Så nu är det dags för detta kar att få en egen tråd.
Historien fram till nu finns här Akvarierum hos c90368
flygrc skrev:å då blev det filmtajm:)
Ser att du har bra ström i fjärilkaret men ändå ser det ut som att de rör mycket på gälarna?
kanske bara för att jag jämför med mina regnbågsfiskar, de rör knappt på gälarna
Albinfiskare skrev:Jag har sagt till mig själv: Aldrig mer fjärilar!
Men när man ser filmer på så välmående fisk + att man har ett ledigt 150L kar hemma blir man ju minst sagt sugen :P
Albinfiskare skrev:Jag har sagt till mig själv: Aldrig mer fjärilar!
Men när man ser filmer på så välmående fisk + att man har ett ledigt 150L kar hemma blir man ju minst sagt sugen :P
flygrc skrev:Vad har gjort att du sagt till dig själv "Aldrig mer fjärilar"? Dom är ju vrålsnygga!
Albinfiskare skrev:De har en dålig ovana att dö även om man håller god vattenkvalitet :p
Albinfiskare skrev:
Men jag har det lite som en dröm att lyckas hålla fjärilar hela deras livslängd [:o]
Albinfiskare skrev:
Får hoppas att c90368 klarar det, för då vet jag att det inte är omöjligt :p
smurfmats skrev:halvår? min hona har levt i ett år nu och hon verkar still going strong! :)
min äldsta hane som jag haft levde nog i två år skulle jag tro...
c90368 skrev:Städningen sköter åtta stycken Kuhlii och ett gäng Otocinclus. Sen är det ett par 1 + 2 Apistogramm gephyra samt ett antal nannostomus tetror.
macke_fisk skrev:det var ingen liten kuhliål! den såg ut att vara ganska stor!:d
c90368 skrev:
Nannostomus diagrammus & Nannostomus sp "Colombia" bägge arterna är vildfångade.
flygrc skrev:
Märkligt vad smått i matväg de verkar hitta, omöjligt att se på filmerna vad det är.
flygrc skrev:tyckte bara det var pinsamt att fråga utan att själv försökt klura ut det[:o]
flygrc skrev:Tråden är två veckor, jag fick inte koll på om du skaffat fiskarna innan dess men det är ju helt otroligt med lek redan :)
Ska du låta dom själva sköta det ?
wallström skrev:oj, lek redan?
det var tack vare den här tråden jag skaffade mina fjärlirar som hitils mår bra.
Tror du det funkar med några apistogramma med dom i ett 375L?
Enola skrev:Jättefina fjärillar. Gillar dom skarpt. Trodde inte att de gillade att gå så många?
smurfmats skrev:
detta är ju min dröm med. att få befolka ett riktigt stort kar med massa fjärilar!
smurfmats skrev:antar att du inte kan se om det är samma par som lekt? skulle vara intressant att veta om du har ett dom par i burken eller om de byter av varandra, både av partner och av rang..?
Profettheone skrev:Ha ha, snyggt. Ett litet tropiskt akvarium ... //
Har själv satt upp mitt i veckan (små färdigt), men det är också allt. Jo, köpte till lite fisk... 2 pleco 20cm och 4 silverhajar. Skulle vilja ha fler silverhaj, men det får vänta, detta var ett impuls köp bara för och fylla tanken lite.
PS: om du har lite gräsväxter till övers så kanske du har möjlighet och sända till mig // mot :- så klart!
mvh Stefan
flygrc skrev:Kan det vara så att man behöver komma upp till en viss storlek på karet för att de ska ha en chans att hålla sig lite undan när det blir för våldsamt?
Albinfiskare skrev:Man måste nog hitta en fin balans där, dels komma upp i en viss storlek på karet men ändå se till att "fisktätheten" är tillräcklig för att sprida aggretionerna.
tror ibland att förstora kar och förlite fisk kan skapa aggetioner, tex en stor och färgsprakande hongi-hane hade inte nöjt sig med att försvara en sten i ett 540 l utan om han kunnat hade han trängt bort de andra fiskarna så mycket han kunnat. Mycket vill ha mer:P
smurfmats skrev:där gäller det väl dock att skapa tydliga revir som olika fiskar kan muta in? så inte en firre tar över hela bassängen!:)
flygrc skrev:Med andra ord det som inte syns finns inte? eller räcker det med ett litet "rev"eller tätt planterat?
c90368 skrev:Vid vattenbytet idag hittade jag en död Fjäril, förmodligen den som stod och tryckte i hörnet igår.
När jag gick in med mat nyss så stimmade sju förväntansfulla och hungriga Fjärilar, så det är bara ett bortfall.
flygrc skrev:Alltid tråkigt när man förlorar fisk, håller vi tummarna för att det var en tillfällighet. Själv blir jag nojig för att jag ska ha missat något så där blir fler:(
c90368 skrev:Kanske får revidera senaste inlägget:confused:
Idag låg det två döda Kuhlii vid frontrutan! Har aldrig sett en död Kuhlii tidigare, de brukar överleva allt, till och med inne i ytterfilter!
När jag tänker efter så har jag inte sett till dem så mycket de senaste veckorna, men det brukar inte vara något ovanligt med Kuhlii.
De andra invånarna ser ut att må bra, än så länge. Ja, förutom de övriga sex Kuhlii som jag inte ser till:(
flygrc skrev::( hoppas det är slump
c90368 skrev:Nej, aldrig salt i SA kar om det inte är akut, enligt mig.
flygrc skrev:
En annan fundering, när du kör SA kör du då pH under 7? och i så fall hur ser du på ammonium/ammoniak? Tänkte på om det är extra viktigt att inte släppa pH över 7 så det blir ammoniak.
Enola skrev:provade det men det funkade inte heller :S
c90368 skrev:Sorry, jobbar som IT-konsult och du hamnade nu under kategorien. Skit bakom tangentbordet;)
Om du svarar på detta inlägg med citat, så kan du kopiera raden där filmen är inskriven.
Lycka till!
Himla söt kattunge föresten, älskar katter:D
c90368 skrev:Jag får ganska ofta frågan hur jag lyckas med mina växter. En av mina grundregler är att inte störa växterna utan låta dem få stå ifred.
Här är en film på 400 karet för åtta månader sedan. Här kan man se att det som växer så det knakar nu, stod på samma plats då och har vekligen fått tid på sig att rota sig.
flygrc skrev:Gäller att ha tålamod:p men det har blivit härligt med växtligheten.
