mindre än alla andra. Köpte ju fler ganska nyligt 10st till men som jag minns det var de inte så här små och då skulle dessutom en stannat i växten. Så jag försökte räkna dem men det är ju inte helt lätt då jag har, eller snarare hade, 24st. Nu fick jag det till 25 alla tre ggr jag räknade. Så jag har nog fått ett yngel, kul!

[ATTACH=CONFIG]41307[/ATTACH]
Syns inte så väl men den lilla i mitten av bilden är den misstänkte. Han är ändå hälften av de övrigas storlek.

Nyckelhålscikliderna var ganska medtagna då jag köpte dem men nu är de kanonfina och har börjat finna sig fint i karet. Idag såg jag en del huvudryckningar så det kan vara lek på gång hoppas jag.

I övrigt tuffar det på, måste ansa växter ordentligt snart igen. Är särskilt nöjd med mossan på red moore rötterna, äntligen fick jag till lindningen så nu ser det kanon ut och kommer att bli bättre.

[ATTACH=CONFIG]41308[/ATTACH]
Mossa och även H. Polysperma som blir vackert rödtonad ju längre ytan och ljuset den kommer. Låter den lägga sig mot ytan men måste ansa ned den snart. Man ser även Ap. Viejita, en hona.
[ATTACH=CONFIG]41319[/ATTACH]
Spikbladen växer som tusan och behöver ansas. 3 Nyckelhål som för tillfället är lite bleka, de är inte så förtjusta i kameran. Kolglödstetran "längst bort" är ynglet(?).

På torsdag ska kakaduacikliderna komma in till butiken. Har sett till att de tar hem "grundformen", alltså inte någon double red eller annat tjafs. Dock kommer det ju vara långt ifrån skönheten hos VF. Bad dem också ta hem extra honor så jag får ett harem. Hon var osäker på om det skulle gå bra men det har gått bra när jag beställt via en annan butik så det löser sig nog.

Saknar en vettig kamera men jag ska ta och filma lite med mobilen, men det får bli när jag piffat till lite så det kommer senare...
#91 - 17 januari 2011 20:09
Ser trevligt ut, lite ansning så blir det perfekt!
#92 - 16 februari 2011 21:03
Liten uppdatering.

Kakaduorna kom, dominerade och flyttade. Tuff hane det där! :) De går nu som ensamma ciklider i svartvattenkaret, vilket iof var planen, där de förhoppningsvis kan få leka i lugn och ro utan att behöva bekymra sig om vem och vilka som ska hunsas. Följdaktligen är de bolivianska fjärislhannarna tillbaks i detta kar. Vet inte vad jag ska göra av dessa två gossar som förlorade sina honor i camallanusutbrottet. Tycker inte de passar in i detta kar med sina ljusa starka färger, nästan lite pastellaktiga. Får se vad jag hittar på.

Har äntligen fått ut de två siamesiska algätarna jag hade. De behövs inte längre då jag inte sett en alg på ett par månader typ. Dessutom var de nästan fullvuxna och alldeles för hetsiga för min smak. De går nu som inkörsfiskar i två nya projekt.

Oturen med bilbukarna fortsätter, senast var det en som hoppade ur vid senaste växtrenset utan att jag märkte något. Så jag är nere på 6st nu men ska komplettera upp stimmet för jag tycker de är stenhärliga. 5st otocinclus har flyttat in från lilla karet så jag har 10st här nu.

Nyckelhålen har nu börjat visa starka tecken på att ett par börjat bildas. Så de har börjat hävda revir och skaka skalle mot varandra, kul som fan! Är lite ambvivalent över hur jag ska göra nu, om jag ska flytta ut de övriga tre eller om de får gå kvar. Är ju verkligen en skön fisk med sitt stillsamma, blyga och nyfikna temperament så det vore på sätt och vis synd att bara ha 2. Å andra sidan kan det bli en tuff sits för de 3 oparade och paret kan nog behöva lite lugn så de kan leka. Någon som har några bra råd?

I växtväg inte mycket nytt. Fick en svärdsplanta gratis i en butik för den var lite trött. Släppte först ned krukan ett tag för att se om det var liv i den och den sken upp direkt så nu har jag planterat den bland rotkomplexet. Tror det blir kanon där, får över lite rödton till högra delen av karet och lite balans mot spikbladen som dominerar den delen totalt. Har identifierat den som Echinodorus Barthii (/double red) men är inte helt säker. Så här ser den ut iaf, lite dold här på bilden men den kommer nog buska upp sig rejält.
[ATTACH=CONFIG]42350[/ATTACH]

Mossan har nu tagit sig rejält och börjar behöva en ansning. Helnöjd med kontrasten mot den eldröda myriophyllumen som växer upp mellan grenarna, blev bättre än jag hoppats med den kombon. Vet inte om jag ska linda på fler grenar möjligtvis, någon som har en åsikt?
[ATTACH=CONFIG]42351[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]42352[/ATTACH]

Har bestämt mig för att nästa steg är att köpa in 5-6 Laetacara Dorsigera, de verkar kanonmysiga och jag tror de kommer att passa in perfekt färgmässigt också. Blir runt den 25:e de kommer hoppas jag.
Sen vill jag bli av med mina feta segelfenspleco också, de är mest stökiga och skiter så ruskigt mycket. Har en polare som ska göra om ett malawi till SA och jag tror det karet är på 960L så där kommer de ha gott om plats att sträcka ut. Istället skulle jag vilja ha in någon sorts grenmal, helst en variant som inte blir så stor så där tar jag gärna emot tips!

Har ingen vettig kamera hemma men jag filmade ett klipp med mobilen som blev lite suddigt men jag hoppas det uppskattas ändå.

#93 - 16 februari 2011 21:17
Slänger upp hel helvy över karet också, var ett tag sedan.

[ATTACH=CONFIG]42353[/ATTACH]
#94 - 16 februari 2011 21:51
Jag tror nog att du kan låta alla Nycklar gå kvar, de brukar inte vara så svåra på varandra. En av fördelarna med Nycklar.

