504L Malawi

#1 - 27 januari 2010 19:39
Ska åka och hämta ett 222L (110*45*45) med ställning och lysrörsramp och en aqualel pump för 1500:-

Ska ner med en 150W jäger doppvärmare och en fluval3+ innerfilter som sitter i en filtermodul.

Har för tillfället 6st hongi (2 hanar+4 honor) som ska få flytta dit när det är klart till att börja med, de går nu i ett 102L i väntan på flytt.

Är det fortfarande ca 25% vattenbyte som gäller ca 1 gång/vecka?

Detta ska i när det är klart.
Melanochromis interruptus
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=860&SOK=1

har även titta på Ancistrus sp. 'albino' (Guldancistrus) vilket verkar läcker.
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1070&SOK=1

Vad mer för fisk skulle man kunna ha i som är färgglada och livliga =)

Kommer fylla på med fler funderingar och bilder så fort det blir några =)

EDIT: Kan någon admin byta topic till 222L Malawi istället för 504L??
#2 - 27 januari 2010 19:53
En fråga förresten, har du inte tillgång till varmvatten eller varför fyller du upp vattnet i dunkar?
#3 - 27 januari 2010 19:58
Rooster skrev:
En fråga förresten, har du inte tillgång till varmvatten eller varför fyller du upp vattnet i dunkar?

jo det har jag, men läst att det är bättre med kallt vatten för det kan finnas "skräp" i vattnet som är varmt, plus att det är billigare med kallt vatten än med varmt vatten från varmvattenberedaren =)
#4 - 27 januari 2010 20:08
bjornsson skrev:
jo det har jag, men läst att det är bättre med kallt vatten för det kan finnas "skräp" i vattnet som är varmt, plus att det är billigare med kallt vatten än med varmt vatten från varmvattenberedaren =)

Ja du gör ju så klart som du vill;).
Varmt vatten löser förvisso mindre O2 och mer metaller såsom koppar, men detta är marginelt och när det nya vattnet kommer ner i akvariet så utjämnas ju temp. rätt bra (därmed inte sagt att man skall ha i en massa kallvatten!) och O2-lösligheten blir efter den temp. man har i akvariet ändå. Dessutom tar div. vattenberedningsmedel hand om nytt vatten så att utfällningar av tungmetaller klorider etc. inte utgör nån skada för fisken. Som sagt försöker inte vara nån besserwisser utan tycker bara att det verkar "jobbigt och omständigt" att fylla kallvatten i dunkar istället för att köra i rätt tempererat vatten direkt i karen. Så i fortsättningen behöver du inte utföra denna procedur om du inte vill.
Sen att det är billigare kan jag däremot inte argumentera mot :).
#5 - 27 januari 2010 20:33
Skicka in lite bilder sen när det är up and running. Malawi burkar är lite sällsynta här på zoopet. Mitt intresse att själv ha malawi är litet men ändå kul att kolla in andras.

Ska du inte passa på att bygga lite grottor under sanden?

Här är en bra artikel om det:

http://www.ciklider.se/artiklar/tw_inredning.shtml

Kolla runt på sidan också om du får dålig respons här...

Lycka till
#6 - 27 januari 2010 20:36
Malawi-intresset här skulle jag säga är väldigt stort..
#7 - 27 januari 2010 20:39
tvätta sand:
halvfyll en spann med sand
i med duschslang ner i botten
rör runt o låt svämma över o rör runt ett tag
låt stå o svämma över
ta en fika
töm vatten när det kristallklart o häll i sand i akvariet
upprepa tills sand är slut
#8 - 27 januari 2010 20:46
zoomi skrev:
Malawi-intresset här skulle jag säga är väldigt stort..