Jag håller med om det att inte flytta växter, men i vissa fall tex stängelväxter märker jag ingen skillnad på växtfarten om man flyttar. Svärdsplantor stannar upp väldigt mycket om man flyttar dom
flygrc skrev:Märkligt hur det kan bli, ibland blir det bara kasst.
Ska du på det igen och fylla på med fler fjärilar?
c90368 skrev:Tänkte försöka få en bild på rommen jag såg igår, men den var borta:(
Så först blir det en helbild på karet.
Men det kommer mer bilder och även en film senare.
Familjeförhållandena börjar klarna lite...
Markus1984 skrev:
Har ju missat en del som sagt, fruktansvärt snyggt inrett akvarium! Med toppen invånare får jag använda bilden jag quotat som bakrundsbild?
Markus1984 skrev:
Anyways grymt jobbat Maths!
gustinger skrev:nä va trist att dom inte klarar sig, jag som gick i stora tankar på fjäril börjar tbeka lite nu :( va tror du det kan vara som gjorde att dina prillade av pinnen? väldigt trist :(
flygrc skrev:tråkigt med fjärilarna men det var både kul och intressant att diskarna tog annan mat, låter ju som det blir enklare att hålla dom.
Vilken temp kommer du hålla dom vid?
MaxB skrev:Fjärilar är ju lite vanskliga faktiskt (om man jämför nuförtiden mot hur det var förr). Dom kan gå ett bra tag i karet och sedan poff så trillar dom av... Synd.
Jag tittade på tre par av den där nya blå varianten av fjärilar nere på shopen idag - för jädra granna, men det får vänta med såna ett tag för min del - men snygga är dom!
:)
Markus1984 skrev:Apistogramma gephyra!!! Denna hade jag missat! Vilken spännande Apa!!
Broddan skrev:Tror akvarielagret har dom inne just nu. Lite långt borta kanske. Har själv funderat på den till mitt nya 421L sa. Inkastencikliden ska ju vara som du säger rätt tålig dock lever de rätt strömt om jag förstått rätt men det borde inte vara några problem att skippa.
Släktet Bujurquina har ju också detta intressanta beteende kan jag ju tipsa om.
c90368 skrev:Har lagt en beställning hos min lokala affär idag. Så jag får besked i nästa vecka om de kan få fram några.
Ska nog fixa en pump till i 400 litaren med ett utblås nere vid botten via ett strilrör, detta ska sedan pumpa genom vallisneria ut över ett "kullerstens" fält.
Ja, så ser det ut inne i min skalle just nu! vad det blir ir sedan får vi väl se:p
flygrc skrev:Vad är tänket med att ha strilröret längs med botten? Undrade mest vad du vill uppnå med det.
Andrém skrev:Måste säga, väldigt fina fiskar och väldigt fint akvarium :) Kommer nog göra om inredningen i mitt akvarium snart och då ska jag ha ditt akvarium i åtanke som inspiration. Vad heter dom väldigt långa, smala växterna du har i ditt akvarium för övrigt? Har försökt att hitta sådana men finner inga.
c90368 skrev:Tackar!
Tänk på att inte vara rädd för att plantera ganska höga växter långt fram. Det ger djup.
Är det den här du menar?
Crinum calamistratum
http://images.google.se/images?hl=sv&um=1&sa=1&q=Crinum+calamistratum&btnG=S%C3%B6k+bilder&aq=f&oq=&start=0
Andrém skrev:Har alltid haft tumregeln att långa växter ska vara längst bak och korta fram men jag ska testa lite mer när jag inreder om akvariet denna gång. Har du några tips för att inreda ett bra SA akvarium?
Och ja, det är den växten jag menade :)
För övrigt, vad har du för pH i akvariet och temperatur? Antar att din pH ligger vid 6-7 ungefär eller? Hur får du ner pH till den nivån eller är din pH från kranen så redan?
c90368 skrev:Försök att med rötter, stenar och växter skapa någon form av kaos. I detta kaos ska det finnas "linjer" som för ögat in i akvariet. Med den traditionella planteringen blir akvaret platt! Ögat upplever det som betydligt trevligare om fiskarna kan simma bland växterna, inte framför växterna.
Jag har CO2 och pH värdet är inställt på 6,8. Jag göder med fulldos PMDD och ljuset är ca 0,4 watt/liter
Värmen i rummet är 25 grader och på det värmer ljus och pumpar så det är ca 27 grader i karet.
Andrém skrev:Ah, blir svårt att skapa kaos får då planerar man ju ändå men jag förstår vad du menar :) Har du bara växter ifrån SA eller har du blandat växter som passar in i akvariet etc?
Blir nog att inhandla massor med rötter, grenar osv imorgon. Tack för alla dina tips, ska inte kapa din tråd mer :D
c90368 skrev:Det är blandat ursprung på växterna. Har gett upp för länge sedan med att endast ha SA växter. Finns för få för att få till något snyggt.
Kapat tråden:confused:
Trådens syfte är att ha just sådana här ordväxlingar:d
Andrém skrev:Ah, annars blir det för extremt om man bara ska ha saker från SA :p då funkar säkert växterna jag har just nu.
Blir väl att ta bort samtliga stenar för dom passar nog inte akvariet, vi får se hur det blir med det.
Kommer nog själv starta en projekt tråd och visa lite hur det går, kika gärna in och säg vad du tycker :) Mitt akvarium är på 400L med ;)
MaxB skrev:Spännande detta Maths - skall bli intressant det där med strilröret på botten...!:)
Markus1984 skrev:Instämmer :) Men det är ett sånt där akvarium man vill se Live!
Markus1984 skrev:Ahh va kul, får du hem fiskarna via mailen sen också eller? ;)
HenkeP skrev:Riktigt snyggt med så mycket olika växter. Ser naturligt ut i ditt kar. Tyvärr så lyckas jag inte lika bra själv med den biten.. [:o]
janson skrev:Riktigt snyggt! Mycket härliga och friska växter. Vad heter de snäckorna du har? Har sett de i dina andra filmer också men är lite osäker på namnet. Äpplesnäckor?
c90368 skrev:Det är Äppelsnäckor ja.
Köpte fyra stycken för några år sedan och har dem nu i alla kar utom i räkburken.
