450 liter Sydamerika

#1 - 24 augusti 2012 19:35
Hej och gokväll,

Så, då var det dags för ännu en liten projekttråd gällande sydamerika [:o]
Har beställt ett Rio 400 Juwel som rymmer hela otroliga (för mig åtminstone :D) 450 liter. Det sitter och väntar otåligt på mig borta hos Herkules Zoo, var meningen att jag skulle hämta det imorgon men grannen med stora bilen fick förhinder. Förhoppningsvis så har han bättre med tid i veckan som kommer. Dom är ju inte små direkt dom där karen så det kräver sin bil... min lilla står sig slätt där.

Det som är bra med såna här projekttrådar, båda egna och andras, är att man lär sig så mycket efter hand. Skriver man en egen så blir det som en loggbok där man kan gå tillbaka och följa projektet. Dessutom så hoppas jag ju givetvis på massa goda råd, tips och hurrarop ifrån Er som läser. ;)

Nåväl, har de sista två veckorna byggt på en bänk för akvariet. Tycker iochförsig att den bänk som Juwel har är jättesnygg men den är alldeles för hög. Jag gillar lägre bänkar eftersom man oftast sitter ner i en soffa eller direkt på golvet, för den delen, när man tittar in hos fiskarna. Jag tänkte slänga upp lite bilder på den imorgon när färgen har torkat.

Nu över till mer praktiska frågor gällande filter. Vad annars finns det att fundera på en fredagkväll. :p
Har läst att flera som köper ett Juwel kar tar bort det filter som följer med och antingen bygger ett nytt innerfilter eller satsar på ett ytterfilter. Jag är lite negativ mot ytterfilter då jag anser att vattnet skall (helst) stanna kvar i akvariet och hållas där. Så mina alternativ är antingen:

1. Behålla allt som det är
2. Behålla det filter som medföljer och komplettera med ett till för att få större filtermassa
3. Ta bort det som medföljer och bygga ett eget

Nummer 1 går bort, jag vill ha mer filtermassa än det som medföljer. Återstår då alternativ 2 eller 3.

Alternativ 2:
Sätta dit ett extra filter/pump i andra hörnet av akvariet. Fördelen med detta är större filter samt att jag kan sätta dit en till doppvärmare för att få jämnare värme. Hade tänkt mig en mindre pump - 400l/m. Vilket gör att totalt med original pumpen på 1000 l/m så omsätts vattnet i akvariet lite mer än 3 gånger i timmen. Är det för mycket? Jag vill ju inte ha hela havet stormar i akvariet!

[ATTACH=CONFIG]55233[/ATTACH]
Alternativ 3:
Ta bort filtret som medföljer men behålla pumpen. Bygga en 10cm filterzon med hjälp av slimline längs nästan hela längden.
Jag får då över en meter filter! :D Tänkte köpa två stycken sådana här filtermattor:

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/at-filtermatta-fin-10-p-6643?osCsid=13c0619a564269f0fd142de7194956da
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/filtermatta-grov-p-2600?osCsid=13c0619a564269f0fd142de7194956da

Jag lämnar filtersidan "öppen" längs väggen för att få större träffyta, som dom visar på BTN:
http://backtonature.se/tips-tricks/slimline-filter/

[ATTACH=CONFIG]55234[/ATTACH]

Nåväl, jag hoppas ni förstår hur jag menar och att det går någotsådär att uttyda på mina skisser hur jag tänker mig.

Alla synpunkter välkomnas, vilken lösning är bäst? Alternativ 3 sparar ju in på en extra pump iochförsig, men om vi bortser ifrån kostnaden - vad är bäst?
#2 - 24 augusti 2012 19:58
Funderingar på fiskar

Har lite funderingar på vilka fiskar jag vill ha. Vill inte ha för stora eller för många fiskar.

I mitt 190 liters så går idag:

1. Ett par Boliviansk fjärilsciklid
2. Tre stycken (2 hannar + 1 hona) Ancistrus
3. 8 stycken Metallpansarmalar
4. 5 stycken Platy

Dessa skall så småningom få flytta över till det nya akvariet.
Gillar verkligen mina fjärilar så jag köper nog fyra stycken till. Dom är rätt så fredliga av sig och sex stycken skall väl kunna rymmas?

Dom fiskar jag har nu är mest i nedre delen av akvariet, förutom Platys som är lite överallt. Platys är en underskattad fisk tycker jag, den är pigg, fredlig och vacker. Men det vore fint med någon fisk som gick i de övre regionerna också.
Funderar på någon stimfisk men tycker generellt att stimfiskar inte stimmar så mycket :D
Har haft både Kardinaltetra och Glödbandstetra, jättevackra bägge två men stimma var dom dåliga på...
Har läst på forumet att den bästa tetran på att hålla ihop som ett stim är Rödmunstetran... kanske är det dom man skall ha... svårt det här...

