37l - Vill göra någonting intressant av det

#1 - 11 januari 2008 12:40
Igår var jag hemma hos en vän vars far var rätt så akarieintresserad för ett antal år sedan, grävde lite i deras garage och fick fram fem akvarier av varierande storlek, dock endast ett helglasakvarie, ett 37l (50l*25b*30h), nu har jag lite funderingar på vad som kan hända med detta förutom att bygga en möbel, lysrörsarmatur samt diodbelysning kvälls/nattetid.
Vet inte om jag borde kalla mig total nybörjare, flickan min har ett 250l akvarie som jag varit med och skött om i dryga två år. Detta är dock mitt första egna akvarie på ett par år nu så lite grön känner man sig ändå.

Iaf, nog svamlat, jag funderar på att ha akvariet inriktat på en eller max två arter och få dessa att trivas mycket fint, skall alltså vara en fisk som kan leva och yngla av sig i ett 37l akvarie, några råd? Som alg/annat skräp-slukare blir det väl troligen några räkor(de är så otroligt söta:p). Skulle gärna vilja ha lite tips på inredning och växter som skulle fungera bra, får väl börja med lite snabbväxande och sedan gå över till mera långsamtväxande växter med tanke på platsen i akvariet.
Ljustyp, sand, vatten, allt kan ju anpassas speciellt för den här arten, för att få det att likna dess naturliga miljö så bra som möjligt.

Tack på förhand
Sultanen
#2 - 11 januari 2008 14:11
Börjar med en motfråga, vad har du för pump/filter till karet, eller nåt du planerat köpa än?
Du skulle ju kunna köpa 2 guppies så behövs inga fler fiskar sen, dom tar även lite alger ibland, stoppade ned 3st i ett tomt 100liters kar för några månader sen och nu är dom närmare 50st :)
#3 - 11 januari 2008 14:20
Tänkt bygga/köpa det jag behöver när jag väl planerat vad som i huvudsak kommer finnas i karet, en pump på 600l/h har jag vilket borde räcka, filter tror jag att jag kommer bygga på egen hand när jag som sagt vet vad jag behöver, bör inte vara några större problem. Ingen prisfråga, det är en fråga om utmaning och kreativitet:p

Nej, inga guppys här inte, utmaning vill jag ha, inte fiskar som förökar sig som .... hum, ... djur!
Nej, det skall vara lite svårare än så, överbefolka det direkt är bara tråkigt, roligare att känna sig stolt över att övervinna olika hinder och nå fram till yngel som resultat:)

Men grattis till din a gulliga guppys (för dom är ju supersöta![:o])
#4 - 11 januari 2008 14:48
Ja med en pump på 600liter/h så skulle nog inte guppies trivas iaf, blir ju ganska bra fart i ett så litet kar med den pumpen så kanske mer nån liten ciklid kunde va nåt, lite extra kul med nån yngelvårdande fisk ju.
#5 - 11 januari 2008 16:28
Jo, det har du helt rätt i, dock bör jag nog försöka få tag i någon mindre aggresiv ciklid då jag antar att jag får flytta ut lite fisk allteftersom de förökar sig, då hade det varit smidigt om jag kunde ta dem till min flickväns sällskaps akvarum där det i huvudsak går ett rätt stort stim sorgmanteltetror, ett par korallplaty lite algätare och malar samt två scalarer.
#6 - 11 januari 2008 16:53
Räkor, kanske? :)
#7 - 11 januari 2008 16:56
Det finns en miniliten firre som kallas för "galaxy". Riktiga namnet är Celestichthys margaritatus. Den är verkligen grymt fin, och liknar mest av allt pytte-rödingar. Den fungerar bra i så små akvarier, och passar dessutom bra ihop med räkor. :)
#8 - 11 januari 2008 17:36
Det är en jätte fin fisk som är ganska lätt att få yngel på, men den verkar vara ganska svår på att äta räklingar. Har bara ett minskande gäng räkor med som går med mina galaxy, men å andra sidan har stimmet ökat av sig själv från 6 galaxy till ca 20 på ett halvår så det är ganska fullt i akvariet ändå.
#9 - 11 januari 2008 17:47
Riktigt fin liten fisk, fler förslag som detta! så man har en del att begrunda innan man gör det slutgiltiga beslutet. Olyckligt dock att de tar små räklingar, man kanske får räkna med att det inte fungerar med räkor kanske, även om det är min förhoppning just nu, men som sagt var, ge gärna era åsikter och erfarenheter så gör ni mig lycklig:D Ciklider är jag också intresserad av passande arter på, har inte haft andra ciklider än scalare och det skulle vara intressant att ha fler arter.

Vattenfyllt akvariet och börjat titta på virke till möbeln, som det verkar just nu blir möbeln 95cm hög ca 50 bred och ca 5-10cm djupare än akvariet dvs kring 35cm.
http://img222.imageshack.us/img222/5288/dsc00254cs8.jpg
#10 - 12 januari 2008 00:24
Funderar lite på hur det hade varit med någon snäcklekare, variant http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=117 eller http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=115 ?