Levererade dessutom 150 st halvuxna till akvarieaffären i höstas.
janson skrev:Nice. Från början var jag ganska anti mot alla sortens snäckor men har nu på¨senare tid börjat gilla några av dem, bland annat dessa lite större äpplesnäckor. Undra om en praktbotia skulle låta dem vara ifred. Dina stora diskus verlar ju inte störda av dem iaf.
Är det nån gång du har märkt att någon fisk varit på dem? Vad händer med de snäckor som får spruckna skal?
c90368 skrev:
Ett steg närmare är jag i kväll i alla fall.
Har just via mail beställt fyra VF [FONT=Calibri][SIZE=3][COLOR=#800080]Tahuantinsuyoa macantzatza[/COLOR][/SIZE][/FONT].
Markus1984 skrev:mkt stiliga maths!
c90368 skrev:Restade så det är bara att vänta minst fjorton dagar på nästa chans.
Dre skrev:Antar att du väntar fortfarande? Jag var förbi akvarielagret idag och kom överens om att lämna tillbaka min Aquidens Sp (något) som jag trodde var diadema, men var något annat. Jag nämnde då att inkastenen de har kunde vara intressant men då sa de att den var en riktig elaking och hade tagit kol på alla andra och dessutom ätit upp alla tetror i samma kar. Kan ju mycket möjligtvara just den individen, men kanske kan vara intressant för dig som tänker på denna firre, kan vara tuffare än beskrivningen medger. Denna var 8-10 cm lång. Vacker som få!
c90368 skrev:[COLOR=black][FONT=Verdana]Ytterligare[/FONT][/COLOR] en Diskus har vandrat till fiskhimlen:(
Den käkade helt normalt på kvällen, nästa eftermiddag då jag kom in i akvarierummet kände jag på lukten direkt att något var fel.
Mycket riktigt låg det en död Diskus inne bland växterna:confused:
Ni som har följt tråden vet att jag hade problem med Fjärilar som dog tidigare, men mina nya Fjärilar mår utmärkt numera och jag har inte haft ett enda dödsfall bland de nya.
Undrar om Diskus kan bli uttråkade och begå självmord:confused:
HenkeP skrev:Tråkigt att läsa.. Det var en i paret som hade lagt rom som nu har dött?
Hur gick det med rommen?
Om den försvann, det kan inte va så att hanen (eller honan för den delen) helt enkelt har varit FÖR på att få till en ny lek, så partnern har blivit ihjälstressad? Tråkigt vilket som iafl.
c90368 skrev:Nu har jag bestämt mig för vad det ska bli i detta kar förutom Diskus och tetror. Så nu börjar jakten på Tahuantinsuyoa macantzatza :d
En lagom stor fisk utan överdrivna vatten krav.
Det roliga med denna filur är att den lägger rom på gamla löv och sedan tar dem i munnen. Det måste jag få se!
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1328&SOK=1
c90368 skrev:Väntar på dessa filurer.
Dre skrev:Jag håller koll minsann! Det är mycket snyggt i denna tråd och just denna inkas stenciklid är jag sugen på. Har du tittat på Bujuquinas?
Linda_A skrev:Vilken härlig film och vilken stämning det finns i ditt kar. jag gillar verkligen din bladning med! Det väckte en del tankar hos mig. Ska sätta mig och läsa genom hela tråden nu. :D
c90368 skrev:Roligt att du gillade den, sen ska jag ärligt medge att det som jag har idag beror på lite motgångar på vägen. Men jag upskattar verkligen det jag har idag. Det är inte överbefiskat och tetrorna får verkligen komma till sin rätt utan att känna sig jagade av större fiskar.
Linda_A skrev:Man lär sig oftast mest av sina misstag.
Hur ser hela din befolkning ut?
c90368 skrev:24 st Vitfenade Rosentetra Hyphessobrycon rosaceus
c90368 skrev:24 st Vitfenade Rosentetra Hyphessobrycon rosaceus
6 st Fjärilsciklider Mikrogeophagus ramirezi
1+2 Kakadua ciklid Apistogramma cacatuoides (RD)
3 st Loricaria filamentosa ???
Ett antal Otocinclus och Smycketetra, antal okänt eftersom de minskar i antal pga. naturlig avgång, de börjar bli gamla.
X antal Pangio kuhlii
X antal Endlers Guppy
X antal Körsbärsräkor
X antal Corydoras pygmaeus
Många X antal, det beror på att det är svårt att räkna in alla fiskar. Finns så många skrymslen och vrår att gömma sig i för dem.
Marnat skrev:kan du ha körsbärsräkor med dina kakaduer utan att för många blir levandeföda?
Mikael64 skrev:Förbaskat fina tetror.
Sådana ska jag också ha någon gång i framtiden, först så får tiden sålla ut mina nu gående tetror.
Har sett dom där jag brukar köpa mina fiskar, lite dyra kanske men jag ska bara ha:d
c90368 skrev:Jag fick gräva långt ner i projekttråden för att hitta min tråd.
Men här kommer en liten uppdatering på mina relativt nya Ap. cacatuoides.
pelle skrev:Härlig film! Kul att se en Apisto hane med lite "velour-takter" :) Det är inte alltid hanarna får, eller vill vara med så mycket i yngel passandet. (gäller väl någon mycket känd däggdjurs art också ;))
Det verkar inte vara art-typiskt att hanarna är med eller ej. Man kan se dessa olika beteenden hos alla apisto-arterna, tror jag.
MaxB skrev:Gôtt att se dig "tillbaka" här Maths! Fin film, som alltid!:)
danne0301 skrev:Häftigt att se dom vårda så intensivt! :) Hur länge håller det på innan ynglena släpps fria så att säga?
MaxB skrev:Påminner nästan lite om L. thayeri, som kanske inte färgat ut ännu riktigt. Jag tänker på pricken eller fläcken dom har på mitten av kroppen... Men, jag är väldigt osäker... Vi får kolla vidare lite. Dom är ju jättefina - suget sätter in rejält!
Edit; Det är bandet på gällocket som förvillar lite... ett tag trodde jag det kunde vara så enkelt som någon dorsigera... men kolla här; http://www.cichlidforums.com/knowledgebase/idx.php/5/034/article/A-chat-about-South-American-Dwarf-Cichlids-82808.html
Kan det vara L. buckelkopf?
c90368 skrev:Är med på hur du tänker, men strecket på kinden förbryllar mig:confused:
MaxB skrev:
Edit; Det är bandet på gällocket som förvillar lite... ett tag trodde jag det kunde vara så enkelt som någon dorsigera... men kolla här; http://www.cichlidforums.com/knowledgebase/idx.php/5/034/article/A-chat-about-South-American-Dwarf-Cichlids-82808.html
Kan det vara L. buckelkopf?
c90368 skrev:Fick just ett pm från säljaren som kollat listorna, det är köpta till affären som Kurvciklid VF.
