46 timmar kvar !!!!!

#1 - 29 juni 2010 06:17
sådärja.....nu är det 46 timmar kvar innan jag sätter mig i bilen......

husvagnen påkopplad.....frugan bredvid....barnen därbak.....

Sverige => Danmark => Tyskland => Österrike => Italien

2 övernattningar på vägen ner.

Sedan 17 övernattningar i Italien för lite sol o bad

Upp till Österrike några dagar för diverse vandringar i alperna.

Sedan hem........landar igen den 28.e eller 29.e.........

NIIIIICCCCEEEEE !!!!!!

.
#2 - 29 juni 2010 06:22
Roligt vi gör samma sak om tre veckor men det är ingen husvagn bak bara,vi har hyrt hus precis vid havet ligure,var ska ni stanna över natten ner dit har ni sett över det?
#3 - 29 juni 2010 06:35
Roligt vi gör samma sak om tre veckor men det är ingen husvagn bak bara,vi har hyrt hus precis vid havet ligure,var ska ni stanna över natten ner dit har ni sett över det?

Det blir som sagt var 2 övernattningar på vägen ner.

Den första mellan Hannover/Kassel, den andra på gränsen mellan Österrike/Italien.

Utmed Autobahn i Tyskland / Österrike så finns det hur många ställen som helst där man kan övernatta.
Det finns speciella rastplatser som heter "Autohof", där man kan stå, inhägnat, tillgång till toa/dusch/restauranter/etc.
Kostar mellan 5-15 Euro / natt. Ofta får man en voucher på hela beloppet, som man kan utnyttja till att köpa frukost,
typ nybakta bullar och liknande.

.
#4 - 29 juni 2010 07:21
Ok vi var inne på Kassel också första natten sen andra natten Zurich,men sen kom jag på den smarta lösningen jag skiter i att boka haha,så slipper jag passa en massa tider då man inte vet hur det ser ut på Autobahn då vi ska åka mitt i högsäsong.När vi drog ner till Holland förra sommaren så bokade vi inget bara tog in på Hotell längs vägen och då betalade ni som mest 100euro för alla nu när vi var inne och tittade så var det lägsta 1200kr för oss.Då jag aldrig har kört till Italien eller den vägen igenom Tyskland så är det tacksamt med dina tips Kensa..Min ide är så att vi kommer att köra två dagar innan första natten kanske blir i bilen nån timme sömn kanske sen forstätter jag ungarna och frun sover igenom natten medans jag kör.Jag tar hellre andra natten i Italien så jag inte missar tiden då vi ska ha nyckeln det är den tiden jag är lite nojig över då jag aldrig har varit där innan
#5 - 29 juni 2010 07:45
Gött vi gör oxå samma resa men kanske kanske skippar Italien i år, utan stannar i österike (om vädret tillåter)
Bara bil denna gången.
Planen är att nattköra (båten kommer i hamn i Travemunde 01,00) genom Tyskland, men pallar vi inte så stannar vi några timmar på ett Autohof.

Ska surfa runt lite o se om det finns någon bra site med rastställe i Tyskland.

Patrik, dom brukar öppna nyckelkontoren i Italien en bit innan utsatt tid för att minska köerna något. För att prick 4 brukar det vara en himla kö.

Vilka båtar tar ni??
#6 - 29 juni 2010 07:54
Glömde ett tips till. Se upp med Via Emilia (motorvägs etapp i Italien) ,,,,, världens farligaste motorväg.
#7 - 29 juni 2010 08:21
LN skrev:
Gött vi gör oxå samma resa men kanske kanske skippar Italien i år, utan stannar i österike (om vädret tillåter)

Bara bil denna gången.

Planen är att nattköra (båten kommer i hamn i Travemunde 01,00) genom Tyskland, men pallar vi inte så stannar vi några timmar på ett Autohof.

Ska surfa runt lite o se om det finns någon bra site med rastställe i Tyskland.

Patrik, dom brukar öppna nyckelkontoren i Italien en bit innan utsatt tid för att minska köerna något. För att prick 4 brukar det vara en himla kö.