Jag är ganska säker på att jag har ett gäng Farlowella gracilis i mitt 400 kar. Inte säker eftersom de köptes vildfångade under namnet Farlowella sp. Uppenbarligen finns det en hel uppsjö av olika grenmalar som är svåra att skilja på. Kolla den här länken http://www.fishbase.se/NomenClature/ScientificNameSearchList.php?crit1_fieldname=SYNONYMS.SynGenus&crit1_fieldtype=CHAR&crit1_operator=EQUAL&crit1_value=Farlowella&crit2_fieldname=SYNONYMS.SynSpecies&crit2_fieldtype=CHAR&crit2_operator=contains&crit2_value=&group=summary&backstep=-2

Men jag gillar dem, de lilla man ser av dom eftersom de är nattaktiva. Enda problemet är att de går på Svärdplantornas blad på samma sätt som Ancistrus, men inte lika brutalt.
#95 - 16 februari 2011 21:53
Höll på att glömma karet!

Helt i min smak, ser bara så mysigt ut.
#96 - 17 februari 2011 11:11
Tack C för input och kul att du gillar karet! Då får de övriga nycklarna gå kvar tills vidare, jo de är en klar fördel att de är så lugna. Verkligen förtjusande ciklider.

Mailade in en beställning på 6st dorsigera idag. Gracilis verkar fin. Har kollat upp släktet Rineloricaria och det finns en röd variant av dessa som verkar fräck och inte blir så stor. Ska läsa in mig mer på den men den verkar finnas hos grossisterna så det kan nog vara något. Kanske en liten grupp på 3-4 så man kan få yngel, vore kul!
#97 - 17 februari 2011 17:50
Den sistnämnda hör kanske till pisksnärtmalarna, har inte riktigt ordning på malröran. Lattjo verkar de iaf, kanske slutar med en gren och några pisksnärtar. Men det blir först när jag blivit av med segelfensplecona så jag hinner fundera på det där.tips och råd är alltid välkomna.
#98 - 23 februari 2011 21:35
Glada nyheter!
Nyckelhålscikliderna som parat ut leker! :)
De har eskalerat sitt uppvaktningsbeteende över tiden samtidigt som jag gött dem lite extra med bladat käk. Gjorde VB med torvfiltrerat lite kyligt vatten häromdagen och idag var de riktigt uppspelta. Såg honans äggledare när jag matade dem, så jag förstod det var på gång och nu håller de på och lägger en riktigt fin kaka. Ska bli kul att se om äggen kan få klara sig, ska köra månbelysning hela nätterna så de får lite ljus iaf.

[ATTACH=CONFIG]42549[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]42550[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]42551[/ATTACH]

#99 - 23 februari 2011 21:57
Och nu ser jag att även viejitorna satt igång i andra hörnet av karet. :)
#100 - 23 februari 2011 23:10
#101 - 24 februari 2011 09:34
Börjar ett par så kommer ofta andra efter:p

Nu får du några spännande dagar framför ditt fina kar!
#102 - 24 februari 2011 10:20
Ja det blir spännande att följa utvecklingen. Rommen låg kvar i morse iaf, med honan flitigt vaktande och fläktande.
Bilagor:
#103 - 24 februari 2011 10:53
Halloj MW!
Vill bara chima in och säga att karet ser helsnyggt ut - verkligen lummigt och mysigt! A. viejita är värre än guppy, så där har du en kaviarfabrik av rang. Du kommer att se massor av halvstora yngel i omgångar när du minst anar det, de har en jädra förmåga att klara sig på egen hand när föräldrarna lägger nytt!
Kul att se nyckelhålen leka också, de kan ju vara lite trögstartade - vrålfint!:)
#104 - 24 februari 2011 15:09
Jo det vore kul om det skulle överleva lite yngel. Kanske kan det så småningom bli så att jag sätter igång yngelkar och börja driva upp fisk men så här vid de första lekarna tycker jag att det är roligare att allt sker på naturligt vis och att ciklidmammorna ska få valla sina små.

Tack för de fina orden, kul att ni gillar karet! Är helnöjd, tycker det växer riktigt fint och att jag fått till en både snygg och funktionell inredning.
#105 - 2 mars 2011 23:18
vad har du för bottenmaterial funderar på att byta i mitt.
#106 - 3 mars 2011 09:25
Längst ned har jag ett lager med coop xtra kattsand, en sån bränd variant som inte blir lera utan fungerar som effektiv depå till nytoobakterier och löser även en gnutta mineraler och järn som växterna gillar.

Ovan det ligger blästersand, en lite grövre variant än de vanliga man hittar på tex jula. Tror kornstorleken är 0,8-1,2 ungefär. Alltså rätt lik vanlig rådasand.
#107 - 3 mars 2011 09:29
huur kan jag ha missat detta! fasen waves! ditt kar är ju som en dröm! fullkomligt älskar! way to go!
#108 - 3 mars 2011 10:02
Det blev inget av nyckelhålens rom, många ägg blev vita och de åt efter ett par dagar upp allt. Tror de befruktat dem dåligt men det var ju första leken så det var inte oväntat. De har redan visat tendenser till ny lek så de ska gödas lite så blir det nog nytt försök snart.
#109 - 3 mars 2011 15:16
Igår koppade jag in 6st Laeracara Dorsigera förresten. Bleka och försiktiga än givetvis, hoppas de kommer att trivas. De har iaf gjort gott intryck med sin lugna glidande stil.

Nu är fiskpopulationen klar. Är ett litet överskott just nu, ska ut med bolivianerna och gibbiceps bara. Har släpat hem ett 540-kar som ska fyllas så fort jag får ordning på någon sorts bänk till det. Tänkte att det blir perfekt för gibbicepsen att bajsa i tills min polare får ordning på sitt stora kar som ska konverteras från Malawi till SA.
#110 - 5 april 2011 16:10
Uppdateringsdags.

Nyckelhålen har försökt en andra gång också men den gången var rommen bara kvar en enda natt. De lade den på en annan sten som var mer lättåtkomlig, så min gissning är att den hamnade i en gibbicepsmage. Nu blir det nog ingen lek på ett litet tag för dem för Dorsigerorna har frisimmare i samma område. De behövde alltså bara en månad i karet innan de kom till skott och det är ingen liten kull heller. Måste säga att jag, med reservation för min ringa erfarenhet av yngelvård, är riktigt imponerad av hur flitiga de är. Först byggde de små gömställen med gropar som de flyttade larverna mellan och nu vallar de runt med stenkoll på läget. De verkar vara jämnställda firrar också för de turades om både med vakt av ägg och larver och nu hjälps de åt att vakta frisimmarna. Väldigt aktiva är de också, iaf jämfört med de apistogrammor jag haft lek på.

