400L Dvärgciklider Växter

#1 - 14 juli 2008 18:00
Hej Zoopetare!

Här hade jag tänkt lägga upp mitt projekt med inriktning på dvärgciklider och växter. Ett välskött växtakvarium är ju vackert som få. Och just dvärgciklider tror jag passar in utmärkt.

Akvarium
Tilll akvarium har jag valt ett Juwel Rio 400.
Snyggast med ett möbelakvarium tycker jag. Passar bäst in med övrigt möblemang.

Inredning
Jag har funderat fram och tillbaka angående bakgrund och kommit fram till att ett BTN Woodrock passar bäst. Detta innebär att jag måste ta ut det medföljande pumphuset/filterkammaren. Men det ska nog gå att lösa.

Mycket grottor av kanske skiffer eller något annat material.

När det gäller bottensubstratet så har valet fallit på mörk sand. Lyfter fram färger på ett bra sätt.

Teknik
Någon typ av CO2 anläggning då det gör susen för växterna och dels sänker pH:et vilket gör cikliderna nöjda.
Pump vet jag inte än.

Fiskar
Ett stim av någon vacker tetra. Typ kardinaltetra.
Några L-malar. Finns en del som tugger växter och bakgrunder så de får jag försöka undvika.
Angående ciklider så finns det så många fina att välja mellan så det får funderas på ett tag till.
Några pansarmalar, kanske pandamal.

Detta är bara början så jag gläds över de som vill vara med på resan.
Förslag, kritik och andra synpunkter mottages tacksamt
[SIZE=3]
[/SIZE]
#2 - 14 juli 2008 19:42
Jag kommer följa denna tråd då jag gillar dvärgciklider och ditt projekt verkar intressant. Jag länktar till du har bestämmt vilken dvärgciklid du du ska ha ! Mvh Simon :)

(Gärna bilder så småningom)
Bilagor:
#3 - 15 juli 2008 18:24
Helt rätt:D

Lite inspiration

http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=301

Fundera en gång till på det där med bakgrund! I ett SA kar med växter så ser man för det mesta inte baksidan och bakgrunden tar plats.

Skrivet av en som inte vill ha plast i akvariet och som gör att ditt akvarium ser ut som alla andras med samma bakgrund:)
#4 - 15 juli 2008 18:47
c90368 skrev:
Helt rätt:D

Lite inspiration

http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=301

Fundera en gång till på det där med bakgrund! I ett SA kar med växter så ser man för det mesta inte baksidan och bakgrunden tar plats.

Skrivet av en som inte vill ha plast i akvariet och som gör att ditt akvarium ser ut som alla andras med samma bakgrund:)

Tack för tipset!
Du kanske har en poäng, bakgrunden kostar ju också en hel del.
Men det jag tycker är att akvariet får ett helt annat djup med bakgrund sen är det ju också j****** snyggt.
Fan nu blev jag ställd, jag som var så inne på BTN. :confused:

Vackert akvarium förresten, nåt liknande hade jag tänkt.
#5 - 15 juli 2008 19:11
flocki skrev:
sen är det ju också j****** snyggt.

Fan nu blev jag ställd, jag som var så inne på BTN. :confused:

Personligen kan jag också tycka det är snyggt, men jag vill ha ett personligt inrett akvarium, inte köpta plastmoduler, som alla andra också har. Lägg pengarna på riktigt fina reedmore rötter istället!

Det blir en helt annan sak i sjöakvarium där man inte har trärötter och växter, eller i SA akvarium utan växter.
#6 - 15 juli 2008 20:07
Fick akvariumet idag. Vet inte än hur jag ska göra med bakgrund och grus.
Om jag bestämmer mig för bakgrund får jag vänta på det innan jag kan börja med uppstarten.
Jaja, får sova på saken. Ingen idé att stressa fram något.
Goda ideér tar tid.
#7 - 16 juli 2008 09:18
c90368 skrev:
Personligen kan jag också tycka det är snyggt, men jag vill ha ett personligt inrett akvarium, inte köpta plastmoduler, som alla andra också har. Lägg pengarna på riktigt fina reedmore rötter istället!

Det blir en helt annan sak i sjöakvarium där man inte har trärötter och växter, eller i SA akvarium utan växter.

Vad har du på baksidan?
Någon plansch eller helt svart?
#8 - 16 juli 2008 16:15
flocki skrev:
Vad har du på baksidan?

Någon plansch eller helt svart?

Helt svart, har köpt som "bakgrund" i zoo butiken. Ena sidan är svart den andra "havsblå", den fungerar fint eftersom den är slät och den lämnar inga reflexer.
#9 - 16 juli 2008 17:46
Ett slag för jämlikheten! Fjällan skruvar. ;)
#10 - 16 juli 2008 18:08
Vi fick se en bild! [:O]

Mera mera mera! :D
#11 - 16 juli 2008 18:46
beerzon skrev:
Vi fick se en bild! [:O]

Mera mera mera! :D

Bara lugn, det kommer så småningom. :)

Tills dess kan jag väl bjuda på en gonattbild från mitt nuvarande akvarium.
#12 - 20 juli 2008 16:21
Var och köpte 2 Red Moor rötter idag. 600kr, kostar att ligga på topp. :)

Sen har jag bestämt mig angående bakgrund, det blir ingen BTN. Jag kanske kommer ångra mig men nångång måste man bestämma sig.

Angående grus så lutar det åt Biltemas blästersand eller kanske rådasand. Vi får se. Skippade den svarta blästersanden, läst en del negativt om den.

Bilder på rötterna:
#13 - 20 juli 2008 18:06
Låter som bra idéer. Pandamalen är väldigt trevliga tycker jag:) Kul projekt att följa.

En liten fråga bara, vad är det för lampa du har till nattbelysningen?
Har du ställt den utanför och riktakt den mot karet?
#14 - 21 juli 2008 08:38
Passat skrev:
Låter som bra idéer. Pandamalen är väldigt trevliga tycker jag:) Kul projekt att följa.

En liten fråga bara, vad är det för lampa du har till nattbelysningen?

Har du ställt den utanför och riktakt den mot karet?

Jag använder 2 Aqua Color Spotlights. De har sugpropp så de sitter på insidan av akvariet. Fördelen med dem är att det bara är att koppla in sladden i uttaget, ingen trafo behövs. Sen är de helt vattentäta så man kan ha dem i vattnet.

Länk:
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/aqua-color-spotlight-blaa-p-4657?osCsid=cc7178dd9a5e898da77c0dcaeb9fb7fd
#15 - 21 juli 2008 12:01
flocki skrev:
Var och köpte 2 Red Moor rötter idag. 600kr, kostar att ligga på topp. :)

Sen har jag bestämt mig angående bakgrund, det blir ingen BTN. Jag kanske kommer ångra mig men nångång måste man bestämma sig.

Angående grus så lutar det åt Biltemas blästersand eller kanske rådasand. Vi får se. Skippade den svarta blästersanden, läst en del negativt om den.

Bilder på rötterna:

Jag tror inte du kommer att ångra dig:) Det är skillnad när man har ett akvarium med ett djup på 90 - 100 cm, men i "normala" akvarier tar bakgrunden för mycket plats om man ska få plats med rötter och växter oxå.

Sanden ska du nog fundera en gång till på. Jag har i mitt 400 liters en sand/grus med kornstorlek på ca 1-2 mm. Där har jag väldigt fin utveckling av växternas rötter och upplever hela botten som "levande", inga sur fickor utan syre med andra ord.

I mitt 180 liters har jag fin Rådasand, där trivs växterna inte alls lika bra och grumset som blir, ligger på sanden och virvlar upp vid minsta rörelse. För min del kommer den sanden att åka ut i trädgården nästa gång jag ska göra om det akvariet.
#16 - 21 juli 2008 12:03
flocki skrev:
Jag använder 2 Aqua Color Spotlights. De har sugpropp så de sitter på insidan av akvariet. Fördelen med dem är att det bara är att koppla in sladden i uttaget, ingen trafo behövs. Sen är de helt vattentäta så man kan ha dem i vattnet.

Länk:

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/aqua-color-spotlight-blaa-p-4657?osCsid=cc7178dd9a5e898da77c0dcaeb9fb7fd

Använder samma spot, men har inte lampan under vattnet utan låter de lysa upp mellanrummet mellan vattnet och locket, har sarg på min burk. Då får man ett svagt blått sken som faktiskt, med lite fantast, kan likna månljus.
#17 - 21 juli 2008 12:09
c90368 skrev:
Sanden ska du nog fundera en gång till på. Jag har i mitt 400 liters en sand/grus med kornstorlek på ca 1-2 mm. Där har jag väldigt fin utveckling av växternas rötter och upplever hela botten som "levande", inga sur fickor utan syre med andra ord.

I mitt 180 liters har jag fin Rådasand, där trivs växterna inte alls lika bra och grumset som blir, ligger på sanden och virvlar upp vid minsta rörelse. För min del kommer den sanden att åka ut i trädgården nästa gång jag ska göra om det akvariet.

Tack för tipset!

Är det råda 1-2mm du kör då?

Gillar dina apistor så "grov"?
#18 - 21 juli 2008 12:25
flocki skrev:
Tack för tipset!

Är det råda 1-2mm du kör då?

Nej det är inte Råda, jag vet faktiskt inte vad det heter, har glömt det. Har inte sett det sedan jag köpte sanden och den affären finns inte längre.
Men det är förbaskat snyggt, lite mörkare än Råda sanden.

flocki skrev:

Gillar dina apistor så "grov"?

En kompromiss, visst gillar de den fina sanden, men ska man ha växter också får man välja något som kan passa både och. Men de gräver igen sin grotta vid lek, så för stora är inte kornen.
#19 - 22 juli 2008 17:15
flocki skrev:

Länk:

Tack för tipset:)
Verkar inte bara dumt!
#20 - 22 juli 2008 17:38
Varit på besök hos en växtexpert idag och fått mycket goda tips. (Tack till Dusko på Zoogiganten!)
Köpte växtjord bla.
Nu är det så att jag fick rekommendation att låta jorden och sanden stå i lite vatten i ca 1 månad. :(
Segt kanske men å andra slipper jag en eventuell algattack.

På vägen hem svängde vi inom Biltema för att köpa sand, men den var slut. Bra var kanske det för jag hittade en som jag tror kan vara bättre.
Bauhaus Sandlådesand 0.5-3mm.
Köpte bara en säck för att kolla men den känns helt ok.
40kr för 20l.

Bilder på dagens inköp.
#21 - 24 juli 2008 15:05
Då var det dags för att "demontera" det gamla akvariet.
Jätteroligt arbete verkligen. ;)

1. Allt ute, börjat tömma ut vattnet.
2. Tillfälligt boende
#22 - 24 juli 2008 18:29
Då har man fått akvariet på plats.
Man jag är inte så värst nöjd med bakgrunden, ojämn och blänker väldans.
#23 - 26 juli 2008 17:00
Lycka till med ditt projekt!
Det blir spännande att följa!:)
#24 - 26 juli 2008 18:08
Är inte dörrarna monterade på fel håll?
#25 - 26 juli 2008 20:41
TastY skrev:
Är inte dörrarna monterade på fel håll?

Hahaha! Jo det såg jag nu. Har nog haft lite bråttom att montera ihop det! :D
#26 - 26 juli 2008 20:42
TinaM skrev:
Lycka till med ditt projekt!

Det blir spännande att följa!:)

Tackar!
#27 - 27 juli 2008 10:24
Haha tänkte det, ibland är man lite ivrig och det kan jag ju förstå :)
#28 - 28 juli 2008 16:06
Projektet har tagit en liten paus nu i sommarvärmen. Känns som om vädret för tillfället inte lockar till sandtvätt och dylikt.

Möjlig framtida hyresgäst:
#29 - 28 juli 2008 16:38
But face :D
#30 - 28 juli 2008 18:28
flocki skrev:
Hahaha! Jo det såg jag nu. Har nog haft lite bråttom att montera ihop det! :D

tyckte att du skrev att dett var fjällan som skruvade, :pmen du bestämde vad hon skulle skruva:D
mvh janne
#31 - 29 juli 2008 07:45
tyckte att du skrev att dett var fjällan som skruvade, :pmen du bestämde vad hon skulle skruva:D

mvh janne

Tror till och med att det var jag som monterade dörrarna och se hur det gick. :D
#32 - 5 augusti 2008 08:29
Min dator har kraschat så jag kan inte lägga upp fler bilder för tillfället.
Men arbetet har framskridit en del iaf. Sanden har tvättats och kokats.
Växtnäringen har blandats och lagts på botten och sen har sanden fyllts på.
#33 - 25 augusti 2008 12:08
flocki skrev:
Min dator har kraschat så jag kan inte lägga upp fler bilder för tillfället.

Men arbetet har framskridit en del iaf. Sanden har tvättats och kokats.

Växtnäringen har blandats och lagts på botten och sen har sanden fyllts på.

Väntar du fortfarande på en fungerande dator?
#34 - 26 augusti 2008 08:04
c90368 skrev:
Väntar du fortfarande på en fungerande dator?

Nej nu har jag fått tillbaka datorn. Större delen av hårdvaran var bortom räddning så det mesta är nytt. Det tråkiga är att hårddiskarna blev kaputt så jag funderar på att skicka in dem för recover, många års bilder som man vill ha kvar ju. Det är dock VÄLDIGT dyrt så detta projekt har fått en liten törn.

Men jag har kommit till inredningsstadiet iaf. Vilka växter jag ska ha? Hur jag ska placera rötterna? Så förslag mottages tacksamt. :)
#35 - 26 augusti 2008 08:53
flocki skrev:
Nej nu har jag fått tillbaka datorn. Större delen av hårdvaran var bortom räddning så det mesta är nytt. Det tråkiga är att hårddiskarna blev kaputt så jag funderar på att skicka in dem för recover, många års bilder som man vill ha kvar ju. Det är dock VÄLDIGT dyrt så detta projekt har fått en liten törn.

Men jag har kommit till inredningsstadiet iaf. Vilka växter jag ska ha? Hur jag ska placera rötterna? Så förslag mottages tacksamt. :)

Från och med nu kommer du alltid att ha säkerhetskopia på personliga data, eller hur:) Externa hårddiskar är billiga numera.

Angående inredning, kika in i den här tråden

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=122269

Här håller MaxB och jag på att svamla inredningsvarianter, kan kanske bidra med något:confused:
#36 - 26 augusti 2008 09:04
c90368 skrev:
Från och med nu kommer du alltid att ha säkerhetskopia på personliga data, eller hur:) Externa hårddiskar är billiga numera.

Det kan du skriva upp! ;)

Angående inredning, kika in i den här tråden

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=122269

Här håller MaxB och jag på att svamla inredningsvarianter, kan kanske bidra med något:confused:

Tackar för tipset! Ska absolut tittas igenom.
#37 - 26 augusti 2008 15:27
Klart att börja inredas.
#38 - 26 augusti 2008 17:09
Den stora roten i mitten tycker jag iallafall så rötterna går ner åt alla håll. :) Den mindre känns det som skulle passa på vänstra sidan, och så massvis med växter därimellan.
#39 - 26 augusti 2008 17:40
JojjeN skrev:
Den stora roten i mitten tycker jag iallafall så rötterna går ner åt alla håll. :) Den mindre känns det som skulle passa på vänstra sidan, och så massvis med växter därimellan.

La i rötterna i akvariet idag, så jag hoppas de bestämmer sig för att sjunka de närmaste dagarna så jag kan testa olika placeringar. :)
#40 - 29 augusti 2008 06:39
Har fått en vit trådig/hårig beläggning på rötterna.
Hann inte ligga i mer än ett dygn förräns det började komma.
Kan det vara algangrepp redan?
#41 - 29 augusti 2008 06:42
På redmooren? Det är vanligt att det blir så, räkor älskar den beläggningen och äter upp den på ett dygn lätt. Verkar inte vara något farligt alls.