Okey. Jämför antal projekt här med malawi och inte malawi (mest SA):)

Då är det upp till bevis då:) Ös på med malawi råd, jag vill alltid lära mig mer...
#9 - 28 januari 2010 00:19
Ja bara ösa på med råd sådär är väl inte så lätt, men ställ frågor så ska någ väldigt många här kunna ge dig svar.
Det skulle absolut funka att köra med den blästersanden i ett malawi kar.
Men kompletera då med nått annat som höjer ph:t i karet. Det änklaste är ju kalksten.
Jag har alltid fyllt på med vatten som ändast är någon grad under tempen på vattnet i karet och det funkade kanon. 25% vattenbyte i veckan körde jag på vilket också funkade bra för mig.

Lite info från mig iallafall. Många har säkert åsikter på detta på ett eller annat vis men för mig funkade detta iallafall när jag hade mitt malawikar.

Lycka till
Bilagor:
#10 - 28 januari 2010 09:40
Ja bara ösa på med råd sådär är väl inte så lätt, men ställ frågor så ska någ väldigt många här kunna ge dig svar.

Det skulle absolut funka att köra med den blästersanden i ett malawi kar.

Men kompletera då med nått annat som höjer ph:t i karet. Det änklaste är ju kalksten.

Jag har alltid fyllt på med vatten som ändast är någon grad under tempen på vattnet i karet och det funkade kanon. 25% vattenbyte i veckan körde jag på vilket också funkade bra för mig.

Lite info från mig iallafall. Många har säkert åsikter på detta på ett eller annat vis men för mig funkade detta iallafall när jag hade mitt malawikar.

Lycka till

Jag menade inte att jag personligen undrar massa saker om malawi. Men hoppas att några aktiva malawi burkar ska diskuteras här i projektdelen så jag kan snappa upp ett och annat på vägen.

Tillbaka till tråden:
Tanganyika vill ju ha samma vatten, vilket jag har och har haft erfarenhet av. Detta brukar inte bereda några problem jämfört med att ha survatten.
Om du mot förmodan har väldigt mjuk och surt vatten ur kranen kan det vara bra att mäta lite i början och se om kalksanden drar upp ph tillräckligt. Annars är det lätt att tillsätta bikarbonat vid vattenbyten för detta ändamål.
#11 - 28 januari 2010 10:05
Tja Björnsson!

I Bräcke har vi runt PH 8 i vattnet, så det kommer funka hur bra som helst. För ni har väl kommunalt vatten i eran kåk?
#12 - 28 januari 2010 10:21
Sist gång ja körde råda sand i karet och vart hyffsat trött på att göra rent sand efter ca 100Kg och det bara avr ett kar kvar att fylla gjorde jag som så att jag slängde i sanden direkt ner i vatten körde i en extra pump å lät det stå på under natten, dagen efter vart det kristalklart :) Bara ett tips för latmaskar som mig _:D
#13 - 1 februari 2010 22:59
lite trist nog så blev det inte det där 540L akvariet då vi insåg att vi aldrig skulle få plats med det. Men hittade ett 222L istället som vi ska försöka göra något med, så blir till att projekta med det istället =)
Köpte 25kg blästersand på jula och kan jag göra som Ponta gjorde och bara slänga i det och köra igång pumpen några dagar??
#14 - 2 februari 2010 19:16
Broddan skrev:
Skicka in lite bilder sen när det är up and running. Malawi burkar är lite sällsynta här på zoopet. Mitt intresse att själv ha malawi är litet men ändå kul att kolla in andras.

Förstår vad du menar, detta är nog för att folk vill ha växter i akvariumet;)
Själv skulle jag nog skaffa en sort till, snyggt med ganska fulla malawi kar tycker jag:)
Sen när du väljer sten, välj en färg att satsa på. Vill du ha ganska mörk kör med bara svarta stenar då. Mina akvarium är orange röda, det tycker jag är riktigt snyggt;)
#15 - 4 februari 2010 05:17
Några bilder från "läckage test" Det klarade sig galant =)
Nu ska bara funderas ut en sjyst bakgrund.
Kolla denna tråd http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=137752
#16 - 4 februari 2010 22:39
Har efter massa bollande kommit fram till att det blir nog en BTN Rocky-Juwel. 120x47 cm bakgrund som kommer att kapas ner för att passa in. Någon som har koll på hur stort innerfilter som får plats bakom bakgrunden i hörnet??