[ATTACH=CONFIG]43721[/ATTACH]
Dorsigerahane i lekdräkt

[ATTACH=CONFIG]43722[/ATTACH]
Med yngel blir de riktigt mörka, bara fenkammen och ett band över ögonen som är ljusa.

[ATTACH=CONFIG]43723[/ATTACH]
En hord yngel och det där är inte ens hälften.

Dessutom har en kakaduahona frisimmare i andra änden av karet så artemiakläckningen går på högvarv och de övriga fiskarna får vackert finna sig vid att hålla sig i mittendelen av karet. Dessa har simmat fritt i snart en vecka nu utan större bortfall.

[ATTACH=CONFIG]43724[/ATTACH]
För rättvisans skull måste hon få visa upp några yngel också. Dålig bild men hon har väl en 20-30 st vid god vigör.

Det har varit lite rotation i karen (är uppe i 5st nu). Bolivianerna fick gå och pinka in det som ska bli asienkar ett tag och nu är de i svartvattenkaret igen. Stackarna som får flytta runt, men de är lite "över". Viejitorna hamnade lite i kläm när dorsigerorna tog över merparten av deras revir. Så de har flyttat till svartvattenkaret där en hona redan har ägg i taket. Gibbicepsarna fick jag slita lite hår över att få ur men till slut löste det sig. Plockade fram en stor portion tålamod och körde med gamla hederliga "jag rör håven så långsamt att du tror den står still"-tricket. Så jag fick ut den större på det sättet och han simmar nu i 540 fria liter. Sen när jag ett par dagar senare skulle sätta mig och fiska upp den andra hittar jag den död. Helt utan förvarning så står den bara där död. Så då var det problemet löst. Inga märkbara tecken eller nåt, kanske blev den så deppad utan sin kompis.. :)

Har gjort slut på min gamla butiksväxtnäring och gått över till pmdd. Nu var jag inte disciplinen själv på att göda förut men satan i gatan vilken skjuts det blev. Växterna är som på anabola, bygger feta blad och grova stammar. Då det redan var halvt övervuxet tog det inte lång tid innan det var dags för en rejäl gallring. Tyvärr har jag drabbats av ett massivt tofsalgsangrepp. Den här striden vinner jag inte så länge jag trixar med lågt pH, stor växtmassa och instabilt mäsksystem. Bara gilla läget. Vore nice med trycksatt system så man kunde buffra upp lite men det kostar en del så vi får se om det blir av.

[ATTACH=CONFIG]43725[/ATTACH]
Det nyansade karet.

Nu när jag fått ut överskottsfiskarna känner jag mig riktigt nöjd med läget i karet. Hoppas på ytterligare en parbildning av dorsigerorna, har 3+3, för att sedan ta ut överskottet. Därefter är det för tillfället klart med fiskinköp till detta kar. Har ju som sagt 4 till så lite rotation kan det säkert bli. Så det är bara att låta det tuffa på, se om jag får nån storlek på ynglena osv. Vilket förresten kanske blir nästa projekt, 2-3 yngelburkar. Har ju som lovat mig själv att det är köpstopp efter 5 kar men några yngelkar räknas väl inte, de kan man klassa stora syltburkar va? :)
#111 - 6 april 2011 14:30
Fina bilder och det är riktig action i dina burkar!

Bara att fortsätta på den inslagna vägen så följer jag med stort intresse.

Jag hade själv frisimmande yngel av Flaggcikliderna och mina Laetacara araguaiae la en stor fin romkaka i slutet av förra veckan. Men jag var själv däckad av feber och hosta så det blev varken filmer eller bilder[:-48]
#112 - 6 april 2011 15:24
Ååååååååh vad avundsjuk jag blir på dina kar! ;)
#113 - 6 april 2011 23:03
C, Tack, jo det händer en hel del nu. Såg att 2 andra dorsigeror börjat visa intresse för varandra ikväll så risken är att det blir trångt och stökigt om de kommer igång också, men säkert intressant att följa.. :)
Yngelsvärmen som nu finns verkar ganska intakt, rätt många kvar idag. Föräldrarna är ganska flitiga på att valla runt dem till olika ställen med matfyndigheter, taiwanmossan verkar särskilt poppis. Det var lite lustigt idag bara när de hade svärmen just vid ett av utblåsen från mitt ytterfilter som jag gömt där bland rötterna med mossa. Då och då fick ett yngel fart av strömmen och singlade hjälplöst iväg. Fullt upp för föräldrarna mao och jag såg att både en tetra och en annan dorsigera fick sig ett mellanmål. Nyckelhålen är dock ointresserade, ett yngel verkade vilja bli adopterad av dem ett tag, såg ganska komiskt ut. :)
Jag läste om din lek i din tråd, skitkul! Hur stora är de nu ungefär (de vuxna alltså, längd) och hur har det gått med leken?

Vimsa, avundsjuk ska man inte vara, bli inspirerad hellre. :) Piteå är ju dessutom bara nästgårds så du får väl ta ett studiebesök nångång. :)
#114 - 14 april 2011 21:37
Brydde mig inte om att stödmata dorsigerornas yngel och de övriga fiskarna fick sig en del munsbitar så de försvann ganska snabbt. Kände att det skulle vara lite trångt i karet om de fick fortsätta valla en längre tid.

