400 liter SA

#1 - 7 augusti 2009 21:37
Så nu är det dags för detta kar att få en egen tråd.

Historien fram till nu finns här Akvarierum hos c90368
#2 - 7 augusti 2009 21:44
OK, då är det här man ska ha koll istället:)
Ser fram mot nästa filmtajm:d
#3 - 7 augusti 2009 21:54
Så vad är det nya?

Senaste månaderna har en del fiskar vandrat vidare i detta kar. Jag tror att det helt enkelt beror på ålder, de var inköpta ungefär samtidigt och gick bort under en begränsad tid.

Jag köpte för ett tag sedan 1 + 2 av Apistogramma gephyra som under sommaren varit de enda större fiskarna.

Sedan har jag funderat på vad jag ville ha mer. Jag kom fram till att ett stim Fjärilsciklider vore roligt att prova. ANSJO har ju nämt det här med att ha dem i stim som små, måste testas!

Så jag har handlat åtta små fjärilar odlade i Tjeckien, ingen större summa pengar, men himla roliga fiskar!

Att se dessa små firrar tjafsa runt i ett välvuxet 400 liters kar utan några andra dominerande ciklider eller störande tetror är som att titta på ett gäng dagisbarn som kommer ut efter första snöfallet:d

När ni tittar på filmen, som visar ett överväxt akvarium, så tänk på denna biotop beskrivning för [SIZE=5][SIZE=2]Mikrogeophagus ramirezi[/SIZE] :d[/SIZE]

Naturlig biotop
Arten förekommer i vatten på savannerna nordväst om Orinoco floden i Venezuela och i flodsystemen Rio Meta och Rio Apure i Venezuela och Colombia. De hittas ofta i klara, trögflytande och grunda bäckar med varmt vatten. Temperaturer upp till 36 grader har noterats. Botten består vanligtvis av lera eller sand, ibland täcks botten av en tät växtlighet. Vattnet i dessa bäckar är mycket mjukt och surt med ett pH på ca 5.5.

#4 - 7 augusti 2009 22:03
Notera färgskiftningen hos fjärilen som är på filmen mellan 3,14 och 4,12:p
#5 - 8 augusti 2009 06:53
å då blev det filmtajm:)
Ser att du har bra ström i fjärilkaret men ändå ser det ut som att de rör mycket på gälarna?
kanske bara för att jag jämför med mina regnbågsfiskar, de rör knappt på gälarna
#6 - 8 augusti 2009 07:33
flygrc skrev:
å då blev det filmtajm:)

Ser att du har bra ström i fjärilkaret men ändå ser det ut som att de rör mycket på gälarna?

kanske bara för att jag jämför med mina regnbågsfiskar, de rör knappt på gälarna

De små liven far ju runt som tossingar, så de är väl helt enkelt andfådda:p

Med tanke på de temperaturer fjjärilar uppenbarligen kan hittas vid så borde de ha en stor tollerans mot låga syrenivåer. Vid en temp upp mot 32 grader finns det inte mycket syre kvar i vattnet.
#7 - 8 augusti 2009 23:28
Hmm.

Väldigt tyst i tråden:(

Tänkte uppdatera lite med vad jag vill med detta kar, men att ha en solo tråd kan ju kvitta:confused:
#8 - 9 augusti 2009 06:34
Tjusiga fiskar det där. Håller de sig något tillsammans? Tycker det verkar som om de gnabbas en del. :)
#9 - 9 augusti 2009 07:53
snygga fjärilar! var köpte du dem tillslut?

jag är med supersugen på att ha ett stim med fjärilar. verkar vara riktigt kul att se hanarna tuffa upp sig mot varandra! dock har jag alldeles för små kar för det för tillfället. får väl vänta tills man har större hus.. :(
#10 - 9 augusti 2009 15:00
Jag har sagt till mig själv: Aldrig mer fjärilar!

Men när man ser filmer på så välmående fisk + att man har ett ledigt 150L kar hemma blir man ju minst sagt sugen :P
#11 - 9 augusti 2009 16:10

Men när man ser filmer på så välmående fisk + att man har ett ledigt 150L kar hemma blir man ju minst sagt sugen :P

Vad har gjort att du sagt till dig själv "Aldrig mer fjärilar"? Dom är ju vrålsnygga!
#12 - 9 augusti 2009 16:20

Ärligt talat har jag sagt det till mig själv oxå!

Jag tycker det är väldigt trevliga fiskar, både till utseendet och betende. Men problemet brukar vara att de dör inom ett halvår.

När jag funderade bakåt på de fjärilar jag ägt tidigare så har det nog alltid varit så att jag har köpt två - fyra stycken till ett kar som redan varit fullt med fiskar. De har i princip alltid varit några andra ciklider som varit större och dominerande i karet. Temperaturen har legat mellan 24 - 26 grader.

Det kanske inte är lustigt att jag har misslyckats[:o]

Så nu ska det bli intressant och se vad om händer med dessa åtta halvvuxna fjärilar. De har i princip ett 400 liters kar för sig själva, massor av växter och pH under kontroll med co2. Temperaturen pendlar mellan 27 - 28 grader.

Om även dessa dör av inom ett halvår, ja då blir det inga fler fjärilar!
#13 - 9 augusti 2009 16:24
smurfmats skrev:
snygga fjärilar! var köpte du dem tillslut?

Akvarievalvet
#14 - 10 augusti 2009 07:49
flygrc skrev:
Vad har gjort att du sagt till dig själv "Aldrig mer fjärilar"? Dom är ju vrålsnygga!

De har en dålig ovana att dö även om man håller god vattenkvalitet :p

Men jag har det lite som en dröm att lyckas hålla fjärilar hela deras livslängd [:o]

Får hoppas att c90368 klarar det, för då vet jag att det inte är omöjligt :p
#15 - 10 augusti 2009 07:58
Jag skaffade 6 fjärillar till mitt 720 för några veckor sedan, de är verkligen roliga att titta på! Men igår hittade jag en av honorna död, hon var lite tillbakadragen dagen innan bara. Ska bli intressant att se om de går att hålla något längre tag, de har delat upp karet ganska bra och håller ständigt på och smågnabbas, men nu saknas ju en hona... Nu har jag också diskus i karet, 28-29grader och vattnet ska hållas ganska surt, så det borde väl vara ganska bra förutsättningar. Har också Borelli och Macmasteri i karet, men Fjärillarna dominerar lätt över de andra, även om Macmasteri hanen är betydligt större!Nåja funkar det inte så kanske jag går tillbaka till ursprungsplanen, som var Bollivianska fjärillar....
Ska bli kul att följa dina Fjärillar Mats!
#16 - 10 augusti 2009 10:02
De har en dålig ovana att dö även om man håller god vattenkvalitet :p

Ahh, alltid tråkigt, för hårt odlade kanske.
Hur vet man att man tex inte får yngel från syskon, tänkte när man själv köper ett gäng och dom kommer från en odlare så är det väl sannolikt att det är från samma kull och när de då får yngel....??

Men jag har det lite som en dröm att lyckas hålla fjärilar hela deras livslängd [:o]

Livlängden kan ju variera:rolleyes: men det är klart man vill ha dom så länge som möjligt.

Får hoppas att c90368 klarar det, för då vet jag att det inte är omöjligt :p

Jäpp, håller koll på honom så att han sköter sig;)
#17 - 10 augusti 2009 14:44
halvår? min hona har levt i ett år nu och hon verkar still going strong! :)

min äldsta hane som jag haft levde nog i två år skulle jag tro...

hade robban fått in nya fjärilar alltså? köpte du upp hela flocken nu eller finns det kvar? :)
#18 - 10 augusti 2009 19:22
smurfmats skrev:

hade robban fått in nya fjärilar alltså? köpte du upp hela flocken nu eller finns det kvar? :)

Det fanns kvar i mitten på förra veckan.
#19 - 10 augusti 2009 19:25
smurfmats skrev:
halvår? min hona har levt i ett år nu och hon verkar still going strong! :)

min äldsta hane som jag haft levde nog i två år skulle jag tro...

Men du har väl haft dina fjärilar ganska solo utan några andra större ciklider?

Jag tror att de trivs bäst så, vilket just är det jag ska prova.
#20 - 10 augusti 2009 19:46
japp, de har varit tillsammans med amanos.. :)
#21 - 19 augusti 2009 19:31
En liten lägesrapport.

Alla äter som hästar:)

Alla slåss med alla nästan hela tiden:d

Verkar vara någon form av herre på täppan lek som pågår alla ljusa timmar :p

Ingen av dem verkar hålla sig undan, utan alla är med i bråken.

Tur att de är åtta stycken så att det fördelas på många!

Ibland är det någon som tar på den "gula" dräkten och smyger in bland växterna. Bara för att efter ett tag komma tillbaka med den "blåa" dräkten och ge sig in i kampen igen.

Inte ett tråkigt ögonblick framför denna burken, med andra ord!
#22 - 19 augusti 2009 19:51
Härligt när man får sitta och se hur de beter sig.
Var tvungen att kolla in filmen en gång till, gillar den fisken skarpt.

Har du inga andra fiskar till alls i det karet? tänkte på städpatrull eller så?
#23 - 19 augusti 2009 20:00
flygrc skrev:

Har du inga andra fiskar till alls i det karet? tänkte på städpatrull eller så?

Städningen sköter åtta stycken Kuhlii och ett gäng Otocinclus. Sen är det ett par 1 + 2 Apistogramm gephyra samt ett antal nannostomus tetror.

#24 - 19 augusti 2009 20:03
c90368 skrev:
Städningen sköter åtta stycken Kuhlii och ett gäng Otocinclus. Sen är det ett par 1 + 2 Apistogramm gephyra samt ett antal nannostomus tetror.

det var ingen liten kuhliål! den såg ut att vara ganska stor!:d
#25 - 19 augusti 2009 20:07
macke_fisk skrev:
det var ingen liten kuhliål! den såg ut att vara ganska stor!:d

Jag tror att den är minst sagt romstinn!
#26 - 19 augusti 2009 20:08
Hoh! Vilken sumo-khuli :d
#27 - 19 augusti 2009 20:21
[QUOTE=c90368;1316051]Städningen sköter åtta stycken Kuhlii och ett gäng Otocinclus. Sen är det ett par 1 + 2 Apistogramm gephyra samt ett antal nannostomus tetror.

/QUOTE]

Jag fick inte riktigt koll på gephyran om du hade dom i karet eller haft dom där.
Tetrorna tar inte yngel om där blir?
(det fanns ju flera, vilken av dom är det)

Mitt minne av Kuhlii är att jag aldrig såg dom.. men du har ju t o m lyckat filma:d
Bilagor:
#28 - 19 augusti 2009 20:31
Ap gephyra går i karet och de bryr sig inte om fjärillarna.

Nannostomus tetror, eller smycketetror, är nog en av de få tetror som inte är romrövare. De rör sig enbart i de övre skikten och är väldigt tillbakadragna. De har dessutom väldigt små munnar. De verkar simma omkring och äta hela dagarna, bara det att jag kan inte se vad de äter. Antagligen är det infusorier de hittar?

Nannostomus diagrammus & Nannostomus sp "Colombia" bägge arterna är vildfångade.

Har även några Kulhii i stora karet som jag aldrig ser. Men i detta karet, utan stora fiskar, så är de framme ganska ofta.
Bilagor:
#29 - 19 augusti 2009 21:52
c90368 skrev:

Nannostomus diagrammus & Nannostomus sp "Colombia" bägge arterna är vildfångade.

Dom var svåra att hitta bilder på, eller så söker jag fel.
Är det denna som är Nannostomus sp
Väldigt vacker fisk i alla fall.
http://www.aqua-global.de/Bilder/Nannostomus_purple.jpg
Hittade inget alls på Nannostomus diagrammus
#30 - 20 augusti 2009 09:57
Du letar på fel ställe;)

Här är diagrammus

I denna film är alla Smycketetror Nannostomus sp "Colombia"

#31 - 20 augusti 2009 17:10
c90368 skrev:
Du letar på fel ställe;)

Givetvis, där man skulle letat först letar man alltid sist:d
tyckte bara det var pinsamt att fråga utan att själv försökt klura ut det[:o]

Märkligt vad smått i matväg de verkar hitta, omöjligt att se på filmerna vad det är.
#32 - 20 augusti 2009 19:49
flygrc skrev:

Märkligt vad smått i matväg de verkar hitta, omöjligt att se på filmerna vad det är.

Jag kan inte se det med glsögonen på och näsan mot rutan heller, är nog infusorier.

Vilket innebär att det kan vara sådana här???http://sv.wikipedia.org/wiki/Ciliater
#33 - 20 augusti 2009 19:54
flygrc skrev:
tyckte bara det var pinsamt att fråga utan att själv försökt klura ut det[:o]

På fishbase.se så listar de 26 olika nannostomus och många är väldigt lika varandra.

Mina har troligtvis kommit med som bifångster, vilket min lokala affär brukar ta hem.

För ett tag sedan hade de ett akvarium med lappen "blandade vildfångade tetror". En salig blandning av högryggade silverfärgade tetror.
#34 - 21 augusti 2009 22:10
Vid den sena kvällsmatningen i kväll fick jag se en fjäril med en ny färg.

Dessutom var den lite stirrig och ettrig, så jag tog på mig glasögonen och tittade närmare...

Ja, detta hade jag ju inte räknat med direkt:p Men tonårskärlek är ju den bästa:D

#35 - 21 augusti 2009 22:41
Underbara ramirezi!!!
Kul att du lyckas hålla dom (det behövs flera) utan att få popeye och skit. (fiskarna alltså)

(trodde du verkligen inte att jag kollat? ang. ditt inlägg i min tråd. Klart jag kollar dina filmer Maths - grymt, som vanligt!)
#36 - 22 augusti 2009 06:46
Tråden är två veckor, jag fick inte koll på om du skaffat fiskarna innan dess men det är ju helt otroligt med lek redan :)
Ska du låta dom själva sköta det ?
#37 - 22 augusti 2009 13:37
flygrc skrev:
Tråden är två veckor, jag fick inte koll på om du skaffat fiskarna innan dess men det är ju helt otroligt med lek redan :)

Ska du låta dom själva sköta det ?

Fiskarna är två veckor hos mig ja. Trodde inte och ville väl igentligen inte ha lek redan nu.

Ja, de får gå som det går, de behöver nog träna lite:p

Ska göra vattenbyte i morgon dessutom och hon har ju lagt rommen ganska högt upp i karet, får se hur det går?

Ja just det, rommen är fortfarande kvar!

Städade ur nästan alla äppelsnäckor och den enda ancistrusen som gått i karet innan fjärillarna kom. Vilket säkert bidrar till att rommen är kvar.
#38 - 22 augusti 2009 13:47
Häftigt att dom lekt redan, vi får väl hoppas att dom klarar det så vi kanske får en liten film snutt när dom vallar runt dom små:):)
#39 - 22 augusti 2009 14:40
oj, lek redan?
det var tack vare den här tråden jag skaffade mina fjärlirar som hitils mår bra.
Tror du det funkar med några apistogramma med dom i ett 375L?
#40 - 22 augusti 2009 17:12
wallström skrev:
oj, lek redan?

det var tack vare den här tråden jag skaffade mina fjärlirar som hitils mår bra.

Tror du det funkar med några apistogramma med dom i ett 375L?

Kul att du blev inspierad[:-17]

Ett par fungerar, eller storfamilj, men om du stoppar ner två hannar kan det kanske bli problem.

Rommen kvar fortfarande:D
#41 - 22 augusti 2009 18:24
haha din ost!

Hoppas att de klarar av att dra upp ynglena!
#42 - 22 augusti 2009 20:32
minsann, det var raskt marscherat!
#43 - 23 augusti 2009 14:31
Idag när ljuset gick på var rommen borta.

Det var ju bra så att jag kunde byta vatten utan dåligt samvete.

Efter vattenbytet såg jag att det nog är ett nytt par på G :)

Jag har ju inte en aning om fördelningen mellan honor och hannar och att försöka studera dem och identifiera varje fisk är ju lögn i h*lvete.

De far ju runt som tosingar och dessutom byter de färg, från vackraste fjärils metalick till mesigt helgul, på några sekunder. Jag blir bara förvirrad[:-100]

Får nog sätta mig med kameran och spela in en timma eller liknande och sen i lugn och ro försöka identifiera dem sittandes framför datorn[:-46]

Kan ju vara ett projekt när man får svininfluensan:D För den är väl obligatorisk om man får tro media:confused:
#44 - 23 augusti 2009 16:55
He he, de håller dig sysselsatt med andra ord:)
#45 - 23 augusti 2009 17:09
Jättefina fjärillar. Gillar dom skarpt. Trodde inte att de gillade att gå så många? Att de var mer revirhävdande fiskar. Men det händer ju mycket i akvariet och det var en trevlig film du lagt ut. Klassiska Paletter är ju också otroligt vackra.
#46 - 23 augusti 2009 17:39
Enola skrev:
Jättefina fjärillar. Gillar dom skarpt. Trodde inte att de gillade att gå så många?

Det stämmer nog att det man har läst om fjärilar förr var att de var en par fisk. Men som jag har nämnt tidigare i tråden så höll man ofta fjärilar tillsammans med andra ciklider som var större och mer dominerande.

Detta resulterar ofta till kortlivade fjärilar, vilket har gett dem ett dåligt rykte som en känslig och kortlivad fisk.

Så detta är ett test för att se om de trivs bättre och lever längre när de går många tillsammans utan andra större ciklider.

Det är ingen tvekan om att deras aggressioner sprids ut på fler individer när det är många.

Hela iden kom från ansjo här på forumet efter hans resa till tysklands mässan förra året.
#47 - 23 augusti 2009 17:51
Ja, jag hoppas verkligen att det kommer att funka. Då kanske jag också skaffar ett gäng fjärilar till mitt nya 375 l.
#48 - 23 augusti 2009 17:58
härligt och kul med lek!

detta är ju min dröm med. att få befolka ett riktigt stort kar med massa fjärilar!
#49 - 23 augusti 2009 18:11
smurfmats skrev:

detta är ju min dröm med. att få befolka ett riktigt stort kar med massa fjärilar!

Ja, det är ju synd att man har hållit på med akvarier så många år utan att komma på att det är mycket intressantare att ha få fiskar och bara en dominerande art istället för den fisksoppa man hade förut.

Är inne på samma tankar med mitt 540 kar...
#50 - 24 augusti 2009 19:36
Ajajaj, mina fjärilar lär sig fort!

Idag när jag kom in i akvarierummet så hade jag ett stim på åtta stycken som stod i strömmen från utblåset och gapade MAT, MAT, MAT:p

Jag som fram tills nu tyckt att det varit så roligt att kunna smyga in och se vad de sysslat med:(

Dessutom hände inte bara en gång utan tre gånger idag!

Ska se om jag kan få en liten filmsnutt på det i morgon.
#51 - 24 augusti 2009 19:49
Det där är otroligt att en sådan liten hjärna kan lära sig sådant, ibland undrar jag om man ser ut som en foderautomat:D
min firrar följer varje steg jag tar.
Jag har tränat mina att hoppa upp ur vattnet för att ta mat från mina fingrar
ibland tänker jag inte på det så när jag håller på med karet och råkar ha fingrarna liten bit från vattenytan hoppar de upp och nafsar, jag blir lika rädd var gång när man inte är beredd på det [:o]
#52 - 24 augusti 2009 20:03
Ja, man blir förvånad!

Att Diskusen i stora karet står och gapar efter mat förvånar mig inte. De har full koll på vad som händer i rummet alltid.

Men att dessa små tosingar som far runt som yrväder och verkar ha noll koll utåt, helt plötsligt bara avstannar i all aktivitet och slagsmål och gapar efter mat, ja det är märkligt?
#53 - 28 augusti 2009 19:36
Ny romkaka noterad i kväll, dock inte så att den går att filma.
Bilagor:
#54 - 28 augusti 2009 20:55
c90368 skrev:
Ny romkaka noterad i kväll, dock inte så att den går att filma.

Kul att dom håller på, har du fått se dom i farten med romläggningen än?
Det var nr2, se om det går denna gången.
tillslut kommer du nog hålla de vuxna fiskarna från rommen;)
#55 - 29 augusti 2009 07:14
antar att du inte kan se om det är samma par som lekt? skulle vara intressant att veta om du har ett dom par i burken eller om de byter av varandra, både av partner och av rang..?
#56 - 29 augusti 2009 07:41
smurfmats skrev:
antar att du inte kan se om det är samma par som lekt? skulle vara intressant att veta om du har ett dom par i burken eller om de byter av varandra, både av partner och av rang..?

Skulle inte ha kunnat ställa frågan bättre själv!

Så nu är det upp till mig att försöka få fram ett svar[:-9]
#57 - 29 augusti 2009 09:00
japp, lycka till! :D

det sägs ju att fjärilarna är parbildande, men om det finns chans att byta..? jag menar om den mest dominante hanen inte får till det med sina dominanta hona borde han väl byta för att lyckas med leken?
#58 - 29 augusti 2009 09:24
Vilka söta fjärilar du har =)
Visst är de roliga små saker! har själv fjärilar och de kommer fram till rutan på en gång och ska spana en.
Jobbigast är när man vill ta kort på karet, på alla bilder finns en fjäil med :)
Jag lyckades få rom en gång, det vart tom fri simmande yngel. Men dag 3 åt de upp sina egna :( Ursh!

Märkt att de trivs i varmare vatten. De färgar ut sig mer när temp blir runt 28-30.
Nu har jag bara en hane och en ung liten hona som inte förstår varför hanen jagar henne hela tiden.

Hanen

http://picasaweb.google.com/Dayanaalonso83/Akvarium150l94lOch55l#5337509596293551730

Nyfikna små saker

http://picasaweb.google.com/Dayanaalonso83/Akvarium150l94lOch55l#5344593819478315650

Yngel
http://picasaweb.google.com/Dayanaalonso83/Akvarium150l94lOch55l#5353962926994086738
#59 - 29 augusti 2009 13:19
Tänkte försöka få en bild på rommen jag såg igår, men den var borta:(

Så först blir det en helbild på karet.

Men det kommer mer bilder och även en film senare.

Familjeförhållandena börjar klarna lite...
#60 - 29 augusti 2009 14:15
Ha ha, snyggt. Ett litet tropiskt akvarium ... //

Har själv satt upp mitt i veckan (små färdigt), men det är också allt. Jo, köpte till lite fisk... 2 pleco 20cm och 4 silverhajar. Skulle vilja ha fler silverhaj, men det får vänta, detta var ett impuls köp bara för och fylla tanken lite.

*edit*

mvh Stefan
#61 - 29 augusti 2009 14:56
Här kommer bilder!

Notera att de är tagna med en sju år gammal fickkamera[:o]
#62 - 29 augusti 2009 16:30
Familjeförhållanden var det ja.

Jag är till 90% säker på att jag har två hannar och två honor, det är de som regerar i karet.

Sen har jag en Fjäril som är helt neutralt gul som står och surar i det mörkaste hörnet av karet.

Det var fem Fjärliar.

De återstående tre ser jag till lite då och då, dock inte samtidigt, förutom vid matning. Vad de håller på med i de bakre regionerna bakom Svärdsplanorna vet jag inte:confused:

Så en liten film på Fjärilars kärleksproblem!

Notera hanen som får gå emellan de krigiska honorna och lugna ner dem lite:)

#63 - 29 augusti 2009 16:33
Fjärilarna är verkligen läckra och roliga ciklider :)
Jag älskar när de skiftar i färg och får dessa små blåa prickar :)
Min hane är väldig blå prickig på kvällarna.
#64 - 29 augusti 2009 23:41
Ha ha, snyggt. Ett litet tropiskt akvarium ... //

Har själv satt upp mitt i veckan (små färdigt), men det är också allt. Jo, köpte till lite fisk... 2 pleco 20cm och 4 silverhajar. Skulle vilja ha fler silverhaj, men det får vänta, detta var ett impuls köp bara för och fylla tanken lite.

PS: om du har lite gräsväxter till övers så kanske du har möjlighet och sända till mig // mot :- så klart!

mvh Stefan

läs reglerna om zoopets forum, där står det att annonsering inte är tillåten...

on topic: riiiktigt snyggt!!! :) fjärilarna är såå läckra! keep up the good work!! :)
#65 - 30 augusti 2009 07:41
Gillar din ide om att hålla många fjärilsciklider, de är kanske inte så parbildande som man kan tro.

När jag hade 4 st i ett 110l , så mobbade de ut varandra en efter en och den sista dog av ensamheten skulle jag tro :P

Märkte samma tendens i mitt malawi-akvarie, så där öste jag på med fisk tills aggretionerna spreds ut på alla ist för på en hackkyckling.

Citerar smurfmats: keep up the good work!
#66 - 30 augusti 2009 07:48
Kan det vara så att man behöver komma upp till en viss storlek på karet för att de ska ha en chans att hålla sig lite undan när det blir för våldsamt?
#67 - 30 augusti 2009 07:54
Mycket gömställen och stort kar kanske hjälper en hel del!
Sen tror jag att det har mycket med individerna att göra.

Mina 5 var super snälla mot alla mina endlers yngel och molly yngel. Tog aldrig en enda yngel.
#68 - 30 augusti 2009 07:57
flygrc skrev:
Kan det vara så att man behöver komma upp till en viss storlek på karet för att de ska ha en chans att hålla sig lite undan när det blir för våldsamt?

