450 liters, ja, vaddå?

#1 - 7 april 2007 21:43
Hejsan, jag halkade in i ciklidvärlden lite på ett bananskal. Blivande "sambon" och jag bestämde oss för att vi skulle ha ett akvarium när vi delar lägenhet och tanken var väl att det skulle bli ett litet trevligt estetiskt inslag i vardagsrummet. Kikade runt på en djuraffär och fastnade lite för black/silver mollys med något fint bottengrus till... Så råkade jag visst surfa runt lite på ciklider av någon anledning och efter en dag hade det lilla mollykaret blivit ett 450 l Juwel Vision med ciklider. Vi verkar ha snöat in på Malawis men är fortfarande öppna för förslag. Har varit på Herkules Zoo och Trop akvariefiskimport och dregglat...[:o]

Tanken från början var ju att det skulle vara estetiskt med många färger (han dellar inte min uppskattning av beige och brunt... ;)) så malawis verkar ju onekligen uppfylla de kriterierna. Det vore trevligt med arter där även honorna visar viss färgprakt. Med tanke på vattnet i Gbg är det kanske smidigare med SA men vad jag har förstått så har folk även Malawis och Tanganyika.
En fråga som jag knappt vågar ställa med risk för att bli dumförklarad är ang Malawi vs Tanganyika, hur pass stor skillnad det är.. Funkar det att blanda fisk från de båda sjöarna? Har blivit löjligt förtjust i Prinsessan ju, men Copadichromis spp., Aulonocara spp. etc är ju oerhört vackra de med. Börjar även falla lite för multisar nu tack vare dessa hemska forum... :D Beslutsångest!

Vi vill alltså ha ett 450 l (minst...) och fylla med vackra och roliga ciklider. Förslag på någon "optimal" mix i ett sådant kar? Vi får la skaffa ett större kar om inte annat... ;)

/Nessie
#2 - 8 april 2007 01:13
Om jag vore i era kläder och inte har hållt på med ciklider så mycket så skulle jag absolut satsa på Malawi och mbunas. Fördelen med mbunas är att de skall vara många i ett 450-liters kan du ha cirka 40 stycken satsa då helst på fyra olika sorter annars blir det lätt fisksoppa av alltihop. Det finns mängder av mbunas att välja mellan gå in på art registret och frossa.
#3 - 8 april 2007 07:18
Jag föreslår en tur till NOL, kent hjälper gärna till...
#4 - 8 april 2007 10:54
Jag kan inte så mycket om MTV-ciklider men fiskarna från Tanganyikasjön verkar vara bra mycket mer intressanta och variationsrika - både i form och beteende - än de från Malawi. Fast de senare är färggrannare, förstås.
#5 - 16 april 2007 16:35
Om jag skulle vara du så skulle jag satsa på tanganyika biotop. Men sandlekare eller typ tropheus
#6 - 16 april 2007 20:03
Neej.....Malawi, malawi, malawi! :D

Annons