//C
#42 - 29 augusti 2008 08:56
På redmooren? Det är vanligt att det blir så, räkor älskar den beläggningen och äter upp den på ett dygn lätt. Verkar inte vara något farligt alls.

//C

Jepp, på redmooren.
Nu hade jag inte tänkt ha några räkor i detta akvarium men skulle kanske ändå ha några till en början. :confused:
#43 - 29 augusti 2008 09:21
Snackade med akvariehandlaren igår när jag köpte en red moore-rot. Den vita beläggningen är tydligen svamp, helt ofarligt. Går att förhindra med ett saltbad :)
#44 - 29 augusti 2008 16:54
Johanski skrev:
Snackade med akvariehandlaren igår när jag köpte en red moore-rot. Den vita beläggningen är tydligen svamp, helt ofarligt. Går att förhindra med ett saltbad :)

Tack för infon!
Får väl ta ur dem och "salta" dem lite. ;)
#45 - 29 augusti 2008 17:03
Lite växter har jag fått in. Stora roten vill inte sjunka än så jag får ge mig till tåls lite till.
#46 - 29 augusti 2008 17:08
flocki skrev:
Lite växter har jag fått in. Stora roten vill inte sjunka än så jag får ge mig till tåls lite till.

Antar att du har ett mittstag, fäst "klumpen" under mittstaget med fisklina eller dyl och låt "grenarna" gå ner i karet. Då får du glädje av roten medans den vattenfylls:)

Dessutom, tycker jag, att det är snyggt med ett "träd" som låter rötterna komma ner i vattnet!
#47 - 29 augusti 2008 17:52
c90368 skrev:
Antar att du har ett mittstag, fäst "klumpen" under mittstaget med fisklina eller dyl och låt "grenarna" gå ner i karet. Då får du glädje av roten medans den vattenfylls:)

Dessutom, tycker jag, att det är snyggt med ett "träd" som låter rötterna komma ner i vattnet!

Bra idé, det ska jag prova!
#48 - 1 september 2008 18:09
Har införskaffat en CO2-anläggning. Så nu har projektet kommit en bra bit.

Första invånarna.
#49 - 3 september 2008 06:46
Har fått en hel del alger i akvariet så det blir inga bilder för tillfället.
Provade med några räkor för att få bort beläggningarna på rötterna och kan säga att jag blev positivt överraskad, roliga rackare. :D
Kanske blir att man startar upp ett litet akvarium med bara räkor.
Beläggningarna är dock kvar så jag har slängt i en gibbiceps för att se om den lyckas bättre, annars får jag väl ta ur rötterna och skrubba rent dem.
#50 - 3 september 2008 18:57
Det börjar ta sig så här kommer lite bilder på växterna.

1. Hornsärv (Cerathophyllum demersum)
http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=22
2. Indisk Hygrophila (Hygrophila polysperma)
http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=42
3. Kransrotala (Rotala wallichi)
http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=77
#51 - 4 september 2008 18:31
Fortfarande planeringsstadium så lämna gärna synpunkter.
#52 - 4 september 2008 18:55
flocki skrev:
Fortfarande planeringsstadium så lämna gärna synpunkter.

Ser att du har fått ett träd som har sina rentvättatade rötter ner i vattnet:D Det gillar jag.

Att placera rötter på detta sätt är extra effektivt i hörnen av akvariet. Man ser då inte hörnet, samt att mobbade fiskar får en fristad där bakom.

I övrigt så behöver det växa på sig, lustigt vore det annars!
#53 - 4 september 2008 19:10
Roten lär ju oavsett placering flyta ett tag till då den inte visar det minsta tillstymmelse till att sjunka.

Har funderat på ett stenröse av något slag då endast rötter kanske blir lite torftigt. Köpte några stenar/bitar av förstenat trä. Snygga men lite ljusa kanske.

Vad gäller CO2-anläggningen så tycker jag luftpumpen är lite för kraftig.
Det mesta i akvariet lider ju av stormskador. :p
#54 - 4 september 2008 19:32
flocki skrev:

Har funderat på ett stenröse av något slag då endast rötter kanske blir lite torftigt.

Vad sägs om flodsten? Som till vänster på bilden, lite vanlig "gråsten" på denna sten så har malarna ett favorithörn:)

Skickar även med en närbild av stenröset.

Jag tror dessutom att de goda bakterierna trivs bra i dessa stenrösen, men jag kan inte förklara varför:confused:

Flodstenarna är inköpta hos Djurkompaniet i min stad, borde finnas hos andra i den kedjan.
#55 - 5 september 2008 16:27
c90368 skrev:
Vad sägs om flodsten? Som till vänster på bilden, lite vanlig "gråsten" på denna sten så har malarna ett favorithörn:)

Skickar även med en närbild av stenröset.

Jag tror dessutom att de goda bakterierna trivs bra i dessa stenrösen, men jag kan inte förklara varför:confused:

Flodstenarna är inköpta hos Djurkompaniet i min stad, borde finnas hos andra i den kedjan.

Tjusigt akvarium må jag säga!
[LEFT]Gillar inte den sorts sten, känns lite artificiell på nåt vis. [/LEFT]
#56 - 5 september 2008 16:42
flocki skrev:
Tjusigt akvarium må jag säga!

[LEFT]Gillar inte den sorts sten, känns lite artificiell på nåt vis. [/LEFT]

Hmm hur kan naturligt slipad flodsten vara artificiell:confused:

Men smaken är delad, som tur är:)
#57 - 5 september 2008 19:54
c90368 skrev:
Hmm hur kan naturligt slipad flodsten vara artificiell:confused:

Men smaken är delad, som tur är:)

Precis! :)

På söndag bär det av för att inhandla lite fiskar. Börjar bli dags att bosätta akvariet nu.
Apistorna får vänta lite men tetror och pansarmalar blir det nog.
Vad sägs om dessa?

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=462

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=309
#58 - 7 september 2008 15:45
Första fiskarna inhandlade.
Det blev som följer;

10st Briljanttetra
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=462

10st Neonregnbåge
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=256

[LEFT]4st Corydoras adolfoi
[/LEFT]
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=63

[LEFT]5st Boliviansk fjärilsciklid
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=193
[/LEFT]
#59 - 8 september 2008 17:08
Tagit lite vattenprover idag.

pH 6,4
KH 9
Bilagor:
#60 - 8 september 2008 18:46
Tänkte åka och skaffa några apistor i dagarna.
Hur många olika sorter kan jag ha?
Hade funderingar på ett gäng kakaduor och ett gäng Ap. panduro utöver bolivianerna.
#61 - 8 september 2008 19:13
Två av mina gäster.
#62 - 8 september 2008 20:31
flocki skrev:
Tagit lite vattenprover idag.

pH 6,4

KH 9

Vet inte om det är rötterna eler dina tester.. Dessa värden indikerar en bit över 100ppm CO2. Har du koll på koldioxiden?
#63 - 9 september 2008 04:15
Enligt CO2 testen som hänger i akvariet så är det ok CO2-tillförsel.
Men å andra sidan så är jag väldigt grön när det gäller detta område så hjälp mig gärna. [:o]
Bilagor:
#64 - 9 september 2008 05:39
Tror man inte ska ge sig på mer än 30ppm om man har fiskar i akvariumet.
http://www.pny.se/akvarium/co2/co2tabell.php
Denna gäller främst om man inte får sänkt pH pga andra saker som rötter eller hög belastning på vattnet. Tycker pH på 6.4 låter riktigt lågt men säger testet så och fiskarna mår bra så kanske du inte behöver reagera så våldsamt på detta.
Bilagor:
#65 - 9 september 2008 12:01
Använder en elektronisk pH-mätare från Sagitta som jag kalibrerar med jämna mellanrum så den borde ju stämma.
Tycker också att pHet verkar lågt. Om vi utgår från att CO2-halten är okej så är det väl rötterna, men kan de sänka pHet så mycket?
Buffringsförmågan är ju hög med tanke på ett KH på 9.
Har i vanliga fall pH 7.5 till 8.0 i kranvattnet.
#66 - 9 september 2008 12:52
testa för säkerhets skull att tappa ur lite vatten i ett glas, rör om och vänta nån timme så kan du se där vilket pH det har utan co2. Sedan om du tittar i tabellen så är 30ppm ca 1 pH-steg
#67 - 9 september 2008 13:04
Ok, låter som en bra idé. Ska prova det.
Tack för tipsen!
#68 - 9 september 2008 13:13
Kort inbrytning, kan man om man som jag buffrar med bikarbonat räkna ut ett ungefärligt ppm genom denna metoden?
#69 - 9 september 2008 17:22
Gaffel skrev:
Kort inbrytning, kan man om man som jag buffrar med bikarbonat räkna ut ett ungefärligt ppm genom denna metoden?

Frågade defdac om eventuella "buffrar" när jag skaffade co2 även om det mer gällde torv i mitt fall.. Svaret var nog att det inte gäller om man har detta. Men ta upp frågan med experterna på växter/alger -avdelningen så kan de nog svara hur du ska göra
#70 - 9 september 2008 18:07
sme_h skrev:
testa för säkerhets skull att tappa ur lite vatten i ett glas, rör om och vänta nån timme så kan du se där vilket pH det har utan co2. Sedan om du tittar i tabellen så är 30ppm ca 1 pH-steg

Testade igen, fick nu 6.8
#71 - 9 september 2008 18:25
flocki skrev:
Testade igen, fick nu 6.8

Fick för mig att det kan ta längre tid så testa igen innan du lägger dig...

Sedan kan man testa blåsa allt vad man orkar med sugrör ner i vattnet. Detta ska ge ca 60ppm och kan användas som ett riktvärde för vad man (med viss marginal) ska hålla sig under.
Bilagor:
#72 - 9 september 2008 19:54
Idag så var det då dags för mina efterlängtade apistor.
Affären jag var på hade en hel del fina sorter så det var väldigt svårt att bestämma sig för något.
Men valet föll till slut på;

Apistogramma agassizii
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=65
[LEFT]Min var dock åt det mörkare blåa hållet. Antar att det finns en hel del varianter av dessa.

Apistogramma panduro
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=146
[LEFT]Får fixa fram en egen bild då min inte ser ut som på bilden.

Apistogramma borellii
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=142
Ryggfenan liknar en stor man. Tjusigt!

Det blev endast parvisa av dessa eftersom de hade brist på honor.
Behöver jag skaffa fler honor tro?
[/LEFT]
[/LEFT]
#73 - 10 september 2008 15:20
Liten uppdatering.
#74 - 11 september 2008 19:40
Min Ap. panduro hane.
#75 - 12 september 2008 11:32
Funderar på om jag skulle göra mig av med regnbågsfiskarna, tycker inte riktigt de passar in även om de är väldigt fina. De är väldigt livliga och håller till nere i akvariet vilket jag inte vill då cikliderna är där.
Kanske någon tetra åt det röda hållet?
#76 - 12 september 2008 16:21
flocki skrev:
Funderar på om jag skulle göra mig av med regnbågsfiskarna, tycker inte riktigt de passar in även om de är väldigt fina. De är väldigt livliga och håller till nere i akvariet vilket jag inte vill då cikliderna är där.

Kanske någon tetra åt det röda hållet?

När jag såg att du hade regnbågar så funderade jag på att fråga dig om några veckor hur de fungerade ihop med övriga invånare.

De är väldigt fina, har haft funderingar på att "mixa" med SA själv.
Men inte vågat då jag inte har läst någon "rapport" från någon SA akvarist som provat på dem.

Men det verkar inte så lysande med andra ord....
#77 - 13 september 2008 12:34
c90368 skrev:
När jag såg att du hade regnbågar så funderade jag på att fråga dig om några veckor hur de fungerade ihop med övriga invånare.

De är väldigt fina, har haft funderingar på att "mixa" med SA själv.

Men inte vågat då jag inte har läst någon "rapport" från någon SA akvarist som provat på dem.

Men det verkar inte så lysande med andra ord....

De hade säkert kunna passa ihop bättre med lite mer robusta större ciklider,
men tillsammans med apistor så tycker jag apistorna tappar lite fokus.
Det blir liksom lite för livligt i akvariet.
#78 - 13 september 2008 15:48
Ta bort regnbågarna om du har sådanna i tycker jag!

Såg bra ut i akvariumet! Tycker dock du ska fylla botten med något. Löv är ju grymt för dina firrar om akvariumet klarar förrutnelsen. Annars finns en del bra växter som bottentäckare (tex riccia fluitans) då du ser ut att ha bra ljus i akvariumet.
#79 - 14 september 2008 08:22
sme_h skrev:
Ta bort regnbågarna om du har sådanna i tycker jag!

Såg bra ut i akvariumet! Tycker dock du ska fylla botten med något. Löv är ju grymt för dina firrar om akvariumet klarar förrutnelsen. Annars finns en del bra växter som bottentäckare (tex riccia fluitans) då du ser ut att ha bra ljus i akvariumet.

Håller med angående löven. Perfekt nu när det börjar bli höst med. Vad är bäst, ek eller boklöv?

Jag har 0.27W/L, räcker det för riccian?
#80 - 14 september 2008 10:02
flocki skrev:
Håller med angående löven. Perfekt nu när det börjar bli höst med. Vad är bäst, ek eller boklöv?

Jag har 0.27W/L, räcker det för riccian?

Så du håller INTE med om regnbågarna då? :)

Vet inte riktigt men många pratar iaf om boklöv...

Vill du ha växter så är 0.27W/L hyfsat mycket ändå när akvariumet är 400L. Orkar inte scrolla fram måtten (höjden i synnerhet) på ditt kar om du nämt detta men det bör absolut funka med lite PMDD. Easy carbo är ju inte dyrt att kombinera med heller om du inte kör mäsk. Har ingen erfarehet av riccia men den ska vara bra mycket lättare än gräset jag har i mitt akvarium (blyxa japonica) och den är riktigt snygg! Rekomenderar dig att söka efter annonser då riccia är dyr att fylla hela botten med. Har sett en hel del som säljer då de växer som ogräs för de som kör CO2. Har tom en mailadress undansparad utifall jag får plats nån gång :)
#81 - 14 september 2008 14:45
sme_h skrev:
Så du håller INTE med om regnbågarna då? :)

Vet inte riktigt men många pratar iaf om boklöv...

Vill du ha växter så är 0.27W/L hyfsat mycket ändå när akvariumet är 400L. Orkar inte scrolla fram måtten (höjden i synnerhet) på ditt kar om du nämt detta men det bör absolut funka med lite PMDD. Easy carbo är ju inte dyrt att kombinera med heller om du inte kör mäsk. Har ingen erfarehet av riccia men den ska vara bra mycket lättare än gräset jag har i mitt akvarium (blyxa japonica) och den är riktigt snygg! Rekomenderar dig att söka efter annonser då riccia är dyr att fylla hela botten med. Har sett en hel del som säljer då de växer som ogräs för de som kör CO2. Har tom en mailadress undansparad utifall jag får plats nån gång :)

Jo jag håller med angående regnbågarna med. :)
De åker ut så snart jag får tag i nån som vill ta över dem.

Jag kör med PMDD redan. Kör en dos i veckan i samband med vattenbytet, men borde kanske gå upp till 2?
Behöver jag köra med easy carbo när jag har CO2?

