420 liter med bakgrund... all möjlig hjälp behövs!

#1 - 26 augusti 2006 13:31
Jag har skrivit en del i den här tåten: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=92236
men inser att jag kommer att behöva en massa tips och råd... så då startar jag en bara för mitt projekt!

Akvariet är ett Rubin 420 liter och bakgrunden är en Aquarock

Jag konstaterade också att jag inte behöver skära bakgrunden på höjden, bara på en dm ungefär, för mittstaget.

Med mycket möda och testande av hushållets alla knivar (efter att jag konstaterat att brytbladskniven var för vek) så konstaterade jag att brödkniven fungerade bäst till att skära loss mittstaget... inget sparande på silikon där kan jag säga!!!

Då kommer min första fråga! Hur tusan får man ren knivar, naglar och andra verktyg från kliddigt silikon? Jag ska ju även få ren mittstaget och listen för att sedan silikona tillbaka det. Finns det något medel som är bättre än andra?

Tills jag har kommit på hur man länkar bilder från albumet, så får ni kika på bilder här: http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showgallery.php?cat=931&ppuser=25064
#2 - 26 augusti 2006 13:33
Aceton! Bensin kan också fungera!
#3 - 26 augusti 2006 13:39
[quote=laerni]Aceton! Bensin kan också fungera![/quote]

Okidok, tack för snabbt svar... lyckades få tag på dottern som var på affären just nu... hoppas dom har Aceton nu... utan olja!!!
#4 - 26 augusti 2006 14:03
[quote=laerni]Aceton! Bensin kan också fungera![/quote]
Kemisk bensin brukar funka på det mesta. Finns att köpa på flaska.
#5 - 26 augusti 2006 14:04
En himla snygg bakgrund du köpt!
#6 - 26 augusti 2006 14:06
[quote=ansjo]En himla snygg bakgrund du köpt![/quote]

Jo, jag gillar den också... förutom att det är lite irriterande att rötterna "hänger" så långt upp på bakgrunden.
#7 - 26 augusti 2006 14:23
Nu har jag upptäckt en MYCKET irriterande grej på akvariet! Det blev jättesnyggt när jag fått i bakgrunden och tände lyset... ända tills jag såg en svart "silikonblupp" i överkant!!!! Hur skulle ni göra med den? Försöka skära bort silikonkanten under staget kanske??? eller skulle jag sabba stabiliteten då???
#8 - 26 augusti 2006 15:34
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Var bluppen med från början eller har du "gjort den själv"? Ser den ut att vara lite bärande? Fanken va lurigt...... Svårt att av göra om jag skulle skurit bort det synliga.... Jag tror det för det verkar ju som om de "överdoserat" just där.... Vad snygg bakgrunden är [:P] :) ! Å akvariet också så klart!! :p[/COLOR][/FONT]
#9 - 26 augusti 2006 15:41
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Glömde ju skriva...[:o] Tror du inte det är bra att rötterna hänger i luften? Jag tänkte som så, att när sanden kommer i så kommer det ju se bättre ut än om rötterna (som ju e dösnygga!!) kommer bli begravda i sanden? Eller tänker jag tokigt??[/COLOR][/FONT]
#10 - 26 augusti 2006 15:47
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Var bluppen med från början eller har du "gjort den själv"? Ser den ut att vara lite bärande? Fanken va lurigt...... Svårt att av göra om jag skulle skurit bort det synliga.... Jag tror det för det verkar ju som om de "överdoserat" just där.... Vad snygg bakgrunden är [:P] :) ! Å akvariet också så klart!! :p[/COLOR][/FONT][/quote]

