4 meter akvarium

#1 - 18 mars 2015 09:17
Då gick starten för mitt drömakvarium. Eller dröm och dröm. Kan man någonsin få så stort kar man vill? :p
I varje fall så stort som jag får plats med i mitt akvarierum. Det kommer ha måtten 4000x800x700 mm (lxbxh) och landar på runt 2240 liter. Kommer att köra med 15 mm glas och en bänk av aluminiumprofiler som måste skruvas ihop i moduler. Blir liksom lite svårt att få in 4 meter bänk genom dörrar och hall. Karet kommer limmas på plats då glaset väger runt 350 kg. Bänken som kommer göras av 80x40x3 mm profiler kommer landa runt hanterliga 64 kg.
När man leker med såna här volymer och tyngder gick jag loss ingenjörsmässigt så att man förhoppningsvis inte gör bort sig. Kommer ha en säkerhetsfaktor mellan 5 och 10. Det visade sig att M20 bultarna som agerar ställbara tassar är den svagaste länken? Trodde man inte...
Temat kommer självklart bli syd- och mellanamerika och det kommer även att syltas och saftas fram en hemslaktad bakgrund. Fortsättning följer...

[ATTACH=CONFIG]74978[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]74979[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]74980[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]74981[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]74982[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]74983[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]74984[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]74985[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]74986[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]74987[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]74988[/ATTACH]
#2 - 18 mars 2015 09:23
Åh vilket projekt. Sånt här imponerar på mig och det ska bli så häftigt att lifta med på din resa. Det är lite som Bryzells kommande kar. En grej man aldrig skulle våga själv men nu får vara med på ett hörn ändå. Kanon :D
#3 - 18 mars 2015 09:27
Fan vad awesome. Synd att man själv inte har ett 4 meter stort rum. ;(

Jag antar att det kommer behöva stå på något dock så att inte bultarna borrar ner sig igenom golvet när vikten kommer på. :D
#4 - 18 mars 2015 09:36
Härligt projekt! Nästan så att jag börjar fundera på att offra hemmabiorummet för ett monsterakvarium:)
#5 - 18 mars 2015 09:48
Lifta och lifta. Håll tummarna för att stollens projekt går vägen ;)
Och tack för tankarna kring golvet. Det kommer bli feta puckar av plast under bultarna.
Det som oroar mig mest är två ungar på 4 respektive 1.5 år... Vad är det för säkerhetsfaktor på det?
Tänker i varje falla ta hål i ytterväggen och sätta in en backventil i golvnivå med en diameter på 100 mm samt höja tröskeln in i rummet. Spricker härligheten blir gatan utanför renspolad
#6 - 18 mars 2015 09:51
Triumph skrev:
Spricker härligheten blir gatan utanför renspolad


Eller skridskobana om det sker när det är minusgrader :p Hehe, lycka till hur som helst :)
#7 - 18 mars 2015 09:54
Triumph skrev:
Lifta och lifta. Håll tummarna för att stollens projekt går vägen ;)

Och tack för tankarna kring golvet. Det kommer bli feta puckar av plast under bultarna.

Det som oroar mig mest är två ungar på 4 respektive 1.5 år... Vad är det för säkerhetsfaktor på det?

Tänker i varje falla ta hål i ytterväggen och sätta in en backventil i golvnivå med en diameter på 100 mm samt höja tröskeln in i rummet. Spricker härligheten blir gatan utanför renspolad


Låter klokt. Limmar du karet själv?
#8 - 18 mars 2015 10:04
Självklart ska det limmas själv ;) Så att man bara har sig själv att skylla i fall det går åt pipsvängen. Men jag kommer investera i att hyra en elektrisk silkonspruta. Den erfarenheten har man sedan tidigare med värkande underarmar från att limma kar.
#9 - 18 mars 2015 10:08
Denna tråden har jag lyckats missa på nåt sätt.
Häftigt bygge och jag har bara ett krav. Massor med bilder! :)
#10 - 18 mars 2015 10:44
Du säger att du ska ha puckar av plast under. Varför inte puckar av gummi då en hockeypuck är rätt billig och lättillgänglig? :) Lär vara stabilt att stå på. Finns ju även småhockeypuckar (http://www.biltema.se/sv/Fritid/Sport/Vintersport/Hockeypuck-junior-14279/) som är typ hälften så stora som en normal.
#11 - 18 mars 2015 11:14
Inget illa menat men M20 bulten kommer inte vara det klenaste i den bänken, vågar säga att det är det starkaste, bara genom att titta på din ritning.
Vad har du räknat på för kvalitet på bult samt alu?
Räknar man 12st med ett maximalt utstick på 1cm samt 250kg per bult så viker sig en aluprofil på 40-50cm mycket lättare.

För övrigt klockrena mått på karet!
#12 - 18 mars 2015 11:37
Henrik_A skrev:
Inget illa menat men M20 bulten kommer inte vara det klenaste i den bänken, vågar säga att det är det starkaste, bara genom att titta på din ritning.

