37L DIY, Betta(?)

#1 - 28 augusti 2010 19:43
Mitt första försök till projekttråd då :) Låt mig först bara säga som många gör, det kommer inte gå fort :D

Det hela började med att jag var på väg att slänga en gammal glasruta vid städning. Fick då iden att limma ihop ett litet kar istället. Det slutade med ett som ser ut som stryk men vad gör det :) 50*25*30, alltså ganska grunt.
Så fick jag en vision för ett tag sen med ett kar fyllt till 2/3 och plantor över ytan och dessutom har jag alltid delat ha kampisar.

Ska dessutom försöka snickra ihop en liten bänk att ha det på.
Det kommer knådas frigolit att ha som bakgrund och plantera krukor i.
Till vänster ska vara ett filterfack med pumpen som har en strilslang som går utmed långsidan i bakkant, och låter vattnet rinna över rötterna. Oron just nu är att det kommer bli svårt att få lagom lite blås med pumpen jag köpte :s 490l/h.

Skickar upp lite bilder på hur jag börjat 2 dar och shoppat en gång, för nu vill frugan ha laptopen :P

[ATTACH=CONFIG]36717[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]36718[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]36719[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]36720[/ATTACH]
#2 - 28 augusti 2010 20:01
Spontana projekt FTW! Det här ska bli intressant att kika på.
Visst låter det som om pumpen har lite väl mycket flås, men om du inte kan strypa den på mekaniskt vis kan du säkert dämpa den rejält med ganska tät filtermassa och en smidig riktning av utblåset?
Om inte annat är ett mindre filter knappast någon stor investering. ; )
#3 - 28 augusti 2010 20:19
Trevligt trevligt detta ska följas :)
#4 - 28 augusti 2010 22:41
Bra med mer Betta folk!:D Ska följa detta och se hur det byggs fram ett fin fint kar!:D
#5 - 29 augusti 2010 10:11
Pumpen var den minsta dom hade, förutom en, Eheim tror jag, som hade ett mysko rektangulärt utblås och det kunde jag inte ansluta slang på :/ Vi får se.
Belysning får nog bli nåt hängande från taket. Hade planer på att demolera en 14w t5 ramp som är lite för lång, men då får ju inte plantorna något ljus. Eftersom bänken är lite bredare än karet och jag tänkt bygga in alla hörnen med list så kanske jag gömmer lite LED mellan list och glas på kortsidorna också.
Jag tror det blir lite väl mycket frigolit just nu..man kanske kan ha den fullbred runt krukorna för att smalna av den så att det blir lite som en utskjutande klippa..hmm.

Annons