Jag har inte varit där och kliddat själv. Staget som "bluppen" sitter på, är det stag som man fäster mittstaget i... så det är ingen tyngd som ska bäras... därför tror jag att man kan skära lite, frågan är om det blir snyggt :confused: Såg nyss ett lika akvarium från en butik, foto i min andra tåt om det här akvariet, och det hade samma "plupp".
#11 - 26 augusti 2006 15:47
Du kan nog "frisera" silikonen så att det blir jämnare kant, och då syns den nog inte lika mycket.
Och det är som Lenmar säger, när du får på 10 cm sand så hänger rötterna inte i luften längre. Sedan kommer det väl dit lite växter som döljer en del med.
#12 - 26 augusti 2006 15:48
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Glömde ju skriva...[:o] Tror du inte det är bra att rötterna hänger i luften? Jag tänkte som så, att när sanden kommer i så kommer det ju se bättre ut än om rötterna (som ju e dösnygga!!) kommer bli begravda i sanden? Eller tänker jag tokigt??[/COLOR][/FONT][/quote]

Håller med där... om det inte vore för att jag måste ha ett sandlager på dryga decimetern för att det ska nå upp till roten ;)
#13 - 26 augusti 2006 15:50
[quote=ansjo]Du kan nog "frisera" silikonen så att det blir jämnare kant, och då syns den nog inte lika mycket.
Och det är som Lenmar säger, när du får på 10 cm sand så hänger rötterna inte i luften längre. Sedan kommer det väl dit lite växter som döljer en del med.[/quote]

Jepp, ska nog ta och frisera lite... skulle det se för illa ut, så kan jag ju vända karet om jag gör det innan jag satt fast bakgrunden.

Tänkte inte ha en decimeter djupt sandlager... men det blir jag nog tvungen till nu, annars kommer jag att störa mig på mina "frisimmande" rötter tror jag :p
Bilagor:
#14 - 26 augusti 2006 16:41
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Det räcker ju om det är decimeterdjupt baktill? Du får la säga till firrarna att inte rafsa fram sanden till rutan? Jag vet ju visserligen att mina firrar gör precis tvärtom mot vad jag sagt till dem men dina kanske lyssnar bättre?:p[/COLOR][/FONT]
#15 - 26 augusti 2006 17:32
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Det räcker ju om det är decimeterdjupt baktill? Du får la säga till firrarna att inte rafsa fram sanden till rutan? Jag vet ju visserligen att mina firrar gör precis tvärtom mot vad jag sagt till dem men dina kanske lyssnar bättre?:p[/COLOR][/FONT][/quote]

Nopps, fiskfostran är inte min starka sida! Däremot funderade jag på att lägga skifferplattor på hög, in någon sorts terassmodell... får väl fundera vidare... är nog lååångt kvar tills det är dags för sanden...

Har ännu inte hittat någon som kan hjälpa mig att såga ur hacket i bakgrunden... behöver ett hål också, för ett innerfilter som jag tänkte ha bakom bakgrunden. Åsså ska jag silikona för ett av insugshålen, fattar inte varför det är två sådana i varsin ände av bakgrunden... då funkar det ju dåligt att ha bakgrunden som förfilter ju...
#16 - 31 augusti 2006 07:02
Inget har hänt med mitt akvarium... det bara står där och jag ligger i soffan (när jag inte jobbar) och försöker räkna ut hur jag ska göra... så nu får ni hjälpa mig ur det här, snäääällla!!!

Jag har ordnat med en vinkelslip med diamantskiva... så själva bakgrundskapandet går att lösa... men HUR ska jag kapa????

Bakgrunden är någon mm högre än själva karet... Om jag ska silikona den runt om, så måste jag ha någon sorts avrinning OM det skulle bli tätt i insugshålen... annars kommer några liter vatten att rinna över! Frågan är om jag ska kapa ner hela, eller om jag ska borra några hål bara??? Bakgrunden är inte ivägen för toppen i vilket fall.
Om jag nu ska kapa ner den, borde jag isåfall kapa den så att mittstaget går fritt på en gång??? Då slipper jag såga "hacket", men jag kan inte fylla akvariet lika högt.

Det är två insugshål i bakgrunden, ett till höger och ett till vänster... borde jag stänga det ena??? Det blir mera rengöring men bättre genomsug om jag tätar det ena.