Vilka båtar tar ni??
Vi kör via Puttgarden så slipper vi båten till Travemunde,vi var inne på Travemunde också men sen fick vi tipset att skippa det och köra via puttgarden,angående nyckeln så ska ägaren själv ge oss denna.
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 29 juni 2010 08:34
Det finns en bok som heter "Links und Rechts der Autobahn" som ger en hel del bra tips om vilka trevliga ställen det finns utefter Autobahn. "Autohof" som du nämner är ju där lastbilarna stannar och de är ofta helt Ok och relativt prisvärda. Dock absolut inget extra - men är man bara ute efter hyfsade övernattningsställen som är lätta att hitta (vilket man ofta är utefter resvägen) så duger de absolut.

Kör ni på natten så brukar det inte vara så många "stau" som kan försena en rejält - t.ex. tog de 15 milen mellan Hannover och Hamburg oss (Zoopetklubbväst) 3.5 timmar när vi var nere senast och jag har varit med om ännu värre stau. Vad man skall vara mest försiktig för är svenskar (speciellt många nu i semestermånaden) som inte kan använda blinkers och inte är vana vid hastigheten där nere. Men som sagt på natten brukar det vara rätt lite trafik - dock en del fartdårar som utnyttjar just detta faktum.

Ha en riktigt trevlig resa:D

PS. Ajdå - läste ditt inlägg dåligt det var ju inte du kensa som skulle köra på natten
#9 - 29 juni 2010 11:13
Vi kör via Puttgarden så slipper vi båten till Travemunde,vi var inne på Travemunde också men sen fick vi tipset att skippa det och köra via puttgarden,angående nyckeln så ska ägaren själv ge oss denna.

Ja tycker att eftermiddagsbåten (2400 inkl hytt båda vägarna) Trelleborg- Travemunde är klart bättre än Rödby-Puttgarden. Särskilt som ja har två barn. Betydligt mycke mindre tid i bilen o me egen hytt så kan man ta sig en dusch precis innan man ger sig ut på autobahn.
Killarna kan dessutom se på en film eller två på båten för att sen lagom knoppa in i bilen. O precis som Kjell skriver så är vägen betydligt mera bilfri på natten.

De 94 milen T-Munde till Kufstein blir dessutom inte ihopkopplade mentalt på samma sätt som om man kör över Danmark, som ju dessutom lägger till 20 mil bilåkning på resan.

Det är inte heller billigare med R-Puttgarden rutten eller Gedser- Rostock än T-T.
Jo det går två timmar fortare men om man tar hytt på T-T båten så vinner det alternativet 7 dagar i veckan enligt mig:):)

O de två timmarna tar man igen med råge eftersom bilåkningen blir betydlig lättare, o skulle du fråga mig så kommer du dessutom att behöva stanna minst en gång extra (o går det en timme) om man kör över Danmark.
#10 - 29 juni 2010 11:58
LN skrev:
Ja tycker att eftermiddagsbåten (2400 inkl hytt båda vägarna) Trelleborg- Travemunde är klart bättre än Rödby-Puttgarden. Särskilt som ja har två barn. Betydligt mycke mindre tid i bilen o me egen hytt så kan man ta sig en dusch precis innan man ger sig ut på autobahn.

Killarna kan dessutom se på en film eller två på båten för att sen lagom knoppa in i bilen. O precis som Kjell skriver så är vägen betydligt mera bilfri på natten.

De 94 milen T-Munde till Kufstein blir dessutom inte ihopkopplade mentalt på samma sätt som om man kör över Danmark, som ju dessutom lägger till 20 mil bilåkning på resan.

Det är inte heller billigare med R-Puttgarden rutten eller Gedser- Rostock än T-T.

Jo det går två timmar fortare men om man tar hytt på T-T båten så vinner det alternativet 7 dagar i veckan enligt mig:):)