Riccia är ju ett alternativ men jag har börjat lite smått med Hemianthus callitrichoides 'Cuba' som "gräsmatta". Men den verkar inte vilja breda ut sig, växer snarare uppåt vilket ju är tecken på för lite ljus.
#82 - 14 september 2008 17:02
1. Ändrat om lite, stora roten till vänster och lite nya växter.
2. Ap. agassizii
#83 - 16 september 2008 15:34
Tycks som att jag har fått igång akvariet bra, fiskarna verkar trivas och växterna växer så det knakar.
Har gått upp till 2 ggr/vecka med PMDD. Vet inte om det behövs men börjar bli en del växter nu så det är nog inte fel.

Lite bilder kan jag med bjuda på. :)

1. Corydoras adolfoi
2. Apistogramma panduro hona
#84 - 19 september 2008 19:28
Lämna gärna kommentarer. :)
#85 - 29 september 2008 09:26
Har börjat få en del brunalger på växterna.
Kanske är för mycket med 2 doser PMDD/vecka?
#86 - 29 september 2008 16:30
Varför dosera så ofta med PMDD? Jag kör 1 gång varanan vecka.
#87 - 29 september 2008 19:45
Normaldosen är väl 1 dos/vecka så jag tänkte eftersom jag kör CO2 och har en del växter så ökade jag till 2.
#88 - 16 oktober 2008 19:02
Uppdatering.
Måste erkänna att det är lite tråkigt nu när allt är på plats och bara ÄR.
Roligast är ju planeringen och förberedelserna.
Här kommer en bild iaf;
#89 - 24 oktober 2008 09:39
Då har man råkat ut för första bakslaget, en borelli har trillat av pinnen.
Vet inte vad som kan ha varit fel då alla andra fiskar verkar må bra.
Det enda jag kan tänka mig är att han inte har varit så snabb när det var dags för matning. Kanske svalt den stackaren!? :(
#90 - 24 oktober 2008 15:31
flocki skrev:
Då har man råkat ut för första bakslaget, en borelli har trillat av pinnen.

Vet inte vad som kan ha varit fel då alla andra fiskar verkar må bra.

Det enda jag kan tänka mig är att han inte har varit så snabb när det var dags för matning. Kanske svalt den stackaren!? :(

Just borellii är lite blyga i sällskap med andra Ap, hålls bäst för sig själva.
#91 - 24 oktober 2008 19:07
c90368 skrev:
Just borellii är lite blyga i sällskap med andra Ap, hålls bäst för sig själva.

Anade det. Får väl starta upp ett mindre kar med bara borellisar.
#92 - 26 oktober 2008 20:44
Var hos akvarieaffären häromdan och hittade ett lekpar av Ap. viejita. De hade tydligen lekt i karet där så nu har man ju lite förhoppningar själv. Får se om man lyckas lika bra som akvariehandlaren. :)
#93 - 26 oktober 2008 21:44
Fantastiskt snygg! :D
#94 - 28 oktober 2008 19:38
ToveTott skrev:
Fantastiskt snygg! :D

Tackar!
#95 - 28 oktober 2008 21:57
Var handlar du alla fina dvärgciklider?
#96 - 29 oktober 2008 06:09
TastY skrev:
Var handlar du alla fina dvärgciklider?

Har hittat en guldgruva i Ängelholm som heter (om jag inte minns fel nu) Zooarkaden.
#97 - 29 oktober 2008 14:04
Okaj. Jag bor i Kristianstad, finns väldigt dåligt med fisk här tycker jag. Mest det vanliga tråkiga. Kollade två butiker förra veckan. Coryoras vad metall och albino, det var allt. Tunt med sydamerika överlag :(
#98 - 29 oktober 2008 20:41
TastY skrev:
Okaj. Jag bor i Kristianstad, finns väldigt dåligt med fisk här tycker jag. Mest det vanliga tråkiga. Kollade två butiker förra veckan. Coryoras vad metall och albino, det var allt. Tunt med sydamerika överlag :(

Välkommen till klubben[:(!]
#99 - 29 oktober 2008 20:43
TastY skrev:

Men åk en runda till Ängelholm vetja. Kunnig kille i akvariedelen och stort utbud gällande dvärgciklider. Mina Corydoras har jag dock köpt i Hornbach i Malmö, de var de sista de hade. Jag är på jakt efter fler men inte hittat någon som kan ta hem.
#100 - 31 oktober 2008 09:25
Jag har en dålig och en bra nyhet.

De dåliga först;
Tofsalger.
Trodde jag skulle klara mig undan men icke. Riktigt tråkigt.

Och nu den lite roligare nyheten;
De nya Viejita paret verkar ha lekt redan, honan håller till i en liten grotta, som hon täppt igen ingången i, hela tiden.
#101 - 31 oktober 2008 17:56
flocki skrev:
honan håller till i en liten grotta, som hon täppt igen ingången i, hela tiden.

Garanterat kaviar i grottan:D
#102 - 31 oktober 2008 19:42
c90368 skrev:
Garanterat kaviar i grottan:D

Hoppas, hoppas, hoppas! :)
#103 - 1 november 2008 19:43
Behöver lite råd och hjälp för att bli av med algerna som invaderat akvariet.

Tog en bild för att kunna konstatera sort;
#104 - 1 november 2008 20:56
flocki skrev:
Behöver lite råd och hjälp för att bli av med algerna som invaderat akvariet.

Tog en bild för att kunna konstatera sort;

Grattis! Du har samma elände som jag har haft.

Mitt recept var att öka filtervolymen och köpa åtta kuhlii ålar som rumsterar runt under alla rötter och stenar så att det inte ligger något "grums" kvar och förpestar vattnet. Tog ungefär åtta veckor, sedan var problemet med algerna borta. Vattenbyte med 30% varje vecka är väl självklart.

Använder ingen annan gödning än Amtras växtgödning. Men jag stoppade dit ett extra ljusrör när problemen blev för stora, samt bytte ut mina gamla så jag har 0,5 watt/liter och det tror jag hjälper en del.

Lycka till, men räkna med att det tar upp till två månader att lösa problemet.
#105 - 2 november 2008 01:21
c90368 skrev:
Grattis! Du har samma elände som jag har haft.

Mitt recept var att öka filtervolymen och köpa åtta kuhlii ålar som rumsterar runt under alla rötter och stenar så att det inte ligger något "grums" kvar och förpestar vattnet. Tog ungefär åtta veckor, sedan var problemet med algerna borta. Vattenbyte med 30% varje vecka är väl självklart.

Använder ingen annan gödning än Amtras växtgödning. Men jag stoppade dit ett extra ljusrör när problemen blev för stora, samt bytte ut mina gamla så jag har 0,5 watt/liter och det tror jag hjälper en del.

Lycka till, men räkna med att det tar upp till två månader att lösa problemet.

Tackar för svaret!
Jag har ju inbyggt filter så det kan jag inte göra så mycket åt.
Sen är jag lite tveksam till fler "rengörare" pga risken att eventuella ciklidyngel stryker med. Men kanske bara jag som är orolig för det i onödan, inga yngel än så länge ju.
Vad gäller vattenbytena så är det som du säger, självklart med veckovisa.

Sen funderar jag på vad som är orsaken till utbrottet, vad kan ha triggat det?
#106 - 2 november 2008 02:58
Efter lite forskande så har jag kommit fram till att det är Staghorn/Hjorthornsalger jag fått.
Och det triggas huvudsakligen av ammoniakspikar.
#107 - 2 november 2008 07:43
Även jag har päls på växterna, hos mig så tog EC nästan bort tillväxten (om inte helt).
#108 - 2 november 2008 12:55
Även jag har päls på växterna, hos mig så tog EC nästan bort tillväxten (om inte helt).

Lysande, då känns det ju som det inte borde vara så jättesvårt att bli av med dem. Får ta och inhandla en flaska Easy Carbo.
#109 - 2 november 2008 15:41
Bara att hålla tummarna! Jag rensade ut mina svärdplantor som var hårt angripna. Nu känns det som om tillväxten är mindre än vad jag plockar bort.

Jag var inne på zooarkaden och kikade efter att ha läst i din tråd, slutade med att jag kom hem med ett par fjärilsciklider. Jag är helt nybörjare, men gillade utseendet och tyckte att det kunde vara roligt att testa lite annat än platy och tetror.

Väl hemma läste jag att de är svåra, men hoppas ändå på det bästa.
#110 - 3 november 2008 11:59
Bara att hålla tummarna! Jag rensade ut mina svärdplantor som var hårt angripna. Nu känns det som om tillväxten är mindre än vad jag plockar bort.

Jag var inne på zooarkaden och kikade efter att ha läst i din tråd, slutade med att jag kom hem med ett par fjärilsciklider. Jag är helt nybörjare, men gillade utseendet och tyckte att det kunde vara roligt att testa lite annat än platy och tetror.

Väl hemma läste jag att de är svåra, men hoppas ändå på det bästa.

Va kul! Jo fjärilsciklider kan vara lite känsliga vilket jag själv fått erfara den hårda vägen. Men det ska nog gå bra för dig, har du väl börjat med ciklider blir det svårt att sluta. Intressantare fiskar får man leta efter. Tänk bara på att vara noga med vattenbyte eftersom de kräver bra vattenkvalité.
#111 - 3 november 2008 17:24
Japp, skitkul, men lite nervöst. På sätt och vis har jag ett parallell-race med dig. Jag har ett 375L som varit igång en månad med mycket växter i. Kör med EC istället för CO2 för att se var det landar, på längre sikt kan det bli mäsk eller tub.

Just nu tänker jag försöka ta det lugnt och låta saker och ting stabilisera sig, räknar med att det tar några månader innan allt svängt in.
#112 - 3 november 2008 17:48
Japp, skitkul, men lite nervöst. På sätt och vis har jag ett parallell-race med dig. Jag har ett 375L som varit igång en månad med mycket växter i. Kör med EC istället för CO2 för att se var det landar, på längre sikt kan det bli mäsk eller tub.

Just nu tänker jag försöka ta det lugnt och låta saker och ting stabilisera sig, räknar med att det tar några månader innan allt svängt in.

Va roligt, då ska jag hålla ett öga på ditt projekt!
Har du en projektråd?
#113 - 4 november 2008 11:03
Nä, är för blyg för sånt. Just nu kör jag utan riktning och flukta på vad andra hittar på.
#114 - 4 november 2008 11:34
Även jag är i princip samma sits som ni. Har haft 375 karet igång ca 1månad, börjar se vissa algtendenser. Har kört med EC i 2 veckor, tillsammans med CO2.

Hoppas detta kommer lösa sig inom kort, följer din tråd med spänning. Fantastiskt fina fiskar!

Är själv på jakt efter något apistogramma par, tyckte maxB:s borelli hanne var sagolik.
#115 - 4 november 2008 14:13
Nä, är för blyg för sånt. Just nu kör jag utan riktning och flukta på vad andra hittar på.

JonasN skrev:
Även jag är i princip samma sits som ni. Har haft 375 karet igång ca 1månad, börjar se vissa algtendenser. Har kört med EC i 2 veckor, tillsammans med CO2.

Hoppas detta kommer lösa sig inom kort, följer din tråd med spänning. Fantastiskt fina fiskar!

Är själv på jakt efter något apistogramma par, tyckte maxB:s borelli hanne var sagolik.

Följer gärna era projekt så känn er välkomna att skriva i min tråd hur det går.

Håller med dig angående MaxB:s borellii, otroligt fina färger på den.

JonasN; Vad kör du med för näring? PMDD?
#116 - 4 november 2008 14:18
flocki skrev:
Följer gärna era projekt så känn er välkomna att skriva i min tråd hur det går.

Håller med dig angående MaxB:s borellii, otroligt fina färger på den.

JonasN; Vad kör du med för näring? PMDD?

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123648
här är min projekttråd, har inte skrivit så mycket men skall försöka uppdatera mer.

Jo precis, kör PMDD. Även blandat ner en del torv i rådasanden.
#117 - 4 november 2008 14:22
Liten uppdatering;

En regnbågsciklidhane har gått bort. Tråkigt för han var fantastiskt fin i färgerna.
Det är lite konstigt att hanarna inte klarar sig men honorna verkar trivas kanon.
Det var ju likadant med min Borelliihane.
Men men, bara att ta nya tag. Man blir väl klokare längs vägen.

Angående algproblemet så är jag nu ganska säker på vad som triggat det.
Jag flyttade runt på lite växter i karet vilket resulterade att en hel del grums virvlades upp.
Borde gjort ett större vattenbyte efter detta men missade det.
Troligtvis har detta resulterat i en kraftig ammoniakspik.
Jag testar nu med Easy Carbo för att se vad som händer.

Tydligen ska EasyLife ha något vattenberedningsmedel som ska vara kanon vid såna här lägen men det var tyvärr slut i affären.
#118 - 4 november 2008 15:44
Trist med förluster. Personligen så vill jag inte greja för mycket med preparat utan ser det lite som att testa av vilka plantor och fiskar som trivs och hålla mig till dem.

Har du hittat EC lokalt? Jag bor i Ödåkra men inte sett det i handeln. Ska ta en eftermiddag utan ungarna och åka till zooakaden igen. Uttråkad 3 och 6-åring gjorde det lite stressigt på slutet =D
#119 - 4 november 2008 19:21
Trist med förluster. Personligen så vill jag inte greja för mycket med preparat utan ser det lite som att testa av vilka plantor och fiskar som trivs och hålla mig till dem.

Har du hittat EC lokalt? Jag bor i Ödåkra men inte sett det i handeln. Ska ta en eftermiddag utan ungarna och åka till zooakaden igen. Uttråkad 3 och 6-åring gjorde det lite stressigt på slutet =D

Jag har inte heller hittat Easy Lifes produkter någonstans i närheten så jag har köpt mina på Zoogiganten mellan Malmö och Lund. De har ett stort utbud av akvarieutrustning. De har även en en kille där som är oerhört duktig inom akvarieväxternas värld. Han har hjälpt mig komma igång med mitt växtakvarium.
#120 - 10 november 2008 19:14
Suck....ännu en Apa som trillat av pinnen. Och ännu en gång en hane, Viejita-hanen. Tråkigt!
Min flickvän säger att det är för att kvinnan är det starka könet, jaja whatever.
Vet inte varför det blir såhär. Måste ha med algattacken att göra, alla fiskar verkade trivas utmärkt innan dess.

Sen har jag funderat på vattenberedningsmedel, behöver man det?

Bjuder på en bild iaf för att komma med nåt trevligt.
#121 - 10 november 2008 19:24
flocki skrev:
Suck....ännu en Apa som trillat av pinnen. Och ännu en gång en hane, Viejita-hanen. Tråkigt!

Min flickvän säger att det är för att kvinnan är det starka könet, jaja whatever.

Vet inte varför det blir såhär. Måste ha med algattacken att göra, alla fiskar verkade trivas utmärkt innan dess.

Sen har jag funderat på vattenberedningsmedel, behöver man det?

Bjuder på en bild iaf för att komma med nåt trevligt.

Trist :(

Själv har jag utökat min kar med några borellis och bitaniator. Är dock sjukt blyga förtillfället, men blir nog bättre om ett par dagar.
#122 - 10 november 2008 19:44
Nice!
Mina borellis var också väldigt blyga. Det var som nån skrev här innan, de hålls bäst för sig själva.
Är väldigt sugen på ett litet kar med bara borellisar, men vet inte var jag ska få plats med det i lägenheten bara. :)
#123 - 11 november 2008 06:47
Jag har faktiskt fastnat rejält i Apträsket. Efter att ha tittat mycket på fjärilscikliderna så bestämde jag migför att köpa ett par till och åkte tillbaka till Ängelholm, denna gången utan ungar. De har faktiskt rätt mycket lite ovanligare fiskar där (många malar), och det slutade med att jag fick med mig ett par viejitas.