Kommer köra med julas blästersand på botten, det jag kört fast i nu är vad för sten ska jag bygga vidare med, har några kalkstenar som ska i, sedan har jag en drös med kolsten men tror inte det kommer göra sig så fint utan ska försöka komma på några andra stenar som skulle göra sig bra mot den bakgrunden, tips??
#17 - 4 februari 2010 22:44
Varför ska du köra med ett innerfilter och inte massa filtermaterial samt ett powerhead? verkar ju med den ytan kunna klämma in bra mycker mer filtermassa än vad ett innerfilter av valfrittmärke inehåller.
Bilagor:
#18 - 4 februari 2010 22:48
Andrém skrev:
Varför ska du köra med ett innerfilter och inte massa filtermaterial samt ett powerhead? verkar ju med den ytan kunna klämma in bra mycker mer filtermassa än vad ett innerfilter av valfrittmärke inehåller.

Hur funkar det då? :confused:
fyller jag tomrummet med filterbitar och stoppar ner pumpen och drar en slang ut genom bakgrunden så drar den in vattnet via de två hålen?

Liknande detta?
Men där går ju vattnet från ena sidan till andra, på min bakgrund kommer ju pumpen och insugen sitta på samma ställe typ. Kommer vattnet hinna filtreras så himla mycket eller hur kan man lösa det?

Eller monterar jag t.ex en Eheim Compact 1000 så långt från båda insugshålen som möjligt och drar en slang från utblåset ut genom bakgrunden på lämpligt ställe, proppar ner en massa filter bitar i tomrummet runt pumpen och kör igång?? Vad för filtermaterial ska jag använda isåfall, länka gärna.
#19 - 4 februari 2010 23:04
Hur det fungerar vet jag inte exakt tyvärr men bilden du visade är ju principen rätt i alla fall. Men jag rekommenderar att du gör ett "eget" filter bakom bakgrunden, mycket mer filteryta :)
#20 - 4 februari 2010 23:13
ok, ja låter ju bra iaf, du tror inte doppvärmaren förstör något eller kommer ivägen?
Den ska ju få plats med, synd man inte har några mått på bakgrunden mer än höjd och bredd.
#21 - 6 februari 2010 21:31
Blev ytterligare lite ändringar efter besök i fiskaffären idag.
Skippar bakgrunden och tog två BTN moduler istället, en C filtermodul och en L modul, kommer måla baksidan och kortsidorna svarta och köra med svart grus och vit kalksten och kolsten. Växter vet jag inte hur det blir med ännu, ska ha men vet inte vad.

Så kvällen har vigts till att klippa små tärningar utav filtermattan jag köpt och
tvätta grus, härligt lördags nöje =)
Se om jag silikonar fast modulerna ikväll eller om det bli imorgon.

Ska på med lager två utav färgen imorgon, hoppas det räcker med två och sedan i med frigolitskiva i botten och sedan all sand som borde bli klar ikväll.

Har en fråga, kan man montera en doppvärmare horisontellt eller måste den stå vertikalt?
#22 - 7 februari 2010 18:56
Har limmat moduler idag och ska på med ett lager till med svart färg.
Har några fler funderingar nu.

Fråga ett: kan jag ha doppvärmare i filtermodulen tillsammans med filterbitarna och en pump?

Då kommer vi till fråga två: Vad för pump ska jag stoppa i? Akvariesäljaren sa att jag kunde ta min Fluval3+ (700l/h) och stoppa ner den men plocka ur filtren i behållaren och köra så.

Fråga tre: De ser ju inte så tjusigt ut med de silvriga hörnen så undrar vad jag kan använda mig utav för att dölja det, kan jag kleta ut silikon eller finns det någon färg?

