50 liter Snäckskalslekare

#1 - 7 januari 2006 23:26
Har ett litet akvarie på 50 liter som jag funderar på att skaffa några snäckskalslekare till.
Hur många ska jag skaffa till detta? Tycker att Lamprologus Multifasciatus verkar intressanta. Men hur många ska jag skaffa av dessa (hane/honor?) och kan jag ha någon mer ihop med denna?
Ska man driva ett sådant litet kar med luftpump och vilken form av filter i så fall?
#2 - 7 januari 2006 23:52
Jag har fått tips om två par...

Tycker du ska köra på åtminstonde ett innerfilter till det. Fluval 2+ kostar typ 200 och är mycket bättre än ett luftdrivet filter tycker jag
#3 - 8 januari 2006 00:36
[quote=makrillen]Har ett litet akvarie på 50 liter som jag funderar på att skaffa några snäckskalslekare till.
Hur många ska jag skaffa till detta? Tycker att Lamprologus Multifasciatus verkar intressanta. Men hur många ska jag skaffa av dessa (hane/honor?) och kan jag ha någon mer ihop med denna?
Ska man driva ett sådant litet kar med luftpump och vilken form av filter i så fall?[/quote]

Skulle nog köpt runt 4-5-6st kanske 4honor 2hanar, varför tycker du multisar verkar intressanta!? Ett innerfilter är nog att föredra eftersom de ger lite fart på vattnet vilket tanganyika gillar.. Du kan inte ha mer fisk i ett sådant litet kar..
#4 - 8 januari 2006 00:37
2 hanar tillsammans med 4 honor? elr 1 hane med 2 honor? Ju mer honor desto bättre:)
#5 - 8 januari 2006 21:27
[quote=sacha] varför tycker du multisar verkar intressanta!? [/quote]
Hm, egentligen bara för att de är de enda jag hittills hittat som är snäckskalslekare. Har inte haft tid att kolla så mycket ännu. Ett mer riktigt påstående hade nog varit att jag tycker snäckskalslekare verkar intressanta pga. deras speciella beteende.
Men multisar har ju snygga ränder också. (Som Makrillar). :D
#6 - 8 januari 2006 21:57
Ja tycker att du ska skaffa Lamprologus stappersi i stället.;)
Min personliga åsikt är att dom är mycket snyggare än multisar;)
För dom är teckta med prickar i pärlemor;):D
Jätte Fin Firre;)
#7 - 9 januari 2006 11:06
Stappersi är vell finare en Multisar men multisar har ett mycket roligare beteende enligt mig ! :)
#8 - 9 januari 2006 17:14
[quote=makrillen]Hm, egentligen bara för att de är de enda jag hittills hittat som är snäckskalslekare. Har inte haft tid att kolla så mycket ännu. Ett mer riktigt påstående hade nog varit att jag tycker snäckskalslekare verkar intressanta pga. deras speciella beteende.
Men multisar har ju snygga ränder också. (Som Makrillar). :D[/quote]

Skulle nog faktiskt tro att ocealtus ger mer intressant beteende i ett såpass litet kar. Multis försvarar ju sina yngel i koloni, men efter vad jag har läst å förstått får man endast se detta beteende i större kar med mer fiskar då...

Edit: Ocelatus

Annons