Jag tänkte komplettera mitt 2250 med ett innerfilter. Ska jag sätta det bakom bakgrunden och borra ett hål för utblåset där jag silikonar fast en bit trädgårsslang??? Eller blir det bättre om jag gömmer innerfiltret i karet framför bakgrunden, men då försvinner väl del av grejen med bakgrund??

En hel massa frågor vart det, snälla kom med tips, råd och erfarenheter, annars blir nog mitt kar stående tomt i vardagsrummet...
#17 - 31 augusti 2006 12:46
Skall du ha bakgrund skall du självklart utnyttja utrymmet bakom som filterkammare! Skapa ett utrymme på en 5-6 cm bakom bakgrunden fyll med filtermatta skuren i tärningar på en 3cm nå´t.
Insug nere i ena hörnet och ett Powerhead uppe i andra hörnet (bakom bakgrunden).
Du får gigantisk filtervolym och behöver inte göra rent mer än kanske en gång om året.
Står lite om detta på BTN:s hemsida.

Innerfilter är egentligen bara ett underhållskrävande Powerhead med en ynklig filtervolym...
#18 - 31 augusti 2006 13:39
Lånar tråden lite :)
Ska man ha liggunderlag under Rubinkaret eller inte?
#19 - 31 augusti 2006 14:02
Nej!
#20 - 31 augusti 2006 14:46
[quote=Johan73]Lånar tråden lite :)
Ska man ha liggunderlag under Rubinkaret eller inte?[/quote]

Svarar kort, är på väg på firmafest :p Jag tänker ha liggunderlag under... varför inte när det är ett helglas???
#21 - 31 augusti 2006 14:54
Jag har tre st. Rubin och inget liggunderlag till något! Alla övriga jag sett har inget liggunderlag! Men man gör ju som man vill! :)
#22 - 31 augusti 2006 17:21
[QUOTE=laerni]Jag har tre st. Rubin och inget liggunderlag till något! Alla övriga jag sett har inget liggunderlag! Men man gör ju som man vill! :)[/QUOTE]

Du verkar ju säker Lasse :)
Men som Nancy skriver så var det just detta att Rubin (väl?) räknas som ett helglasakvarium? Och isåfall borde man väl ha underlag?
Det står ju i en "ram" men den verkar ju inte direkt kassaskåpssäker om man säger..
Lätt och noja upp sig över detta ;)
OM man nu då ändå kör med liggunderlag finns det då nån nackdel med det?
#23 - 31 augusti 2006 19:33
Vet inte om det finns någon nackdel förutom den extra kostnad det betingar! De som säljer Rubinakvariumen säger att något underlägg inte skall användas??? Och hos mig har ännu inte någon nackdel upptäckts! Bänken är ju stabil och bra!
Men man gör ju som man själv vill och tror är säkrast!
#24 - 1 september 2006 08:30
[QUOTE=laerni]Vet inte om det finns någon nackdel förutom den extra kostnad det betingar! De som säljer Rubinakvariumen säger att något underlägg inte skall användas??? Och hos mig har ännu inte någon nackdel upptäckts! Bänken är ju stabil och bra!
Men man gör ju som man själv vill och tror är säkrast![/QUOTE]

Ja, det funkar säkert utan då eftersom det gör det för dig. Man blir ju bara *lätt* nojjig när tanken på sprucket 720 smyger in i skallen ;)
#25 - 1 september 2006 09:53
Anledningen till att man har "liggunderlag" mellan bänk och akvarium är ju för att ett enda litet sandkorn där emellan kan spräcka bottenskivan. Jag kan inte se att den "ram" som finns på det här karet skulle göra att den risken minskar. För mig känns det helt självklart att lägga något emellan. Jag använder svart "byggmatta" under karen förresten.
#26 - 11 september 2006 10:02
Tänkte bara tala om att jag fortfarande lever och att även karet gör det, trots en del frustrationsövningar.