O de två timmarna tar man igen med råge eftersom bilåkningen blir betydlig lättare, o skulle du fråga mig så kommer du dessutom att behöva stanna minst en gång extra (o går det en timme) om man kör över Danmark.
Tror vi räknade ut att det var billigare med puttgarden inkl bensin och bron än med travemunde men kan ha fel tror även att det är snabbare men det är som du säger fan så mycket smidigare att köra på natten nu som jag har tre ungar i baksätet vet faktiskt inte riktigt varför det blev Puttgarden faktiskt haha då vi var inne på Travemunde vi var inne på Biltåg också ifrån Hamburg är det t/R det priset 2400kr??
#11 - 29 juni 2010 12:15
Jepp 2440 tur o retur Trelleborg - Travemunde,,, 17,15 båten båda hållen (bokar man på nätet så blire det 40 kr billigare). Fyra pers men ja har bara bokat 2 personers utesides hytt båda hållen. Den räcker gott för att vi fyra ska få ett pausrum helt avskilt me egen toa o en slaf där ja kan nappa en timme innan körningen.
Bilagor:
#12 - 29 juni 2010 12:21
LN skrev:
Jepp 2440 tur o retur Trelleborg - Travemunde,,, 17,15 båten båda hållen (bokar man på nätet så blire det 40 kr billigare). Fyra pers men ja har bara bokat 2 personers utesides hytt båda hållen. Den räcker gott för att vi fyra ska få ett pausrum helt avskilt me egen toa o en slaf där ja kan nappa en timme innan körningen.
Blir kanske att vi kör på det viset också man slipper hela bilvägen igenom Danmark
Bilagor:
#13 - 29 juni 2010 12:26
Slå dom en signal bara så att dom har en hytt till er för ibland så är hytterna fullbokade (iallafall dom små).
Vi har åkt me våra barn en himla massa gånger neråt Eu. o det där med att slippa de extra 20 milen (eller ännu värre köra båda broarna o 40 mil ) extra är skönt trotts att det tar lite lite längre tid.
#14 - 29 juni 2010 12:53
Vart i Österrike ska du Kensa??
#15 - 29 juni 2010 13:31
LN skrev:
Vart i Österrike ska du Kensa??

till en liten camping som ligger ett par kilometer utanför Hopfgarten,,,,och 1,5 mil väster om Kitzbuhel.

en dagstripp till favvostan nummer 1 blir det oxå......dvs SALZBURG

36,5 timme kvar.....

.
#16 - 29 juni 2010 13:50
Haha tra mig på en liten vagn, ja ska till nästan exakt samma ställe,,,,,Auffach , 5-7 km söder om Hopfgarten.

Westendorf som ligger några km mot Kitzbuel är en riktig pärla. Både Brixen och Westendorf har små men ok badställe.
Wörgl har ett mycke större badställe som dessutom är delvis inomhus, väl värt ett besök om man har ungar me sig:)
Dessutom har Wörgl ett par shoppingställe där man kan slåihjäl ett par timmar om det är dåligt väder.

Saltzburg är ju kanon,,, söder om stan några mil så ligger EisreisenWelt. Isgrottor som ligger rätt högt upp på berget.
Har du inte varit där så kan ja rek. det. Vilken utsikt och ett litet äventyr.
#17 - 29 juni 2010 13:56
LN skrev:
Haha tra mig på en liten vagn, ja ska till nästan exakt samma ställe,,,,,Auffach , 5-7 km söder om Hopfgarten.

Westendorf som ligger några km mot Kitzbuel är en riktig pärla. Både Brixen och Westendorf har små men ok badställe.

Wörgl har ett mycke större badställe som dessutom är delvis inomhus, väl värt ett besök om man har ungar me sig:)

Dessutom har Wörgl ett par shoppingställe där man kan slåihjäl ett par timmar om det är dåligt väder.

Saltzburg är ju kanon,,, söder om stan några mil så ligger EisreisenWelt. Isgrottor som ligger rätt högt upp på berget.

Har du inte varit där så kan ja rek. det. Vilken utsikt och ett litet äventyr.

jotack, jag känner till området väl, har dels tillbringat ett antal semestrar med paranteserna där,
dels åkt skidor massor med ggr där, samt tagit dit familjen flera ggr.

grottorna är jag begeistrad av, men jag är tveksam att det är en bra idé med kottar på 4 o 5 år.

men inom några år blir det nog så.

