[QUOTE=Björn J.;n2376947]Hej!
Vi har en hel del gemensant du och jag!
Jag hade i många år (23) eller LLI hörnakvarium från Lysekil. Specialbygge. Började läcka i en silikonfog högt upp.
Gammalt hus, byggt på tidigt 1930-tal, hörnet där akvariet stått hade satt sig ungerfär lika mycket som ditt golv, 10-15 mm...
Äkta parkettgolv och det är ju inte direkt optimalt att ställa akvarium på, särskilt inte som ytterfilter med slangar och kopplingar läckt litet då och då...
Det gamla akvariumet hade dessutom 9 stycken 18 watts lysrör... Inte direkt energisnålt. Så i en satsning på mer energiefektiva grejer i hemmet, med ledbelysningar litet här och var och nya vitvaror etc så låg det nära till hands att tänka även på akvarierna...
Nåväl, jag gjorde en snabblagning av golvet. Sågade till en 12 mm kryssfanerskiva (Plywood är ett varumärke) som var 12mm tjock sågades till 10 mm större än akvariemöbelns bottenskivas profil, limmade några rader av ett överblivet laminatgolv (som nästan ser likadant ut som parketten) på kryssfanerskivan, är nu uppe i 16 mm. Pallade upp med bitar av utfasat laminatgolv och en bit aluminumplåt (bara för att få rätt höjd) under skivan där golvet satt sig. Eftersom jag har trägolv raktigenom gjöt jag aldrig någonting, även om även den idén fanns.
Kollade Blocket efter Trigon, men fann inget som föll mig i smaken, det fanns en del 190, men jag ville ha större, fanns väl två 350, det ena utan pump och det andra utan belysning... I Skåne och i Stockholmstrakten, långt att åka... Så jag beställde ett nytt med möbel och LED-belysning, 11.000kr tomt. Kompletterade med Juwels bakgrunt och "stödmurar".
Månljus....
Eller iallafall nattljus. Trigon 350 både med lysrör och de nya med LED har ju två belysningsramper, dessa är kopplade till varsin elektronisk timer med fem minuters skillnad, tio timmars belysningstid.
Sedan en självhäftande remsa i den bakersta lilla amaturen, med blåa lysdioder, denna kopplas via USB laddare, och egen timer, som tänder en stund innan amaturerna släcks, och lysdeioderna släcks på morgonen efter det att huvudljuset tänts.
Jag tänkte på sikt byta ut mina lyseör i det lilla Juwelakvariet jag också har, ett sådant där 125 liters Rio, eller heter dom Lido?
Har kollat litet på Juwels sådana LED rör, dom passar i lysrörshållarna, men har egen stromförsörjning via adapter, och man kan köpa till en soluppgångsdimmer med tidautomatik för omkring 800kr.
Jag tittade ockå litet på ett LED rör som Hornbach säljer, Easy Led, finns i olika srorlekar, ett sådant som är 895 mm långt kostade i våras 1749kr.
Jag har haft växtakvarium sedan 1980-talet, har aldrig haft CO2-system, jag förkastar inte sådant, säkerligen bra, och om jag hade haft ett sådant system kanske jag kunde haft flera anda växter än de traditionella svärdsplantorna, cryptocorynerna, vallisnerierorna, javaormbunken och javamossan, för att nämna några artfamiljer. Jag har ju haft jättemycket ljus i tio timmar, samt näring i botten och löst i vattnet.
Mot bottenglaset har jag lagt Panduros blomsterlera, sedan ogödslad trädgårdstorv, insektsnät och sedan grovt grus, ibland finare sand närmast frontrutan, men slutat med det, då det bara fastnar i algmagneten.
Men jag har haft funderingar på CO2, Med sodastreamflaska, som stängs av om natten, via magentventil och timer. Men det får jag se om jag nån gång installerar, känns idag inte angeläget, men jag kanske ändrar mig, om nu lysdiodsljuset i mitt trigon inte räcker till... Eller man kan ju inte ersätta ljus med kolsyra...
