50 meter lång haj!

#1 - 5 december 2009 19:52
Ursäkta den missvisande och kvällsblaskeliknande rubriken, men... Kollar på ett program om vithajar på TV2, och de pratade om den förhistoriska hajen Megalodon, som enligt speakern kunde bli 50 meter lång (är tämligen säker på att han sa 50)! Ja jösses... Prova med 15 meter, så kanske det blir närmare sanningen :rolleyes: :p
#2 - 5 december 2009 20:07
50 foot = 15 meter.
Översättningarna i naturprogram är ofta(st) fantastiskt dåliga.
#3 - 5 december 2009 20:14
Azur skrev:
50 foot = 15 meter.

Översättningarna i naturprogram är ofta(st) fantastiskt dåliga.

Ja, och man kan ju tycka att han borde ha reagerat på det osannolika med det hela. 50 meter! Anställer de verkligen folk som är helt oinsatta i ämnet att kommentera dylika program? Som textaren i programmet om Amazonfloden på Animal Planet, som lyckades placera havsänglar i Amazonfloden (vad speakern sa var angelfish, inte angelshark). En annan (kanske t.o.m samma?) placerade scalarer på ett korallrev, men då var det i alla fall angelfish det handlade om, men inte scalare.
#4 - 6 december 2009 03:12
Tyckte han var ganska kass han i det första programmet, Inte bara översättningen men även tempot han pratade i. Det tredje "sharkwaters" var betydligt bättre men det var iofs inte översatt.
Bilagor:
#5 - 6 december 2009 07:04
Sharkwater var riktigt bra enligt mg, en av få hajdokumentärer jag ej sett tidigare.
Men filmen om vithajen vid seal island var allt annat än bra enligt min mening.
Även filmen om håkärringen var lite dåligt gjord tycker jag. 5 minuter liksom, sen sitter man där och väntar på att det ska komma mer :(
#6 - 6 december 2009 14:04
Micke_A skrev:
Anställer de verkligen folk som är helt oinsatta i ämnet att kommentera dylika program? Som textaren i programmet om Amazonfloden på Animal Planet, som lyckades placera havsänglar i Amazonfloden (vad speakern sa var angelfish, inte angelshark). En annan (kanske t.o.m samma?) placerade scalarer på ett korallrev, men då var det i alla fall angelfish det handlade om, men inte scalare.

Mitt intryck är att översättarna som översätter naturprogram inte har nån som helst kunskap i biologi eller teknik. Discovery är absolut värst, jag tror inte deras översättare ens förstår vardagsengelska. SVT är klart bäst.

Annons