Det som ska göra nu är att skära till en frigolit skiva som ska ner på botten sedan ska jag ösa i lite svart sand =)

Update: Tog å snickra ett hyllplan istället, ska betsas svart och sedan ska jag forsöka få dit någon typ av skjutdörr och täcksidor.
#23 - 7 februari 2010 19:02
Ganska jobbigt att rengöra den filtreringen i bilden bakom btn bakgrunden;)
#24 - 7 februari 2010 19:03
pontulf skrev:
Ganska jobbigt att rengöra den filtreringen i bilden bakom btn bakgrunden;)

Var har på affären som sa att jag skulle göra så :)
Tar gärna emot tips som gör det lättare :d
#25 - 7 februari 2010 21:15
Eller denna kanske är bättre eller så kvittar det kanske.
750 liter/timmen. 14,2 watt.

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/aquael-unifilter-p-5203?osCsid=374935159f7e4c34b287ec3334fb0b9b
#26 - 8 februari 2010 11:31
bjornsson skrev:
Eller denna kanske är bättre eller så kvittar det kanske.

750 liter/timmen. 14,2 watt.

http://www.guldfisken.se/beta/catalog/aquael-unifilter-p-5203?osCsid=374935159f7e4c34b287ec3334fb0b9b

Vetisjutton men i mitt tycke är din fluval 3 för liten för 200L, och malawi vill väl även ha lite strömmare vatten ?

här är en bra sida med billiga RIKTIGT bra pumpar cyberzoo.se

mvh
#27 - 8 februari 2010 12:19
[FONT=Arial][COLOR=Black]Har du någon pump där du kan rekomendera?
Eventuellt så ska jag sätta en till filtermodul med värmaren i och en pump till.
Så om jag har en pump i filtermodulen på 1000l/h kanske och en lite mindre i modulen med värmaren i? Skulle det funka?

Sånna här kanske?

http://cyberzoo.se/Akvarium/Akvarie-pumpar/Innerfilter/Sp3800L.htm
[SIZE=3]Justerbart flöde mellan ca: 1000-2000l/h.[/SIZE]
Den i filtermodulen

http://cyberzoo.se/Akvarium/Akvarie-pumpar/Innerfilter/Sp1200L.htm
[SIZE=3] Justerbart flöde mellan ca: 350--700l/h.
och denna i modulen med värmaren?
[/SIZE][/COLOR][/FONT]
#28 - 9 februari 2010 09:57
Denna tråd i like! =)
Går med planer själv på att konvertera min soppa till ciklider, var mest inne på apistogramma men efter att ha lurat lite mer börjar jag nog fastna för Malawi. Grönt och lummigt i all ära, men jag börjar fatta tycke för kar som är mer 'clean' med bara stenar och någon snygg ensam rot eventuellt.

Tror fasen vi har EXAKT likadant kar också :D
#29 - 9 februari 2010 14:40
Känns som detta kommer bli intressant :D
Själv har jag precis inrett ett 375l med malawiciklider från mitt gamla malawikar och kommer följa detta med stort intresse ;D
#30 - 11 februari 2010 20:26
Idag har det hänt lite grejer igen, tog och borrade ut lite "fötter" till ramen för att sprida ut trycket lite, fick en klickgolv bräda gratis (Bra pris=)
Men gisses vad hård den var att borra i, tog nästan eld :P
Köpte även lite lackbets till skivan under akvariet så den ska bli "mörk ek" står det på burken.
Fyllt på med sand och påbörjat vattenpåfyllningen med, ska tvätta lite stenar och stoppa i under kvällen.

Glasmästaren ringde även och sa att täckskivorna var klar, 100:-. Rena fyndet =)