Gillar verkligen Scalarer, dom är jättevackra men blir stora. Skulle man kunna ha ett par sådana? Det finns ju så många varianter av dom också. Kommer dom betrakta mina eventuella tetror som mat?

Hhhhmmm... mycket att fundera på, men vi skyndar långsamt :D
#3 - 24 augusti 2012 21:59
450 liter Sydamerika

Ferengi skrev:
Har lite funderingar på vilka fiskar jag vill ha. Vill inte ha för stora eller för många fiskar.

I mitt 190 liters så går idag:

1. Ett par Boliviansk fjärilsciklid

2. Tre stycken (2 hannar + 1 hona) Ancistrus

3. 8 stycken Metallpansarmalar

4. 5 stycken Platy

Dessa skall så småningom få flytta över till det nya akvariet.

Gillar verkligen mina fjärilar så jag köper nog fyra stycken till. Dom är rätt så fredliga av sig och sex stycken skall väl kunna rymmas?

Dom fiskar jag har nu är mest i nedre delen av akvariet, förutom Platys som är lite överallt. Platys är en underskattad fisk tycker jag, den är pigg, fredlig och vacker. Men det vore fint med någon fisk som gick i de övre regionerna också.

Funderar på någon stimfisk men tycker generellt att stimfiskar inte stimmar så mycket :D

Har haft både Kardinaltetra och Glödbandstetra, jättevackra bägge två men stimma var dom dåliga på...

Har läst på forumet att den bästa tetran på att hålla ihop som ett stim är Rödmunstetran... kanske är det dom man skall ha... svårt det här...

Gillar verkligen Scalarer, dom är jättevackra men blir stora. Skulle man kunna ha ett par sådana? Det finns ju så många varianter av dom också. Kommer dom betrakta mina eventuella tetror som mat?

Hhhhmmm... mycket att fundera på, men vi skyndar långsamt :D

I ett 450 hade jag lätt kört på ett par Guldsömmar..

Det är grejer det!
#4 - 24 augusti 2012 22:27
400 liter SA, kan ge dig lite inspiration kanske? Samma kar med två helt skilda utseende bara att välja;)

Jag har även ett 180 liter Juwel kar som jag har haft igång i många år med det inbyggda filtret. I början var jag inte så nöjd med det, men så bytte jag ut filterkuddarna mot egna som jag skar till i grov filtermatta och då blev det ett jättebra filter. Så behåll filtret men testa dig fram vilket substrat som passar dig.

Om du har kvar Juwel fitret som blåser upp mot ytan så vore det inte dumt med en pumpskalle som står på en rejäl kvadrat av grov filtermatta i motsvarande bakre hörn som sprutar lite nedåt. Då får du inga "döda" fickor i karet med stillastående vatten och du får fart på botten vid bakrutan där det annars samlas en massa avfall.

Lycka till:d

Gamla

Ny
#5 - 26 augusti 2012 14:59
Bygga bänk

Som sagt, den bänk som medföljer Juwels akvarium tycker jag är för hög. Så jag beslutade mig för att bygga en egen med höjden 64 cm.

Jag bestämde mig för att bygga två förstärkta lådor som jag kunde lägga en nyinköpt ekskiva som är 3cm tjock på. Använde 45 x 45 reglar för att både bygga ramen samt regla upp två av lådorna. In alles byggde jag fyra lådor enligt samma princip - låda med tjock ekskiva över. Men reglade och förstärkte bara två då dessa skulle få 450 litaren på sig. De andra två skulle bära upp mindre kar. Mer om detta senare.

Lite bilder på lådorna:

[ATTACH=CONFIG]55348[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]55349[/ATTACH]

Jag målade dom matt svarta, vill ha någon neutral färg så allt fokus ligger på akvariet:

[ATTACH=CONFIG]55350[/ATTACH]

Insidan brydde jag mig inte om att slösa färg på... :D
#6 - 26 augusti 2012 15:08
Bänk fortstättning

Efter torktiden så flyttade jag ner lådorna och skivorna ner i källaren som nu skall inredas, till hälften, som akvarierum. :d
För att stärka upp ännu mer så satte jag fast några svarta stålben på den bit av skivan som blev över efter att ha sågat itu den.
För att fördela trycket jämnt så limmade jag fast liggunderlag på både överdelen av lådorna samt bordet med stålbenen. När allt är på plats så skall mitten där stålbenen syns nu döljas av en svart skiva i samma stil som lådornas.