Man måste nog hitta en fin balans där, dels komma upp i en viss storlek på karet men ändå se till att "fisktätheten" är tillräcklig för att sprida aggretionerna.

tror ibland att förstora kar och förlite fisk kan skapa aggetioner, tex en stor och färgsprakande hongi-hane hade inte nöjt sig med att försvara en sten i ett 540 l utan om han kunnat hade han trängt bort de andra fiskarna så mycket han kunnat. Mycket vill ha mer:P
#69 - 30 augusti 2009 08:02
Man måste nog hitta en fin balans där, dels komma upp i en viss storlek på karet men ändå se till att "fisktätheten" är tillräcklig för att sprida aggretionerna.

tror ibland att förstora kar och förlite fisk kan skapa aggetioner, tex en stor och färgsprakande hongi-hane hade inte nöjt sig med att försvara en sten i ett 540 l utan om han kunnat hade han trängt bort de andra fiskarna så mycket han kunnat. Mycket vill ha mer:P

där gäller det väl dock att skapa tydliga revir som olika fiskar kan muta in? så inte en firre tar över hela bassängen!:)
#70 - 30 augusti 2009 08:08
smurfmats skrev:
där gäller det väl dock att skapa tydliga revir som olika fiskar kan muta in? så inte en firre tar över hela bassängen!:)

Jo, men sen måste du ha någon som kan försvara de andra reviren med. Det är min erfarenhet iallfall, jag kan ha fel:p
#71 - 30 augusti 2009 08:12
smurfmats skrev:

Med andra ord det som inte syns finns inte? eller räcker det med ett litet "rev"eller tätt planterat?
#72 - 30 augusti 2009 08:31
Instämmer i diskussionen om lagom med fisk i ett "lagom" akvarium med rätt inredning.

Tyvärr finns det inget facit att slå upp rätt svar i:p Det är väl det som är lite av utmaningen.
#73 - 30 augusti 2009 11:44
flygrc skrev:
Med andra ord det som inte syns finns inte? eller räcker det med ett litet "rev"eller tätt planterat?

ja lite så tror jag. att se till att rötter/växter/stenar skapar områden som fisken inte ser ifrån sitt revir...

men som sagts tidigare. detta är ju ingen vetenskap! :p:D
#74 - 30 augusti 2009 17:11
Vid vattenbytet idag hittade jag en död Fjäril, förmodligen den som stod och tryckte i hörnet igår.

När jag gick in med mat nyss så stimmade sju förväntansfulla och hungriga Fjärilar, så det är bara ett bortfall.
#75 - 30 augusti 2009 17:15
c90368 skrev:
Vid vattenbytet idag hittade jag en död Fjäril, förmodligen den som stod och tryckte i hörnet igår.

När jag gick in med mat nyss så stimmade sju förväntansfulla och hungriga Fjärilar, så det är bara ett bortfall.

Alltid tråkigt när man förlorar fisk, håller vi tummarna för att det var en tillfällighet. Själv blir jag nojig för att jag ska ha missat något så där blir fler:(
#76 - 30 augusti 2009 17:21
flygrc skrev:
Alltid tråkigt när man förlorar fisk, håller vi tummarna för att det var en tillfällighet. Själv blir jag nojig för att jag ska ha missat något så där blir fler:(

Tror inte det är några problem i karet, det var nog individen som inte trivdes eller var dålig av annan orsak.

De andra verkar trivas hur bra som helst och karet är ju minst sagt inkört.
#77 - 2 september 2009 14:20
Kanske får revidera senaste inlägget:confused:

Idag låg det två döda Kuhlii vid frontrutan! Har aldrig sett en död Kuhlii tidigare, de brukar överleva allt, till och med inne i ytterfilter!

När jag tänker efter så har jag inte sett till dem så mycket de senaste veckorna, men det brukar inte vara något ovanligt med Kuhlii.

De andra invånarna ser ut att må bra, än så länge. Ja, förutom de övriga sex Kuhlii som jag inte ser till:(
#78 - 2 september 2009 14:39
c90368 skrev:
Kanske får revidera senaste inlägget:confused:

Idag låg det två döda Kuhlii vid frontrutan! Har aldrig sett en död Kuhlii tidigare, de brukar överleva allt, till och med inne i ytterfilter!

När jag tänker efter så har jag inte sett till dem så mycket de senaste veckorna, men det brukar inte vara något ovanligt med Kuhlii.

De andra invånarna ser ut att må bra, än så länge. Ja, förutom de övriga sex Kuhlii som jag inte ser till:(

[FONT=Times New Roman][FONT=Verdana][SIZE=2]Hoppas verkligen att du inte fått någon sjukdom eller annat mystiskt i karet, lite kusligt är det när man inte vet vad det beror på.[/SIZE][/FONT][/FONT]
[FONT=Times New Roman][FONT=Verdana][SIZE=2]Och att det är bara ren tillfällighet att du har råkat förlora lite fisk nu.[/SIZE][/FONT][/FONT]
#79 - 2 september 2009 19:02
:( hoppas det är slump
#80 - 2 september 2009 19:52
Oj :S kuhlisar skall ju vara livliga firrar :( Kanske hade det FÖR bra i ditt kar :p

flygrc skrev:
:( hoppas det är slump

Och jag hoppas att det är en slump att du inte kommenterat mina bilder än :p
#81 - 4 september 2009 16:15
En läges rapport:

Alla sju Fjärilar ser ut att må bra och är hungriga. Ap familjen verkar också må bra, faktum är att alla ser ut att må bra:)

Såg dessutom två Kuhlii ålar vid matningen nyss, även de verkade må bra.

Så någon sjukdom verkar det inte finnas i karet. Kan det ha varit någon form av revirkrig som dödat Kuhlii ålarna? Jag har, ursäkta hade åtta stycken, kan för lite om dessa för att veta:( Någon annan som vet mer:confused:

Rengjorde Eheim filtret igår, det var helt onödigt visade det sig, men jag kunde släppa tillbaka 12 Körsbärsräkor till karet igen som levde inne i filtret.
Bilagor:
#82 - 4 september 2009 16:32
Kör du med salt i vattnet?
Bilagor:
#83 - 4 september 2009 19:12
flygrc skrev:
Kör du med salt i vattnet?

Nej, aldrig salt i SA kar om det inte är akut, enligt mig.
#84 - 4 september 2009 19:24
c90368 skrev:
Nej, aldrig salt i SA kar om det inte är akut, enligt mig.

Tänkte kanske det kunde vara ett knep för att minska risken för sjukdomar, jag fick ju sjukdom i samband med bytet till 60% ro-vatten men men hände ju flera grejor på en gång så jag har säkert stressat fiskarna mer än nödvändigt.

En annan fundering, när du kör SA kör du då pH under 7? och i så fall hur ser du på ammonium/ammoniak? Tänkte på om det är extra viktigt att inte släppa pH över 7 så det blir ammoniak.
#85 - 4 september 2009 21:31
flygrc skrev:

En annan fundering, när du kör SA kör du då pH under 7? och i så fall hur ser du på ammonium/ammoniak? Tänkte på om det är extra viktigt att inte släppa pH över 7 så det blir ammoniak.

Har pH-mätaren inställd på 6,6 det kan dock hända att det går upp till 7,2 före vattenbyte, framförallt när jag körde 14 dagarsbyte. Vilket jag har slutat med nu.
#86 - 6 september 2009 14:17
Får jag fråga hur du lägger in youtube klipp, som du har, så man ser filmen här och inte bara blir en länk?
#87 - 6 september 2009 15:38
Enola skrev:
Får jag fråga hur du lägger in youtube klipp, som du har, så man ser filmen här och inte bara blir en länk?

[,youtube][/youtube]
:)
#88 - 6 september 2009 15:47
Sultanen skrev:
[,youtube][/youtube]

Vad skall jag sätte in där imellan?? Har provat båda "adresserna" på mitt klipp på youtube, men det funkar inte.
#89 - 6 september 2009 16:01
I exempelvis
" target="_blank">
&feature=channel_page"" target="_blank"> är det
"" target="_blank">8wJVvW4bfHs som skall in mellan taggarna
Ursäkta för OT
#90 - 6 september 2009 16:17
provade det men det funkade inte heller :S
#91 - 6 september 2009 16:53
Enola skrev:
provade det men det funkade inte heller :S

Tack Sultanen för att du hoppade in när jag var off line:)

Det är mycket möjligt att du har någonting i din länk som du inte ser. Jag satt och svor mycket för några månader sedan med länkar som inte fungerade till YT, det visade sig att jag hade en tabb inne i länken som jag inte såg.

Ta upp länken i någon ren texeditor och titta på den.
#92 - 6 september 2009 17:00
Det är den här länken jag skulle vilja ha upp som en video.
" target="_blank">

Det är inget fiskaktigt, bara min mise när han var liten. Vill testa hur det funkar att lägga upp bara. Om ni vill, kan någon utav er skicka ett privat medelande med rätt typ av länk så slipper vi använda den här tråden mer för det här.
#93 - 6 september 2009 17:08
Sorry, jobbar som IT-konsult och du hamnade nu under kategorien. Skit bakom tangentbordet;)

Om du svarar på detta inlägg med citat, så kan du kopiera raden där filmen är inskriven.

Lycka till!

Himla söt kattunge föresten, älskar katter:D

#94 - 6 september 2009 17:11
c90368 skrev:
Sorry, jobbar som IT-konsult och du hamnade nu under kategorien. Skit bakom tangentbordet;)

Om du svarar på detta inlägg med citat, så kan du kopiera raden där filmen är inskriven.

Lycka till!

Himla söt kattunge föresten, älskar katter:D

Tack så jättemycket, funkar det inte nu kasserar jag mig själv som "mailfunktion" :p
#95 - 6 september 2009 20:54
Tillbaka till ämnet!

En liten film på hur det ser ut i karet nu.

Ett par verkar gilla varandra skarp och det är tur att de har fem andra att fördela sin frustration på!

#96 - 8 september 2009 21:24
Jag får ganska ofta frågan hur jag lyckas med mina växter. En av mina grundregler är att inte störa växterna utan låta dem få stå ifred.

Här är en film på 400 karet för åtta månader sedan. Här kan man se att det som växer så det knakar nu, stod på samma plats då och har vekligen fått tid på sig att rota sig.

#97 - 9 september 2009 07:54
Bra tips om växterna, det sa dom till mig på¨akvarielagret ochså, att de måste få rota sig ordentligt.

Roligt att titta på fjärillarna. Jagar dom andra fiskar också eller bara andra fjärillar?
#98 - 9 september 2009 08:26
Enola skrev:
Bra tips om växterna, det sa dom till mig på¨akvarielagret ochså, att de måste få rota sig ordentligt.

Roligt att titta på fjärillarna. Jagar dom andra fiskar också eller bara andra fjärillar?

De jagar bara varandra.
#99 - 10 september 2009 19:15
c90368 skrev:
Jag får ganska ofta frågan hur jag lyckas med mina växter. En av mina grundregler är att inte störa växterna utan låta dem få stå ifred.

Här är en film på 400 karet för åtta månader sedan. Här kan man se att det som växer så det knakar nu, stod på samma plats då och har vekligen fått tid på sig att rota sig.

Gäller att ha tålamod:p men det har blivit härligt med växtligheten.
Jag håller med om det att inte flytta växter, men i vissa fall tex stängelväxter märker jag ingen skillnad på växtfarten om man flyttar. Svärdsplantor stannar upp väldigt mycket om man flyttar dom
#100 - 10 september 2009 21:06
flygrc skrev:
Gäller att ha tålamod:p men det har blivit härligt med växtligheten.

Jag håller med om det att inte flytta växter, men i vissa fall tex stängelväxter märker jag ingen skillnad på växtfarten om man flyttar. Svärdsplantor stannar upp väldigt mycket om man flyttar dom

Stängelväxter har du helt rätt i att det går bra att labba med. Personligen har jag i stort sett slutat med sådana. Blir för mycket jobb att ansa och plantera om.
#101 - 11 september 2009 19:33
Senaste filmen från 6/9 visar ett kar med ett par i full action, De jagar övriga fem fjärilar.

Den 7/9 var jag bara nere och matade.

Den 8/9 höll jag på att bli sjuk, men noterade vid matning att det bara var fyra fjärilar framme.

Den 9/9 var jag sjuk, kort matning, få fjärilar. Men började att reagera på att det var få.

Både den 8/9 & 9/9 blev det torrfoder, varför förstår ni kanske.

Den 10/9 sitter jag ner hos fiskarna i flera timmar, kan man göra något bättre när man är sjuk?
Konstaterar att en Ap. gephyra hona har rom. Går inte att se, men hennes uppträdande räcker. Men det finns fortfarande bara fyra fjärilar. Men de verkar må bra. Ser dessutom flera kuhlii ålar.

Idag 11/9 fortfarande bara fyra fjärilar:( Men de mår bra!

Börjar fundera på om jag har haft något skitfoder jag har gett dem. Har ett gäng olika frusna foder som bara går ner till fjärilarna.

Att tre fjärilar och två kuhlii ålar dött helt plötsligt verkar för osannolikt. Om nu tre fjärilar dör på ett dygn och fyra verkar må hur bra som helst, framförallt som jag inte har matat med den mat jag använt tidigare så verkar det mycket mysko:confused:

Blir mer och mer övertygad om att maten har dötat mina fiskar. Tänker inte prova om det är sant, utan den åker i soppåsen!

PS: Har inte hittat någon av de döda fiskarna.
#102 - 11 september 2009 19:36
Oj vad tråkigt!! Hoppas det inte blir fler dödsfall :(
#103 - 11 september 2009 20:31
Detta var inte kul läsning :(
#104 - 11 september 2009 22:02
Lova oss att INTE ge upp med fjärilarna!
#105 - 11 september 2009 22:15
Sultanen skrev:
Lova oss att INTE ge upp med fjärilarna!

Får se vad som händer med de fyra som är kvar?

Har kört enbart torrfoder nu och de verkar vara pigga. Dessutom slåss de inte så mycket.

Vet ännu inte, men har jag lite tur så är det två par kvar???
#106 - 11 september 2009 22:29
Håller tummarna för att du har tur, håller på att övertyga tjejen om att jag behöver ett 325L kar i utbyte mot två 100l kar som står här hemma så jag kan ge fjärilarna lite yta xD
#107 - 12 september 2009 08:25
trist och som du skriver, ganska mysko! Att fodret är så dåligt att tre fjärillar dör samtidigt som övrriga fyra inte påverkas verkar ju konstigt... Om det hade varit något i vattnet så hade väl även övriga åtminstone varit påverkade? Och vanligtvis så brukar väl fjärillar tyna bort en åt gången över tid.
Hos mig försvann en hona efter några veckor, men övriga fem bråkar och frodas med en underhållande intensitet!
#108 - 12 september 2009 10:32
Jag håller med om att detta med maten är lite långsökt[:-13]

Men jag har ingen annan teori:confused: och ingen fisk har gått bort sedan jag matat enbart med torrfoder.

Spännande varje dag man går in i akvarierummet första gången, hur många fjärilar är där[:-9]
#109 - 13 september 2009 05:33
Den anledningen jag tror att de dött av beror nog på att de är just Fjärilsciklider...
#110 - 13 september 2009 20:26
Fyra pigga fjärilar kvar fortfarande:)
#111 - 13 september 2009 21:50
Vad härligt! Några givna par bland dem?
#112 - 14 september 2009 05:37
Sultanen skrev:
Vad härligt! Några givna par bland dem?

Njaa kanske, de håller nog ihop lite två och två. Men inga tydliga parbildningar.
#113 - 16 september 2009 20:19
UPDATE! Gått flera dagar sedan sist!:D
#114 - 17 september 2009 03:46
Fortfarande fyra kvar. De har endast fått torrfoder.

Ingen tydlig parbildning.
#115 - 17 september 2009 08:24
Kan kanske varit det då?
Släng ditt frysfoder och köp lite andra varianter? Tycker du kan prova att härma Tummen's matningsrutiner, han lyckades ju väldigt bra med sina fjärilar så varför inte?:) Jag tänker iaf prova det.
#116 - 17 september 2009 09:12
Jag har slängt allt gammalt fruset foder. Orsaken kan ha varit att jag hade för mycket på matsedeln så att en del hunnit bli gammalt. En del av fodret hade nog även varit med om en avfrostning av frysen.

Nu har jag bara nyköpt mysis som jag har gett de andra fiskarna, det ska de snart få smaka.
#117 - 17 september 2009 09:14
Om det var en längre avfrostning kan det mycket väl ha blivit dåligt, återfrysning kan förstöra rätt mycket.
#118 - 20 september 2009 20:03
10/9 konstaterade jag att det var fyra fjärilar kvar. Har sedan dess enbart matat med torrfoder.

I fredags 18/9 matade jag med nyinköpt mysis och kunde konstatera att det i lördags eftermiddag bara var tre fjärilar kvar.

Mysisen kom från en ny förpackning och jag matatade alla mina akvarier från denna förpackning i fredags. Alla andra fiskar mår bra.

Så min slutsats är att fjärilarna inte tål den mat jag har gett dem, förutom torrfoder!

Varför det blir på detta sätt har jag ingen aning om:confused:
#119 - 20 september 2009 20:29
Kör på med det nyinköpa fodret och se hur det utvecklar sig, forstätter de tilla av pinnen är det inte fodret det är fel på iaf...

Hur länge hade du haft fjärilarna?
#120 - 20 september 2009 20:31
va konstigt att de bara klarar torrfoder, kan de på något sätt odlats så hårt att de inte klarar annat eller vad kan det bero på? Kanske uppdragna på torrfoder och detta har påverkat deras matsmältningssystem på något sätt?
Mina fjärillar får nästan uteslutande fryst och verkar trivas ypperligt, växer och frodas.
Men det verkar ju onekligen som du har ett samband mellan fryst mat och fjärillsdöd....
Väldans skumt....
#121 - 21 september 2009 05:51
Fjärilar är ju grymt känsliga. Men låter väldigt mysko, men har det slutat är det ju bra iaf :)
#122 - 21 september 2009 15:28
Märkligt hur det kan bli, ibland blir det bara kasst.
Ska du på det igen och fylla på med fler fjärilar?
#123 - 21 september 2009 15:31
Det borde du göra:)
#124 - 21 september 2009 15:40
flygrc skrev:
Märkligt hur det kan bli, ibland blir det bara kasst.

Ska du på det igen och fylla på med fler fjärilar?

Jag ska ge de tre som är kvar endast torrfoder och avvakta. Är ganska övertygad om att det är minst ett par kvar.

Om någon ser att det finns "svensk tillverkade" fjärilar någonstans så kan ni säga till!
#125 - 21 september 2009 16:01
Det finns en odlare i Jönköping som en kille här i stan brukar köpa av. Tyvärr har odlaren tydligen fått cancer:(
#126 - 24 september 2009 19:51
I dag vid matningen var det fyra fjärilar igen:confused:

Har räknat in dem vid matning sedan i lördags och det har varit tre hela tiden.

I dag satt jag i stolen vid stora karet och slängde en blick på fjärilskaret och såg direkt en blek liten figur som inte stämde in med de tre som var kvar.

Mycket riktigt så var det den fjärde som vågade sig fram. Inte jagad av de andra, men mycket blek och lite tveksam till att äta.

Inte som de andra med andra ord som slänger sig över allt som liknar mat.

Detta gör snarare gåtan ännu större!
#127 - 24 september 2009 20:08
Som sagt, märkligt. Hoppas den bleke repar sig men den lilla erfarenheten jag har av fiskar så brukar det tyvärr gå på andra hållet. Håller tummarna för att den färgar upp igen.

Hur funkar dom för övrigt, jagar dom varandra i samma omfattnings som från början, eller det har lugnat ner sig?
#128 - 24 september 2009 20:16
Lite lugnare är de, men det säger inte så mycket eftersom det var värsta tonnårsdiscot de första veckorna:)
#129 - 24 september 2009 20:29
c90368 skrev:
Lite lugnare är de, men det säger inte så mycket eftersom det var värsta tonnårsdiscot de första veckorna:)

Det måste ha varit underhållande att titta på.
#130 - 24 september 2009 21:08
Jag saknar tonnårsdiscot, måste se till att få det igen SNART! Lite mera växter i karet bara så de har någonstans att gömma sig först.
#131 - 11 oktober 2009 12:45
Igår fick de fyra kvarvarande fjärilarna besök av tre Diskus och idag kom det ner 24 Vitfenade Rosentetror Hyphessobrycon rosaceus.

Är det någon som vet om det verkligen bara är en färgvariant av Rosentetra eller om de här heter något annat?

Jag kan inte påminna mig att jag har sett dessa förut.

De är nyligen nedsläppta och därmed lite bleka. Ska se om jag får en film med lite bättre färger senare.

Bilagor:
#132 - 11 oktober 2009 15:35
Skulle filma karet efter storstädning och lite layout ändringar.

Men det blev mest de nya tetrorna:p Så grumset som far omkring beror på att jag varit nere och rensat.

#133 - 13 oktober 2009 15:20
Ja hrmm det var ju inte mycket folk på forumet när jag uppdaterade här heller, så jag bumpar den med[:o]

Kan dessutom tillägga att pH värdet håller sig konstant på 6,7 efter växrensningen. Före rensningen gick det upp över 7,0 och det pumpade in CO2 hela tiden. Det var helt enkelt för stor växtmassa i karet.
#134 - 13 oktober 2009 17:33
Jag är alltid här men är dålig att säga något. Dina akvarium är grymt snygga och de rosentetrora är mycket finare än de vanliga. (med svart fena) Tänk om man hade en affär i närheten som sålde sådana fiskar. :)
#135 - 13 oktober 2009 19:38
Tackar:)

Lite svar gör ju att man uppdaterar lite oftare.
#136 - 13 oktober 2009 21:37
Vackert! Bara ett par bland fjärilar som saknas nu!!;)
#137 - 13 oktober 2009 21:46
c90368 skrev:

Har ju missat en del som sagt, fruktansvärt snyggt inrett akvarium! Med toppen invånare får jag använda bilden jag quotat som bakrundsbild?

Imorgon ska jag inhandla någon ny sorts fjäril som jag inte ens sett ännu,
den skall tydligen vara väldigt färggrann blå/lila.

Anyways grymt jobbat Maths!
#138 - 14 oktober 2009 05:44
Markus1984 skrev:

Har ju missat en del som sagt, fruktansvärt snyggt inrett akvarium! Med toppen invånare får jag använda bilden jag quotat som bakrundsbild?

Det går jättebra!

Markus1984 skrev:

Anyways grymt jobbat Maths!

Tackar:d
#139 - 14 oktober 2009 06:05
Sultanen skrev:
Vackert! Bara ett par bland fjärilar som saknas nu!!;)

Just det!

Fjärilarna har blivit lite mer tillbakadragna sedan tetrorna kom ner i karet. De håller på och meckar i de bakre regionerna. Lite svårt att hålla koll på vad de syslar med då.
#140 - 14 oktober 2009 06:47
Kanske har fuffens för sig;) Skaffa ett par till svenskodlade tycker jag allt!
#141 - 14 oktober 2009 14:25
Sultanen skrev:
Kanske har fuffens för sig;) Skaffa ett par till svenskodlade tycker jag allt!

Jag håller med, det är bara fiskar till salu som saknas!
#142 - 16 oktober 2009 17:28
Jaha, Fjärilskar är det ju fortfarande eftersom det finns Fjärilar kvar i karet[:o]

Men de har fått sällskap:p

#143 - 16 oktober 2009 17:32
Oj, det var rejäla diskusar. FINA!! Fjärillarna blir ju små skitar bredvid dom :p :D
#144 - 16 oktober 2009 17:33
Vackert! Fjärilar och diskus passar ju ypperligt ihop:)
#145 - 16 oktober 2009 17:35
Enola skrev:
Oj, det var rejäla diskusar. FINA!! Fjärillarna blir ju små skitar bredvid dom :p :D

Jo det blir de, men de bryr sig inte ett skit om varandra!
Bilagor:
#146 - 16 oktober 2009 18:53
Tackar för en trevlig filmstund, diskarna ser ju ut att vara riktiga bundisar.
#147 - 16 oktober 2009 18:56
Snyggt!

Älskar diskusar [:-64]
#148 - 28 oktober 2009 19:44
Nu har Diskusen gått 17 dagar i 400 karet. Jag tänker inte mata med animaliskt (Stendker foder) i det här karet, eftersom växterna inte klarar den höga temperaturen.

De har matvägrat fram tills i dag då de tog lite vita och röda mygglarver, de är kräsna minst sagt!
#149 - 28 oktober 2009 19:52
Vad härligt! Nu är de äntligen pågång!
#150 - 10 november 2009 19:52
I dag för första gången så var Diskusen verkligen hungriga när jag serverade Räkmix!

Så det tog nästan exakt en månad för dem att inse att Oxhjärta var inte det som stod på menyn!

Ska be admin byta namn på denna tråd, finns bara en fjäril kvar nu:mad:
#151 - 10 november 2009 20:37
nä va trist att dom inte klarar sig, jag som gick i stora tankar på fjäril börjar tbeka lite nu :( va tror du det kan vara som gjorde att dina prillade av pinnen? väldigt trist :(
#152 - 10 november 2009 21:03
tråkigt med fjärilarna men det var både kul och intressant att diskarna tog annan mat, låter ju som det blir enklare att hålla dom.
Vilken temp kommer du hålla dom vid?
#153 - 10 november 2009 21:49
gustinger skrev:
nä va trist att dom inte klarar sig, jag som gick i stora tankar på fjäril börjar tbeka lite nu :( va tror du det kan vara som gjorde att dina prillade av pinnen? väldigt trist :(

Det verkar som att de inte tålde (finns ett sådant ord?) frusen mat!?

Läs tråden så får du historien, när jag skickade ner Diskusen så gav jag dom mat enligt mina andra kar. Vilket innebär en mix av mysis, vita och röda mygglarver.

Det intressanta är att den enda kvarvarande fjärilen är den som jag trodde var död för några veckor sedan men som återuppstod (se bakåt i tråden).

