5 år sedan haveri. Hörnkar.

#1 - 30 december 2017 18:25
Tjo. Lika bra att starta ett projekt.
Lär bli mycket frågetecken som jag behöver hjälp med.

Slutade med mitt växtakvarium efter att det började läcka ganska rejält och det blev husköp/barn.

Nu har jag köpt ett begagnat Juwel trigon 190l

Det som ska göras i första stadiet är att ”gjuta” en platta som bänken ska stå på.
Har ett gammalt hus med furugolv som har satt sig ganska mycket. Skiljer ca 10mm från hörnet och ut.

När jag pratat med lite folk om problemet kom jag fram till fiberarmerat flytspackel bör fungera.

Någon som gjort nåt liknande eller vet hur hållbart det blir?

Kanske finns något bättre sätt? Bänken har en skiva som den står på, hade det varit ben hade det inte varit några problem.

Ideerna som det är i nuläget.
1: flyta en platta KLART
2:tillverka bakgrund KLART
3:montera annan armatur
3;dimmer för att få sol uppgång/nedgång
4:månljus
5:köpa co2 system, igen...

Kommer att bli ett växtkar, tror inte det blir något tema. Har dålig koll på sånt, fiskarna har jag ingen aning om än.

Karet står med vatten sedan igår i garaget så jag är ivrig att komma igång. Det som stoppar mig är golvet.

Jag behöver lite hjälp med fiskvalet.
Gillar färg. Gärna stimm men jag har lite litet akvarie för något ordentligt stimm.
Skulle gärna haft nån liten fisk som har färg och stimmar hyffsat.
Ottosar har jag sneglat in på. Vet inte hur många man ska ha i ett 190l.

Älskade mitt fjärilsciklid par som la rom titt som tätt.

Kom gärna med idéer och tips.

#2 - 31 december 2017 12:20
Hej!
Vi har en hel del gemensant du och jag!
Jag hade i många år (23) eller LLI hörnakvarium från Lysekil. Specialbygge. Började läcka i en silikonfog högt upp.
Gammalt hus, byggt på tidigt 1930-tal, hörnet där akvariet stått hade satt sig ungerfär lika mycket som ditt golv, 10-15 mm...
Äkta parkettgolv och det är ju inte direkt optimalt att ställa akvarium på, särskilt inte som ytterfilter med slangar och kopplingar läckt litet då och då...
Det gamla akvariumet hade dessutom 9 stycken 18 watts lysrör... Inte direkt energisnålt. Så i en satsning på mer energiefektiva grejer i hemmet, med ledbelysningar litet här och var och nya vitvaror etc så låg det nära till hands att tänka även på akvarierna...

Nåväl, jag gjorde en snabblagning av golvet. Sågade till en 12 mm kryssfanerskiva (Plywood är ett varumärke) som var 12mm tjock sågades till 10 mm större än akvariemöbelns bottenskivas profil, limmade några rader av ett överblivet laminatgolv (som nästan ser likadant ut som parketten) på kryssfanerskivan, är nu uppe i 16 mm. Pallade upp med bitar av utfasat laminatgolv och en bit aluminumplåt (bara för att få rätt höjd) under skivan där golvet satt sig. Eftersom jag har trägolv raktigenom gjöt jag aldrig någonting, även om även den idén fanns.

Kollade Blocket efter Trigon, men fann inget som föll mig i smaken, det fanns en del 190, men jag ville ha större, fanns väl två 350, det ena utan pump och det andra utan belysning... I Skåne och i Stockholmstrakten, långt att åka... Så jag beställde ett nytt med möbel och LED-belysning, 11.000kr tomt. Kompletterade med Juwels bakgrunt och "stödmurar".

Månljus....
Eller iallafall nattljus. Trigon 350 både med lysrör och de nya med LED har ju två belysningsramper, dessa är kopplade till varsin elektronisk timer med fem minuters skillnad, tio timmars belysningstid.
Sedan en självhäftande remsa i den bakersta lilla amaturen, med blåa lysdioder, denna kopplas via USB laddare, och egen timer, som tänder en stund innan amaturerna släcks, och lysdeioderna släcks på morgonen efter det att huvudljuset tänts.

Jag tänkte på sikt byta ut mina lyseör i det lilla Juwelakvariet jag också har, ett sådant där 125 liters Rio, eller heter dom Lido?
Har kollat litet på Juwels sådana LED rör, dom passar i lysrörshållarna, men har egen stromförsörjning via adapter, och man kan köpa till en soluppgångsdimmer med tidautomatik för omkring 800kr.
Jag tittade ockå litet på ett LED rör som Hornbach säljer, Easy Led, finns i olika srorlekar, ett sådant som är 895 mm långt kostade i våras 1749kr.

Jag har haft växtakvarium sedan 1980-talet, har aldrig haft CO2-system, jag förkastar inte sådant, säkerligen bra, och om jag hade haft ett sådant system kanske jag kunde haft flera anda växter än de traditionella svärdsplantorna, cryptocorynerna, vallisnerierorna, javaormbunken och javamossan, för att nämna några artfamiljer. Jag har ju haft jättemycket ljus i tio timmar, samt näring i botten och löst i vattnet.

Mot bottenglaset har jag lagt Panduros blomsterlera, sedan ogödslad trädgårdstorv, insektsnät och sedan grovt grus, ibland finare sand närmast frontrutan, men slutat med det, då det bara fastnar i algmagneten.
Men jag har haft funderingar på CO2, Med sodastreamflaska, som stängs av om natten, via magentventil och timer. Men det får jag se om jag nån gång installerar, känns idag inte angeläget, men jag kanske ändrar mig, om nu lysdiodsljuset i mitt trigon inte räcker till... Eller man kan ju inte ersätta ljus med kolsyra...

Nåväl, nu är mitt akvarium igång sedan en och en halv månad, tre svärdsplantor har kommit igång, vallesneriorna är en och en halv meter långa, en knöl till näckros (tror jag) har börjat bilda små bruna blad, minns inte vad det är för växt... Javaormbunken växer ju alltid bra, så sådana har redan placerats om till annat akvarium.... Men det växer en del mystiska vita trådalger också, sådana jag aldrig sett förr, och siamensisarna äter inte dessa.
Jag jag har en hjord av små siamensiar, de går fram som en armé av skördetröskor över växter och inredning, käkar upp grönalger och även penselaljer om de inte är för stora och utvecklade. Har några 15-20 cm monstersiamensiasar också... Dom äter också alger, men inte lika effektivt som deras små artfränder, torrfoder smakar ju också gott!

Rättstavningsprogram...? Du är lycklig!
Jag har ett automatiskt och avancerat felstavningsprogram!
#3 - 31 december 2017 14:21
[QUOTE=Björn J.;n2376947]Hej!
Vi har en hel del gemensant du och jag!
Jag hade i många år (23) eller LLI hörnakvarium från Lysekil. Specialbygge. Började läcka i en silikonfog högt upp.
Gammalt hus, byggt på tidigt 1930-tal, hörnet där akvariet stått hade satt sig ungerfär lika mycket som ditt golv, 10-15 mm...
Äkta parkettgolv och det är ju inte direkt optimalt att ställa akvarium på, särskilt inte som ytterfilter med slangar och kopplingar läckt litet då och då...
Det gamla akvariumet hade dessutom 9 stycken 18 watts lysrör... Inte direkt energisnålt. Så i en satsning på mer energiefektiva grejer i hemmet, med ledbelysningar litet här och var och nya vitvaror etc så låg det nära till hands att tänka även på akvarierna...

Nåväl, jag gjorde en snabblagning av golvet. Sågade till en 12 mm kryssfanerskiva (Plywood är ett varumärke) som var 12mm tjock sågades till 10 mm större än akvariemöbelns bottenskivas profil, limmade några rader av ett överblivet laminatgolv (som nästan ser likadant ut som parketten) på kryssfanerskivan, är nu uppe i 16 mm. Pallade upp med bitar av utfasat laminatgolv och en bit aluminumplåt (bara för att få rätt höjd) under skivan där golvet satt sig. Eftersom jag har trägolv raktigenom gjöt jag aldrig någonting, även om även den idén fanns.

Kollade Blocket efter Trigon, men fann inget som föll mig i smaken, det fanns en del 190, men jag ville ha större, fanns väl två 350, det ena utan pump och det andra utan belysning... I Skåne och i Stockholmstrakten, långt att åka... Så jag beställde ett nytt med möbel och LED-belysning, 11.000kr tomt. Kompletterade med Juwels bakgrunt och "stödmurar".

Månljus....
Eller iallafall nattljus. Trigon 350 både med lysrör och de nya med LED har ju två belysningsramper, dessa är kopplade till varsin elektronisk timer med fem minuters skillnad, tio timmars belysningstid.
Sedan en självhäftande remsa i den bakersta lilla amaturen, med blåa lysdioder, denna kopplas via USB laddare, och egen timer, som tänder en stund innan amaturerna släcks, och lysdeioderna släcks på morgonen efter det att huvudljuset tänts.

Jag tänkte på sikt byta ut mina lyseör i det lilla Juwelakvariet jag också har, ett sådant där 125 liters Rio, eller heter dom Lido?
Har kollat litet på Juwels sådana LED rör, dom passar i lysrörshållarna, men har egen stromförsörjning via adapter, och man kan köpa till en soluppgångsdimmer med tidautomatik för omkring 800kr.
Jag tittade ockå litet på ett LED rör som Hornbach säljer, Easy Led, finns i olika srorlekar, ett sådant som är 895 mm långt kostade i våras 1749kr.

Jag har haft växtakvarium sedan 1980-talet, har aldrig haft CO2-system, jag förkastar inte sådant, säkerligen bra, och om jag hade haft ett sådant system kanske jag kunde haft flera anda växter än de traditionella svärdsplantorna, cryptocorynerna, vallisnerierorna, javaormbunken och javamossan, för att nämna några artfamiljer. Jag har ju haft jättemycket ljus i tio timmar, samt näring i botten och löst i vattnet.

Mot bottenglaset har jag lagt Panduros blomsterlera, sedan ogödslad trädgårdstorv, insektsnät och sedan grovt grus, ibland finare sand närmast frontrutan, men slutat med det, då det bara fastnar i algmagneten.
Men jag har haft funderingar på CO2, Med sodastreamflaska, som stängs av om natten, via magentventil och timer. Men det får jag se om jag nån gång installerar, känns idag inte angeläget, men jag kanske ändrar mig, om nu lysdiodsljuset i mitt trigon inte räcker till... Eller man kan ju inte ersätta ljus med kolsyra...

Nåväl, nu är mitt akvarium igång sedan en och en halv månad, tre svärdsplantor har kommit igång, vallesneriorna är en och en halv meter långa, en knöl till näckros (tror jag) har börjat bilda små bruna blad, minns inte vad det är för växt... Javaormbunken växer ju alltid bra, så sådana har redan placerats om till annat akvarium.... Men det växer en del mystiska vita trådalger också, sådana jag aldrig sett förr, och siamensisarna äter inte dessa.
Jag jag har en hjord av små siamensiar, de går fram som en armé av skördetröskor över växter och inredning, käkar upp grönalger och även penselaljer om de inte är för stora och utvecklade. Har några 15-20 cm monstersiamensiasar också... Dom äter också alger, men inte lika effektivt som deras små artfränder, torrfoder smakar ju också gott!

Rättstavningsprogram...? Du är lycklig!
Jag har ett automatiskt och avancerat felstavningsprogram![/QUOTE]

Tjena Björn.
Jag funderade med på att lägga en tjockare träskiva men är lite orolig att den kan svikta om jag bara stöttar den i framkant där golvet har satt sig. Precis som du skriver ska det stå mot en yttervägg och en bärande vägg.
I hörnan känns golvet stumt.
Har stenhus och gjutna våningar.
vad jag kan se i en springa så är det ca 1dm ner till betongen. Ser ut som att reglarna ligger på betongen och furugolvet direkt på reglarna.
Svårt att se, ligger lite aska eller liknande som isolering.