[ATTACH=CONFIG]55351[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]55352[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]55353[/ATTACH]
#7 - 26 augusti 2012 15:27
Lördag...

När "alla" andra var på akvarieträff i Trollhättan så for jag som en skottspole runt i Göteborg och köpte prylar :)
Köpte ett Juwel Rekord 700 hos Herkules, tänkt för framtida yngel. Åkte sedan vidare till Hornbach och hittade två små glasakvarium på 25 liter. Perfekt tänkte jag och köpte.

Väl hemma så upptäcker jag att det saknas täckglas för de båda 25 litrarna. Läser dock om nån ljusramp i den lilla "manual" som medföljer. Tillbaka till Hornbach idag söndag för att se om jag kunde hitta täckglas alternativt ljusramp.

Pratar med den unga och väldigt serviceinriktade killen som upplyser att det inte finns varken ljusramp eller täckglas till dessa helglasakvarium. Skall tydligen finnas nån skylt som upplyste om detta men den hade fått fötter... jag fick iochförsig lämna tillbaka dom om jag ville. Men då jag vill ha dom så bestämde jag mig för att behålla dem och åka till glasmästaren imorgon och fixa täckglas istället.

Köpte också en till stor rot samt mera sand. In alles så väntade 50 kg sand på tvätt och rengöring hemma.

[ATTACH=CONFIG]55354[/ATTACH]

Roten få ligga i blöt ett tag, la på några tegelstenar sen som tyngd.
[ATTACH=CONFIG]55355[/ATTACH]

Sandrengöring... detta är nog det tråkigaste med den här hobbyn...
[ATTACH=CONFIG]55356[/ATTACH]

Men kul när det är klart :)
[ATTACH=CONFIG]55357[/ATTACH]
#8 - 26 augusti 2012 15:33
Småpyssel

I väntan på det stora akvariet som skall hämtas imorgon, om allt går som det är tänkt, så pysslade jag lite med de andra burkarna. Skar till bakgrunder och satte igång 70 litaren.

[ATTACH=CONFIG]55358[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]55359[/ATTACH]

Dessutom så kamma jag hem en auktion på Tradera och fick några [FONT=Helvetica]Vallisneria plantor och vattenormsbunkar hyfsat billigt.
Tänkte dra igång det stora akvariet med mycket växter och snabbväxande sådana i början för att minimera alger.

På det hela taget en väldigt produktiv helg som gick rekordsnabbt [/FONT]:D
#9 - 26 augusti 2012 19:25
En eller två pumpar - det är frågan...

Går fortfarande och ältar å funderar på om jag skall satsa på två pumpar eller bara köra på den som ingår... :confused:

Är rädd för att det blir för mycket ström med två pumpar, men om jag nu skall köra med två pumpar - vad behöver jag?

Räcker det med att bara köpa pumpen och en passande slang?
Tänker att pumpen kan ligga på botten vilande mot en filtermatta. Anslut en slang som passar och led ut vattnet via den.
Är det rätt tänkt. Är rädd för oljud och vill inte ha en vibrerande pump som låter. Är det säkrast att köra på hela kitet, pumphus och pumphållare? Nån som har erfarenhet?

Tänker på en sån här kanske skulle passa, Juwel Bioflow 400 l/h
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/juwel-cirkulationspump-bioflow-p-6981?osCsid=27e4ca74323a7057379bd8d265ebeb68

Hade hellre velat skaffa den mindre modellen - 280 l/h men hittar ingen slang / plaströr som passar utblåset. Var och testade på Hornbach i helgen utan lycka.

Nån som har ett tips / förslag så tar det tacksamt emot :)
#10 - 26 augusti 2012 19:58
Ferengi skrev:
Går fortfarande och ältar å funderar på om jag skall satsa på två pumpar eller bara köra på den som ingår... :confused:

Nån som har ett tips / förslag så tar det tacksamt emot :)

Hmm, inte läst eller inte tagit in mitt inlägg igår?

Där har du svaret, testat utvärderat och klart!
#11 - 26 augusti 2012 20:16
c90368 skrev:
Hmm, inte läst eller inte tagit in mitt inlägg igår?

Där har du svaret, testat utvärderat och klart!

Ja, men det är ju så p.g.a ditt inlägg som jag ältar detta vidare. ;)
Enligt vad du beskriver så kommer man åt de "döda" fickor och rör om mer i vattnet. Jag ser massa av fördelar av att sätta in en pump till. MEN - jag vill inte ha en för stark som gör så att det blir för mycket blås i tanken. Dessutom så är jag lite osäker på vad som behövs - räcker det med enbart pumphuvud och slang som jag beskrev eller skall man gå hela vägen (pumphus etc.)
#12 - 27 augusti 2012 04:50
OK, det är väl jag som läser slarvigt...