Men jag kommer nog att skaffa nya fjärilar till detta kar, en motgång är inget. Skapar bara erfarenhet:D
#154 - 10 november 2009 21:56
flygrc skrev:
tråkigt med fjärilarna men det var både kul och intressant att diskarna tog annan mat, låter ju som det blir enklare att hålla dom.

Vilken temp kommer du hålla dom vid?

De går i rumstemeratur:d

Vilket innebär att rummet håller ca 25 grader och ljusrören ger en del pluss under dagarna.

Lite mer utförligt, i rummet i källaren så sitter värmeväxlaren till fjärrvärmen och rören in till den är dåligt issolerade och avger en massa värme:)

540 karet med Jordätare värmer jag till 29 grader, vilket tillför en del värme.

180 karet med Lejonen får jag ventilera för att det inte ska bli för hög värme, över 28 grader typ.

Så Diskusen simmar förmodligen i en värme som varierar mellan 26-28 grader över dygnet.

Långt svar på kort fråga:p
#155 - 10 november 2009 22:02
Fjärilar är ju lite vanskliga faktiskt (om man jämför nuförtiden mot hur det var förr). Dom kan gå ett bra tag i karet och sedan poff så trillar dom av... Synd.

Jag tittade på tre par av den där nya blå varianten av fjärilar nere på shopen idag - för jädra granna, men det får vänta med såna ett tag för min del - men snygga är dom!
#156 - 10 november 2009 22:03
Fjärilar är bland de knepigaste fiskarna jag haft.. eller utmanade om man vill kalla dem det..

En av de 6 jag köpte senast har dött och de båda gammla blev drabbade av något virus tyvärr men det har inte smittat till de övriga :)

Knepig firre men hade mina dött ut nu i snabb takt hade jag nog gått över till någon annan intressant dvärgciklid som inte är lika känslig...
#157 - 10 november 2009 22:20
MaxB skrev:
Fjärilar är ju lite vanskliga faktiskt (om man jämför nuförtiden mot hur det var förr). Dom kan gå ett bra tag i karet och sedan poff så trillar dom av... Synd.

Jag tittade på tre par av den där nya blå varianten av fjärilar nere på shopen idag - för jädra granna, men det får vänta med såna ett tag för min del - men snygga är dom!

Personligen så aktar jag mig för hokuspokus fiskar.

Jag vill ha tag på svenskodlade "rena" fjärilar!
#158 - 11 november 2009 11:14
Så nu har tråden bytt namn, för att bättre beskriva vad det är. En fjäril i ett fjärilskar är ju inte mycket att komma med[:o]
Bilagor:
#159 - 11 november 2009 14:37
Herkules Zoo i Göteborg har alltid haft inne svenskodlade fjärilar när jag kollat iaf, om du har svängarna förbi där någon gång;)
#160 - 11 november 2009 14:40
Sultanen skrev:
Herkules Zoo i Göteborg har alltid haft inne svenskodlade fjärilar när jag kollat iaf, om du har svängarna förbi där någon gång;)

Tack för tipset.

Tyvärr så svänger jag inte förbi Götet så ofta.
#161 - 13 november 2009 22:22
Nu har jag bestämt mig för vad det ska bli i detta kar förutom Diskus och tetror. Så nu börjar jakten på Tahuantinsuyoa macantzatza :d

En lagom stor fisk utan överdrivna vatten krav.

Det roliga med denna filur är att den lägger rom på gamla löv och sedan tar dem i munnen. Det måste jag få se!

Ska samtidigt jaga ett större kar till mina Endlers och Räkor. Då kan jag flytta över en del växter till det karet, för det lär bli en rejäl layout ändring i 400 liters jungeln.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1328&SOK=1

#162 - 13 november 2009 23:08
Snygg firre, påminner om jordätarna!(har inte kollat upp vilken fisk det är än;))
#163 - 14 november 2009 12:36
Tror akvarielagret har dom inne just nu. Lite långt borta kanske. Har själv funderat på den till mitt nya 421L sa. Inkastencikliden ska ju vara som du säger rätt tålig dock lever de rätt strömt om jag förstått rätt men det borde inte vara några problem att skippa.

Släktet Bujurquina har ju också detta intressanta beteende kan jag ju tipsa om.
#164 - 14 november 2009 13:48
Apistogramma gephyra!!! Denna hade jag missat! Vilken spännande Apa!!
#165 - 14 november 2009 13:53
Markus1984 skrev:
Apistogramma gephyra!!! Denna hade jag missat! Vilken spännande Apa!!

Spännande och väldigt stilig, men tyvärr en av de här riktiga surisarna som ska ha ner mot pH 5 för att lyckas med rommen.

Mina har vandrat vidare numera, ett Ap år är tyvärr väldigt kort:(
#166 - 14 november 2009 13:56
Broddan skrev:
Tror akvarielagret har dom inne just nu. Lite långt borta kanske. Har själv funderat på den till mitt nya 421L sa. Inkastencikliden ska ju vara som du säger rätt tålig dock lever de rätt strömt om jag förstått rätt men det borde inte vara några problem att skippa.

Släktet Bujurquina har ju också detta intressanta beteende kan jag ju tipsa om.

Har lagt en beställning hos min lokala affär idag. Så jag får besked i nästa vecka om de kan få fram några.

Ska nog fixa en pump till i 400 litaren med ett utblås nere vid botten via ett strilrör, detta ska sedan pumpa genom vallisneria ut över ett "kullerstens" fält.

Ja, så ser det ut inne i min skalle just nu! vad det blir ir sedan får vi väl se:p
#167 - 14 november 2009 16:02
Hoppas de finns på deras lista då.

Jag är garanterat nyfiken på hur det blir..

Bra smak har du i alla fall ;)
#168 - 14 november 2009 16:25
c90368 skrev:
Har lagt en beställning hos min lokala affär idag. Så jag får besked i nästa vecka om de kan få fram några.

Ska nog fixa en pump till i 400 litaren med ett utblås nere vid botten via ett strilrör, detta ska sedan pumpa genom vallisneria ut över ett "kullerstens" fält.

Ja, så ser det ut inne i min skalle just nu! vad det blir ir sedan får vi väl se:p

Vad är tänket med att ha strilröret längs med botten? Undrade mest vad du vill uppnå med det.
#169 - 14 november 2009 17:18
Broddan skrev:
Hoppas de finns på deras lista då.

Jag är garanterat nyfiken på hur det blir..

Bra smak har du i alla fall ;)

Bugar och bockar:D
#170 - 14 november 2009 17:23
flygrc skrev:
Vad är tänket med att ha strilröret längs med botten? Undrade mest vad du vill uppnå med det.

Ja hrm ser du inte samma "bild" som jag gör så kan det kanske bli knas:p

Min tanke är att få en ström som spelar över stenar på botten. denna ström ska vara stark just över stenarna, det direkta utblåset från strilröret, men den ska inte skapa en stor ström i hela karet.

Detta med tanke på Diskusarna som vill ha lugn och ro borta i sitt hörn i andra änden av karet.

Alltså en lokal ström, stor vattencirkulation i hela karet, men inte strömt i hela karet.

Ja, detta är ju inte verklighet ännu, bara tankar och funderingar.
#171 - 15 november 2009 11:18
Måste säga, väldigt fina fiskar och väldigt fint akvarium :) Kommer nog göra om inredningen i mitt akvarium snart och då ska jag ha ditt akvarium i åtanke som inspiration. Vad heter dom väldigt långa, smala växterna du har i ditt akvarium för övrigt? Har försökt att hitta sådana men finner inga.
#172 - 15 november 2009 11:37
Andrém skrev:
Måste säga, väldigt fina fiskar och väldigt fint akvarium :) Kommer nog göra om inredningen i mitt akvarium snart och då ska jag ha ditt akvarium i åtanke som inspiration. Vad heter dom väldigt långa, smala växterna du har i ditt akvarium för övrigt? Har försökt att hitta sådana men finner inga.

Tackar!

Tänk på att inte vara rädd för att plantera ganska höga växter långt fram. Det ger djup.

Är det den här du menar?

Crinum calamistratum

http://images.google.se/images?hl=sv&um=1&sa=1&q=Crinum+calamistratum&btnG=S%C3%B6k+bilder&aq=f&oq=&start=0
#173 - 15 november 2009 11:42
c90368 skrev:
Tackar!

Tänk på att inte vara rädd för att plantera ganska höga växter långt fram. Det ger djup.

Är det den här du menar?

Crinum calamistratum

http://images.google.se/images?hl=sv&um=1&sa=1&q=Crinum+calamistratum&btnG=S%C3%B6k+bilder&aq=f&oq=&start=0

Har alltid haft tumregeln att långa växter ska vara längst bak och korta fram men jag ska testa lite mer när jag inreder om akvariet denna gång. Har du några tips för att inreda ett bra SA akvarium?

Och ja, det är den växten jag menade :)

För övrigt, vad har du för pH i akvariet och temperatur? Antar att din pH ligger vid 6-7 ungefär eller? Hur får du ner pH till den nivån eller är din pH från kranen så redan?
#174 - 15 november 2009 11:55
Andrém skrev:
Har alltid haft tumregeln att långa växter ska vara längst bak och korta fram men jag ska testa lite mer när jag inreder om akvariet denna gång. Har du några tips för att inreda ett bra SA akvarium?

Och ja, det är den växten jag menade :)

För övrigt, vad har du för pH i akvariet och temperatur? Antar att din pH ligger vid 6-7 ungefär eller? Hur får du ner pH till den nivån eller är din pH från kranen så redan?

Försök att med rötter, stenar och växter skapa någon form av kaos. I detta kaos ska det finnas "linjer" som för ögat in i akvariet. Med den traditionella planteringen blir akvaret platt! Ögat upplever det som betydligt trevligare om fiskarna kan simma bland växterna, inte framför växterna.

Jag har CO2 och pH värdet är inställt på 6,8. Jag göder med fulldos PMDD och ljuset är ca 0,4 watt/liter

Värmen i rummet är 25 grader och på det värmer ljus och pumpar så det är ca 27 grader i karet.
#175 - 15 november 2009 12:02
c90368 skrev:
Försök att med rötter, stenar och växter skapa någon form av kaos. I detta kaos ska det finnas "linjer" som för ögat in i akvariet. Med den traditionella planteringen blir akvaret platt! Ögat upplever det som betydligt trevligare om fiskarna kan simma bland växterna, inte framför växterna.

Jag har CO2 och pH värdet är inställt på 6,8. Jag göder med fulldos PMDD och ljuset är ca 0,4 watt/liter

Värmen i rummet är 25 grader och på det värmer ljus och pumpar så det är ca 27 grader i karet.

Ah, blir svårt att skapa kaos får då planerar man ju ändå men jag förstår vad du menar :) Har du bara växter ifrån SA eller har du blandat växter som passar in i akvariet etc?

Blir nog att inhandla massor med rötter, grenar osv imorgon. Tack för alla dina tips, ska inte kapa din tråd mer :D
#176 - 15 november 2009 12:12
Andrém skrev:
Ah, blir svårt att skapa kaos får då planerar man ju ändå men jag förstår vad du menar :) Har du bara växter ifrån SA eller har du blandat växter som passar in i akvariet etc?

Blir nog att inhandla massor med rötter, grenar osv imorgon. Tack för alla dina tips, ska inte kapa din tråd mer :D

Det är blandat ursprung på växterna. Har gett upp för länge sedan med att endast ha SA växter. Finns för få för att få till något snyggt.

Kapat tråden:confused:

Trådens syfte är att ha just sådana här ordväxlingar:d
#177 - 15 november 2009 12:32
c90368 skrev:
Det är blandat ursprung på växterna. Har gett upp för länge sedan med att endast ha SA växter. Finns för få för att få till något snyggt.

Kapat tråden:confused:

Trådens syfte är att ha just sådana här ordväxlingar:d

Ah, annars blir det för extremt om man bara ska ha saker från SA :p då funkar säkert växterna jag har just nu.

Blir väl att ta bort samtliga stenar för dom passar nog inte akvariet, vi får se hur det blir med det.

Kommer nog själv starta en projekt tråd och visa lite hur det går, kika gärna in och säg vad du tycker :) Mitt akvarium är på 400L med ;)
#178 - 15 november 2009 14:58
Andrém skrev:
Ah, annars blir det för extremt om man bara ska ha saker från SA :p då funkar säkert växterna jag har just nu.

Blir väl att ta bort samtliga stenar för dom passar nog inte akvariet, vi får se hur det blir med det.

Kommer nog själv starta en projekt tråd och visa lite hur det går, kika gärna in och säg vad du tycker :) Mitt akvarium är på 400L med ;)

Naturligtvis ska jag kolla in det! Ibland är jag bara lite dålig på att hitta nya trådar[:o]
#179 - 16 november 2009 21:56
Säg till om du vill ha vägledning till mina trådar också ;)
#180 - 16 november 2009 22:00
Spännande detta Maths - skall bli intressant det där med strilröret på botten...!:)
#181 - 16 november 2009 22:03
MaxB skrev:
Spännande detta Maths - skall bli intressant det där med strilröret på botten...!:)

Instämmer :) Men det är ett sånt där akvarium man vill se Live!
#182 - 16 november 2009 22:10
Markus1984 skrev:
Instämmer :) Men det är ett sånt där akvarium man vill se Live!

Ja vi får väl se om det blir något att titta på först:confused:

Ett steg närmare är jag i kväll i alla fall.

Har just via mail beställt fyra VF [FONT=Calibri][SIZE=3][COLOR=#800080]Tahuantinsuyoa macantzatza[/COLOR][/SIZE][/FONT].
Bilagor:
#183 - 16 november 2009 22:11
Ahh va kul, får du hem fiskarna via mailen sen också eller? ;)
#184 - 16 november 2009 22:19
Markus1984 skrev:
Ahh va kul, får du hem fiskarna via mailen sen också eller? ;)

Det vore ju bra om man kunde få det, MMS kanske?

Jag har beställt dem från/via Akvarievalvet i Norrköping. Det är inte så långt mellan Linköping och Norrköping men att ta sig till den affären efter jobbet en vardag tar timmar! Mycket trafik och den ligger mitt inne i stan så det är ett elände med parkering.

Men det funkar bra att göra affärer via mail med dem.
#185 - 17 november 2009 09:43
Speciellt med dessa fiskar kan jag tänka mig...
Jag menar att uttala namnet ger ju rätt sköna tungvrickningar...
#186 - 17 november 2009 13:18
Läckert, den blir nog ett riktigt spännade tillskott till din burk, jag är också lite intresserad av denna.
Bilagor:
#187 - 21 november 2009 19:09
Lite off topic!

Uppgradera min räk och Endlers burk idag från 35 liter till 150 liter.

Det var nödvändigt då mina Endlers inte föröka sig som förväntat men räkorna gjorde det dessto mer.

Lukten från bottengruset var inte att leka med:( Men växterna trivdes:)

Har fört över det mesta av det illaluktande gruset till det nya karet och fyllt upp med en del som jag som blev över när jag gjorde om i 500 karet.

#188 - 21 november 2009 19:12
Här kommer den utlovade layout förändringen med strilrör vid botten.

Utgåva 1.0

Ska fundera lite till:p

#189 - 21 november 2009 21:19
Riktigt snyggt med så mycket olika växter. Ser naturligt ut i ditt kar. Tyvärr så lyckas jag inte lika bra själv med den biten.. [:o]
#190 - 21 november 2009 22:54
HenkeP skrev:
Riktigt snyggt med så mycket olika växter. Ser naturligt ut i ditt kar. Tyvärr så lyckas jag inte lika bra själv med den biten.. [:o]

Men det är ju inte så många olika växter, personligen tycker jag det just nu liknar något filmat under en lokal småbåtsbrygga[:o]

Java mossan har blivit grå och en del andra växter är inte vad de borde vara. Detta beroende på att jag har haft för mycket växter som skuggat.

Denna film är verkligen verision 1.0 Nu behöver det växa på sig och gallras i ett antal månader för att bli vad jag vill ha.

Något att tänka på för de som vill trolla fam det perfekta karet genom att handla lite växter och rötter hos affären.
#191 - 21 november 2009 23:16
Verkligen! Mitt 112 liters tog 2 år innan det vuxit upp och blivit inrett så vi var nöjda. Det är resan som är målet.
#192 - 23 november 2009 21:46
Riktigt snyggt! Mycket härliga och friska växter. Vad heter de snäckorna du har? Har sett de i dina andra filmer också men är lite osäker på namnet. Äpplesnäckor?
Bilagor:
#193 - 24 november 2009 07:23
janson skrev:
Riktigt snyggt! Mycket härliga och friska växter. Vad heter de snäckorna du har? Har sett de i dina andra filmer också men är lite osäker på namnet. Äpplesnäckor?

Det är Äppelsnäckor ja.

Köpte fyra stycken för några år sedan och har dem nu i alla kar utom i räkburken.

Levererade dessutom 150 st halvuxna till akvarieaffären i höstas.
#194 - 24 november 2009 08:19
c90368 skrev:
Det är Äppelsnäckor ja.

Köpte fyra stycken för några år sedan och har dem nu i alla kar utom i räkburken.

Levererade dessutom 150 st halvuxna till akvarieaffären i höstas.

Nice. Från början var jag ganska anti mot alla sortens snäckor men har nu på¨senare tid börjat gilla några av dem, bland annat dessa lite större äpplesnäckor. Undra om en praktbotia skulle låta dem vara ifred. Dina stora diskus verlar ju inte störda av dem iaf.

Är det nån gång du har märkt att någon fisk varit på dem? Vad händer med de snäckor som får spruckna skal?
#195 - 24 november 2009 10:47
janson skrev:
Nice. Från början var jag ganska anti mot alla sortens snäckor men har nu på¨senare tid börjat gilla några av dem, bland annat dessa lite större äpplesnäckor. Undra om en praktbotia skulle låta dem vara ifred. Dina stora diskus verlar ju inte störda av dem iaf.

Är det nån gång du har märkt att någon fisk varit på dem? Vad händer med de snäckor som får spruckna skal?

Vet inte hur det skulle fungera med Praktbotia, hos mig är det ingen som rör dem särskilt mycket. Ibland kan någon nafsa efter deras antenner, men de drar in dem och avvaktar tills fiskarna tröttnar.

Har dock haft ett antal som har dött i Jordätarkaret på sistonde. Tror att det beror på svält helt enkelt. Jordätarna "tvättar" rent i sanden så deras mat finns inte kvar. Men det var lite för många så det gör inte mig så mycket.

Spruckna skal har jag aldrig råkat ut för. Mata med Broccoli regelbundet så får de kalk till sina skal.
#196 - 24 november 2009 14:40
snyggt c90368
#197 - 26 november 2009 21:10
Har handlat sex nya Fjärilar idag, odlade i Tjeckien, har gått i affären fyra veckor och i princip bara fått olika frusna foder. Samma som Diskusen som går i karen bredvid.

Ja, så mycket hängslen och livrem jag kan få!

Jämfört med mitt förra försök alltså;)
Bilagor:
#198 - 26 november 2009 21:21
Nästan, de skulle varit svenskodlade också ;) men härligt :D:D
#199 - 27 november 2009 09:04
c90368 skrev:

Ett steg närmare är jag i kväll i alla fall.

Har just via mail beställt fyra VF [FONT=Calibri][SIZE=3][COLOR=#800080]Tahuantinsuyoa macantzatza[/COLOR][/SIZE][/FONT].

Restade så det är bara att vänta minst fjorton dagar på nästa chans.
#200 - 27 november 2009 23:37
En liten film på när mina Vitfenade Rosentetror leker herre på täppan!

#201 - 27 november 2009 23:47
[COLOR=black][FONT=Verdana]Sen en liten film på mina Diskusar som numera inte äter Oxhjärta men äter Räkmix med god aptit![/FONT][/COLOR]

[COLOR=black][FONT=Verdana]
[/FONT][/COLOR]
#202 - 28 november 2009 08:22
mkt stiliga maths!
#203 - 28 november 2009 08:38
Markus1984 skrev:
mkt stiliga maths!

De verkar ha bott in sig riktigt bra nu och verkar trivas bland alla växter.
#204 - 28 november 2009 11:34
Fina fiskar du har :)
Vet du vad beteendet de visar på filmen handlar om?
Bilagor:
#205 - 28 november 2009 11:49
flygrc skrev:
Fina fiskar du har :)

Vet du vad beteendet de visar på filmen handlar om?

Kan vara begynnande kärlek[:-64]
#206 - 28 november 2009 14:02
c90368 skrev:
Kan vara begynnande kärlek[:-64]

He he, liknade det men så tänkte jag att det kanske var mänskliga värderingar och att det på fiskspråk betydde något annat.
#207 - 29 november 2009 12:40
En fin film på Fjärilsciklider.

http://www.aquanet.tv/Video/164
#208 - 29 november 2009 12:50
Trevlig film! Synd att man inte kan tyska bättre :/
#209 - 29 november 2009 12:52
Här är en till på Fjärilar.

http://www.aquanet.tv/Video/176
#210 - 29 november 2009 13:01
c90368 skrev:
Här är en till på Fjärilar.

http://www.aquanet.tv/Video/176

Sluta! Man blir ju sjukt sugen :P
#211 - 29 november 2009 13:03
Snygga diskus Maths ;)
Jag fattar fortfarande inte hur man gör för att få in ett youtubeklipp i inläggen :(
#212 - 29 november 2009 16:10
drd skrev:
Snygga diskus Maths ;)

Jag fattar fortfarande inte hur man gör för att få in ett youtubeklipp i inläggen :(

Du har ett PM snart.
#213 - 5 december 2009 13:53
Vid matningen nyss så saknades en Diskus, hittade den död flytande bland växterna.

Mycket märkligt eftersom alla tre verkade hur friska som helst och åt bra för bara några dagar sedan.

Efter att ha avyttrat den döda och kom ner i akvarierummet igen, naturligtvis för att titta till de två som är kvar, så såg jag dem inte?

De brukar alltid gå och söka mat på botten efter matning.

Men längst bak bakom en rot så såg jag den ena, helt mörk!

Efter lite spaning kan jag konstatera att de har lagt rom på roten längs bak i karet, så uppenbarligen var den tredje inte välkommen längre och har helt sonika blivit avrättad av paret! Eller snarare stressad till döden.

Så nu återstår ett par, förmodligen det par som visade lite tillgivenhet för varandra på senaste filmen.
#214 - 5 december 2009 21:31
Oj va störigt! Men om man ska vara optimist och se saker från den ljusa sidan så har du ett säkert lekpar nu och kan kanske driva upp ett gäng fina santarem-diskusar...
#215 - 8 december 2009 14:02
c90368 skrev:
Restade så det är bara att vänta minst fjorton dagar på nästa chans.

Antar att du väntar fortfarande? Jag var förbi akvarielagret idag och kom överens om att lämna tillbaka min Aquidens Sp (något) som jag trodde var diadema, men var något annat. Jag nämnde då att inkastenen de har kunde vara intressant men då sa de att den var en riktig elaking och hade tagit kol på alla andra och dessutom ätit upp alla tetror i samma kar. Kan ju mycket möjligtvara just den individen, men kanske kan vara intressant för dig som tänker på denna firre, kan vara tuffare än beskrivningen medger. Denna var 8-10 cm lång. Vacker som få!
#216 - 8 december 2009 14:07
Dre skrev:
Antar att du väntar fortfarande? Jag var förbi akvarielagret idag och kom överens om att lämna tillbaka min Aquidens Sp (något) som jag trodde var diadema, men var något annat. Jag nämnde då att inkastenen de har kunde vara intressant men då sa de att den var en riktig elaking och hade tagit kol på alla andra och dessutom ätit upp alla tetror i samma kar. Kan ju mycket möjligtvara just den individen, men kanske kan vara intressant för dig som tänker på denna firre, kan vara tuffare än beskrivningen medger. Denna var 8-10 cm lång. Vacker som få!

Tack för upplysningen!

Med lite udda fiskar och framförallt VF så vet man ju aldrig vad det är man får.

Men jag är beredd att ge dem hela karet själva, om nödvändigt.

Ska bli spännade att se hur detta utvecklas, men nu är jag förvarnad:cool:
#217 - 8 december 2009 15:43
Tjusiga fiskar, tråkigt med discusen dock. :(

Bryter in med en fråga. Hur får du filmerna att visas direkt i tråden och inte som en länk?
#218 - 8 december 2009 16:00
flocki skrev:
Tjusiga fiskar, tråkigt med discusen dock. :(

Bryter in med en fråga. Hur får du filmerna att visas direkt i tråden och inte som en länk?

Svaret finns i din tråd.
#219 - 18 december 2009 17:29
[COLOR=black][FONT=Verdana]Ytterligare[/FONT][/COLOR] en Diskus har vandrat till fiskhimlen:(

Den käkade helt normalt på kvällen, nästa eftermiddag då jag kom in i akvarierummet kände jag på lukten direkt att något var fel.

Mycket riktigt låg det en död Diskus inne bland växterna:confused:

Ni som har följt tråden vet att jag hade problem med Fjärilar som dog tidigare, men mina nya Fjärilar mår utmärkt numera och jag har inte haft ett enda dödsfall bland de nya.

Undrar om Diskus kan bli uttråkade och begå självmord:confused:
#220 - 18 december 2009 23:21
c90368 skrev:
[COLOR=black][FONT=Verdana]Ytterligare[/FONT][/COLOR] en Diskus har vandrat till fiskhimlen:(

Den käkade helt normalt på kvällen, nästa eftermiddag då jag kom in i akvarierummet kände jag på lukten direkt att något var fel.

Mycket riktigt låg det en död Diskus inne bland växterna:confused:

Ni som har följt tråden vet att jag hade problem med Fjärilar som dog tidigare, men mina nya Fjärilar mår utmärkt numera och jag har inte haft ett enda dödsfall bland de nya.

Undrar om Diskus kan bli uttråkade och begå självmord:confused:

Tråkigt att läsa.. Det var en i paret som hade lagt rom som nu har dött?
Hur gick det med rommen?

