4 veckos semester vad hände ?

#1 - 24 juli 2008 07:03
Har nu snart varit hemma efter 4 veckors semester.

Fiskarna sköttes av svägerskans gubbe, som fick en 3 min snabbkurs
i hur man skall sköta fiskarna.

Så, hur gick det nu ?

Jo, efter 4 veckor med inget vattenbyte, samt matning av enbart flingfoder var 4-5 dag, kan man konstatera följande:

240 Liters, med Skalarer+Bolivianer+Platys+Malar

- Ingen fisk som är död
- Växterna är ihopskrumpna, i praktiken döda.
- Tempen låg i karet på 34 grader när jag kom hem. Doppvärmaren
hade hängt sig.

222 liters, med Skalarer+Mollys+Malar

- Ingen fisk är död
- Växterna är på väg ut ur karet. Aldrig sett en sådan djungel !!

110 liters, med Skalarer+Mollys+Malar

- Ingen fisk är död
- Växterna är som innan, vare sig mindre eller högre.

42 liters, med Endlers+40-50 körsbrsräkor.

- Ingen fisk är död
- Alla räkor är döda. Försvann enligt uppgift från en dag till nästa,,,,,
- Alla växter är döda

Det blir till diverse omstruktureringar under mina två veckors
föräldraledighet med start på måndag.......
#2 - 24 juli 2008 07:10
[COLOR=blue]Tråkigt när saker dör. :( När jag var borta i tre veckor på Malta så hade ingenting hänt i mina kar alls. Jo, en Apisto. hona var död. Jag antar att jag hade tur...[/COLOR]
#3 - 27 juli 2008 20:50
Jag har varit borta från mitt 50l tre gånger en månad åt gången, då har det inte hänt något mer än att växterna håller på att rymma och det är lite alger. Men den sista gången hade jag inskaffat 2 st Siamesisk algätare och då hade det inte hänt något alls.
#4 - 28 juli 2008 08:51
Väldigt intressanta och varierande saker som hade hänt med dina kar :) En värmare skulle jag aldrig våga ha i så här års, iof har jag aldrig värmare i mina kar.
#5 - 28 juli 2008 19:34
heljis skrev:
En värmare skulle jag aldrig våga ha i så här års, iof har jag aldrig värmare i mina kar.

[COLOR=blue]Inte jag häller. Mina doppvärmare är av fram tills när tempen börjar närma sig noll dagtid.[/COLOR]
#6 - 28 juli 2008 20:34
Skippa värmaren under sommaren, den behövs i regel inte. Själv är jag på stugan under sommaren så mycket som möjligt och vi kommer hem för att handla, tvätta kläder, vattna blommor, tömma brevlådan samt underhålla akvariet 1-2 ggr/veckan. Det har funkat bra under flera somrar på det sättet.
#7 - 3 augusti 2008 08:02
[FONT=Calibri][SIZE=3]I mina 12 akvarier hände följande. 11st inga problem utan som ni skriver lite varierande växtlighet. I mitt största där det gick 10st stora discusar. Mina 2 sista pensionärer av vf altum scalare. Ett gäng med f1 peru scalare. Pansarmalar. Siamesiska algätare. Några vf otocinklusar som jag inte sett vare förr eller senare. Vi har varit borta i 3 veckor och det har aldrig varit några problem de senaste 30 åren. När jag öppnade dörren så möttes jag av en stank som fick mig att må illa. Allt var dött, det gick inte att se in i akvariet och det var som gelatin överallt. Temp 30 grader. Pumparna gick så jag har ingen aning om vad som har hänt. Men det är först sorgligt att mina fina fiskar är i fiskhimmelen, och nummer 2 så låter det dyrt.[/SIZE][/FONT]

Annons