Det räcker med ett pumphuvud, för det mesta finns det ett litet galler typ en "strut" vid insuget. Skär ett kryss i en bit grov filtermatta och sätt huvudet på den och det är klart.

Du behöver inte vara rädd för att det blir för strömt, bra cirkulation är något bra och det är lätt att leda vattenströmmarna så att det inte märks.

Så till extra pump så är en 500/h att rekommendera.

Kan dessutom garantera att ett pumphuvd stående på en filtermatta är en av de tystaste filterlösningarna som finns.

Förslag på pump

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/eheim-compact-p-486?osCsid=27e4ca74323a7057379bd8d265ebeb68

Du kan även se att andra kunder som köpt denna pump har köpt filtermatta och lite andra grejer som man behöver. Ringer du till Guldfisken och pratar med dom så får du exakt det du behöver.
#13 - 27 augusti 2012 16:49
Tack c90368!

Pratade med Tommy på Guldfisken idag och beställde pumpen du nämde samt lite extra prylar som behövdes. :)
Nu är jag på G!
#14 - 27 augusti 2012 18:44
Akvariet är hämtat

Hämtat akvariet idag :d

BTN slimline monterad - som synes så gjorde jag en extra ficka på andra sidan för en andra pump och mer filter.
Nu dags för tålamod ;)

[ATTACH=CONFIG]55379[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]55380[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]55381[/ATTACH]
#15 - 31 augusti 2012 16:44
Ledig fredag

Idag tog jag ledigt ifrån jobbet för att starta upp akvariet. :D
Silikonade bakgrunderna i måndags och med hjälp av en snäll granne så kånkade vi ner akvariet igår. Så mao borde det vara startklart.

Gruset har sköljts och tvättats under veckan, blev lite runt 50 kg som åkte i. Jag körde på med 25 kg Julas blästersand (0.2 - 0.7) och 25 kg av en annan sand som var lite större (0.6 - 1.0). Planerar att ha pansarmalar så fin sand är ett måste.

Vågade in akvariet så gott jag kunde men helt rakt vägrar det bli :mad: Fyllde och tömde och gjorde om men kom aldrig närmare. Nu diffar det ungefär 4 mm ifrån kant till kant på akvariet. Akvariet är 151 cm långt och jag hoppas innerligt att jag är inom gränsen för vad som håller så inte botten knäcks eller nåt. :confused:

[ATTACH=CONFIG]55507[/ATTACH]

Är det bara jag som känner katastrofen närma sig första gången man fyller upp karet? Förväntar mig att höra ett "knak" och sen se vattnet forsa ut...
#16 - 31 augusti 2012 17:01
Pumpen

Jag körde på med alternativ två som jag planerad i början. Byggde in en extra filterhörna på andra sidan. Köpte pumpen som c90368 rekommenderade - en Eheim Compact 600, och ja - den är tyst! Fördelen med pumpen är att man kan ändra styrkan på den. Antingen kör man fullt blås och får ut 600l/h eller sänker ner till 150l/h. Jag valde mellanvägen på 300l/h.

Pump: http://www.guldfisken.se/beta/catalog/eheim-compact-p-486?osCsid=f165722096379cd458d19e3a40e7cc94

En extra värmare åkte ner på samma sida, så totalt nu mao så sitter det två pumpar och två värmare i. Borde bli bra!
Köpte filter hos Guldfisken - 50 cm lång och 10 cm kub, rejält med filter i nu.

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/filterremsa-grov-p-345?osCsid=f165722096379cd458d19e3a40e7cc94

Hängde också upp en påse med torvgranulat invid extra pumpen

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/sera-torvgranulat-p-2563?osCsid=f165722096379cd458d19e3a40e7cc94

Kanske inte syns så bra på bilderna men jag är riktigt nöjd med mitt extra filter :D

[ATTACH=CONFIG]55513[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]55514[/ATTACH]
#17 - 31 augusti 2012 17:18
Fredag forts.

Dags att fylla upp akvariet, inför detta och alla kommande vattenbyten så köpte jag en Marina aqua vattenbytarsystem. Fungerar verkligen helt kanon, både fyller och tömmer - ett måste!