Nu började det hända saker! Fjärilarna hade vänstersidan som favorit och försvarade den rejält, men på Söndag morgon hade de nya morskat upp sig och de har bytt sidor.

Ännu så länge inga förluster, jag var orolig för att stressa upp dom när jag röjde upp bland växterna i Lördags för att bli av med de mest algangripna delarna. Fjärilarna är så lugna att jag får buffa undan dem med händerna, viejitas betydligt skyggare, simmar och gömmer sig.
#124 - 11 november 2008 13:28
Va kul!
Det går en Apisto våg i Zoopet verkar det som.
Det ska bli intressant att följa dig nu när du blivit biten.

Jag ligger lågt med nya Apistor tills jag fått balans i akvariet igen.

Vet inte om försäljaren sa det till dig men jag blev erbjuden avhärdat vatten, han har tydligen nån apparat ståendes som fixar det på ett nafs.
Våra dvärgar gillar ju mjukt vatten så kanske vore en idé att åka och hämta lite nån dag.
#125 - 11 november 2008 20:18
Det sa han inget om till mig, men jag föredrar att köra kranvatten och hitta fisk som gillar vad jag har. Kanske att man får byta inriktning lite, men det får man ta.

Fjärilscikliderna är ju inte Ap, men de leker nu. De har grävt en rejäl grop och lägger rom. Viejitas trycker bakom växterna, honan var och spanade men blev brutalt bortkörd.
#126 - 11 november 2008 20:34
Hade sån tur att de valde främre hörnet att leka vid. Har lagt upp bilder (hafsigt tagna med billig kamera)

http://s453.photobucket.com/albums/qq257/marsipulamii/
#127 - 11 november 2008 21:59
Det sa han inget om till mig, men jag föredrar att köra kranvatten och hitta fisk som gillar vad jag har. Kanske att man får byta inriktning lite, men det får man ta.

Fjärilscikliderna är ju inte Ap, men de leker nu. De har grävt en rejäl grop och lägger rom. Viejitas trycker bakom växterna, honan var och spanade men blev brutalt bortkörd.

Det gick fort. Hoppas nu honan har lite "moderskänslor" i sig bara.[SIZE=2]
Artificiell[/SIZE] kläckning har tydligen gjort dem dåliga romvårdare.
Hoppas nu det går bra, skitkul att de ynglat av sig!
#128 - 12 november 2008 15:10
Alla romkornen verkar vara borta idag, men tar det i alla som tecken på att de trivs.
#129 - 12 november 2008 19:03
Alltid tråkigt när det misslyckas, men som du säger de trivs och det blir säkert fler lekar.

Har slängt ut min gibbiceps nu tyckte han skitade ner för mycket.
Så nu ska det nog bli lite mindre grums i karet.
#130 - 13 november 2008 12:07
Nä, det var väntat. Både tetror och malar står i kö för att klippa äggen. Var på Åleds på vägen hem från jobbet igår, kom hem med bolivianska fjärilsciklider. Åleds hade EC hemma, fast i små flaskor.

Nu känns det som om karet är fullt, bara ta det lugnt och låta växterna tjocka till. I lördags gjorde jag om fronten, spred ut mina sagittaria subulata så de kommer täcka förgrunden. Gillar verkligen färgen på den. Har lagt in ett par översiktsbilder efter lekbilderna.
#131 - 13 november 2008 13:10
Nä, det var väntat. Både tetror och malar står i kö för att klippa äggen. Var på Åleds på vägen hem från jobbet igår, kom hem med bolivianska fjärilsciklider. Åleds hade EC hemma, fast i små flaskor.

Nu känns det som om karet är fullt, bara ta det lugnt och låta växterna tjocka till. I lördags gjorde jag om fronten, spred ut mina sagittaria subulata så de kommer täcka förgrunden. Gillar verkligen färgen på den. Har lagt in ett par översiktsbilder efter lekbilderna.

Tycker du fått till en bra design på interiören. Gillar när det är lite rött som "bryter" av allt det gröna. Bra jobbat!

Jag är lite nyfiken på var du jobbar?
#132 - 13 november 2008 14:24
Tackar, men jag försöker leta mig fram. Haringet bra anlag på det, men gillar mycket växter. Subulatan blir faktiskt riktigt fin när den tätnar, nu har jag glesat ut den och det tar nog någon månad innan den kommer igen.

Jag jobbar på ÅF i helsingborg.
#133 - 13 november 2008 21:07
Tackar, men jag försöker leta mig fram. Haringet bra anlag på det, men gillar mycket växter. Subulatan blir faktiskt riktigt fin när den tätnar, nu har jag glesat ut den och det tar nog någon månad innan den kommer igen.

Jag jobbar på ÅF i helsingborg.

Orsaken till att jag frågade var att jag själv pendlade den vägen i många år och därför gissade jag att du antagligen hade ett jobb/uppdrag på StoraEnso.
Var nämligen min förra arbetsplats.
#134 - 13 november 2008 21:15
Fick ett paket från Guldfisken idag. En 1500l/h pump och Easy Life vattenberedningsmedel.
Med större pump hoppas jag att det ska bli lite renare i akvariet och att näringsämnena ska transporteras bättre.
Nu återstår bara att se om Easy Lifes produkt är så bra som det sägs.
#135 - 14 november 2008 05:43
OK, jag kör ju med hörnfilter, och jag har dragit ner farten i pumpen. Som jag har den nu så blåser den snett mot framrutan. Innan jag drog ner tempot så var det inte så mycket fisk framme och plantorna i bakgrunder (Särskilt limnophilia) stod i 45 grader. Nu står plantorna rakare och det är klart mer fisk framme vid tutan.

Bolivianerna tittade fram, jäklar vad stora de är. Det ser komiskt ut när den lilla fjärilscikliden kommer fram och jagar bort dem. De är fortfarande skygga, men för viejitas tog det några dagar innan de morskade upp sig och tog plats. Har hittills inte sett några konflikter mellan viejitas och bolivianerna, de verkar ignorera varandra.
#136 - 14 november 2008 15:30
Säg till om du får för mycket Limnophilia, istället för att slänga tar jag gärna lite, eller köper.

Det med bolivianerna märkte jag också av. Verkar som den arten har gått nån diplomatikurs, för nästan ingen av de andra cikliderna bråker med dem.
#137 - 14 november 2008 15:55
Japp, kan hojta om det blir lite över i vettigt skick. Just nu slänger jag ut mest som är mörka av alger, men jag hoppas att det lugnar ner sig och "sätter sig". Känns som om det går åt rätt håll nu.
#138 - 16 november 2008 16:51
Höll på att ta död på min sista manliga kämpe bland Apistorna idag vid vattenbytet. Han var lite väl nyfiken så jag han knappt reagera för han var halvvägs in i slangen. :(
Som tur är så hjälpte tösen min till och kopplade på vattnet i andra änden.
Fullt sprut sen var han tillbaks igen. Verkar ha klarat sig bra trots den lilla resan.
#139 - 17 november 2008 06:56
Äventyrsbad!?!

Nu i helgen var det bara lite alger på framrutan. Har lite på någon växt också, annars verkar det stå stilla eller gå tillbaka och vattnet börjar bli klart även i längsled. Tror detta var första gången jag inte rensade ut blad/växter pga alger (bara lät det vara).

Du får fixa nya hannar så han inte är ensam herre på täppan för länge.
#140 - 17 november 2008 20:34
Äventyrsbad!?!

Nu i helgen var det bara lite alger på framrutan. Har lite på någon växt också, annars verkar det stå stilla eller gå tillbaka och vattnet börjar bli klart även i längsled. Tror detta var första gången jag inte rensade ut blad/växter pga alger (bara lät det vara).

Du får fixa nya hannar så han inte är ensam herre på täppan för länge.

Ja precis! :)

Skönt att du fått ordning på karet och börjar slippa alger.
Mina alger växer och frodas trots min kur med EC, men jag får väl ge mig lite till tåls, det försvinner väl så småningom.

Ja det får väl snart bli lite fler Apistor, kan ju inte låta panduro-hanen härja fritt hur länge som helst.
#141 - 21 november 2008 06:19
Ge dig till tåls, nu är mitt kar nästan pälsfritt. Jag dubblade även PMDD och det syns verkligen på växterna, Limnophilian ser betydligt bättre ut nu och färgen är betydligt fräschare.
#142 - 25 november 2008 19:24
Idag skaffade jag 5st siameser för mota algangreppet. De verkar jobba på bra, har redan hunnit blivit några rena fläckar.
#143 - 26 november 2008 05:56
Jag har också 5 st, gillade dem inte från början, men nu tycker jag att de är trevliga fiskar. Stimmar ganska bra och simmar runt som ett eget gäng.

Jag hade/har 4 st otocinclus, men det var länge sen jag såg mer än en, men de är mästare på att sitta och trycka. När jag rensade förra baljan för att gå upp till 375 L så hittade jag inte alla förrän karet var rensat på allt utom vatten och grus
#144 - 26 november 2008 18:06
Vad är din erfarenhet av Otocinlus? Är de duktiga algätare?

Det här med skygga fiskar är ju lite tråkigt, mina L333 som jag har några st i karet får jag väl inte se förräns det är dags att byta akvarium. :)
#145 - 26 november 2008 18:25
Jag tycker de är duktiga algätare.

Har även upplevt att en del gånger jag haft dem så har de varit dåliga på alger. De gångerna har jag haft otocinclus vittatus, vilket jag har fått information som den variant på otto som inte är en bra algätare.

Övriga ottovarianter är bra algätare.

Här kan du spana in varianter:

http://www.planetcatfish.com/catelog/genus.php?genus_id=49#107

Detta kanske inte är hugget i sten men då jag både upplevt det och fått höra om det i efterhand så har jag valt att tro på det.
#146 - 26 november 2008 19:00
Broddan skrev:
Jag tycker de är duktiga algätare.

Har även upplevt att en del gånger jag haft dem så har de varit dåliga på alger. De gångerna har jag haft otocinclus vittatus, vilket jag har fått information som den variant på otto som inte är en bra algätare.

Övriga ottovarianter är bra algätare.

Här kan du spana in varianter:

http://www.planetcatfish.com/catelog/genus.php?genus_id=49#107

Detta kanske inte är hugget i sten men då jag både upplevt det och fått höra om det i efterhand så har jag valt att tro på det.

Tack för infon!
#147 - 26 november 2008 20:08
Var på besök hos Zooarkaden idag och handlade lite. Blev ett nytt par Ap. agizissi och lite växter. Bland annat en lotus red (tror jag). Ska tydligen vara lite svår så får väl se om man lyckas med den.

Bjuder på lite bilder.
1. En av mina finaste briljanttetror
2. Lotus red
#148 - 26 november 2008 21:46
flocki skrev:
Var på besök hos Zooarkaden idag och handlade lite. Blev ett nytt par Ap. agizissi och lite växter. Bland annat en lotus red (tror jag). Ska tydligen vara lite svår så får väl se om man lyckas med den.

Bjuder på lite bilder.

1. En av mina finaste briljanttetror

2. Lotus red

Väldigt fin tetra! Har funderat på den där många gånger.

Mina Lotus red har vuxit som ogräs! Har fått rensa blad stora som tallrikar varje vecka för de skymmer ljuset. Men det är klart, jag visste inte att de skulle vara svåra;)
#149 - 27 november 2008 04:09
c90368 skrev:
Väldigt fin tetra! Har funderat på den där många gånger.

Mina Lotus red har vuxit som ogräs! Har fått rensa blad stora som tallrikar varje vecka för de skymmer ljuset. Men det är klart, jag visste inte att de skulle vara svåra;)

Tack C90! Ja de är verkligen majestätiska när de glider fram i vattnet.
Kan klart rekommendera denna, har själv 10st och tycker det är alldeles lagom.

Hehe, kanske har fått det där med svårigheten lite om bakfoten. :D
#150 - 5 december 2008 18:25
Första gången en av mina L333:or visat sig ute när ljuset är tänt. Kul!

Och så en bild på den nya Agassizii-hanen.

(Hur lägger man text mellan bilderna?)
#151 - 9 december 2008 08:02
Uj, det var en stilig Agasizzi!

Har varit borta på gallstensoperation och inte hängt med riktigt i tråden. Mina Ottocinclusar har jag lite mixade erfarenheter av. Jag har köpt i 2 omgångar, båda gångerna var de väldigt aktiva i början och syntes mycket, sen verkade det som om de blev skygga och bara låg och tryckte. I mitt förra 160 L hade jag ett elände att se alla, jag trodde att någon hade dött, men hittade alla när jag tömde karet (bara gruset kvar =). I mitt nuvarande hade/har jag 4, men jag har bara sett en åt gången, men jag har inte hittat några döda fiskar heller.

Har haft problem med gröna alger när jag inte kunde göra något åt dem, men rensade hårt i helgen och minskade dosen KNO3 i PMDD till normal (kör dubbel på de andra).
#152 - 9 december 2008 13:15
Jag har tagit lite bilder på mina ciklidhannar och ett par översiktsbilder. Karet är nu ganska hårt ansat på bakgrundsväxterna och en del andra är utbytta.

#153 - 10 december 2008 05:52
Uj, det var en stilig Agasizzi!

Har varit borta på gallstensoperation och inte hängt med riktigt i tråden. Mina Ottocinclusar har jag lite mixade erfarenheter av. Jag har köpt i 2 omgångar, båda gångerna var de väldigt aktiva i början och syntes mycket, sen verkade det som om de blev skygga och bara låg och tryckte. I mitt förra 160 L hade jag ett elände att se alla, jag trodde att någon hade dött, men hittade alla när jag tömde karet (bara gruset kvar =). I mitt nuvarande hade/har jag 4, men jag har bara sett en åt gången, men jag har inte hittat några döda fiskar heller.

Har haft problem med gröna alger när jag inte kunde göra något åt dem, men rensade hårt i helgen och minskade dosen KNO3 i PMDD till normal (kör dubbel på de andra).

Jag har tagit lite bilder på mina ciklidhannar och ett par översiktsbilder. Karet är nu ganska hårt ansat på bakgrundsväxterna och en del andra är utbytta.

Hoppas operationen gick bra. :)
Mina siameser kämpar på bra med algätandet plus att mina L333or börjat putsa diverse inredning nu även när ljuset är tänt, varit väldigt skygga innan.

Angående algerna så övergav jag ECn då jag inte märkte nån förbättring.
(finns för övrigt att köpa hos BL Discus i Helsingborg bla)
Jag har gallrat hårt bland angripna blad och från och med senaste vattenbytet endast doserat micro. Får väl se om det ger nåt resultat.
#154 - 17 december 2008 13:14
Operationen har strulat som bara den. Det glädjande är att mina fjärilsciklider lekt igen. Denna gången lät jag en lampa stå på i rummet så det var lite ljus över natten och äggen är kvar (på inrädan från zooarkaden). Lite spännande att se vart det tar vägen, har inte sett någon lek på de andra.
#155 - 21 december 2008 15:16
Lite glädjande nyheter. Algslaget verkar vara vunnit. De är på klar tillbakagång. En del växter har dock tagit stryk. Rotalan speciellt som ruttnar i stammen nedifrån. Vet inte vad det beror på.
Hemianthusen ser också trött ut. Kan kanske vara näringsbrist då jag endast kört med micronäring de senaste veckorna.
#156 - 30 december 2008 18:49
Jag har länge funderat på att skaffa en online pH-mätare.
Så nu har tagit tag i saken och köpt en på http://www.aquaristic.net/.
Det blev en pH-controller vid namn Aqua Light ph 201.
Om jag ska använda den som controller vet jag inte än.