Därför tänkte jag på att göra en form där akvariet ska stå och använda fiberarmerat flytspackel ca 30mm på tjockaste stället och 20mm på tunnaste in i hörnan.
Någon typ av armeringsnät grovmaskig eller finmaskig?
Vet inte hur bra flytspacklet fungerar, har bara använt betong förr.
Skulle någon bräda svikta kanske det spricker.
Man kanske kan minimera risken och lägga en skiva uppe på spacklet. Har för mig att jag har en ekskiva som är 18-20mm men det blir lite kaka på kaka.

Verkar smidigt med dom nya juwel karen som har allt i sig redan.
Kanske det finns som passar i ett 190l trigon med. Får titta närmare på det.
Nu har jag tur att arbeta med elektriker på mitt arbete som har det mest för att bygga som jag vill. Tycker det är vansinniga priser för dimmers och dylikt, det kostar inte många kronor att tillverka.

Det här med co2,näring och ljus är med en djungel.
Igentligen skapar det bara mer jobb.
Jag fick rensa och ansa minst en gång i veckan och rötterna spred sig fort i hela akvariet.
Jag tror jag gillar det för att jag inte har riktigt tålamod, jag vill ha det färdigt så fort som möjligt.
Jag börjar fundera nu om jag kanske skulle köra utan massa ljus/co2.
Använda växter som passar för det jag har och få ett mer lättskött akvarie med tanke på allt annat man ska hinna med.
Enda problemet jag hade innan co2 och allt det andra var att långsamtväxande växter inte hann få ut nya blad/skott innan dom utväxta bladen började bli tråkiga.
Det roliga är att man kan välja nästan vilka växter man vill.

Jag använde mig utav en ombyggd brandsläckare där jag tagit ut stigaröret. Gick bra att fylla som en vanlig släckare.
350liter och ordentligt med växter kanske blir lite mycket för en sodastreamflaska om man inte bytar ofta.

Crossocheilus oblongus(siamesisk algätare) hade jag också i lite mindre exemplar. Dom städar riktigt bra fast tofsalgerna gillade dom inte riktigt.
Jag hade inget täcklock på det akvariet utan lampan hängde från taket.
En natt vaknade jag av att den största hade hoppat ur akvariet. Efter det fick det bli lock på.
Det lär bli siameser i detta karet med.

#4 - 31 december 2017 14:23
Rättstavningsprogram.? Jag skriver oftast från mobilen och den gör lite som den själv vill.

Behöver hjälp med fiskvalet. Har uppdaterat första inlägget.
#5 - 31 december 2017 15:31
Siamensis är väl ett självklart var i alla akvarier med växtrer i. Jag har ett stim på åtta små, som växt en cm sedan jag köpte dem i november, och tre jättar, överlevare från gamla akvariet. Dessa är stimfiskar, och blir rikigt underhållande när de stimmar, dessvärre blir de ju ganska stora redan efter två år.

Alla akavrister har ju olika favoritfiskar. Men i ett 180 Trigon skulle du ju kunna ha ett par av någon lugn mellanstor cilklid. Skalarer är ju väldigt traditionella, kan ju göra sig bra där. Hantlar och nyckelhålsciklider gillar jag, jag har just nu tre stora hantlar, en hane och två honor. Flaggcikliden är ju också trevlig, äter dessutom upp andmat om man får in sådant ogräs. Sedan finns det ju massvis med dvärgciklider och små ciklider.... Allt efter tycke och smak. Jag har två par blå fjärilciklid, som egentligen skulle ha fått stanna kvar i det lilla akvariet. Nästan alla ciklider ser ju små tetror som ett nyttigt proteintillskott till torrfodret. Särskilt är kombinationen skalarer samt neon- och kardinaltetror minst sagt "riskfylld" men kan fungera, sägs det.... Tro det om du vill.
Jag har rätt stora colombiatetra tillsammans med hantlarna, dom kommer överens, men är litet bleka dom vill väl ha mer skugga, kan tänkas, än vad jag just nu erbjuder.

Hela Asien är ju fylld med trevliga fiskar också, och Australien, därifrån flera regnbågsfiskar kommer ifrån.
De afrikanska cikliderna från de stora sjöarna kanske inte är aktuellt då du vill ha en del växter?
Tilapior är väl lika vanliga i mataffärernas frysdiskar som hos zoohandlarna...?
Jag hade Tilapia mocanbiqua en gång, sådana skaffar jag aldrig mer, tja kanske som lunch då, men inte i akvariet!

På botten kan du ju ha pansarmalar, 5-6 stycken, om du stödmatar med sjunkande fodertabletter. Om du har dvärgciklider på botten kanske man skall undvika pansarmalar (corydoras) då de konkurrerar om maten. Jag har haft en del stora malar, plecosar, grenmalar, banjomalar, men har tröttnat på sådana. Grenmalarna är ju iofs väldigt fina.
Istället för tetror kan du ha rasboror, kilfläcksrasboran är en traditionell, men pigg och livlig fisk som inte har så stora anspråk. Brukar sällan drabbas av sjukdomar och kan bli fem-sex år. Den håller sig nära vattenytan, och kanske 10-15 cm nedåt.
Praktbotior är ju trevliga också, äter oinbjudna snäckor, det är en stimfisk! Men kostar väl 70-80 kr styck, blir ju dyrt med ett stim om tio ex.

Det skrivs en del om olika räkor, jag har väl haft sådana någon gång, men har väl inget genuint intresse förutom om fredagskvällarna för färska räkor på rostat bröd med majonäs och ett gott vitt vin till... Sniglar och snäckor ratar jag gärna också, ävensom dessa kan göra nytta.

Elgrejer köper man hos elfirman, Claes & Co, Feltema eller på tyska byggvarudöretagen, Hornhaus. Dessvärre har ju Juwel en egen standard för lysrör, jag vet inte riktigt, men det verkar som om dom är ensamma om den udda storleken, fela mig om jag har rätt!
Man skall göra det lätt för sig, inte krångla till det. Juwels inbygd "allting" är väldigt smidigt, om än med det besväret att man får göra rent filtermaterialet oftare än i ett ytterfilter. Å andra sidan är det enklare att lyfta ur Juwels filterkassetter.... Ja i vanligt rektangulärt akvarium. I Trigon hamnar ju filtret längst in i hörnet och blir ju svårare att nå, en klar nackdel.

Det finns en uppsjö av små rara vattenväxter jag aldrig lyckats med, än mindre lagt deras namn på minnet, dessa kräver väl i mångt och mycket co2-gödning.
Annars blir det mycket fiskar, växter och tillbehör som jag erfarenhetsmässigt vet funkar, det kan ju vara farligt att prova något nytt... Jag köper sällan dyra fiskar eller växter, har ju visserligen haft en "diskusperiod" men tyckte väl att diskusarna var rätt tråkiga, och var tvungen att ha ett stim med stora dolkstygnstetror som "framskrämmare" alltså några fiskar som signalerade att "kusten är klar" så att diskusarna vågade sig fram.
#6 - 31 december 2017 20:17
Humm, brandsläckare...
Jag minns de akvarister som hade en dunk med jäst och potäter, och en slang ned i akvariet, eller om slangen leddes någon annastans...?

-Så du tror att sodastremvarianten är för liten till 350 liter?

Juwel har ju både för- och nackdelar, en nackdel är att fötterna under möbeln inte går att justera. Jag tänkte mig nån konstruktion med en sådan där mutter med hulligar som fäster i träfiberplattor, i möbelns bottenplatta, sedan en M10 maskinskruv som på något sätt fästes i "pucken" som utgör foten. Men det stannade vid en tanke, som tur var, kanske.

Som jag kanske skrev, så sitter ju pumpen längst in i hörnet i trigonkaren, bra att den är ur vägen, mer simmutrymme för fiskarna, men svår att komma åt, då man dessutom vanligtvis placerar ett hörnakvarium, i just ett hörne. Här går jag från den ena själklarheten till den andra...
Jag pallar inte att nå den, utan måste ställa fram en enklare sittmöbel, en pall... att stå på för att nå in i hörnet.

Många plastlock att lyfta på, jag har väl ett mer i 350 än vad du har i 190.
Svårt att dra elkablarna till belysning och doppvärmaren, alltså om akvariet redan står på plats i hörnet.
Jag har en extra förlängningssladd liggnades från min "elcentral" som ligger i det vänstra skåpet ut på vänsterkanten så att jag lätt kan sätta in en extra Fluval inerfilter. Jag har även eluttaget på väggen till vänster. Har en ekplanka med stort antal enkla jordade eluttag från det gamla akvariet, som ligger i vänsterskåpet. Har satt dessa eluttag så att timrarna får plats intill varandra, vilket dom inte gör i färdigköpta lister med flera eluttag. Möjlien skulle en jordfelsbrytare eller helst personskyddsautomat kopplas innan allt, särskilt innan doppvärmaren, då jag för längesedan fått mig en ordentlig kyss då jag hade en doppvärmare med spricka i glaset för en del år sedan.

Den välvda frontrutan ger ju en del optiska effekter, den har en förstorande verkan, kanske är det så att akvarister har samma uppfattning av fiskarnas storlek som sportfiskare har... "Diskusar blir stora som dasslock och tigerbarberna är minst 20 cm långa..."
Stora algmagneter funkar dåligt på den välvda rutan, då de har svårt att bottna i den konkava ytan på insidan, små algmagneter har för klen magnet, glaset är så tjockt att magnetismen inte räcker till. Sedan skall man nog egentligen inte ha algmagneter, risken att det fastnar magnetisk eller ickemagnetsik sand i den inre magneten är för stor.

Sedan är jag lätt tveksam till LED-belysningen, hade gärna fördubblat rören, det finns nu liksom ingen plats till extra LED-rör. Jag har ju haft minst två liter vatten till tillförd elektrisk effekt i watt innan. Vet inte hur många candela det blev i ljussyrka, men även om dessa lysdiodsrör lyser bra, känns det för litet,
Referensen är ett 375 liters LLI akvarium jag satte upp på en arbetsplats med 3 x 500 watt byggstrålkastare med halogenrör, där växte det väldigt bra..! och jag betalade inte elräkningen. Avdunstningen var väl 15-20 liter per dygn.

Jag limmade i Juwels bakgrund, "Stone clay" på baksidorna. Det gick åt ungefär 2,5 stycken. Dom är spontade så det gäller att tänka innan man sågar.
Jag fasade dessa i den ändan som veter mot frontglaset. Här klämde jag in javamossa och javaormbunke.
Juwel är ordentliga och skickade med bågfilsblad att såga inredningen med, men jag sågade upp mina i bandsågen.
Bandsågar är bra! I den har jag även skurit till egna filterkuber av en filtermatta från Hornbach. På samma tyska byggvaruhus köptes även torvblock, även detta bearbetades i bandsågen till skivor som passe i filterbehållaren, men jag har inte lyckat sänka pH värdet. VA-verkat buffrar rätt kraftigt, det får bli omvänd osmos för att få bukt med vattnet, då får man ut enbart H2O, inget annat. Akvariet och skåpet köptes inte på Hornbach, även om den firman var någon hundralapp billigare, jag gynnade istället den lokala "fiskaffären".