.
#18 - 29 juni 2010 13:58
Vad ska man tänka på angående tullar etc via gränserna till Italien?
#19 - 29 juni 2010 14:03
Vad ska man tänka på angående tullar etc via gränserna till Italien?

inget mer än vad du skulle tänkt på när du skall in i tyskland eller nått annat EU land när du kommer från ett EU land.

misstänker att du inte har 300 liter sprit i bilen när du kör IN i Italien.

ha passen nära bara, inte helt säkert att de köper svenska körkort som ID om de skulle få för sig att kolla nått.

sist vi körde in i italien, så hade de fått tips om nått, och då kollade de alla.....liiiite scary när det står 8 tullare
med maskingevär runt bilen.....men de ville bara se passen på alla som var i bilen,,,tog 3 min.....

.
#20 - 29 juni 2010 14:04
36 timmar.

nu hoppas jag att min maginfluensa ger med sig..........spydde som en kalv i förmiddags,,,,,

.
#21 - 29 juni 2010 14:07
Det enda du behöver se upp med Patrik är att köpa en Veginete (vetetusan hur det stavas) innan du kör in i Österrike. 7-8 Euro för 10 dagar.

Ajdu Kensa 4 o 5 är ingen bra ålder om man inte har starka rep och bra nerver:):):)
#22 - 29 juni 2010 14:10
[QUOTE=LN;1430399]Det enda du behöver se upp med Patrik är att köpa en Veginete (vetetusan hur det stavas) innan du kör in i Österrike. 7-8 Euro för 10 dagar.

QUOTE]

skulle inte steen köra via schweiz ?

vet inte om det behövs där......

men stanna till på en mack prexis innan gränsen och kolla för säkerhets skull.

.
#23 - 29 juni 2010 14:10
Kensa skrev:
inget mer än vad du skulle tänkt på när du skall in i tyskland eller nått annat EU land när du kommer från ett EU land.

misstänker att du inte har 300 liter sprit i bilen när du kör IN i Italien.

ha passen nära bara, inte helt säkert att de köper svenska körkort som ID om de skulle få för sig att kolla nått.

sist vi körde in i italien, så hade de fått tips om nått, och då kollade de alla.....liiiite scary när det står 8 tullare

med maskingevär runt bilen.....men de ville bara se passen på alla som var i bilen,,,tog 3 min.....

.
Tänkte mer angående motorvägs avgift kanske??hur det ska betalas och när det ska betalas?
Ska man ha nåt försäkrings papper med sig angående bilen?Vi hade tänkt köra via höger sida om Bodensjön om man ser på en karta uppifrån närmst Österike slipper vi åka in om Österrike då?
#24 - 29 juni 2010 14:11
Vi ska åka via schweiz men måste vi passera en bit Österrike eller går det att undvika?
#25 - 29 juni 2010 14:14
Hmmm det finns en "trollskog" lite äventyrspark för barn med lite av varje i i i i i Ruhpolding. Mina grabbar hade kanonkul där när dom vart i den åldern.
#26 - 29 juni 2010 14:16
Tänkte mer angående motorvägs avgift kanske??hur det ska betalas och när det ska betalas?

Ska man ha nåt försäkrings papper med sig angående bilen?Vi hade tänkt köra via höger sida om Bodensjön slipper vi åka in om Österrike då?

gällande motorvägsavgiften, så kör du in i en "tull" näör du kör på motorvägen / in i Italien, där får du ta en liten lapp, ungefär som när du kör in i vissa P-hus här hemma, den sparar du (annars blir det dyyyyyrt) och sedan när du kör av motorvägen, så kommer du till en ny "tull" där du antingen kan lämna den till en dam/herre i en låda (ungefär som vid öresundsbron), de läser av, du betalar, eller så finns det ibland automatiska saker som du kör fram till, stoppar in biljetten (som på ett P-hus), drar kortet eller betalar med mynt.

om jag får välja, så tar jag alltid där det är bemannat.....vet inte varför....men känns roligare att ha någon att snacka med om det skulle klydda med nått.....

.
#27 - 29 juni 2010 14:16
Vi ska åka via schweiz men måste vi passera en bit Österrike eller går det att undvika?