Om den försvann, det kan inte va så att hanen (eller honan för den delen) helt enkelt har varit FÖR på att få till en ny lek, så partnern har blivit ihjälstressad? Tråkigt vilket som iafl.
#221 - 19 december 2009 05:11
HenkeP skrev:
Tråkigt att läsa.. Det var en i paret som hade lagt rom som nu har dött?

Hur gick det med rommen?

Om den försvann, det kan inte va så att hanen (eller honan för den delen) helt enkelt har varit FÖR på att få till en ny lek, så partnern har blivit ihjälstressad? Tråkigt vilket som iafl.

Det var en av de som lagt rom ja, romen försvann på något sätt. Jag kunde inte se den själv eftersom de valt en för mig dålig plats.

Ingen stress mellan paret visade sig, snarare tvärt om.
#222 - 1 januari 2010 13:12
Igår flyttade min sista Diskus till nya kompisar. Så nu är Diskus perioden avslutad, för den här gången i alla fall.
#223 - 1 januari 2010 14:10
c90368 skrev:
Igår flyttade min sista Diskus till nya kompisar. Så nu är Diskus perioden avslutad, för den här gången i alla fall.

Har du några andra planer, nu när diskus perioden är avslutad?
#224 - 1 januari 2010 14:49
c90368 skrev:
Nu har jag bestämt mig för vad det ska bli i detta kar förutom Diskus och tetror. Så nu börjar jakten på Tahuantinsuyoa macantzatza :d

En lagom stor fisk utan överdrivna vatten krav.

Det roliga med denna filur är att den lägger rom på gamla löv och sedan tar dem i munnen. Det måste jag få se!

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1328&SOK=1

Väntar på dessa filurer.
#225 - 1 januari 2010 15:22
c90368 skrev:
Väntar på dessa filurer.

Om jag inte har helfel så har Matte&Mia http://www.zoopet.com/forum/member.php?u=46495 sådana här på forumet, det är GöranE:s pojk. Kolla med honom, han kan nog ge en hint var han fick sina från:)!
#226 - 11 februari 2010 18:00
Har du någon framgång med dina inkastenar?

Jag letar för fullt och blir mer och mer sugen. jag har också tittat på
[COLOR=#0066cc]Bujuquina vittata[/COLOR]

Som också flyttar runt sina yngel på löv eller liknande, det gör mer eller mindre alla Bujuquinas. Men jag tycker Tahuantinsuyoan är snyggare...
#227 - 11 februari 2010 18:04
De verkar var säsongsvara, så jag får nog ha tålamod att vänta till augusti - september för att få tag på dem. Vilket jag gör...

Uppskattar att du tittade in i denna gamla tråd:D
#228 - 11 februari 2010 18:09
Jag håller koll minsann! Det är mycket snyggt i denna tråd och just denna inkas stenciklid är jag sugen på. Har du tittat på Bujuquinas?
#229 - 11 februari 2010 18:12
När du nu har väkt tråden till liv så får jag väl uppdater vad som har hänt sen senast.

1+2 cacadua bor här numera, de fick fram yngel efter bara några veckor. Men jag tror att ynglen hamnade i filtret:mad: Ska fixa till ett förfilter på söndag.
#230 - 11 februari 2010 18:15
Dre skrev:
Jag håller koll minsann! Det är mycket snyggt i denna tråd och just denna inkas stenciklid är jag sugen på. Har du tittat på Bujuquinas?

Japp, den stog på min önskelitsa för något år sedan.

Men Inkas suger just nu mer än något annat, kanska för att den är udda och dessutom, att ha en fisk med ett sådant namn;)
#231 - 12 februari 2010 16:16
Eftersom Dre nu väckte upp tråden igen så får väl jag skicka upp en film på läget i karet.

Det blev en lång film eftersom jag ville att alla arter skulle vara med i närbild.

#232 - 12 februari 2010 17:54
Vilken härlig film och vilken stämning det finns i ditt kar. jag gillar verkligen din bladning med! Det väckte en del tankar hos mig. Ska sätta mig och läsa genom hela tråden nu. :D
#233 - 12 februari 2010 21:28
Linda_A skrev:
Vilken härlig film och vilken stämning det finns i ditt kar. jag gillar verkligen din bladning med! Det väckte en del tankar hos mig. Ska sätta mig och läsa genom hela tråden nu. :D

Roligt att du gillade den, sen ska jag ärligt medge att det som jag har idag beror på lite motgångar på vägen. Men jag upskattar verkligen det jag har idag. Det är inte överbefiskat och tetrorna får verkligen komma till sin rätt utan att känna sig jagade av större fiskar.
#234 - 12 februari 2010 23:18
Väck inte den björn som sover, Hehe.

Seriöst så var den en schysst film du hade. Alltid lika kul att spana in!
#235 - 14 februari 2010 13:27
c90368 skrev:
Roligt att du gillade den, sen ska jag ärligt medge att det som jag har idag beror på lite motgångar på vägen. Men jag upskattar verkligen det jag har idag. Det är inte överbefiskat och tetrorna får verkligen komma till sin rätt utan att känna sig jagade av större fiskar.

Man lär sig oftast mest av sina misstag.

Hur ser hela din befolkning ut?
#236 - 14 februari 2010 13:40
Linda_A skrev:
Man lär sig oftast mest av sina misstag.

Hur ser hela din befolkning ut?

24 st Vitfenade Rosentetra Hyphessobrycon rosaceus

6 st Fjärilsciklider Mikrogeophagus ramirezi

1+2 Kakadua ciklid Apistogramma cacatuoides (RD)

3 st Loricaria filamentosa ???

Ett antal Otocinclus och Smycketetra, antal okänt eftersom de minskar i antal pga. naturlig avgång, de börjar bli gamla.

X antal Pangio kuhlii

X antal Endlers Guppy

X antal Körsbärsräkor

X antal Corydoras pygmaeus

Många X antal, det beror på att det är svårt att räkna in alla fiskar. Finns så många skrymslen och vrår att gömma sig i för dem.
#237 - 14 februari 2010 14:18
c90368 skrev:

Förbaskat fina tetror.
Sådana ska jag också ha någon gång i framtiden, först så får tiden sålla ut mina nu gående tetror.
Har sett dom där jag brukar köpa mina fiskar, lite dyra kanske men jag ska bara ha:d
#238 - 14 februari 2010 14:52
c90368 skrev:

6 st Fjärilsciklider Mikrogeophagus ramirezi

1+2 Kakadua ciklid Apistogramma cacatuoides (RD)

3 st Loricaria filamentosa ???

Ett antal Otocinclus och Smycketetra, antal okänt eftersom de minskar i antal pga. naturlig avgång, de börjar bli gamla.

X antal Pangio kuhlii

X antal Endlers Guppy

X antal Körsbärsräkor

Många X antal, det beror på att det är svårt att räkna in alla fiskar. Finns så många skrymslen och vrår att gömma sig i för dem.

kan du ha körsbärsräkor med dina kakaduer utan att för många blir levandeföda?
#239 - 14 februari 2010 16:07
Tack så mycket för listan! Förstår att det är svårt att räkna in dem exakt.
Du har fått till en riktigt bra bladning!
#240 - 14 februari 2010 20:51
Marnat skrev:
kan du ha körsbärsräkor med dina kakaduer utan att för många blir levandeföda?

Från början skickade jag ner räkorna som just föda, men det verkar som att ett antal har etablerat sig.

För några månader sedan såg jag dem bara om jag satt framför karet när ljuset tändes och då hade de bråttom att gömma sig. Men numera ser jag dem ganska ofta.
#241 - 14 februari 2010 20:55
Mikael64 skrev:
Förbaskat fina tetror.

Sådana ska jag också ha någon gång i framtiden, först så får tiden sålla ut mina nu gående tetror.

Har sett dom där jag brukar köpa mina fiskar, lite dyra kanske men jag ska bara ha:d

Håller med, det är nog den finaste tetra jag ägt.

Men det blev ett stort hål i plånboken den dagen jag köpte dem:(
#242 - 19 februari 2010 20:34
Hej!
Är 04-08 mm råda en dålig storlek på grus om man vill ha mkt växter, kvävs rötterna? Jag valde att lägga frågan i denna tråden för att du verkar kunna en hel del om växter men alla får naturligtvis dela med sig av sina kunskaper:)
#243 - 17 mars 2010 17:26
Jag fick gräva långt ner i projekttråden för att hitta min tråd.

Men här kommer en liten uppdatering på mina relativt nya Ap. cacatuoides.

Bilagor:
#244 - 17 mars 2010 18:26
c90368 skrev:
Jag fick gräva långt ner i projekttråden för att hitta min tråd.

Men här kommer en liten uppdatering på mina relativt nya Ap. cacatuoides.

Härlig film! Kul att se en Apisto hane med lite "velour-takter" :) Det är inte alltid hanarna får, eller vill vara med så mycket i yngel passandet. (gäller väl någon mycket känd däggdjurs art också ;))
Det verkar inte vara art-typiskt att hanarna är med eller ej. Man kan se dessa olika beteenden hos alla apisto-arterna, tror jag.
#245 - 17 mars 2010 18:30
pelle skrev:
Härlig film! Kul att se en Apisto hane med lite "velour-takter" :) Det är inte alltid hanarna får, eller vill vara med så mycket i yngel passandet. (gäller väl någon mycket känd däggdjurs art också ;))

Det verkar inte vara art-typiskt att hanarna är med eller ej. Man kan se dessa olika beteenden hos alla apisto-arterna, tror jag.

Håller med till 100% en bidragande orsak kan vara att han är ensam Ap hane med två honor i ett ganska stort kar.
#246 - 17 mars 2010 19:33
[FONT=Verdana]Instämmer, härlig film.[/FONT]
#247 - 17 mars 2010 21:14
Gôtt att se dig "tillbaka" här Maths! Fin film, som alltid!:)
#248 - 17 mars 2010 21:25
MaxB skrev:
Gôtt att se dig "tillbaka" här Maths! Fin film, som alltid!:)

Det har varit lite tomgång på senaste tiden, har känts som att alla fiskar står på tillväxt och bara äter och skiter.

Men nu med yngel i två burkar och kanske något på G hos lejonen så blir det lite mer fart på intresset igen.
#249 - 17 mars 2010 21:55
Häftigt att se dom vårda så intensivt! :) Hur länge håller det på innan ynglena släpps fria så att säga?
#250 - 18 mars 2010 21:43
danne0301 skrev:
Häftigt att se dom vårda så intensivt! :) Hur länge håller det på innan ynglena släpps fria så att säga?

På den frågan finns iget "rätt" svar.

Ofta så släpper honan yngelvården eftersom hon lägger ägg igen och det kan hända ganska fort.

Eller så sprids ynglen när de börjar bli mer frisimmande och hon kan inte klara av att hålla ordning på dem. Särskilt om det finns många medinvånare.

I mitt fall där både honan och hanen är aktiva och de faktiskt har en sporstlig chans att hålla rent från övriga invånare runt ynglen, eftersom det är förhållande lite fisk i ett 400 kar, så kan de nog hålla på ett tag.

Noterade just nu när jag var nere och matade att de vallat in ynglen i ett rejält buskage av javamossa. Där har de ett bra skydd i natt:d

En fördel jag har är även det att akvariet har varit igång i över ett år, så ynglen hittar garanterat något att äta, utan att jag behöver försöka ge dem något särskilt.
Bilagor:
#251 - 29 april 2010 16:19
Efter att ha letat länge efter fina små Skalarer så har jag då äntligen hittat dem.

Har varit utan Skalarer ett tag nu och på något sätt ger det abstinens.

Dessa små krabater som enligt affären är odlade i Norrköping kommer förhoppningsvis att trivas i detta kar. Växer de bara på sig lite till så kan de leva på Endlers och Räkor.

Ingen märkvärdig film, mest bara för att jag själv ska komma ihåg hur små och söta de var vid inköpet.

#252 - 13 juni 2010 15:38
En uppdatering inför halvårsskiftet. Ny Cacadua hanne igen, får se om han kan överleva två lekar?

Kul med Scalarer i karet igen:) Antalet Endlers ökar inte nu mera!

#253 - 13 juni 2010 20:12
Ser riktigt bra ut :)
#254 - 6 juli 2010 15:21
En länk till en film som är tagen i ett av mina andra kar, men det är en så himla fin fisk så jag vill inte att den bara ska ses av de som är nördar på dessa fiskar;)

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=141243
#255 - 19 augusti 2010 17:24
Köpte dessa sex Laetacara sp. igår i min lokala affär.

De hade beställt vanlig Kurvciklid och fick dessa istället. Affären vet inte vad det är och jag vet inte om de är odlade eller vildfångade. Därmed vet jag inte heller hur gamla de är.

Någon som kan hjälpa mig med artbestämningen?

#256 - 19 augusti 2010 17:40
Påminner nästan lite om L. thayeri, som kanske inte färgat ut ännu riktigt. Jag tänker på pricken eller fläcken dom har på mitten av kroppen... Men, jag är väldigt osäker... Vi får kolla vidare lite. Dom är ju jättefina - suget sätter in rejält!

Edit; Det är bandet på gällocket som förvillar lite... ett tag trodde jag det kunde vara så enkelt som någon dorsigera... men kolla här; http://www.cichlidforums.com/knowledgebase/idx.php/5/034/article/A-chat-about-South-American-Dwarf-Cichlids-82808.html
Kan det vara L. buckelkopf?
#257 - 19 augusti 2010 17:47
MaxB skrev:
Påminner nästan lite om L. thayeri, som kanske inte färgat ut ännu riktigt. Jag tänker på pricken eller fläcken dom har på mitten av kroppen... Men, jag är väldigt osäker... Vi får kolla vidare lite. Dom är ju jättefina - suget sätter in rejält!

Edit; Det är bandet på gällocket som förvillar lite... ett tag trodde jag det kunde vara så enkelt som någon dorsigera... men kolla här; http://www.cichlidforums.com/knowledgebase/idx.php/5/034/article/A-chat-about-South-American-Dwarf-Cichlids-82808.html

Är med på hur du tänker, men strecket på kinden förbryllar mig:confused:
#258 - 19 augusti 2010 17:49
c90368 skrev:
Är med på hur du tänker, men strecket på kinden förbryllar mig:confused:

Japp, det är strecket som är lite knepigt - kollade du buckelkopf?
#259 - 19 augusti 2010 17:52
MaxB skrev:

Nu är vi snabba:d

Jo det är även min helt amatörmässiga teori, den har dessutom fått ett "riktigt" namn numera Laetacara araguaiae.
#260 - 19 augusti 2010 17:53
Tänkte också thayeri, men kindfläcken stämmer inte, och går inte thayerins sidfläck upp i ryggfenan?
#261 - 19 augusti 2010 18:26
Fick just ett pm från säljaren som kollat listorna, det är köpta till affären som Kurvciklid VF.

Nu tror jag att det är bekräftat att det är Laetacara araguaiae.

Skickar upp filmen igen så nya vet vad vi pratar om.

#262 - 19 augusti 2010 18:50
En liten film på några Honugsguramis som har hade det lite "mysigt" i ett annat kar när jag skulle filma Kurvcikliderna.

#263 - 19 augusti 2010 20:22
Månen måste stå rätt i kväll:confused: lek i två kar helt oberoende av varandra:)

Såg tidigare i kväll när jag filmade Kurvcikliderna att Skalarerna var lite på G, när jag sen skulle säga god natt till fiskarna då var de mer än på G. De var på själva G punkten, så att säga:p

Det är dessa små Skalarer som har vuxit upp och gör sin första lek.

#264 - 19 augusti 2010 21:04
Orkar inte läsa hela denna plus den gamla tråden har skummat igenom men hittar inte måtten vad är dom?
#265 - 19 augusti 2010 21:36
c90368 skrev:
Fick just ett pm från säljaren som kollat listorna, det är köpta till affären som Kurvciklid VF.

Nu tror jag att det är bekräftat att det är Laetacara araguaiae.

Aha - då var vi ganska snabba med gissningen araguaiae - före detta; buckelkopf. Dom är helt enkelt helsköna - blir vrålsugen!
Bilagor:
#266 - 20 augusti 2010 07:02
redrobjem skrev:
Orkar inte läsa hela denna plus den gamla tråden har skummat igenom men hittar inte måtten vad är dom?

Det är L 150 * B 50 * H 60+ (60+ för vattennivån är på ca 60 cm, men karet är lite högre).

Innan forumet byggdes om så hade jag måtten på alla kar i min profil, men nu hittar jag inte de uppgifterna?
#267 - 20 augusti 2010 20:17
Läste igenom den här tråden idag, en av fördelarna med att ha en sådan här projekttråd är att det blir som en dagbok över ens egna akvarium.

Det som är lite sorligt när man har en tråd som spänner över ett år, är att väldigt många av de som var med och kommenterade under den första hälften numera inte är online.

Dessutom verkar det som att de "nya" som har kommit in inte vill eller vågar komma in med kommentarer:confused:

En av anledningarna till att jag har dessa projekttrådar är att jag vill visa på hur jag sköter mina akvarier, både i medgång och i motgång. Motgångar är ju tydligt beskrivna i den här tråden[:o]

Syftet med detta inlägg är att jag vill bjuda in alla er som inte "vågar" skriva i tråden!

Jag vill utifrån min tråd ha frågor och synpunkter från alla er som har funderingar om SA kar. Jag kan säkert inte svara på alla frågor, men tillsammans kan vi komma en bit på vägen:)
#268 - 20 augusti 2010 20:27
grattis till all lek :) vad har du för vatten? ;)

gillar dina scalarer :) håller på att startar upp ett 540L kar själv just nu som det så småningom ska gå lite scalarer i :)

jag tycker också det skulle vara roligt med mer åsikter och kommentarer i mina projekt-trådar, kanske jag har för tråkiga kar :/ ;)

men kommer iaf följa detta projekt och kolla igenom hela nån dag också :)

lycka till med all lek :D
#269 - 20 augusti 2010 20:52
hult87 skrev:
grattis till all lek vad har du för vatten?

Kh omkring 3,0 och ett konstlat pH på ca 8,0. Det är Å vatten från Stångån som de renar och skickar ut så det är ett i grunden ganska bra vatten för SA fiskar

hult87 skrev:

gillar dina scalarer håller på att startar upp ett 540L kar själv just nu som det så småningom ska gå lite scalarer i

jag tycker också det skulle vara roligt med mer åsikter och kommentarer i mina projekt-trådar, kanske jag har för tråkiga kar :/

Det ena hade jag koll på, det andra hade jag sorterat bort. Kommentarer i dina trådar.

hult87 skrev:

men kommer iaf följa detta projekt och kolla igenom hela nån dag också

lycka till med all lek

Välkommen in i tråden
#270 - 20 augusti 2010 23:33
Har nu läst hela tråden och måste börja med att gratulera till ett välmående och vackert kar! Håller som du sett själv på att starta upp något liknande så det här är en nyttig och inspirerande tråd.

Tråkigt med motgångarna med fjärilscikliderna dock! Samtidigt får man väl vända på det och ta tillvara på lärdomarna. Dessutom öppnar motgångar för nya projekt, något denna tråd visar tydligt på. :)

Är själv sugen på fjärilar tex och har redan varit inställd på bolivianska, en tanke som ytterligare bekräftas iom detta. Håller helt med resonemanget som fördes tidigare att det är bättre att hålla akvarier med en huvudfisk i större antal istället för att klämma in så många par som möjligt, vilket man kan se ibland. Både estetiskt och för fiskarnas välmående tror jag på detta.

Vore kul att höra vad du har för aktuellt fiskbestånd just nu, är ju en tid sedan du uppdaterade detta om jag inte missat något inlägg?
#271 - 21 augusti 2010 04:54
Det som har tillkommit i fiskväg är de jag skrivit om så just nu är det.

4 st Pterophyllum scalare

6 st Laetacara araguaiae

1 st hane Kakadua ciklid Apistogramma cacatuoides (RD)

minst 2 st max 3 st Loricaria filamentosa ???

minst 3 st max 4 st Farlowella sp

X antal Pangio kuhlii

X antal Endlers Guppy

X antal Körsbärsräkor

#272 - 21 augusti 2010 13:36
nu har jag läst igenom hela tråden :)

tråkigt med dina fjärilar och diskus :( men verkade ju vara en svacka som du kommit ur och står nu på toppen med många fina fiskar och lek :) var mycket trevlig läsning :)
#273 - 21 augusti 2010 13:46
Tack!

Jo, det har gått upp och ner, vilket nog är det som är vanligast för en akvarist. Man lär sig alltid något nytt, mest av misstagen tyvärr.

Jag har ju turen att ha olika projekt samtidigt, alla har ju inte gått fel.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=134567

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=134597
#274 - 21 augusti 2010 13:48
ja det är nog så. okej de två får jag kolla in med :)
#275 - 24 augusti 2010 20:47
c90368 skrev:

Skickar upp filmen igen så nya vet vad vi pratar om.

Mina nya Kurvciklider vildfångade Laetacara araguaiae har bott in sig hos mig nu. De far omkring i hela karet och äter bra.

Jag kan dock inte se någon form av stuktur i deras beteende, utan de far omkring ganska planlöst, som jag ser det.

De har fått lite bättre färger, blivit lite mer metallic blåa om magen. Har dock inte fått någon koll på fördelning mellan honor och hanar, vet inte riktigt vad jag ska titta efter ärligt talat.

Men det är en individ, inte en av de största, som är mer markerad i sin teckning. Denna individ är dessutom en av de som simmar mest på fria ytor. Men jag kan inte säga om det är en hane eller hona på dess beteende gentemot de andra.

Följetången forstätter...
#276 - 25 augusti 2010 05:23
c90368 skrev:
Mina nya Kurvciklider vildfångade Laetacara araguaiae har bott in sig hos mig nu. De far omkring i hela karet och äter bra.

Jag kan dock inte se någon form av stuktur i deras beteende, utan de far omkring ganska planlöst, som jag ser det.

De har fått lite bättre färger, blivit lite mer metallic blåa om magen. Har dock inte fått någon koll på fördelning mellan honor och hanar, vet inte riktigt vad jag ska titta efter ärligt talat.

Men det är en individ, inte en av de största, som är mer markerad i sin teckning. Denna individ är dessutom en av de som simmar mest på fria ytor. Men jag kan inte säga om det är en hane eller hona på dess beteende gentemot de andra.

Följetången forstätter...

ber om ursäkt om jag är dålig på att kommentera :P nu kan jag iofs skylla på att mitt skrivfinger är svullet och gör ont :P

Har sköljt igenom både denna och några andra av dina trådar ett antal gånger

Gällande dina kurvor och deras planlösa beteende. Jag verkar se lite samma tendenser på mina VF apistos. De odlade gör vad de ska, leker lite, gömmer sig lite och står resterande del av dagen och tigger mat medan de vildfångade nästa alldrig är still, om de är still så är de helt gömda under rötter eller liknande så då ser man dem inte.
#277 - 25 augusti 2010 19:29
En film på hur det ser ut idag, naturligtvis är mina nya Kurvciklider huvudaktörer.

#278 - 26 augusti 2010 10:24
Ahhh, det var härligt att ta sig en 6-min. paus... ser ju hur härligt ut som helst! Kurvorna tycks ha acklimatiseratsig ypperligt!
#279 - 26 augusti 2010 11:14
Gillar skalarerna skarpt!!! :p
#280 - 26 augusti 2010 14:57
zenon skrev:
Gillar skalarerna skarpt!!! :p

Det gör jag också!

De är från en lokal odlare i Norrköping, var väldigt nöjd när jag hittade dem. Jag tycker att de både är finare och har mer attityd än de man får från grossisterna.
#281 - 26 augusti 2010 14:59
MaxB skrev:
Ahhh, det var härligt att ta sig en 6-min. paus... ser ju hur härligt ut som helst! Kurvorna tycks ha acklimatiseratsig ypperligt!

Valde att lägga på musik, för ovanlighetens skull, delvis för att filmen är lite lång.

Läste ditt inlägg när jag kom från lunchen, tog på mig hörlurarna och körde upp filmen på helskärm!

Ja, det är en bra paus på jobbet:)

Tar med mig filmen in på den nya sidan, så ni vet vad vi pratar om;)

#282 - 12 september 2010 16:26
Har under ett år nu kört in mitt CO2 i ytterfiltret (Eheim 2026), men jag får ingen bra upplösning och har stigande pH värden från dag ett efter vattenbyte. Nu senast har värdet gått upp mot 7,7 trots CO2 tillförsel dygnet runt.

Så nu har jag beställt en sådan här Aqua Medic Reactor M

http://www.pwss.nu/product.php?productid=4715&cat=1281&page=1

Har haft själva röret förut, den första växte igen med alger och blev krokig när jag försökte göra den ren genom kokning[:o]

Har ett rör till liggande, men det är bökigt med slangar för att ansluta ett powerhead eller filter, så nu får det bli varianten med inbyggt filter. Hoppas det kommer att fungera.
#283 - 12 september 2010 18:11
Ibland är det bra att ha gamla filmer så man kan se hur det såg ut för ett tag sedan.

Så här såg karet ut strax efter flytten till nya huset hösten 2008.

Att jämföra med senaste filmen några inlägg tidigare.

#284 - 26 september 2010 14:50
Det har inte kommit någon nya reactor ännu, fanns inte hemma hos PWSS men ska var på G.

Tog mig samman och gjorde en rejäl växtrensning idag, det var välbehövligt.

#285 - 15 december 2010 19:49
Ja hej på er, jo akvariet finns kvar och puttrar på i en vardagslunk, vilket innebär att det inte är så mycket att uppdatera. Å jag är inte så stressad av alla frågor som ramlar in i tråden;)

Här kommer en liten kortis film på mina Kurvciklider, som då inte är några vanliga utan lite ovanliga VF av en art som tydligen inte är så vanlig Laetacara araguaiae.