Funktionen av Juwels innerfilter har jag ännu inte lyckats förstå fullständigt (har haft ett Lido i sju år), vad jag förstått är det två insug, ett långt ned på sidan och en ytvattenavrinning. Med en snabb och en långsam cirkulation. Men var jag märkt i Trigon och i Lido är att mellanväggen bredvid själva pumpen har en öppning i vilken ofiltrerat vatten kan rinna direkt fram rill pumpen, eller möjligen fortsätter detta nedåt mot den lågngsamma cirkulationen? Juwel skckar ju alltid med CD-skivor, men jag har inte lyckats läsa dessa i Mac, ej heller i min gamla dator med Windows 3.1 och Dos... Kanske skulle köpt en ny dator.... Surfar och skriver mest här på en Ipad, med felstavningsprogram...

Vi kanske skulle starta en ny tråd "Vi som har Juwel" eller "Shine on You Crazy Juwel"... Även om en galen diamant från 1975 är en höjdare.
Juwel har ju sålt en himla massa nya akvarium i hela jäkla Europa de senaste åren. Dom är väl bra och välbyggda men har en hel del i övrigt att önska, som då justerbara fötter under möbeln. Skall tänka på det, haka gärna på...
#7 - 31 december 2017 22:19
[QUOTE=Björn J.;n2376964]Siamensis är väl ett självklart var i alla akvarier med växtrer i. Jag har ett stim på åtta små, som växt en cm sedan jag köpte dem i november, och tre jättar, överlevare från gamla akvariet. Dessa är stimfiskar, och blir rikigt underhållande när de stimmar, dessvärre blir de ju ganska stora redan efter två år.

Alla akavrister har ju olika favoritfiskar. Men i ett 180 Trigon skulle du ju kunna ha ett par av någon lugn mellanstor cilklid. Skalarer är ju väldigt traditionella, kan ju göra sig bra där. Hantlar och nyckelhålsciklider gillar jag, jag har just nu tre stora hantlar, en hane och två honor. Flaggcikliden är ju också trevlig, äter dessutom upp andmat om man får in sådant ogräs. Sedan finns det ju massvis med dvärgciklider och små ciklider.... Allt efter tycke och smak. Jag har två par blå fjärilciklid, som egentligen skulle ha fått stanna kvar i det lilla akvariet. Nästan alla ciklider ser ju små tetror som ett nyttigt proteintillskott till torrfodret. Särskilt är kombinationen skalarer samt neon- och kardinaltetror minst sagt "riskfylld" men kan fungera, sägs det.... Tro det om du vill.
Jag har rätt stora colombiatetra tillsammans med hantlarna, dom kommer överens, men är litet bleka dom vill väl ha mer skugga, kan tänkas, än vad jag just nu erbjuder.

Hela Asien är ju fylld med trevliga fiskar också, och Australien, därifrån flera regnbågsfiskar kommer ifrån.
De afrikanska cikliderna från de stora sjöarna kanske inte är aktuellt då du vill ha en del växter?
Tilapior är väl lika vanliga i mataffärernas frysdiskar som hos zoohandlarna...?
Jag hade Tilapia mocanbiqua en gång, sådana skaffar jag aldrig mer, tja kanske som lunch då, men inte i akvariet!

På botten kan du ju ha pansarmalar, 5-6 stycken, om du stödmatar med sjunkande fodertabletter. Om du har dvärgciklider på botten kanske man skall undvika pansarmalar (corydoras) då de konkurrerar om maten. Jag har haft en del stora malar, plecosar, grenmalar, banjomalar, men har tröttnat på sådana. Grenmalarna är ju iofs väldigt fina.
Istället för tetror kan du ha rasboror, kilfläcksrasboran är en traditionell, men pigg och livlig fisk som inte har så stora anspråk. Brukar sällan drabbas av sjukdomar och kan bli fem-sex år. Den håller sig nära vattenytan, och kanske 10-15 cm nedåt.
Praktbotior är ju trevliga också, äter oinbjudna snäckor, det är en stimfisk! Men kostar väl 70-80 kr styck, blir ju dyrt med ett stim om tio ex.

Det skrivs en del om olika räkor, jag har väl haft sådana någon gång, men har väl inget genuint intresse förutom om fredagskvällarna för färska räkor på rostat bröd med majonäs och ett gott vitt vin till... Sniglar och snäckor ratar jag gärna också, ävensom dessa kan göra nytta.

Elgrejer köper man hos elfirman, Claes & Co, Feltema eller på tyska byggvarudöretagen, Hornhaus. Dessvärre har ju Juwel en egen standard för lysrör, jag vet inte riktigt, men det verkar som om dom är ensamma om den udda storleken, fela mig om jag har rätt!
Man skall göra det lätt för sig, inte krångla till det. Juwels inbygd "allting" är väldigt smidigt, om än med det besväret att man får göra rent filtermaterialet oftare än i ett ytterfilter. Å andra sidan är det enklare att lyfta ur Juwels filterkassetter.... Ja i vanligt rektangulärt akvarium. I Trigon hamnar ju filtret längst in i hörnet och blir ju svårare att nå, en klar nackdel.

Det finns en uppsjö av små rara vattenväxter jag aldrig lyckats med, än mindre lagt deras namn på minnet, dessa kräver väl i mångt och mycket co2-gödning.
Annars blir det mycket fiskar, växter och tillbehör som jag erfarenhetsmässigt vet funkar, det kan ju vara farligt att prova något nytt... Jag köper sällan dyra fiskar eller växter, har ju visserligen haft en "diskusperiod" men tyckte väl att diskusarna var rätt tråkiga, och var tvungen att ha ett stim med stora dolkstygnstetror som "framskrämmare" alltså några fiskar som signalerade att "kusten är klar" så att diskusarna vågade sig fram.[/QUOTE]

Nu blev det mycket som jag vill svara långt på men vi tar det lite kortare. Tror vi skulle setts istället så vi kunde pratat om alla idéer:)

I mitt 250l hade jag just scalarer och neon tetror.
Tyckte dom stimmade bra båda grupperna. Scalarerna stimmade bra när dom var ute på jakt och neonerna stimmade pågrund av jakten.
Hade även ett lekpar med fjärilsciklider som hade riktigt fina färger.
Jag hade även körsbärsräkor som klarade sig väldigt bra med tanke på scalarerna. Förmodligen för att dom förökade sig hela tiden.
Gillar faktiskt räkor, tycker om att sitta med näsan i glaset och titta hur dom rensar blad och deras ungar som knappt går att hitta.
Även den röda färgen om man köper ordentliga räkor som syns tydligt på grenar och växter.

Har fått för mig att malar smutsar ner betydligt mer än dom gör nytta?
Kanske pågrund av att man matar dom för mycket.
har dålig koll på fiskar över lag, ska lusläsa nätet och komma fram till vad jag vill ha.
Rasboror gillar jag men vill inte att några andra fiskar ska föröka äta upp dom. Vet inte vad jag kommer ha för större fisk.
Iof kommer det bli gott om växter och grenar som dom kan gömma sig runt.

Sen är det det här med hur många av varje.
Man kan ju läsa här hur stort akvariet helst ska vara för olika arter men inte hur många man kan ha tillsammans.
T ex rasbotian, hur många trivs i ett 190l? Och jag har sett exemplar som är väldigt stora.
tyvärr är detta akvariet i minsta laget men jag fick ta vad som fick plats i huset och vad ekonomin tillåter just nu.
Iof hade ett 1000liters passat bra i källaren:)

discusar har jag aldrig tyckt passar mig. Visst är dom fina att titta på men det händer inte mycket. Kanske om man har ett rejält akvarium runt 750l så det blir lite mer ”simyta”.

Om jag bytar armatur tillverkar jag förmodligen något eget. Jobbar med maskinbearbetning/svetsning/mekanik och gillar projekt.
#8 - 31 december 2017 22:39
[QUOTE=Björn J.;n2376983]Humm, brandsläckare...
Jag minns de akvarister som hade en dunk med jäst och potäter, och en slang ned i akvariet, eller om slangen leddes någon annastans...?

-Så du tror att sodastremvarianten är för liten till 350 liter?

Juwel har ju både för- och nackdelar, en nackdel är att fötterna under möbeln inte går att justera. Jag tänkte mig nån konstruktion med en sådan där mutter med hulligar som fäster i träfiberplattor, i möbelns bottenplatta, sedan en M10 maskinskruv som på något sätt fästes i "pucken" som utgör foten. Men det stannade vid en tanke, som tur var, kanske.

Som jag kanske skrev, så sitter ju pumpen längst in i hörnet i trigonkaren, bra att den är ur vägen, mer simmutrymme för fiskarna, men svår att komma åt, då man dessutom vanligtvis placerar ett hörnakvarium, i just ett hörne. Här går jag från den ena själklarheten till den andra...
Jag pallar inte att nå den, utan måste ställa fram en enklare sittmöbel, en pall... att stå på för att nå in i hörnet.

Många plastlock att lyfta på, jag har väl ett mer i 350 än vad du har i 190.
Svårt att dra elkablarna till belysning och doppvärmaren, alltså om akvariet redan står på plats i hörnet.
Jag har en extra förlängningssladd liggnades från min "elcentral" som ligger i det vänstra skåpet ut på vänsterkanten så att jag lätt kan sätta in en extra Fluval inerfilter. Jag har även eluttaget på väggen till vänster. Har en ekplanka med stort antal enkla jordade eluttag från det gamla akvariet, som ligger i vänsterskåpet. Har satt dessa eluttag så att timrarna får plats intill varandra, vilket dom inte gör i färdigköpta lister med flera eluttag. Möjlien skulle en jordfelsbrytare eller helst personskyddsautomat kopplas innan allt, särskilt innan doppvärmaren, då jag för längesedan fått mig en ordentlig kyss då jag hade en doppvärmare med spricka i glaset för en del år sedan.

Den välvda frontrutan ger ju en del optiska effekter, den har en förstorande verkan, kanske är det så att akvarister har samma uppfattning av fiskarnas storlek som sportfiskare har... "Diskusar blir stora som dasslock och tigerbarberna är minst 20 cm långa..."
Stora algmagneter funkar dåligt på den välvda rutan, då de har svårt att bottna i den konkava ytan på insidan, små algmagneter har för klen magnet, glaset är så tjockt att magnetismen inte räcker till. Sedan skall man nog egentligen inte ha algmagneter, risken att det fastnar magnetisk eller ickemagnetsik sand i den inre magneten är för stor.

Sedan är jag lätt tveksam till LED-belysningen, hade gärna fördubblat rören, det finns nu liksom ingen plats till extra LED-rör. Jag har ju haft minst två liter vatten till tillförd elektrisk effekt i watt innan. Vet inte hur många candela det blev i ljussyrka, men även om dessa lysdiodsrör lyser bra, känns det för litet,
Referensen är ett 375 liters LLI akvarium jag satte upp på en arbetsplats med 3 x 500 watt byggstrålkastare med halogenrör, där växte det väldigt bra..! och jag betalade inte elräkningen. Avdunstningen var väl 15-20 liter per dygn.

Jag limmade i Juwels bakgrund, "Stone clay" på baksidorna. Det gick åt ungefär 2,5 stycken. Dom är spontade så det gäller att tänka innan man sågar.
Jag fasade dessa i den ändan som veter mot frontglaset. Här klämde jag in javamossa och javaormbunke.
Juwel är ordentliga och skickade med bågfilsblad att såga inredningen med, men jag sågade upp mina i bandsågen.
Bandsågar är bra! I den har jag även skurit till egna filterkuber av en filtermatta från Hornbach. På samma tyska byggvaruhus köptes även torvblock, även detta bearbetades i bandsågen till skivor som passe i filterbehållaren, men jag har inte lyckat sänka pH värdet. VA-verkat buffrar rätt kraftigt, det får bli omvänd osmos för att få bukt med vattnet, då får man ut enbart H2O, inget annat. Akvariet och skåpet köptes inte på Hornbach, även om den firman var någon hundralapp billigare, jag gynnade istället den lokala "fiskaffären".