Nu när jag kopplat in den så ser jag att jag låg på 7.7 i pH.
Lite högt så jag ökar nog CO2 tillförslen.
Bästa sättet att dra ner pH:et ju.

I aktion;
Bilagor:
#157 - 30 december 2008 19:05
flocki skrev:
Jag har länge funderat på att skaffa en online pH-mätare.

Så nu har tagit tag i saken och köpt en på http://www.aquaristic.net/.

Det blev en pH-controller vid namn Aqua Light ph 201.

Om jag ska använda den som controller vet jag inte än.

Nu när jag kopplat in den så ser jag att jag låg på 7.7 i pH.

Lite högt så jag ökar nog CO2 tillförslen.

Bästa sättet att dra ner pH:et ju.

I aktion;

Visst känns det gött att ha koll hela tiden:d

Nu när du har sagt A så är det lika bra att ta B direkt!

En elektrisk termometer så att det är slut med krypandet framför det gamla röret. Mäter man pH i tiondelar så ska även tempen vara i tiondelar:d

Kan dessutom larma om tempen går under eller över ett förinställt värde.

https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/catalogstart.do?tab=catalog

Har kört min nonstopp sedan i mars, fungerar klockrent!
#158 - 30 december 2008 19:12
c90368 skrev:

En elektrisk termometer så att det är slut med krypandet framför det gamla röret. Mäter man pH i tiondelar så ska även tempen vara i tiondelar:d

Vad kostade PH mätarn med frakt? ;D

Själv intresserad av en sån...

Väldigt fina fiskar vill jag tillägga!
#159 - 30 december 2008 23:30
c90368 skrev:

Tack för tipset!
Ja allt utom superkoll är ju inte att tänka på.
Dessutom ser det ju onekligen ballt ut med 2 digitala mojänger bredvid varandra. :d

Länken funkade förresten inte, så vad heter den mätaren så kan jag kolla på sidan?
#160 - 30 december 2008 23:35
Markus1984 skrev:
Vad kostade PH mätarn med frakt? ;D

Själv intresserad av en sån...

Väldigt fina fiskar vill jag tillägga!

pH-controllern som det egentligen är kostade 119€ och frakten för kalaset var på 18,98. Nu beställde jag lite annat med så beställer du bara controllern så blir det kanske billigare.
#161 - 30 december 2008 23:48
flocki skrev:
Tack för tipset!

Ja allt utom superkoll är ju inte att tänka på.

Dessutom ser det ju onekligen ballt ut med 2 digitala mojänger bredvid varandra. :d

Länken funkade förresten inte, så vad heter den mätaren så kan jag kolla på sidan?

Det gjorde den inte för mig heller nu. Session TimeOut, intilligent av de som har byggt den sidan;) De har nog aldrig hört talas om länkar:p

Men om du söker på förklarande 0900.0530 på startsidan https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/start.do. så får du träff!

Har provat själv med att stänga ner sidan och söka.
#162 - 30 december 2008 23:52
c90368 skrev:
Det gjorde den inte för mig heller nu. Session TimeOut, intilligent av de som har byggt den sidan;) De har nog aldrig hört talas om länkar:p

Men om du söker på förklarande 0900.0530 på startsidan https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/start.do. så får du träff!

Har provat själv med att stänga ner sidan och söka.

Nu funkade det!
Hmmm...mattermometer. Är det till en fiskodling? ;)
#163 - 30 december 2008 23:58
flocki skrev:
Nu funkade det!

Hmmm...mattermometer. Är det till en fiskodling? ;)

Förmodar att det är ett skämt som jag är för trög för att förstå[:o]
#164 - 31 december 2008 00:04
c90368 skrev:
Förmodar att det är ett skämt som jag är för trög för att förstå[:o]

Läste en gång till. Mäter i mjuka material....

Jo, du skulle ha sett killen bakom disken när jag kom och frågade om de hade någon termometer som kunde mäta tempen i ett akvarium konstant:)

Det blev mycket bläddrande i listor och leverantörs blad. Men sen kom han på att den här nog skulle funka. Fick den på öppet köp för att testa.

Den klarar att ha hela givardelen, med några decimeter sladd dessutom under vatten utan att protestera. Jag har synkat den med tre gamla hederliga termometrar och den verkar visa exakt värde.
#165 - 31 december 2008 00:06
Kom på att den säker fungerar för att kolla febern oxå, där bak alltså[:o]
#166 - 31 december 2008 01:32
Haha okej! Bra att veta. :d
#167 - 31 december 2008 16:08
pH:et går ner till ca 7 under dan men upp till 7,7 under natten eftersom CO2:n då är avstängd, är det normalt med så stora skillnader?

Varsågoda, en liten bildkavalkad;
Akvariet, min favorit Mr Panduro och den finaste bolivianen.
#168 - 31 december 2008 16:29
flocki skrev:
pH:et går ner till ca 7 under dan men upp till 7,7 under natten eftersom CO2:n då är avstängd, är det normalt med så stora skillnader?

Varsågoda, en liten bildkavalkad;

Akvariet, min favorit Mr Panduro och den finaste bolivianen.

Jag har min pH-mätare inställd på 6,4 enda gången den kommer ner på detta värde är efter vattenbyte och tillsats av Ek-ekstrakt.

Annars så ligger pH på ca 6,45 - 6,55 och då pytsas det ut co2 dygnet runt. Jag vet att det är mot alla regler och allt man läser, men så fungerar det hos mig?
#169 - 31 december 2008 17:10
c90368 skrev:
Jag har min pH-mätare inställd på 6,4 enda gången den kommer ner på detta värde är efter vattenbyte och tillsats av Ek-ekstrakt.

Annars så ligger pH på ca 6,45 - 6,55 och då pytsas det ut co2 dygnet runt. Jag vet att det är mot alla regler och allt man läser, men så fungerar det hos mig?

Ja funkar det så why not?
Kanske ska ta sig en funderare på det. Måste ju vara bättre med hyffsat jämnt pH.
#170 - 31 december 2008 18:14
[COLOR=black]Fan vad de blev snyggt ! [/COLOR]
#171 - 31 december 2008 19:22
Robin_H skrev:
[COLOR=black]Fan vad de blev snyggt ! [/COLOR]

Tack! :)
#172 - 31 december 2008 19:48
Gott nytt år alla som har hängt med på resans gång!
#173 - 1 januari 2009 09:28
Detsamma!

Fina fiskar! Om du har plats för fler så bör du titta inpå zooarkaden efter 13:jan, han skulle ner till tyskland och leta roliga fiskar.
#174 - 1 januari 2009 14:23
Detsamma!

Fina fiskar! Om du har plats för fler så bör du titta inpå zooarkaden efter 13:jan, han skulle ner till tyskland och leta roliga fiskar.

Jippi!
Jag beställde några fler Corydoras Adolfoi som han lovade att kolla efter då jag inte hittat några fler häromkring.
Känns som att det blir en julafton till i slutet på Januari! :D
#175 - 1 januari 2009 18:19
Japp, men jag har tyvärr inte mer plats nu =(. Investerade i några fina kakaduor innan jul.

Hur mycket ciklider har du nu?
#176 - 2 januari 2009 02:01
Japp, men jag har tyvärr inte mer plats nu =(. Investerade i några fina kakaduor innan jul.

Hur mycket ciklider har du nu?

Nu har jag:

2 Ap. agissizii
2 Ap. panduro
1 Ap. borelli
1 Ap. viejita
5 Bolivianska fjärilsciklider

Egentligen räcker det men när man åker till Ängelholm så kan man inte låta bli att bli förförd av de vackra cikliderna där.
Brukar bli nån fisk var gång. :)
#177 - 2 januari 2009 08:25
Indeed, svårt att låta bli. Fast bolivianerna verkar gå bra med Ap., de verkar ignorera varandra så länge de inte kör rakt in i hjärtat av Ap-reviren.
#178 - 2 januari 2009 10:51
Bolivianerna måste vara en av de fredligaste ciklider jag varit med om gentemot andra arter. Det kan dock förekomma lite gnäbb sinsemellan. Ser rätt kul ut när dom bitar fast i varandra och simmar runt några varv.
#179 - 2 januari 2009 11:47
Ett litet missöde idag!
CO2 tillförslen ballade ur. Eller egentligen var det väl handhavandefel. [:o]
Jag trodde flaskan höll på att ta slut igår för jag var tvungen att skruva upp nålventilen för att det skulle bubbla tillräckligt. Men idag sprutade det som bara den när jag gick upp. Som tur är var det bara ca 15 min efter CO2:n gick på. Jag får hoppas att fiskarna klarar sig, de ser uppenbart tagna ut. Några flämtar vid ytan och några har lagt sig på botten.
Bilagor:
#180 - 2 januari 2009 11:56
flocki skrev:
Ett litet missöde idag!

CO2 tillförslen ballade ur. Eller egentligen var det väl handhavandefel. [:o]

Jag trodde flaskan höll på att ta slut igår för jag var tvungen att skruva upp nålventilen för att det skulle bubbla tillräckligt. Men idag sprutade det som bara den när jag gick upp. Som tur är var det bara ca 15 min efter CO2:n gick på. Jag får hoppas att fiskarna klarar sig, de ser uppenbart tagna ut. Några flämtar vid ytan och några har lagt sig på botten.

Hur mycket är fiskarna värda för dig? Inte inköpspris alltså!

Hur mycket kostar en pH-mätare?

Innan jag skaffade min pH-mätare hade jag noja på att kolla bubbeltakten, nu behöver jag inte bry mig. Dessutom går det åt mindre co2 numera:)
#181 - 2 januari 2009 12:04
c90368 skrev:
Hur mycket är fiskarna värda för dig? Inte inköpspris alltså!

Hur mycket kostar en pH-mätare?

Innan jag skaffade min pH-mätare hade jag noja på att kolla bubbeltakten, nu behöver jag inte bry mig. Dessutom går det åt mindre co2 numera:)

Ja då var det att koppla in controllern, jag kommer nog inte undan längre. :)
#182 - 2 januari 2009 12:12
flocki skrev:
Ja då var det att koppla in controllern, jag kommer nog inte undan längre. :)

Ja just det, du hade ju en som inte var inkopplad:)

Vad var det för pH värde nu när co2 rusade för dig?
#183 - 2 januari 2009 12:13
Operationen har strulat som bara den. Det glädjande är att mina fjärilsciklider lekt igen. Denna gången lät jag en lampa stå på i rummet så det var lite ljus över natten och äggen är kvar (på inrädan från zooarkaden). Lite spännande att se vart det tar vägen, har inte sett någon lek på de andra.

Hur har det gått?
Bilagor:
#184 - 2 januari 2009 12:15
c90368 skrev:
Ja just det, du hade ju en som inte var inkopplad:)

Vad var det för pH värde nu när co2 rusade för dig?

Visade strax under 7 då. Det innebär en sänkning från omkring 8 som det blir på natten på ca 15 min. Not good!
#185 - 2 januari 2009 17:38
flocki skrev:
Hur har det gått?

Operationen har jag snart hämtat mig från, men alla äggen gick åt natten efter. Vet inte vad som hände, men efter första natten hade honan ett rejält sår på ena sidan munnen. Hon har hämtat sig från den kyssen nu.

Ang CO2, vissa saker får man lära sig den hårda vägen, hoppas att firrarna överlever.
#186 - 4 januari 2009 18:13
Nu har jag kopplat in controllern och ställt setpointen på 6.86.
Fläskar på ganska bra med CO2 men får inte ner pH'et hela vägen, landar på 7. Får väl nöja mig med det eller stötta med ekextrakt.

Vad gäller fiskarna efter incidenten med CO2'n så verkar de ha klarat sig allihopa.
#187 - 5 januari 2009 09:10
Himla gott! Synd att man ska behöva lära sig så mycket den svettiga vägen.

Panduron i din signatur är j-t grann.
Bilagor:
#188 - 5 januari 2009 14:12
Himla gott! Synd att man ska behöva lära sig så mycket den svettiga vägen.

Panduron i din signatur är j-t grann.

Ja visst är det så, att så mycket ska gå den hårda vägen!? Men men det är också den bästa skolan. :)

Tackar! Verkligen fastnat för Pandurosen.
#189 - 10 januari 2009 09:44
flocki skrev:
Vad är din erfarenhet av Otocinlus? Är de duktiga algätare?

Jag (tror) att jag har macrospilus och de jobbar bra på algerna men det verka bara som de betar av på toppen för det är grönt kvar efterdom (smart växer det mer mat till dom)

flocki skrev:

(Hur lägger man text mellan bilderna?)

http://www.zoopet.com/forum/showthre...=123119&page=2
#190 - 13 januari 2009 22:50
flygrc skrev:
Jag (tror) att jag har macrospilus och de jobbar bra på algerna men det verka bara som de betar av på toppen för det är grönt kvar efterdom (smart växer det mer mat till dom)

http://www.zoopet.com/forum/showthre...=123119&page=2

Tack för tipset! (men länken funkade inte)
#191 - 14 januari 2009 11:08
Jag tänkte på en sak nu när CO2 tillförslen regleras av en pH-controller, är inte svajiga CO2 nivåer algtriggande?
#192 - 14 januari 2009 12:33
flocki skrev:
Tack för tipset! (men länken funkade inte)

Det var ju då vådligt märkligt,provade den innan, nåväl försöker lägga upp den igen:)

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123119&page=2
#193 - 14 januari 2009 16:52
flygrc skrev:
Det var ju då vådligt märkligt,provade den innan, nåväl försöker lägga upp den igen:)

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123119&page=2

Nu funkade det, tack återigen.
#194 - 18 januari 2009 16:31
Jag har nog öst in lite väl mycket CO2.
Den nya flaskan jag installerade för ca 2 veckor sen är redan slut. [:o]
Ska kanske inte försöka komma ner alltför mycket i pH värde med CO2:n.

Värsta är att den andra flaskan är på fyllning och kommer inte förräns i slutet på veckan. Hoppas nu inte det kommer en alginvasion igen!
#195 - 18 januari 2009 19:12
flocki skrev:
Jag har nog öst in lite väl mycket CO2.

Den nya flaskan jag installerade för ca 2 veckor sen är redan slut. [:o]

Ska kanske inte försöka komma ner alltför mycket i pH värde med CO2:n.

Värsta är att den andra flaskan är på fyllning och kommer inte förräns i slutet på veckan. Hoppas nu inte det kommer en alginvasion igen!

Om du inte har en väldigt liten flaska så låter det mer som det läcker någonstans.
Jag har använt ca 3 kg på två månader till 540 kar.

Här är en tabell på andras förbrukning.

http://www.plantswap.se/co2/sum.php
#196 - 18 januari 2009 20:17
flygrc skrev:
Om du inte har en väldigt liten flaska så låter det mer som det läcker någonstans.

Jag har använt ca 3 kg på två månader till 540 kar.

Här är en tabell på andras förbrukning.

http://www.plantswap.se/co2/sum.php

Det är en 2kg flaska. Den förra räckte lite mer än 4 månader men då doserade jag inte speciellt mycket, kanske 4bubblor/sek eftersom jag kör lowlight.
Så ja det känns som läckage nånstans.
#197 - 31 januari 2009 02:58
Då har jag efter lite väntan fått tillbaka CO2-flaskan igen.
Haft lite funderingar nu när jag kört utan CO2 ett par veckor.

PH:et har ju varit betydligt högre nu utan CO2:n inkopplad (uppemot 8,2), men det verkar inte som mina apistor har lidit så värst av det.
Verkar må hur bra som helst.
Kanske inte ska fokusera alltför mycket på det här med pH:et!?

