3D bakgrund i 80l

#1 - 10 januari 2011 13:53
Hoppas på att få lite inspiration och hjälp av alla som har någon erfarenhet. jag är sugen på att sätta in en bakgrund i mitt akvarium med pumpen bakom. det lilla trixet är att jag inte har en aning om hur det funkar, vilken typ av pump man ska ha osv osv. kanske till och med kommer se trångt ut så jag borde strunta i det? är det någon som har tips och trix?
#2 - 10 januari 2011 14:16
här är en länk till själva utförandet
http://www.backtonature.se/sweden/tips_filter.html
det bästa är om man har en pump som pumpar tre gånger akvariets volym/h i ditt fall ca 240 liter/h
Om det blir trångt är ju upp till dig om du tycker det blir snyggt eller ej
#3 - 10 januari 2011 14:22
Hej Sofiemedg!
Tricket med ett filter bakom en bakgrund är att sätta filtermedia där bak och leda vattnet in genom ett insug, typ ett raster, i ena sidan av bakgrunden - låta vattnet filtreras genom filtret bakom bakgrunden, som sedan pumpas ut via ett pumphuvud på andra sidan bakgrunden.
Ett sätt som kan passa i ett 80-literskar är att ha ett bottenfilter och låta vattnet fösrt gå igenom sanden, ner genom bottenfiltret, upp igenom bakgrundens filter och ut via pumphuvudet. Ett exempel på bottefilterlösningen kan du se på en bild på mitt 30-litersnano.

En annan idé är att helt enkelt bara sätta en bakgrund, typ slimline, på bakglaset och gömma ett innerfilter bakom en "lucka", också denna gjord av slimline. Visar en bild på detta också - ett 112-literskar. Hoppas du hajar vad jag menar - skrev lite fort...:)
#4 - 10 januari 2011 14:34
okej ja jag förstår, tror slimline passar bäst för att inte ta för mkt rymd bakifrån.. något tips på var man kan köpa snygga bakgrunder?
#5 - 10 januari 2011 14:43
sofiemedg skrev:
okej ja jag förstår, tror slimline passar bäst för att inte ta för mkt rymd bakifrån.. något tips på var man kan köpa snygga bakgrunder?

De flesta välsorterade zooaffärer brukar ha ett hyfsat sortiment av bakgrunder.:)
#6 - 10 januari 2011 15:27
hm får ta en ordentlig titt på butikerna i stan. kollade runt lite och såg att många gör egna bakgrunder. något du har erfarenhet av också?:)
#7 - 10 januari 2011 16:50
annars är det smidigt att beställa från någon internetbutik :) pwss.se eller guldfisken.se är personliga favoriter :)
Bilagor:
#8 - 10 januari 2011 17:25
sofiemedg skrev:
hm får ta en ordentlig titt på butikerna i stan. kollade runt lite och såg att många gör egna bakgrunder. något du har erfarenhet av också?:)

Nej, jag har aldrig gjort egna bakgrunder - om man bortser från dom "lådor" med rötter o.dyl. som vi förr i tiden helt sonika satte bakom karet, så att man såg "lådans" innehåll genom bakrutan - kunde faktiskt bli ganska frän effekt, speciellt om man satte en liten belysning i den...
Men, som sagt, jag har inte gjort egna som man sätter i karet - jag tycker de som finns nu är väldigt fina - om man väljer de något mer exklusiva.:)
#9 - 10 januari 2011 17:46
Jag har gjort egen frigolitbakgrund men tänk på att den blir ändå relativt tjock om du vill ha lite djup i den och priset kommer förmodligen bli dyrare än att köpa typ slimline.

Men annars är det såklart kul att göra en egen som bara du själv har.
#10 - 11 januari 2011 20:33
provade att "skapa" stenar på en frigolitskiva som kom med i nya byrån jag köpt. insåg ganska snart att jag inte har någon dold talang när det gäller att få frigolit till sten och absolut inte tålamodet att få den ordentligt gjord. blir dessutom lite nojig att stoppa golvlack i akvariet så det blir att köpa. men hittar ingen med bra mått, är det lätt att köpa två och få ihop dom utan att få en stor skarv mitt i?
#11 - 11 januari 2011 21:05
Slimline är skapta just så att skarven ska överlappa utan att synas.

Ta en titt på denna artikell/guide hur enkelt det är med slimline :)
http://www.ciklider.se/artiklar/mp_btn_slimline.shtml
#12 - 14 januari 2011 19:24
okej jo jag hittade på en sida där man beställde a och b del så det verkar ju smidigt. nu gäller det bara spara ihop pengar, phu inte lätt när man är studerande:) tack för bollplanket

Annons