Hahhhhhhh förlåt Schweiz,,,,,,, fel av mig. Veginete gäller österrikes motorvägar och bara där.
#28 - 29 juni 2010 14:19
LN skrev:
Hahhhhhhh förlåt Schweiz,,,,,,, fel av mig. Veginete gäller österrikes motorvägar och bara där.
Undrar om jag inte måste åka inom Österike ändå eller om det går att köra precis sidan om sjön det är det som är frågan Hmmm
#29 - 29 juni 2010 14:19
LN skrev:
Hmmm det finns en "trollskog" lite äventyrspark för barn med lite av varje i i i i i Ruhpolding. Mina grabbar hade kanonkul där när dom vart i den åldern.

vet inte om det är fel på mina kottar, men de gillar faktiskt att vandra i alperna.
med det menas att de tycker det är kul att åka linbana upp på berget, och sedan traska ner.

lagom dagsutflykt....lagom trötta i sina små ben på kvällen....sover gott i husvagnen....så kan jag
och frugan syssla med det vi vill utan att bli störda.....[:o]

.........

dvs.....spela kort.......:)

.
#30 - 29 juni 2010 14:19
Undrar om jag inte måste åka inom Österike ändå eller om det går att köra precis sidan om sjön det är det som är frågan Hmmm

vänta lite,,,,skall kolla kartan....vart i italien vart det ni skulle ??

.
#31 - 29 juni 2010 14:20
Var i Italien ska du Kensa?
#32 - 29 juni 2010 14:22
@Steen.

om du kör på höger sida om bodensjön (räknat härifrån)....så åker du inte in ö-rike.

fast där en en kort sträcka utan motorväg där......
#33 - 29 juni 2010 14:23
Var i Italien ska du Kensa?

2 mil norr om Rimini (eller 18 mil söder om Venedig).....

.
#34 - 29 juni 2010 14:37
Detta hållet hade vi tänkt att köra om Bodensjön frågan är då om man kan slippa köra inom Österrike då man sprade tydligen ett ex antal mil på detta håller enligt Michelin Guiden

Vi ska till ett ställe som heter Pietra Ligurien eller nåt?
#36 - 29 juni 2010 15:06
då är du inne i ö-rike......kommer in vid Bregenz.....

lite knökigt att komma in i schweiz....samt en bunke med små små vägar i schweiz innan du är på motorvägen igen.

kolla istället på andra sidan sjön, via zurich.....bättre vägar.....tror jag....

.
#37 - 29 juni 2010 15:16
Kanske märkligt kanske inte, vet int ja har fått liknande resultat när ja sökt på resa till England. Sökrobboten tar inte alltid rätt när kostnaden ska beräknas. Det finns så himla många olika priser att välja på på en o samma linje att det blir "omöjligt" att robboten räknar just ditt alternativ.
#39 - 29 juni 2010 15:26
Jag rekommenderar att inte passera österrikegränsen, utan åka väster om Bodensee (fint ställe jag flög stuntplan över). Folk pendlar över gränsen då de bor i Österrike men jobber i Schweiz och det blir lätt stockning medan trafiken oftast flyter på bra runt St. Gallen och vägarna är i bra skick, ofta med många filer.
#40 - 29 juni 2010 15:51
dö klöck is tikking

36,15 timmar kvar......

.
#41 - 29 juni 2010 16:30
Jag rekommenderar att inte passera österrikegränsen, utan åka väster om Bodensee (fint ställe jag flög stuntplan över). Folk pendlar över gränsen då de bor i Österrike men jobber i Schweiz och det blir lätt stockning medan trafiken oftast flyter på bra runt St. Gallen och vägarna är i bra skick, ofta med många filer.
Det hade jag planerat ifrån första början men det var 14mils omväg om jag inte minns fel.
#42 - 29 juni 2010 17:29
Det hade jag planerat ifrån första början men det var 14mils omväg om jag inte minns fel.

Inte omöjligt och båda vägarna går nog bra. Var glad så länge ni inte ska bila genom Slovenien, jag har aldrig sett en kö så lång som den på vägen mot Ljubljanka!
#43 - 29 juni 2010 17:30
Är vi framme snart? "Han slåss". Hur långt måste vi åka? Jag måste kissa(15 minuter tidigare stannade ni för att ta en kisspaus. Är vi framme snart? Tråkigt att åka bil!

Fast barnen kanske är lite äldre och ni har väl kittat upp det lite mer än vad vi hade när vi åkte på bilresor för 15 år sedan med min mor och far. :) Finns ju massa billiga skärmar och grejjer att använda nu:P
#44 - 29 juni 2010 17:40
Grothras skrev:
Är vi framme snart? "Han slåss". Hur långt måste vi åka? Jag måste kissa(15 minuter tidigare stannade ni för att ta en kisspaus. Är vi framme snart? Tråkigt att åka bil!

