440 liter sydamerika

#1 - 12 juli 2007 11:48
hej senare i höst ska jag starta upp mitt 440 som är specialmått 220 långt 40 djupt och 50 högt tanken är att det ska bli styamerika med 5-8 skalarer 5 silverhajar (gäster ifrån asien);) en grupp bolivianska frärilciklider ca 5 st och några joordätare hur många ska man ha och vilken könsfördelning? läste att jordätarna kan bli revirshävdande så jag kanske ska skippa bolivianerna?eller bara ha 1 par?
#2 - 12 juli 2007 16:01
Jag tycker det låter som det kommer bli trång i det där karet.
Tänk på att jordätarna blir riktigt stora!
#3 - 13 juli 2007 04:42
okej men jag ska sippa bolivianerna men hur många jordätare är det lagom och börja med och hur många är lämpligt och hålla i ett sånt akvarium i vuxen ålder med skalarer och silverhajar?
#4 - 13 juli 2007 09:52
Jag skulle köpa en ung grupp på 6-8st och låta dom para ut och behålla ett fint par och kanske två till som kan trigga lek.
Jag har märkt på vissa ciklider att om man bara sparar ett par utan konkurans av andra artfränder så slutar dom att leka.
#5 - 13 juli 2007 20:37
Jag tycker det låter som det kommer bli trång i det där karet.

Tänk på att jordätarna blir riktigt stora!

Det beror helt på vilka jordätare du väljer. Vissa blir riktigt stora, andra inte särskilt stora. Biotodoma cupido (eller wawrini) skulle du lätt kunna ha 10 vuxna individer i det karet. Eventuellt kan dock scalerna bli lite tuffa för dessa fiskar. Jag kör på 10 Geophagus altifrons i ett 375 liters. De kommer att få ett större kar när de växer till sig lite. Underbart vackra fiskar som börjar färga ut lite nu. De blir dock stora, men ett gäng skulle nog inte vara några problem.

Det kan vara bra att tänka på att jordätare oftast trivs bra i grupp. Jag skulle inte välja de mest aggressiva tillsammans med det sällskapet (absolut inte någon från brasiliensis-gruppen).

Lycka till Alcar, vilka jordätare du än väljer kommer du köpa fiskar som blir mycket fina!

/Jocke
#6 - 15 juli 2007 19:38
jo det får bli några som inte blir så jättestora och agresiva tor jag köper 6-7 st
#7 - 15 juli 2007 19:42
vilken sand är lämpligt till jordätare? funderar på råda ca 1mm
#8 - 7 september 2007 05:10
nu är karet nästan klart mend fiskar och indrednig tor jag skippar jordätarna för jag vill ha kvar växter nu går det 10 skalarer 2 silverjagar 1 par nyckelhål och 2 par bolivianska fjärillar och pansarmalar och pleco jag ska nog ta och ha diskus i akvariet istället för jordätare, elleer så nöjer jag mig med det jag redan har jag är jättenörj med karet ska ta bilder på det
#9 - 7 september 2007 06:54
Skippa silverhajarna också.
#10 - 7 september 2007 13:52
hej dom är faktigts väldigt lungna när dom är i det stora karet

Annons