De har dock kört igång igen redan med en ny kaka. Ett till lekpar har också bildats, har inte haft tid att leta kakan men de har en någonstans det är helt säkert. Kakaduan fortsätter valla ynglena, hon sköter det bra så de är minst 15st som är ca 3 veckor gamla som frisimmare. Nyckelhålen är lite frustrerade, lekparet har ju legat stabilt på en kaka varannan vecka men nu har dorsigerorna tjuvat deras favvohörn så de är lite konfunderade. De stackars 3 nyckelhålen som är "över" har det inte helt lätt. :)

Mao är det lite gruffigt i karet och fullt ös. Flyttade de 2 sista dorsigerorna till ett "satellitkar" jag har hos en kompis då de också började uppvakta varandra och det hade inte funkat med 3 par. Väl där körde de igång direkt så det dröjer nog inte länge innan de har en kaka där också. Vilka yngelmaskiner!
#115 - 24 april 2011 22:19
Full fart i karet, båda dorsigeraparen och ett nytt nyckelhålspar har lekt. Ett tag hade jag, kakaduans yngel inräknade som fortfarande lever och mår, 4 kullar samtidigt. Alltså ägg, larver och frisimmande sammantaget. Så det var lite stökigt och ont om lugn för de övriga firrarna. Tack och lov kläcktes inte äggen och ynglena dog ut snabbt. Men de fortsätter på inslagen väg, det är lite först till kvarn som gäller på de bästa lekplatserna.. :)

Är väldigt förtjust i dorsigerorna, det händer ständigt något men samtidigt är de på nåt sätt så skönt stillsamma. Ikväll var det fullt ös då jag fick skåda en annorlunda händelseutveckling. Båda paren hade lekt ungefär samtidigt men det paret med mer erfarenhet var de enda som hade kvar yngel. Då ger sig den något större hanen, som inte har yngel och förmodligen är leksugen igen, fan på att han ska messa med de andras kull. Om och om simmar han dit och utmanar dem i sitt försvar av yngel. Då han är något större krävs det att båda hjälps åt och motar honom samtidigt. Han verkar inte försöka käka några yngel utan mest bara störa. Tänkte att han kanske ville åt lekplatsen. De gånger han möter en ensam partner dominerar han pappan men blir stoppad av mamman tills stöd kommer då kuvar de honom. Så håller han på om igen och senare när jag kikar in så har han kuvat pappan till den grad att han gett upp och färgat av, samtidigt som jag ser att alla yngel är borta. Mamman har färg och försvarar området samtidigt som hon letar yngel. Så han verkar ha vunnit sin fight storhanen, nu uppvaktar han friskt sin hona. Revanschen för den kuvade hanen är väl då att den andra honan vänsterprasslar lite mot storhanen och flirtar med honom emellanåt. :)

Så nu är bästhörnet tomt för stunden, får se vilka som hinner först till lek där den här gången. :)

[ATTACH=CONFIG]44375[/ATTACH]
Yngelvakterna på patrull.

[ATTACH=CONFIG]44376[/ATTACH]
Favvoväxten Myriophyllum Turberculum har fått rejäl skjuts.
#116 - 25 april 2011 08:29
Det är just sådant du beskriver som gör det så fantastiskt roligt att ha därgciklider!

Samma sak händer naturligtvis även om man har större ciklider, men ofta slutar det med att någon fisk dör av skadorna som uppkommer under kampen om reviret.
#117 - 30 april 2011 13:13
Ja verkligen! Full fart i karet med mycket griffel om reviren när det ska lekas men inte mer än ett hack i fenan eller ett skadat fjäll som resultat. Skönt och spännande!

Det "gamla" lekparet nyckelhål hann först denna gång, de har lagt ägg 2-3 ggr förut men aldrig fått kläckning. Hoppas!

Nu när jag börjat få en sån stadig ström av yngel har jag blivit sugen på att driva upp några så jag har några 33:or på gång, vete tusan var jag ska rymma dem bara men det löser sig alltid. Skulle vara kul att experimentera med att få lek på tetrorna och pennfiskarna också.
#118 - 30 april 2011 21:59
Riktigt snyggt. Bra kontrast mellan växterna och mossan är ju grym! Kul med dvärgarna. Köpte själv in ett nytt kakaduapar eftersom jag trodde min gamle hane hade dött, hade två lekmogna honor efter honom. Nu när jag lade i det nya paret så jagade den nya hanen ut den gamla som fortfarande levde! Helt sjukt! Han har gömt sig hela tiden och undgått upptäckt. Vet inte om jag ska se det som ett tecken att börja ansa karet eller faktiskt börja spana in karet noggrannare. I allafall till saken - nu är det full fight om reviren. Min gamla hane är ungefär 3 år och börjar bli lite skröplig, får se om han har lite fight i sig fortfarande.
#119 - 30 april 2011 22:25
Vilken vacker röd växt! Den måste jag ha om jag skaffar ett bra växtkar. :)
#120 - 5 maj 2011 10:10
Tommy - Ha ha ja lustigt det där när man tror att fisk har gått bort och sedan visar sig flera veckor senare. Tycker det är charmen med ett välinrett kar att fiskarna inte alltid syns, skapar mer spänning liksom. Både bra för fisk och betraktare.

VD, Myriophyllum Tuberculum som sagt, brukar faktiskt finnas inne rätt ofta i mina butiker trots att den är rätt svår. Har kämpat länge med den med, har alltid trott att jag haft för lite ljus. Men när jag började med pmdd sköt den verkligen, anar att den har stort behov av något visst ämne som inte finns i så hög dos i ett normalkört akvarie.

Här är en grynig film som visar lite av dorsigerornas yngelvård:

[video=youtube;9GGZnCXi76U]
[/video]
#121 - 5 maj 2011 15:07
Fan vad fint det är. Magiskt. Har du burken i Goldmedl. akvarium så man kan få lite överblick?

Ja den hanen är sjukt tålig, man läser här och där att kakaduorna inte lever mer än ett år, den här är runt 3 bast nu. Köpte en ny hona nu som tyr sig till honom, får se om han fortfarande får opp:en. :D Den andra hanen har han satt på plats, den kommer inte i närheten av honan. Snacka om alfahanne.
#122 - 19 maj 2011 22:29
Tack du!
Nej jag har inte orkat styra upp det där ännu. Får se om det blir framöver. Är det nåt särskilt du funderar över?
#123 - 20 maj 2011 06:01
Nope, jag tänkte mest att det vore kul att se burkens innehåll, typ få en detaljerad överblick över vilka fiskar/växtarter, teknik, inredning m.m. Du har fått till en "viltkänsla" över burken, alla inredningsdetaljer är omsorgsfullt placerade i en lyckad harmonisk komposition utan att det ser för konstgjort ut.

