450 Liter Fisk som gillar växter

#1 - 13 januari 2008 14:18
Tänkte starta snart ett 450 liter akvarium

L151 D61 H 64

Tänkte mig då stor fisk i som INTE äter växter och inte heller gräver i gruset .

Vad är det för fisk vilken biotop ?
Har läst så mycket och det verkar som att de stora äter växter eller så gräver de mycket i gruset =(

Tips och trix välkomna
#2 - 13 januari 2008 14:41
Man kan väl säga så här att vissa arter gräver en del bara vid lektid medans andra gräver massa hela tiden.

Blå, guld ciklid gräver när de ska leka(små gropar).
Flagg, multispinosa, nyckelhål gräver väldigt lite över huvudtaget.

Flavilabris, kurv, dorsegeria gräver lite men enbart vid lek.
Skalarer gräver inte.

Det gör ju egentligen inte så mycket att fiskar gräver små gropar...då får man upp skit från botten som sen fastnar i filtret.
Mycket växter är bra och misstänker man att fiskarna ska till o gräva upp en växt få sår man lägga lite tyngre sten vid växtensbas.
#3 - 13 januari 2008 14:53
Vi 300l SA med växter, fiskarna funkar fint med växterna

skalarer
kardinaltetror
otocinclusar
tre sorters pansarmalar
asellus kulfiskar
#4 - 13 januari 2008 15:32
Underlättar troligitvis för de som ska svara på din fråga om du begränsar "stor fisk" till något mer specifikt. Vad är du intresserad av att hålla? Ciklider? Malar? Tetror? Barber?

Det finns i princip stora arter av alla sorters fiskar.
#5 - 13 januari 2008 16:24
Max storlek kan inte bestämmas(men typ 20cm) då 450 liter räcker inte långt =( även om det är minst stort .

Vilken sort ? En fisk som inte äter eller gräver upp växter ...
Tänker mer på ett akvarium där det finns mycket växter normalt planterade utan att behöva skydda växter med stenar.

Jag kommer anpassa biotopen till fisken men den måste komma från en biotop med växter ..

Har drömt om påfågel men den är alldeles för stor och stark dock mycket vacker fisk !
#6 - 13 januari 2008 16:37
Har funderat på den vackra hybriden papegoj fisk.... ;)

Vad tycker Ni ?
#7 - 13 januari 2008 17:04
Jag håller på Nyckelhålscikliden, de gräver lite grann, men det handlar om mycket små gropar (Har dock en som grävt sig en ordentlig "sovgrop" under pumpen där den tillbringar nätterna :D). I ett akvarium av din storlek borde den ju komma upp till sin maxstorlek på 15 cm.

Jag hade från början endast ett par, då var de väldigt skygga. Nu har jag en grupp på 5 stycken som går in mitt kar under uppstart och de är då inte ett dugg räddare/skyggare än andra fiskar :)
#8 - 13 januari 2008 18:03
Du har inte räknat fel på literantalet eller måtten? Enligt de mått du anger har du nämligen ett 589-litersakvarium...

I vilket fall: I en Sydamerikansk biotop kan man ju kombinera växter och fiskar, eftersom fiskarna på många håll lever i en miljö med mycket växter. Scalare är en fisk som jag sett att många håller i växtakvarium och jag planerar det även själv. Dessa gräver inte heller vad jag vet.
#9 - 13 januari 2008 19:02
Wieder skrev:
Du har inte räknat fel på literantalet eller måtten? Enligt de mått du anger har du nämligen ett 589-litersakvarium...

4nej jag blandade inte ihop det då det är välvd och djupet räknar de i mitten
dock sidor är mycket mindre
#10 - 13 januari 2008 19:13
4nej jag blandade inte ihop det då det är välvd och djupet räknar de i mitten

dock sidor är mycket mindre

Jag förstår :p
Bilagor:
#11 - 13 januari 2008 19:24
Wieder skrev:
I vilket fall: I en Sydamerikansk biotop kan man ju kombinera växter och fiskar, eftersom fiskarna på många håll lever i en miljö med mycket växter.

Sorry, men i Amazonfloden växer det inte speciellt mycket växter[:o].

Nelly, kanske diskus skulle vara en utmaning;)?
#12 - 13 januari 2008 19:31
ja , jag har tänkt på diskus!

men kan de gå i ett 450 liter och hur många kan de vara ? växter ?
har läst att de är känsliga =(
#13 - 13 januari 2008 19:46
ansjo skrev:
Sorry, men i Amazonfloden växer det inte speciellt mycket växter[:o].

Nelly, kanske diskus skulle vara en utmaning;)?