Nackdelen då är ju heltklart att jag inte kan ha några räkor. Är ju inte guldmedlem så jag kan inte läsa alla artbeskrivningar så jag vet inte riktigt vilka fiskar det finns som passar storleken på just detta akvarie.
#11 - 12 januari 2008 13:33
Emmma skrev:
Det är en jätte fin fisk som är ganska lätt att få yngel på, men den verkar vara ganska svår på att äta räklingar. Har bara ett minskande gäng räkor med som går med mina galaxy, men å andra sidan har stimmet ökat av sig själv från 6 galaxy till ca 20 på ett halvår så det är ganska fullt i akvariet ändå.

Jo, äter räklingar gör de, inte fullvuxna. Men räkor är rätt bra på att yngla. ;)
#12 - 12 januari 2008 23:36
Nu råkade det bli så att när jag ändå är igång med att bygga möbel så tänkte jag göra något roligt av det också, hittade ett 60l akvarium med konvex ruta på vilket är rätt så snyggt enligt mig: http://www.blocket.se/vi/14498748.htm?ca=16_s
det blir nog till att bygga en möbel för 60+37l Någon form av ciklid i 60l och räkor + korallplaty (troligen, för avyngling och sedan överflytt av lagom stora yngel till 200l sällskapsakvarie) i det andra=)

Vad tror ni? Vettigt köp av 60l akvariet?
#13 - 13 januari 2008 11:45
500 spänn för ett 63 liters med alla tillbehör är ett rätt ok pris, tycker jag.
#14 - 13 januari 2008 11:47
Tackar, skönt att iaf få någon kommentar på det innan man springer iväg och köper karet. Införskaffas 15:00 idag sen så blir det möbelbygge, bilder kommer:p
#15 - 13 januari 2008 20:13
OM du inte redan köpt några fiskar så prva på en eldtjärt, regnbågar eller kampfiskar :D
#16 - 13 januari 2008 20:27
Eller nej, ta absolut inte regnbågar kom just precisi ihåg att hanarna blir bråkiga i alltför små akvarie. Men kampfiskar trivs i små akvarier och eldstjärtar är något jag kalla utmaning!
#17 - 13 januari 2008 20:35
OM du inte redan köpt några fiskar så prva på en eldtjärt, regnbågar eller kampfiskar :D

Varför ger du honom råd att köpa fiskar som blir allt för stora för 37l?
Bäde eldstjärtar och regnbågsfiskar vill ha akvarium större än 100l.
#18 - 13 januari 2008 23:22
_Lena_ skrev:

Det är ingen fara, jag har rätt bra koll på fisk ändå, letar efter lite kreativa tips och något jag kanske missat, därav denna tråden:) Eldstjärtar har vi ett par i sällskapsakvariet, det är ingen fara på 200l.

Dock har jag ännu inte bestämt mig riktigt vad jag skall ha i mitt 37l samt 60l akvarie ännu. Kasta ut er lite tips på vad ni tycker, i 37l kommer det iaf gå ett antal räkor och någon fiskart, vilken typ av räkor och fisk vet jag inte ännu, ännu fler förslag uppskattas varmt:)

Lagt en eftermiddag på att bygga möbel till akvariet nu, kommer kanske upp en liten projekttråd med fler bilder, beror väl på om någon orkar med att titta på det:p

Här är ialla fall en på dagens framfart så här långt, med andra ord; stommen:
http://img100.imageshack.us/my.php?image=dsc00287jp9.jpg
#19 - 14 januari 2008 19:22
_Lena_ skrev:

Har för läst om andra som har haft eldstjärtar i små akvarier. Jag komihåg efteråt att rengbågsfiskar blir bråkiga i alltför små akvarier. Men därimot så trivs kampfiskar i små akvarier, det vet jag fast än jag sätter upp mitt första akvarie.
#20 - 14 januari 2008 22:06
Inhandlat lysrörsfäste och transformator, blåa samt vita LED och en LED dimmer. Två termometrar för infällning i möbeln har inhandlas och kommer modifieras i slutet på bygget. Även införskaffat skenor som 37l akvariet kommer att glida på så man kommmer åt att rengöra vid behov.
Men vad skall jag ha i akvariena? Behöver bestämma mig för det snart, då lysrör kommer behöva inhandlas om inte allt för många dagar.
#21 - 15 januari 2008 18:03
Du kan ha snäckor/sniglar som algätare och städare i båda akvarierna sen i det lilla 37l tycker jag du ska ha räkor och någon "räkvänlig" fisk, ex Galaxy eller Endlers. Sedan i det större 67l karet tycker jag du ska ha ett gäng Corydoras eller ett litet stim Fantomtetror med Kakadua ciklider (1+2) eller Fjärilsciklider (1+1).
#22 - 15 januari 2008 18:17
Jens A. skrev:
Det finns en miniliten firre som kallas för "galaxy". Riktiga namnet är Celestichthys margaritatus. Den är verkligen grymt fin, och liknar mest av allt pytte-rödingar. Den fungerar bra i så små akvarier, och passar dessutom bra ihop med räkor. :)

Fast nu ville han inte ha en fisk som förökar sig som djur och det gör ju de i allra högsta grad!!!! Även om de är både vackra, trevliga, lättskötta och trivs i små kar.

Annons