Nu tror jag att det är bekräftat att det är Laetacara araguaiae.
redrobjem skrev:Orkar inte läsa hela denna plus den gamla tråden har skummat igenom men hittar inte måtten vad är dom?
hult87 skrev:grattis till all lek vad har du för vatten?
hult87 skrev:
gillar dina scalarer håller på att startar upp ett 540L kar själv just nu som det så småningom ska gå lite scalarer i
jag tycker också det skulle vara roligt med mer åsikter och kommentarer i mina projekt-trådar, kanske jag har för tråkiga kar :/
hult87 skrev:
men kommer iaf följa detta projekt och kolla igenom hela nån dag också
lycka till med all lek
c90368 skrev:
Skickar upp filmen igen så nya vet vad vi pratar om.
c90368 skrev:Mina nya Kurvciklider vildfångade Laetacara araguaiae har bott in sig hos mig nu. De far omkring i hela karet och äter bra.
Jag kan dock inte se någon form av stuktur i deras beteende, utan de far omkring ganska planlöst, som jag ser det.
De har fått lite bättre färger, blivit lite mer metallic blåa om magen. Har dock inte fått någon koll på fördelning mellan honor och hanar, vet inte riktigt vad jag ska titta efter ärligt talat.
Men det är en individ, inte en av de största, som är mer markerad i sin teckning. Denna individ är dessutom en av de som simmar mest på fria ytor. Men jag kan inte säga om det är en hane eller hona på dess beteende gentemot de andra.
Följetången forstätter...
MaxB skrev:Ahhh, det var härligt att ta sig en 6-min. paus... ser ju hur härligt ut som helst! Kurvorna tycks ha acklimatiseratsig ypperligt!
c90368 skrev:Tänkte försöka få en bild på rommen jag såg igår, men den var borta:(
Så först blir det en helbild på karet.
Men det kommer mer bilder och även en film senare.
Jag följde ditt råd o sökte på kaosinredning...
Familjeförhållandena börjar klarna lite...
Jag har exakt samma erfarenhet att en till två överlever ännu längre än de andra...c90368 skrev:Frågan om fiskars livlängd kommer upp ganska ofta, ett litet inlägg i den frågan.
I kväll fiskade jag upp den första döda Rosentetran som köptes 2009-10-11, den första av 24.
Det är ju inte så lång livstid. Det intressanta är att jag 2007-02-04 köpte 11 Citrontetror, i min logg har jag en notering från 2009-05-17 att det bara är två stycken kvar, de två lever fortfarande.
Samma sak med de 10 Rödmunstetror jag köpte 2007-09-22, två av dem lever fortfarande.
Jag tror att dessa fiskar har levt ett bra liv i ett friskt och hälsosamt akvarium, så hur ska man mäta deras livstid? Lite svårt när två individer blir 1,5 år äldre än resten av stimmet!
Kan även konstatera att jag har en (1) Smycketetra kvar i detta kar, varför överlever en när alla andra är borta?
Jag har inga svar, kan bara konstatera faktum:confused:
c90368 skrev:Nej jag har inte sett någon skillnad, till och med när de har lekt och vaktar rom så går jag bet på det. Delvis för att de växlar plats väldigt ofta och bägge hjälper till med vaktandet.
Har väl inga goda råd direkt, om du har ett par så lär du ju inte råka ut för att paret terroriserar övriga av samma art.
Mina har nu lagt rom två gånger, bägge gångerna på ett Svärdplants blad väldigt nära ytan. De var och putsade på lite olika ställen närmare botten, men valde att lägga rommen högt i karet. Ingen slump antar jag?
Tyvärr har jag inte sett några yngel, rommen verkar ha varit befruktad och inte möglat, men det har inte blivit något.
Jag har provat olika sätt att lösa upp CO2, men det har inte blivit bra.
Men hela tiden känt att jag har fått skicka på för många bubblor än vad som borde vara rimligt för att nå det resultat jag vill.
defdac skrev:Mjo, jag har i ärlighetens namn haft samma funderingar av och till. Samma som du skriver:
Om den enda förändringen var tub-byte och du inte ändrade något annat (gjorde rent filterslangar, tog bort kalkhaltigt filtermaterial etc)
Det har inte gått särskilt bra, har haft så mycket CO2 på att det inte har gått att räkna bubblor knappt.
defdac skrev:Ofta så blir det, kanske lite paradoxalt, sämre upplösning om man flödar på för mycket istället för tvärtom. Dvs man kan få mycket lägre pH med en lägre bubbeltakt än tvärtom beroende på sweetspoten i den reaktor man använder.
Dvs nu när du skruvade ner bubbeltakten med ny tub så fick du lägre pH.
Moving Waves skrev:
Dina laetecara verkar vara som mina dorsigeror, helt jämnställda vid yngelvård?
Moving Waves skrev:Lite trist är det, tyckte det karet var skitfint. Men visst kan man känna så ibland och nu är det ju sommar så du kanske får ny inspiration till hösten.
Getingen skrev:Väldigt bra tänkt!
Hur anser du att man håller ett sådant akvarium på bästa sätt då?
Finns säkert delade meningar om det men vore kul att höra vad du anser.
tommy_g skrev:Det handlar just om det c90368 (varför så konstigt namn förresten? :))
http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=3392
tommy_g skrev:I en annan tråd i ett annat forum pratade någon om att hålla i gång "hjulet" så det alltid snurrar. Det handlar just om det c90368 pratar om; kontinuerliga vattenbyten, låt inte grönsaken mjukna, den lilla håven är bästa vapnet, fånga upp små döda blad och annat som slukar syre. Jämna ut näringen under veckan så det inte går helt tomt i slutet på veckan före vattenbytet - håll hjulet i snurrning;
http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=3392
c90368 skrev:Igår fick de fyra kvarvarande fjärilarna besök av tre Diskus och idag kom det ner 24 Vitfenade Rosentetror Hyphessobrycon rosaceus.
Är det någon som vet om det verkligen bara är en färgvariant av Rosentetra eller om de här heter något annat?
Jag kan inte påminna mig att jag har sett dessa förut.