I bakgrunden är det nu kapat ett "hack" för mittstaget. Jag drog nog en del blickar till mig när jag släpade iväg bakgrunden, på en kärra med hjul, igenom hela bostadsområdet och lite till för att få hjälp av en hjälpsam medmänniska med vinkelslip. Jag är ju billös, så man får ta till sådana lösningar ibland. Hacket är i alla fall tilltaget lite extra, så att det även fungerar som översvämmningsskydd om det skulle bli tätt i insuget till bakgrunden. Jag silikonade fast en bit nät under mittstaget för att få det hela "fisksäkert" också.

Insugshålet på vänstra delen av bakgrunden har jag satt igen med silikon, men jag passade på att sätta fast en slangbit där, för att kunna komplettera med ett extra filter vid behov.

Att silicona fast bakgrunden i botten var inga problem... men sedan började det!!! Den är ordentligt snett skuren, så upptill hade jag en glipa på ca 1,5-2 cm mellan bakgrund och akvarium... helt omöjligt att lägga en silikonsträng alltså. Jag löste det med att trycka in en remsa med filtermatta i springan på vardera sidan. På den vänstra sidan (den där jag inte har något insug) lade jag sedan silikon utanpå filtermattan, får verkligen hoppas att det håller!!! På den andra sidan lät jag filtermattan vara som den är, blir ju bara bättre insug då... får väl köra ordentligt med torv i vattnet ett tag, för då blir filtermattan snabbt brun.

Ja... i det läget är jag nu... Ska fixa med filtermatta och sånt bakom bakgrunden, och i med värmaren... fixa med insug och utblås till filtret... och skära till byggmatta att ha under sanden... Ja, sen ska man väl kunna böjra fylla upp karet då hoppas jag...

Bilder från allt stök kommer så småningom...
#27 - 19 september 2006 22:28
Hur är det med möbeln till karet, har det ställbara fötter? Går det enkelt att justera in höjd? Funderar på ett sådant kar men mitt golv är inte direkt jämnt.....
#28 - 20 september 2006 21:08
Nops, inte reglerbara fötter. Du får nog helt enkelt kila under dem för att få till det jämt...
#29 - 21 september 2006 12:06
har skummat igenom dina trådar lite sabbt men utan att hitta vilken aquarock du har köpt, heter den Aquarock amazonas? och vart köpte du den?

är det samma bakgrun som finns hos pwss och som heter "aquarock rot"?
http://www.pwss.se/product.php?productid=305&cat=671&page=1

/hampus
#30 - 21 september 2006 12:56
Jag köpte min från Djurmagazinet. Vad gäller bilden på pwss så tror jag att den ska föreställa den som jag har.... men man har beskurit bilden så att bara den ena roten syns... Skicka en länk till min bild till pwss och fråga om det är samma helt enkelt. Bakgrunden ser fördj... ut på deras bild förresten. Tyvärr har jag lyckats plantera en lotus framför den snyggaste roten, det skall snart åtgärdas. Lägger ändå ut en bild på mitt kar så som det ser ut i nuläget, utan fisk och med lite mysko flytkrukor och så :p
#31 - 21 september 2006 13:18
nej jag tycker inte heller dom är särskilt lika, din ser mycket snyggare ut än den dom har på pwss. jag skickar ett mail och frågar.

Hur låg din bakgrund i pris, ungefär samma som på pwss?

tycker det såg jätte snyggt ut som det var förutom växterna som fortfarande var i krukor uppe på roten :p

/hampus
#32 - 21 september 2006 18:17
hambli skrev:

Hur låg din bakgrund i pris, ungefär samma som på pwss?

Eftersom jag betalar mina akvariepryttlar med ancistrusyngel, så har jag noll koll... en par tusen kanske den kostade...

nej jag tycker inte heller dom är särskilt lika, din ser mycket snyggare ut än den dom har på pwss.

