50 w doppvärmare

#1 - 16 januari 2004 09:41
Är det någon som vet inom vilket intervall (liter) den här värmaren är anpassad för?

http://www.aquael.com.pl/en/akwarystyka/grzalki.php?id=26&PHPSESSID=85643da5a7250ce4d636433db96f4437

Har försökt läsa men kan inte hitta. Antingen står det inte eller så är jag blind på båda ögonen [:-27]
#2 - 16 januari 2004 09:59
På zoopets avdelning om värmare (http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa_index.asp?KAPITEL=Tillbeh%F6r#varmare) Står det som följer

"En generell regel är att värmeeffekten på värmaren skall vara 1/3 - 1/2 watt per liter akvarievatten vid en rumstemperatur på 20-22°C. Detta kan dock variera så kontrollera temperaturen noggrant tills den har stabiliserat sig."

Det skulle innebära att en 50W värmare är anpassad till 100-150 liter vatten om du har 20-22 grader i rumet. Högre värme i rummet ger givetvis att du kan använda värmaren i större kar.
MVH
Magnus

#3 - 16 januari 2004 12:07
Köpte en Aquael 50 W värmare till mitt 45-liters kar. Den fick fnatt och slutade reglera, tempen var uppe i 33 grader när jag upptäckte det. Fick en ny på garantin och efter några månader blev det samma sak, men nu upptäckte jag att den inte slog av redan vid 28 grader, så alla fiskarna klarade sig. (Första gången rök 2 neontetror med.)

Jag vet inte om det var riktiga måndagsexemplar till värmare, men jag har inte vågat byta ut den andra defekta värmaren, köpte en Jaeger istället. Annars tycker jag att mina Aquael prylar fungerar alldeles utmärkt. Deras små innerfilter exempelvis är helt tysta, jämfört med Rena och Hydor i alla fall.
#4 - 16 januari 2004 12:18
Det är tydligen inget ovanligt att termostaten strular på doppvärmare.Hade själv en själv en där termostaten gick sönder.Hade varit borta över hegen ocn akvariet var närmare 40 grader varmt när ja kom hem ,alla mina barber hade dött bara öronålarna som klara sig.
MVH Krysse
#5 - 16 januari 2004 12:39
Det är av den anledningen (trasig termostat) som det brukar rekommenderas 2st mindre värmare än en "stor" som klarar hela karet. Då blir det ju inte lika varmt om en går sönder. I ett litet kar kan ju detta bli lite svårt att hitta så små värmare (låg effekt).
Enligt hörsägen är Jäger ett bra märke med god tillförlitlighet. Det kan ju inte vara någon jätte skillnad i pris direkt.

Och som tidigare sagts: 0,3-0,5 W/liter (totalt om man har fler värmare) brukar i det flesta fall vara OK.

/heeke

Annons