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/marina-aqua-p-6590?osCsid=f165722096379cd458d19e3a40e7cc94

Köpte också månljus som skall gå på lite innan de vanliga ljusen stängs av, ser inte mycket ut för världen på bilden men är riktigt snygg! Rekommenderas starkt :D

[ATTACH=CONFIG]55515[/ATTACH]

Dagsljus är Sera Plantcolour T5, har aldrig kört dom innan så jag hoppas dom är bra. Ser snyggt ut dock :)

[ATTACH=CONFIG]55516[/ATTACH]

Efter att ha fyllt upp akvariet och råddat igång pumpar mm och kollat så allt fungerade så satte jag mig ner och kände mig riktigt nöjd... satt kanske 5 minuter med ett leende på läpparna. Sen iväg och upp till andra akvariet och hämtade ett filtermatta, kramade ur det i akvariet för att få en kick-start med bakteriekultur.

Nu tar vi det lugnt resten av kvällen, bevaka ett par auktioner på Traders där jag eventuellt kan dra hem gäng växter. Imorgon iväg till Tropik eller Herkules och köpa mer växter. Sedan hem och plantera och koppa in testpiloter - fyra stycken Platys.

Blir en bra helg det här! :D
#18 - 31 augusti 2012 21:20
Spännande! Ska bli kul att se :)
#19 - 1 september 2012 17:38
Lördag...

En lång lördag börjar gå mot sitt slut... mycket gjort idag.

Var iväg till Herkules och köpte lite växter, blev Anubias och Amazonsvärdplanta. Väl hemma så röjde jag först i 190 l akvariet och rensade i växterna där. En hel del Cryptocoryne åkte ut i komposten men några fick följa med till det stora. I 190 l åkte istället mina Tradera fynd - Vattenormbunke och Vallisnera.

I med rötter, min stora nyinköpta rot har inte börjat sjunka ännu så den får läggas i senare, växterna åkte också i. Vet inte om jag är helt nöjd ännu. Vänstersidan är lite kal, men där skall den stora roten stå senare. Höger hörnet är jag rätt nöjd med.

[ATTACH=CONFIG]55547[/ATTACH]
Högerhörne:
[ATTACH=CONFIG]55548[/ATTACH]

Vänsterhörne:
[ATTACH=CONFIG]55549[/ATTACH]

Testpilot:
[ATTACH=CONFIG]55550[/ATTACH]

Några lärdomar ifrån idag - Växter köpta via auktion på Tradera kommer ibland tillsammans med icke välkomna gäster såsom Andmat... :mad:. Skölja och åter skölja, hoppas jag blir av med eländet, vill inte ha in det skräpet i mitt akvarium.
Lärde mig också att Red moor rötter återfår sin flytförmåga om dom har legat torra ett tag... mao börja om ifrån början. Hoppas det går snabbare denna gången!

När alla SA fiskar har flyttat över till det nya stora akvariet så står ett 190 liters nästan tomt. Funderar på Asien tema i det och har redan tjuvstartat med Dvärgbotia som har hunnit avverka snäckbeståndet en hel del.
En annan invånare kommer bli Garra Panda men sen återstår det att lista ut något mer - några tips ifrån publiken?

I det stora så har jag fyllt på med en dos PMDD och även gödning runt rötterna. Väntar på att det skall ta fart nu... :)
#20 - 3 september 2012 19:20
Metallpansarmal lek

Korspostar lite...

Inatt så la mina metallpansarmalar rom i mitt 70liters akvarium, detta bra mycket tidigare än tänkt. Hade gjort i ordning ett 25 liters åt dom där jag hade tänkt att dom skulle leka. Matade på med svarta mygglarver i två dagar och hade tänkt flytta dom om ett par dagar. Men men, dom lekte där dom var. Jag har redan flyttat dom till ett annat akvarie. I det akvariet där rommen sitter så går det räkor, anatoma helena och malajsisk sandsnäcka. Är det nån av dessa som kan röra rommen, är mest orolig för helenorna..?

Det sitter några rejäla kakor både här och där :D Har dragit in några extra luftstenar som står och bubblar.
Skall jag göra vattenbyten? matade på med svarta mygglarver i två dagar innan rommen kom och funderar om ett vattenbyte hjälper eller stjälper nu?
#21 - 5 september 2012 19:27
Värmeproblem

Jag har svårt att få jämn värme i akvariet. Kör med två värmare (Juwel 300W) som är ställda på 25 grader. Dagsljus är Sera Plantcolour T5. Akvariet är ett Juwel Rio 450 liters.

Temperaturen nu i akvariet är runt 27 - 27.7 grader. Försöker få ned det till runt 25 men det är som förgjort.
När ljuset är släckt och det har stått utan ljus hela natten så är temperaturen nere på 23 - 24 grader men stiger under dagen när ljusen är på.