Nåväl, nu är mitt akvarium igång sedan en och en halv månad, tre svärdsplantor har kommit igång, vallesneriorna är en och en halv meter långa, en knöl till näckros (tror jag) har börjat bilda små bruna blad, minns inte vad det är för växt... Javaormbunken växer ju alltid bra, så sådana har redan placerats om till annat akvarium.... Men det växer en del mystiska vita trådalger också, sådana jag aldrig sett förr, och siamensisarna äter inte dessa.
Jag jag har en hjord av små siamensiar, de går fram som en armé av skördetröskor över växter och inredning, käkar upp grönalger och även penselaljer om de inte är för stora och utvecklade. Har några 15-20 cm monstersiamensiasar också... Dom äter också alger, men inte lika effektivt som deras små artfränder, torrfoder smakar ju också gott!
Rättstavningsprogram...? Du är lycklig!
Jag har ett automatiskt och avancerat felstavningsprogram![/QUOTE]
Tjena Björn.
Jag funderade med på att lägga en tjockare träskiva men är lite orolig att den kan svikta om jag bara stöttar den i framkant där golvet har satt sig. Precis som du skriver ska det stå mot en yttervägg och en bärande vägg.
I hörnan känns golvet stumt.
Har stenhus och gjutna våningar.
vad jag kan se i en springa så är det ca 1dm ner till betongen. Ser ut som att reglarna ligger på betongen och furugolvet direkt på reglarna.
Svårt att se, ligger lite aska eller liknande som isolering.
Därför tänkte jag på att göra en form där akvariet ska stå och använda fiberarmerat flytspackel ca 30mm på tjockaste stället och 20mm på tunnaste in i hörnan.
Någon typ av armeringsnät grovmaskig eller finmaskig?
Vet inte hur bra flytspacklet fungerar, har bara använt betong förr.
Skulle någon bräda svikta kanske det spricker.
Man kanske kan minimera risken och lägga en skiva uppe på spacklet. Har för mig att jag har en ekskiva som är 18-20mm men det blir lite kaka på kaka.
Verkar smidigt med dom nya juwel karen som har allt i sig redan.
Kanske det finns som passar i ett 190l trigon med. Får titta närmare på det.
Nu har jag tur att arbeta med elektriker på mitt arbete som har det mest för att bygga som jag vill. Tycker det är vansinniga priser för dimmers och dylikt, det kostar inte många kronor att tillverka.
Det här med co2,näring och ljus är med en djungel.
Igentligen skapar det bara mer jobb.
Jag fick rensa och ansa minst en gång i veckan och rötterna spred sig fort i hela akvariet.
Jag tror jag gillar det för att jag inte har riktigt tålamod, jag vill ha det färdigt så fort som möjligt.
Jag börjar fundera nu om jag kanske skulle köra utan massa ljus/co2.
Använda växter som passar för det jag har och få ett mer lättskött akvarie med tanke på allt annat man ska hinna med.
Enda problemet jag hade innan co2 och allt det andra var att långsamtväxande växter inte hann få ut nya blad/skott innan dom utväxta bladen började bli tråkiga.
Det roliga är att man kan välja nästan vilka växter man vill.
Jag använde mig utav en ombyggd brandsläckare där jag tagit ut stigaröret. Gick bra att fylla som en vanlig släckare.
350liter och ordentligt med växter kanske blir lite mycket för en sodastreamflaska om man inte bytar ofta.
Crossocheilus oblongus(siamesisk algätare) hade jag också i lite mindre exemplar. Dom städar riktigt bra fast tofsalgerna gillade dom inte riktigt.
Jag hade inget täcklock på det akvariet utan lampan hängde från taket.
En natt vaknade jag av att den största hade hoppat ur akvariet. Efter det fick det bli lock på.
Det lär bli siameser i detta karet med.