Och då gör verkligen inte mina bilder bakgrunden rättvisa... har inte fått något riktigt bra foto ännu som du ser.

tycker det såg jätte snyggt ut som det var förutom växterna som fortfarande var i krukor uppe på roten :p

Jo frisimmande blomkrukor är inte det snyggaste :p Vill hålla växterna nära lysrören tills jag fått mina reflektorer... Men helt klart så vill jag också få fram den stora snygga roten som nu är bakom lotusen.
#33 - 21 september 2006 19:45
Tant Nancy skrev:
Eftersom jag betalar mina akvariepryttlar med ancistrusyngel...

hahahahahaa:D :D
#34 - 21 september 2006 21:52
det står ju inte i nån ram. "ramen" täcker bara glaset så gruset inte syns helt. akvariet står med glaset mot möbel, därför vill man gärna ha liggunderlag. därför har jag liggerunderlag. mitt juwel rio 180 däremot står i en ram som man inte ska ha liggerunderlag under.
#35 - 23 september 2006 14:02
Ursäkta att jag lånar tråden lite, vilken höjd har bänken? Jag har blivit så sugen att jag tänkte införskaffa ett 420 Rubin på måndag och funderar på om jag får in bänken i bilen.
#36 - 23 september 2006 15:11
Snyggt blir det iaf :)
Hur många yngel har du levererat för att få en sån bakgrund? ;)
#37 - 24 september 2006 11:54
janne63 skrev:
Ursäkta att jag lånar tråden lite, vilken höjd har bänken? Jag har blivit så sugen att jag tänkte införskaffa ett 420 Rubin på måndag och funderar på om jag får in bänken i bilen.

Bänken är 73 cm hög. Är annars ett ok kar för pengarna, men jag skulle inte köpa ett till... det stör för mycket att man ser glasstag och silikonsträng i överkant när man sitter ner i soffan....
#38 - 24 september 2006 11:57
Tant Nancy skrev:
Bänken är 73 cm hög. Är annars ett ok kar för pengarna, men jag skulle inte köpa ett till... det stör för mycket att man ser glasstag och silikonsträng i överkant när man sitter ner i soffan....

märkligt, tror inte att jag gjorde det. hursomhelst målade jag en 2 cms sträng med svart latexfärg under rampen så jag kunde sänka vattenytan lite. jag behövde göra detta för att få optimalt snurr på vattnet då jag tog utblåshålen i bakgrunden nån cm för lågt. om du gör samma slipper du se staget.
#39 - 24 september 2006 11:58
Daniel_N skrev:
Snyggt blir det iaf :)

Hur många yngel har du levererat för att få en sån bakgrund? ;)

Hehehe... skulle tro en 2-300 st.... Det mesta går ju tillbaka in till firrarna i form av mat, men ett visst överskott blir det ibland...
#40 - 24 september 2006 12:02
cgr skrev:
märkligt, tror inte att jag gjorde det. hursomhelst målade jag en 2 cms sträng med svart latexfärg under rampen så jag kunde sänka vattenytan lite. jag behövde göra detta för att få optimalt snurr på vattnet då jag tog utblåshålen i bakgrunden nån cm för lågt. om du gör samma slipper du se staget.

Det var ju smart... men är väl ändå snyggast på ett svart kar? Funderar på att försöka skaffa någon sorts trälist som man kan limma på, kunde isåfall använda samma för att dölja det svarta liggunderlaget nertill... även om jag faktiskt tyckte att det blev helt ok...
#41 - 24 september 2006 13:11
Tant Nancy skrev:
Det var ju smart... men är väl ändå snyggast på ett svart kar? Funderar på att försöka skaffa någon sorts trälist som man kan limma på, kunde isåfall använda samma för att dölja det svarta liggunderlaget nertill... även om jag faktiskt tyckte att det blev helt ok...

jag har målat sidorna med samma svarta färg så man inte ser in bakom bakgrunden så det ser helt naturligt ut. man tänker inte på att det är målat i överkant, ser ut som det ska vara så. karet är silver.
#42 - 24 september 2006 17:07
Tant Nancy skrev:

Tack för svaret, då tror jag att jag kan få in bänken i bilen också, frågan är bara om både bänk och akvarium får plats samtidigt. Man kan ju alltid köra två gånger ...

Annons