Vad har du räknat på för kvalitet på bult samt alu?

Räknar man 12st med ett maximalt utstick på 1cm samt 250kg per bult så viker sig en aluprofil på 40-50cm mycket lättare.



För övrigt klockrena mått på karet!


Inte om man ser på de hållfasthetsbäräkningar jag gjort. Du kan se på bilderna med uträkningar. Jag kommer köra bultar med 1.4404 (syrafast).
#13 - 18 mars 2015 11:52
Kul tråd att följa, du har mina tummar hållna med:)!
#14 - 18 mars 2015 11:56
Einarsson skrev:
Du säger att du ska ha puckar av plast under. Varför inte puckar av gummi då en hockeypuck är rätt billig och lättillgänglig? :) Lär vara stabilt att stå på. Finns ju även småhockeypuckar (http://www.biltema.se/sv/Fritid/Sport/Vintersport/Hockeypuck-junior-14279/) som är typ hälften så stora som en normal.


Du är helt rätt ute. Har sådana i dag och kommer fortsätta med dem. Dom suger ju dessutom inget vatten.
#15 - 18 mars 2015 12:24
shepard skrev:
eller skridskobana om det sker när det är minusgrader :p hehe, lycka till hur som helst :)


:d
#16 - 18 mars 2015 13:18
Jag håller mest tummarna för att min man inte ser den här tråden.

Maffigt projekt.
#17 - 18 mars 2015 13:35
Vill bara chima in och säga att jag glädjs åt ännu ett maffigt projekt. Det skall bli enormt kul att få följa detta!
Happy go lucky!
:)
#18 - 18 mars 2015 14:52
Vill bara chima in och säga att jag glädjs åt ännu ett maffigt projekt. Det skall bli enormt kul att få följa detta!

Happy go lucky!

:)


Ja vi börjar bli några stycken galenpannor som tycker feta akvarium är viktigare än en pool i trädgården :p
#19 - 18 mars 2015 15:11
Pool i trädgården ligger långt ner på min lista. Eller ja, det är inte ens med. Sjukt meningslöst. ;) Om man inte ska ha pingviner eller något.
#20 - 18 mars 2015 15:27
helt riktigt.. Pingviner och isbjörnar..

Jaja, allt över över 1000l lär ju följas.. Lycka till!
#21 - 18 mars 2015 15:33
Triumph skrev:
Ja vi börjar bli några stycken galenpannor som tycker feta akvarium är viktigare än en pool i trädgården :p

Yes indeed, Sir!
Rejäla baljor skall det vara!
:)
#22 - 18 mars 2015 16:03
Storleken har definitivt betydelse [:-38]
#23 - 18 mars 2015 17:17
Triumph skrev:
Inte om man ser på de hållfasthetsbäräkningar jag gjort. Du kan se på bilderna med uträkningar. Jag kommer köra bultar med 1.4404 (syrafast).


Skulle nog ta fram fysikboken en gång till och dubbelkolla, en M20 kan ta rejäla vikter innan gängorna går sönder.

Triumph skrev:
Du är helt rätt ute. Har sådana i dag och kommer fortsätta med dem. Dom suger ju dessutom inget vatten.


Nackdelen med tex hockeypuckar är att de kan färga av sig, väljer man tex pom-C istället så färgar den inte av sig.
#24 - 18 mars 2015 18:31
simpson skrev:
Skulle nog ta fram fysikboken en gång till och dubbelkolla, en M20 kan ta rejäla vikter innan gängorna går sönder.







Nackdelen med tex hockeypuckar är att de kan färga av sig, väljer man tex pom-C istället så färgar den inte av sig.


Blir också konfunderad, men jag körde fem-analys i solidworks och om du kollar på knäckning så klarar M20 bulten en last på 300 kg med en faktor 5. Vid "vanlig" draglast rör det sig om flera ton. Just slanka detaljer och knäckning är lurigt. Men oavsett så håller det :)
Har även med pom-puckar som alternativ. Vi får se...
#25 - 18 mars 2015 18:33
stefanr72 skrev:
Storleken har definitivt betydelse [:-38]

Klart den har! Stor bil, stort kar, stor näsa, stora fötter, och stor... Stora planer ;)
#26 - 18 mars 2015 19:04
helt riktigt.. Pingviner och isbjörnar..



Jajgl allt över över 1000l lär ju följas.. Lycka till!


Ha ha ha. En pool med arrowana, arapaima och annat tropiskt som man även kan bada i skulle ju kunna vara en bra kompromis.
Men tills dess... Hur tjockt glas har du i din bslja? Härdat eller vanligt?
#27 - 18 mars 2015 19:35
Triumph skrev:
Ha ha ha. En pool med arrowana, arapaima och annat tropiskt som man även kan bada i skulle ju kunna vara en bra kompromis.

Men tills dess... Hur tjockt glas har du i din bslja? Härdat eller vanligt?