De har bott hos mig i fyra månader nu och verkar trivas. Har dock inte blivit klok på könsfördelningen, de är sex stycken och jag kan gissa på beteenden att de är av olika kön.

Men det är svårt att följa individer i karet, det är så mycket växter och skrymslen så när de försvinner och sen dyker upp vet man inte om det är samma fisk som kommer fram, de är dessutom helt otroliga på att byta teckning på bara någon sekund.

Håll till godo:)

#286 - 15 december 2010 22:11
Ståtliga. Jag blir riktigt sugen!
#287 - 12 januari 2011 21:38
Familjen har skaffat en ny kamera, så då får jag försöka mig på detta med att ta stillbilder igen;)

Det är ingen systemkamera, men en kompakt som inte tillhör de billigare.
#288 - 12 januari 2011 21:41
Några till
#289 - 12 januari 2011 21:42
Lite tetror
#290 - 12 januari 2011 21:43
Å lite ciklider
#291 - 12 januari 2011 21:45
Men nu kan ju även filma i full HD:p

#292 - 13 januari 2011 12:12
Nice!
#293 - 13 januari 2011 12:47
Härliga bilder - och, som sagt, nu kan du filma i hd och så blev vi i ett nafs av med det andra hoptryckta formatet. Nu gäller det bara att ösa på med bilder och filmer!:)
#294 - 15 januari 2011 21:19
Bilder
#295 - 3 februari 2011 20:50
I augusti förra året närmare bestämt 2010-08-18 köpte jag sex vildfångade Laetacara araguaiae, vilket jag inte visste att det var vid inköpstillfället.

Nu har det gått nästan sex månader så det är dags att lämna en liten rapport om dessa inte helt vanliga släktingar till kurvcikliden.

Det är bara fyra kvar av dem nu, 2011-01-18 fiskade jag upp två stycken som var halvdöda, de låg på botten och lät sig fångas av håven utan protester.

Så vad var orsaken? Ingen sjukdom utan helt enkelt terror som inte lät dem äta och inte lät dem vila!

Nu har jag fyra kvar, varav ett är ett par utifrån vad jag kan se på beteendet. Problemet är att de anser att hela akvariet är deras revir. Detta i ett 400 liters kar som har maximalt med gömställen!

Paret håller just nu på med att stressa de andra två fiskarna till döden, ibland förstår man varför vissa arter inte blir några mainstream i våra akvarier.

Det positiva är att de inte bryr sig ett skit om övriga invånare.

Förmodligen kommer ytterliggare två fiskar att gå hädan, man jag hoppas att paret kommer till när de väl har rensat karet från konkurrenter. Har sett tydliga putsningstendenser som tyder på att de är på hugget.

Naturligtvis så frågar sig någon varför jag inte plockar ur de mobbade fiskarna. Förklaringen är enkel, jag ser inte skillnad på dem och inredningen underlättar inte fiskfångs direkt.

Jag kan sitta tjugo minuter framför karet utan att se en enda av fiskarna.

En film på karet, för de som missat det tidigare.

#296 - 4 februari 2011 06:38
c90368 skrev:

Jag följde ditt råd o sökte på kaosinredning...

Jag följde ditt råd o sökte på kaosinredning..
#297 - 12 februari 2011 21:04
Frågan om fiskars livlängd kommer upp ganska ofta, ett litet inlägg i den frågan.

I kväll fiskade jag upp den första döda Rosentetran som köptes 2009-10-11, den första av 24.

Det är ju inte så lång livstid. Det intressanta är att jag 2007-02-04 köpte 11 Citrontetror, i min logg har jag en notering från 2009-05-17 att det bara är två stycken kvar, de två lever fortfarande.

Samma sak med de 10 Rödmunstetror jag köpte 2007-09-22, två av dem lever fortfarande.

Jag tror att dessa fiskar har levt ett bra liv i ett friskt och hälsosamt akvarium, så hur ska man mäta deras livstid? Lite svårt när två individer blir 1,5 år äldre än resten av stimmet!

Kan även konstatera att jag har en (1) Smycketetra kvar i detta kar, varför överlever en när alla andra är borta?

Jag har inga svar, kan bara konstatera faktum:confused:
#298 - 13 februari 2011 11:50
Rengjorde ytterfiltret idag, det har gått sedan 2010-04-15.

I detta kar har jag inget förfilter på insuget, utan allt går rakt in i filtret. Det var en välbehövlig rengöring, massor av bök i filtret. Men när jag startade upp det så var det ungefär samma sprutt i det som förut.

Det är ett Eheim 2026, helt otroligt vilka bra och effektiva filter de gör.
#299 - 13 februari 2011 13:25
c90368 skrev:
Frågan om fiskars livlängd kommer upp ganska ofta, ett litet inlägg i den frågan.

I kväll fiskade jag upp den första döda Rosentetran som köptes 2009-10-11, den första av 24.

Det är ju inte så lång livstid. Det intressanta är att jag 2007-02-04 köpte 11 Citrontetror, i min logg har jag en notering från 2009-05-17 att det bara är två stycken kvar, de två lever fortfarande.

Samma sak med de 10 Rödmunstetror jag köpte 2007-09-22, två av dem lever fortfarande.

Jag tror att dessa fiskar har levt ett bra liv i ett friskt och hälsosamt akvarium, så hur ska man mäta deras livstid? Lite svårt när två individer blir 1,5 år äldre än resten av stimmet!

Kan även konstatera att jag har en (1) Smycketetra kvar i detta kar, varför överlever en när alla andra är borta?

Jag har inga svar, kan bara konstatera faktum:confused:
Jag har exakt samma erfarenhet att en till två överlever ännu längre än de andra...
#300 - 16 februari 2011 21:26
Nu har mina Kurvciklider Laetacara araguaiae kommit till skott:)

De har nog hållit sig länge för det blev en rejäl kaviar klump. Antar att det har lekt idag, såg det först vid matningen sent i kväll.

#301 - 16 februari 2011 21:35
Fan så kul, alltid roligt när någon får lek på en lite mer udda fisk. Hoppas det blir något av rommen!
#302 - 17 februari 2011 20:13
All rom är kvar, den som försöker att närma sig gör det med livet som insats!

Jag tror inte jag någonsin sett så exemplariskt vaktande föräldrar.
Bilagor:
#303 - 17 februari 2011 21:16
Härliga bilder och filmer Maths! Jag vet liksom inte vad mer jag skall skriva (kan ju bli långt också om jag fortsätter...) men det ser förjädra bra ut - och det där kommer att bli en sjuhelvetes go' yngelsvärm!:)
#304 - 17 februari 2011 21:48
Där hade man gärna bokat in sig på lite yngel... In med film på vaktandet!
#305 - 18 februari 2011 16:51
Rommen är borta, liksom föräldrarna.

Skymtar dem inne bland grönskan och de har inte sitt vanliga beteende, de brukar patrullera karet.

Så hoppet finns att de har något därinne som de vaktar, men att se något, eller föreviga något på film eller kort, glöm det.
#306 - 19 februari 2011 16:37
Lite bilder från idag, tagna fyra timmar efter vattenbyte och en rejäl växtrensning.
#307 - 19 februari 2011 17:20
Riktigt shysst kar! Matar du med Co2, vad har du för ljus?
#308 - 19 februari 2011 17:31
Mr J.E skrev:
Riktigt shysst kar! Matar du med Co2, vad har du för ljus?

Tackar!

Ja, jag har trycksatt CO2 och det är fyra Philips Aquarell T8 med reflektorer som står för ljuset.
#309 - 19 februari 2011 21:11
En film på det också.

#310 - 10 april 2011 19:29
Du har fortfarande inte sett någon skillnad på könen? Fenlängd mm

Har köpt 1 st par idag (förhoppningsvis) av Laetacara araguaiae:) Har du några råd?
#311 - 11 april 2011 16:02
Nej jag har inte sett någon skillnad, till och med när de har lekt och vaktar rom så går jag bet på det. Delvis för att de växlar plats väldigt ofta och bägge hjälper till med vaktandet.

Har väl inga goda råd direkt, om du har ett par så lär du ju inte råka ut för att paret terroriserar övriga av samma art.

Mina har nu lagt rom två gånger, bägge gångerna på ett Svärdplants blad väldigt nära ytan. De var och putsade på lite olika ställen närmare botten, men valde att lägga rommen högt i karet. Ingen slump antar jag?

Tyvärr har jag inte sett några yngel, rommen verkar ha varit befruktad och inte möglat, men det har inte blivit något.
#312 - 11 april 2011 17:38
c90368 skrev:
Nej jag har inte sett någon skillnad, till och med när de har lekt och vaktar rom så går jag bet på det. Delvis för att de växlar plats väldigt ofta och bägge hjälper till med vaktandet.

Har väl inga goda råd direkt, om du har ett par så lär du ju inte råka ut för att paret terroriserar övriga av samma art.

Mina har nu lagt rom två gånger, bägge gångerna på ett Svärdplants blad väldigt nära ytan. De var och putsade på lite olika ställen närmare botten, men valde att lägga rommen högt i karet. Ingen slump antar jag?

Tyvärr har jag inte sett några yngel, rommen verkar ha varit befruktad och inte möglat, men det har inte blivit något.

Tack för svaret, jag vet inte om jag har en hona och en hane men det får väl tiden utvisa.
Skall bli spännande att se om det nu skulle bli rom om mina har liknande beteende med romläggningen.
#313 - 14 april 2011 11:29
Ni som har följt tråden har läst om mina problem med att få ner pH vädet med CO2. Jag har provat olika sätt att lösa upp CO2, men det har inte blivit bra.

I förra veckan så tog min 6 kg CO2 tub slut, vilket medförde ett ökat pH, men inte så mycket. Satte in en ny tub i veckan och se på f*n, pH värdet stabiliserade sig på 7,0 nästan direkt!

Jag har fått dra ner antalet bubblor till under en per sekund, vilket är en halvering mot förut.

Den enda slutsats jag kan dra av detta är att gasen i förra tuben måste ha varit något annat än ren CO2. De är fyllda på samma ställe, så uppenbarligen kan det vara lite lotteri vad man får i tuben?

En bild från idag.
#314 - 14 april 2011 11:35
Halloj Maths! Jag kan inte ett levande dugg om det där med gödning o.s.v. - så dom grejerna lämnar jag åt andra som kan det! Men, karet ser underbart ut - en fröjd att kolla på!:)
#315 - 14 april 2011 11:46
Jag kan bara hålla med, jäklens snyggt Maths:D!
#316 - 14 april 2011 17:36
ett ord: NICE.
#317 - 15 april 2011 09:34
Roligt att ni gillar det!

Jag har under de senaste två månaderna plockat ur tre döda Rosentetror.

Finns inga tecken på sjukdom, utan jag tror helt enkelt att de vandrar vidare av naturliga orsker.

De är inköpa september 2009, så lite tidigt verkar det vara...
#318 - 15 april 2011 10:13
Ojoj, vilket snyggt kar :).

Tittade på filmen på din fina dolkstickstetra, går den i mellanskiktet?
Jag har kollat på tetror i flera månader, som ska gå i mitt discuskar, men kan inte bestämma mig för vad jag ska ha :confused:
Jag vill att dom ska gå i mellanskiktet i karet, och vara i alla fall lite bra på att stimma. Du som har erfarenhet av tetror Maths, kan du ge något förslag vad som passar bra ihop med discus?

//Inger
#319 - 15 april 2011 10:28
Förlåt, hamnade ju i fel tråd [:o]..gör väl inget?
#320 - 15 april 2011 10:42
gullefjun skrev:
Förlåt, hamnade ju i fel tråd [:o]..gör väl inget?

Jag svarade i "rätt" tråd.
#321 - 17 april 2011 07:09
Både jag och elexidor fka BluesBoy har sett att den sista gasen i en tub är "dålig", som om den vore uppblandad med luft. Iofs har jag precis bytt flaska och den här gången märkte jag aldrig någon skillnad i bubbel (jag mäter aldrig pH).

Det här tror jag därför är den absolut största anledningen till att du inte lyckats hålla pH:

Jag har provat olika sätt att lösa upp CO2, men det har inte blivit bra.

Jag själv är relativt händig och har efter årens lopp utvecklat ganska bra känsla för vilka metoder som funkar att lösa upp gasen med - och jag kan fortfarande bli rejält lurad och slagen på fingrarna med min för tillfället "optimala" upplösningsmetod.

Jag har under många år löst upp gasen i ett ytterfilter (Eheim 2222) enbart med keramik i korgarna, eftersom filtermattor har en tendens att fånga upp gasen så det bildas stora gasfickor som rapas ut med oväsen som följd. Efter ganska mycket problem med pyttealger (kiselalger och dammalger) så dödade jag min heliga ko och stoppade i Eheims medföljande filtermattor (en grov och en fin) och det verkar som allt stabiliserade upp sig. En gnutta större "rapar" men inte så mycket som jag trodde.

I mitt lilla colectoritis-refugium kör jag bara ett power head som får en bubbla/sek in i insuget och bara "sprayar" ut gasen upp mot vattenytan funkar förvånansvärt bra. Annars är detta ett av de absolut sämsta sätten att lösa upp gas eftersom den bara går upp till ytan och försvinner. Nu är iofs powerheaden lite överdimensionerad så en hel del CO2-bubblor virvlar även ner i akvariet och sätter sig under blad på växterna vilket är Tom Barrs favoritmetod. Verkar som sagt funka riktigt bra även om det är lite ugly med en massa virvlande CO2-bubblor i akvariet. Det gör ju dock inte så mycket i ett gömt refugium.

Den här lilla historien var mest för att understryka att det inte finns något bombsäkert sätt att lösa upp CO2 och som Justins pappa sa "Science and Mother Nature are in a marriage where Science is always surprised to come home and find Mother Nature blowing the neighbor."
#322 - 17 april 2011 08:41
Under den tiden jag har haft just den här tuben så har jag provat ett antal olika sätt att lösa CO2, bland annat att köra den genom ytterfiltret. Men hela tiden känt att jag har fått skicka på för många bubblor än vad som borde vara rimligt för att nå det resultat jag vill.

Skillnaden var så enorm med den nya tuben, bara kopplade in inga andra ändringar, så man blir fundersam.
#323 - 17 april 2011 10:00
Mjo, jag har i ärlighetens namn haft samma funderingar av och till. Samma som du skriver:

Men hela tiden känt att jag har fått skicka på för många bubblor än vad som borde vara rimligt för att nå det resultat jag vill.

Om den enda förändringen var tub-byte och du inte ändrade något annat (gjorde rent filterslangar, tog bort kalkhaltigt filtermaterial etc) så är det nästan bevis för att batchen du hade inte var helt okej av någon oförklarlig anledning. Jag tror dock det är orimligt låg risk för något sådant. Då är det nästan högre risk för att kranvattnet har förändrats.
#324 - 17 april 2011 10:23
defdac skrev:
Mjo, jag har i ärlighetens namn haft samma funderingar av och till. Samma som du skriver:

Om den enda förändringen var tub-byte och du inte ändrade något annat (gjorde rent filterslangar, tog bort kalkhaltigt filtermaterial etc)

Inget annat, det räckte så bra med att bara åka och byta tub och installera den. Är fortfarande inte helt återställd efter en influensa. Bytet av tub var bland det första jag gjorde efter att jag kommit på fötterna igen.
#325 - 17 april 2011 10:30
En enda förändring. Svårt att inte dra slutsatsen att förra fyllningen var kass.

Men! Vet du om det har avtagit den sista tiden? Jag har fått för mig att gasen blir sämre i det ögonblicket den flytande CO2:n är slut och allt som återstår är gas i tuben.
#326 - 17 april 2011 13:59
Enligt min logg ser det ut så här.

Ny tub 2010-02-17, då körde jag CO2 genom ytterfiltret Eheim 2026.

I september bytte jag till att köra CO2 in i ett litet innerfilter. Detta beroende på att jag tyckte att det gick åt mycket bubblor och att ytterfiltret "snarkade" för mycket.

Detta gick inte alls bra, så i september köpte jag en sådan här http://www.pwss.nu/product.php?produ...at=1281&page=1

Det har inte gått särskilt bra, har haft så mycket CO2 på att det inte har gått att räkna bubblor knappt. Eftersom pH inte har gått ner till 7.0 så har det även sprutat CO2 på nätterna, men pH värdet har bara gått ner några tiondelar under tolv timmar utan lyse.

Med den nya tuben tog det under sex timmar innan CO2 flödet slogs av för första gången på säkert sex månader pga av att pH värdet gick under 7.0
#327 - 17 april 2011 15:49

Det har inte gått särskilt bra, har haft så mycket CO2 på att det inte har gått att räkna bubblor knappt.

Ofta så blir det, kanske lite paradoxalt, sämre upplösning om man flödar på för mycket istället för tvärtom. Dvs man kan få mycket lägre pH med en lägre bubbeltakt än tvärtom beroende på sweetspoten i den reaktor man använder.

Dvs nu när du skruvade ner bubbeltakten med ny tub så fick du lägre pH.
#328 - 17 april 2011 17:42
defdac skrev:
Ofta så blir det, kanske lite paradoxalt, sämre upplösning om man flödar på för mycket istället för tvärtom. Dvs man kan få mycket lägre pH med en lägre bubbeltakt än tvärtom beroende på sweetspoten i den reaktor man använder.

Dvs nu när du skruvade ner bubbeltakten med ny tub så fick du lägre pH.

Förstår precis vad du menar, faktum är att jag har provat allt från varannan sekund och uppåt. Inte några snabbtest på någon timma utan över ett dygn.

Tackar dig för ditt intresse i frågan, hoppas att mina erfarenheter är ett bidrag till den enorma kunskap och erfarenhet du har i ämnet.
#329 - 23 april 2011 19:45
I kväll blev det lite trångt mellan lekplatserna, men de verkar respektera varandra.

Tyvärr så har Skalar honan ingen kille som befruktar rommen, han är upptagen och verkar vara trogen! Men hon var uppenbarligen tvungen att lätta lite på trycket.
#330 - 23 april 2011 21:58
En film också, naturligtvis.

#331 - 23 april 2011 22:42
Vackert! Känner igen det där med trångt om lekplatser, hade själv 4 olika par med allt från ägg till frisimmande samtidigt. Blev lite stökigt och ffa trångt för övriga fiskar. :)
Dina laetecara verkar vara som mina dorsigeror, helt jämnställda vid yngelvård?
#332 - 24 april 2011 06:53

Dina laetecara verkar vara som mina dorsigeror, helt jämnställda vid yngelvård?

Stämmer, helt jämställda i allt.

De vaktar och slåss lika mycket, har börjat fundera på om inte naturen här har skapat hen varianten! Det är ju dessutom stört omöjligt att se skillnad på könen.
#333 - 24 april 2011 21:30
Scalar rommen var borta redan i morse, vilket inte förvånar mig.

Kom hem just nu och var nere och kollade till Kurvornas rom, läget var stabilt sedan morgonen, ca 20 vita korn som inte blivit befruktade. Ett ganska bra resultat på en så pass stor kaka.

Mina kar har en dygns rytm mellan 12 och 12, så morgon hos dem är efter lunch och de nattas om en halvtimme.
#334 - 25 april 2011 10:42
Tyvärr så har rommen börjat mögla i natt, man kan bara undra varför?
#335 - 22 maj 2011 13:38
För första gången i mitt liv har jag helt frivilligt avrustat ett akvarium, enbart för att det kändes fel och inte tillförde något.

Mitt 150 liters står nu tomt och invånarna, bland annat ett gäng Nyckelhålsciklider och div malar har flyttat in i det här karet.

Känns som att det här med akvarier kommer att stå lite "stand by" den närmaste tiden:confused:
#336 - 22 maj 2011 17:19
Lite trist är det, tyckte det karet var skitfint. Men visst kan man känna så ibland och nu är det ju sommar så du kanske får ny inspiration till hösten.
#337 - 22 maj 2011 17:28
Lite trist är det, tyckte det karet var skitfint. Men visst kan man känna så ibland och nu är det ju sommar så du kanske får ny inspiration till hösten.

Många har nog undrat varför jag inte har fler akvarier, jag som har ett helt rum i källaren.

Men för mig är det viktigt att planera så att jag inte har för mycket arbete med dem, när lusten inte är så stor.

Det ska inte vara ett tvång, det ska vara en glädje att underhålla sina akvarier.

Har sett allt för många exempel på forumet där personer skaffat sig massor av kar, efter ett halvår börjar fiskdöden eftersom de inte orkar sköta vattenbyten. Jag har lovat mig själv att jag aldrig ska hamna i den fällan! De kar jag har ska vara i 100% trim hela tiden.

OBS: Det jag skrev ovan är på inget sätt riktat mot dig Moving Waves, du har blicken och viljan till 100%
#338 - 23 maj 2011 18:49
Väldigt bra tänkt!

Hur anser du att man håller ett sådant akvarium på bästa sätt då?
Finns säkert delade meningar om det men vore kul att höra vad du anser.
#339 - 23 maj 2011 19:45
Getingen skrev:
Väldigt bra tänkt!

Hur anser du att man håller ett sådant akvarium på bästa sätt då?

Finns säkert delade meningar om det men vore kul att höra vad du anser.

Antar att du syftar på 150 litaren, ja hur gör man?

Med ett så pass litet kar gäller det att hålla det "krispigt" som ett färskt salladsblad hela tiden. Börjar det "mjukna" så är det väldigt svårt att rätta till. Hoppas du förstår min liknelse.

Felet jag har gjort är lite för mycket testande med filtreringen, vilket har lett till en botten så full av grums så balansen i karet kommit ur balans. Har helt enkelt haft för dålig filtrering.

Dessutom var det för lite grus i karet, vilket medfört att de växter jag hade band upp allt bottenmaterial, vilket innebar att jag kunde inte gallra ur växter med rötterna, då följde allt med upp. Så då får man klippa av växter som ska bort, men rötterna ligger kvar och så är man inne i en ond cirkel.
#340 - 23 maj 2011 19:51
Vill bara förtydliga att 400 liters karet som denna tråd handlar om är INTE nedlagt:d

Jag gjorde en rejäl växtrensning i söndags, vilket är ett nöje i detta kar, eftersom allt man plockar upp är rejält fräscht. Finns knappt en alg ens på riktigt gamla blad.

Dessutom kan jag rota runt rejält i karet och dra upp växter med rötterna, vilket naturligtvis grumlar vattnet, men efter bara en timma är det kristallklart igen och luktar så rent så man skulle kunna tänka sig att ta ett glas vatten ur det och dricka, vilket jag inte har provat ännu är bäst att tillägga;)
#341 - 23 maj 2011 21:47
Det jag menade var hur man på bästa sätt får ett sådant akvarie du beskriver? Med andra ord ett som är lätt att underhålla och inte kräver särskilt mkt.

Spontan känns det som att valet av växter och växtmängd samt fiskar är viktigt. Även ha en stabil grund när det gäller filtrering.
Mitt ena kar kan puttra på i evigheter utan underhåll medans det andra kräver att man håller efter iaf varannan vecka om det inte ska urarta. I det som inte kräver särskilt mkt har jag förhållandevis lite fisk. Massor av växter fast långsamväxande och bottenfilter. Detta gör att jag inte behöver oroa mig för vattenvärden, växttrimning eller rengörning av filter. Var lite det jag syftade på, vad har du för knep?
#342 - 24 maj 2011 06:47
Jag har inga knep, jag tror inte det finns några knep.

Du beskriver mycket bra vad som gäller och det gäller nog alla akvarier. En sak som är viktig, men inte ett knep, är att det rullande underhållet med vattenbyten osv måste ske kontinuerligt, inga missar som får karet att "mjukna".
#343 - 25 maj 2011 08:56
I en annan tråd i ett annat forum pratade någon om att hålla i gång "hjulet" så det alltid snurrar. Det handlar just om det c90368 (varför så konstigt namn förresten? :)) pratar om; kontinuerliga vattenbyten, låt inte grönsaken mjukna, den lilla håven är bästa vapnet, fånga upp små döda blad och annat som slukar syre. Jämna ut näringen under veckan så det inte går helt tomt i slutet på veckan före vattenbytet - håll hjulet i snurrning;

http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=3392
#344 - 25 maj 2011 18:27
tommy_g skrev:
Det handlar just om det c90368 (varför så konstigt namn förresten? :))

Jag jobbar med IT och har en mängd system och databaser att logga in i, därifrån kommer c90368, bekvämt att ha ett inloggningsnamn i alla system och det är ett gammalt anställningsnummer.

När jag sedan registrerade mig här på Zoopet så blev det c90368 av gammal vana. Jag hade nog inte tänkt mig att det skulle bli tusentals inlägg och att jag skulle sitta här och skriva fem år senare:p

Dessutom är forumet överbefolkat med Matsar, även om jag heter det med h Maths. C90 är väl det jag brukar kallas och det går ju att komma ihåg.
#345 - 25 maj 2011 18:36
tommy_g skrev:
I en annan tråd i ett annat forum pratade någon om att hålla i gång "hjulet" så det alltid snurrar. Det handlar just om det c90368 pratar om; kontinuerliga vattenbyten, låt inte grönsaken mjukna, den lilla håven är bästa vapnet, fånga upp små döda blad och annat som slukar syre. Jämna ut näringen under veckan så det inte går helt tomt i slutet på veckan före vattenbytet - håll hjulet i snurrning;

Bra skrivet, kan bara hålla med.

Själv har jag inga finbladiga växter längre eftersom de har en förmåga att "smutsa ner" med en massa småblad som blir liggande. Så jag slipper jaga växter med håven;) Det gäller att göra det bekvämt för sig:d
#346 - 25 maj 2011 19:54
All right C90 ;).