Imorgon så blir det förhoppningsvis inköp av några växter och så hoppas jag cirkulationspumpen till filtermodulen kommer imorgon så jag slipper knöla in mitt innerfilter så länge.
#31 - 11 februari 2010 21:13
Sjyssta bakgrunder :)
#32 - 12 februari 2010 22:58
Har fått i några växter och lite stenar, ska kolla efter lite mer sten imorgon.
6 små glada hongis har fått flytta in med =)
#33 - 12 februari 2010 23:07
Lite fiskbilder.
Någon som kan ge mig ett namn på malen?
Minns inte vad han sa på fiskaffären.
Den smälter in fint mot botten iaf =)
#34 - 12 februari 2010 23:10
Tjusig Hongi :)
#35 - 13 februari 2010 22:54
Blev lite shopping idag iaf
några fler stenar blev det och så ett gäng med fiskar =)
Blev 2+4 Johanni som var riktigt fina :d
Även en liten Ancistrus sp. 'albino' på två små cm fick följa med hem som ska få växa på sig i mitt 45L akvarium ett tag tillsammans med en annan liten Glyptoperichthys gibbiceps i samma storlek, går även en större sådan tillsammans med mina malawis.
#36 - 13 februari 2010 23:56
Vilka läckra hanar :)
#37 - 13 februari 2010 23:59
Har bara lyckats fota ena hanen, den andra vill inte gärna visa sig för kameran än =)
Men de färgade ut snabbt bara det fått komma ner i karet. Nästan lika fort som de tappade färgen då de blev jagad med håv och placerad i en påse =)
#38 - 14 februari 2010 16:39
Fint kar ;)
har själv precis startat upp ett 375l malawi som är nästan klart ;)

har du tänkt ha mer sten/fisk i karet? =)

(bild på mitt kar)
#39 - 14 februari 2010 17:12
får se hur det blir framöver, lite osäker på hur mycket fisk det går att ha i.
För stunden så ska jag inte ha några mera iaf, varken sten eller fisk.
Om jag inte ser att det behövs mer sten vill säga =)
#40 - 14 februari 2010 19:06
Malen kan vara denna?
http://www.zoonen.com/res/forum/774897/1.jpg

Sen tycker iaf jag att du ska strunta i växter och slänga i mer sten;)
#41 - 14 februari 2010 19:43
bjornsson skrev:
får se hur det blir framöver, lite osäker på hur mycket fisk det går att ha i.

För stunden så ska jag inte ha några mera iaf, varken sten eller fisk.

Om jag inte ser att det behövs mer sten vill säga =)

okej men det blir ju mer gömmställen för yngel och fler grottor att leka i om du sular i lite sten ;)
#42 - 14 februari 2010 22:11
pontulf skrev:
Malen kan vara denna?

http://www.zoonen.com/res/forum/774897/1.jpg

Sen tycker iaf jag att du ska strunta i växter och slänga i mer sten;)

jo jag har kommit fram till det jag med angående malen =)
tycker växterna gör sig bra så de får bli kvar, men mer sten är inte omöjligt ;)

teden77 skrev:
okej men det blir ju mer gömmställen för yngel och fler grottor att leka i om du sular i lite sten ;)

det är sant, men måste komma på hur det ska byggas så för tillfället så får det räcka med stenar :)
Bilagor:
#43 - 14 februari 2010 23:47
bjornsson skrev:

det är sant, men måste komma på hur det ska byggas så för tillfället så får det räcka med stenar :)

Funderar oxå på det med gömställen, hur bygger man grottor som ser ut som om dom inte är fabricerade?
#44 - 15 februari 2010 08:53
Så roligt med lite malawikar. Folk säger att det finns gott om dem, men var jag än vänder mig ser jag annars bara SA-SA-SA. ^^
Det blir så snygga, stilrena inredningsmöbler med just malawi och tanganyika i min åsikt - och du är definitivt på väg, Bjornsson. Gogo!

Makalösa tips på tjusiga stenrösen (säkert applicerbart även vid grottbygge) kan man få av MaxB här bland annat: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=105834
#45 - 15 februari 2010 10:46
Racerman skrev:
Funderar oxå på det med gömställen, hur bygger man grottor som ser ut som om dom inte är fabricerade?

Jag tycker också det är skit svårt att få till bra. Så det får växa med tiden det med grotorna så det inte bara blir något huller om buller bygge bara :d

Pickles skrev:
Så roligt med lite malawikar. Folk säger att det finns gott om dem, men var jag än vänder mig ser jag annars bara SA-SA-SA. ^^

Det blir så snygga, stilrena inredningsmöbler med just malawi och tanganyika i min åsikt - och du är definitivt på väg, Bjornsson. Gogo!