Om jag inte missminner mig... Vanligt 12 mm...
#28 - 18 mars 2015 20:09
Vill man ha härdat glas i ett akvarium...? Knacka på fel ställe går glaset i 1000 bitar, men starkt så länge man inte knackar:p.
#29 - 18 mars 2015 22:17
Triumph skrev:
Blir också konfunderad, men jag körde fem-analys i solidworks och om du kollar på knäckning så klarar M20 bulten en last på 300 kg med en faktor 5. Vid "vanlig" draglast rör det sig om flera ton. Just slanka detaljer och knäckning är lurigt. Men oavsett så håller det :)

Har även med pom-puckar som alternativ. Vi får se...


Det svåra med femanalyser är att definiera hur delarna sitter fast och hur krafterna påverkar, skulle påstå att 100% av alla femanalyser är felaktigt definerade...

Hur mycket friktion får du på skruven, GÅR det över huvud taget att knäcka en av dem med akvariet ovanpå (fyllt med sten och vatten) eller kommer skruven glida på golvet?
#30 - 19 mars 2015 05:50
Jepp.. Som andreas säger har jag vanligt float 12mm i sidorna och 15mm i botten.. Härdat vill du inte gärna ha med exponerade hörn.. Jag skulle kunna tänka mig härdat som ruta på typ bryzells bygge för att komma ner i pris och tjocklek i nödfall men float är ju ganska förlåtande så finns möjligheten så kör jag hellre det..

Jag tror att m20 kommer att räcka alldeles utmärkt.. Knäckningen blir nästan obefintlig iom att karet/bänken låser sig själv med hjälp av vikt.. Jag hade ställt det på en skiva för att få minimal svikt.. Räcker ju med att parketten(?) eller golvspånet är dåligt för att du ska tappa marginaler..

Jag hade nog gjort botten i 2 eller 3 bitar för att få lite giv på ett så långt kar.. Men nu spånar jag bara fritt och jag är ju bara en klåpare så du ska inte lyssna på mig.. Måttet mellan motsatta hörn borde bli typ 5m?.. Det är svårt att få det helt rakt om du inte har en ren betongplatta.. Gör du bottenplattan i fler bitar med en skarv över får du en fjädring som äter upp en del svikt.. Dessutom fungerar skarvarna som stag i botten..

Som sagt bara tankar, hur du än gör blir det säkert bra..

haha, ja.. Arowana är ju görbart men arapaima är ju en helt annan division.. Men en dag..... ;)
#31 - 19 mars 2015 07:49
simpson skrev:
Det svåra med femanalyser är att definiera hur delarna sitter fast och hur krafterna påverkar, skulle påstå att 100% av alla femanalyser är felaktigt definerade...



Hur mycket friktion får du på skruven, GÅR det över huvud taget att knäcka en av dem med akvariet ovanpå (fyllt med sten och vatten) eller kommer skruven glida på golvet?


Det går säkert att knäcka om man gungar karet från sidan. Får man den massan i rörelse så... Är nog dock gängningen i aluminiumet som ger sig först. Jag har dessutom simulerat med värsta tänkbara utstick på 50 mm. Håller med om analyserna. Provade att enbart ställa bulten själv fast inspänd mot underlaget (skallen) och lägga en last på 3000 N. Du kan se det på bilderna jag bifogade. Fick samma resultat. Men, men. Ser dom som ett komplement. Analysen kändes mest relevant för att dimensionera bänken och dess aluminiumprofiler. Med en faktor på 5 så kan man sova lugnt ;)
#32 - 19 mars 2015 07:59
Jepp.. Som andreas säger har jag vanligt float 12mm i sidorna och 15mm i botten.. Härdat vill du inte gärna ha med exponerade hörn.. Jag skulle kunna tänka mig härdat som ruta på typ bryzells bygge för att komma ner i pris och tjocklek i nödfall men float är ju ganska förlåtande så finns möjligheten så kör jag hellre det..



Jag tror att m20 kommer att räcka alldeles utmärkt.. Knäckningen blir nästan obefintlig iom att karet/bänken låser sig själv med hjälp av vikt.. Jag hade ställt det på en skiva för att få minimal svikt.. Räcker ju med att parketten(?) eller golvspånet är dåligt för att du ska tappa marginaler..



Jag hade nog gjort botten i 2 eller 3 bitar för att få lite giv på ett så långt kar.. Men nu spånar jag bara fritt och jag är ju bara en klåpare så du ska inte lyssna på mig.. Måttet mellan motsatta hörn borde bli typ 5m?.. Det är svårt att få det helt rakt om du inte har en ren betongplatta.. Gör du bottenplattan i fler bitar med en skarv över får du en fjädring som äter upp en del svikt.. Dessutom fungerar skarvarna som stag i botten..