I hela mitt kar svävar det omkring små döda löv. Just nu är jag iofs inne i en period då jag väntar på ny inredning samt nya växter.
#347 - 12 juni 2011 00:34
Lite film, inte för att det händer något särskilt, bara lite random om hur läget ser ut:p

#348 - 12 juni 2011 06:08
Alltid trevligt med bilder eller film oavsett om det hänt något eller inte:)!
#349 - 31 juli 2011 09:36
c90368 skrev:
Igår fick de fyra kvarvarande fjärilarna besök av tre Diskus och idag kom det ner 24 Vitfenade Rosentetror Hyphessobrycon rosaceus.

Är det någon som vet om det verkligen bara är en färgvariant av Rosentetra eller om de här heter något annat?

Jag kan inte påminna mig att jag har sett dessa förut.

De är nyligen nedsläppta och därmed lite bleka. Ska se om jag får en film med lite bättre färger senare.

Vid vattenbytet i veckan kunde jag konstatera att det bara finns fyra Roentetror kvar numera. Jag köpte dem i september 2009, det torde innebära att dessa tetror är en av de mest kortlivade. Jag har inte haft några sjukdomar eller andra problem utan de har nog dött av av naturliga orsaker.

Funderar på att skaffa ett stort stim av en gammal trotjänare istället, Kardinaltetror. Mest beroende på att jag tror det blir snyggt med lite färg bland all grönska. Är även lite nyfiken på hur ett stort stim skulle fungera i ett välväxt kar med hungriga Skalarer som sällskap.
#350 - 2 augusti 2011 20:03
I går var jag och köpte ett stim med 20 Kardinaltetror, ganska små.

Tänkte vänta med uppdateringen till idag för att se om de skulle överleva natten:confused:

Det verkar inte vara några problem, Skalarerna bryr sig inte ett dugg om dem. De är fullt upptagna med sitt kärleksgnabbande hela tiden!

Har två honor som vill lägga rom och en stor fin hanne som vill med bägge, men honorna är minst sagt svartsjuka på varandra. Så det blir mest ställningskrig mellan alla tre:) Ingen kommer till för om två försöker blir de störda hela tiden, inte lätt med kärleken i fiskvärlden heller...
#351 - 20 augusti 2011 14:30
Handlade fem stycken små vildfångade Stänktetror Copella arnoldi idag. Förhoppningsvis tre honor och två hannar.

Skalarerna som inte haft minsta intresse av de små Kardinaltetrorna blev väldigt intresserade av honorna som är ganska små, får se hur det går.
#352 - 20 augusti 2011 15:28
hoppas det går bra :)
#353 - 27 augusti 2011 21:48
Jag forsätter med min akvarielogg, även om ingen verkar vara intresserad.

Att det inte kommer in kommentarer, både positiva och de med kritik kan jag acceptera, blir ju lite tjatigt i en tråd som har funnits i flera år.

Men det som förvånar mig är att det inte kommer in frågor från de som har haft igång sina kar ett halvt år och klarat de första minorna.

Om ni frågar här och i andra "gamla" trådar så får ni svar från de som uppenbarligen har en del erfarenhet. Istället för att posta egna trådar där ni får svar från andra som inte har mer erfarenhet än ni själva.

Ja, jag har tröttnat på att svara på alla nya trådar i forumet, men de som kommer hit ska jag försöka hjälpa om de är seriösa.

OBS: Fokusera INTE på Scalarerna i filmen;)

#354 - 27 augusti 2011 22:23
alltid kul att läsa om dina projekt c90, dock ej tillräckligt med energi kvar i mig inatt förr att jag ska läsa igenom tråden. gör det imorgon och återkommer då! :)
#355 - 27 augusti 2011 22:27
firejackan skrev:
alltid kul att läsa om dina projekt c90, dock ej tillräckligt med energi kvar i mig inatt förr att jag ska läsa igenom tråden. gör det imorgon och återkommer då! :)

Du är välkommen tillbaka i morgon!
#356 - 27 augusti 2011 23:01
Otroligt fint akvarium!
#357 - 27 augusti 2011 23:27
c90368 skrev:
Jag forsätter med min akvarielogg, även om ingen verkar vara intresserad.

Att det inte kommer in kommentarer, både positiva och de med kritik kan jag acceptera, blir ju lite tjatigt i en tråd som har funnits i flera år.

Men det som förvånar mig är att det inte kommer in frågor från de som har haft igång sina kar ett halvt år och klarat de första minorna.

Om ni frågar här och i andra "gamla" trådar så får ni svar från de som uppenbarligen har en del erfarenhet. Istället för att posta egna trådar där ni får svar från andra som inte har mer erfarenhet än ni själva.

Ja, jag har tröttnat på att svara på alla nya trådar i forumet, men de som kommer hit ska jag försöka hjälpa om de är seriösa.

Ohh la la - ja Maths... jag har ju haft igång mina kar sedan 40 år tillbaka... så... jag skall inte fråga något. Men, ville bara chima in och säga att det är ett jädrans fint kar du har där...
#358 - 28 augusti 2011 06:57
Ohh la la - ja Maths... jag har ju haft igång mina kar sedan 40 år tillbaka... så... jag skall inte fråga något. Men, ville bara chima in och säga att det är ett jädrans fint kar du har där...

40 år som akvarist är respekt, men var det inte något med CO2 som du missat i alla år;)

Jag får nog erkänna att jag är ganska nöjd med det här karet nu.

Det bästa är att det fungerar som ett självspelande piano. Rensar ut några liter grönsaker vid vattenbyte, det är allt!
#359 - 28 augusti 2011 09:50
c90368 skrev:
40 år som akvarist är respekt, men var det inte något med CO2 som du missat i alla år;)

Jag får nog erkänna att jag är ganska nöjd med det här karet nu.

Det bästa är att det fungerar som ett självspelande piano. Rensar ut några liter grönsaker vid vattenbyte, det är allt!

Det finns massor av grejer jag har missat - bland annat CO2, så det skall bli kul. Ja, jag blir ju 50 till våren - och jag kommer ihåg det första karet som jag fick av morsan på min 10-årsdag, ett 12-liters med grön metallram.
Sedan är det ju inte samma kar som varit igång alla dessa år (men det fattar ju vem som helst). Men, de kar som får gå sådär länge att de blir som små egna natursystem är för jädra sköna alltså, som ditt där på filmen!:)
#360 - 28 augusti 2011 12:21
har nu läst igenom tråden som lovat, imponerande! går själv i tankarna på att göra mitt 720 till Sa, eller har egentligen bestämt mig för det men har problem med vad jag ska fylla det med, tänker mig 12 scalarer ett antal tetror ett antal pansarmalar helst julii och 3 st olike dvärg ciklider med 6 st av varje. dock ej säker på vad som funkar och vad som inte funkar. tror du det blir kaos med så mpnga scalare tex?
#361 - 28 augusti 2011 14:55
firejackan skrev:
har nu läst igenom tråden som lovat, imponerande! går själv i tankarna på att göra mitt 720 till Sa, eller har egentligen bestämt mig för det men har problem med vad jag ska fylla det med, tänker mig 12 scalarer ett antal tetror ett antal pansarmalar helst julii och 3 st olike dvärg ciklider med 6 st av varje. dock ej säker på vad som funkar och vad som inte funkar. tror du det blir kaos med så mpnga scalare tex?

Kul att du gillar det!

Jag tror att det kommer att kännas trångt med 12 Skalarer. När de börjar para ut och du kanske har fyra par som ska till och leka, då kommer övriga invånare få det svårt.

Jag vet inte vilka dvärgciklider du har funderat på, men till ett 720 finns det en del att välja på.

Några som jag mycket väl skulle kunna tänka mig, utanför Apistogramma släktet är

Nyckelhålsciklid (upp till 6 st ok)
Kurvciklid (upp till 6 st ok)
Biotodoma cupido (upp till 6 st ok)
Dicrossus maculatus (Endast en hane i karet, men med flera honor.)
Bågciklid (Endast en hane i karet, men med flera honor.)
tahuantinsuyoa macantzatza (Har inte riktigt koll ännu får hänvisa till den här trådenhttp://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60277)
#362 - 28 augusti 2011 16:33
jo det jag var rädd för, men vill i alla fall ha 4 st redback och 4 st blue honey ^^ dvärg ciklider har jag väl egentligen inte tittat så mycket på än, men gärna ngt färgrant och ngt som inte dör som tex fjärils ciklid. du har väl rätt bra koll, ge mig gärna ngra tips. sen vill jag gärna ha ngt halv stort men vänligt som man kan titta på, känns lite fel att ha stort akvarium och bara en massa små fiskar. vet dock ej vad :S
#363 - 28 augusti 2011 16:50
Det finns massor av grejer jag har missat - bland annat CO2, så det skall bli kul. Ja, jag blir ju 50 till våren - och jag kommer ihåg det första karet som jag fick av morsan på min 10-årsdag, ett 12-liters med grön metallram.

Sedan är det ju inte samma kar som varit igång alla dessa år (men det fattar ju vem som helst). Men, de kar som får gå sådär länge att de blir som små egna natursystem är för jädra sköna alltså, som ditt där på filmen!:)
Wow:D, ett sådant litet kar med metallram hade jag med. Kittat om jag inte minns fel, och efter en tid en jäkla massa rost under färgen:p...
#364 - 28 augusti 2011 16:56
c90368 skrev:

Lättare sagt än gjort..det gick ju inte att missa dessa snyggingar :) jag följer din tråd och njuter av det vackra :)
#365 - 28 augusti 2011 19:08
PiaJo skrev:
Lättare sagt än gjort..det gick ju inte att missa dessa snyggingar :) jag följer din tråd och njuter av det vackra :)

Tackar!

Ja, de är lite dominanta Skalarerna så följer man dem med blicken så är det lätt att missa helheten
#366 - 28 augusti 2011 19:11
firejackan skrev:
jo det jag var rädd för, men vill i alla fall ha 4 st redback och 4 st blue honey ^^ dvärg ciklider har jag väl egentligen inte tittat så mycket på än, men gärna ngt färgrant och ngt som inte dör som tex fjärils ciklid. du har väl rätt bra koll, ge mig gärna ngra tips. sen vill jag gärna ha ngt halv stort men vänligt som man kan titta på, känns lite fel att ha stort akvarium och bara en massa små fiskar. vet dock ej vad :S

Lite av poängen är att ha små fiskar i stora akvarier, det är då man verkligen kan se hur de beter sig.

Av din beskrivning skulle jag nog satsa på kurvciklider och Schackbräden. Lite större, hyfsat med färg och teckning och dessutom väldigt trevliga dvärgciklider.
#367 - 28 augusti 2011 19:50
rör sig dessa också längs bottnen så som de flesta dvärgar gör? eller har jag uppfattat det fel?
#368 - 29 augusti 2011 06:44
firejackan skrev:
rör sig dessa också längs bottnen så som de flesta dvärgar gör? eller har jag uppfattat det fel?

De är inte utpräglade bottenfiskar utan rör sig även en bit upp i karet, framförallt om man har ordentligt med rötter och växter.
#369 - 29 augusti 2011 15:12
bra, då har man hyffad pejl på läget :) återkommer med mera frågor snart, var så säker
#370 - 29 augusti 2011 19:19
Hej! väldigt fint kar du har! =) Jag har nyligen köpt ett 540l och har lite funderingar för hur många fiskar man kan ha och undrar om man kunde få lite hjälp ? =)
MVH Sofia
#371 - 29 augusti 2011 19:24
SoffanB skrev:
Hej! väldigt fint kar du har! =) Jag har nyligen köpt ett 540l och har lite funderingar för hur många fiskar man kan ha och undrar om man kunde få lite hjälp ? =)

MVH Sofia

Hej, i morgon ska jag försöka svara. Nu stängs datorn av för kvällen, har lite annat som måste bli gjort före sängdags.
#372 - 30 augusti 2011 07:15
SoffanB skrev:

MVH Sofia

En fråga som det är omöjligt att svara rätt på och som jag i normala fall hade struntat i att svara på.

Men eftersom du frågar i min tråd, där det handlar om företrädesvis Sydamerikanska fiskar och dessutom mest dvärgciklider och tetror så förutsätter jag att du är intresserad av just dessa fiskar.

Mitt svar blir att du ska ha ungefär hälften så många fiskar som du kan ha! För rent fysiskt går det ha väldigt mycket fisk i ett 540 kar med bra filtrering och täta vattenbyten. Men det blir inget intressant kar att titta på.

Förutom att man ska hålla ner antalet fiskar så ska man även sträva efter att de man har inte vill leva på samma område i karet. Det gäller att välja tetror som vill vara på olika nivåer, det gäller att välja Dvärgciklider som har revir på olika platser. Det gäller att välja tex Skalerar utifrån hur det blir i karet när flera par vill lägga rom samtidigt.

Rent konkret kan jag översätta min råd i fiskval

4-5 av Skalar, Flaggciklid eller Diskus. Inte sex för du vill inte ha tre lekande par, av fem individer kan det bli ett eller två par. Det räcker i 540 liter.

1-2 grupper med Dvärgciklider på 3-6 individer. Exempel sex Nyckelhålsciklider och en Apistogramma familj med en hane och 3-4 honor.

Ett stim långsträckta tetror 20-40 st exempelvis Kardinaltetra
Ett stim högväxta tetror 20-40 st exempelvis Sorgmanteltetra

Ett stim ottocinclus 8-12 st

Ett stim pansarmalar 10-15

Detta skulle jag säga är lagom för en start av ett 540 kar. Räkna med att det ska ta minst sex månader innan du har detta antal fiskar från det att du startar akvariet. Sen bör det gå ytterliggare sex månader innan du kompletterar med fler fiskar. Detta för att karet ska få möjlighet att köra in sig ordentligt.

Glöm framförallt inte två saker som jag anser vara jätteviktiga

1. Vattenbyten ska vara reglebundna, lika många dagar mellan varje vattenbyte, då får du en konstant bakterielora och näringsmängd i karet över en lång tidsperiod.

2. Håll fingrarna borta från akveriet mellan vattenbytena! Inget pillande eller justerande, allt sådant får vänta tills du ska byta vatten.

Lycka till!
#373 - 30 augusti 2011 15:45
Tack för att du tog dig tid att svar, hjälper mycket! =) Jo det är antingen sydamerikanskt eller asiatisk jag är inne på, inte helt säkert än. Tack igen för svaret!
#374 - 2 september 2011 09:40
4-5 av Skalar, Flaggciklid eller Diskus. Inte sex för du vill inte ha tre lekande par, av fem individer kan det bli ett eller två par. Det räcker i 540 liter.

1-2 grupper med Dvärgciklider på 3-6 individer. Exempel sex Nyckelhålsciklider och en Apistogramma familj med en hane och 3-4 honor.

Oj, känns ändå som väldigt mycket fisk? Så som jag själv har nu i mitt 540 liter är 20-25 citroner, 5-6 fjärilar, en stor mal samt 3 st välfödda siamensis. Tänker nu införskaffa diskus på detta, men kan man trycka in ännu mer?
#375 - 2 september 2011 10:51
Det beror väl på fiskarna du har, konkurrerar de inte med varandra så går det ju att trycka i en hel del fisk, framförallt om det är stimfisk, sen beror det ju så klart på vad filtret klarar. 20-25 citroner tycker jag till och med låter lite lite i 540l.
#376 - 2 september 2011 11:15
tommy_g skrev:
Oj, känns ändå som väldigt mycket fisk? Så som jag själv har nu i mitt 540 liter är 20-25 citroner, 5-6 fjärilar, en stor mal samt 3 st välfödda siamensis. Tänker nu införskaffa diskus på detta, men kan man trycka in ännu mer?

Plockar du bort Siameserna så får de andra betydligt lugnare och du får ett mer harmoniskt kar.

De Siameser jag har haft har varit väldigt stirriga, famförallt när det matas.

Många tetror i ett bra filtererat och inkört kar är inget större problem. Men att trycka in 40 + 40 är nog i mesta laget, hellre 15 av en art och kanske 25 av någon annan.

Även en stor mal, beroende på hur stor den är, kan vara problematiskt. En stor mal kan ta mer yta och smutsa ner mer än ett gäng Ottocinclus och ett stim Pansarmalar.
#377 - 2 september 2011 11:59
Jo siameser är rätt hetsiga och kan lätt störa harmonin. Dock är de kanon på alger så man får väl se dem som ett nödvändigt ont. Jag brukar byta in dem när de blivit runt 6-8cm och få små istället. Butiken är nöjd för de har visst behov av större siameser till kunder som har glupska firrar och algbekymmer.
#378 - 2 september 2011 21:26
Jo siameser är rätt hetsiga och kan lätt störa harmonin. Dock är de kanon på alger så man får väl se dem som ett nödvändigt ont. Jag brukar byta in dem när de blivit runt 6-8cm och få små istället. Butiken är nöjd för de har visst behov av större siameser till kunder som har glupska firrar och algbekymmer.

Skaffa dig CO2 istället!

Glöm sedan alla full dos gödslingar du har läst om på forumet!

Kör lite mindre doser och vattenbyte varannan vecka så får du ett kar utan alger och med hyfsat stabila värden.

Det är så jag manövrerar mitt kar, ibland händer det att det blir tre veckor mellan vattenbytena, det enda illa som händer är att jag får kisel alger på frontrutan. Men det tar isskrapan med stålkant hand om:)
#379 - 2 september 2011 21:30
Ser du några alger här?

Ett gäng Ottocinclus och några Grenmalar letar letar efter mat, men jag får mata dem med algpellets!

#380 - 2 september 2011 22:00
algfritt och växtrikt kar det där :) fina invånare är det med :)
#381 - 2 september 2011 22:06
Läste häromdagen en tråd där Ansjo, ja ni flesta som är här vet vem han är, sök annars, skrev om pingpong mörtar!

Det tyckte jag var mycket beskrivande och jag smålog nog resten av den dagen, gör det fortfarande när jag tänker på det:d

Ni som inte förstår får ta er en rejäl funderare, om ni inte lyckas lösa gåtan själva så får ni börja söka;)
#382 - 3 september 2011 22:29
Ingen som har kommit på svaret?
#383 - 3 september 2011 22:41
Jo att det kallas så av vissa är sedan länge känt.
#384 - 3 september 2011 22:56
lillfrasse skrev:
Jo att det kallas så av vissa är sedan länge känt.

Nytt för mig som inte rör mig i de kretsarna:p

Men en jäkligt bra beskrivnig:)
#385 - 3 september 2011 23:32
jag har däremot inte kommit på det eller hört det innan
#386 - 4 september 2011 07:47
De är väl malawisar som de kallar för pingpongmörtar...:D
#387 - 4 september 2011 07:48
okej gött då vet jag :) tackar :)
#388 - 4 september 2011 08:17
c90368 skrev:
En fråga som det är omöjligt att svara rätt på och som jag i normala fall hade struntat i att svara på.

Men eftersom du frågar i min tråd, där det handlar om företrädesvis Sydamerikanska fiskar och dessutom mest dvärgciklider och tetror så förutsätter jag att du är intresserad av just dessa fiskar.

Mitt svar blir att du ska ha ungefär hälften så många fiskar som du kan ha! För rent fysiskt går det ha väldigt mycket fisk i ett 540 kar med bra filtrering och täta vattenbyten. Men det blir inget intressant kar att titta på.

Förutom att man ska hålla ner antalet fiskar så ska man även sträva efter att de man har inte vill leva på samma område i karet. Det gäller att välja tetror som vill vara på olika nivåer, det gäller att välja Dvärgciklider som har revir på olika platser. Det gäller att välja tex Skalerar utifrån hur det blir i karet när flera par vill lägga rom samtidigt.

Rent konkret kan jag översätta min råd i fiskval

Detta skulle jag säga är lagom för en start av ett 540 kar. Räkna med att det ska ta minst sex månader innan du har detta antal fiskar från det att du startar akvariet. Sen bör det gå ytterliggare sex månader innan du kompletterar med fler fiskar. Detta för att karet ska få möjlighet att köra in sig ordentligt.

Glöm framförallt inte två saker som jag anser vara jätteviktiga

1. Vattenbyten ska vara reglebundna, lika många dagar mellan varje vattenbyte, då får du en konstant bakterielora och näringsmängd i karet över en lång tidsperiod.

2. Håll fingrarna borta från akveriet mellan vattenbytena! Inget pillande eller justerande, allt sådant får vänta tills du ska byta vatten.

Lycka till!
Ett bra upplägg som knappast kan misslyckas. Och för allt i världen, stressa inte fram resultatet utan det kommer med tiden:)!
#389 - 17 september 2011 19:34
Ett svar på hur man fixar ett super SA kar med växter!

Responsen blir 0?

Tillför alltså inget, så då kanske det är dags att sluta med uppdateringar och lägga ner tråden?
#390 - 18 september 2011 12:52
Trist att du känner så, jag tappa intresset för att uppdatera min tråd på diverse forum just pga för lite respons. Att titta på filmer på dina kar är alltid underhållande. Kollade just igenom din tråd om akvarierummet och där var mkt fint att titta på. Gillar även ditt resonemang om BTN.

Sen tror jag dålig respons kan bero på att det nyss varit sommar. Alltid mindre aktivitet då. Det har kanske inte kommit igång riktigt än. Själv är jag väl som mest aktiv när jag gör stora förändringar i mina egna kar eller skaffar fler. Sen tror jag också man får mer respons om man svarar på frågor i andras projekttrådar och kanske hänvisar dom till sin egen där dom kan finna mer info. Men ibland blir det tröttsamt att svara på samma nybörjarfrågor om och om igen. Och man vill istället ha en diskussion på lite högre nivå. Rent generellt tycker jag ciklid.org är mkt trevligare forum med mer diskussion, dock är det inte lika stor aktivitet som här men det är kanske mer relevanta ämnen som diskuteras för oss som har hållt på lite längre.
#391 - 18 september 2011 13:41
Du träffar rätt i det mesta som du skriver.

Det om ciklid.org kan jag delvis hålla med om, problemet där är att det finns ingen "tradition" med långa projekttrådar utan det är mer inriktat på specifika arter. Den här tråden är i grunden ingen ciklid tråd utan mer en koncept tråd.

Konceptet är då att få ett akvarium fungera under lång tid med bra växtlighet och välmående invånare, det finns det inget större intresse av på ciklid.org.
#392 - 18 september 2011 13:44
Matar på med senaste filmen så det syns vad vi pratar om.

#393 - 18 september 2011 13:47
Imponerande!
#394 - 18 september 2011 13:52
snyggt som vanligt! den mindre skalaren är ganska så kaxig? intressant att se hur han motar bort de andra :)
#395 - 18 september 2011 13:56
hult87 skrev:
snyggt som vanligt! den mindre skalaren är ganska så kaxig? intressant att se hur han motar bort de andra :)

Den stora är en hane och de andra honor, den hona som är pilsk är alltid den tuffaste i karet.

Det blir dock lite problem när bägge honorna vill lägga rom och uppvaktar hanen, som då blir lite villrådig och har svårt att bestämma sig.

Med den här uppsättningen klara sig dock aldrig rommen någon längre tid.
#396 - 18 september 2011 13:57
c90368 skrev:
Du träffar rätt i det mesta som du skriver.

Det om ciklid.org kan jag delvis hålla med om, problemet där är att det finns ingen "tradition" med långa projekttrådar utan det är mer inriktat på specifika arter. Den här tråden är i grunden ingen ciklid tråd utan mer en koncept tråd.

Konceptet är då att få ett akvarium fungera under lång tid med bra växtlighet och välmående invånare, det finns det inget större intresse av på ciklid.org.

Jo jag håller med dig också. Ciklid har väl börjat få allt fler och fler projekttrådar men det är ju inte lika vanligt som här. Forumen har lite olika nisch så det ena utesluter ju inte det andra. Generellt sätt är nog kunskapen på de som skriver högre på ciklid vilket gör att intresset över hur man får ett bra kar inte är lika stort utan det är istället andra saker som diskuteras. Att få balans i karet skulle jag kalla för att vara ett nybörjarproblem och jag tror vi har fler här som har detta problemet. Dock menar jag inte att det är lätt att få det så fint som du har. Men det finns ju massa nivåer mellan ett kar med döende växter och alginvasion och något sådant som du har skapat, som mer kan kallas perfekt;) Så man får väl välja forum efter vad man vill diskutera. Själv tycker jag att diskussionerna är mer givande på ciklid, men båda forumen är roliga att läsa på. Här känns det mer som att de erfarna lär nybörjarna gång på gång och det ska dom ha en stor eloge för. Men det blir ju inga djupa diskussioner av det. Jag är imponerad av er som gång på gång orkar ta er tid att förklara hur man gör. Självklart vill jag också hjälpa till men ibland har man inte riktigt orken för att skriva långa utläggningar. Därför förtjänar ni också mer respons än vad ni får.
#397 - 7 oktober 2011 14:57
Idag har jag haft en semester dag för att ladda batterierna, så här mitt i mellan semestern och jul.

Så vad gör jag då? Jo, ägnar mig åt mina två hobbys:)

I förmiddags lagade jag en riktig mustig höstgryta, en nordisk variant av Boeuf Bourgignon. Här är receptet om någon vill prova http://www.tasteline.com/Recept/Gryta_med_norrlandska_smaker_2 Jag har inte mer än provsmakat ännu, den ska mogna tills i morgon, så jag vet inte om det blir en hitt. Men provsmakningarna var goda[:-35]

Sen har jag filmat akvarium, började redan sent i går kväll. Mitt 400 kar går ner till "halvljus" klockan tio, sällan man är där då så jag gick ner med kameran i går kväll med en whisky[:o]

Resultat blev en film på en sällan skådad invånare, en av mina Kuhlii var ute mat jakt! De har växt till sig rejält sen de köptes.