Makalösa tips på tjusiga stenrösen (säkert applicerbart även vid grottbygge) kan man få av MaxB här bland annat: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=105834

Började tita lite i den "lilla" tråden på över 100 sidor :d

Ja det är riktgit tjusiga att titta på, redan sugen på ett större men även fast jag bor i hus så hittar jag ingen bra plats till det för man vill ju inte gömma undan det i något rum man ladrig är i [:o]
#46 - 15 februari 2010 10:52
*Skrattar* Lilla tråden. Aye. Jag känner mig lite fåraktig.. men om jag inte minns tokigt får man tips på stenbygget någon gång där i början. Från sidan 3 och framåt ungefär. Uuuungefär. Inga löften. ; )

Och du har rätt! Sedan jag placerade alla mina kar i sovrummet begagnar jag knappt min vardagsrumssoffa längre.
Du kommer ändå rätt långt med dina dryga femhundra liter. ^^
#47 - 15 februari 2010 11:15
Ja, hmmm... jag såg att ni kikade lite på de "stenformationer" som jag har byggt i T-tråden, bl.a. [:o]
När det gäller att bygga så att det inte ser "planerat" ut, så är det bra att ha ganska mycket byggmaterial att tillgå. Nu är jag inte så himla hemma på just malawi - men har fått uppfattningen att det mera handlar om gömställen, alltså tillhåll, för fiskarna - inte så mycket att de skall gräva och leka i just stenformationerna, right?
En bra devis är det vi gaggat om otroligt mycket i div. SA-trådar; "planerat kaos"!
Det första man bör tänka på är alltså att samla på sig en rejäl mängd stenar, både sådana som man tycker är vackra för ögat, som man liksom vill pryda karet med - och sådana som är funktionella.
Sedan gäller det att planera vad stenformationerna skall ha för funktion - lekställen eller rena tillhåll för fiskarna att röra sig och gömma sig i.
I detta läget är det bra att; "kill your darlings" - med andra ord, inte inreda så att; "ååhhh, just den och den stenen är så snygg - den måste synas..." o.s.v.
Man börjar alltså med ett funktionalistiskt fundament - är det grävande grottfiskar, se till att stenarna är förankrade mot bottnen och inte kan rasa ihop - detta gäller väl i och för sig all stenläggning.
Jag brukar fundera på hur stora fiskarna blir som jag planerar att ha i karet. Jag mäter med fingrarna så att det ges bra med plats i fundamentet för fiskarna. Detta är den "planerade" delen och ser oftast inte så speciellt snyggt ut. Sedan kommer kaosdelen, när man kan, lite random sådär, placera ut stenar som täcker fundamentet - här kan man också (mitt i allt kaoset) planera in de "tjusiga" stenar man vill skall synas.
Häll mer eller mindre på stenar i olika storlekar - ta ett steg bakåt och betrakta resultatet. Ändra det som ser taskigt ut eller det som gör att det blir svårt för fiskarna att använda fundamentet. Ta god tid på dig att flytta runt de "nedslängda" stenarna så att stenläggningen både ser naturlig och snygg ut.
De flesta ciklider som vill ha sten i miljön är fenomenala på att själva hitta sina favoritplatser - jag blir lika förvånad vaje gång jag ser Tanganyikaciklider leka på de mest otänkbara ställen.
Detaljer som ser direkt onaturliga ut är när man gör "gånggrifter", alltså lägger två-tre stenar och ett tak ovanpå - det ser oftast väldigt amatörmässigt och onaturligt ut.
Googla även runt på bilder från den naturliga miljön dina fiskar kommer ifrån, så får du massor av inspiration till hur du kan bygga en minivariant i ditt kar. Lycka till nu!:)
#48 - 15 februari 2010 11:22
MaxB skrev:
Ja, hmmm... jag såg att ni kikade lite på de "stenformationer" som jag har byggt i T-tråden, bl.a. [:o]

När det gäller att bygga så att det inte ser "planerat" ut, så är det bra att ha ganska mycket byggmaterial att tillgå. Nu är jag inte så himla hemma på just malawi - men har fått uppfattningen att det mera handlar om gömställen, alltså tillhåll, för fiskarna - inte så mycket att de skall gräva och leka i just stenformationerna, right?