Som sagt bara tankar, hur du än gör blir det säkert bra..



haha, ja.. Arowana är ju görbart men arapaima är ju en helt annan division.. Men en dag..... ;)


Många bra klåpartips! Jag kommer köra delad bottenruta och limmar på plats på bänken fast med temporära sarger som styr upp geometrin. Golvet är i botten på kåken och det är en gjuten platta. Så med feta fötter under bultarna som fördelar trycket är det lugnt. Dessutom står karet intill en bärande vägg så styrkan i golvet känns safe. Och just härdat glas läste jag om. Skulle velat ha laminerat men det tappar så mycket i styrka. Så hederligt gammalt flyt-glas is the shit helt enkelt. Även fast jag kommer sätta aluramar på karet så känns härdat lite som en tickande olycka. Får helt enkelt sätta elstängsel runt burken tills ungarna går att lita på ;) Såg du mina bilder från Danmark förresten? Det var riktigt feta firrar där. Och mitt bland alla grisarna slingrade en riktig stoppekorv till anakonda.
#33 - 19 mars 2015 08:22
Triumph skrev:
Det går säkert att knäcka om man gungar karet från sidan. Får man den massan i rörelse så... Är nog dock gängningen i aluminiumet som ger sig först. Jag har dessutom simulerat med värsta tänkbara utstick på 50 mm. Håller med om analyserna. Provade att enbart ställa bulten själv fast inspänd mot underlaget (skallen) och lägga en last på 3000 N. Du kan se det på bilderna jag bifogade. Fick samma resultat. Men, men. Ser dom som ett komplement. Analysen kändes mest relevant för att dimensionera bänken och dess aluminiumprofiler. Med en faktor på 5 så kan man sova lugnt ;)


Ibland ställs kontainers upp på en liten ställning om bilen inte har krok, kolla vad det sitter för fötter.... De står på 4st fötter
#34 - 19 mars 2015 12:29
Design och konstruktion går vidare. Kommer bli aluram runt karet i L-profil som limmas dit. Vill slippa glasstag. Delen av ramen ovanpå så att säga svetsas i hörnen och stag pop-nitas med 8 mm nitar. Profilerna är 40x40x4 och 40x4.
Filtret blir på 90 liter och drivs av en Eheim compact 5000. Då var det väl bara fiskarna kvar då?

[ATTACH=CONFIG]75039[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]75040[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]75041[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]75042[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]75043[/ATTACH]
#35 - 19 mars 2015 14:11
Du har inte funderat på att ha filterdelen längs med långsidan istället? Blir det inte rätt fult mot den kanten annars? DU kan ju inte gömma bort det då genom att inreda framför etc.
#36 - 19 mars 2015 14:32
Einarsson skrev:
Du har inte funderat på att ha filterdelen längs med långsidan istället? Blir det inte rätt fult mot den kanten annars? DU kan ju inte gömma bort det då genom att inreda framför etc.

En slimline fixar väl det problemet?
#37 - 19 mars 2015 14:37
Fränt med inbyggd sump! :)
#38 - 19 mars 2015 14:41
stefanr72 skrev:
En slimline fixar väl det problemet?


Fast filtret sitter ju längs HELA kortsidan, så om filtret är 20 cm brett blir det ju 20cm längst ut i kanten på framglaset som också är filter. Ska han måla en svart kant där då så man inte ser in i filtret? Och även om han gör det ser det kanske inte så trevligt ut.

Slimline kan lösa problemet från insidan, men inte framifrån från utsidan.
#39 - 19 mars 2015 16:09
Man kan ju köra laminerat glas med ena rutan härdad, yttre i botten och inre på sidorna. Mindre risk för repor med härdat på insidan av rutorna också :)

Blir det optiwhite eller annat klarglas i någon av rutorna? Kantänka mig att 15mm glas ger ganska mycket grönförskjutning.
#40 - 19 mars 2015 16:20
Oj!, nu såg jag att du gjort ett vasst innerhörn på rutan mot sumpen, det är väldigt lätt att det spricker då! Kör på ett rundat hörn om du vill vara säker.
#41 - 19 mars 2015 19:24
addo skrev:
Oj!, nu såg jag att du gjort ett vasst innerhörn på rutan mot sumpen, det är väldigt lätt att det spricker då! Kör på ett rundat hörn om du vill vara säker.


Jag får be om njursvikt men vad pratar du om?

Varför ens hålla på med olika glassorter och diverse hörn? Pratar du om profilen? Jag kanske har tagit röd knark (en fiktiv knark vars enda effekt är att andra upplever dig som oklar, visuellt suddig) men jag förstår inte vad du menar? Dock alltid öppen för att lära mig något nytt..
#42 - 20 mars 2015 08:14
Jag får be om njursvikt men vad pratar du om?



Varför ens hålla på med olika glassorter och diverse hörn? Pratar du om profilen? Jag kanske har tagit röd knark (en fiktiv knark vars enda effekt är att andra upplever dig som oklar, visuellt suddig) men jag förstår inte vad du menar? Dock alltid öppen för att lära mig något nytt..


