450 liters.

#1 - 27 mars 2004 14:43
Hejsan! Tänkte börja med diskus på sikt. Har börjat spana smått på akvarium och fann detta:
http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=76

Vad tror ni om det? Verkar det bra? Inne i karet tänkte jag ha runt 12 ungfiskar. Elektroniken blir troligen ett ytterfilter fluval 404 samt ett 3+ eller 4+ fluval innerfilter.

Men först måste man få ihop cash. Jättetacksam för andra billiga alternativ på akvarium samt tillbehör?

Föresten. Har hållit på med akvarium i 1.5 år, är detta för lite för att ge sig in på diskus? Hade innan tänk läsa
''BACK TO NATURE GUIDE OM DISKUS''.

Tacksam för alla möjliga svar.

/Anton
#2 - 27 mars 2004 16:07
Ingen som vet om det är ett riktigt budgetkar som är dåligt silikonat?
#3 - 27 mars 2004 16:40
Om det är ett nytt kar så borde det väl vara bra silikonat även om det är ett budget kar? Tror inte det är något att oroa sig över. Du kan även göra riktiga fynd om du köper begagnat. Kolla på blocket.se
#4 - 27 mars 2004 16:41
Jag har detta kar+Fluval 404 köpte det begagnat c:a 2 år gammalt jag har nu haft det igång c.A 1 månad och är nöjd.Måtten är yttermått och karet rymmer 419 liter.
#5 - 27 mars 2004 16:43
1,5 år är inte för lite. Se bara till så du vet hur vattnet fungerar och läs på lite om Discus så ska det nog gå bra. Det finns inget bättre sätt att lära sig än att prova:)
#6 - 27 mars 2004 17:03
Hehe, sant. Men det är inga billiga fiskar att testa med. Ungfisken går på en månadspeg ;-)

Var på akvarieleasing idag, bor i grannorten. Tittade på diskusen, dom såg fina ut, vissa billigare andra dyra.

Som sagt ska jag läsa den där sk Discusbibeln Back to Nature guide om Diskus av Au Dick innan jag skaffar något eller börjar exprementera.

Tack för svaren!

/Anton
#7 - 27 mars 2004 17:18
Har ni tips var man i stockholmstrakten kan handla discus som är friska och har ett bra pris? På akvarieleasing tror jag den billigaste låg på 265 kronor.

/Anton
#8 - 27 mars 2004 17:34
Tror ni det skulle fungera att låta ett gäng ungfiskar växa upp i ett 160 liters kar med ett fluval 204? Många säger att mans ka låta dom växa i ett litet kar så dom inte blir så skygga.

Hur många ungfiskar och hur länge kan man ha dom i ett 160 liters innan det är dags för ett 450 liters?

Tacksam för svar.

/Anton
#9 - 27 mars 2004 17:53
Ja det blir perfekt. Du ser lättast själv när det är dags för flytten. De växer ganska ojämt så det är svårt att ge en direkt tid hur länge de kan gå där.
#10 - 27 mars 2004 22:32
Nu kom en ny sak upp! Mitt pH värde där jag bor ligger på 8.3.

Bor i solna Stockholms län alltså kommer vattnet från mälaren.

Går det att hålla discus med detta pH?
Vid dessa ofta vattenbyten, kommer jag kunna som jag nu gör suga upp vatten med en slang ner i toan och fylla på direkt med rätttempurerat kranvatten utan att det ska stå sig eller något?

Tacksam för svar.

Läste att det är nödvändigt att låta vattnet stå 24 h så att kloret försvinner, är detta viktigt?

/Anton

#11 - 27 mars 2004 22:44
Jag brukar aldrig låta vattnet stå. Discus klarar sig bra i ph. 8.5 om de vill, men det kan var bara att ha ett som liknar deras miljö.

Annons