Hej,
Har kört min koldioxidanläggning sedan slutet på mars. Tyckte precis att det har börjat funka bra efter att jag bytte ut backventilen till en som fungerar som den ska. Nu märkte jag att trycket i tuben har gått ner till ca 10 bar från 50-60 och tuben är mycket lättare än när den var fylld - den är tveklöst tom och behöver fyllas igen.
Jag antar att det har läckt nånstans trots att jag inte hört nåt och läcksökte med diskmedel och vatten i början. Är det ens möjligt att den har tagit slut utan läckage? Jag har kört max 1,5 bubblor per sekund dagtid från 23 mars tills idag (10 maj). (pH 7.1, kH 4) Jag antar även att det är mellan tub och regulator det har läckt (där är det högtryck). Om det hade läckt efter regulatorn, före magnetventilen, så är det ju bara 1.5 bar, ett läckage som kanske ligger i samma storleksordning som riktiga flödet men med läckage nattetid. En 5 kg tub ska väl räcka i minst 6 månader?
Hur vet man att det är tätt?? Det känns inte som en bra metod att prova sig fram... Det mesta är ju försvunnet när man märker att det läcker.
Använder ni silikon på lågtryckssidan?
Kan de provtrycka med regulatorn på när man fyller den?