Tror inte heller på att blanda glassorter. Har varit inne och läst på en bra sida från en tillverkare och just laminerat har lägst hållfasthet på grund av att man i praktiken har två tunna rutor. Fördelen är att skiten håller ihop av lim-filmen mellan dem så att glaset inte sprätter iväg om det spricker. Beträffande vassa hörn och inte så är det rätt vid belastning (kälverkan). I det här fallet kommer den rutan vara totalt obelastad och vassa hörn har därför ingen praktisk betydelse. Dock ska allt glas fasas så man slipper fina ärr efter vassa kanter.
#43 - 20 mars 2015 08:16
Einarsson skrev:
Fast filtret sitter ju längs HELA kortsidan, så om filtret är 20 cm brett blir det ju 20cm längst ut i kanten på framglaset som också är filter. Ska han måla en svart kant där då så man inte ser in i filtret? Och även om han gör det ser det kanske inte så trevligt ut.



Slimline kan lösa problemet från insidan, men inte framifrån från utsidan.


Kommer sätta film utanpå och ha färgas glas mellan kar och filter. Vill dock kunna se in från kortsidan om vad som händer i sumpen.
#44 - 20 mars 2015 08:47
Vad tänker du? Tänker du moving bed + streamers eller? Annars är 5000lph/2200l nästan lite klent.. Finns dammpumpar som är kraftigare och tystare för mindre slant..
#45 - 20 mars 2015 09:12
Vad tänker du? Tänker du moving bed + streamers eller? Annars är 5000lph/2200l nästan lite klent.. Finns dammpumpar som är kraftigare och tystare för mindre slant..


Blir ett överrinningsfilter. Kommer även ha innerfilter gömda i bakgrunden. Men sjung ut! Vilka dammpumpar rekommenderar du?
#46 - 20 mars 2015 10:25
Jag får be om njursvikt men vad pratar du om?



Varför ens hålla på med olika glassorter och diverse hörn? Pratar du om profilen? Jag kanske har tagit röd knark (en fiktiv knark vars enda effekt är att andra upplever dig som oklar, visuellt suddig) men jag förstår inte vad du menar? Dock alltid öppen för att lära mig något nytt..


Nä det verkar asjobbigt med laminerade rutor, jag skulle inte orka. Men det är ett sätt att få in härdat glas i rutorna om man nu vill ha det.

https://drive.google.com/file/d/0Bz3-Ckf_gLm5OFdka1lZM1pkdFU/view?usp=sharing

^^ vasst innerhörn på rutan mot sumpen.
#47 - 20 mars 2015 10:34
Triumph skrev:
Blir ett överrinningsfilter. Kommer även ha innerfilter gömda i bakgrunden. Men sjung ut! Vilka dammpumpar rekommenderar du?


Jebao 10 000 eller 12 000.. Jag kör 25 000 tot i karet och det är ingen storm alls.. Billiga och väldigt tysta.. 5000lph försvinner ruskigt fort i sådana volymer..
#48 - 20 mars 2015 10:35
Nu är det några år sedan jag pysslade med Bultar och liknande. Typ handlade som inköpare in flera containers per månad från diverse ställen över hela jorden. Så mina kunskaper har "rostat lite".

Men det här med hållfastheten........

Vilken klass på bulten har du räknat med ?

Vad jag minns så finns det många olika hållfasthetsklasser.

Ex:

Klass 4.8 = Möbelkvalité, håller för alla möbler med normal belastning.

Klass 5.8 = Bättre möbelkvalité, inte så vanlig.

Klass 8.8 = Normal industrikvalité, håller för hur mycket som helst.

Klass 10.9 = Bättre industrikvalité, används ofta till lastbilshjul....dvs hård belasting.

Klass 12.9 = Mycket hög kvalité, används ofta till hjullastare, dvs håller stora grejer som ska kunna lyfta flera ton.

Sedan finns det ännu bättre, men då pratar vi om grejer som håller ihop hela kraftdammar.......


Så, om du är orolig för bultarnas hållfasthet.....gå upp en klass eller två.....
#49 - 20 mars 2015 10:36
Triumph skrev:
Tror inte heller på att blanda glassorter. Har varit inne och läst på en bra sida från en tillverkare och just laminerat har lägst hållfasthet på grund av att man i praktiken har två tunna rutor. Fördelen är att skiten håller ihop av lim-filmen mellan dem så att glaset inte sprätter iväg om det spricker. Beträffande vassa hörn och inte så är det rätt vid belastning (kälverkan). I det här fallet kommer den rutan vara totalt obelastad och vassa hörn har därför ingen praktisk betydelse. Dock ska allt glas fasas så man slipper fina ärr efter vassa kanter.


Då är du mindre klantig eller modigare än mig, jag skulle snubbla och ta emot mig mot den rutan så rutan blir belastad, det första jag gjorde :P Jag var i alla fall glad att jag valt runda "hörn" på ytavrinningen till mitt saltkar, efter som jag snubblade och satte mig på rutan när jag var i karet och skulle montera bakgrunden :)
#50 - 20 mars 2015 12:01
Nu är det några år sedan jag pysslade med Bultar och liknande. Typ handlade som inköpare in flera containers per månad från diverse ställen över hela jorden. Så mina kunskaper har "rostat lite".



Men det här med hållfastheten........



Vilken klass på bulten har du räknat med ?