De är nyligen nedsläppta och därmed lite bleka. Ska se om jag får en film med lite bättre färger senare.
firejackan skrev:alltid kul att läsa om dina projekt c90, dock ej tillräckligt med energi kvar i mig inatt förr att jag ska läsa igenom tråden. gör det imorgon och återkommer då! :)
c90368 skrev:Jag forsätter med min akvarielogg, även om ingen verkar vara intresserad.
Att det inte kommer in kommentarer, både positiva och de med kritik kan jag acceptera, blir ju lite tjatigt i en tråd som har funnits i flera år.
Men det som förvånar mig är att det inte kommer in frågor från de som har haft igång sina kar ett halvt år och klarat de första minorna.
Om ni frågar här och i andra "gamla" trådar så får ni svar från de som uppenbarligen har en del erfarenhet. Istället för att posta egna trådar där ni får svar från andra som inte har mer erfarenhet än ni själva.
Ja, jag har tröttnat på att svara på alla nya trådar i forumet, men de som kommer hit ska jag försöka hjälpa om de är seriösa.
OBS: Fokusera INTE på Scalarerna i filmen;)
Mats Bryzell skrev:Ohh la la - ja Maths... jag har ju haft igång mina kar sedan 40 år tillbaka... så... jag skall inte fråga något. Men, ville bara chima in och säga att det är ett jädrans fint kar du har där...
c90368 skrev:40 år som akvarist är respekt, men var det inte något med CO2 som du missat i alla år;)
Jag får nog erkänna att jag är ganska nöjd med det här karet nu.
Det bästa är att det fungerar som ett självspelande piano. Rensar ut några liter grönsaker vid vattenbyte, det är allt!
firejackan skrev:har nu läst igenom tråden som lovat, imponerande! går själv i tankarna på att göra mitt 720 till Sa, eller har egentligen bestämt mig för det men har problem med vad jag ska fylla det med, tänker mig 12 scalarer ett antal tetror ett antal pansarmalar helst julii och 3 st olike dvärg ciklider med 6 st av varje. dock ej säker på vad som funkar och vad som inte funkar. tror du det blir kaos med så mpnga scalare tex?
Wow:D, ett sådant litet kar med metallram hade jag med. Kittat om jag inte minns fel, och efter en tid en jäkla massa rost under färgen:p...Mats Bryzell skrev:Det finns massor av grejer jag har missat - bland annat CO2, så det skall bli kul. Ja, jag blir ju 50 till våren - och jag kommer ihåg det första karet som jag fick av morsan på min 10-årsdag, ett 12-liters med grön metallram.
Sedan är det ju inte samma kar som varit igång alla dessa år (men det fattar ju vem som helst). Men, de kar som får gå sådär länge att de blir som små egna natursystem är för jädra sköna alltså, som ditt där på filmen!:)
firejackan skrev:jo det jag var rädd för, men vill i alla fall ha 4 st redback och 4 st blue honey ^^ dvärg ciklider har jag väl egentligen inte tittat så mycket på än, men gärna ngt färgrant och ngt som inte dör som tex fjärils ciklid. du har väl rätt bra koll, ge mig gärna ngra tips. sen vill jag gärna ha ngt halv stort men vänligt som man kan titta på, känns lite fel att ha stort akvarium och bara en massa små fiskar. vet dock ej vad :S
firejackan skrev:rör sig dessa också längs bottnen så som de flesta dvärgar gör? eller har jag uppfattat det fel?
SoffanB skrev:Hej! väldigt fint kar du har! =) Jag har nyligen köpt ett 540l och har lite funderingar för hur många fiskar man kan ha och undrar om man kunde få lite hjälp ? =)
MVH Sofia
SoffanB skrev:Hej! väldigt fint kar du har! =) Jag har nyligen köpt ett 540l och har lite funderingar för hur många fiskar man kan ha och undrar om man kunde få lite hjälp ? =)
MVH Sofia
4-5 av Skalar, Flaggciklid eller Diskus. Inte sex för du vill inte ha tre lekande par, av fem individer kan det bli ett eller två par. Det räcker i 540 liter.
1-2 grupper med Dvärgciklider på 3-6 individer. Exempel sex Nyckelhålsciklider och en Apistogramma familj med en hane och 3-4 honor.
Ett stim långsträckta tetror 20-40 st exempelvis Kardinaltetra
Ett stim högväxta tetror 20-40 st exempelvis Sorgmanteltetra
Ett stim ottocinclus 8-12 st
Ett stim pansarmalar 10-15
tommy_g skrev:Oj, känns ändå som väldigt mycket fisk? Så som jag själv har nu i mitt 540 liter är 20-25 citroner, 5-6 fjärilar, en stor mal samt 3 st välfödda siamensis. Tänker nu införskaffa diskus på detta, men kan man trycka in ännu mer?
Moving Waves skrev:Jo siameser är rätt hetsiga och kan lätt störa harmonin. Dock är de kanon på alger så man får väl se dem som ett nödvändigt ont. Jag brukar byta in dem när de blivit runt 6-8cm och få små istället. Butiken är nöjd för de har visst behov av större siameser till kunder som har glupska firrar och algbekymmer.
lillfrasse skrev:Jo att det kallas så av vissa är sedan länge känt.
Ett bra upplägg som knappast kan misslyckas. Och för allt i världen, stressa inte fram resultatet utan det kommer med tiden:)!c90368 skrev:En fråga som det är omöjligt att svara rätt på och som jag i normala fall hade struntat i att svara på.
Men eftersom du frågar i min tråd, där det handlar om företrädesvis Sydamerikanska fiskar och dessutom mest dvärgciklider och tetror så förutsätter jag att du är intresserad av just dessa fiskar.
Mitt svar blir att du ska ha ungefär hälften så många fiskar som du kan ha! För rent fysiskt går det ha väldigt mycket fisk i ett 540 kar med bra filtrering och täta vattenbyten. Men det blir inget intressant kar att titta på.
Förutom att man ska hålla ner antalet fiskar så ska man även sträva efter att de man har inte vill leva på samma område i karet. Det gäller att välja tetror som vill vara på olika nivåer, det gäller att välja Dvärgciklider som har revir på olika platser. Det gäller att välja tex Skalerar utifrån hur det blir i karet när flera par vill lägga rom samtidigt.
Rent konkret kan jag översätta min råd i fiskval
4-5 av Skalar, Flaggciklid eller Diskus. Inte sex för du vill inte ha tre lekande par, av fem individer kan det bli ett eller två par. Det räcker i 540 liter.