Vi pratade om mål i en annan tråd, har du uppnått målet med inredningen nu? Är det liksom "färdigt"? Är det något som ska ändras på eller finputsar du bara nu?
#124 - 20 maj 2011 10:05
Ok, jo jag har en lågt prioriterad ambition att slänga upp sån info på medlemssidorna, så det kommer en vacker dag.
Tack för de fina orden, tycker du beskriver det precis som jag en gång tänkte att det skulle se ut, naturlig look men med en viss tanke bakom designen. Kul att du gillar det!

Jag känner mig klar på så vis att jag är relativt nöjd med hur det ser ut men ändå inte färdig. Finns ju alltid utrymme för förbättringar och så. Just nu har jag lite bekymmer efter att ha ställt om till pmdd att vissa växter tagit sig som fan och andra går lite trögare samt att jag ska göra ett ryck och döda en massa tofsalger som satt sig överallt. Kommer rescapa en aning också för jag är inte nöjd med vänstra sidan under red moor roten.

Vill dock inte störa så mycket just nu för ett par dorsigeror vallar runt en enorm skock yngel, fattar inte hur så små firrar klarar av att lägga så mycket ägg. :) Ska filma ikväll när det mörknar, det är galet så många yngel det är!
#125 - 25 maj 2011 18:46
Undebart fint kar! Är helt kär i helhetsbilden. Är lite sur över att jag varit förbi Umeå utan att ha bokat in ett studiebesök hos dig, haha :D Skulle vara trevligt att se karet live (är ju kär i dina andra kar också i och för sig) :)
#126 - 25 maj 2011 19:14
Nästa gång får du skicka ett pm så kanske vi kan styra upp ett studiebesök. :)

Tyvärr dog min fina kakaduahane helt oväntat för en tid sedan. Trist men han har lämnat efter sig minst 3 yngel som börjar komma upp sig i storlek. Kommer nog inte ersätta honom för det blev för mycket lek i karet, särskilt de två dorsigeraparen leker konstant. Har dock inte brytt mig om att mata dem så noggrant så kullarna brukar vara borta på 3-5 dagar. Kommer att styra upp 3 mindre kar snart som jag kan driva lite yngel i, det blir kul.
#127 - 11 september 2011 13:33
Finns inte så mycket att säga, :P
Ett av de finaste karen på zoopet... om inte det finaste! :)
Supersnyggt!
#128 - 11 september 2011 14:18
Oj tack!
Har inte uppdaterat på evigheter och kan tyvärr inte lägga in bilder nu för guldet har tagit slut. Har hänt en del som jag snabbt kan sammanfatta. Gjorde en rescape som utlöste en cyanoattack, förmodligen för att jag röjde upp en massa mulm och frigjorde näring samtidigt som jag hade för få rotade växter att balansera detta. Körde samtidigt igång med pmdd i samma veva vilket gjorde att karet ballade ur totalt så nu kör jag bara micro, känns enklare och stabilare så. Börjar få ordning på det nu även om det finns lite cyano kvar och den nya scapen håller på att sätta sig nu också. Inga dramatiska förändringar men jag tycker att det blir ett lyft.
Sen har jag en kull kakaduor som nu börjar vara uppe i könsmogen ålder, svårt att räkna dem men det är runt 10st. En liten hona på runt 2cm har redan haft ägg, ganska gulligt att se en så liten fisk jaga undan allt och alla, även firrar som är 5ggr hennes storlek. :) Så snart ska jag ge bort några men det är kul att ha så många juveniler som glider runt.
Har också skaffat mig en liten grupp stänktetror, så jag har sänkt vattennivån lite och satt lite anubias på rötterna vid ytan som förhoppningsvis ska växa upp och ge äggläggningsytor så småningom. Var lite fiffig där och satte solfilm på glaset ovanför ytan så det inte blir så intensivt ljusutsläpp, blev mycket bra.
Har också moddat mäskreaktorn lite så nu är den effektivare så jag har skönt bubbel i karet nu. Ska låta det växa på sig lite nu sen ska jag överväga guld igen eller lägga upp på imageshack eller nåt.
#129 - 22 november 2011 12:31
Vore trevligt med lite bilder nu.
#130 - 23 november 2011 11:22
Jag håller med ;)
#131 - 23 november 2011 20:28
Hej!! säger bara FAN!!!! va snyggt:p
#132 - 23 november 2011 20:53
Åh ni har grävt upp denna, jo det är nog dags att uppdatera snart, nya scapen (som kanske inte är någon dramatisk förändring) håller på att ha vuxit till sig. Ska ansa och putsa rutorna så inom de närmsta dagarna ska jag försöka filma. Något jag dock inte kan delge er är det läckra i att ett par stänktetror lekte för nån vecka sedan. Riktigt häftigt att se dem hoppa upp på täckglaset och sedan hur hanen plaskade upp vatten efteråt.
#133 - 23 november 2011 21:28
Sååå himla fint....jisses...:)
#134 - 27 november 2011 16:09
Ge oss nån bild nu.
#135 - 27 november 2011 17:30
HUR kan jag ha missat denna tråd. Ditt kar är bland det snyggaste jag sett. Gillar både val av fiskar och växter. Framförallt gillar jag mossan som sitter på dina grenar, otroligt snyggt.
#136 - 28 november 2011 18:10
Ok!
Eftersom jag inte betalat guld så kan jag inte lägga upp bilder men en video kan jag bjuda på:

[video=youtube;RO9Oy5BSMlY]
[/video]
#137 - 28 november 2011 19:39
växt livet har vuxit till sej lite va?? snyyyygt!!!
#138 - 28 november 2011 19:58
Wihaooooopaiwavavaooooooo!!! Så JÄKLA, JÄKLA, snyggt! Du borde ställa upp i någon tävling med det, garanterad 1:a plats! :D
#139 - 28 november 2011 21:09
Woooow...:) man blir mållös...ju. Vad är det som växer på roten tll vänster ? så himla snyggt
#140 - 28 november 2011 21:17
0,51 sec in i filmen är det javamossa?