Det kommer förmodligen sju filmer till i helgen:d Har mycket redigeringsarbete att göra...
#398 - 7 oktober 2011 15:29
En till

#399 - 7 oktober 2011 16:16
De här Stänktetrorna är rejält svåra att fånga på film.

#400 - 7 oktober 2011 16:45
Bara att lyfta på hatten inför detta otroliga kar. Mycket vackrare blir det inte. Längtar till mitt växt till sig likt ditt. Leks det något i karet ?
#401 - 7 oktober 2011 16:57
Bara att lyfta på hatten inför detta otroliga kar. Mycket vackrare blir det inte. Längtar till mitt växt till sig likt ditt. Leks det något i karet ?

Bugar och rodnar[:o]

Skalarerna är igång regelbundet, men de konkurrerar med varandra så det blir aldrig något.

Nycklarna, kommer en film senare, håller på inne grönskan och grejar. Ja, man ser ju inte vad som händer i sovrummet;)

Rosentetrorna, som börjar tackla av nu av ålder, höll förr på nästan varje morgon och busade inne bland växterna. Förmodligen ett bra näringstillskott för övriga invånare:p

Ja, det händer en del, men något levande resultat blir det inte och det har jag inte förväntat mig.
#402 - 7 oktober 2011 16:58
c90368 skrev:
De här Stänktetrorna är rejält svåra att fånga på film.

Vad är det för "påse" du har i bakgrunden där Maths?

//Inger
#403 - 7 oktober 2011 17:04
gullefjun skrev:
Vad är det för "påse" du har i bakgrunden där Maths?

//Inger

Torv, vet inte om den gör någon nytta, men jag provade...

Men nu håller de på att åka ut.
#404 - 7 oktober 2011 17:16
c90368 skrev:
Torv, vet inte om den gör någon nytta, men jag provade...

Men nu håller de på att åka ut.

Har gjort samma test här hemma med torv. Inte märkt någon skillnad men min påse syns inte så den ska få ligga i ett tag. Tanken är att
det ska ge lite humusämnen men hur märker man det ?
#405 - 7 oktober 2011 17:22
Har gjort samma test här hemma med torv. Inte märkt någon skillnad men min påse syns inte så den ska få ligga i ett tag. Tanken är att

det ska ge lite humusämnen men hur märker man det ?

Jepp, hur märker man det?

Jag använder även Ekextrakt, som ska ha samma effekt. Noterade att min en liters flaska börjar ta slut. Funderar på om jag ska investera +1000:- i en ny:confused:
#406 - 7 oktober 2011 17:37
Här kommer en liten smygare till, som det krävs tålamod för att få på film. I mitt kar alla fall.

Är det någon som vet vilket det latinska namnet är på just denna grenmal är så är rapportera det:)

#407 - 7 oktober 2011 17:40
c90368 skrev:
Idag har jag haft en semester dag för att ladda batterierna, så här mitt i mellan semestern och jul.

Så vad gör jag då? Jo, ägnar mig åt mina två hobbys:)

I förmiddags lagade jag en riktig mustig höstgryta, en nordisk variant av Boeuf Bourgignon. Här är receptet om någon vill prova http://www.tasteline.com/Recept/Gryta_med_norrlandska_smaker_2 Jag har inte mer än provsmakat ännu, den ska mogna tills i morgon, så jag vet inte om det blir en hitt. Men provsmakningarna var goda[:-35]

Sen har jag filmat akvarium, började redan sent i går kväll. Mitt 400 kar går ner till "halvljus" klockan tio, sällan man är där då så jag gick ner med kameran i går kväll med en whisky[:o]

Resultat blev en film på en sällan skådad invånare, en av mina Kuhlii var ute mat jakt! De har växt till sig rejält sen de köptes.

Det kommer förmodligen sju filmer till i helgen:d Har mycket redigeringsarbete att göra...

Ja, sidbrytning...
#408 - 7 oktober 2011 17:41
c90368 skrev:
En till

Ja, sidbrytning...
#409 - 7 oktober 2011 21:14
En till!

#410 - 8 oktober 2011 08:20
En sista film för den här gången.

#411 - 8 oktober 2011 08:35
c90368 skrev:
En sista film för den här gången.

Vilken mal är det man ser 1.10 in i filmen?
#412 - 8 oktober 2011 08:38
c90368 skrev:
Jepp, hur märker man det?

Jag använder även Ekextrakt, som ska ha samma effekt. Noterade att min en liters flaska börjar ta slut. Funderar på om jag ska investera +1000:- i en ny:confused:

I mitt lilla kar kör jag ekextrakt (aqua rio) och torv, men jag har ingen aning hur detta påverkar mina fiskar. Vore kul om någon som är insatt i detta kunde ge en förklaring om vi ska fortsätta spotta ut pengar på detta;)
#413 - 16 november 2011 19:13
Jag vill bara informera er att jag lever fortfarande, inte för att någon verkar undra, men det kan vara bra att veta, kanske:confused:

Akvarierna går på sparlåga, är bara där och matar, slarvar dessutom med vattenbyten, inte likt mig:mad:

Men just nu är fokus på arbete och arbete, ibland får man sova lite också:)

Ska inte klaga för det är roligt och kreativt det jag jobbar med, men det blir inte mycket tid över för min hobby, det får jag ta igen senare när det lugnar ner sig lite.
#414 - 16 november 2011 19:17
Vilken mal är det man ser 1.10 in i filmen?

Hrmm, ursäkta mycket sent svar[:o]

I min fisklista står den som Loricaria filamentosa ???

Finns det någon som kan räta ut frågetecknen så är jag tacksam.
#415 - 25 februari 2012 15:31
Så här ser akvariet ut idag.

#416 - 25 februari 2012 15:33
Den här filmen visar akvariets utveckling i lite mer än tre år. Jag planerade att göra den här filmen redan när jag startade upp akvariet, så jag har inte gjort några layoutändringar. Växterna idag är i stort sett de samma som fanns med från start, men de har själva spridit sig och hittat nya platser att växa på.

#417 - 26 februari 2012 11:57
Härlig film. Gillar detta kar skarpt. Går det några apisto i det för tillfället?
#418 - 26 februari 2012 12:11
Härlig film. Gillar detta kar skarpt. Går det några apisto i det för tillfället?

Tackar!

Nej det finns inga Ap nu. De agassizii jag köpte i höstas "försvann" när pH-mätaren kom lite ur synk så att CO2 halten blev lite väl hög.
#419 - 26 februari 2012 12:22
Härligt att få sig en liten uppdatering, Maths! Det här karet är verkligen inkört och lummigt, och ser så lugnt och skönt ut!
#420 - 26 februari 2012 12:47
Kul att se en film som spänner över flera år.:) Vilka gröna fingrar du har!
#421 - 4 april 2012 14:28
Besökte min lokala affär idag (Fyra Tassar) för första gången på flera månader. Måste ju handla mat ibland.

Blev positivt överaskad det fanns Ap.panduro, Ap.nijsseni, Ap.borelli, Ap.steindachneri och även både odlade och vildfångade Ap.agassizii.

Jag skulle ju inte handla någon fisk och ovanstående fiskar var i normal grossist kondition så jag blev inte särskilt frestad, så här inför sommaren.

Men så hittade jag ett par Apistogramma [I]macmasteri [/I]där hanen var klart över 5 cm i storlek och honan i matchande storlek. De såg oförskämt friska och ståtliga ut, så ha begäret slog till direkt!

Det är över ett halvår sedan jag köpte några fiskar senast, men suget börjar komma tillbaka lite nu.

Ska se om jag kan få lite bilder och film på dem i helgen när de har bott in sig lite.
#422 - 4 april 2012 16:08
Gôtt! Ös på nu bara!:)
#423 - 7 april 2012 22:00
Sorry!

Inga bilder eller filmer ännu, de liksom bara försvann in i djungeln:p

Hanen kommer ut och visar sig korta stunder, utan att stå stilla en sekund. Honan har hittat sin plats under rötterna till vänster på karet, på bilder och filmer ser man inte rötterna eftersom de är övervuxna med Javamossa. Men under mossan finns det en labyrint med små rötter och håligheter.

Ett tecken på att hon har bosatt sig där är att jag såg en Kuhlii ål härom kvällen, har nog inte sett någon på ett år, och de brukar bo inne i den labyrint som Ap honan nu uppenbarligen har lagt beslag på.

Kul med ett akvarium som erbjuder massor av gömställen, men man ser inte så mycket fisk:confused:
#424 - 29 juni 2012 14:36
Den 14/6 tog CO2 slut i tuben, funderade på att inte fylla på, tänkte att det går säkert bra även utan CO2 i ett inkört kar.

Nu två veckor senare börjar Alternanthera reineckii (Papegojblad) att skrumpna ihop och bli övervuxna med alger. Så det är nog bäst att ge sig iväg på måndag och fylla på tuben. Har ju tid eftersom semestern börjar idag:)

En liten iakttagelse som andra som funderar på CO2 eller inte kanske kan ha nytta av?
#425 - 29 juni 2012 18:21
c90368 skrev:
Den 14/6 tog CO2 slut i tuben, funderade på att inte fylla på, tänkte att det går säkert bra även utan CO2 i ett inkört kar.

Nu två veckor senare börjar Alternanthera reineckii (Papegojblad) att skrumpna ihop och bli övervuxna med alger. Så det är nog bäst att ge sig iväg på måndag och fylla på tuben. Har ju tid eftersom semestern börjar idag:)

En liten iakttagelse som andra som funderar på CO2 eller inte kanske kan ha nytta av?

Det blir lätt märkligt när man plockar bort Co2'n kvickt. Det finns de som förespråkar en nedtrappningskurva med flytande kolgödning när man ska sluta.

Det är ju ändå roligt med riktigt fina växter. Fyll på och njut :D
#426 - 12 juli 2012 16:09
[COLOR=#333333]Skrev detta i en annan tråd, borde kanske uppdatera här oxå[/COLOR][:o][COLOR=#333333]

Har haft någon mystisk skit i 400 karet. Fyra Nycklar och mina senaste Ap försvann under en fyraveckors period. Hittade inte en enda död fisk och kände ingen "död" lukt i akvarierummet, men borta var de? Man kan ju fråga sig varför fyra Nycklar av sex försvann och de två som är kvar mår hur bra som helst?[/COLOR]

[COLOR=#333333]Det tog ju slut på CO2 i juni och då gick pH värdet upp till över 8, vilket tyder på att vattnet i kranen har ändrats över tiden. Förr låg pH på strax över 7 utan påverkan.[/COLOR]

[COLOR=#333333]Men det är just nu ganska låg aktivitet och jag låter karen puttra på, 400 karet har endast städats på växter under en fyra års period, lite stand by minst sagt.[/COLOR]
#427 - 12 juli 2012 20:45
c90368 skrev:
Så här ser akvariet ut idag.

Hamnade här och tittade på mina egna filmer på karet, det är väl det som är lite meningen att man ska ha referenser bakåt i tiden.

Jag har fortvarande inte kommit iväg och fixat någon ny CO2 tub och kan bara konstatera att det börjar se väldigt eländigt ut i karet nu, krävs lite skärpning och så det blir fixat innan allt ramlar ihop:(
#428 - 12 juli 2012 21:04
Ja sådana filmer vill vi se igen så nu är det bara att ta tag i det. Lite nya växter eller en ny rot kan vara allt som behövs för att gnistan ska övergå till eld.

Konstigt med fiskarna, har aldrig varit med om något liknande så kan inte komma på vad det skulle kunna vara. Läge att testa någon annan fisk då kanske? En liten nystart när du fått ordning på karet ;)
#429 - 12 juli 2012 22:20
Kör en liten resume även i denna tråd för nytillkomna tittare.

Jag tog inte med alla filmer;)

Ni som tycker att det är många filmer kan fundera på vad ni har gjort sedan hösten 2008 då detta akvarium startades.

[youtube]LPpsbODlBUw&list[/youtube]

[youtube]_xjI_En1QOA&list[/youtube]

[youtube]RiOecIlXx_Q&list[/youtube]

[youtube]OkHF06fsQOY&list[/youtube]

[youtube]hjbxV9OMbNg&list[/youtube]

[youtube]zXrO3jYqLfg&list[/youtube]

[youtube]FG2uayb1u2g&list[/youtube]

[youtube]kr2igJRDQTk&list[/youtube]

[youtube]6wzvX4DjoW0&list[/youtube]

[youtube]_rfWxXDXiDw&list[/youtube]

[youtube]Lman0zGT4cU&list[/youtube]

[youtube]yfK77OKAHJc&list[/youtube]

[youtube]lKPwyoCr82Y&list[/youtube]

[youtube]cleVQxcBXMU&list[/youtube]

[youtube]6RNG4cWU3hg&list[/youtube]

[youtube]GkJajpqqoEY&list[/youtube]

[youtube]89HjTcuCT90&list[/youtube]

[youtube]aNvoBqiwrvQ&list[/youtube]

[youtube]l1nmOMfqO1I&list[/youtube]

[youtube]D8ox3YnV0Ac&list[/youtube]

[youtube]3djPiXC-kHE&list[/youtube]

[youtube]zgKR_FTEAN4&list[/youtube]

[youtube]gwzd326GJEk&list[/youtube]

[youtube]XhKuOBrkzus&list[/youtube]

[youtube]uIkCCK5xNAU&list[/youtube]

[youtube]qI1YtuhhiZo&list[/youtube]
#430 - 13 juli 2012 16:18
Så här ser karet ut efter en månad utan CO2.

Krispigheten och fräschören är helt borta och algerna börjar ta över. De lågväxande i förgrunden strävar uppåt och har tappat formen.

I dag har jag skaffat en ny tub, nu ska det bli intressant att se hur lång tid det tar innan det blir som vanligt igen.

#431 - 13 juli 2012 16:34
Det går fort neråt när c02 tar slut som du säger så försvinner det där lilla extra. Det tar sig snart igen när du fått igång det.
#432 - 13 juli 2012 20:38
Tjusigt kar c90... tycker det ser helt ok ut utan co2;) Men va har du för pump? den låter som den tröskar växterna i karet...:D
#433 - 13 juli 2012 21:39
åheim skrev:
Tjusigt kar c90... tycker det ser helt ok ut utan co2;) Men va har du för pump? den låter som den tröskar växterna i karet...:D

Lyssnade själv och håller med dig:D

I 400 karet har jag ett Eheim 2026 med bara kuber av filtermatta, ett Eheim "något mordent innerfilter" (som är helt värdelöst), En Ehiem cirkulationspump som står på en filterkub, samt ett litet innerfilter som hanterar CO2.

Orsak och verkan: Stora Eheim sköter det biologiska. Cirk pumpen står i motsatt hörn längs in, eftersom jag upplevde att jag fick syrefattiga fickor där. Den moderna Eheim pumpen kom till för att få en cirkulation tvärs emot utblåset från den stora pumpen. Har ju ganska mycket växter som går upp till ytan till och från och då blev det lite väl stillastående i den vänstra delen. Andmaten trivdes för bra där.

CO pumpen är självklar.

Men när jag filmar detta så har jag kameran mitt i rummet så det är ljudet från tre kar och tre ytterfilter som samlas på en och samma punkt.

Men jag kan notera att jag har tre akvarium och åtta motorer som pumpar vatten:)
#434 - 11 augusti 2012 22:29
Efter CO2 bortfallet ville inte karet repa sig igen, Vallisneria tog över och allt kändes sunkigt.

Så jag har gjort en total förnyelse och säkert slängt plantor värda tusentals kronor i inköpspris på komposten.

Ett problem jag har haft i detta kar är att pH värdet inte vill gå ner trots CO2 och den bästa av blandare.

Jag har haft mina funderingar om detta och den jag har trott mest på är att det har funnits för mycket "mulm" i karet som har dragit både syre och hållit upp pH värdet.

Har ju haft en del oförklarliga dödsfall i karet, som jag tror beror på någon konstig matchnig mellan syrebrist och för mycket "mulm" under rötter osv.

Så nu har jag rensat, plockade bort mängder med växter och lät det vila innan jag gick ner med slangen och började suga bort "mulm". När jag inte vågade suga ur mer vatten så började jag fylla på nytt, medan jag sög upp "mulm"!

Nu har mina Lejon flyttat in, vilket innebär att detta inte är ett SA kar längre, samt ca 10 Ancistrus.

Har satt in ett extra filter, som jag normalt har i 540 karet, som pumpar 2000 l/h för att få bort allt "mulm".

De nya invånarna, lejon och ancistrus, bökar runt rätt skönt på botten och för upp en massa "mulm", precis som jag vill.

Mycket snack om "mulm" här, ja det är ett växtkar över fler år. Man kommer inte åt att suga upp det som "blir över" bland alla växter och rötter. Mitt akvarium har aldrig luktat illa, men när jag lyfte på rötter som legat på samma plats sen hösten 2008 så kom det fram dofter som påvisade att det fanns problem i karet.

Ja det där med pH värdet, efter mitt grymma vattenbyte så tog det några timmar innan värdet vare nere 7,0 vilket var evigheter sedan det var. Så jag har pumpat in CO2 i karet natt som dag för att få ner pH värdet, men något har hållit emot för att få ner värdet. Vilka blir lidande av det, jo fiskarna framförallt de Apistogramma jag har haft i karet, som har fallit bort alldeles för fort. Samtidigt har mina Otocinclus och dvärgpansarmalar trivts alldeles förträffligt verkar det som, så det kan ju inte vara fel på vattnet typ...

Ja, det här blev ett inlägg värdigt den andra Mats i längd, hoppas att det har gett någon en fundering om vad som är rätt och fel. Vad jag kan säga är att var och en måste dra sina egna slutsatser från sina egna kar.

JA, det kommer filmer från denna makeover när det har lugnat ner sig lite, har även några fiskar jag vill komplettera med, nu när det har blivit Afrika tema:) En favorit i repris typ...
#435 - 11 augusti 2012 22:44
Sv: 400 liter SA

Är mulm din egen benämning på slam? :)
#436 - 11 augusti 2012 22:53
c90368 skrev:
Efter CO2 bortfallet ville inte karet repa sig igen, Vallisneria tog över och allt kändes sunkigt.

Så jag har gjort en total förnyelse och säkert slängt plantor värda tusentals kronor i inköpspris på komposten.

Ett problem jag har haft i detta kar är att pH värdet inte vill gå ner trots CO2 och den bästa av blandare.

Jag har haft mina funderingar om detta och den jag har trott mest på är att det har funnits för mycket "mulm" i karet som har dragit både syre och hållit upp pH värdet.

Har ju haft en del oförklarliga dödsfall i karet, som jag tror beror på någon konstig matchnig mellan syrebrist och för mycket "mulm" under rötter osv.

Så nu har jag rensat, plockade bort mängder med växter och lät det vila innan jag gick ner med slangen och började suga bort "mulm". När jag inte vågade suga ur mer vatten så började jag fylla på nytt, medan jag sög upp "mulm"!

Nu har mina Lejon flyttat in, vilket innebär att detta inte är ett SA kar längre, samt ca 10 Ancistrus.

Har satt in ett extra filter, som jag normalt har i 540 karet, som pumpar 2000 l/h för att få bort allt "mulm".

De nya invånarna, lejon och ancistrus, bökar runt rätt skönt på botten och för upp en massa "mulm", precis som jag vill.

Mycket snack om "mulm" här, ja det är ett växtkar över fler år. Man kommer inte åt att suga upp det som "blir över" bland alla växter och rötter. Mitt akvarium har aldrig luktat illa, men när jag lyfte på rötter som legat på samma plats sen hösten 2008 så kom det fram dofter som påvisade att det fanns problem i karet.

Ja det där med pH värdet, efter mitt grymma vattenbyte så tog det några timmar innan värdet vare nere 7,0 vilket var evigheter sedan det var. Så jag har pumpat in CO2 i karet natt som dag för att få ner pH värdet, men något har hållit emot för att få ner värdet. Vilka blir lidande av det, jo fiskarna framförallt de Apistogramma jag har haft i karet, som har fallit bort alldeles för fort. Samtidigt har mina Otocinclus och dvärgpansarmalar trivts alldeles förträffligt verkar det som, så det kan ju inte vara fel på vattnet typ...

Ja, det här blev ett inlägg värdigt den andra Mats i längd, hoppas att det har gett någon en fundering om vad som är rätt och fel. Vad jag kan säga är att var och en måste dra sina egna slutsatser från sina egna kar.

JA, det kommer filmer från denna makeover när det har lugnat ner sig lite, har även några fiskar jag vill komplettera med, nu när det har blivit Afrika tema:) En favorit i repris typ...

Tråkigt att det inte tog sig igen men kul med makeover, varför sålde du inte växterna? Märkligt problem du verkar ha haft. Ska bli intressant och se vad du kan dra för fler slutsatser, aldrig hört om något liknande.
#437 - 11 augusti 2012 23:01
Peter1904 skrev:
Är mulm din egen benämning på slam? :)

Både ja och nej.

Slam är det avfall som bildas i ett kar utan balans och som fortfarande innehåller näring, vilket brukar innebära att vattnet blir dåligt och luktar mycket "akvarium".

Mulm är det som återstår när växter har brutits ner och malar och snäckor har sugit upp alla näring som finns. Jämför med höstlöv som förmultnar när maskar och bakterier har gjort sitt. Detta är normalt inget problem i ett akvarium, men i ett växtkar som har gått i många år så finns det ingenstans för detta "mulm" kan ta vägen. I normala fall återanvänds det av växterna och bryts ner, men när man gödslar växterna så finns det mer lättåtkomlig näring och det samlas runt växter och rötter och bildar stora samlingar.
#438 - 11 augusti 2012 23:04
Getingen skrev:
Tråkigt att det inte tog sig igen men kul med makeover, varför sålde du inte växterna? Märkligt problem du verkar ha haft. Ska bli intressant och se vad du kan dra för fler slutsatser, aldrig hört om något liknande.

Noope, inte jag heller!

Men hur många känner du som har haft samma layout och samma växter med CO2 och full gödsel i fyra år?

Någon måste ju test gränserna, även om det tar lite tid:d

Att sälja växterna kräver planering! Det var nu jag jag kände för det och det blev gjort.

De ligger på akvarie komposten, så om någon vill komma hit och hämta i morgon så funkar det säkert.
#439 - 11 augusti 2012 23:04
Ja, nu blir det lite nya intressanta grejer att kolla på. Nya filmer på detta blir spännande!:)

(kort och lättsmält inlägg, va?)
#440 - 11 augusti 2012 23:14
Ja, lite för kort för att var du!

Jag/vi gillar ju när du brer ut dig, det är ju som att läsa DN istället för kvällspressen:d
#441 - 11 augusti 2012 23:21
Ah, du vet hur det är Broder, så fort det är gödning och mätning av vattenparametrar så... är jag totalväck. Det är bättre att jag håller det kort när det gäller akvaristik i den högre skolan. Spännande skall det iallafall bli att kolla in vad du skall hitta på med Lejonskallarna i nya karet (har jag fattat åtminstone den detaljen rätt..?)
#442 - 11 augusti 2012 23:34
Ah, du vet hur det är Broder, så fort det är gödning och mätning av vattenparametrar så... är jag totalväck. Det är bättre att jag håller det kort när det gäller akvaristik i den högre skolan. Spännande skall det iallafall bli att kolla in vad du skall hitta på med Lejonskallarna i nya karet (har jag fattat åtminstone den detaljen rätt..?)

Det här har nog faktiskt mer med dig att göra än du tänker på.

Tänk dig ett stort SA kar med växter, typ 3000 liter.

Vad krävs för att få detta kar med ett stort djup att fungera med växter, jo massor av ljus.

Sen behövs det näring, i starten i alla fall.

Men för att få dessa växter att verkligen ta hand om näringen, så att inte algerna snor den, så behövs CO2.

Och sen går det några år, ja du förstår vad jag menar.

Jag, liksom du har hållit på med detta en massa år och litat på näsan! Nu är det första gången som näsan inte har fungerat! Jag har ett kar som luktar perfekt, med trots det så är det något fel! En erfarenhet rikare som man får bära med sig.
#443 - 11 augusti 2012 23:37
c90368 skrev:

Eftersom det blev sidbrytning...
#444 - 11 augusti 2012 23:40
c90368 skrev:
Det här har nog faktiskt mer med dig att göra än du tänker på.

Tänk dig ett stort SA kar med växter, typ 3000 liter.

Vad krävs för att få detta kar med ett stort djup att fungera med växter, jo massor av ljus.

Sen behövs det näring, i starten i alla fall.

Men för att få dessa växter att verkligen ta hand om näringen, så att inte algerna snor den, så behövs CO2.

Och sen går det några år, ja du förstår vad jag menar.

Jag, liksom du har hållit på med detta en massa år och litat på näsan! Nu är det första gången som näsan inte har fungerat! Jag har ett kar som luktar perfekt, med trots det så är det något fel! En erfarenhet rikare som man får bära med sig.

Ja, jag tänkte just det... varför sniffar inte karlen?
Jädrar, jag måste nog ta en klunk "hallonsoda" till och läsa ditt långa inlägg ytterligare en gång... är det alger... och mulm som är problemet?
Nä, jag får läsa l-å-n-g-s-a-m-t en gång till!

Edit; sidbrytning var det ja - det är vi ju bra på! Nu skall jag försöka få ordning på bokstäverna!
#445 - 11 augusti 2012 23:51
Jo, men Maths! Det var likadant som när jag "dödade" mitt 540-kar häromsistens - när rötterna som legat ett bra tag, platt på sanden lyftes upp så luktade det inte vademecum direkt! Men, karets doft - orört - var som en frodig bris! Var problemet att växterna hade lagt av, och högt ph?
#446 - 11 augusti 2012 23:53
#447 - 12 augusti 2012 00:02
Jo, men Maths! Det var likadant som när jag "dödade" mitt 540-kar häromsistens - när rötterna som legat ett bra tag, platt på sanden lyftes upp så luktade det inte vademecum direkt! Men, karets doft - orört - var som en frodig bris! Var problemet att växterna hade lagt av, och högt ph?