1-2 grupper med Dvärgciklider på 3-6 individer. Exempel sex Nyckelhålsciklider och en Apistogramma familj med en hane och 3-4 honor.
Ett stim långsträckta tetror 20-40 st exempelvis Kardinaltetra
Ett stim högväxta tetror 20-40 st exempelvis Sorgmanteltetra
Ett stim ottocinclus 8-12 st
Ett stim pansarmalar 10-15
Detta skulle jag säga är lagom för en start av ett 540 kar. Räkna med att det ska ta minst sex månader innan du har detta antal fiskar från det att du startar akvariet. Sen bör det gå ytterliggare sex månader innan du kompletterar med fler fiskar. Detta för att karet ska få möjlighet att köra in sig ordentligt.
Glöm framförallt inte två saker som jag anser vara jätteviktiga
1. Vattenbyten ska vara reglebundna, lika många dagar mellan varje vattenbyte, då får du en konstant bakterielora och näringsmängd i karet över en lång tidsperiod.
2. Håll fingrarna borta från akveriet mellan vattenbytena! Inget pillande eller justerande, allt sådant får vänta tills du ska byta vatten.
Lycka till!
hult87 skrev:snyggt som vanligt! den mindre skalaren är ganska så kaxig? intressant att se hur han motar bort de andra :)
c90368 skrev:Du träffar rätt i det mesta som du skriver.
Det om ciklid.org kan jag delvis hålla med om, problemet där är att det finns ingen "tradition" med långa projekttrådar utan det är mer inriktat på specifika arter. Den här tråden är i grunden ingen ciklid tråd utan mer en koncept tråd.
Konceptet är då att få ett akvarium fungera under lång tid med bra växtlighet och välmående invånare, det finns det inget större intresse av på ciklid.org.
irwin_fletch skrev:Bara att lyfta på hatten inför detta otroliga kar. Mycket vackrare blir det inte. Längtar till mitt växt till sig likt ditt. Leks det något i karet ?
c90368 skrev:Torv, vet inte om den gör någon nytta, men jag provade...
Men nu håller de på att åka ut.
irwin_fletch skrev:Har gjort samma test här hemma med torv. Inte märkt någon skillnad men min påse syns inte så den ska få ligga i ett tag. Tanken är att
det ska ge lite humusämnen men hur märker man det ?
c90368 skrev:Idag har jag haft en semester dag för att ladda batterierna, så här mitt i mellan semestern och jul.
Så vad gör jag då? Jo, ägnar mig åt mina två hobbys:)
I förmiddags lagade jag en riktig mustig höstgryta, en nordisk variant av Boeuf Bourgignon. Här är receptet om någon vill prova http://www.tasteline.com/Recept/Gryta_med_norrlandska_smaker_2 Jag har inte mer än provsmakat ännu, den ska mogna tills i morgon, så jag vet inte om det blir en hitt. Men provsmakningarna var goda[:-35]
Sen har jag filmat akvarium, började redan sent i går kväll. Mitt 400 kar går ner till "halvljus" klockan tio, sällan man är där då så jag gick ner med kameran i går kväll med en whisky[:o]
Resultat blev en film på en sällan skådad invånare, en av mina Kuhlii var ute mat jakt! De har växt till sig rejält sen de köptes.
Det kommer förmodligen sju filmer till i helgen:d Har mycket redigeringsarbete att göra...
c90368 skrev:Jepp, hur märker man det?
Jag använder även Ekextrakt, som ska ha samma effekt. Noterade att min en liters flaska börjar ta slut. Funderar på om jag ska investera +1000:- i en ny:confused:
irwin_fletch skrev:Vilken mal är det man ser 1.10 in i filmen?
irwin_fletch skrev:Härlig film. Gillar detta kar skarpt. Går det några apisto i det för tillfället?
c90368 skrev:Den 14/6 tog CO2 slut i tuben, funderade på att inte fylla på, tänkte att det går säkert bra även utan CO2 i ett inkört kar.
Nu två veckor senare börjar Alternanthera reineckii (Papegojblad) att skrumpna ihop och bli övervuxna med alger. Så det är nog bäst att ge sig iväg på måndag och fylla på tuben. Har ju tid eftersom semestern börjar idag:)
En liten iakttagelse som andra som funderar på CO2 eller inte kanske kan ha nytta av?
c90368 skrev:Så här ser akvariet ut idag.
åheim skrev:Tjusigt kar c90... tycker det ser helt ok ut utan co2;) Men va har du för pump? den låter som den tröskar växterna i karet...:D
c90368 skrev:Efter CO2 bortfallet ville inte karet repa sig igen, Vallisneria tog över och allt kändes sunkigt.
Så jag har gjort en total förnyelse och säkert slängt plantor värda tusentals kronor i inköpspris på komposten.
Ett problem jag har haft i detta kar är att pH värdet inte vill gå ner trots CO2 och den bästa av blandare.
Jag har haft mina funderingar om detta och den jag har trott mest på är att det har funnits för mycket "mulm" i karet som har dragit både syre och hållit upp pH värdet.
Har ju haft en del oförklarliga dödsfall i karet, som jag tror beror på någon konstig matchnig mellan syrebrist och för mycket "mulm" under rötter osv.
Så nu har jag rensat, plockade bort mängder med växter och lät det vila innan jag gick ner med slangen och började suga bort "mulm". När jag inte vågade suga ur mer vatten så började jag fylla på nytt, medan jag sög upp "mulm"!
Nu har mina Lejon flyttat in, vilket innebär att detta inte är ett SA kar längre, samt ca 10 Ancistrus.
Har satt in ett extra filter, som jag normalt har i 540 karet, som pumpar 2000 l/h för att få bort allt "mulm".
De nya invånarna, lejon och ancistrus, bökar runt rätt skönt på botten och för upp en massa "mulm", precis som jag vill.
Mycket snack om "mulm" här, ja det är ett växtkar över fler år. Man kommer inte åt att suga upp det som "blir över" bland alla växter och rötter. Mitt akvarium har aldrig luktat illa, men när jag lyfte på rötter som legat på samma plats sen hösten 2008 så kom det fram dofter som påvisade att det fanns problem i karet.