Riktigt Riktigt snyggt!
#141 - 28 november 2011 22:54
Fantastiskt fint! Vad heter dom två små plantorna i framkant? Den ena som ser ut som små vallisneria och din bottentäckare?
#142 - 29 november 2011 09:33
Är det möjligtvis inte glosso som är bottentäckare? eller ser jag helt fel[:P]
#143 - 29 november 2011 10:18
Tack alla, kul att ni gillar det!
Mossan är taiwanmossa, en snygg men besvärlig mossa. Besvärlig på det sättet att den inte fäster själv på underlag så det gäller att surra den noggrannt som tusan. Ska kanske byta ut den mot christmas så småningom.
Japp, det är glosso som bottentäckare, med lite E. Tenellus insprängt, något som kanske inte syns i den gryniga videon. Sen är den växten som påminner om vallisneria som någon undrade över sagittaria subulata. Håller mig till lätta växter då jag har lite begränsat ljus och bara mäsk.
#144 - 29 november 2011 10:26
jäkligt snyggt! :D men varför så lite vatten i??
#145 - 30 november 2011 07:44
Jag bara MÅSTE släpa med mig Fia (dalmatin) och komma och hälsa på dig och se karet live ;) Vilka stiliga nyckelhål du har förresten!
#146 - 30 november 2011 08:03
Grymt fint kar, härliga Nyckelhål och ja... förbannat snyggt, alltihop! Ville bara "chima in" med resten!:)
#147 - 30 november 2011 08:10
hannesc skrev:
jäkligt snyggt! :D men varför så lite vatten i??

Tack! För att ge stänktetrorna lite hopputrymme. Har faktiskt haft lek en gång, åtminstone, vilket var riktigt häftigt att se. Hanen och honan hakar i varandra och hoppar upp, i det här fallet till täckglaset, där de klubbar fast 2-3 sekunder och lägger ägg. Sen upprepar de det en stund och efteråt håller hanen koll och stänker lite vatten på äggsamlingen då och då med stjärtfenan. Läckert beteende!
#148 - 30 november 2011 08:31
Vimsa skrev:
Jag bara MÅSTE släpa med mig Fia (dalmatin) och komma och hälsa på dig och se karet live ;) Vilka stiliga nyckelhål du har förresten!

Bara att kika förbi. Ska hälsa det till dem. :) Jo de har verkligen kommit igång, det är 2 hanar som är konstant leksugna och tjafsar mycket om var revirgränsen ska gå. Händer faktiskt att de tar en kort fight då och då.
#149 - 30 november 2011 08:32
Grymt fint kar, härliga Nyckelhål och ja... förbannat snyggt, alltihop! Ville bara "chima in" med resten!:)

Tack tack!
#150 - 30 november 2011 08:44
Känn dig stolt till detta otroligt fina kar:)...så himla snyggt:).

//Inger
#151 - 30 november 2011 08:48
Tack tack!

Det är extra gôtt att få se så fina Nyckehålsciklider! Dessutom i en så enormt skön inredning och miljö! Jag hade ju egentligen inget direkt att tillägga, eller kommentera, bara säga att det är förbaskat härligt att se fina bilder och filmer på välskötta och välmående kar! Ditt är verkligen ett av dom!:)
#152 - 30 november 2011 10:39
Moving Waves> Fick du mitt PM?
#153 - 30 november 2011 11:08
tommy_g skrev:
Moving Waves> Fick du mitt PM?

Japp, jag återkommer om det men som kort svar så låter det bra det du skrev.
#154 - 30 november 2011 11:10
Tack alla, kul att ni gillar det!

Mossan är taiwanmossa, en snygg men besvärlig mossa. Besvärlig på det sättet att den inte fäster själv på underlag så det gäller att surra den noggrannt som tusan. Ska kanske byta ut den mot christmas så småningom.

Japp, det är glosso som bottentäckare, med lite E. Tenellus insprängt, något som kanske inte syns i den gryniga videon. Sen är den växten som påminner om vallisneria som någon undrade över sagittaria subulata. Håller mig till lätta växter då jag har lite begränsat ljus och bara mäsk.

Haha när jag läste om glosso verkar den ju skitsvår :P Hur går det ihop egentligen? ^^
#155 - 30 november 2011 11:53
Nog är den lite kinkig allt. Har haft den länge och med varierat resultat men nu när jag fått mäsksystemet stabilt och effektivt, bytt till fräscha lysrör samt göder så växer den riktigt bra och borde snart bilda en tät matta.
#156 - 30 november 2011 12:19
Vill bara säga wow vilket nice kar snyggaste man sett på länge go on ..
#157 - 30 november 2011 18:05
Nog är den lite kinkig allt. Har haft den länge och med varierat resultat men nu när jag fått mäsksystemet stabilt och effektivt, bytt till fräscha lysrör samt göder så växer den riktigt bra och borde snart bilda en tät matta.

Ah okej! Nu kanske du har skrivit det, har inte läst alla sidor. Men vad kör du för mäsk, hur blandar du osv? Ju utförligare desto trevligare! ;)
#158 - 30 november 2011 19:57
Vanish skrev:
Ah okej! Nu kanske du har skrivit det, har inte läst alla sidor. Men vad kör du för mäsk, hur blandar du osv? Ju utförligare desto trevligare! ;)

Jag kör med 2st 5l dunkar. Byter en dunk varje vecka, varje dunk puttrar alltså 2 veckor, så det blir hyfsat jämnt flöde. Receptet är grovhugget 5dl socker, 2msk vällingpulver, 2tsk bakpulver och drygt 2krm torrjäst. Har backventiler till varje dunk så jag inte tappar tryck vid byte.
Sen leder jag in detta in i ett litet innerfilter, som bara har filtermedia vid vattenintaget till kammaren, där ett ciggfilter först fördelar gasen till bubblor som sedan slås sönder ytterligare av impellern. På utblåset har jag en kort grov slang som leder in i en ~5dl plastflaska. Där cirkulerar bubblorna snabbt och löser upp sig i vattnet som leds ut genom ett L-format rör som tar vatten från botten och leder ut det in mot akvariets mitt där det får skjuts ut av mitt vanliga ytterfilters utblås. På korken till plastflaskan har jag satt en kort stump luftslang som leder ut överskottsgas så att det inte bildas en stor gasbubbla däri.
Klarnar det inte så är det bara att fråga.
#159 - 30 november 2011 20:11
en fråga bar varför har du det inte fyllt ända upp??? snyggt snyggt:p
#160 - 30 november 2011 20:34
gonzo44 skrev:
en fråga bar varför har du det inte fyllt ända upp??? snyggt snyggt:p

Som jag skrev tidigare, för att stänktetrorna ska ha utrymme att hoppa upp när de leker.
#161 - 30 november 2011 20:35
Ok!