Sen en annan sak som jag gärna skulle vilja ha lite tips om är CO2 reaktor/diffusor lösningar.
Jag kör för närvarande med en pump på 1200l/h kopplad till diffusor.
Tycker dock inte om denna lösning för jag tycker det rör runt alltför mycket i karet. Växterna har ju horisontalläge! :)
Hade pumpen urkopplad under flaskpåfyllningen och gillade betydligt mer den lugna miljön.
Eller är det nåt man får stå ut med om man ska ha jämn CO2/närings fördelning i akvariet?
#198 - 31 januari 2009 05:06
Jag körde hörnfilter med ungefär samma flöde som du i mitt 375, med flödet riktat snett mot framrutan. Det var i princip enda riktningen som fungerade. Körde jag längs karet såg limnophilian ut som att det stormade, körde jag längs kortsidan så hotade vattnet att skvätta över kanten och den bortre änden fick nästan ingenting.

Nu har jag bytt till 720 med samma filterlösning (vridit på lite mer flöde) och nu känner jag att det blir kanske lite väl stilla i bortre änden och funderar då mer på att stoppa i en liten pump i bortre änden som skickar tillbaka vattnet snarare än att bara öka flödet.

Ser egentligen bara en väg, det är att satsa på mindre flöden i fler punkter för att få ner maxhastigheten på vattnet. Jag fick med ett stort ytterfilter (eheim 2260, ser ut som en rysk traktor) som jag funderar på att koppla in med strilrör i ena änden och en liten cirkulationspump i andra.
#199 - 31 januari 2009 23:20
flocki skrev:
Då har jag efter lite väntan fått tillbaka CO2-flaskan igen.

Haft lite funderingar nu när jag kört utan CO2 ett par veckor.

PH:et har ju varit betydligt högre nu utan CO2:n inkopplad (uppemot 8,2), men det verkar inte som mina apistor har lidit så värst av det.

Verkar må hur bra som helst.

Kanske inte ska fokusera alltför mycket på det här med pH:et!?

Sen en annan sak som jag gärna skulle vilja ha lite tips om är CO2 reaktor/diffusor lösningar.

Jag kör för närvarande med en pump på 1200l/h kopplad till diffusor.

Tycker dock inte om denna lösning för jag tycker det rör runt alltför mycket i karet. Växterna har ju horisontalläge! :)

Hade pumpen urkopplad under flaskpåfyllningen och gillade betydligt mer den lugna miljön.

Eller är det nåt man får stå ut med om man ska ha jämn CO2/närings fördelning i akvariet?

Ap överlever ganska bra i 8,2 men rom och yngel gör det inte!

Sen vet jag inte om jag förstår dig rätt, jag har en powerhead som pumpar 1000 L/H till min diffusor, men allt flöde är ju riktat rakt ner genom diffusorn och ger i stort sett ingen ström i karet. Det står deffenitivt inga växter och böjer sig för det flödet.
#200 - 1 februari 2009 13:26
Jag körde hörnfilter med ungefär samma flöde som du i mitt 375, med flödet riktat snett mot framrutan. Det var i princip enda riktningen som fungerade. Körde jag längs karet såg limnophilian ut som att det stormade, körde jag längs kortsidan så hotade vattnet att skvätta över kanten och den bortre änden fick nästan ingenting.

Nu har jag bytt till 720 med samma filterlösning (vridit på lite mer flöde) och nu känner jag att det blir kanske lite väl stilla i bortre änden och funderar då mer på att stoppa i en liten pump i bortre änden som skickar tillbaka vattnet snarare än att bara öka flödet.

Ser egentligen bara en väg, det är att satsa på mindre flöden i fler punkter för att få ner maxhastigheten på vattnet. Jag fick med ett stort ytterfilter (eheim 2260, ser ut som en rysk traktor) som jag funderar på att koppla in med strilrör i ena änden och en liten cirkulationspump i andra.

Ja det känns som man får hitta nån slags kompromiss som man är nöjd med. Men mer utrustning vet jag inte om jag är sugen på.

(ps. Zooarkaden har fått in lite nytt, Micke har varit i Tyskland.)
#201 - 1 februari 2009 13:30
c90368 skrev:
Ap överlever ganska bra i 8,2 men rom och yngel gör det inte!

Sen vet jag inte om jag förstår dig rätt, jag har en powerhead som pumpar 1000 L/H till min diffusor, men allt flöde är ju riktat rakt ner genom diffusorn och ger i stort sett ingen ström i karet. Det står deffenitivt inga växter och böjer sig för det flödet.

Jag har en liknande lösning med en sån här diffusor.
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/eheim-diffusor-1622-p-6230?osCsid=16ebd32c3813d904aabdc4b1854adc13
Men hos mig stormar det minsann. :)
#202 - 5 februari 2009 23:23
Ett tag sen nu med nya bilder men här kommer ett par iaf.

[ATTACH]17273[/ATTACH]
Vänstra sidan av karet, den jag är mest nöjd med.

[ATTACH]17272[/ATTACH]
Senaste tillskottet till fiskhotellet, Ap. nijsseni
#203 - 6 februari 2009 07:14
Stilig burk! Jag har också skaffat kongotetror, de var skygga första veckan men simmar runt bra nu.

Har du bara sand eller kör du fler lager?
#204 - 6 februari 2009 10:01
Stilig burk! Jag har också skaffat kongotetror, de var skygga första veckan men simmar runt bra nu.

Har du bara sand eller kör du fler lager?

Tack!
Det är faktiskt briljanttetror. :)
Men kongotetrorna är klart vackra också, var sugna på dem med men valet föll till slut på briljanterna.

Har bara ett lager sand, men med 2 olika slags växtnäring under.

Hur har det gått med ditt kar, har du någon färsk bild?
#205 - 6 februari 2009 13:31
Det går inget vidare nu, jag har invasion av grönprick i svängningarna efter flytten från 375 till 720. Växterna och stenarna är fulla med s*****n. På stocken verkar ancistrus hålla rent, vilket är typiskt då jag tycker alger på stockar är snyggt.

Just nu försöker jag hålla på gödningsregimen och ha is i magen och låta det stablilisera sig innan jag snyggar upp. Ny filterlösning ska förhoppningsvis komma till också.
#206 - 6 februari 2009 14:07
Ditt kar tar sig bra, ser ut att bli en bra balans med växter.
#207 - 6 februari 2009 14:13
Det går inget vidare nu, jag har invasion av grönprick i svängningarna efter flytten från 375 till 720. Växterna och stenarna är fulla med s*****n. På stocken verkar ancistrus hålla rent, vilket är typiskt då jag tycker alger på stockar är snyggt.

Just nu försöker jag hålla på gödningsregimen och ha is i magen och låta det stablilisera sig innan jag snyggar upp. Ny filterlösning ska förhoppningsvis komma till också.

Nu blir jag nyfiken, här händer det en massa grejor, är det inte läge för en projekttråd med massor av bilder???
#208 - 6 februari 2009 15:38
Ditt kar ser riktigt trevligt ut!:)
#209 - 6 februari 2009 23:01
TinaM skrev:

Tackar!
#210 - 6 februari 2009 23:02
flygrc skrev:

Thank you!
#211 - 6 februari 2009 23:04
flygrc skrev:

TinaM skrev:

Tackar!

Kommer en update på hela karet när jag är nöjd med redesignen på högersidan. :)
#212 - 6 februari 2009 23:04
flygrc skrev:
Nu blir jag nyfiken, här händer det en massa grejor, är det inte läge för en projekttråd med massor av bilder???

Håller med!
#213 - 6 februari 2009 23:47
Hänger du med:confused:
Samma innriktning och samma storlek:p

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123333&page=15
#214 - 7 februari 2009 07:35
Klart man hänger med (om det var mig du menade). Har haft koll på Tinas tråd(ar) länge, det är roligt att läsa om en sån resa från början, hon har dessutom en j-a förmåga att få det snyggt som en annan saknar. Tyvärr är jag kass på att dokumentera själv, men ska fundera på det (gör alldeles för mycket innan jag kommer på att ta bilder).

Hur som helst så står jag som åsnan mellan hötapparna för att välja väg. I mitt 375 hade jag mycket växter, men tyckta att det blev för mycket, så jag tog bort en del när jag gick över till 720 och köpte inte till något nytt. Resultatet blev att bolivianerna blommade ut rejält, och de är nu favoriterna i karet.

Huvudspåren just nu är att addera ljus och plocka på med roliga växter eller dra ner på växterna till 2 eller 3 enkla sorter i grupper och en massa stora rötter och sten. För min egen del så är det fiskarna som är huvudnumret även om jag tycker att växter är ett måste då det adderar dynamik i karet.

Flocki: det du har är ena hötappen, fina växter men ändå öppen botten som visar cikliderna. flygrc uttryckte det bra med balans tycker jag (i alla fall den sidan vi fick se =).

edit: översiktsbild på nuvarande elände:

http://s453.photobucket.com/albums/qq257/marsipulamii/?action=view&current=IMG_3442.jpg
#215 - 7 februari 2009 14:05

Elände skulle jag inte vilja säga, jag tycker det är perfekt "lagom" akvarie om du förstår min kryptiska svenska. :)
Speciellt stenröset till vänster tilltalar, något liknande försöker jag få till på min högersida, men har inte lyckats helt.
#216 - 7 februari 2009 14:48
Jodå, vänstersidan är jag nöjd med. Det man inte ser på bilden är alginvasionen. Kör på dubbel fosfor och mikro och tagit bort nitraten i PMDD och får se om det sätter sig.

Har en liten fundering på att kapa roten och ställa den upp och lågga till ett par mindre som går upp till ytan. Med vallisneria och lite högre växter skulle det bli lite skogskänsla med fiskarna som kan simma emellan "träden".
#217 - 8 februari 2009 13:28
Jodå, vänstersidan är jag nöjd med. Det man inte ser på bilden är alginvasionen. Kör på dubbel fosfor och mikro och tagit bort nitraten i PMDD och får se om det sätter sig.

Har en liten fundering på att kapa roten och ställa den upp och lågga till ett par mindre som går upp till ytan. Med vallisneria och lite högre växter skulle det bli lite skogskänsla med fiskarna som kan simma emellan "träden".

Får hoppas algerna ger med sig, alltid surt när de börjar ta över.

Det där med "träd" tycker jag låter som en bra idé, ska bli spännande att se resultatet.
#218 - 9 februari 2009 06:41
Japp, algerna är träliga. Tycker att jag lyckas trycka ner dem ibland, men de ligger alltid och lurar.

Har ryggskott nu, men funderar vidare. Att ha trädstammar som går från botten till ytan plus lite höga växter typ vallisneria börjar kännas som en rolig ide värd att testa.
Bilagor:
#219 - 14 februari 2009 13:43
Händer lite spännande saker i karet nu. Viejita paret visar alla tendenser till lek. Honan håller till i en grotta nästan hela tiden.
Hon har även "vallat" ingången så inte hanen kommer in.
Ska bli kul att följa detta. :)
#220 - 15 februari 2009 05:48
Skoj! Jag tror inte att mina Viejitas har lekt, kanske har för högt pH. De har annars ett väldigt väletablerat revir i röset till vänster och man ser inte så mycket av dem, skygga fiskar.

Själv håller jag mig borta och pillar så lite som möjligt. Mina bolivianer har yngel och hållt på med dem i nästan en vecka nu. Det har länge känts som att de haft något på gång, men för snart en vecka sen började de flytta om ynglen eller äggen som tokar mellan ett par gropar som de gjort (kanske förra vattenbytet som triggade). Nu står de i ett hörn och vaktar ett helt stim från inkräktare.

Det är skitkul att se hur de hanterar ynglen. Så fort de drar iväg tar de in dem i munnen, simmar tillbaka med dem och spottar ut dem.

En liten bild där man tydligt ser ynglen:

http://s453.photobucket.com/albums/qq257/marsipulamii/?action=view&current=IMG_3451.jpg
#221 - 16 februari 2009 10:16
F*n va kul! Har ett gäng bolivianer själv men för unga för lek ännu.
Jag håller tummarna för att dina yngel klarar sig.
#222 - 18 februari 2009 01:24
Min pH-elektrod har ballat ur så jag bytte till reservelektroden jag köpte tillsammans med controllern.
Nu funkar det bättre. Ställt in pHet på 6.75
#223 - 18 februari 2009 15:57
flocki skrev:
Min pH-elektrod har ballat ur så jag bytte till reservelektroden jag köpte tillsammans med controllern.

Antar att det originalen som la av?

Det gjorde min också, det är nog bara Ansjo som har haft tur och fått en som håller.
#224 - 18 februari 2009 16:09
Vad är det för flytväxter du flocki?
#225 - 18 februari 2009 20:35
c90368 skrev:
Antar att det originalen som la av?

Det gjorde min också, det är nog bara Ansjo som har haft tur och fått en som håller.

Ja precis. Det stod ju iofs att den var kass på sidan när man beställde så man köpte ju inte grisen i säcken.
Hur länge höll din?
#226 - 18 februari 2009 20:37
TastY skrev:
Vad är det för flytväxter du flocki?

Musselblomma/vattensallad heter den tydligen:
http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=33&SOK=1
#227 - 18 februari 2009 21:25
flocki skrev:
Ja precis. Det stod ju iofs att den var kass på sidan när man beställde så man köpte ju inte grisen i säcken.

Hur länge höll din?

Minns inte riktig, något år tror jag, men när jag köpte min fanns det ingen varningstext om att de var kass:(
#228 - 18 februari 2009 21:28
flocki skrev:

Jag hade sådana en gång i tiden. Åkte på semester, när jag kom hem var hela ytan täckt, fiskar och växter därunder mådde inte så bra, kan man lungt påstå!

citat "I tropiska områden är den inte speciellt populär och betraktas som ett ogräs"
#229 - 19 februari 2009 09:22
flocki skrev:

Tråkigt, jag har haft tur med min, den fungerar felfritt ännu ( nåja jag har bara haft den i ca 3,5 månad) trots mitt missöde med att sänka den i karet, då fick den tokflipper och gav alla värden på en gång:rolleyes:
men det fixade sig genom att jag sköljde den invändigt med vodka (det var det enda jag hade hemma...)
sedan ställer jag proben i saltsyra (1,5%) vid varje vatten byte för att hålla den ren så det är kanske en grej du kan prova för om det är skit på proben som är felet?

Har den blivit torr någon gång?
mest för att jag är nyfiken om vad som är känsligt med de probarna
#230 - 19 februari 2009 09:25
flocki skrev:

Jag slängde ut mina, snacka om ogräs, de tog allt ljus alla andra växter stannade av.
#231 - 19 februari 2009 23:21
flygrc skrev:
Tråkigt, jag har haft tur med min, den fungerar felfritt ännu ( nåja jag har bara haft den i ca 3,5 månad) trots mitt missöde med att sänka den i karet, då fick den tokflipper och gav alla värden på en gång:rolleyes:

men det fixade sig genom att jag sköljde den invändigt med vodka (det var det enda jag hade hemma...)

sedan ställer jag proben i saltsyra (1,5%) vid varje vatten byte för att hålla den ren så det är kanske en grej du kan prova för om det är skit på proben som är felet?

Har den blivit torr någon gång?

mest för att jag är nyfiken om vad som är känsligt med de probarna

Tack för tipset!
Tror inte den har blivit torr nån gång, brukar vara försiktig med det eftersom jag vet hur känsliga probar är.

Vad menade du med att sänka den i karet?
#232 - 19 februari 2009 23:23
c90368 skrev:
Jag hade sådana en gång i tiden. Åkte på semester, när jag kom hem var hela ytan täckt, fiskar och växter därunder mådde inte så bra, kan man lungt påstå!

citat "I tropiska områden är den inte speciellt populär och betraktas som ett ogräs"

flygrc skrev:
Jag slängde ut mina, snacka om ogräs, de tog allt ljus alla andra växter stannade av.