Jag vet inte, har haft problem senaste året/åren med att fiskar tacklat av utan anledning. De kräsna Ottosarna och Dvärpansarmalarna som brukar anses som svåra trivs hur bra som helst. Men andra fiskar bara försvinner?

Men både pansarmalar och kanske även ottosar kan hämta ny luft från ytan?

Jag vet inte och det känns som det är tassemarker där det inte finns någon kunskap att hämta från tidigare litteratur?

Kan ju vara kul att vara först med något, men det är ju inte det roligaste ämnet typ...
#448 - 12 augusti 2012 00:07
c90368 skrev:

Aha! Nu är jag inte "den lille vattenkemisten" och vet sålunda lika lite som du vad det här kan bero på. Det är ju den där jädra kolsyran, eller vad det nu är ni har i karen, som gör att jag inte kan uttala mig vettigt. Jag kör ju bara på kranvatten, som du vet, och upplever egentligen aldrig några bekymmer med det... Men det var kanske dags att luckra upp i bottenslammet en aning...
Sorry Maths - jag har inte en aning om vad det kan vara och skall inte lalla mer om det här i tråden. Någon duktig akvarist kan säkert råda om vad det här problemet bottnar i.
Det skall iallafall bli spännande att få se vad du hittar på härnäst!:)
#449 - 12 augusti 2012 00:11
Aha! Nu är jag inte "den lille vattenkemisten" och vet sålunda lika lite som du vad det här kan bero på. Det är ju den där jädra kolsyran, eller vad det nu är ni har i karen, som gör att jag inte kan uttala mig vettigt. Jag kör ju bara på kranvatten, som du vet, och upplever egentligen aldrig några bekymmer med det... Men det var kanske dags att luckra upp i bottenslammet en aning...

Sorry Maths - jag har inte en aning om vad det kan vara och skall inte lalla mer om det här i tråden. Någon duktig akvarist kan säkert råda om vad det här problemet bottnar i.

Det skall iallafall bli spännande att få se vad du hittar på härnäst!:)

Ja, det var ett bra sätt att säga god natt på:)

Kudden väntar:D
#450 - 12 augusti 2012 00:12
c90368 skrev:
Jag vet inte, har haft problem senaste året/åren med att fiskar tacklat av utan anledning. De kräsna Ottosarna och Dvärpansarmalarna som brukar anses som svåra trivs hur bra som helst. Men andra fiskar bara försvinner?

Men både pansarmalar och kanske även ottosar kan hämta ny luft från ytan?

Jag vet inte och det känns som det är tassemarker där det inte finns någon kunskap att hämta från tidigare litteratur?

Kan ju vara kul att vara först med något, men det är ju inte det roligaste ämnet typ...

Njaaooo... jag har nog varit med om överraskande bortfall i perioder också - som man inte riktigt kan förklara på en kafferast. Men hade du inte ett jädra drag i karet - alltså genomströmning så det räckte? eller är det ett annat kar du har som jag tänker på? Om det var det karet, och de bekymren, så förstår jag verkligen vad du menar! Något svar eller förklaring på problemet har jag dock inte...
#451 - 12 augusti 2012 00:14
c90368 skrev:
Ja, det var ett bra sätt att säga god natt på:)

Kudden väntar:D

Njaaooo... inte god natt! Jag är vaken så det räcker - men jag kan inte riktigt ge några goda tips... det är mer den grejen!:)
#452 - 12 augusti 2012 00:28
Nä, nu tar det lite för lång tid - jag får surfa iväg på lite andra plejs en stund! Ha det gôtt nu Maths, och happy go lucky med "nyordningen" i baljan!:)
#453 - 12 augusti 2012 15:51
Ska bli kul och se hur makeovern blev.
#454 - 12 augusti 2012 18:14
Har just filmat, nu ska det bara redigeras och laddas upp.
#455 - 12 augusti 2012 20:26
Nu är mitt SA växt akvarium helt omgjort. Mina Steatocranus casuarius (Lejonhuvuden) har flyttat in och de är ju från Afrika, samt att ett gäng Phenacogrammus interruptus (Kongo tetra) har flyttat in, så numer får jag kalla akvariet för Soft Water akvarium.

Det är fortfarande en massa partiklar i vattnet och allt i layouten känns inte helt färdigt.

Före

Efter

Lejonhuvud

#456 - 12 augusti 2012 20:30
såg ett par lejonhuven sist ja var på fiskaffären, jäkligt stöddig fisk måste ja säga. grymt vackra.
är dom svåra å ha å göra med?
#457 - 12 augusti 2012 20:46
MrH skrev:
såg ett par lejonhuven sist ja var på fiskaffären, jäkligt stöddig fisk måste ja säga. grymt vackra.

är dom svåra å ha å göra med?

Inte särskilt svåra, men man bör tänka på vilket sällskap de har, de viker inte en tum när de är på det humöret och det är de för det mesta.
#458 - 12 augusti 2012 20:57
såg precis lejonkula tråden, ska läsa lite där :)
#459 - 12 augusti 2012 21:08
Det fastnade visst några Nyckelhålsciklider med ganska fin teckning på filmerna också.

#460 - 12 augusti 2012 21:10
Tycker makeovern ser ok, blir säkert bättre när det får växa till sig lite. Vad har du för planer för karet nu? läste att det skulle vara fokus på mer än bara lejon.
#461 - 12 augusti 2012 21:19
Getingen skrev:
Tycker makeovern ser ok, blir säkert bättre när det får växa till sig lite. Vad har du för planer för karet nu? läste att det skulle vara fokus på mer än bara lejon.

Nja, tanken är nog att Lejonen och Nycklarna ska få gå ifred ett tag för att se hur det blir. Har varit och köpt 9 (3+6) Kongotetror idag som ska få växa på sig, en favorit i repris.

Vi får se sen om det blir plats för någon mer Afrikansk ciklid.

Kan kanske bli lite labbande med mer vattencirkulation?

Ja, med andra ord ska det här få sjunka in lite och det ska bli intressant att se vad som händer med alla rötter från de växter jag har rensat bort, jag tror att det kommer att spira lite av varje både här och där.

Jag fortsätter med CO2 och gödning, så den som lever får se vad det blir av det hela.
#462 - 12 augusti 2012 21:20
c90368 skrev:
Nu är mitt SA växt akvarium helt omgjort. Mina Steatocranus casuarius (Lejonhuvuden) har flyttat in och de är ju från Afrika, samt att ett gäng Phenacogrammus interruptus (Kongo tetra) har flyttat in, så numer får jag kalla akvariet för Soft Water akvarium.

Det är fortfarande en massa partiklar i vattnet och allt i layouten känns inte helt färdigt.

Före

Efter

Lejonhuvud

Tar med den här till nya sidan.
#463 - 12 augusti 2012 21:21
c90368 skrev:
Det fastnade visst några Nyckelhålsciklider med ganska fin teckning på filmerna också.

Den här oxå.
#464 - 13 augusti 2012 04:51
Blev snyggt med rötterna:).

//Inger
#465 - 16 augusti 2012 20:52
Bara bumpar upp tråden, för de som missat att det har hänt lite nytt med det gamla karet:)
#466 - 16 augusti 2012 21:18
Ujujuj, det är så många "döds"-intressanta trådar igång just nu...
Nä, bättre att spendera tiden här med lite fina filmer! Det ser ju förjädra gôtt ut nu, Maths!
Go' makeover!:)
#467 - 16 augusti 2012 22:13
Ser riktigt spännande ut! Riktigt fina exemplar av nyckelhål med... Gött att tråden är igång igen :)
#468 - 17 augusti 2012 17:11
I går kväll när jag kom ner för att mata fiskarna såg karet ut som en tavla:p

Kristallklart vatten och fint stimmande Kongo tetror.

Efter matning så grumlade det upp igen och var inte lika fint.

Så jag tänkte att jag skulle få en liten film på "tavlan" före matning i kväll:)

Men nu har Lejonen börjat "boa in sig" och börjat ändra på min layout så det ska passa dom. Vilket innebär grums i vattnet:(

Plockade upp cirk pumpen som normalt står nere i vänstra hörnet och satte upp den på Lejonens grotta, inte populärt direkt, å vatten liknar nu ärtsoppa!

Ja, det är väl en process man får gå igenom någon månad innan det blir klart vatten igen:mad:

PS: Har en filter kub på cirk pumpens insug.
#469 - 17 augusti 2012 21:05
Hmm, det där blev ju inte så tokigt:confused:

Plockade in pumpen från det nedlagda Juvel karet med en rejäl filtermatte strut på sig oxå.

Med lite rötter på rätt ställen och massor av vattensprut, så börjar det likna ett riktigt ström kar:)

Kan ju redan nu se att aktiviteten har ökat hos fiskarna när det "blåser" lite i karet, fram för allt hos Kongotetrorna.

Mmm, får suga lite på det här och fortsätta med lite tester...
#470 - 19 augusti 2012 00:07
I eftermiddags var jag ner och gjorde om lite, har nu två pumpskallar stående på varsin rejäl filtermatta till vänster i karet. Jag vet inte riktigt hur mycket pump jag har i karet, men det borde väl vara 4-5 gånger volymen per timma.

Har även plockat ner mer rötter för att dölja tekniken.

Fiskarna verkar uppskatta både cirkulationen och de nya skrymslen som alla rötter skapat, hoppas att vattnet blivit tillräckligt klart i morgon för lite bilder och en film.
#471 - 19 augusti 2012 11:58
Lite bilder för ovanlighetens skull.
#472 - 19 augusti 2012 13:17
[HR][/HR]Nu börjar det likna den bild jag hade i huvudet innan jag började göra om.

#473 - 19 augusti 2012 14:16
Fina bilder å film:).

//Inger
#474 - 19 augusti 2012 15:22
Tackar!

När jag nere vare nyss så lekte de Gula Kongotetrorna för fullt och lämnade rom i den svävande Javamoss kudden.

Nu är det full fart i karet med andra ord:p
#475 - 24 augusti 2012 21:15
Apropå det där med tråkigaste trådar, ja där kvalar väl den här in med marginal:confused:
#476 - 24 augusti 2012 21:37
Glömde visst att lägga upp den här filmen i tråden.

#477 - 24 augusti 2012 21:39
c90368 skrev:
Apropå det där med tråkigaste trådar, ja där kvalar väl den här in med marginal:confused:

Tycker du pratar i nattmössan, Maths! ;)
Läckra filmer, snygga foton och berättelser. I mina ögon kan det inte bli så mycket bättre. För mig är det ren underhållning :D
#478 - 24 augusti 2012 21:52
400 liter SA

c90368 skrev:

Jag ligger här och kollar in filmerna också, det är jäkligt trevligt att du ligger i.

Den här tråden är ju en av de riktigt fina, det finns 5-7 stycken som håller igång sidan bland allt "vanligt"

Det är gött när det finns lite ordentligt stuff på sidan, bland alla jäkla "rädda livet på mina förstfödda LF-yngel" eller bassänger på miljoner liter vatten-trådar. Det här är ju anledningen till att man hänger kvar på forumet.

Jag har ju inget att flika in förutom att det är snyggt jobbat, fint kar och fina och ståtliga fiskar. Man får liksom lite mer lust att hålla på när
Man ser filmerna, det är jäkligt fint :)
#479 - 24 augusti 2012 22:00
Jaha, det var några som tycker om det, det var roligt:)

Ja, det är väl som jag har skrivit förut, det är nog många som tittar men få som postar, det känns som att de inte vågar.

Fråga mig inte varför, förklar för mig stället!
#480 - 24 augusti 2012 22:17
400 liter SA

c90368 skrev:

Ja, det är väl som jag har skrivit förut, det är nog många som tittar men få som postar, det känns som att de inte vågar.

Det är rätt lätt att förklara...

Är akvaristen helt grön så sitter de i trådarna och suger i sig allt de kan, dock är de för blyga för att synas.

Jag har samma bekymmer i min tråd.(som spårar ur lite ibland, vilket oftast är roligt)

Jag kommer i kontakt med folk som läser den ganska ofta utan att skriva i den alls. Det blir nog så när det inte finns så mycket att orda om. Man ser ju i alla fall att folket kollar in det som skrivs.

Jag (tror) att det absolut roligaste är när de "nya" får besök i sina trådar av er som är ordentligt inkörda. Det här för ju då med sig viss blyghet, vilket är ganska lätt att förstå.

Nu blev det lite sociologi i tråden helt plötsligt, sorry för det. Jag tror ändå att förklaringen finns i detta spektrat på något vis.

Jag som vågar får väl säga att det är
Förjäkla fint med filmer, det är ju en viss nedgång över sommar'n på forumet, då är det gött att ni hänger i. :)
#481 - 24 augusti 2012 22:23
c90368 skrev:

Ibland kanske det är så att det händer mer på insidan av folk än de kan förklara själva. Det betyder kanske inte att de inte intresserar sig. Tystnad kan ju ibland faktiskt vara ett tecken på respekt och intresse.
Man ser någon som är duktig, som har ett snyggt kar, filmar skitbra. Vad ska man säga då?
Du ser ju hur många som kollar och så få som skriver här i forumet.
Vad ska en nybörjare säga eller en med en ofrivillig algodling, när någon fixar det?
Kör på bara! Det inspirerar! :D

Men fattar att man vill förstås ha respons om man nu satsat. Men... tror folk är så bara.
Nåra svarar ju ;)
#482 - 24 augusti 2012 22:25
Sociologi är helt ok en fredag natt, Mathias :D
Jag lovar att bara prata om fisk och akvarieteknik i morgon....
#483 - 24 augusti 2012 22:31

Är akvaristen helt grön så sitter de i trådarna och suger i sig allt de kan, dock är de för blyga för att synas.

Jag har samma bekymmer i min tråd.(som spårar ur lite ibland, vilket oftast är roligt)

Jag kommer i kontakt med folk som läser den ganska ofta utan att skriva i den alls. Det blir nog så när det inte finns så mycket att orda om. Man ser ju i alla fall att folket kollar in det som skrivs.

Jag (tror) att det absolut roligaste är när de "nya" får besök i sina trådar av er som är ordentligt inkörda. Det här för ju då med sig viss blyghet, vilket är ganska lätt att förstå.

Nu blev det lite sociologi i tråden helt plötsligt, sorry för det. Jag tror ändå att förklaringen finns i detta spektrat på något vis.

Förjäkla fint med filmer, det är ju en viss nedgång över sommar'n på forumet, då är det gött att ni hänger i. :)

Det är ju trevligt att någon annan skriver det man tänker själv:)
#484 - 24 augusti 2012 22:41
Jag bumpar upp tråden nu när det har blivit ny sida och jag är på löpet:p

#485 - 24 augusti 2012 22:54
400 liter SA

Bara en liten men inte allt för oviktig fråga..

Hur ser gödningsregimen ut? Kör du med trycksatta system i alla burkarna?

Jag har stött på en fruktansvärd avtändning när det gäller co2 nu, regulatorn bråkar och jag får ett konstant baktryck vilket leder till att hela anläggningen blir konstant vattenfylld. Det satt en packning på tvären och den plockades ur när jag satte igång det, det är bergis denna del som bråkar med mig. Tänkte lämna in regulatorn på en service efter jul så får vi se om den funkar sedan. Gängtejp var nog inte rätt lösning.

Jag ser tjusningen i grejerna men när
Man tillför en grej till som kan bråka så blir man lätt rätt trött...
#486 - 24 augusti 2012 22:59
Sv: 400 liter SA

Kan bara säga att jag känner igen mig helt i detta som grön akvarist. Läser så mycket man bara kan men har liksom inget att tillföra. Sen en viss rädsla att kapa de långa projekten, med någon korkad fråga som besvarats flera gånger någon annanstans. Är en viss trygghet att snoka runt i tystnad.

Man ser helt enkelt upp till och respekterar de som hållt till här länge.

Själv hoppas jag snart kunna starta en alldeles egen projekttråd snart, har fått för mig att det är där flest läser och man får bäst respons.

Ursäkta att jag bygger på detta lilla sidospår.
Annars har denna tråd bjudit på massor av riktigt snygga bilder och filmer och det kommer säkerligen bli många flera, kan inte annat än avundas!
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#487 - 24 augusti 2012 23:09
Tackar!

Roligt att höra en röst från de "anonyma" att tråden kanske har något att tillföra, trots långa och jobbiga inlägg med kryptiska funderingar.
#488 - 24 augusti 2012 23:15
Aah, du ser Maths - det är lite schwung här nu ändå! Ja, vafan, du vet ju redan vad jag tycker, så jag behöver la inte säga att det är gôtt med de nya bilderna och filmerna! Tittar med stort nöje!:)
#489 - 24 augusti 2012 23:15
Bara en liten men inte allt för oviktig fråga..

Hur ser gödningsregimen ut? Kör du med trycksatta system i alla burkarna?

Nej, jag har trycksatt i 400 karet, där CO2 tog slut och jag var för slö att fylla på under ca fyra veckor, vilket ledde till den totala makeover som jag har gjort nu. Detta beroende på att karet i princip kollapsade, mitt uttryck för att balansen försvann.

I 540 karet har jag aldrig haft CO2, det är alldeles för dåligt ljus för det. Hade planer på att uppgradera ljuset och köra CO2 även där, men plånboken hindrade mig och så började hälla i ca 60% PMDD (60% av fulldos) och det fungerade bra och på den vägen är det...
#490 - 24 augusti 2012 23:16
Aah, du ser Maths - det är lite schwung här nu ändå! Ja, vafan, du vet ju redan vad jag tycker, så jag behöver la inte säga att det är gôtt med de nya bilderna och filmerna! Tittar med stort nöje!:)

Nämen se godkväll, hur är humöret?
#491 - 24 augusti 2012 23:18
Har ni tänkt på det här?

Kulörtemperaturen (den korrelerade) i all ära men det är ju bara en del för att få en anständig kulöråtergivning.Viktigare om man ska beskriva ljuskällans egenskap är nog jämföra spektralkurvan med dagsljus eller om man tycker det är jobbigt, kolla CRI talet (Colour Rendering Index).
Spektralkurvan Xenon jfr med en dagsljus D65 är ett bra exempel....Sen är det ju såklart också en smaksak - Jag vill ha ett lite lätt kallt ljus.
#492 - 24 november 2012 14:51
Ja här var man nere i källaren i popularitet, men får väl skylla mig själv som inte uppdaterar;)

En liten film på Kongo tetror kanske kan pigga upp:confused:

#493 - 24 november 2012 14:52
Lite Nycklar, när jag ändå var igång.

#494 - 24 november 2012 14:53
Det går ju inte att filma utan att Lejonen hänger med också:)

#495 - 24 november 2012 15:28
Jag var ganska så sugen på kongotetror - tills jag såg storleken på dom som vuxna i affär i stan, så det blev inga - men vackra är dom:).
Dessa lejon, är ju så söta - men mitt "tänk" är, att dom lurar en med sin "söta uppsyn", stämmer det?
Kul med filmerna:).

//Inger
#496 - 24 november 2012 15:49
Härligt med lite film, Maths!:)
#497 - 24 november 2012 18:06
Jag kanske skulle tipsa FOI om denna tråd?

Om de vill ha en hemlig kanal som ingen utomstående läser, så borde den här tråden vara perfekt;)
#498 - 24 november 2012 18:24
Alltid kul med lite rörliga bilder!
#499 - 24 november 2012 18:33
c90368 skrev:
Jag kanske skulle tipsa FOI om denna tråd?

Om de vill ha en hemlig kanal som ingen utomstående läser, så borde den här tråden vara perfekt;)

Maths, jag tror att alla som "känner dig" läser den här tråden, och tycker att det är skoj att du äntligen är tillbaka:).
Jag, i alla fall - främst då gällande apistogramma, har lärt mig enormt mycket genom att ha läst dina trådar om denna art - så forstsätt, att dela med dig av din kunskap:). Jag gillar dina "Tjalle Tvärviginlägg";).

//Inger
#500 - 24 november 2012 21:17
gullefjun skrev:
Maths, jag tror att alla som "känner dig" läser den här tråden, och tycker att det är skoj att du äntligen är tillbaka:).

Jag, i alla fall - främst då gällande apistogramma, har lärt mig enormt mycket genom att ha läst dina trådar om denna art - så forstsätt, att dela med dig av din kunskap:). Jag gillar dina "Tjalle Tvärviginlägg";).

//Inger

Tack!
#501 - 25 november 2012 07:17
Filmtajm såhär på Söndags morgonen sämre saker kan man ju vakna upp till hehe :) läckra fiskar du har där men jag har inte bestämt mig vad jag tycker om lejonen ännu , en sak är ju säker och det är ju att det är en väldigt speciell fisk när det kommer till utseendet .
#502 - 29 november 2012 20:58
c90368 skrev:

Skärpning karr, det var ett jäkla bölande! Alla vill såklart att många kommenterar tråden man skapat men att börja tjura och nästan kräva lite oförskämt att folk ska skriva är ju bara löjligt! Där har du min anledning till att jag inte skriver i din/dina trådar.
#503 - 29 november 2012 21:22
NIC skrev:
Skärpning karr, det var ett jäkla bölande! Alla vill såklart att många kommenterar tråden man skapat men att börja tjura och nästan kräva lite oförskämt att folk ska skriva är ju bara löjligt! Där har du min anledning till att jag inte skriver i din/dina trådar.

Tack!

Ett ärligt svar som jag gillar:) och förmodligen har du helt rätt, ska nog ta åt mig av ditt svar och inte vara så oförskämd.
#504 - 29 november 2012 22:24
Cool! :)
#505 - 31 maj 2013 22:33
Samma som i min andra tråd, men det gäller bägge karen.

Länge sedan ja.

På grund av lite sjukdom så blev några vatten byten inte av i vintras. Sen tog den lilla experiment djävulen tag i mig.
Vi utfodrar våra fiskar flera gånger i veckan, i värsta fall en gång om dagen och undrar sedan varför de dör så unga.

Jag har två kar som är extremt inkörda, med en massa "energi" i botten som ska till växterna men som mest förorenar vattnet, eftersom jag tillför mat hela tiden.

Så min tanke var/är att dessa fiskar som lever i en miljö där det är torka halva året med ett minimum av mat och taskigt vatten kanske kan må bra av att få ett litet "stillestånd" i sin lyx miljö.

Så jag har inte rört karen sedan början av februari, har matat en daglig normaldos ungefär var tionde dag och inte en fisk har dött och vattnet luktar som dricksvatten! Men det är dj..la massa Vallesneria i karen, vilket innebär att de suger upp all den näring som är ett överskott i botten. Nu börjar Vallen bli ett rent fysiskt problem samt att det har dunstat av ganska mycket vatten. Har haft funderingar på att filma "eländet" men det kan misstolkas av de som inte förstår varför jag gör så här.

OBS: Detta är ett experiment med extremt inkörda akvarium och jag har många års erfarenhet för att läsa av vad som händer i akvariumen, testa inte själv om du inte är absolut säker på vad du gör!
#506 - 2 juni 2013 22:34
c90368 skrev:
Samma som i min andra tråd, men det gäller bägge karen.

Länge sedan ja.

På grund av lite sjukdom så blev några vatten byten inte av i vintras. Sen tog den lilla experiment djävulen tag i mig.

Vi utfodrar våra fiskar flera gånger i veckan, i värsta fall en gång om dagen och undrar sedan varför de dör så unga.

Jag har två kar som är extremt inkörda, med en massa "energi" i botten som ska till växterna men som mest förorenar vattnet, eftersom jag tillför mat hela tiden.

Så min tanke var/är att dessa fiskar som lever i en miljö där det är torka halva året med ett minimum av mat och taskigt vatten kanske kan må bra av att få ett litet "stillestånd" i sin lyx miljö.

Så jag har inte rört karen sedan början av februari, har matat en daglig normaldos ungefär var tionde dag och inte en fisk har dött och vattnet luktar som dricksvatten! Men det är dj..la massa Vallesneria i karen, vilket innebär att de suger upp all den näring som är ett överskott i botten. Nu börjar Vallen bli ett rent fysiskt problem samt att det har dunstat av ganska mycket vatten. Har haft funderingar på att filma "eländet" men det kan misstolkas av de som inte förstår varför jag gör så här.

OBS: Detta är ett experiment med extremt inkörda akvarium och jag har många års erfarenhet för att läsa av vad som händer i akvariumen, testa inte själv om du inte är absolut säker på vad du gör!

Jag tycker inte det är något konstigt med ditt experiment även om det kanske inte är att rekommendera om man inte vet vad man sysslar med :)

Vore kul att få se bilder på båda karen.
#507 - 28 juli 2016 15:31
Jaha, så det var så här tråden slutade. Anledningen till det är att karet stängdes ner och allt såldes under hösten på grund av planerna på att flytta.

Sitter nu i det nya huset med ett dåligt knä och har fått mig en riktig nostalgi tripp när jag har läst igenom hela tråden. Var en härlig resa där jag lärde mig mycket men vissa frågeställningar är fortfarande obesvarade.
#508 - 28 juli 2016 15:41
[QUOTE=c90368;n2358108]Jaha, så det var så här tråden slutade. Anledningen till det är att karet stängdes ner och allt såldes under hösten på grund av planerna på att flytta.

Sitter nu i det nya huset med ett dåligt knä och har fått mig en riktig nostalgi tripp när jag har läst igenom hela tråden. Var en härlig resa där jag lärde mig mycket men vissa frågeställningar är fortfarande obesvarade.[/QUOTE]

Bara att ösa på, Maths!
Här finns en massa duktigt folk som säkert kan bena ut en del frågeställningar.
Hoppas att det är lite nytt på gång här i tråden, eller kanske en ny spännande tråd!

Annons