Eftersom jag inte betalat guld så kan jag inte lägga upp bilder men en video kan jag bjuda på:

[video=youtube;RO9Oy5BSMlY]
[/video]

Hmm, tittade på din film via YT prenumerationen utan att veta att det var du som låg bakom.

Mina tankar var:

Varför inte fylla upp karet?

Finns stor potential här, men är för kär i växterna. Borde rensas ut några stråk bakåt så det blir mer djup i karet.

Lite för neutralt i framkant, en liten rot eller sten skulle ha gett lite liv åt botten närmast rutan.

Alla andra verkar tycka att det är 100% så vad jag tycker spelar väl inte så stor roll.
#162 - 30 november 2011 20:44
Jag kör med 2st 5l dunkar. Byter en dunk varje vecka, varje dunk puttrar alltså 2 veckor, så det blir hyfsat jämnt flöde. Receptet är grovhugget 5dl socker, 2msk vällingpulver, 2tsk bakpulver och drygt 2krm torrjäst. Har backventiler till varje dunk så jag inte tappar tryck vid byte.

Sen leder jag in detta in i ett litet innerfilter, som bara har filtermedia vid vattenintaget till kammaren, där ett ciggfilter först fördelar gasen till bubblor som sedan slås sönder ytterligare av impellern. På utblåset har jag en kort grov slang som leder in i en ~5dl plastflaska. Där cirkulerar bubblorna snabbt och löser upp sig i vattnet som leds ut genom ett L-format rör som tar vatten från botten och leder ut det in mot akvariets mitt där det får skjuts ut av mitt vanliga ytterfilters utblås. På korken till plastflaskan har jag satt en kort stump luftslang som leder ut överskottsgas så att det inte bildas en stor gasbubbla däri.

Klarnar det inte så är det bara att fråga.

Jag hängde nästan med :P Kör du inte med en reningsdunk (eller vad den brukar kallas)?
Jag är med till att du kör in den i ett litet innerfilter. Men varför behöver du egentligen petflaskan och varför leder du om allt till mitten av akvariet/till utblåset? Har du bilder på hela spektaklet? :)
#163 - 30 november 2011 20:52
Tack! För att ge stänktetrorna lite hopputrymme. Har faktiskt haft lek en gång, åtminstone, vilket var riktigt häftigt att se. Hanen och honan hakar i varandra och hoppar upp, i det här fallet till täckglaset, där de klubbar fast 2-3 sekunder och lägger ägg. Sen upprepar de det en stund och efteråt håller hanen koll och stänker lite vatten på äggsamlingen då och då med stjärtfenan. Läckert beteende!

har jag nog sett på nån dokumentär från amazonas. skithäftigt :D
#164 - 30 november 2011 21:06
Så här går det till sett underifrån.

#165 - 30 november 2011 21:45
c90368 skrev:
Hmm, tittade på din film via YT prenumerationen utan att veta att det var du som låg bakom.

Mina tankar var:

Varför inte fylla upp karet?

Finns stor potential här, men är för kär i växterna. Borde rensas ut några stråk bakåt så det blir mer djup i karet.

Lite för neutralt i framkant, en liten rot eller sten skulle ha gett lite liv åt botten närmast rutan.

Alla andra verkar tycka att det är 100% så vad jag tycker spelar väl inte så stor roll.

Kanske kommer att fylla upp så småningom, men gillar det som det är nu, har lite mossa och grejer på ovansidan av red moore rötterna som är charmig att se emers.
Jag är med på hur du tänker och jo det ligger nåt i att jag är växtkåt. :)
Scapen skulle nog se mer clean ut med något mindre växter måhända men nu vill jag ett tag suga på godisen när det växer så bra. En liten rot ligger där för, som du säger, bryta av mattan lite, den håller dock på att bli övervuxen av glosso. Men det får vara så, sagittarian är rätt ny och kommer att få fylla upp mer mellan rötterna och den öppna botten så jag tror det blir mindre platt framgent.
Fortsätt du komma med konstruktiv kritik, enbart positiv respons är ju kul men leder sällan framåt.
#166 - 30 november 2011 21:49
Vanish skrev:
Jag hängde nästan med :P Kör du inte med en reningsdunk (eller vad den brukar kallas)?

Jag är med till att du kör in den i ett litet innerfilter. Men varför behöver du egentligen petflaskan och varför leder du om allt till mitten av akvariet/till utblåset? Har du bilder på hela spektaklet? :)

Jo just ja, reningsflaska har jag. Med tejpmärkta ingångar från dunkarna så jag lätt kan se vilken dunk som behöver bytas på hur den bubblar för jag glömmer alltid annars. :)
Petflaskan har jag för att gasbubblorna ska snurra många många varv i vatten innan de åker ut i karet, på så sätt löser jag gasen bättre så jag får mer effekt. Alltså, jag menar att jag sprutar ut det koldioxidrika vattnet mot mitten, systemet sitter i ett bakre hörn och sprutar snett inåt så då sprids det av ytterfiltrets strilrör som sitter vid sidan av karet. Finns nog bilder bakåt i tråden, vet inte om de är upp to date dock. Kan filma det, det får bli en annan dag dock.
#167 - 30 november 2011 22:12
Hade uppskattat om du kan göra det :) Självklart behövs det inte tills idag! Börjar närma mig med att försöka mig på mäsk själv till mitt 180L, så är intresserad av hur du lyckats såklart :)
#168 - 13 december 2011 17:37
Har inte glott så mycket i karet senaste tiden eftersom jag är sur på det som än en gång drabbats av cyano. Tror det beror på att ytterfiltret är fullt av bös som frigör för mycket fosfater. Läser man vad folk skriver så kan det bero på överskott av sånt och i karet är det inte så mycket bös. Har ökat nitratgödningen men det verkar inte hjälpa. Ska ta och mörklägga det och rengöra filtret.