Amazonfloden är världens vattenrikaste och en av världens längsta floder. Du menar alltså att det inte på någon plats i Amaonfloden växer mycket växter? Jag tog lite skärmdumpar från en dokumentär som innehåller delar från Amazonfloden:

Ovan ytan, lägg märke till de många växterna:):
http://img529.imageshack.us/img529/9190/ovanytan1rk2.jpg

Jättenäckrosor:
http://img408.imageshack.us/img408/3899/ovanytan2bd5.jpg

Växtliv under ytan:
http://img512.imageshack.us/img512/2028/underytan1vu8.jpg

Bottentäckare och fina fiskar:
http://img178.imageshack.us/img178/2975/underytan2py8.jpg

Rovfisk och växter:
http://img80.imageshack.us/img80/7042/underytan3av9.jpg

Det finns som du ser mycket växter i Amazonfloden med bifloder. Det finns även stora områden vilka nästan avsaknar växtliv, men att säga att det inte finns mycket växter i Amazonfloden med bifloder är fel! ;)
#14 - 14 januari 2008 00:31
Ursäkta mig om du missförstod mitt inlägg Wieder, men det jag menar med mycket växter är inte det du länkade till.

Diskus är lite känsligare än många andra fiskar, men om du köper lite större exemplar från början så är de för det mesta lite tåligare. I ett 450 kan man ha ca 6-8 fullvuxna diskus, även lite beroende på om du vill ha annan fisk med.
#15 - 15 januari 2008 08:20
Jupp så nu har jag läst på om alla förslag .

bestämt mig för följande fisk

Cleithracara maronii-Nyckelhålsciklid
Corydoras imitator-Imitator-pansarmal
L121, L135, L305, maskringlande Peckoltia-L075, L124, L301, LDA02, Para Pleco, Hypostomus sp

Växter :

Paniculatus- Svärdplanta
Echinodorus osiris-Osiris svärdplanta
Lilaeopsis brasiliensis-Brasiliansk gräsplanta
Hydrocotyle leucocephala-Vattenspikblad
Heteranthera zosterifolia

Substart :

? funderar vilken finns i surinam / guyana floden

Vad tycker ni om det ?
lägga till eller ta bort ?
#16 - 15 januari 2008 15:22
tänkte också på bakgrund ... vilken ?
Ideer ?
#17 - 15 januari 2008 21:37
Slimline kanske? Hyffsat billig, snygg och lätt att sätta dit samt tar inte mycket plats!
#18 - 16 januari 2008 05:47
ansjo skrev:
Slimline kanske? Hyffsat billig, snygg och lätt att sätta dit samt tar inte mycket plats!

Det låter bra men vilken motiv ? tänkte googla lite på surinam floden då fiskar kommer just från denna flod (guyana) med , men det är inte lätt att hitta bilder på det ,

Vilken substrat tror du det finns där som jag kan försöka efter likna ? färg ? storlek på korn ?

(tack för alla tips ) mer är välkommet
#19 - 16 januari 2008 11:37
Sand från Svensk insjö tror jag skulle vara ganska liknande mot vad som finns naturligt. Slimline finns att köpa i 2 färger och det är troligen den röda som skulle passa ditt kar bäst.
#20 - 16 januari 2008 12:08
ansjo skrev:
Sand från Svensk insjö tror jag skulle vara ganska liknande mot vad som finns naturligt. Slimline finns att köpa i 2 färger och det är troligen den röda som skulle passa ditt kar bäst.

Tack snälla !
Vet du kanske vart man kan köpa injsö sand ?

http://www.pwss.se/product.php?productid=5126&cat=919&page=1
#21 - 16 januari 2008 12:12
Köpa och köpa, men det brukar finnas på stränderna vid insjöar;). Det bästa är att fråga markägaren om du får ta med några spänner hem då det annars är olagligt att bara ta sanden. Annars är det ganska mörkt om nätterna än så länge:p.
Det finns en hel del trådar om detta ämne som du kan gå igenom om du inte har något att göra;).
#22 - 16 januari 2008 12:39
ansjo skrev:
Köpa och köpa, men det brukar finnas på stränderna vid insjöar;). Det bästa är att fråga markägaren om du får ta med några spänner hem då det annars är olagligt att bara ta sanden. Annars är det ganska mörkt om nätterna än så länge:p.

Det finns en hel del trådar om detta ämne som du kan gå igenom om du inte har något att göra;).

jupp instämmer ;) mörkt är det änn så länge :D

men letar lite och letar försöker kolla lite på google om surinam men det är lite ont om bilder hihihi

(åter till tvätten och google hihihi )

TACK ännu än gång
P.s
Vad tyckte du om denna bakgrunden ?
i tidigare länk ?
#23 - 16 januari 2008 12:47
Den bakgrunden är helt ok, men tänk på att dessa tar ganska mycket plats i karet och en hel del liter försvinner på det viset:(.

Annons