Ja det där med pH värdet, efter mitt grymma vattenbyte så tog det några timmar innan värdet vare nere 7,0 vilket var evigheter sedan det var. Så jag har pumpat in CO2 i karet natt som dag för att få ner pH värdet, men något har hållit emot för att få ner värdet. Vilka blir lidande av det, jo fiskarna framförallt de Apistogramma jag har haft i karet, som har fallit bort alldeles för fort. Samtidigt har mina Otocinclus och dvärgpansarmalar trivts alldeles förträffligt verkar det som, så det kan ju inte vara fel på vattnet typ...
Ja, det här blev ett inlägg värdigt den andra Mats i längd, hoppas att det har gett någon en fundering om vad som är rätt och fel. Vad jag kan säga är att var och en måste dra sina egna slutsatser från sina egna kar.
JA, det kommer filmer från denna makeover när det har lugnat ner sig lite, har även några fiskar jag vill komplettera med, nu när det har blivit Afrika tema:) En favorit i repris typ...
Peter1904 skrev:Är mulm din egen benämning på slam? :)
Getingen skrev:Tråkigt att det inte tog sig igen men kul med makeover, varför sålde du inte växterna? Märkligt problem du verkar ha haft. Ska bli intressant och se vad du kan dra för fler slutsatser, aldrig hört om något liknande.
Mats Bryzell skrev:Ah, du vet hur det är Broder, så fort det är gödning och mätning av vattenparametrar så... är jag totalväck. Det är bättre att jag håller det kort när det gäller akvaristik i den högre skolan. Spännande skall det iallafall bli att kolla in vad du skall hitta på med Lejonskallarna i nya karet (har jag fattat åtminstone den detaljen rätt..?)
c90368 skrev:Efter CO2 bortfallet ville inte karet repa sig igen, Vallisneria tog över och allt kändes sunkigt.
Så jag har gjort en total förnyelse och säkert slängt plantor värda tusentals kronor i inköpspris på komposten.
Ett problem jag har haft i detta kar är att pH värdet inte vill gå ner trots CO2 och den bästa av blandare.
Jag har haft mina funderingar om detta och den jag har trott mest på är att det har funnits för mycket "mulm" i karet som har dragit både syre och hållit upp pH värdet.
Har ju haft en del oförklarliga dödsfall i karet, som jag tror beror på någon konstig matchnig mellan syrebrist och för mycket "mulm" under rötter osv.
Så nu har jag rensat, plockade bort mängder med växter och lät det vila innan jag gick ner med slangen och började suga bort "mulm". När jag inte vågade suga ur mer vatten så började jag fylla på nytt, medan jag sög upp "mulm"!
Nu har mina Lejon flyttat in, vilket innebär att detta inte är ett SA kar längre, samt ca 10 Ancistrus.
Har satt in ett extra filter, som jag normalt har i 540 karet, som pumpar 2000 l/h för att få bort allt "mulm".
De nya invånarna, lejon och ancistrus, bökar runt rätt skönt på botten och för upp en massa "mulm", precis som jag vill.
Mycket snack om "mulm" här, ja det är ett växtkar över fler år. Man kommer inte åt att suga upp det som "blir över" bland alla växter och rötter. Mitt akvarium har aldrig luktat illa, men när jag lyfte på rötter som legat på samma plats sen hösten 2008 så kom det fram dofter som påvisade att det fanns problem i karet.
Ja det där med pH värdet, efter mitt grymma vattenbyte så tog det några timmar innan värdet vare nere 7,0 vilket var evigheter sedan det var. Så jag har pumpat in CO2 i karet natt som dag för att få ner pH värdet, men något har hållit emot för att få ner värdet. Vilka blir lidande av det, jo fiskarna framförallt de Apistogramma jag har haft i karet, som har fallit bort alldeles för fort. Samtidigt har mina Otocinclus och dvärgpansarmalar trivts alldeles förträffligt verkar det som, så det kan ju inte vara fel på vattnet typ...
Ja, det här blev ett inlägg värdigt den andra Mats i längd, hoppas att det har gett någon en fundering om vad som är rätt och fel. Vad jag kan säga är att var och en måste dra sina egna slutsatser från sina egna kar.
JA, det kommer filmer från denna makeover när det har lugnat ner sig lite, har även några fiskar jag vill komplettera med, nu när det har blivit Afrika tema:) En favorit i repris typ...
c90368 skrev:Det här har nog faktiskt mer med dig att göra än du tänker på.
Tänk dig ett stort SA kar med växter, typ 3000 liter.
Vad krävs för att få detta kar med ett stort djup att fungera med växter, jo massor av ljus.
Sen behövs det näring, i starten i alla fall.
Men för att få dessa växter att verkligen ta hand om näringen, så att inte algerna snor den, så behövs CO2.
Och sen går det några år, ja du förstår vad jag menar.
Jag, liksom du har hållit på med detta en massa år och litat på näsan! Nu är det första gången som näsan inte har fungerat! Jag har ett kar som luktar perfekt, med trots det så är det något fel! En erfarenhet rikare som man får bära med sig.
Mats Bryzell skrev:Jo, men Maths! Det var likadant som när jag "dödade" mitt 540-kar häromsistens - när rötterna som legat ett bra tag, platt på sanden lyftes upp så luktade det inte vademecum direkt! Men, karets doft - orört - var som en frodig bris! Var problemet att växterna hade lagt av, och högt ph?
c90368 skrev:Börja med att läsa det här inlägget
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=132974&page=22&p=1600187&viewfull=1#post1600187
Mats Bryzell skrev:Aha! Nu är jag inte "den lille vattenkemisten" och vet sålunda lika lite som du vad det här kan bero på. Det är ju den där jädra kolsyran, eller vad det nu är ni har i karen, som gör att jag inte kan uttala mig vettigt. Jag kör ju bara på kranvatten, som du vet, och upplever egentligen aldrig några bekymmer med det... Men det var kanske dags att luckra upp i bottenslammet en aning...
Sorry Maths - jag har inte en aning om vad det kan vara och skall inte lalla mer om det här i tråden. Någon duktig akvarist kan säkert råda om vad det här problemet bottnar i.
Det skall iallafall bli spännande att få se vad du hittar på härnäst!:)
c90368 skrev:Jag vet inte, har haft problem senaste året/åren med att fiskar tacklat av utan anledning. De kräsna Ottosarna och Dvärpansarmalarna som brukar anses som svåra trivs hur bra som helst. Men andra fiskar bara försvinner?
Men både pansarmalar och kanske även ottosar kan hämta ny luft från ytan?
Jag vet inte och det känns som det är tassemarker där det inte finns någon kunskap att hämta från tidigare litteratur?