Det roliga är dock att 3st kakaduahonor vallar yngel samtidigt, och en fjärde har ägg. Ser rätt lustigt ut då de är uppradade längs med karet med varsin skock yngel jämte. Som kuriosa har jag ytterligare en hona med yngel i ett annat kar dit jag flyttade 1+3 ungdjur eftersom det blev för många av dem i stora. Där har en annan ägg också. Det är med andra ord inga svårlekta små krabater dessa :)
#169 - 13 december 2011 19:37
Jaha typiskt att när man planerar mörkläggning så ska nyckehålen börja lägga ägg. Har haft bekymmer att få kläckning så att få upp en kull har jag länge hoppats på. Får väl avvakta lite och se hur det utvecklar sig och plocka cyano manuellt några dagar.
#170 - 8 april 2012 22:02
Uppdatering

[video=youtube;7O113vNIwck]
[/video]
#171 - 8 april 2012 22:05
Förjäkla fint! Ska köpa på mig ett co2-system till juwelbaljan nu och köra mer mossor för det är fan det snyggaste man kan ha i karen! :)
#172 - 9 april 2012 06:47
Riktigt vackert kar:)
#173 - 9 april 2012 07:13
Jag tycker väldigt mycket om dina kar MW.
Det här karet är en förebild för mig, när det gäller inredning till apistogramma - jag har sparat den sen 2010:).

Tanken har varit, att försöka efterlikna den bilden - och jag försökte verkligen, när jag gjorde helrenovering i borelliikaret för en vecka sedan - såklart, kom jag inte ens i närheten. Fast jag blev nöjd ändå;).
#174 - 9 april 2012 09:01
Det är så sjukt snyggt!
En fråga, du kanske har svarat på det tidigare men har inte sett det i så fall, :P

Hur gör du med mäsken på natten?
#175 - 9 april 2012 12:56
Tack ni, kul att det kan inspirera!

Jag löser koldioxiden i en hemmabyggd reaktor som drivs av ett litet innerfilter. Den har timer så på natten är den av.
#176 - 9 april 2012 13:05
Tack ni, kul att det kan inspirera!

Jag löser koldioxiden i en hemmabyggd reaktor som drivs av ett litet innerfilter. Den har timer så på natten är den av.

Så gasen bubblar bara genom filtret utan att lösa sig på natten?
Hur länge håller sig dina dunkar med mäsk? Alltså hur ofta byter du?
#177 - 9 april 2012 13:44
Ja precis, jag har konstruerat så att överskottsgas kan läcka ut.

Jag byter varje dunk var 10-14 dag, så en dunk i veckan ungefär eftersom jag har 2 dunkar. Mäsken räcker uppemot 3v men jag försöker hålla det på så jämn nivå som möjligt därmed.
#178 - 9 april 2012 15:48
Har du något sätt att bestämma flödet av co2 du får?
Funderar på att köra mäsk själv så därför alla frågor, :P
#179 - 30 december 2012 15:39
Hur går det med detta karet och dina övriga?
#180 - 30 december 2012 16:10
Sv: 375l SA/sällskap uppstart

Det tuffa på, fiskar och växter frodas. Har 7 kar till igång nu också. Tänkte nångång starta en ny tråd där alla kar får innefattas men det har inte blivit av. Har tyvärr ingen vettig kamera men här kommer en bild tagen med mobilen:
#181 - 30 december 2012 16:17
Det tuffa på, fiskar och växter frodas. Har 7 kar till igång nu också. Tänkte nångång starta en ny tråd där alla kar får innefattas men det har inte blivit av. Har tyvärr ingen vettig kamera men här kommer en bild tagen med mobilen:

Mycket vackert!

Nu är det dags att starta en samlingstråd så att man får se och följa resternade kar ;)
#182 - 30 december 2012 16:34

Tack Pia! Egentligen är det nog för många olika växtarter däri, är lite grötigt, men jag har nått insikten att jag är växtfetiscist och blir för blödig av att kasta bort dem.

Ja jag kanske skulle ta tag i det ikväll eventuellt, ska jobba lite till så får vi se sen.
#183 - 30 december 2012 17:23
Gillar man växter, och dom dessutom ser ut som dina gör, så ska ett växtakvarie se ut så där:).

//Inger
#184 - 30 december 2012 17:43
Skulle känna mig stolt om akvariet så ut som ditt. Men tror att jag själv också kan ta för mycket hänsyn till växtens behov och kan missa fiskens numera.
#185 - 30 december 2012 18:54

Tack båda!

Bluewing, jo det är en balansakt det där med design kontra vad som är bäst för fiskarna och jag utgår alltid från fiskarnas behov när jag inreder och försöker sen få det att samtidigt vara trevligt att titta på. Har ett kar som skall omdesignas snart till mer scapeinriktat men jag får babbla mer om det när jag får igång tråden där alla kar behandlas.
#186 - 30 december 2012 19:11
Tack båda!

Bluewing, jo det är en balansakt det där med design kontra vad som är bäst för fiskarna och jag utgår alltid från fiskarnas behov när jag inreder och försöker sen få det att samtidigt vara trevligt att titta på. Har ett kar som skall omdesignas snart till mer scapeinriktat men jag får babbla mer om det när jag får igång tråden där alla kar behandlas.

Ser fram emot det:).

//Inger
#187 - 30 december 2012 19:24
Mycke vackert kar! Snyggt jobbat!
#188 - 30 december 2012 23:31
Riktigt snyggt.
#189 - 31 december 2012 00:08

Tack tack. Nu har jag kämpat hela kvällen med en ny tråd så denna tråd kan få vara kvar som bakgrundsinfo medan jag helst håller mig till den nya tråden from nu så är det enkelt att hålla koll.

Moving Waves' akvarielya heter den. Väl mött där!
#190 - 31 december 2012 01:07

Nu har jag tagit mig igenom hela tråden och måste bara säga en sak, faan va snyggt!! :)

Hade man plats och pengar (och kunskap;)) hade ett liknande mycket gärna fått stå hemma hos mig! Men som den fattiga student man är...

Annons