Inte populära de där ser jag.
Skaffade mina mest för att ha en del i akvariet som var lite dämpat.
Lite som en "myshörna". :)
#233 - 21 februari 2009 16:49
flocki skrev:
Tack för tipset!

Tror inte den har blivit torr nån gång, brukar vara försiktig med det eftersom jag vet hur känsliga probar är.

Vad menade du med att sänka den i karet?

Jo jag hade satt den längre ner i karet medan jag donade, sedan började jag fylla på vatten och då kom hela proben under vattenytan och den är inte tät ifrån toppen så den fick vatten inuti sig och där fanns visst elektronik eller kopplingar....
#234 - 21 februari 2009 21:50
flygrc skrev:
Jo jag hade satt den längre ner i karet medan jag donade, sedan började jag fylla på vatten och då kom hela proben under vattenytan och den är inte tät ifrån toppen så den fick vatten inuti sig och där fanns visst elektronik eller kopplingar....

Okej, då hänger jag med.
#235 - 22 februari 2009 10:36
Väldigt trevligt projekt Flocki fina fiskar och växter börjar även jag bli små intresserad av dvärgciklider apisto..:)
#236 - 22 februari 2009 12:43
jarecki68 skrev:
Väldigt trevligt projekt Flocki fina fiskar och växter börjar även jag bli små intresserad av dvärgciklider apisto..:)

Tackar, tackar.
Ja apistor är några charmiga rackare.
Svårt att INTE fastna för dem. :)
#237 - 23 februari 2009 19:47
Bildtime!

Nijsseni paret och några nya ciklidböcker jag köpt.
Och en snigel som imiterar Jesus gång på vattnet fast tvärtom. ;)
#238 - 24 februari 2009 06:29
Fina bilder på fina fiskar. Gillar särskilt snigeln, så gör inte mina!

Hur gick det med ynglena? Mina blev nog uppätna av kakadua-honan till slut. Föräldrarna försvarade intensiv i en vecka sen var de bara slut. Kakaduan låg under en rot och lurade, man såg bara ena fenan som viftade.

Ett par gånger såg man raiderna när hon stormade in, norpade antagligen ett eller flera yngel, åkte på stryk och lommade iväg.
#239 - 24 februari 2009 19:05
Det blev inte mycket mer än ett intensivt vaktande av grottan.
Såg aldrig honan valla några yngel. Antagligen så åt honan upp rommen
eller så kläcktes de inte.
Lite tråkigt men jag hoppas på att de försöker igen.
#240 - 25 februari 2009 11:56
Gjorde ett vattenbyte igår och i samband med det så tvättade jag min pH-probe i saltsyra efter ett gott tips. Passade även på att kalibrera den.
Den stämde ganska bra så det är nog inget man behöver göra vart vattenbyte.
#241 - 28 februari 2009 15:44
flocki skrev:
Gjorde ett vattenbyte igår och i samband med det så tvättade jag min pH-probe i saltsyra efter ett gott tips. Passade även på att kalibrera den.

Den stämde ganska bra så det är nog inget man behöver göra vart vattenbyte.

Förmodade att det var den nya elektroden eftersom den stämde..

Har du provat att fixa med den som strulade?
#242 - 28 februari 2009 17:05
flygrc skrev:
Förmodade att det var den nya elektroden eftersom den stämde..

Har du provat att fixa med den som strulade?

Nä, har lagt undan den. Men funderade på att prova den igen. Får se hur jag gör.
#243 - 1 mars 2009 16:50
Yngel!!!
Mitt panduro par har tydligen fått till det.
Jag har skådat en vallande hona med yngel.
Jag trodde för några dagar sen att honan var död eftersom jag inte sett henne på ett tag, men nu vet jag varför. Jag kan inte se tydligt var eller hur de har gjort eftersom de håller till bakom den största roten.
Fan va kul!
#244 - 1 mars 2009 18:34
Grattis! Jag saknade min kakaduahona nästan en vecka medan hon jagade och smaskade i sig bolivianernas yngel.

Nu har du en rolig tid med beteendestudier att se fram emot.

Har du lagt i några bon åt dina Ap:or eller låter du dem bara köra eget race?
#245 - 1 mars 2009 18:53
Grattis! Jag saknade min kakaduahona nästan en vecka medan hon jagade och smaskade i sig bolivianernas yngel.

Nu har du en rolig tid med beteendestudier att se fram emot.

Har du lagt i några bon åt dina Ap:or eller låter du dem bara köra eget race?

Tack tack!

Ska bli skitkul att följa dem nu, men jag är också medveten om att det är svårt att få ynglen att klara sig.

Jag har lagt i en grotta med ett litet hål, påminner om om en koksnöt, men annars är det bara rötter och stenar. Blir lite roligare på nåt vis när man kör så naturligt som möjligt.
#246 - 2 mars 2009 07:27
Att ynglen stryker med hindrar ju inte att det är intressant att följa både jakt och försvar. I längden är det ju tvärtom skönt om det inte blir överbefolkat.

Lite i skymundan så har mina ancistrusar fått tillökning. Jag har sett minst 3 yngel på ca 1 cm när jag gjorde remaken.
#247 - 2 mars 2009 14:57
Att ynglen stryker med hindrar ju inte att det är intressant att följa både jakt och försvar. I längden är det ju tvärtom skönt om det inte blir överbefolkat.

Lite i skymundan så har mina ancistrusar fått tillökning. Jag har sett minst 3 yngel på ca 1 cm när jag gjorde remaken.

Det är förvisso sant. Men kul om något yngel klarar sig.
Jag har räknat till ungefär 10-11 st idag.

Har du inte någon aktuell bild att bjuda på, lite nyfiken är jag allt?
#248 - 2 mars 2009 16:11
Jupp, jag kan lägga upp lite bilder. Först en översikt:

http://i453.photobucket.com/albums/qq257/marsipulamii/IMG_3468.jpg

Som sagt var tanken att få mycket vertikalt för att utnyttja höjden i karet, 720 är faktiskt rejält mycket större än 375 ävem om det bitvis känns som att den enda väsentliga skillnaden är 0,5 m längre. Högerroten är kapad och rest så att den går från botten till topp, vänsterroten är ny.

Allt gjordes i lördags i mer eller mindre dimma. Växterna är hårt ansade då jag fått pli på algerna och kapat nästan alla lägre delar.

Höger rot:

http://i453.photobucket.com/albums/qq257/marsipulamii/IMG_3471.jpg

Vänster rot:

http://i453.photobucket.com/albums/qq257/marsipulamii/IMG_3470.jpg

Det jag är missnöjd med är att jag vill ha lite mer gömställen på botten, men det får jag ta nästa gång =D.
#249 - 3 mars 2009 03:59
Maffiga rötter, var har du fått tag på dem?
#250 - 3 mars 2009 05:59
Den högra på zooarkaden, den andra på djurmagasinet. Rötterna känns faktiskt riktigt bra, nu ska det bara gro till sig lite och jag ska fundera på om det ska ändras något runtom rötterna.
#251 - 3 mars 2009 14:00
Den högra på zooarkaden, den andra på djurmagasinet. Rötterna känns faktiskt riktigt bra, nu ska det bara gro till sig lite och jag ska fundera på om det ska ändras något runtom rötterna.

Jag tycker det är bra som det är tycker bara det behöver växa till sig.
Blir nog snyggt sen när roten fylls med mossa.
Möjligtvis att den röda till höger (ludwigia?) gör sig bättre lite i bakgrunden än så långt fram.
#252 - 4 mars 2009 15:45
Det är för roligt att följa föräldrarnas beteende när de har yngel.
Honan tar ibland yngel i munnen som är på villovägar och spottar ut dem närmre gruppen. Första gången jag såg det trodde jag hon åt upp dem.
#253 - 4 mars 2009 16:19
Mina bolivianer gjorde likadant. Behöll dem ganska länge dessutom, men det blev bara knepigare ju äldre och mer frisimmande de blev.

Jag sa ju att det var kul =)
#254 - 8 mars 2009 11:11
Hittar inte mer än 4-5 yngel nu. Men men alltid nåt.
Matar ju inte med nån speciell yngelmat, de plockar med det som finns på botten. Bör väl finnas tillräckligt med microorganismer i ett inkört akvarium.
#255 - 8 mars 2009 18:25
Låter kul med yngel, det saknar jag med regnbågaran jag har nu, inga lektendenser..
Bilagor:
#256 - 9 mars 2009 09:24
Tyvärr blir de ju bara färre med tiden tills nästa lektillfälle. Mina bolivianer har slagit till igen, denna gång mitt i karet, så vi får väl se hur länge det varar.

Ska något överleva tror jag att enda sättet är att flytta fiskar. Såg för ett par dagar sedan att mina kongotetror jagade ancistrusyngel som gav sig ut i öppet vatten, och det var väl nära 1 cm långt.
#257 - 9 mars 2009 11:19
flygrc skrev:
Låter kul med yngel, det saknar jag med regnbågaran jag har nu, inga lektendenser..

Från att jag startade upp karet i september förra året fram till nu har jag i princip inte sett några lektendenser från någon av mina apistor. Det enda jag kan säga är att man får ha lite tålamod. Sen tror jag det beror mycket på individerna om de passar ihop. Det första panduroparet jag hade var helt ointresserade av varandra men sen när skaffade en ny hona när den första trillade av pinnen så hände det saker.
#258 - 9 mars 2009 11:23
Tyvärr blir de ju bara färre med tiden tills nästa lektillfälle. Mina bolivianer har slagit till igen, denna gång mitt i karet, så vi får väl se hur länge det varar.

Ska något överleva tror jag att enda sättet är att flytta fiskar. Såg för ett par dagar sedan att mina kongotetror jagade ancistrusyngel som gav sig ut i öppet vatten, och det var väl nära 1 cm långt.

Du har nog rätt. Jag har ingen möjlighet att flytta några yngel så jag får helt enkelt hålla tummarna bara. Det är ju skitkul man har fått ihop ett lekpar iaf, det bådar ju gott för framtiden.
#259 - 20 mars 2009 03:59
Nu har det gått ett tag sen jag upptäckte yngeln och det ser ut som endast ett enda överlevt. Honan vallar runt det fortfarande.
#260 - 20 mars 2009 15:56
Wow, det är imponerande länge trots allt. Dessutom antagligen lagom omfattning för att vara självförsörjande på fisk =).

Min kakaduahanne ligger på botten och vilar hela tiden, vete tusan varför, jag ser inga sjukdomstecken. Jag har kastat i mer rötter och nu är det så stökigt att mina Viejita blivit mer aktiva (eller om kakaduans revir kollapsat). Ska addera lite till...
#261 - 21 mars 2009 09:23
Wow, det är imponerande länge trots allt. Dessutom antagligen lagom omfattning för att vara självförsörjande på fisk =).

Min kakaduahanne ligger på botten och vilar hela tiden, vete tusan varför, jag ser inga sjukdomstecken. Jag har kastat i mer rötter och nu är det så stökigt att mina Viejita blivit mer aktiva (eller om kakaduans revir kollapsat). Ska addera lite till...

Ajaj, jag hoppas han piggnar till.

Nån bild på karet?
#262 - 29 mars 2009 16:50
Min Panduro hane är dålig, har nog inte långt kvar.
Skittråkigt, han har hängt med sen starten.
Han lyckades få till det en gång iaf så det var kul.
#263 - 30 mars 2009 05:17
Skittrist, min kakadua fiskades upp i helgen. Jag har även rotat i karet och börjar få till det lite bättre nu. Det börjar bli lite djungel nu, men jag behöver mer pinnar. Ska se om jag kan få till bilder ikväll.

Kompletterade med en ny kakadua och ett panduropar. Viejitahannen jagar kakadua men bryr sig inte om panduron. Bolivianerna i sin tur struntar i viejita och kakadua, men håller lite koll på panduron...
#264 - 30 mars 2009 15:20
Så vart det dags för några bilder. Det hela är inte klart än, men grundtemat är träd med nedfallna grenar och vallisneria som ska skapa en lite instängd djungelkänsla. Det är inte klart, mer rötter ska in och växterna ska ta sig, inte minst vallisneria som ser molokna ut nu =)

http://s453.photobucket.com/albums/qq257/marsipulamii/fiskar/2009-03-29/

Edit: kom på att jag inte sett Viejitahonan på ett tag och att hannen varit på hugget. Kollade vid nöten, och ingången är halft igengrävd och en nos sticker fram lite snett.... Misstänker mer smått i baljan =)
#265 - 31 mars 2009 14:24
Så vart det dags för några bilder. Det hela är inte klart än, men grundtemat är träd med nedfallna grenar och vallisneria som ska skapa en lite instängd djungelkänsla. Det är inte klart, mer rötter ska in och växterna ska ta sig, inte minst vallisneria som ser molokna ut nu =)

http://s453.photobucket.com/albums/qq257/marsipulamii/fiskar/2009-03-29/

Edit: kom på att jag inte sett Viejitahonan på ett tag och att hannen varit på hugget. Kollade vid nöten, och ingången är halft igengrävd och en nos sticker fram lite snett.... Misstänker mer smått i baljan =)

Snyggt jobbat!

Grattis:)
#266 - 2 april 2009 04:51
Då har Panduro hanen begett sig till de sälla jaktmarkerna. :(
Men som tur är så hade min Apisto handlare fler hemma så jag köpte en ny.
Ska bli spännande att se hur honan mottager honom.
#267 - 2 april 2009 05:14
Trist, hoppas att hon godtar äktenskapsförmedlingens bud =)

Jag har också puttat i panduro, men de är ganska små och verkar inte fatta att de ska hänga ihop. Annars går de bra ihop med övriga, ingen av de andra är på och "stöter". Kakadua och Viejita bråkar lite annars verkar de olika sorterna mest ignorera varandra.
#268 - 2 april 2009 22:18
Hur har det gått med Viejitaparet? Något yngel?
#269 - 3 april 2009 05:29
Nej, jag tror det dog ut, men något var på G, för jag har aldrig sett dem bete sig på det viset förr. Jag lutar mig tillbaka och hoppas på repris =)

Just nu hoppas jag mycket på mitt äldsta bolivianska par, det håller på och gruffar i bakgrunden. Man ser inte så mycket av dem, men ibland skjuter ivägjagade fiskar iväg som kulor. Kanske kanske ...
#270 - 4 augusti 2009 18:51
Hur går det med karet??
/ Ola
#271 - 31 augusti 2009 08:17
flygrc skrev:
Hur går det med karet??

/ Ola

Va bra du skrev, tänkte faktiskt ge en liten uppdatering nu efter sommaren.
Måste erkänna att jag tappat intresset en aning, men det är väl för att man haft semester och när det är fint väder så vill man inte sitta inne å glo på fiskarna.
Sen har alla ciklider gått bort och det är ju alltid tråkigt men troligtvis mitt eget fel.
Dock har jag nu i höst tänkt göra en rescape och köpa lite nya fiskar så då kommer intresset garanterat tillbaka.

Vad gäller min CO2-anläggning så har jag skippat pH-controllern.
Det gav inte tillfredställande resultat, flaskan tog slut alldeles för fort och växterna växte inte alls lika bra som med dag/natt drift.
Har nu kopplat in normal drift och det växer och frodas.

Vet inte om jag tänker köra dvärgciklider igen.
Känsligare fiskar får man ju leta efter. Tråkigt eftersom det är underbart vackra.
Vad jag ska ha för annan ciklid vet jag inte. Tål att tänkas på.
#272 - 31 augusti 2009 08:51
flocki skrev:
Måste erkänna att jag tappat intresset en aning, men det är väl för att man haft semester och när det är fint väder så vill man inte sitta inne å glo på fiskarna.