En bra devis är det vi gaggat om otroligt mycket i div. SA-trådar; "planerat kaos"!

Det första man bör tänka på är alltså att samla på sig en rejäl mängd stenar, både sådana som man tycker är vackra för ögat, som man liksom vill pryda karet med - och sådana som är funktionella.

Sedan gäller det att planera vad stenformationerna skall ha för funktion - lekställen eller rena tillhåll för fiskarna att röra sig och gömma sig i.

I detta läget är det bra att; "kill your darlings" - med andra ord, inte inreda så att; "ååhhh, just den och den stenen är så snygg - den måste synas..." o.s.v.

Man börjar alltså med ett funktionalistiskt fundament - är det grävande grottfiskar, se till att stenarna är förankrade mot bottnen och inte kan rasa ihop - detta gäller väl i och för sig all stenläggning.

Jag brukar fundera på hur stora fiskarna blir som jag planerar att ha i karet. Jag mäter med fingrarna så att det ges bra med plats i fundamentet för fiskarna. Detta är den "planerade" delen och ser oftast inte så speciellt snyggt ut. Sedan kommer kaosdelen, när man kan, lite random sådär, placera ut stenar som täcker fundamentet - här kan man också (mitt i allt kaoset) planera in de "tjusiga" stenar man vill skall synas.

Häll mer eller mindre på stenar i olika storlekar - ta ett steg bakåt och betrakta resultatet. Ändra det som ser taskigt ut eller det som gör att det blir svårt för fiskarna att använda fundamentet. Ta god tid på dig att flytta runt de "nedslängda" stenarna så att stenläggningen både ser naturlig och snygg ut.

De flesta ciklider som vill ha sten i miljön är fenomenala på att själva hitta sina favoritplatser - jag blir lika förvånad vaje gång jag ser Tanganyikaciklider leka på de mest otänkbara ställen.

Detaljer som ser direkt onaturliga ut är när man gör "gånggrifter", alltså lägger två-tre stenar och ett tak ovanpå - det ser oftast väldigt amatörmässigt och onaturligt ut.

Googla även runt på bilder från den naturliga miljön dina fiskar kommer ifrån, så får du massor av inspiration till hur du kan bygga en minivariant i ditt kar. Lycka till nu!:)

grymt svar som alltid maxb, och nu fick du mig att ångra mina stenformationer. :P

svårt dock att få nån plats för stenar eller växter med alla mina rötter dock så jag skyller på det när jag inte fått det helt naturligt ;)
#49 - 15 februari 2010 11:28
Marnat skrev:
grymt svar som alltid maxb, och nu fick du mig att ångra mina stenformationer. :P

svårt dock att få nån plats för stenar eller växter med alla mina rötter dock så jag skyller på det när jag inte fått det helt naturligt ;)

Jag får nästan hoppa till din tråd och "kolla". Men som jag minns det var det väldigt snyggt. Sedan kan man fråga sig om det alltid behövs sten i SA-miljöer - förutom till de fiskar som liksom kräver det...?
#50 - 15 februari 2010 11:35
MaxB skrev:
Jag får nästan hoppa till din tråd och "kolla". Men som jag minns det var det väldigt snyggt. Sedan kan man fråga sig om det alltid behövs sten i SA-miljöer - förutom till de fiskar som liksom kräver det...?