Med andra ord så får jag inte in den värme som jag vill ha (25 grader) och temperaturen pendlar för mycket.
Jag antar att det är ljusrören som värmer på något kolossalt men det är ju svårt att undvika om man nu inte vill ha ett mörkt akvarium. ;)

Hur gör ni eller vad gör jag för fel?
#22 - 6 september 2012 06:44
Borde vara ganska enkelt att åtgärda genom att transportera ut överskottsvärmen med en fläkt, t.ex en datorfläkt.
Hitta på ett bra sätt att ventilera mellan ramp och vattenytan.
kalibrera doppvärmarna så att de håller rätt temp nattetid och koppla in fläkten på en timer så att de bara går dagtid då lysrören är tända.
#23 - 6 september 2012 19:55
Har haft bägge locken öppna sedan i morse och temperaturen ligger nu på 24,5 grader nu ikväll. Helt OK.
Imorgon skall jag pröva med att stänga ett och se vad vi hamnar på vid den här tiden imorgonkväll.
#24 - 6 september 2012 19:58
Ikväll så började rommen ifrån pansarmalarna kläckas. Har lyckats se 3 stycken små rackare sprattla omkring :D
Dom är ruskigt små!!
Räknar man märken efter där rommen har suttit så borde åtminstone en 20-25 ha kläckts. Tyvärr möglade många men några har dock kläckts. Nu gäller det att försöka hålla dom vid liv och få dom att växa.

Tips på det mottages tacksamt! :)
#25 - 13 september 2012 17:07
Gällande värme problemet så räcker det med att hålla ett av locken öppna ett par timmar under dagen (när man ändå är på jobbet) har jag märkt. Pendlar då mellan 24.5 som kallast till 26 som varmast.
#26 - 13 september 2012 17:08
Dom små ynglen växer snabbt, har räknat till åtta stycken synliga på en och samma gång. Hoppas det finns mer :-)
#27 - 13 september 2012 17:14
Rötter

Gått ett tag sedan jag uppdaterad tråden, mest för att jag väntade på att rötterna skulle börja sjunka, vilket dom nu har gjort.
Lite fler växter inköpta också via Tradera, inte stora men dom tar sig väl får jag hoppas.

Innan alla rötter:
[ATTACH=CONFIG]55861[/ATTACH]

Lite fler rötter:
[ATTACH=CONFIG]55862[/ATTACH]

Mina tre Ancistrus fick också åka med ner idag. Såg att algerna var på ingång och eftersom nitriten var på noll efter två veckor så anser jag det vara lugnt.
#28 - 13 september 2012 18:49
mycket snygt
#29 - 29 september 2012 12:45
Kakudua ciklid

Skaffade idag fyra stycken Kakadua ciklider, två stycken par. Så fina :D

Bilder kommer.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=143&SOK=1

Funderar på tetror, börjar bli dags om en månad eller så att fylla på lite till och då blir det tetror som står på tur.
Frågan är givetvis vilken?

Funderar på Sepratetra, såg några jättefina hos Tropakvariefisk idag. Vågar dock inte fylla på med för mycket fisk nu i början.
Läser man artbeskrivningen så kan dom vara lite aggressiva, lite som Tigerbarben...

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=443&SOK=1

Nån som har erfarenhet av denna tetra? Skulle dom passa med mina Fjärilar och Kakaduor?
#30 - 29 september 2012 12:47
Börjar också få lite tofsalger på växterna. Mina ancistrus ignorerar tyvärr dessa.... :(
#31 - 29 september 2012 13:41
Såg just nu att mina pansarmalar hade lagt rom :D
Denna gång är jag förberedd, har flyttat rommen till ett litet 25 liters akvarium och droppat i anti-mögel preparat. Två luftstenar + ett billefilter står för rening och syre. Nu bara att vänta...
#32 - 29 september 2012 13:57
Snyggt kar kul att pansramalarna ynglar av sig, Har ingen erfarenhet av tetrorna men dom blir ju inte stora så är nog lite störst går först.
#33 - 29 september 2012 15:16
Ferengi skrev:
Skaffade idag fyra stycken Kakadua ciklider, två stycken par. Så fina :D

Bilder kommer.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=143&SOK=1

Funderar på tetror, börjar bli dags om en månad eller så att fylla på lite till och då blir det tetror som står på tur.

Frågan är givetvis vilken?

Funderar på Sepratetra, såg några jättefina hos Tropakvariefisk idag. Vågar dock inte fylla på med för mycket fisk nu i början.

Läser man artbeskrivningen så kan dom vara lite aggressiva, lite som Tigerbarben...

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=443&SOK=1

Nån som har erfarenhet av denna tetra? Skulle dom passa med mina Fjärilar och Kakaduor?