Funktionen av Juwels innerfilter har jag ännu inte lyckats förstå fullständigt (har haft ett Lido i sju år), vad jag förstått är det två insug, ett långt ned på sidan och en ytvattenavrinning. Med en snabb och en långsam cirkulation. Men var jag märkt i Trigon och i Lido är att mellanväggen bredvid själva pumpen har en öppning i vilken ofiltrerat vatten kan rinna direkt fram rill pumpen, eller möjligen fortsätter detta nedåt mot den lågngsamma cirkulationen? Juwel skckar ju alltid med CD-skivor, men jag har inte lyckats läsa dessa i Mac, ej heller i min gamla dator med Windows 3.1 och Dos... Kanske skulle köpt en ny dator.... Surfar och skriver mest här på en Ipad, med felstavningsprogram...

Vi kanske skulle starta en ny tråd "Vi som har Juwel" eller "Shine on You Crazy Juwel"... Även om en galen diamant från 1975 är en höjdare.
Juwel har ju sålt en himla massa nya akvarium i hela jäkla Europa de senaste åren. Dom är väl bra och välbyggda men har en hel del i övrigt att önska, som då justerbara fötter under möbeln. Skall tänka på det, haka gärna på...[/QUOTE]

Ja en brandsläckare för kolsyra blir perfekt,räcker längre och kostar inte mycket att fylla.
sodaflaskan kan räcka om man inte har för mycket växter/ljus/näring. Räcker säkerligen några veckor.

Jag funderade med på att tillverka fötter till bänken men jag tycker bänken är lite klen. Och det hade nog fått vara ganska många fötter.
Kommer börja på projektet imorgon om butikerna är öppna.
Såfall blir det flytspacklat imorgon.

Tyvärr har jag inte jordade uttag det rummet men man kan väl kanske sätta dit en jordfelsbrytare i uttaget?
vet inte om det kan strula som på terrassvärmare. Hade problem att den löste när värmarna startade vilket var vanligt enl elektrikern.

Funderade med på detta med det välvda glaset och algborttagning. Det får bli en skrapa.
Filtrer sitter/satt iaf i hörnan. Tror inte det är nåt problem, inte ofta de ska rengöras och jag är ganska lång.
Såg med att där var insug både nere och uppe. Har inte luskat vidare i detta än.
Vet inte om det är positivt eller negativt med den förstorande effekten. Kanske blir lite förvrängd bild?

Ledbelysning har jag ingen koll på men 1500w till 375 liter lär ju räcka. Haha.

Har för mig att jag använde juwels bakgrund till ett annat akvarium. Var helt ok och bättre pris.
Fast jag vet inte än om jag är för snål för ett back2nature eller om jag ska ha det. Iof kan det inte gå för djupt in i karet. Då försvinner så mycket yta.

Ja en bandsåg hade varit nåt. Har iaf en på arbetet. Tyvärr är min verkstad lite trång just nu med projekt som bilar,mc och alla maskiner/verktyg.

Ja det kanske hade varit nåt med en grupp för juwel eller hörnakvarium. För att bolla idéer och liknande.
Jag gillar att läsa om ombyggnationer och förbättringar.

Nu är det snart dags för fyrverkeri och den 6 dagars gamla bebisen sover. Får ta en öl och titta över byn.

Gott nytt år på er.
#9 - 31 december 2017 22:41
Puh, blev visst långa texter i denna tråden. Undra om någon annan än vi orkar läsa:)
kommer iaf bilder och uppdatering så fort jag fått handlat vad jag behöver.
#10 - 1 januari 2018 07:10
Jodå jag orkar läsa..en ”Juwelklubb” skulle nog bli rätt stor, jag har två, men kanske en bra tråd att bolla eventuella problem, förbättringar osv i.? I mitt 350 liter Rio har jag co2 från sodastream. När man snålar räcker det precis i tre veckor.(dropcheckern är inte riktigt grön) Rusta är absolut billigaste jag hittat för byte av flaska. Men vill man satsa på växter med allt vad det innebär är ju en större flaska att föredra. Men man klarar sig bra utan också om man väljer växter för det och då behöver man inte brassa på med ljuset och ” elda för kråkorna” Dagens belysningsmöjligheter är annorlunda än gårdagens glödlampor och t8 rör. Eller hur?! Dvs man får anpassa lite.
Måttligt ljus, ingen Co2 och försiktig gödning till ”rätt” sorts växter blir ofta lättskött som sagt.
Men pansarmalar är ju så rara, finns så många olika och lite varierande storlekar. Inte smutsar de ner så mkt heller tycker jag :)
#11 - 1 januari 2018 07:57
Jordfelsbrytare:
Skall försöka att hålla texten kort.
Det är en vanlig missuppfattning att jordfelsbrytaren är inkopplad till eluttagets skyddsjord, det låter ju så på namnet.
MEN, det är den inte!

Jordfelsbrytaren är en elektronisk krets som känner av skillnaden i inkommande ström och utgående ström mellan fasen och nollan, om där finns liten skillnad så bryter den strömmen snabbare än omedelbart! Alltså om du har en trasig doppvärmare, där det "läcker ut" ström i vattnet och du stoppar ner armen i akvariet leds då en elektrisk ström genom vattnet. armen, passerar hjärtats retledningscentrum, vidare genom kroppen och golvet och mot en lägre potential. Jorden, skyddsjorden, den gul/gröna kabeln är inte alls inblandad i detta!
När jordfelsbrytaren känner av denna läcka så bryter den på någon enstaka mikrosekund, innan du känner något eller du får hjärtarytmi. Personskyddautomaten funkar på samma sätt, men är ännu snabbare.

Man kan alltså ansluta en jordfelsbrytare efter ett vanlig ojordat eluttag.
https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/plug-in-produkter/jordfelsbrytare/jordfelsbrytare-402327/
Men i ett akvarium skulle jag nog bara ha den inkopplad till doppvärmaren, mindre bra om belysning och pumpen stannar av misstag.

Nu var kanske en trasig doppvärmare ett mindre bra exempel, då en jordfelsbrytare troligtvis bryter innan du vidrör akvariet, eftersom vattnet och akvariet i sig samt den bänken det står på kanske leder bort strömmen innan du hinner dit.

Nu kan du sluta läsa om texten blir för lång...

Jag har permanent inkopplade jordfelsbrytare i hemmet, i badrum, verkstad, garage, köket samt uttagen på husets utsida. Men INTE till kylskåp och frys. Blir dumt om jordfelsbrytaren löser ut av blixtnedslag etc (det händer) om man inte är hemma, då förstörs ju alla infrysta mygglarverna, oxfilén och all hummer som ligger där....
#12 - 1 januari 2018 08:34
[QUOTE=Rufus;n2376988]Jodå jag orkar läsa..en ”Juwelklubb” skulle nog bli rätt stor, jag har två, men kanske en bra tråd att bolla eventuella problem, förbättringar osv i.? I mitt 350 liter Rio har jag co2 från sodastream. När man snålar räcker det precis i tre veckor.(dropcheckern är inte riktigt grön) Rusta är absolut billigaste jag hittat för byte av flaska. Men vill man satsa på växter med allt vad det innebär är ju en större flaska att föredra. Men man klarar sig bra utan också om man väljer växter för det och då behöver man inte brassa på med ljuset och ” elda för kråkorna” Dagens belysningsmöjligheter är annorlunda än gårdagens glödlampor och t8 rör. Eller hur?! Dvs man får anpassa lite.
Måttligt ljus, ingen Co2 och försiktig gödning till ”rätt” sorts växter blir ofta lättskött som sagt.
Men pansarmalar är ju så rara, finns så många olika och lite varierande storlekar. Inte smutsar de ner så mkt heller tycker jag :)[/QUOTE]

Juweltråd... ja skall fundera litet till på det.
Ja Rusta är billigast på sodastrembyte, men jag byter på Ööb. Jag anser att Rusta är en så himla tråkig affär, som bara säljer en massa krimskrams.
Som jag skrev tidigare, så har jag i mångt och mycket planterat sådant som jag vet funkar, i huvudsak olika svärdsplantor, två olika vallesnerior, två eller möjligen tre olika cryptocoryner, en Hygrophila, vattenpest (som inte tycks växa något alls) en rotala som också ser vissen ut.... Samt näckrosor som är på gång, men de är långsamma i starten.
Ja så då "grönt från Java", ormbunke och mossan.

Jag har nu Juwels medskickade lysdiodsrör, nature och day, två av varje, men är osäker på om natureröret ger rätt sorts ljus, men dom får sitta kvar.
Hela akvariet drog igår mellan 0,3 och 0,4 ampere. bara lysrörsrampen till mitt gamla akvarium med nio lysrör drog omkring 3 A.
Men det går nog inte att jämföra rättvist, då jag inte vet ljusflödet i varesig det gamla eller nya akvariet. Hursomhelst så blir elräkningen billigare.
Lysarörstiden är förbi, i mitt 125 Lido sitter det fortfarande lysrör med reflektorer, men när dom är slut blir det LED även där, och då kanske det finns bättre LED med färgspektra för växterna.
#13 - 1 januari 2018 11:14
Måste säga att jag verkligen uppskattar er diskussion. Älskar att läsa långa funderingar! :D

Tyvärr kan jag inte hänga på i en Juweltråd för trots 7 kar igång så har jag inget Juwel där här gången.Hade ett gammal för sisådär 10 år sen, det sprang läck i en fog en natt och både ancistusyngel och finfina corydoras lekresultat sket sig totalt trots evakuering. Små syrebehövande klarade inte flytten till supertrång litet med dålig pump. Som väl är vet jag bättre nu, om olyckan skulle visa sitt gräsliga ansikte. ;) :p
#14 - 1 januari 2018 13:25
[QUOTE=Rufus;n2376988]Jodå jag orkar läsa..en ”Juwelklubb” skulle nog bli rätt stor, jag har två, men kanske en bra tråd att bolla eventuella problem, förbättringar osv i.? I mitt 350 liter Rio har jag co2 från sodastream. När man snålar räcker det precis i tre veckor.(dropcheckern är inte riktigt grön) Rusta är absolut billigaste jag hittat för byte av flaska. Men vill man satsa på växter med allt vad det innebär är ju en större flaska att föredra. Men man klarar sig bra utan också om man väljer växter för det och då behöver man inte brassa på med ljuset och ” elda för kråkorna” Dagens belysningsmöjligheter är annorlunda än gårdagens glödlampor och t8 rör. Eller hur?! Dvs man får anpassa lite.
Men pansarmalar är ju så rara, finns så många olika och lite varierande storlekar. Inte smutsar de ner så mkt heller tycker jag :)[/QUOTE]

Byta flaska var tredje vecka är iof helt ok men med mitt minne lär jag ha glömt bort att köpa en ny/byta flaska med grönt vatten som följd antagligen ;)

jag är mer och mer inne på ett lättskött akvarie. Finns många växter som fungerar ändå. Tycker bara det är synd att växterna blir lite klenare och inte lika täta som jag hade med co2. Kanske är jag som gjort fel innan.

Pansar malar gillar jag och dom blir inte så stora. Tänkte mer på liknande l021 som man brukar se i många akvarium. Kan inte namnen på dom. Dom flesta matar nog lite för mycket så att malen struntar i algerna kanske.?

Tycker siameserna funkar bra och är ganska livliga. Dom jag hade stimmade ganska bra med.