Vad jag minns så finns det många olika hållfasthetsklasser.



Ex:



Klass 4.8 = Möbelkvalité, håller för alla möbler med normal belastning.



Klass 5.8 = Bättre möbelkvalité, inte så vanlig.



Klass 8.8 = Normal industrikvalité, håller för hur mycket som helst.



Klass 10.9 = Bättre industrikvalité, används ofta till lastbilshjul....dvs hård belasting.



Klass 12.9 = Mycket hög kvalité, används ofta till hjullastare, dvs håller stora grejer som ska kunna lyfta flera ton.



Sedan finns det ännu bättre, men då pratar vi om grejer som håller ihop hela kraftdammar.......





Så, om du är orolig för bultarnas hållfasthet.....gå upp en klass eller två.....


Tack för infot och jag känner till hålfklasserna. Tänker köra med syrafast material så att jag slipper korrosion. Och jag är inte orolig för att bultarna inte håller. Mest förvånad över att det "bara" blev en säkerhetsfaktor på 5 mot knäckning.
#51 - 20 mars 2015 12:01
Jebao 10 000 eller 12 000.. Jag kör 25 000 tot i karet och det är ingen storm alls.. Billiga och väldigt tysta.. 5000lph försvinner ruskigt fort i sådana volymer..


Intressant! Var skaffade du dina? Är dom tysta och driftsäkra?
#52 - 20 mars 2015 12:19
Jag tycker det är precis lagom cirkulation i mitt 310L med en 1800L/h pump, och rent propotionerligt med storleken på din burk borde du ha 13000L/h för att få motsvarande omsättning på vattnet...
#53 - 20 mars 2015 12:25
Mr Woods skrev:
Jag tycker det är precis lagom cirkulation i mitt 310L med en 1800L/h pump, och rent propotionerligt med storleken på din burk borde du ha 13000L/h för att få motsvarande omsättning på vattnet...


Ni har rätt. Jag räknade efter vad jag har i min burk i dag och då ska jag ha 22 000 l/h till denna balja
Här ska pumpas! ;)
#54 - 20 mars 2015 12:46
Jag har 2000 liter/timmen till mina 350 liter, fiskarna verkar nöjda och växterna sitter kvar :)
#55 - 20 mars 2015 15:31
Triumph skrev:
[ATTACH=CONFIG]75043[/ATTACH]

En annan sak jag kom att tänka på... Med den konstruktionen, varför inte sätta pumpen betydligt högre upp? Då kan du ju utnyttja nästan hela det sista facket också!
#56 - 20 mars 2015 15:43
Mr Woods skrev:
En annan sak jag kom att tänka på... Med den konstruktionen, varför inte sätta pumpen betydligt högre upp? Då kan du ju utnyttja nästan hela det sista facket också!


Man kan lockas till det men, i facket innan ska det vara ett så kallat överrinningsfilter (vatten som porlar över filtermaterial) och då kommer vattennivån där och vid pumpen vara lågt.
#57 - 20 mars 2015 15:43
Triumph skrev:
Intressant! Var skaffade du dina? Är dom tysta och driftsäkra?


Ebay... Och jag kan iallafall intyga att hans pump är tyst! Driftsäkerheten får det feta namnet uttala sig om...
#58 - 20 mars 2015 15:56
Den har inte blivit mer högljudd på de 6 månader jag kört den, sväljer partiklar upp till 8mm så jag kan bara ge den ett fett plus hittills.. Med tanke på prislappen 1000kr är det värt att köpa en ny vartannat år om det vore så..
#59 - 20 mars 2015 16:15
Planeringen fortskrider. Det kommer bli fetare pumpar om cirka 25 000 l/h totalt.
Då ska jag även fila fram en lysramp i aluminium också...

[ATTACH=CONFIG]75079[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]75080[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]75081[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]75082[/ATTACH]
#60 - 20 mars 2015 16:20
Triumph skrev:
Man kan lockas till det men, i facket innan ska det vara ett så kallat överrinningsfilter (vatten som porlar över filtermaterial) och då kommer vattennivån där och vid pumpen vara lågt.


De första två facken kommer ju atomatiskt att bli fulla med vatten om du skall fylla upp till ramen, hur reglerar du nivån så att inte det tredje blir fullt också?
#61 - 21 mars 2015 09:08
Mr Woods skrev:
De första två facken kommer ju atomatiskt att bli fulla med vatten om du skall fylla upp till ramen, hur reglerar du nivån så att inte det tredje blir fullt också?


Det regleras genom att filtermaterialet i facken innan gör att vatten inte rinner till lika fort som pumpen pumpar ut = nivåskillnad. Kommer även har ett skjutreglage av plast mellan de facken för reglering. Dessutom visade det sig att det pumpmärke Ettfett rekommenderade har elektronisk varvtalskontroll ;) Underbart med bra teknik!
#62 - 21 mars 2015 12:35
Jag hade nog fimpat ev powerheads i bakgrunder också.. De flyttar inte vatten effektivt i förhållande till kräm om du jämför med streamers..