Sen har alla ciklider gått bort och det är ju alltid tråkigt men troligtvis mitt eget fel.

Slarv med vattenbyten och hög värme på sommaren har tagit livet av många dvärgciklider. Det är därför de räknas som känsliga fiskar.

Men det är bara att komma igen:d
#273 - 31 augusti 2009 15:18
Ska du köra med timer på CO2 nu då?
#274 - 31 augusti 2009 20:17
flygrc skrev:
Ska du köra med timer på CO2 nu då?

Precis.
#275 - 31 augusti 2009 20:27
c90368 skrev:
Slarv med vattenbyten och hög värme på sommaren har tagit livet av många dvärgciklider. Det är därför de räknas som känsliga fiskar.

Men det är bara att komma igen:d

Visst är det så. Vattenbytena kunde jag inte göra så mycket åt eftersom jag var utomlands under några veckor.
Och vad gäller tempen så har jag inte kommit på något hållbart sätt att kyla på.
#276 - 1 september 2009 17:53
Vilket fint kar du har!! Det ger mig inspiration till när jag skall dra igång mitt i nya 375 liters i helgen :D
#277 - 2 september 2009 03:07
Enola skrev:
Vilket fint kar du har!! Det ger mig inspiration till när jag skall dra igång mitt i nya 375 liters i helgen :D

Härligt! Då får önska dig lycka till.
#278 - 5 september 2009 19:47
Var en runda förbi en akvarieaffär i Helsingborg på väg hem från jobb, och hittade Thomasiciklider i sortimentet. Har aldrig haft denna art innan så slog till och köpte ett par. Blir nog några till sen om dessa trivs.
#279 - 5 september 2009 20:08
flocki skrev:
Var en runda förbi en akvarieaffär i Helsingborg på väg hem från jobb, och hittade Thomasiciklider i sortimentet. Har aldrig haft denna art innan så slog till och köpte ett par. Blir nog några till sen om dessa trivs.

Kul, då är du på gång igen, är ju så med intresse, går lite i vågor.
Det har ju hänt en del i ditt kar, vad har du för invånare kvar i det nu förutom nyförvärven?
#280 - 5 september 2009 21:36
flocki skrev:

Spännande!

En fisk jag aldrig har haft, vete tusan om jag ens har sett några fullvuxna exemplar av den.
#281 - 6 september 2009 23:35
flygrc skrev:
Kul, då är du på gång igen, är ju så med intresse, går lite i vågor.

Det har ju hänt en del i ditt kar, vad har du för invånare kvar i det nu förutom nyförvärven?

Jag har mina kära räkor kvar, de har hängt med sen starten.
Sen lever de flesta av mina briljanttetror. Riktigt fina har de blivit.
Samma med rosentetrorna.
De 4 pansarmalarna (Corydoras adolfoi) har gått bort, men skaffade 4 leopardus i samband med Thomasicikliderna.
#282 - 6 september 2009 23:38
c90368 skrev:
Spännande!

En fisk jag aldrig har haft, vete tusan om jag ens har sett några fullvuxna exemplar av den.

Nä det är väldigt sällan man ser de i handeln, konstigt eftersom de tydligen är lättskötta och lättlekta.
#283 - 7 september 2009 11:35
Här kommer lite bilder.

[ATTACH]22920[/ATTACH]
Akvariet som det ser ut idag.

[ATTACH]22921[/ATTACH]
Här är den av de 2 nya Thomasicikliderna. Tror det är en hane.
#284 - 7 september 2009 16:04
flocki skrev:
Nä det är väldigt sällan man ser de i handeln, konstigt eftersom de tydligen är lättskötta och lättlekta.

Bara för att man pratar om trollen så såg jag dem i en affär i helgen.

Är väl en grossist som tyckte att det var dags för den igen, vilket vi tackar för.
#285 - 7 september 2009 19:36
Thomasiciklider är verkligen fina. Hade sådaba förut men de dog. Skaffade efter det blå Thomasi, nu när han blivit lite mörkare är han lite lik Jack Dempsey.
#286 - 16 september 2009 21:35
c90368 skrev:
Bara för att man pratar om trollen så såg jag dem i en affär i helgen.

Är väl en grossist som tyckte att det var dags för den igen, vilket vi tackar för.

Köpte du nån?
#287 - 17 september 2009 03:47
flocki skrev:
Köpte du nån?

Nej, har inget kar de passar i.
#288 - 17 oktober 2009 10:08
Har köpt ett par Ap. steindachneri.
Har inte lyckats få nåt bra kort på dem än eftersom de är lite blyga.
Men det kommer.
De är ganska stora för att vara dvärgciklider. Hanen är nog 7-8cm.
#289 - 28 oktober 2009 18:45
Verkar som om nya Apisto paret lagt rom.
Kan skymta dem i taket på deras grotta.
#290 - 28 oktober 2009 18:59
Det var snabbt jobbat, alltid kul med yngel.
bilder?
#291 - 29 oktober 2009 19:34
Spanade lite idag igen i grottan. Kunde dock inte se nåt. :(
Vet inte om jag skulle ändra öppningen, nu är den mot framglaset.
Kanske stressar dem mindre om den är insynsskyddad?
#292 - 7 december 2009 17:46
Ap. Steindachneri paret vaktar yngel.
[ATTACH]25529[/ATTACH]

Porr för en växtintresserad. :)
[ATTACH]25530[/ATTACH]
#293 - 7 december 2009 18:02
Jag har helt klart missat den här tråden helt också hållet. Sicken slarvmaja!
Jättefina bilder, och så roligt med lite andra fiskar än your average bunch. ^^
#294 - 7 december 2009 18:08
Pickles skrev:
Jag har helt klart missat den här tråden helt också hållet. Sicken slarvmaja!

Jättefina bilder, och så roligt med lite andra fiskar än your average bunch. ^^

Thnx!
#295 - 7 december 2009 18:33
bra bilder flocki
#296 - 8 december 2009 08:54
JacobT skrev:
bra bilder flocki

Tackar
#297 - 8 december 2009 08:58
Jag har räknat till ett 15-tal yngel. Ska bli spännande att se hur länge de orkar försvara ynglena med tanke på siameserna och tetrorna.
I vilket fall är det kul att de trivs så pass att de ynglat av sig.
Bilagor:
#298 - 8 december 2009 10:22
flocki skrev:
Jag har räknat till ett 15-tal yngel. Ska bli spännande att se hur länge de orkar försvara ynglena med tanke på siameserna och tetrorna.

I vilket fall är det kul att de trivs så pass att de ynglat av sig.

Kul!

Bra jobbat...
#299 - 8 december 2009 12:10
c90368 skrev:
Kul!

Bra jobbat...

Tack!

Kommer snart film från hennes ivriga vaktande. Första gången jag använder Youtube för att lägga upp filmer, verkar inte så svårt men det tar en herrans tid bara.
#300 - 8 december 2009 12:43
Filmtajm!

Honan vaktar ivrigt yngeln. En L333 kommer lite väl nära.

[/QUOTE]
"" target="_blank">
#301 - 8 december 2009 12:48
Hur gör jag för att få filmen direkt i tråden utan länken?
#302 - 8 december 2009 12:51
flocki skrev:
Filmtajm!

" target="_blank">

Bra klipp i den honan:)

Om du kan komma över lite löv så är det bra för ynglen att gömma sig i.
#303 - 8 december 2009 12:59
c90368 skrev:
Bra klipp i den honan:)

Om du kan komma över lite löv så är det bra för ynglen att gömma sig i.

Ja hon är riktigt tuff! :)
Bra idé med löv, ska nog ta en runda i eftermiddag och plocka lite.
#304 - 8 december 2009 15:48
flocki skrev:
Filmtajm!

" target="_blank">

Kommentera mitt inlägg så ser du hur taggen ser ut.

#305 - 8 december 2009 16:09
Tackar, funka kanon!
#306 - 13 december 2009 14:23
Då var det slut på det roliga för denna gång, inga yngel kvar. :(
#307 - 13 december 2009 19:15
flocki skrev:
Då var det slut på det roliga för denna gång, inga yngel kvar. :(
synd
#308 - 15 december 2009 00:42
JacobT skrev:
synd

Ja, fast jag har inte så stora förhoppningar eftersom de är i ett sällskapsakvarium. En vacker dag när jag har mer plats så blir det flera kar och då kan de få vara ifred.
#309 - 16 december 2009 16:49
Löven har fallit.
#310 - 16 december 2009 16:56
Vad snyggt :)
#311 - 16 december 2009 17:02
Det är så snyggt med löv. :)
#312 - 19 december 2009 23:04
MissB skrev:
Vad snyggt :)

Saturnus80 skrev:
Det är så snyggt med löv. :)

Tackar!
#313 - 19 december 2009 23:10
En del av fiskarna uppskattar verkligen löven. Sen är det rätt snyggt också. :)
#314 - 23 januari 2010 00:56
Skaffat ett gäng nyckelhålsciklider. Charmiga rackare!
#315 - 23 januari 2010 10:23
flocki skrev:
Löven har fallit.

Det där var ju riktigt snyggt.
Så här dryga månaden senare, hur har löven hållit sig??
#316 - 24 januari 2010 12:55
flygrc skrev:
Det där var ju riktigt snyggt.

Så här dryga månaden senare, hur har löven hållit sig??

Inte riktigt som jag tänkt mig faktiskt, de driver iväg av strömmarna från pumpen, så jag får rätta till dem hela tiden. Får fundera ut nån smart lösning. :)
#317 - 25 januari 2010 10:19
Löven håller sig dock väldigt fina, ser precis ut som när jag plockade dem.
Bilagor:
#318 - 30 januari 2010 11:23
Börjar bli dags att byta lysrör i karet. Jag är ju låst till Juwels egna tråkigt nog. Vet inte dock inte vilket av dem som ger bäst ljus med tanke på växterna; Nature eller Day?
#319 - 30 januari 2010 21:58
Jag kör med 3st day och 1 colour i mitt 450 samt 1 day och 1 nature i mitt 120 och det verkar funka bra
#320 - 31 januari 2010 09:52
Eric_H skrev:
Jag kör med 3st day och 1 colour i mitt 450 samt 1 day och 1 nature i mitt 120 och det verkar funka bra

Jag har för mig att jag läst nånstans att Day är det bästa lysröret så det blir nog det.
#321 - 14 februari 2010 23:50
Har sedan några månader tillbaka kört utan PMDD i karet i experimentsyfte. Anledningen till detta är att jag nämnde för min "dvärgciklidsleverantör" att jag lyckats dåligt med mina Apistor. Tycker de har dött lite väl lätt. Han hade en teori om att det kan bero på PMDD:n. Hur stora underlag det finns för detta påsteende vet jag inte, men jag bestämde mig för att prova utan ett tag. De 2 apistorna jag har kvar verkar trivas bra och har ynglat minst 1 gång.

Vad gäller växterna så växer de fullt tillräckligt ändå, CO2 doseringen är ju som vanligt.
#322 - 5 mars 2010 15:46
Var på en oerhört inspirerande saltvattenkurs igår på Zoogiganten i Lomma.
Blir nog ett sådant när man har hus. :)

Tills dess får man nöja sig med sitt sötvattenskar.
#323 - 5 mars 2010 15:52
flocki skrev:

Verkligen snyggt, gillar hur du håller det tätare till vänster och hur det sedan öppnar upp åt höger.
#324 - 5 mars 2010 15:53
flocki skrev:

Snyggt!! Vad heter den där småbladiga växten som är nästan i mitten av karet, som sprider ut sig så?
#325 - 5 mars 2010 17:50
flygrc skrev:
Verkligen snyggt, gillar hur du håller det tätare till vänster och hur det sedan öppnar upp åt höger.

Tackar!
#326 - 5 mars 2010 17:52
Enola skrev:
Snyggt!! Vad heter den där småbladiga växten som är nästan i mitten av karet, som sprider ut sig så?

Tror det är denna du menar.
http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=42
#327 - 10 mars 2010 11:36
Flocki, vad heter "busken" som växer bredvid vattenspikbladen på bilden i inlägg #201? Ruskigt snyggt akvarium!
#328 - 10 mars 2010 16:49
Jeli skrev:
Flocki, vad heter "busken" som växer bredvid vattenspikbladen på bilden i inlägg #201? Ruskigt snyggt akvarium!

Tack!
Det är Hemianthus callitrichoides 'Cuba.
Att den växer uppåt och blir buskig beror på att jag har för lite ljus, vid rätt ljusförhållanden så breder den ut sig.
#329 - 10 mars 2010 17:01
Här kommer en bild på en av mina Thomasiciklider.
[ATTACH]28484[/ATTACH]

Sen har jag bytt lysrör i karet och det syns direkt på Hygrophilan som börjat få röda toppar.
[ATTACH]28485[/ATTACH]
Bilagor:
#330 - 10 mars 2010 17:26
Fina fiskar dom där. Har haft sådanna själv förut. Hade även blå tomasi, de var riktigt fina, den stora hanen var lite lik en liten Jack Dempsey.
#331 - 10 mars 2010 18:00
Enola skrev:
Fina fiskar dom där. Har haft sådanna själv förut. Hade även blå tomasi, de var riktigt fina, den stora hanen var lite lik en liten Jack Dempsey.

Ja de har färgat ut fint. Var inte alls så färgglada när jag köpte dem.
Visste inte det fanns blå Thomasi, spännande! Är det en framodlad färgvariant?
Jack Dempsey är fina ciklider, tyvärr lite för aggressiva för mitt kar. Finns ju en anledning att de fått namn efter en boxare. ;)
#332 - 10 mars 2010 18:24
Jeli skrev:

flocki skrev:
Tack!

Det är Hemianthus callitrichoides 'Cuba.

Att den växer uppåt och blir buskig beror på att jag har för lite ljus, vid rätt ljusförhållanden så breder den ut sig.

Jag ser ingen HC på den bilden. Ni förväxlar det nog med Hemianthus micranthemoides
#333 - 10 mars 2010 18:27
flocki skrev:
Ja de har färgat ut fint. Var inte alls så färgglada när jag köpte dem.

Visste inte det fanns blå Thomasi, spännande! Är det en framodlad färgvariant?

Jack Dempsey är fina ciklider, tyvärr lite för aggressiva för mitt kar. Finns ju en anledning att de fått namn efter en boxare. ;)

Jo, det var ju därför jag gillade den blå tomasin för den går ju att ha med andra fiskar :p Är osäker på ursprunget, om den är framodlad eller så, såg den på en xooaffär en gång och var bara tvungen att ha den och det var så han kallade den, vet inte om det igentligen stämmer. Har försökt att söka på det namnet men hittar inte mycket.
#334 - 10 mars 2010 18:29
Skall se om jag kan hitta någon gammal bild på den.
#335 - 11 mars 2010 16:13
petnym skrev:
Jag ser ingen HC på den bilden. Ni förväxlar det nog med Hemianthus micranthemoides

Helt rätt, tack för infon!
#336 - 11 mars 2010 19:32
Enola skrev:
Skall se om jag kan hitta någon gammal bild på den.

Gör gärna det, hade varit kul att se den varianten.
#337 - 20 april 2010 23:40
Upptäckte idag att mina Thomasiciklider vallade runt yngel. Kul!
Får jag till nån bra bild så lägger jag upp den.
#338 - 29 juni 2010 18:19
Thomasicikliderna har fått till det några ggr till men de lyckas inte med att hålla ynglen vid liv.
Jag ser att de vaktar äggen och ynglena de första dagarna sen vet jag inte var det brister.
Om det är de andra fiskarna som lyckas få tag på dem eller om föräldrarna tröttnar efter en stund.

Annons