Hej
Det blev 50 högt, då kan jag använda vanliga lysrör (ej T5). Har beställt två lysrörsramper med två rör i varje, tycker man blir mer flexibel så. Kan lyfta undan en ramp om det bara ska jobbas lite i akvariet.
Nu måste jag jaga efter en bänk att ställa det på. Hittade en gammal bordsskiva i vårt fyndrum som jag tänkte kapa till. Det är lackad, stavlimmad furu, 25 mm tjock. Fick tips att lacka även sågytorna så att dom inte drar åt sig vatten.
Jag ska se om IKEA eller Jysk kan ha någon bänk som man kan förstärka.
Tänkte nog låta karet gå en månad innan jag köper fiskarna. Jag kommer att flytta sand och växter från min 144:a och troligen en del av fiskarna som får gå i det nya akvariet tills diskusfiskarna ska i. Borde gå snabbare att få balans i det nya på så sätt men det ska i minst 10 liter ny sand och hel del nya växter. Bottenytan ökar från 40x95 till 60x95.
Sanden är en rödbrunfärgad lersand som jag gillar. Den säljs av Stockholms akvarieaffär på Södermalm. Enda nackdelen är att den är lite lätt så ibland åker växterna upp när man nyplanterar och man måste se upp om man häller i vatten med hink. Jag tycker växterna växer bra i den här sanden.
Mvh UB