Nu håller jag på med formen till gjutningen.
Alla butiker är stängda idag så det bör inte mycket mer.
#15 - 1 januari 2018 13:30
[QUOTE=miiaoo;n2377006]Måste säga att jag verkligen uppskattar er diskussion. Älskar att läsa långa funderingar! :D

Tyvärr kan jag inte hänga på i en Juweltråd för trots 7 kar igång så har jag inget Juwel där här gången.Hade ett gammal för sisådär 10 år sen, det sprang läck i en fog en natt och både ancistusyngel och finfina corydoras lekresultat sket sig totalt trots evakuering. Små syrebehövande klarade inte flytten till supertrång litet med dålig pump. Som väl är vet jag bättre nu, om olyckan skulle visa sitt gräsliga ansikte. ;) :p[/QUOTE]

Jag gillar med att läsa sådana här inlägg.
Suveränt att kunna ställa alla frågor och sådant man funderar på i detta forum. Finns många kunniga akvarister här.

Läckage är aldrig kul och jag kom just på att jag inte ens har ett litet akvarie kvar. Gjorde av med allt utom två säckar sand...
Måste nästan införskaffa ett mindre, det lär dottern älska på sitt rum:)
#16 - 1 januari 2018 13:34
[QUOTE=Björn J.;n2376990]

Juweltråd... ja skall fundera litet till på det.
Ja Rusta är billigast på sodastrembyte, men jag byter på Ööb. Jag anser att Rusta är en så himla tråkig affär, som bara säljer en massa krimskrams.
Som jag skrev tidigare, så har jag i mångt och mycket planterat sådant som jag vet funkar, i huvudsak olika svärdsplantor, två olika vallesnerior, två eller möjligen tre olika cryptocoryner, en Hygrophila, vattenpest (som inte tycks växa något alls) en rotala som också ser vissen ut.... Samt näckrosor som är på gång, men de är långsamma i starten.
Ja så då "grönt från Java", ormbunke och mossan.

Jag har nu Juwels medskickade lysdiodsrör, nature och day, två av varje, men är osäker på om natureröret ger rätt sorts ljus, men dom får sitta kvar.
Hela akvariet drog igår mellan 0,3 och 0,4 ampere. bara lysrörsrampen till mitt gamla akvarium med nio lysrör drog omkring 3 A.
Men det går nog inte att jämföra rättvist, då jag inte vet ljusflödet i varesig det gamla eller nya akvariet. Hursomhelst så blir elräkningen billigare.
Lysarörstiden är förbi, i mitt 125 Lido sitter det fortfarande lysrör med reflektorer, men när dom är slut blir det LED även där, och då kanske det finns bättre LED med färgspektra för växterna.[/QUOTE

Haha tråkiga affärer som säljer onödiga grejer finns det gått om, men ibland gillar plånboken korta turer in i dessa.
Jag har ju bara avancerat till t5 än, går ju inte att byta bara för bytandes skull då de är så dyra de där ledinsatserna. Tyvärr.
Men t5 är bra tycker jag!

Sen är det nog fler än jag som är nyfiken på hur dina kar ser ut Björn! Eller hur?!

#17 - 1 januari 2018 14:48
Håller med. Har du inte några bilder att visa Björn:) är nyfiken på ditt 350liters.

Jag måste läsa på om led lamporna. Jag måste byta armatur i vilket fall.
Led bör hålla betydligt längre så prisskillnaden kanske inte är så stor efter ett par år. Har inte sett vad dom kostar än.

Mh lamporna är väl fortfarande dyra eller man kanske ska säga att dom kostar mycket.
Det lär de inte bli i detta akvariumet.
#18 - 1 januari 2018 14:53
Googlade lite snabbt om led och dom var inte så värst dyra tycker jag. Och 50.000h räcker ett bra tag. Verkar sitta timers och månbelysning på de flesta.

Gör månljuset något om det är på hela natten tro?
#19 - 1 januari 2018 16:14
Bilder....? jag är för snål för att lösa guldmedlemsskap, och Photobucket där jag har en himla massa bilder vill ha ohemult betalt för att man skall då länka bilderna därifrån.
Just nu är det inget speciellt att visa, ser väl ut som nystartade och nyplanterade akvarium i allmänhet. Det lilla påminner väl mest om en ogenomtränglig submersiv törnrosahäck, om än något beskuren just nu.
Men ge mig förslag på någon bra lättförståelig och gratis sajt som inte har en massa onödig och förlångsammande videoreklam varifrån jag kan länka ut bilder så fixar jag det.
#20 - 1 januari 2018 17:49
Vattenpass är bra!
Vad är de då för slags vatten i vattenpassen?
-Rakvatten!

Månljus...
Vet inte om någon läst det, men jag skrev i annan tråd att jag fann en strip med blåa lysdioder på Hornbachs belysningsavdelning, kansle omkring 15 cm lång, kopplas till en USB-laddare, över en timer som tänder den på natten, men jag vet att "Clas i sjön" har liknade för 12volt

LED-ljus blir på detta sätt ledljus till fiskarna, om de nu uppfattar denna färgtemperatur.
#21 - 1 januari 2018 18:28
[QUOTE=Björn J.;n2377027]Vattenpass är bra!
Vad är de då för slags vatten i vattenpassen?
-Rakvatten!

Månljus...
Vet inte om någon läst det, men jag skrev i annan tråd att jag fann en strip med blåa lysdioder på Hornbachs belysningsavdelning, kansle omkring 15 cm lång, kopplas till en USB-laddare, över en timer som tänder den på natten, men jag vet att "Clas i sjön" har liknade för 12volt

LED-ljus blir på detta sätt ledljus till fiskarna, om de nu uppfattar denna färgtemperatur.[/QUOTE]

Jo rakvatten och synvinkel används flitigt:)
Dom här led armaturerna du också skrivit om verkar innehålla det mesta. Håller på att läsa om olika modeller. Hade blivit enklare och mindre ombyggnation om jag får tag i nåt vettigt.
#22 - 2 januari 2018 13:27
Ett hörnakvarium är väl direkt inget man flyttar runt var och varannan vecka... Men man kan ju hoppas att du valt just det hörnet noga, för nu har du kanske inte målat in dig i ett hörn, men väl gjutit in dig i just det hörnet...
#23 - 2 januari 2018 13:38
[QUOTE=Björn J.;n2377060]Ett hörnakvarium är väl direkt inget man flyttar runt var och varannan vecka... Men man kan ju hoppas att du valt just det hörnet noga, för nu har du kanske inte målat in dig i ett hörn, men väl gjutit in dig i just det hörnet...[/QUOTE]

Jo, jag har inget annat hörn som passar bra för akvariet. Nu har jag iof gjutit på plast under så det går att ta bort igen. Jag vet inte ens om detta blir bra.
Har gjort en test med materialet som blev över så jag har en hum om hur hållbart det är.
#24 - 2 januari 2018 14:01
Lustigt, jag har likadana golvlister och likadana eluttag....
Jag lade ju en 12mm skiva med pålimmat laminatgolv som pallades under iena ändan, än så länge ser det stabilt och rakt ut.
#25 - 2 januari 2018 14:49
[QUOTE=Björn J.;n2377064]Lustigt, jag har likadana golvlister och likadana eluttag....
Jag lade ju en 12mm skiva med pålimmat laminatgolv som pallades under iena ändan, än så länge ser det stabilt och rakt ut.[/QUOTE]

Huset är från -48. Kanske byggt vid samma tidpunkt?
Det fungerar säkert att göra så med, men jag är en sån, ”Tänk om...” oroar mig i onödan för ofta.

såg att du startat en tråd:)
ska in och titta genast.
#26 - 2 januari 2018 16:21
Mitt hus är byggt 1934. Men eluttagen är nog från sent 1960-tal, gissar jag. Elen har drgits om då jag nästan överallt har plastisolerad kabel i väggarna, men jag har bytt några textilisolerade kablar till främst takuttag.
#27 - 2 januari 2018 20:02
[QUOTE=Björn J.;n2377073]Mitt hus är byggt 1934. Men eluttagen är nog från sent 1960-tal, gissar jag. Elen har drgits om då jag nästan överallt har plastisolerad kabel i väggarna, men jag har bytt några textilisolerade kablar till främst takuttag.[/QUOTE]

Elen är omdragen här med när det nu var. Sitter automatsäkringar och nya kablar fast man har valt att bara dra fram jord till köket. Allt eftersom vi renoverar blir det fixat.
-------

När jag hade akvariet fyllt på bänken och tidningspapper mellan glas och bänk så märkte jag att hörnan inte låg emot ramen/bänken förrän dom sista 10l, Jag kunde flytta på pappret.
Tror att jag ska sätta en regel där för att få det rakt med 100 anläggning.

Nu har spacklet härdat så man kan stå på det.
Det blev i ena hörnan en liten dipp på kanske 1 mm. Tror jag kommer lägga en tunn frigolitskiva som kan ta upp lite ojämnheter.
Blir inte gjort så himla mycket just nu. Har fått en ny bebis för 1 vecka sedan och dottern(4år) går icke att trötta ut[:-59]
Efter kurragömma och lek i trädgården,cykeltur runt på grusvägarna,lek/rundtur med hunden och körning med sin elbil kunde vi fika samt "pausa" lite och jag fick bort gjutformen och ställde upp bänken.
Detta kan faktiskt bli bra.:rolleyes:
Kommer sätta en tunn list runt om vid golvet så att man inte ser gjutningen.

Imorgon är det dags för premiären vid kusten. Ny lina sitter på flugrullen och flugorna är bundna sedan länge. C&R givetvis.[:-156]

Hunden ska alltid vara med när man pular med något så hon fick vara med på bild.
#28 - 2 januari 2018 21:12
Bra att hon testar hållfasheten..:) Har en liten terriermix själv. Belysningen blir det Juwels Helialux? Jag skulle gärna byta ut iallafall en av ramperna med en controller till. Men mina fungerar och så länge de gör det så får de vara kvar.
#29 - 2 januari 2018 21:38
[QUOTE=Rufus;n2377119]Bra att hon testar hållfasheten..:) Har en liten terriermix själv. Belysningen blir det Juwels Helialux? Jag skulle gärna byta ut iallafall en av ramperna med en controller till. Men mina fungerar och så länge de gör det så får de vara kvar. [/QUOTE]

Haha javisst. Hon är faktiskt ganska lugn, hemma iaf.
Läste innan vi skaffade henne att dom brukar vara stimmiga. Blir väl som man lär.
Råttor är hon duktig på. I stallet har hon tagit rejäla råttor:/

jag blir mer och mer sugen på led. Kanske inte just helialux. Hittade en annan modell på datorn innan som förmodligen går att bygga
in.
Har inte läst färdigt om led än. Vet inte hur bra det funkar för växterna.
Nu original sitter det 2st 18w. Inte mycket att hurra för tyvärr.
#30 - 3 januari 2018 09:43
Grattis till den lilla nya blivande akvaristen! Och jag håller med dig om att ett kar till 4åringen vore en ytterst bra idé. Den här julen hemma hos oss har verkligen gått i akvariernas anda. Så min tre kottar, 12, 8 och 5 år har alla fått varsitt kar med tillhörande Akvarielagerresa och shopping. 5åringen är såpass biten att hon redan har planen färdig för nästa kar. Dom sköter själva matningen varje dag och håller på att lära sig att fixa vattenbyten med slang. Under min övervakning alltså. [:-65]

#31 - 3 januari 2018 09:46
[QUOTE=Robbs;n2377110]Attachment[/QUOTE]

Å så fin liten råttjägare ni har!! Älskar terrier, hade en Border tidigare och innan dess växt upp med en Welsh terrier. Numera är det storpudel som gäller, hon fyller 11 den 19e här. Dom blir verkligen vad man gör dom till, dom där jyckarna, det är sant. Jag får medge att jag på sätt och vis saknar terrierpsyket men livet är sjukt mycket enklare med pudel, dom är ju cirkushundar av en anledning liksom. ;) :p :D
#32 - 3 januari 2018 12:00
[QUOTE=miiaoo;n2377132]

Å så fin liten råttjägare ni har!! Älskar terrier, hade en Border tidigare och innan dess växt upp med en Welsh terrier. Numera är det storpudel som gäller, hon fyller 11 den 19e här. Dom blir verkligen vad man gör dom till, dom där jyckarna, det är sant. Jag får medge att jag på sätt och vis saknar terrierpsyket men livet är sjukt mycket enklare med pudel, dom är ju cirkushundar av en anledning liksom. ;) :p :D[/QUOTE]

Storpudel är fina, min mamma var inne på det spåret ett tag.
Jo det blev lite skillnad att gå från 60kg engelsk bullmastiff till en liten terrier:) Men det är enklare att ta med och ungarna leker så fint med henne och hon älskar att busa med barnen. Dottern har lärt henna att klättra upp i kojan vi byggt och åka rutschkanan ner igen i somras.