Fast barnen kanske är lite äldre och ni har väl kittat upp det lite mer än vad vi hade när vi åkte på bilresor för 15 år sedan med min mor och far. :) Finns ju massa billiga skärmar och grejjer att använda nu:P
Kan bara prata för min egen del..Hos oss är detta ett rent helvete rent ut sagt dem är 4.6 och 13år vi brukar komma till första pakeringsfickan sen ut med en unge,köra ett par meter sen in med personen igen sen är dem ialla fall tysta nån timme sen är det igång igen.Det räcker att nån tittar på nån sen är bråket igång men det brukar vara bättre när vi har dvd inkopplad på längre resor men på mindre turer så hänger den inte med.
#45 - 29 juni 2010 17:56
Hinner ni stanna för en liten badtur vid en sjö eller liknande? Brukar bli lugnt i några timmar efter bus i H2O. ;)
#46 - 29 juni 2010 18:48
Mina killar 9 och 12 är det varsit DS som gäller. Både långflyg och långa bilfärder planeras så att det sker mestadels på natten.
Annars blir det garanterat strul efter ett tag:)
#47 - 29 juni 2010 18:54
LN skrev:
Mina killar 9 och 12 är det varsit DS som gäller. Både långflyg och långa bilfärder planeras så att det sker mestadels på natten.

Annars blir det garanterat strul efter ett tag:)

Ett DS fungerar även på 21-åringar som mig. ;)
#48 - 29 juni 2010 18:57
Och sen ha en Tanta sidan om som skruvar upp hela tiden för att inte höra det..man blir helt off topic efter ett taga så att säga
#49 - 30 juni 2010 03:45
24,25 hours to go !!!

.
#50 - 30 juni 2010 03:50
Kan bara prata för min egen del..Hos oss är detta ett rent helvete rent ut sagt dem är 4.6 och 13år vi brukar komma till första pakeringsfickan sen ut med en unge,köra ett par meter sen in med personen igen sen är dem ialla fall tysta nån timme sen är det igång igen.Det räcker att nån tittar på nån sen är bråket igång men det brukar vara bättre när vi har dvd inkopplad på längre resor men på mindre turer så hänger den inte med.

tänk så olika dom är.

vi trycker in våra (4+5) i bilen, startar upp ett spel, dvs Nintendo eller liknande, sedan hör vi inte dom på 2 timmar.
då brukar vi ta en paus, sedan när man kör igen så går deras DVD igång....tyst som i graven därbak i 1 timme.
sedan tar de fram lite pyssel, rita lite, tyst i 1 timme till.

sedan börjar man om med Nintendot.................

.
Bilagor:
#51 - 30 juni 2010 03:54
Och sen ha en Tanta sidan om som skruvar upp hela tiden för att inte höra det..man blir helt off topic efter ett taga så att säga

skönt med en tant som när hon inte kör själv (jodå, hon kör husvagn oxå) sitter och läser tidning/bok, lyssnar på MP3.....

enda gången hon muttrar är när hon tycker att jag kör för sakta......vilket är var 3.e minut.....

.
#52 - 30 juni 2010 05:01
Kensa skrev:
skönt med en tant som när hon inte kör själv (jodå, hon kör husvagn oxå) sitter och läser tidning/bok, lyssnar på MP3.....

enda gången hon muttrar är när hon tycker att jag kör för sakta......vilket är var 3.e minut.....

.
HAHA vilken skillnad..Hoppas att du mår bättre idag!
#53 - 30 juni 2010 05:33
Dö klock is tikking rely fasst naow !!

.

22,50 timme tills bilen startas.......

.
#54 - 30 juni 2010 05:34
HAHA vilken skillnad..Hoppas att du mår bättre idag!

.

jotack, det gör jag.....

men man blir ju lite nojjig om det drabbar kottarna oxå inom en dag eller så....

kanske inte kommer längre än till första parkeringsplatsen innan de spyr mig i nacken....

.
#55 - 30 juni 2010 08:13
.

19,75 timmar kvar........