Jag har haft tid att kika på själva filterkammaren nu också.. Vad sa du att du tänkte ha för media?
#63 - 21 mars 2015 15:33
Herregud så mycket teknisk kunskap samlat i denna tråd. Fascinerande att följa. Stort lycka till med ditt projekt.
#64 - 21 mars 2015 16:59
Jag hade nog fimpat ev powerheads i bakgrunder också.. De flyttar inte vatten effektivt i förhållande till kräm om du jämför med streamers..



Jag har haft tid att kika på själva filterkammaren nu också.. Vad sa du att du tänkte ha för media?


Det är Eheim compact 5000 med filter som sittet där, men kommer bytas till Jebao 10000. Bra med effektiva grovfilter som ör lätta att sköta. I sumpen kommet det vara grov filtermatta, kerammakaroner och biobollar. Vad tror du om den riggningen?
#65 - 21 mars 2015 18:02
Herregud så mycket teknisk kunskap samlat i denna tråd. Fascinerande att följa. Stort lycka till med ditt projekt.


Tack! Halva nöjet är att planera och fixa. Jäkligt kul med fler engagerade och kunniga nördar här. Saknas irl så detta är toppen:p
#66 - 21 mars 2015 18:21
Triumph skrev:
Tack! Halva nöjet är att planera och fixa. Jäkligt kul med fler engagerade och kunniga nördar här. Saknas irl så detta är toppen:p


Det är ju resan dit dvs projektet som är det roligaste faktiskt. :D
#67 - 21 mars 2015 19:45
Jag hade nog fimpat ev powerheads i bakgrunder också.. De flyttar inte vatten effektivt i förhållande till kräm om du jämför med streamers...


Men filterfack i bakgrunden enl. ritningen, fyllda med valfri media (och då tänker jag typ vadd) och streamers högst upp kanske?! :)
#68 - 23 mars 2015 09:57
Mr Woods skrev:
Men filterfack i bakgrunden enl. ritningen, fyllda med valfri media (och då tänker jag typ vadd) och streamers högst upp kanske?! :)


Har funderat på det med. Vi får se. Vill ha det så enkelt som möjligt för skötsel och minimalt med slabb. Vill undvika filter som sätter igen fort. Tänkte jag skulle få bra tips av andra som har pumpar med bra klös i ;)
#69 - 23 mars 2015 18:17
Jag tänker ju att en 90L sump borde räcka som biologiskt filter, och att det därför kan vara lite festligt att ägna de två andra filtren (som kommer bli lätta att byta/tvätta median i) huvudsakligen åt småpartiklar!

Nu förutsätter jag att du vill vara fri från ytterfilter...
#70 - 24 mars 2015 11:04
Jag som kört med sump ett tag nu kan tipsa om att skaffa en automatiskt vattenpåfyllning tex tunses osmolator. Man tröttnar väldigt snabbt på att fylla på det avdunstade vattnet, och i ett kar som ditt lär du få fylla på varje dag.
#71 - 25 mars 2015 09:13
Mr Woods skrev:
Jag tänker ju att en 90L sump borde räcka som biologiskt filter, och att det därför kan vara lite festligt att ägna de två andra filtren (som kommer bli lätta att byta/tvätta median i) huvudsakligen åt småpartiklar!



Nu förutsätter jag att du vill vara fri från ytterfilter...


Mm, absolut.. Aldrig blanda bio och mek om man kan undvika det.. Kör din compact i ett fack med vadd där du lätt kan rycka ur vadden och kasta..
#72 - 25 mars 2015 14:33
[ATTACH=CONFIG]75176[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]75177[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]75178[/ATTACH]
Konstruktionen rullar på. Bra med erfarenhetstips här ifrån. Funderar just nu på om jag behöver ett mekaniskt filtrering med grov matta innan det biologiska för att få bort det största skräpet? Sätts det biologiska igen om jag inte har det?
#73 - 25 mars 2015 14:39
addo skrev:
Jag som kört med sump ett tag nu kan tipsa om att skaffa en automatiskt vattenpåfyllning tex tunses osmolator. Man tröttnar väldigt snabbt på att fylla på det avdunstade vattnet, och i ett kar som ditt lär du få fylla på varje dag.


Har tänkt på det med. Därför blir det en heltäckande ramp med tilluft samt en täckande ruta av pvc så att kondens kan droppa tillbaka.
#74 - 27 mars 2015 11:40
Triumph skrev:
[ATTACH=CONFIG]75176[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]75177[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]75178[/ATTACH]

Konstruktionen rullar på. Bra med erfarenhetstips här ifrån. Funderar just nu på om jag behöver ett mekaniskt filtrering med grov matta innan det biologiska för att få bort det största skräpet? Sätts det biologiska igen om jag inte har det?

Är det vanliga filter makaroner du ska använda i mitten?
De använd i ytterfiler som mekanisktfilter och för att få ett jämnt vattenflöde genom filtret, det ska vara i första facket isf .