Jag hade serpateror i mitt allra första diskuskar - dom gav sig inte på diskusarna, men oj vilka romrövare dom var.
Sen "inom" stimmet, var dom helt brutala med dom som inte riktigt "passade" in - dom lite vekare, fick både ögon och annat sönderbitna!

Dom visste exakt, när det var äggläggningsdags för diskusparet - så dom käkade ägg...eftersom:(.

Så vill du försöka bevara ägg efter dina kakaduor - skaffa inte serpatetror!
Det är förstås min egen erfarenhet:).

//Inger
#34 - 29 september 2012 20:19
gullefjun skrev:
Jag hade serpateror i mitt allra första diskuskar - dom gav sig inte på diskusarna, men oj vilka romrövare dom var.

Sen "inom" stimmet, var dom helt brutala med dom som inte riktigt "passade" in - dom lite vekare, fick både ögon och annat sönderbitna!

Dom visste exakt, när det var äggläggningsdags för diskusparet - så dom käkade ägg...eftersom:(.

Så vill du försöka bevara ägg efter dina kakaduor - skaffa inte serpatetror!

Det är förstås min egen erfarenhet:).

//Inger

Tack för svar :)
OK - med andra ord tetrornas motsvarighet till Tigerbarben då...
Får tänka om och fundera vidare.
#35 - 14 oktober 2012 15:25
Kakadua lek

Mina nyinköpta kakaduacilkider, som jag har haft i två veckor snart, lekte nu i morse efter vattenbytet. Honan vaktade och körde bort alla fiskar som kom i närheten av rommen, som låg i en kokosnöt, men tröttnade tyvärr hon och åt upp rommen.

Första gången jag har kakaduor så nu undrar jag förstås varför hon åt upp rommen så snabbt?

Var hon stressad, eller är det bara så det kan gå första gången?
#36 - 14 oktober 2012 15:30
Pansarmalar

Mina Metallpansarmalar yngel växer och mår bra. Nu har lite mer än en vecka gått och nu kan man tydligt se dom små liven. Har hunnit räkna fyrtio små yngel som tutar omkring i akvariet och letar efter mat.

Hoppas att om man har klarat dom så här långt att resten skall gå bra också. Matar dom tre gånger om dagen och dagliga vattenbyten.
#37 - 14 oktober 2012 16:13
Ferengi skrev:
Mina Metallpansarmalar yngel växer och mår bra. Nu har lite mer än en vecka gått och nu kan man tydligt se dom små liven. Har hunnit räkna fyrtio små yngel som tutar omkring i akvariet och letar efter mat.

Härligt! :D
#38 - 19 oktober 2012 14:16
Alger

Japp - så var det dags för den obligatoriska algfrågan ;)

Har brottats med nedan alger nu i snart tre veckor. Har kört på som vanligt med regelbundna vattenbyten varje vecka (30%) och normaldos av PMDD. Har undvikit att sätta in fler fiskar p.g.a detta.

Akvariet är på 450 liter och har varit igång snart två månader.
Antalet fiskar är: 4 st Kakaduor, 2st Bolivianska Fjärilsciklider och 3 Ancistrus.
Fiskarna verkar må bra dock, bägge mina Kakaduahonor har lagt rom och min stora Ancistrus hanne är försvunnen sedan tre dagar och ligger väl och fläktar rom nånstans. :)

Men, hur får jag bort algerna?

[ATTACH=CONFIG]56693[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]56694[/ATTACH]
#39 - 27 oktober 2012 20:45
Jösses vad det bubblar i karen hemma! Igår upptäckte jag Ancistrus yngel i ett akvarium och nu ikväll så såg jag ett pyttelitet räkyngel i räk - och yngelakvariet... Rena orgien, måste vara de små liven sätt att liva upp sig i höstrusket ;-)
#40 - 28 oktober 2012 15:56
Mera yngel!!
Kom hem idag ifrån Tropikfisk och kastade ett snabbt öga på yngelkaret där jag stoppade ner en svärdbärare imorse som såg lite tjock ut.
Ett trettiotal små yngel pilade omkring på botten och försökte undvika att bli uppätna.

Nu börjar det bli mycket fisk! Undrar just om den där 70 litaren som jag har räk / yngel kar kommer rymma alla?
Kan vara en bra ursäkt för att kanske skaffa ett till... :p
#41 - 28 oktober 2012 18:19
japp, det är en jättebra "ursäkt":D
#42 - 11 november 2012 11:47
Igång igen

Så, efter att ha bekämpat cyano med hyfsad framgång så var det dags att lägga i lite mer fiskar.
Har ju haft lite bekymmer med att välja tetra och kom väl fram till en hyfsad lösning - Neontetror.... kanske inte världens roligaste tetra men fina att titta på och man kan aldrig gå fel med neontetror. :D

Försökte få lite bra bilder men det är inte lätta att fota fiskar. Den enda som är lätt att få på bild är mina kakaduor. Av någon anledning så gillar dom att posera och är nyfikna när man kommer nära med kameran.