Nu blir det hornbach igen för att handla delar och prova tillverka en bakgrund. Får se hur detta kommer bli.
#33 - 3 januari 2018 14:14
Jag hart en 30kg schäfertik, eller mer korrekt "Tysk schäferhund". Hon är bra på att hitta borttappade saker, bortsprungna barn i skogen, vakta fastigheter, eller enskilda "objekt". Väldigt intresserad av simning och bollsporter. Hon visar väl inte direkt några större intressen för akvarierna, men slickar gärna i sig utspillt torrfoder. Jo hon gillar kombibilar också.
#34 - 5 januari 2018 16:51
Kan nog bli bra med litet struktur på de släta ytorna.
#35 - 6 januari 2018 10:21
[QUOTE=Björn J.;n2377325]Kan nog bli bra med litet struktur på de släta ytorna.[/QUOTE]

Jag testar så får jag se om jag kan nöja mig. Kommer många växter och rötter så man ser nog inte bakgrunden så mycket när det väl växt upp ändå.

Har fortfarande problem med att få tag i rätt lack. Hittar några 2k golvlacker. Googlar för fullt.

Har gjort två stycken insug som är 40mm st. Räcker det tro? Ska skära till filtermatta och lägga i hela hörnan. Pumphuvudet tänkte jag bara lägga löst på detta och slang till utblåset. Med någon vinkel som går att justera.
#36 - 6 januari 2018 11:13
[QUOTE=Robbs;n2377359]

Jag testar så får jag se om jag kan nöja mig. Kommer många växter och rötter så man ser nog inte bakgrunden så mycket när det väl växt upp ändå.

Har fortfarande problem med att få tag i rätt lack. Hittar några 2k golvlacker. Googlar för fullt.

Har gjort två stycken insug som är 40mm st. Räcker det tro? Ska skära till filtermatta och lägga i hela hörnan. Pumphuvudet tänkte jag bara lägga löst på detta och slang till utblåset. Med någon vinkel som går att justera.
[/QUOTE]

Att bakgrunden inte syns blir ofta resultatet ifall man har flyt med växterna, då undrar man varför man jobbade sig med detta. Ofta blir det nog en inredningsdetalj som tar plats men inte syns :-)
#37 - 6 januari 2018 11:44
[QUOTE=Sleaper;n2377362]

Att bakgrunden inte syns blir ofta resultatet ifall man har flyt med växterna, då undrar man varför man jobbade sig med detta. Ofta blir det nog en inredningsdetalj som tar plats men inte syns :-)
[/QUOTE]

Lär väl bli så =) Tror inte jag kommer lägga så mycket mer tid med bakgrunden. Ska ringa runt och jaga lack. Ingen zoobutik i närheten har lack heller. Vill ju ha det i handen nu så jag kan bli klar...
#38 - 6 januari 2018 14:29
I GAF använde vi Internationals eller Hempels båtlacker, tvåkomponents.
Jag skulle kunna tänka mig att en epoxilack kan funka, den blir hård när den härdat. Men du får kolla upp att dom är giftfria då de härdat. Iofs så växer det massvis med alger och havstulpaner på båten om bara dessa lacker hamnar under vattenytan, utan giftig bottenfärg.
Men dessa lacker löster upp cellplasten, det gör alla lösningsmedelbaserade färger och lacker, så du måsta har betongspackel eller husfix emellan.
#39 - 6 januari 2018 22:09
[QUOTE=Björn J.;n2377382]I GAF använde vi Internationals eller Hempels båtlacker, tvåkomponents.
Jag skulle kunna tänka mig att en epoxilack kan funka, den blir hård när den härdat. Men du får kolla upp att dom är giftfria då de härdat. Iofs så växer det massvis med alger och havstulpaner på båten om bara dessa lacker hamnar under vattenytan, utan giftig bottenfärg.
Men dessa lacker löster upp cellplasten, det gör alla lösningsmedelbaserade färger och lacker, så du måsta har betongspackel eller husfix emellan.[/QUOTE]

Jag köpte lacken och ska googla lite till. Vet inte vilka ämnen som är farliga eller kan vara farliga när det härdat ordentligt.
Jo jag har husfix på bakgrunden och precis målat den. Väntar med lacken tills jag vet om jag vågar använda den.
Blir vatten på fredag när jag är ledig. Lackar jag imorgon är den ordentligt härdad på fredag iaf.

Farliga beståndsdelar : epoxiharts (mv < 700) epoxiharts (bisfenol F mw<700)
benzylalkohol
1-metoxi-2-propanol
#40 - 12 januari 2018 23:34
Dåligt med uppdateringar här... har iaf varit iväg och köpt allt jag skulle ha för uppstart idag.
Började med att jag köpt fel lysrör. Jag tittade bara på paketet att det var till trigon 190. Vad jag inte visste var att jag hade den gamla rampen med T8 rör. 18w är max. Lär behöva fixa ny armatur. Någon som har en liggandes? Annars får det kanske bli led.

Började med att hälla i understa lagret med näring, vad den heter kommer jag inte på.
Tvättade sanden och hällde i denna.
Rötterna som legat i blöt en vecka placerades ut samt två nya dragon Stones.
Såg ok ut.
Fyllde upp 1dm med vatten.
Fixade filtret och värmaren bakom bakgrunden med biobollar i botten och två filtermattor över.
Planterade dom växter jag kunde få tag på idag. Började fylla igen.

Nu! Märkte jag att två av dom mindre rötterna som givetvis ska ligga under dom andra fortfarande hade flytkraft. (Hade tryckt ner dom i spannen och utgick från att dom redan hade sugit upp tillräckligt med vatten).

Så nu har jag ett kar med 1,5dm vatten och växter som sträcker sig över vattenytan.

Lägger ner för ikväll. Ev lägger jag stenar över som tyngder imorgon.

Jag som ville ha ett fint akvarie imorgon att titta på.
#41 - 13 januari 2018 12:07
När vi i GAF byggt inredningar och målat samt plastat dessa testades nästan alltid akvarierna med billiga fiskar, guppy, som fick gå nån vecka i det nya akvariet, om dom överlevde var det fritt fram att inreda på allvar och plantera, samt då sätta akvariet i drift i det hemmet där det skulle stå.

Flytande rötter är besvärligt... Jag har lagt sådana i en stor spann och en sten eller annan tyngd ovanpå, och hällt på vatten, jag har en rot som är totalt fel, den tar inte åt sig vattnet, misstänker skarpt att det inte är mangrove, låg i många år i ett terrarium, men nu i en hylla i förrådet...

Lika bra att köpa en LED-armatur med en gång. Kolla på Juwels hemsida. http://www.juwel-aquarium.de/Produkt...D-Beleuchtung/
Men det finns ju andra också, kolla om det finns LED-rör som går på 230V och passar direkt i lysrörshållarna och har "juwellängd" och då om det finns sådana i rätt färgspektra, dagsljus.

Dessa http://www.aquaristikshop.com/aquaristic/Aquatlantis-Easy-LED-Universal-Freshwater/628500/ finns hos Hornbach, verkar lovande, men har inga själv och har inte hört någon erfarenhet från andra.
#42 - 15 januari 2018 21:34
[QUOTE=Björn J.;n2377876]När vi i GAF byggt inredningar och målat samt plastat dessa testades nästan alltid akvarierna med billiga fiskar, guppy, som fick gå nån vecka i det nya akvariet, om dom överlevde var det fritt fram att inreda på allvar och plantera, samt då sätta akvariet i drift i det hemmet där det skulle stå.

Flytande rötter är besvärligt... Jag har lagt sådana i en stor spann och en sten eller annan tyngd ovanpå, och hällt på vatten, jag har en rot som är totalt fel, den tar inte åt sig vattnet, misstänker skarpt att det inte är mangrove, låg i många år i ett terrarium, men nu i en hylla i förrådet...

Lika bra att köpa en LED-armatur med en gång. Kolla på Juwels hemsida. http://www.juwel-aquarium.de/Produkt...D-Beleuchtung/
Men det finns ju andra också, kolla om det finns LED-rör som går på 230V och passar direkt i lysrörshållarna och har "juwellängd" och då om det finns sådana i rätt färgspektra, dagsljus.

Dessa http://www.aquaristikshop.com/aquaristic/Aquatlantis-Easy-LED-Universal-Freshwater/628500/ finns hos Hornbach, verkar lovande, men har inga själv och har inte hört någon erfarenhet från andra.[/QUOTE]

Det verkar inte vara giftigt. Lusläst överallt om färgen/lacken. Fick 5 st glastetror av en kollega som förbereder för flytt. Dom verkar trivas och har varit i akvariet sedan 3 dagar tillbaka.
Rötterna fick några stenar från trädgården som sänken. Får rätta till rötterna när dom inte flyter längre.

Jo led får det bli i framtiden, nu fick jag ett bra pris på rör och reflektor så jag satt i det och hoppas att växterna tar sig.
Har inte planterat så krävande växter nu eftersom att jag varken har bra ljus eller co2 än.

#43 - 15 januari 2018 21:48
Jag är sugen på ottosar... Hur många kan passa i detta karet?
Även tips på ett fint stim.
Och ett par större fiskar. Gillar fjärilarna som jag även haft förr.
Kom gärna med tips vad som passar med ottosarna.
#44 - 16 januari 2018 08:33
Följer denna tråd med stort intresse, ska själv sätta igång ett hörnkar på 230 lit så fort jag vet att det håller tätt. Annars får jag silicona om...

Jag har ett stim på 6 Otto i mitt 260lit juwel vision. Superroliga och duktiga små firrar!! De går ihop med 6 Corydoras, 2 fjärilar och ett stim med 15 blodfenstetra. Galet vackra firrar!! Har även 3st påfågelsgoby och 2st Vanliga grå gobys (minns inte sorten).

Har även massa små räkor av blandade sorter och 5 Amanoräkor som städpatrull
#45 - 16 januari 2018 09:42
Ottosar kan vara lite känsliga och akvariet bör vara hyggligt incyklat innan man släpper i dessa. Ingen "förstafisk" i ett nytt akvarium alltså.
#46 - 16 januari 2018 10:03
Oj, då hade jag nog tur för de var de första fiskar jag släppte i mitt när det var nystartat. Men bra att veta, då ska jag inte börja med dem i det nya projektet jag håller på med.
#47 - 16 januari 2018 10:43
[QUOTE=Torreador;n2378057]Följer denna tråd med stort intresse, ska själv sätta igång ett hörnkar på 230 lit så fort jag vet att det håller tätt. Annars får jag silicona om...

Jag har ett stim på 6 Otto i mitt 260lit juwel vision. Superroliga och duktiga små firrar!! De går ihop med 6 Corydoras, 2 fjärilar och ett stim med 15 blodfenstetra. Galet vackra firrar!! Har även 3st påfågelsgoby och 2st Vanliga grå gobys (minns inte sorten).