.
#58 - 30 juni 2010 10:29
#59 - 30 juni 2010 11:06

Jag ser inte heller något om avgifter men det är knappast omöjligt. Vanligtvis brukar man kunna köpa märken för vägavgifter vid gränserna och mackar.
#60 - 30 juni 2010 11:39
.

16,33 timmar kvar......

.
#61 - 30 juni 2010 21:49
sådärja, färdigpackat, nu skall jag nanna några timmar, sedan drar vi runt 6 tiden imorgon,

see ja aull inn får weiks !!

.
#62 - 30 juni 2010 21:55
Hann du med allt du skulle innan resan?
Inte ett dugg avis på dig inte ett dugg....
#63 - 5 augusti 2010 14:44
Lite nyfiken på hur det blev:confused:

För mig verkade denna resa som ett jätte projekt och lite jobbig;)
#64 - 5 augusti 2010 14:57
när jag var i österrike så regnade det varje dag men Italien var bättre
#65 - 6 augusti 2010 06:44
c90368 skrev:
Lite nyfiken på hur det blev:confused:

För mig verkade denna resa som ett jätte projekt och lite jobbig;)

[SIZE=3][FONT=Calibri]Jodå, det blev klockrent hela vägen ![/FONT][/SIZE]
[FONT=Calibri][SIZE=3] [/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Två övernattningar med husvagnen utmed motorvägen på väg ner till italien. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Inga problem alls med ungarna därbak, bärbara DVD’s, nintendo och liknande har en märkligt lugnande effekt på ungar i bil. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]17 övernattningar på camping i italien. Tempen i luften pendlade mellan 28-33 grader dagtid, nätterna lite svalare. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Vattnet i havet pendlade mellan 28-30. En dag när det blåste mot land gick det ner till 26 grader. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Sedan blev det 4 övernattningar i österrike. De 2 första dagarna var samma temp som i italien, sedan blev det regn. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Vilket inte gjorde så mycket, efter 21 dagar med temp runt 30 grader så var det ganska skönt att komma ner till 20. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Hemresan från ö-rike gick jättebra, 1 övernattning utmed autobahn, och sedan hemma dagen efter vid 17 tiden. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Det är egentligen bara två små saker som inte gick som det skulle. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Dels så drack den äldsta grabben lite tvättmedel sista dagen i italien, dels så tuggade en bankomat i italien upp [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]mitt kort, så vi fick ”leva” med enbart frugans kort de sista dagarna. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Jätteprojekt var det inte. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]På det stora hela…..ganska lugnt och stilla. [/FONT][/SIZE]
#66 - 6 augusti 2010 06:54
låter som en toppen semester :) Förutom detdära med tvättmedel (hur lyckas man?? ) och bankomatkortet, vad handlingsförlamad man blir när sånt händer.
#67 - 6 augusti 2010 07:32
Nubi skrev:
låter som en toppen semester :) Förutom detdära med tvättmedel (hur lyckas man?? ) och bankomatkortet, vad handlingsförlamad man blir när sånt händer.

jodå, det är väldigt enkelt att dricka tvättmedel för en 6-åring, när hans tokskalle till pappa får för sig att
hälla över lite tvättmedel i en liten coca cola flaska, dvs inte ta med mer än vad som behövs, när sedan
hans pappa ställer den på ett bord, bredvid flaskan som innehåller saft, och hans mor säger till honom
att han ka ta saft ur flaskan som står på bordet (hans mor vet inte om att hans pappa har satt tvättmedlet på
bordet), då är det enkelt......

tja, det var inte mer än att direkt ringa banken och spärra kortet direkt.
tur att man e gift så att vi hade ett kort kvar, dvs fullständig tillgång till cash.

det jobbigaste med det, var att när kortet låg i posten när man kom hem, så hade man fått
en ny kod.....som om man inte har tillräkligt många 4-siffriga koder att hålla reda på redan,
nu skall man "lära" sig en ny.

(snabbt överslag säger att jag har runt 12-13 kort att hålla reda på.....).

.
Bilagor:
#68 - 6 augusti 2010 07:51
Lät som ni haft en bra semester! Ett kort och lite tvättmedelsdrickande är mindre problem som du säger, för jag antar att grabben inte blev dålig?