jag gillar helt enkelt att ha lite sten som bryter av mot rötterna i en SA miljö, på samma sätt som att jag försökt få i någon rot som på sätt kilat sig fast mellan stenarna i ett malawi kar, känns liksom naturligt att ett träd kan ha dött och sen sjunkit även i malawisjön så att säga :)

ang. min tråd så får du ha lite överseende, det är 50cm snö här så jag kan inte jaga rätt på fler småstenar, men har tänkt mig att bygga lite av ett stenröse längst in till vänster där jag redan har några stenar. sen försöka kläa det med lite mossa som inte behöver ljus i någon större utsträckning :)
#51 - 15 februari 2010 11:38
Marnat skrev:
jag gillar helt enkelt att ha lite sten som bryter av mot rötterna i en SA miljö, på samma sätt som att jag försökt få i någon rot som på sätt kilat sig fast mellan stenarna i ett malawi kar, känns liksom naturligt att ett träd kan ha dött och sen sjunkit även i malawisjön så att säga :)

ang. min tråd så får du ha lite överseende, det är 50cm snö här så jag kan inte jaga rätt på fler småstenar, men har tänkt mig att bygga lite av ett stenröse längst in till vänster där jag redan har några stenar. sen försöka kläa det med lite mossa som inte behöver ljus i någon större utsträckning :)

Ja, vi får nästan ta och hoppa över till din tråd så att vi inte OT:ar för mycket - men behöver du bygga just grottor, eller kan du enkelt och snyggt bara garnera med några passande stenar i din SA-miljö?
#52 - 15 februari 2010 11:40
MaxB skrev:
Ja, vi får nästan ta och hoppa över till din tråd så att vi inte OT:ar för mycket - men behöver du bygga just grottor, eller kan du enkelt och snyggt bara garnera med några passande stenar i din SA-miljö?

jag ska bara enkelt och snyggt garnera som du säger :)
måste dock hitta på något vis att gömma kokosnötter bland stenarna :D tänkte pyssla med det nästa löning då man klär in kokosnötter med lite mossa och sen döljer dem med stenar i 5-10cm storlek.
#53 - 15 februari 2010 17:05
Pickles skrev:
*Skrattar* Lilla tråden. Aye. Jag känner mig lite fåraktig.. men om jag inte minns tokigt får man tips på stenbygget någon gång där i början. Från sidan 3 och framåt ungefär. Uuuungefär. Inga löften. ; )

Och du har rätt! Sedan jag placerade alla mina kar i sovrummet begagnar jag knappt min vardagsrumssoffa längre.

Du kommer ändå rätt långt med dina dryga femhundra liter. ^^

Ska ta och ögna igenom den lite senare och mycket intressant läsning av MaxB.

Har ett terrarium med ödler i vardags rummet och är lite sugen på att flytta dom =)

Sedan så har jag tyvärr inte ett 504L utan det blev bara ett på 222L men kunde inte byta namn på tråden och hade redan startat upp tråden och börjat skriva lite så körde vidare på den iaf. Ska höra om någon admin har möjlighet att döpa om den.
#54 - 15 februari 2010 17:57
Men shit också..nu har ni lurat iväg mig till Max tråd som jag inte kikat i tidigare, det blir nog inte mycket OS ikväll med all den läsningen! :p

Gud vad mitt nästa kar ska bli Malawi eller liknande, synd att jag har så mycket i mitt nuvarande för att enkelt kunna starta om. Nästa år kanske då jäklar..

Fortfarande spännande att följa denna dock :)
#55 - 5 maj 2010 09:37
Måste lägga till att jag nu skaffat en fluval 405 till mitt kar och den funkar helt underbart =)
Tyst och håller riktigt rent i karet och bra snurr tyckte jag det blev med.
#56 - 7 maj 2010 19:23
Var och köpte 6st rödzebror idag vara tre var grymt röda och fina :d
De skulle mest troligen vara hanar, så sedan blev det då tre honor förhoppningsvis.

Lägger med en bild på hur jag gjorde med fluval 405 ytterfiltret och doppvärmaren i en BTN filtermodul. Men märkte att man måste hålla koll så inte hålet i botten täpps igen och den suger den tom :P
#57 - 4 augusti 2010 08:03
Projekt avslutat då de flytta till större =)
#58 - 4 augusti 2010 18:09
hur högt/långt är ditt akvariumert är osäker på hur stort det är:)
#59 - 4 augusti 2010 18:13
Det är på 220L och inte 500 som i topic, blev ändrade planer under planeringen =)
Men det är 110cm* 45cm* 45cm

Annons