[QUOTE=Cine]Nu måste jag lägga mig i debatten. Vuxna välnärda fiskar klarar sig bra utan mat i upp till tre veckor. Dels är de anpassade för långvarig svält, dels är de kallblodiga och gör av med mindre energi än man tror. Tropiska fiskar som tex tetror som kommer ifrån områden med regn och torrperioder är ännu bättre anpassade för tillfällig svält, de kan bli mer eller mindre utan mat i flera månader i naturen.[/QUOTE]
Hmm, jag har läst att det är vanligt att kardinaltetror dör av svält i naturen. Så visst kan de överleva några veckor utan mat, men flera månader? Nä, det tror jag inte.
[QUOTE=robinason]Det har var en intressant och rolig tråd för mig som är nybörjare. Jag har oxå blivit av med otisar, hade två otocinclus affinis, en hittades död, den andra spårlöst försvunnen. Detta i ett kar där det endast fanns neontetror när detta hände. Kan de ha ätit upp varandra?[/QUOTE]
Hur menar du att de hade kunnat äta upp varandra??? ;) Vad jag förstått så är otocinlus veganer. De flesta andra fiskarna är dock även asätare, så om nån liten fisk dör blir liket uppätet av de andra i akvariet.
Otocinclus är väldigt känsliga fiskar. Så känsliga att jag inte ens tycker de är lämpliga som akvariefiskar. Istället för otocinclus kan man ha ett litet gäng parotocinclus. De är mycket tåligare. Jag har 6 parotocinclus i mitt akvarium och är väldigt nöjd med dem :p
Sen måste jag även informera er om att otocinclus och parotocinclus är stimfiskar och att det därför inte är så lämpligt att bara ha en eller två i akvariet. Utan de vill gärna vara minst 5-6 stycken.
Men tillbaka till frågan om fasta. Jag har läst nånstans att om man inte matar fiskarna på 1 eller 2 veckor, så minskar även bakteriefloran i akvariet, varför man måste börja mata sparsamt sen när man kommer igång med matningen igen. Så när det blir dags för mig att lämna mina fiskar utan mat i flera dagar kommer jag nog att köra med Denitrol i några dagar sen när jag kommit tillbaka och börjat mata igen.