Ps. posta din nya kod här på Zoopet så kan du alltid kolla tillbaka i denna tråden när du glömt den sen :P
#69 - 6 augusti 2010 08:00
Skönt att det rullade på för er,men 17 övernattningar på samma ställen tror jag är för mycket för oss vi kände att dem 7 dagarna på samma ställe i Italien var för mycket.Det var samma visa var dag ner till stranden för sol och bad förutom några bilturer i omgivningarna men dem gjordes i regel på Förmiddagen..Sen såg vi hela kustremsan ifrån Genoa till Frankrike eftersom vi körde den när vi skulle till resmålet.Vi träffade några Danskar som skulle ta en tur till andra städer/byar längs kusten för att komma ifrån lite,som körde motorvägar till Komplexet där vi bodde i Italien dem missade allt som heter "omgivningar"..

Vilka mer ställen besökte ni när ni var i Rimini?jag tror du sa nåt över Mobilen att ni skulle göra dags utflyckter...Som det ser ut nu så blir det Rimini för oss nästa Sommar så man ser den sidan också.
#70 - 6 augusti 2010 08:11
Skönt att det rullade på för er,men 17 övernattningar på samma ställen tror jag är för mycket för oss vi kände att dem 7 dagarna på samma ställe i Italien var för mycket.Det var samma visa var dag ner till stranden för sol och bad förutom några bilturer i omgivningarna men dem gjordes i regel på Förmiddagen..Sen såg vi hela kustremsan ifrån Genoa till Frankrike eftersom vi körde den när vi skulle till resmålet.Vi träffade några Danskar som skulle ta en tur till andra städer/byar längs kusten för att komma ifrån lite,som körde motorvägar till Komplexet där vi bodde i Italien dem missade allt som heter "omgivningar"..

Vilka mer ställen besökte ni när ni var i Rimini?jag tror du sa nåt över Mobilen att ni skulle göra dags utflyckter...Som det ser ut nu så blir det Rimini för oss nästa Sommar så man ser den sidan också.

för vår del med kottar på 4,5 och 6 är det ganska enkelt att ligga stilla på ett ställe.
så länge kottarna får vad dom vill / kräver. dvs ett konstant lekande antingen vid havet eller i poolen.
det är lite som resebyråerna säger, dvs så länge barnen har det bra, så trivs paranteserna.
vi kände att det var en enorm lyx att kunna sätta sig ner under parasollen, öppna boken, och
bara njuta,,,,flera dagar i rad,,,,vi har tidigare genom åren varit "tvugna" att passa kottarna när
de har lekt i hav / pooler, dvs egentligen ingen lugn och ro, men nu har de blitt så stora att de
klarar sig själva, räcker med att lyfta på hvvet och kolla till dom en gång i kvarten.

men jag kan förstå din tanke om att ligga stilla så länge, har goda vänner som får nippran efter
en vecka på samma ställe.

gällande Rimini.....det kommer ett PM inom kort....

.
#71 - 6 augusti 2010 08:14
Kensa skrev:
för vår del med kottar på 4,5 och 6 är det ganska enkelt att ligga stilla på ett ställe.

så länge kottarna får vad dom vill / kräver. dvs ett konstant lekande antingen vid havet eller i poolen.

det är lite som resebyråerna säger, dvs så länge barnen har det bra, så trivs paranteserna.

vi kände att det var en enorm lyx att kunna sätta sig ner under parasollen, öppna boken, och

bara njuta,,,,flera dagar i rad,,,,vi har tidigare genom åren varit "tvugna" att passa kottarna när

de har lekt i hav / pooler, dvs egentligen ingen lugn och ro, men nu har de blitt så stora att de

klarar sig själva, räcker med att lyfta på hvvet och kolla till dom en gång i kvarten.

men jag kan förstå din tanke om att ligga stilla så länge, har goda vänner som får nippran efter

en vecka på samma ställe.

gällande Rimini.....det kommer ett PM inom kort....

.
Det är som du säger bara ungarna trivs så trivs alla hahaha.....
#72 - 6 augusti 2010 09:06
Det är som du säger bara ungarna trivs så trivs alla hahaha.....

@steen.....se pm....

.
#73 - 6 augusti 2010 14:59
Jag drog till Lund innan jag han se det...Så Kensa se pm....

Annons