Om du ska ha filtermatta i första fack så dela den i flera delar för lättare rengöring och du slipper ta ut hela mattan för rengöring, det är de första 5-10 cm av mattan som stoppar det mesta av skiten och blir täta och då bromsa vattenflödet .

Jag körde ett liknande filter till ett 375 och i det hade jag 10cm filtermatta i första facket och resten biobollar, mattan stoppade det mesta av skiten och den fick jag rengöra lite då och då .

Små partiklar kommer samlas på botten och om du har pumpen på botten pumpas skiten tillbaka till akvariet, bättre att ha pumpen en bit från botten.
#75 - 27 mars 2015 15:03
Ny design på filtret. Det blir ett s.k. Sieve. Känns som ett riktigt effektivt och lättskött filter. Vad tror ni? Förtydligande är att "hängmattan" är ett finmaskigt stålnät.

[ATTACH=CONFIG]75220[/ATTACH]
#76 - 27 mars 2015 18:12
Ska du inte ha något material ovanför nätet?
#77 - 28 mars 2015 19:11
stefanr72 skrev:
Ska du inte ha något material ovanför nätet?


Nä, meningen med den här typen av filter är att skiten ska rutscha ner och samlas i sluet av nätet samtidigt som vattnet sipprar genom maskorna och över biobollarna. Funkar denna lösning dåligt blir det som ray föreslår
#78 - 1 april 2015 12:43
Min Festae-hona börjar färga ut. Skulle varit bra roligt att få tag i en hane satsa på lite yngel.
[ATTACH=CONFIG]75252[/ATTACH]
#79 - 1 april 2015 13:17
Triumph skrev:
Min Festae-hona börjar färga ut. Skulle varit bra roligt att få tag i en hane satsa på lite yngel.

[ATTACH=CONFIG]75252[/ATTACH]


Så du har fått tag på festae :) minns att du hade försökt få tag på många gånger.
Jävlar vilken fin fisk det är!
Snälla är dom också va? :p
#80 - 1 april 2015 14:11
Så du har fått tag på festae :) minns att du hade försökt få tag på många gånger.

Jävlar vilken fin fisk det är!

Snälla är dom också va? :p


Ja till slut så. Fast ingen hane och hör och häpna är damen riktigt snäll...? :confused:
#81 - 3 april 2015 20:25
Hej Triumph:)

Ska du köra på 70 högt så skulle jag köra med Optiwhiteglas, du får annars en grön ton över allt i karet.

Jag har några trådar om du skulle vara sugen på att få lite inspiration.
Några av trådarna är mastodont trådar dock

https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=118553&page=6
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=56642http://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?47857-Konvertera-mitt-2400-liters-till-ett-revakvariumhttp://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?49859-Mitt-4-meters-revkar
http://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?49859-Mitt-4-meters-revkar
#82 - 5 april 2015 14:14
LN skrev:
Hej Triumph:)



Ska du köra på 70 högt så skulle jag köra med Optiwhiteglas, du får annars en grön ton över allt i karet.



Jag har några trådar om du skulle vara sugen på att få lite inspiration.

Några av trådarna är mastodont trådar dock



https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=118553&page=6

http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=56642http://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?47857-Konvertera-mitt-2400-liters-till-ett-revakvariumhttp://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?49859-Mitt-4-meters-revkar

http://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?49859-Mitt-4-meters-revkar


Tack för tipsen och o ja de trådarna har jag insupit för länge sen. Underbara! ;)
#83 - 7 april 2015 13:08
[ATTACH=CONFIG]75317[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]75318[/ATTACH]
Då har snillet spekulerat vidare och har kommit fram till följande. Biofilter med sluttande nät med fin vadd i en tuss i slutet (Det som ser ut som en LUX-tvål) och biobollar under. Får för mig att grovfiltrering blir effektiv och lätt att komma åt samt att jag även får droppfilterprincipen i en och samma lösning. Mekaniska filtret har en modifierad baksil för att ta det värsta och vara lätt att rengöra. Under och innanför sitter filtervadd. Att jag har hela paketet i ett rör är för att min erfarenhet är att när man tar upp ett fritt hängande vaddpaket lossnar det skapligt med skräp och växtdelar. Sist så är det hyggligt kladdigt och svårt att spola rent filtervadd. Men en sil att bakspola har funkat fint. Vad tror ni?
#84 - 26 april 2015 20:25
Hur långt har du kommit Triumph? Har där hänt något nytt i projektet?
#85 - 3 maj 2015 00:34
GRYMT!

Är inte helt 100 på att jag förstod rätt.. men var ska du ha de syrafasta bultarna? Har jobbat med fästelement av alla dess slag för några år sedan och minns jag inte fel så är A2 (rostfritt) och A4 (syrafast) big nono i kombination med alu då det äts upp! Bara en tanke :)
#86 - 19 september 2016 22:31
Hur går det med projektet?
#87 - 30 januari 2017 00:40
Detta spännande projekt tvärdog innan det lämnade datorskärmen...? Då blev det billigt i alla fall!











Annons