Rensade ut lite växter och i med två till amazonassvärdplantor. Annars inget nytt i växtväg, väntar tills auktionen i Göteborg senare i höst för att se vad som kommer där.

[ATTACH=CONFIG]57295[/ATTACH]
#43 - 11 november 2012 11:53
Kakudua ciklid

Har fyra kakaduor (2+2) - fina och intressanta fiskar :)

[ATTACH=CONFIG]57296[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]57297[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]57298[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]57299[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]57300[/ATTACH]

Dom har lekt två gånger men tyvärr så blev det inget, honan lessnade och åt upp äggen.
#44 - 11 november 2012 11:56
Yngel

En liten pansarmalyngel - runt sex - sju veckor gammal.

[ATTACH=CONFIG]57301[/ATTACH]

Små ancistrus yngel som relaxar tillsammans med Helenor :)

[ATTACH=CONFIG]57302[/ATTACH]
#45 - 11 november 2012 11:58
Vad dina fiskar måtte trivas när du får så mycket lek :D Kul med dina yngelbilder.
#46 - 11 november 2012 12:01
Svärdbärare och Neontetra

Köpte jättefina röda Svärdbärare på Ciklidhuset i Lerum. Sådana där röda som man kommer ihåg man hade som liten...
Köpte fyra stycken och har nu mellan 60 - 80 yngel... :D

[ATTACH=CONFIG]57303[/ATTACH]

Som sagt - aldrig fel med Neontetror - köpte 30 hos Tropikimport.

[ATTACH=CONFIG]57304[/ATTACH]
#47 - 11 november 2012 12:04
Ja, det bara spottas ut yngel - såg för ett tag sen en massa små räkyngel också...
Köpte mig ett Juwel Lido 120 liters nu i veckan som står i garaget med nysilikonad slimline.
Skall ha det som yngelakvarie hade jag tänkt. :)
#48 - 11 november 2012 12:08
I mitt "stora" 450 liters går nu:

4 st kakaduor
4 st Svärdbärare
8 st Pansarmalar
30 st Neontetror
2 st Ancistrus (+ de yngel jag inte har lyckats få tag i)

Börjar de bli fullt nu eller skulle man kunna köra ett tetra stim till, tänkte kanske 15-20 Sorgmanteltetra eller kanske nån ytterligare ciklid?
Har ju läst här om Nyckelhål... ;)
#49 - 11 november 2012 12:32
Det som gör att Nyckelhålscikliden är så intressant är ju inte färgen direkt. Men eftersom den är nyfiken och aktiv utan att vara explosiv så funkar den kanon med malar, tetror och annat. Om jag jämför med mina Apistogramma så händer det mer i akvariet helt enkelt. Sedan är ju storleken ganska behändig, inte för stor men å andra sidan inte för liten. Sedan som det funkar för dig har du väl lek inom en vecka gissar jag. Ser det med som standard i Ferengi-territorium.
#50 - 5 maj 2013 07:27
Ferengi skrev:

Alternativ 3:

Ta bort filtret som medföljer men behålla pumpen. Bygga en 10cm filterzon med hjälp av slimline längs nästan hela längden.

Jag får då över en meter filter! :D Tänkte köpa två stycken sådana här filtermattor:

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/at-filtermatta-fin-10-p-6643?osCsid=13c0619a564269f0fd142de7194956da

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/filtermatta-grov-p-2600?osCsid=13c0619a564269f0fd142de7194956da

Jag lämnar filtersidan "öppen" längs väggen för att få större träffyta, som dom visar på BTN:

http://backtonature.se/tips-tricks/slimline-filter/

[ATTACH=CONFIG]55234[/ATTACH]

Nåväl, jag hoppas ni förstår hur jag menar och att det går någotsådär att uttyda på mina skisser hur jag tänker mig.

Alla synpunkter välkomnas, vilken lösning är bäst? Alternativ 3 sparar ju in på en extra pump iochförsig, men om vi bortser ifrån kostnaden - vad är bäst?

När man bygger ett sådant här filter, räcker det då med skumgummimattor som filtermaterial eller måste man också ha keramiska makaroner eller något liknande?
#51 - 5 maj 2013 08:15
Jag kör med filtermattor och så hänger jag en nätpåse med torv i det utrymmet som är kvar för pump och värmare.
Det där med torv är väl en smaksak och inte helt nödvändigt, jag inbillar mig att det gör lite nytta ändå :-)

Annons