Har även massa små räkor av blandade sorter och 5 Amanoräkor som städpatrull[/QUOTE]

Jaså, kul att nån tittar in:)
ja ottosarna verkar ganska livliga och att dom stimmar lite är ju trevligt.
Räkor har jag haft fundering på men mina raster är lite väl grova. Får bli amano såfall.
#48 - 16 januari 2018 10:46
[QUOTE=Sleaper;n2378058]Ottosar kan vara lite känsliga och akvariet bör vara hyggligt incyklat innan man släpper i dessa. Ingen "förstafisk" i ett nytt akvarium alltså.[/QUOTE]

Jo jag har läst det.
Men hur länge ska man köra som jag har det nu med 5 tetror?
Vågar man köpa 5 st direkt eller man ska börja med två och fylla på?
Har inte matat nåt än, tänkte vänta med vattenbyte nån vecka också.
Kan jag lägga i 2st ottosar efter en vecka om värdena är bra och 2 till veckan efter?
#49 - 16 januari 2018 11:53
Jag har för mig att Ottosarna ska vara minst 7st?
#50 - 16 januari 2018 11:56
Ja bakgrunden är ju homogent grå, litet meleingar i svart och brunt hade kanske gett den litet mer liv. Men nu är der som der är...
Skaffa javamossa, den kan färsta på bakgrunden, och för övrigt tror jag du får en brun algbeläggnig på bakrunden om några dagar, det fick jag.
Lyft växterna litet, man skall se det översta på rottrådarna ovanför sanden, vid behov säkra med en sten så svärdsplantan inte släpper bottenfästet.
Nästa vecka kan du sätta in ett mindre stim med siamensisar, det är aldrig fel att ha sådana då algerna kommer igång.
#51 - 16 januari 2018 12:59
[QUOTE=Björn J.;n2378072]Ja bakgrunden är ju homogent grå, litet meleingar i svart och brunt hade kanske gett den litet mer liv. Men nu är der som der är...
Skaffa javamossa, den kan färsta på bakgrunden, och för övrigt tror jag du får en brun algbeläggnig på bakrunden om några dagar, det fick jag.
Lyft växterna litet, man skall se det översta på rottrådarna ovanför sanden, vid behov säkra med en sten så svärdsplantan inte släpper bottenfästet.
Nästa vecka kan du sätta in ett mindre stim med siamensisar, det är aldrig fel att ha sådana då algerna kommer igång. [/QUOTE]

Jo det skulle vara lite fler färger. Såg ut att vara det innan allt torkade men det blev mörkt alltihop.
Tror du mossan fäster fast det är lack som är blank?
Har satt en anubias i bakkanten mellan några stenar i bakgrunden som inte kommer någonstans. Undrar om den kan växa fast med?

jo jag vet att rötterna skulle varit längre upp men dom var så himla korta så då får jag lägga växten på sanden med en sten över.

Tror att jag ändrat mig om siameserna. Blir nog Ottos istället. Om dom inte tar algerna som uppkommer blir de definitivt siameser.
#52 - 16 januari 2018 13:05
[QUOTE=Torreador;n2378070]Jag har för mig att Ottosarna ska vara minst 7st?[/QUOTE]

Vet att det är en stimmfisk men inte hur många man ska ha?
Tycker 7 st blir lite mycket i 190l kanske.
#53 - 16 januari 2018 13:55
Jag har för mig att jag fick rådet att ha minst 7 st. Jag har iof 6 eftersom jag förlorade en när jag möblerade om i karet och tappade en sten på stackaren :-(
Men 7 tror jag inte är något problem i ett 190 lit. Men jag är ingen expert! De är ju små rackare.
#54 - 16 januari 2018 13:55
Appropå alger så äter de inte svarta alger, men det kanske du vet?
#55 - 16 januari 2018 18:21
Det magiska talet sju... I alla religioner har väl sju nån form av betydelse, även inom akarismen.
Under alla år jag gick på och höll i akvariemöten sades det att ett stim består av minst sju fiskar. Jag vet inte varför.
Ett stim med exempelvis sju neontetror ser ju närmast fånigt ut, betraktaren undrar "var är dom andra? Har dom dött?"
Men om du skaffar sju ancistrusar och dom trivs har du snart sjuttio.
Jag har ju en viss och stor förkärlek till siamensisen, jag har ett stim på elva stycken i Trigon 350 och en grupp om fyra exemplar i Lido 120. Dom blir ju rätt stora, i 15cm-klassen, så det kan bli problem inom kort.
Men jag tror inte att du överbefolkar (="överbefiskar") ditt Trigon 180 med några stim, det gäller ju bara att se till att ha fiskar i alla vattenlagren, ancistrusar på botten, och sedan bygga på uppåt. Siamensiarna håller till i alla vattenlagren, jag kanske inte direkt under ytan, men annars överallt.

Två fiskar, oftast hona + hane, är ett par.
Tre stycken, en trio.
Fyra till sex exemplar är en grupp.
Sju och fler är ett stim....
Man kan ju undra vem som kommit fram till det?
#56 - 16 januari 2018 20:17
[QUOTE=Björn J.;n2378109]Det magiska talet sju... I alla religioner har väl sju nån form av betydelse, även inom akarismen.
Under alla år jag gick på och höll i akvariemöten sades det att ett stim består av minst sju fiskar. Jag vet inte varför.
Ett stim med exempelvis sju neontetror ser ju närmast fånigt ut, betraktaren undrar "var är dom andra? Har dom dött?"
Men om du skaffar sju ancistrusar och dom trivs har du snart sjuttio.
Jag har ju en viss och stor förkärlek till siamensisen, jag har ett stim på elva stycken i Trigon 350 och en grupp om fyra exemplar i Lido 120. Dom blir ju rätt stora, i 15cm-klassen, så det kan bli problem inom kort.
Men jag tror inte att du överbefolkar (="överbefiskar") ditt Trigon 180 med några stim, det gäller ju bara att se till att ha fiskar i alla vattenlagren, ancistrusar på botten, och sedan bygga på uppåt. Siamensiarna håller till i alla vattenlagren, jag kanske inte direkt under ytan, men annars överallt.

Två fiskar, oftast hona + hane, är ett par.
Tre stycken, en trio.
Fyra till sex exemplar är en grupp.
Sju och fler är ett stim....
Man kan ju undra vem som kommit fram till det?[/QUOTE]

Jo jag har hört de.
Siameserna blir stora som du säger. Att ha 5-6st i 190 liter tycker jag blir för trångt.
Därav funderar jag på ottosarna. Dom tar kanske inte samma alger eller lika mycket men dom verkar ganska trevliga som ett stim(på minst 7..)
Så 7 st Ottosar lär det nog bli. Men hur länge ska man behöva vänta? Vill ha i dom nu ju..
Är det helt fel att släppa i 3 st först och vänta nån vecka och släppa i 4 till?

Vet inte vad jag vill ha för fisk som ska vara blickfångare. ett lekpar av nån sort kanske?
Och översta lagret verkar iof dom här tetrorna klara som jag har i just nu. Om man skulle fyllt på med glastetror senare kanske..
#57 - 17 januari 2018 05:00
Du kan ha två lekpar av fjärilsciklid, jag hade det föst i mitt Lido 120.
Mina håller sig mellan botten och mitten. Ottosinclusar kan ju du komplettera med efter hand, jag har aldrig upplevt att sådana är elaka mot nykomlingar.
Ja det kan vara så att ancistrusar och siamensisar kompletterar varandra med algätningen, nen det finns tråkiga alger ingen av dem tar.
#58 - 18 januari 2018 09:56
Hur många liter är det på? Snyggt!!!

ska du köra hightech eller lowtech eller vad har du tänkt?
#59 - 18 januari 2018 10:33
Ännu ingen som sagt någonting om att ta sig vatten över huvudet??;)
#60 - 18 januari 2018 11:06
[QUOTE=Torreador;n2378177]Hur många liter är det på? Snyggt!!!

ska du köra hightech eller lowtech eller vad har du tänkt?[/QUOTE]

24liter
jag har inte bestämt mig än men två akvarie med gas känns lite overkill.
Vet inte hur svårt det blir att lyckas utan gas och ordentliga lampor. Sitter led i denna nu, finns med halogen.

man kunde iof göra en t-koppling från den stora tuben och köra samma tub.
#61 - 18 januari 2018 11:08
[QUOTE=Björn J.;n2378180]Ännu ingen som sagt någonting om att ta sig vatten över huvudet??;)[/QUOTE]

Jo jag själv tänker på det ibland:)
Har en bil som skulle byggas klart till denna sommaren som kommer och lite renovering som skulle behövas på huset.
Plus sambo och två små barn.
Men året är inte slut.
#62 - 18 januari 2018 11:45
7 ottosar är definitivt inte för många i 190 l. Men som sleaper skrev, dom är känsliga för ett nystartat kar fluktuationer i värdena. Dessutom är de såvitt jag vet nästan alltid vildfångade och kan ha svårt att ställa in sig på akvariekost bestående av grönsaker och tabletter. Det kan du ju lätt kolla i butiken, så du vet att du får hem fisk som inte matvägrar så fort dom har ätit upp allt i algväg.
Kanske ändå värt att vänta lite med dem så dom inte kolar direkt pga av något som annan fisk klarar av bättre?

Tycker helt klart att du kan stoppa i 5 tetror till. Om det är dom du vill ha i fortsättningen? Mata med någon enstaka flinga, annars lär du ju inte få någon avföring som skapar "skit" för bakterierna att växa på. Jag menar såklart inte att du ska mata på tills du får nitrit men lite måste man nog ändå ge för att bakterierna ska få nåt att äta.
#63 - 18 januari 2018 14:15
[QUOTE=miiaoo;n2378187]7 ottosar är definitivt inte för många i 190 l. Men som sleaper skrev, dom är känsliga för ett nystartat kar fluktuationer i värdena. Dessutom är de såvitt jag vet nästan alltid vildfångade och kan ha svårt att ställa in sig på akvariekost bestående av grönsaker och tabletter. Det kan du ju lätt kolla i butiken, så du vet att du får hem fisk som inte matvägrar så fort dom har ätit upp allt i algväg.
Kanske ändå värt att vänta lite med dem så dom inte kolar direkt pga av något som annan fisk klarar av bättre?

Tycker helt klart att du kan stoppa i 5 tetror till. Om det är dom du vill ha i fortsättningen? Mata med någon enstaka flinga, annars lär du ju inte få någon avföring som skapar "skit" för bakterierna att växa på. Jag menar såklart inte att du ska mata på tills du får nitrit men lite måste man nog ändå ge för att bakterierna ska få nåt att äta. [/QUOTE]

Hej miiaoo.
Suveränt, tack för infon. Får väl ha lite is i magen innan jag köper några ottosar så inte det händer något.
Läste att det brukar ta ungefär en månad innan karet kan omvandla nitriten till nitrat.
Så om 3 veckor då? Kan det vara lagom tid att vänta?
Ska jag köpa alla 7 direkt eller dela upp det?

Jag matade för två dagar sedan med 1-2 flingor som jag smulade sönder till dom 5 jag har.
Har inte bestämt mig om jag ska ha glastetra eller inte än. Tycker iof att dom är ganska trevliga fast lite för vanliga kanske.
Är det inte för mycket att köpa några till redan nu?
Vet inte riktigt hur bra dom stimmar, vill gärna ha ett så bra och stort stim som möjligt.

Kom gärna med idéer på fiskval. Just nu vet jag bara att jag vill ha ottosar och mycket mer växter.
Måste köpa bättre ljus och co2 först.
#64 - 20 januari 2018 15:50
Attachment Tjo. Har köpt 6 st tetror till. Skulle ha 5 st men då var där en ensam stackare kvar i butiken..
Så nu går där 11 st tetror och dottern har döpt allihop:rolleyes:
Har gett växterna lite näring och co2 i flytande form så att dom växer till sig lite.