Kan ju vara kul att vara först med något, men det är ju inte det roligaste ämnet typ...
c90368 skrev:Ja, det var ett bra sätt att säga god natt på:)
Kudden väntar:D
MrH skrev:såg ett par lejonhuven sist ja var på fiskaffären, jäkligt stöddig fisk måste ja säga. grymt vackra.
är dom svåra å ha å göra med?
Getingen skrev:Tycker makeovern ser ok, blir säkert bättre när det får växa till sig lite. Vad har du för planer för karet nu? läste att det skulle vara fokus på mer än bara lejon.
c90368 skrev:Nu är mitt SA växt akvarium helt omgjort. Mina Steatocranus casuarius (Lejonhuvuden) har flyttat in och de är ju från Afrika, samt att ett gäng Phenacogrammus interruptus (Kongo tetra) har flyttat in, så numer får jag kalla akvariet för Soft Water akvarium.
Det är fortfarande en massa partiklar i vattnet och allt i layouten känns inte helt färdigt.
Före
Efter
Lejonhuvud
c90368 skrev:Apropå det där med tråkigaste trådar, ja där kvalar väl den här in med marginal:confused:
c90368 skrev:Apropå det där med tråkigaste trådar, ja där kvalar väl den här in med marginal:confused:
c90368 skrev:Jaha, det var några som tycker om det, det var roligt:)
Ja, det är väl som jag har skrivit förut, det är nog många som tittar men få som postar, det känns som att de inte vågar.
Fråga mig inte varför, förklar för mig stället!
Ja, det är väl som jag har skrivit förut, det är nog många som tittar men få som postar, det känns som att de inte vågar.
Mathias Nilsson skrev:Det är rätt lätt att förklara...
Är akvaristen helt grön så sitter de i trådarna och suger i sig allt de kan, dock är de för blyga för att synas.
Jag har samma bekymmer i min tråd.(som spårar ur lite ibland, vilket oftast är roligt)
Jag kommer i kontakt med folk som läser den ganska ofta utan att skriva i den alls. Det blir nog så när det inte finns så mycket att orda om. Man ser ju i alla fall att folket kollar in det som skrivs.
Jag (tror) att det absolut roligaste är när de "nya" får besök i sina trådar av er som är ordentligt inkörda. Det här för ju då med sig viss blyghet, vilket är ganska lätt att förstå.
Nu blev det lite sociologi i tråden helt plötsligt, sorry för det. Jag tror ändå att förklaringen finns i detta spektrat på något vis.
Jag som vågar får väl säga att det är
Förjäkla fint med filmer, det är ju en viss nedgång över sommar'n på forumet, då är det gött att ni hänger i. :)
Mathias Nilsson skrev:Det är rätt lätt att förklara...
Är akvaristen helt grön så sitter de i trådarna och suger i sig allt de kan, dock är de för blyga för att synas.
Jag har samma bekymmer i min tråd.(som spårar ur lite ibland, vilket oftast är roligt)
Jag kommer i kontakt med folk som läser den ganska ofta utan att skriva i den alls. Det blir nog så när det inte finns så mycket att orda om. Man ser ju i alla fall att folket kollar in det som skrivs.
Jag (tror) att det absolut roligaste är när de "nya" får besök i sina trådar av er som är ordentligt inkörda. Det här för ju då med sig viss blyghet, vilket är ganska lätt att förstå.
Nu blev det lite sociologi i tråden helt plötsligt, sorry för det. Jag tror ändå att förklaringen finns i detta spektrat på något vis.
Jag som vågar får väl säga att det är
Förjäkla fint med filmer, det är ju en viss nedgång över sommar'n på forumet, då är det gött att ni hänger i. :)
Mathias Nilsson skrev:Bara en liten men inte allt för oviktig fråga..
Hur ser gödningsregimen ut? Kör du med trycksatta system i alla burkarna?
Mats Bryzell skrev:Aah, du ser Maths - det är lite schwung här nu ändå! Ja, vafan, du vet ju redan vad jag tycker, så jag behöver la inte säga att det är gôtt med de nya bilderna och filmerna! Tittar med stort nöje!:)
c90368 skrev:Jag kanske skulle tipsa FOI om denna tråd?
Om de vill ha en hemlig kanal som ingen utomstående läser, så borde den här tråden vara perfekt;)
gullefjun skrev:Maths, jag tror att alla som "känner dig" läser den här tråden, och tycker att det är skoj att du äntligen är tillbaka:).
Jag, i alla fall - främst då gällande apistogramma, har lärt mig enormt mycket genom att ha läst dina trådar om denna art - så forstsätt, att dela med dig av din kunskap:). Jag gillar dina "Tjalle Tvärviginlägg";).
//Inger
NIC skrev:Skärpning karr, det var ett jäkla bölande! Alla vill såklart att många kommenterar tråden man skapat men att börja tjura och nästan kräva lite oförskämt att folk ska skriva är ju bara löjligt! Där har du min anledning till att jag inte skriver i din/dina trådar.
c90368 skrev:Samma som i min andra tråd, men det gäller bägge karen.
Länge sedan ja.
På grund av lite sjukdom så blev några vatten byten inte av i vintras. Sen tog den lilla experiment djävulen tag i mig.
Vi utfodrar våra fiskar flera gånger i veckan, i värsta fall en gång om dagen och undrar sedan varför de dör så unga.
Jag har två kar som är extremt inkörda, med en massa "energi" i botten som ska till växterna men som mest förorenar vattnet, eftersom jag tillför mat hela tiden.
Så min tanke var/är att dessa fiskar som lever i en miljö där det är torka halva året med ett minimum av mat och taskigt vatten kanske kan må bra av att få ett litet "stillestånd" i sin lyx miljö.
Så jag har inte rört karen sedan början av februari, har matat en daglig normaldos ungefär var tionde dag och inte en fisk har dött och vattnet luktar som dricksvatten! Men det är dj..la massa Vallesneria i karen, vilket innebär att de suger upp all den näring som är ett överskott i botten. Nu börjar Vallen bli ett rent fysiskt problem samt att det har dunstat av ganska mycket vatten. Har haft funderingar på att filma "eländet" men det kan misstolkas av de som inte förstår varför jag gör så här.
OBS: Detta är ett experiment med extremt inkörda akvarium och jag har många års erfarenhet för att läsa av vad som händer i akvariumen, testa inte själv om du inte är absolut säker på vad du gör!