5 kg CO2 slut på 6 veckor

#1 - 10 maj 2014 13:49
Hej,

Har kört min koldioxidanläggning sedan slutet på mars. Tyckte precis att det har börjat funka bra efter att jag bytte ut backventilen till en som fungerar som den ska. Nu märkte jag att trycket i tuben har gått ner till ca 10 bar från 50-60 och tuben är mycket lättare än när den var fylld - den är tveklöst tom och behöver fyllas igen.

Jag antar att det har läckt nånstans trots att jag inte hört nåt och läcksökte med diskmedel och vatten i början. Är det ens möjligt att den har tagit slut utan läckage? Jag har kört max 1,5 bubblor per sekund dagtid från 23 mars tills idag (10 maj). (pH 7.1, kH 4) Jag antar även att det är mellan tub och regulator det har läckt (där är det högtryck). Om det hade läckt efter regulatorn, före magnetventilen, så är det ju bara 1.5 bar, ett läckage som kanske ligger i samma storleksordning som riktiga flödet men med läckage nattetid. En 5 kg tub ska väl räcka i minst 6 månader?

Hur vet man att det är tätt?? Det känns inte som en bra metod att prova sig fram... Det mesta är ju försvunnet när man märker att det läcker.

Använder ni silikon på lågtryckssidan?

Kan de provtrycka med regulatorn på när man fyller den?
#2 - 10 maj 2014 16:01
5 kg CO2 slut på 6 veckor

Ditt system läcker som ett såll.

Jag vet ju naturligtvis inte var men det är en bra idé att ja grejer man skruvar ihop ordentligt och det här gäller bubbelräknare och backventil/er också.

Jag gasar järnet här och min tvåkilos räckte i tre månader i ett 240..

Grönt ÄR skönt!
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 10 maj 2014 16:03
Instämmer. Visserligen länge sedan jag körde med CO2 men då jag gjorde det så räckte en 5 kilos tub i nästan 1 år i mitt 720.
#4 - 11 maj 2014 11:06
Tack för diagnosen :)

Ja, visst har det läckt! Så här i efterhand känns det onödigt att man inte var ännu mer noggrann med läcksökningen. Det man kan göra är väl att dra åt regulatorn så hårt man vågar (på brandsservice sa de lagom) och sedan sätta silikon i alla slangkopplingar och trycksätta och vänta några timmar samt läcksöka med diskmedel igen.

Men eftersom det gick så fort så måste det ju läcka före magnetventilen tycker jag. Att det "parallell-läcker" efter magnetventilen under drift borde inte ge lika stora förluster som att det pyser dygnet runt från högtryckssidan.

Man kan ju tycka att kopplingar på regulator, bubbelräknare, backventil m.m. borde vara utformade för att inte läcka. Alla kanske använder silikon ändå?
#5 - 12 maj 2014 10:26
Jag gör åt en 2kg på ett kvartal kanske. Ditt system måste läcka.
#6 - 12 maj 2014 12:19
Några tips:
* Använd gängtejp på skruvkopplingar, inte silikon.
* Använd en gummipackning mellan tub och regulator (inte en vit plast- eller teflonpackning).
* Spruta på vatten med diskmedel på alla kopplingar där du tror det kan läcka och titta efter bubblor. Särskilt vid koppling mellan tub och regulator.
#7 - 12 maj 2014 20:51
Om det är en koppling som du inte planerar att ta isär så skulle jag använda mej av loctite limmet (osäker på namnet)
Använder själv det på luftslangen i lastbilen som används vid renblåsning i hytten.
Endast kopplingen vid munstycket samt den som går in i bilen har gängtelp.
Efter 2 år så har dom fortfarande inte börjat läcka.

Annons