Nu har jag läst i två dagar om saltvatten, Nano saltvatten lowtech närmare bestämt.
Hade så gärna testat detta med det lilla fluval edge jag har.
Men som vanligt så skriver alla olika på nätet och jag har ingen som helst koll på salt.
Ska fortsätta läsa och se ifall jag ska ge mig på detta.

Läste även om giftiga knappar,fisk och koraller :/ verkar inte vara så enkelt där heller.
Det lär bli utan skummare och bygga om pumpen lite förmodligen. streamer i karet?
Fisk kan man kanske glömma i 24liter men nån räka och snäckor kanske.
Som sagt. ska fortsätta läsa.
Lägger till en bild som är på ett likadant akvarium.
#65 - 20 januari 2018 20:44
Jag hade sexy shrimp i mitt saltnano. Roliga små saker ;-)

Köpte knappar men eftersom jag inte kan låta bli att rota i karet så fick jag göra mig av med dem igen. Inga knappar för min del...
#66 - 20 januari 2018 22:40
[QUOTE=Torreador;n2378360]Jag hade sexy shrimp i mitt saltnano. Roliga små saker ;-)

Köpte knappar men eftersom jag inte kan låta bli att rota i karet så fick jag göra mig av med dem igen. Inga knappar för min del...[/QUOTE]

Jaså. Körde du utan skummare med?
verkar som knapparna följer med som fripassagerare ganska ofta?
Hade du sump och så ? Tänkte använda original pump och ändra om.
#67 - 21 januari 2018 11:06
[QUOTE=Torreador;n2378370]Utan skummare och sump. Bara ett vanligt ryggsäcksfilter. Jag köpte mina knappar, kan inte minnas att jag fick innågra av misstag. men det kan säkert hända. Men då får man väl vara lite kvick och ta bort dem.

Skickar med en bild på mina sexy shrimp.

Och så här kan det gå om man är klantig med saltvatten: http://bondmoran.nu/?p=13551

Jädrar vad dålig jag blev!
[/QUOTE]
Ok. Hade du kol eller något annat i filtret?
mycket jobb eller det räckte med vattenbyte?

läste på din blogg och det stämmer överens med det jag läst om giftet.. men så länge dom är i vattnet verkar det inte farligt? Tänkte på barnen här hemma.
#68 - 21 januari 2018 13:53
Nope, vanlig grov filtermatta bara.

Det var lite mer krångel än med sötvatten tycker jag. Jag kommer nog inte starta salt igen även om det är vackert.

Men jag kan nog för lite helt enkelt... Det kanske inte är svårare än sötvatten? Men som sagt, inget för mig.

Jag läste också mycket om knappar och en del tyckte att det inte var så farligt medan en del hade värsta skräckhistorierna om vad som hänt dem, deras barn eller hundar.

#69 - 6 februari 2018 07:51
[QUOTE=Robbs;n2379645]Attachment Snart har det gått 4 veckor och nu fick det flytta in ett par fjärilar och en siames på grund av mina gröna Trådalger. Har inte vågat mig på ottosar än.
Har varit dåligt med uppdateringar fast det är för att jag startat ett saltvatten för ett tag sedan. Har läst så ögonen gör i kors om salt,koraller,fiskar och allt annat runt om.
Och att dottern har haft kräksjukan..
Men sötvattnet har börjat växa ganska ordentligt även fast jag inte gjort klart koldioxid tuben och skaffat ordentligt ljus.
Har i nuläget bara 2x18 med reflektorer.
Easy-Carbo var dag och lite gödning.

Ett par suddiga bilder på fjärilarna får ni.

Och en bild på Berit och hubert. Mina snäckor i nanosaltet.[/QUOTE]

Fjärilsciklider är ju alltid trevliga!
Själv har jag två par, som tro det eller ej, kommer bra överens.
Siamensisk algätare tillhör ju mina favoriter också. Men med en dåres envishet hävdar jav att man skall ha ett stim av dessa, eller iallafall en grupp, några stycken... Om man har plats för det. I stim ändrar dom helt sitt betende, går ofta i samlad trupp och betar av algerna på växterna i tur och ordning.
Dessvärre blir ju siamensisarna rätt stora, jag har tidigare skrivit att dom blir fullvuxna till 15 cm på två år, men jag får nog revidera det.... Ser nu att dom siamensisarna jag köpte som 4 cm fiskar i november nu är omkring 7 cm....

Tropiskt saltvatten har jag aldrig gett mig in på, men väl inhemskt bohusländskt saltvatten, vi hyrde under många år på 70 och 80-talet en sjöbod på en av Bohusläns större öar. Där ställde jag in ett 220 liters akvarium, och tog vattnet direkt från havet i en slang som låg under bryggan. I detta hade jag i huvudsak bergyltor, som fångades på våren och släpptes tillbaka i havet på hösten.
Intressanta fiskar som i viss mån påminner om ciklider i sitt betenede. Bytesdjur håvades upp bland tången i hamnen.... Nej det var inget dieselspill i just den hamnen!
#70 - 8 februari 2018 23:02
Ja jag gillar fjärilarna. Dom har fina färger som lyser upp i ljuset.

Hade gärna haft ett stim siameser men dom blir tyvärr lite stora.
Mitt kar är rensat på trådalger och annat efter två dagar med bara en enda siames.

Skulle vilja haft någon större fisk som centrum. Hade scalare förr men dom är ganska tråkiga tycker jag. Fast dom fick tetrorna att stimma väldigt bra.
#71 - 9 februari 2018 20:21
Fin fjäril och wow för saltkaret!!!
#72 - 19 februari 2018 16:54
Det lutar mer o mer åt scalarer. Igen.
Lite i minsta laget kanske.
#73 - 19 februari 2018 18:43
Snyggt!
Du kan ju ha ett stim på något tiotal stora tetror, sådana med rund kroppsform, typ dolkstygn, eller mer någorlunda långsmala som kongotetror.
Jag tror att tetror kan fungera som "signalister" år fjärilarna, att kusten är klar, ni kan komma fram nu!
Ett par eller trio av flaggciklid kanske, ja den blir väl kanske i största laget...

Jag träffade föresten en radiosignalist, i morse!
#74 - 19 februari 2018 18:51
[QUOTE=Björn J.;n2380644]Snyggt!
Du kan ju ha ett stim på något tiotal stora tetror, sådana med rund kroppsform, typ dolkstygn, eller mer någorlunda långsmala som kongotetror.
Jag tror att tetror kan fungera som "signalister" år fjärilarna, att kusten är klar, ni kan komma fram nu!
Ett par eller trio av flaggciklid kanske, ja den blir väl kanske i största laget...

Jag träffade föresten en radiosignalist, i morse![/QUOTE]

Har 11 glastetror nu. Funderade på ett större stimm kardinaler och scalarer. Svårt att bestämma mig.
Fjärilarna kommer fram imellanåt och dom är inte rädda fast är man inte precis framför rutan så håller dom sig längst bak. Ska titta lite på flaggciklid nu när du skriver de.

Morse;)
#75 - 19 februari 2018 18:58
Välkommen till lunch!
Idag serverar vi kardinaltetror....[:-162]

Visa av erfarenhet vet jag att du får göda upp kardinalerna så dom är lika feta som islandssillar innan du kan ens tänka på att släppa i skalarer.
Det kan gå, men dessvärre slutar det ofta med middag eller lunch.., eller föresten, nattmål för det är då olika tetror försvinner, nattetid.

Flaggar gärna för den trevliga och ganska snälla flaggcikliden, käkar gärna upp andmat om du skulle få problem med sådan, men tja... Kanske litet i största laget, men läs på!
#76 - 19 februari 2018 20:03
[QUOTE=Björn J.;n2380648]Välkommen till lunch!
Idag serverar vi kardinaltetror....[:-162]

Visa av erfarenhet vet jag att du får göda upp kardinalerna så dom är lika feta som islandssillar innan du kan ens tänka på att släppa i skalarer.
Det kan gå, men dessvärre slutar det ofta med middag eller lunch.., eller föresten, nattmål för det är då olika tetror försvinner, nattetid.

Flaggar gärna för den trevliga och ganska snälla flaggcikliden, käkar gärna upp andmat om du skulle få problem med sådan, men tja... Kanske litet i största laget, men läs på![/QUOTE]

Gick bra när jag hade scalarer och kardinaler förra gången. Lite större akvarium då. Kardinalerna lärde sig att hålla sig undan och dom stimmade väldigt bra. Iof ganska små scalarer. Och dom gav sig bara på maten.
Men jag förstår vad du menar. Kanske skulle haft flera utav glastetrorna jag redan har. Dom är tillräckligt stora iaf.
#77 - 19 februari 2018 20:08
Flaggcikliden e ganska fin men det verkar som att dom gillar växter. Jag ska börja byta ut dom snabbväxande snart och vill helst ha kvar dom växterna jag sätter i.

Men något liknande, har du något mer tips? Gärna något som håller sig vid fronten och syns.
#78 - 20 februari 2018 06:31
Jag hade flaggisen i växakvarium, vallesnerior, cryptocoryner och svärdsplantor, inga problem, måhända kanske de tog sig en bit, men inte så att det blev något förstört. Däremot, eller kanske just därför... käkade de upp andmaten som jag fick in tillsammans med levande foder.
Men om man matar ordentligt och kompletterar med vegitariskt foder så borde inte bli några problem.

Ja ursäka min pessimism angående kardinal-, neon- och glödbandstetror tillsammans med skalarer, klart att jag lyckats för en tid också, med fullvuxna kardinaler och mindre skalarer, men skalarerna växer.... Kanske det funkar om man fodrar irdentligt även här, ser till att skalarerna äter sig mätta på annan mat. En kompis i GAF matade skalarena ordetligt med guppyyngel, då gav de sig inte på mindre tetror. Han hade altum tillsammans med ett jättestim kardinlare i ett väldigt stort akvarium, nånstans i 700litersmodellen. Så jag säger ju egentligen inte att det inte funkar, men eftersom dessa lysande tetror står på skalarernas meny i naturen, kanske är det inprogramerat i DNA att äta dessa, när jag som ung ägnade mig åt sportfiska och gick på en flugbindarkurs lärde jag mig att vissa flugor, vissa färger och visst utseende triggade fiskarna att hugga även om de inte var hungriga. Säkerligen samma instinkter hos skalarer och andra ciklider, ja alla rovfiskar egentligen.
#79 - 20 februari 2018 06:53
Ja man kanske kan klara att ha flaggcikliderna med växter. Har aldrig provat några fiskar som gillar att äta växter.

Ja precis, stora scalarer lär kanske försöka ta en och annan. Får bli glastetror då.

Flugbindning har jag ägnat mycket tid till. Sista åren har varit för att lyckas lura en multe till hugg. När första tog så hade man fått till det och det har blivit några efter det.
Folk tittar lite konstigt när man ligger ner på strandkanten mitt i solen och kastar 2 meter utanför. Men oj vilken kraft där är i dom.
Tyvärr brukar dom bara vara här 2 månader om året och denna sommaren har jag inte sett till nån. Förmodligen för kallt.
#80 - 20 februari 2018 07:05
Det gick så långt att jag hade en än mer indoktrinerad flugfiskare som kollega och arbetskamrat, han testade flugorna på mina stora hantelciklider jag då hade i ett akvarium på jobbet... Jodå då var intresserade och hugg, dock fastnade dom inte på kroken.
Nä, jag lade mer eller mindre ned sportfisket då det kom barn till världen och torsken försvann, visserligen trevligt att ta makrill på fluga, men omständligt. Längre inåt land där vattnet är sött, orkade jag inte ta mig.
Mina båtar blev efterhand större också och därmed mer olämpliga till sportfiske. De senaste åren har jag inte ens blött någon lina, annat än för krabbmete med barnbarn och andras ungar.

Annons