Ja, hmmm... jag såg att ni kikade lite på de "stenformationer" som jag har byggt i T-tråden, bl.a. [:o]
När det gäller att bygga så att det inte ser "planerat" ut, så är det bra att ha ganska mycket byggmaterial att tillgå. Nu är jag inte så himla hemma på just malawi - men har fått uppfattningen att det mera handlar om gömställen, alltså tillhåll, för fiskarna - inte så mycket att de skall gräva och leka i just stenformationerna, right?
En bra devis är det vi gaggat om otroligt mycket i div. SA-trådar; "planerat kaos"!
Det första man bör tänka på är alltså att samla på sig en rejäl mängd stenar, både sådana som man tycker är vackra för ögat, som man liksom vill pryda karet med - och sådana som är funktionella.
Sedan gäller det att planera vad stenformationerna skall ha för funktion - lekställen eller rena tillhåll för fiskarna att röra sig och gömma sig i.
I detta läget är det bra att; "kill your darlings" - med andra ord, inte inreda så att; "ååhhh, just den och den stenen är så snygg - den måste synas..." o.s.v.
Man börjar alltså med ett funktionalistiskt fundament - är det grävande grottfiskar, se till att stenarna är förankrade mot bottnen och inte kan rasa ihop - detta gäller väl i och för sig all stenläggning.
Jag brukar fundera på hur stora fiskarna blir som jag planerar att ha i karet. Jag mäter med fingrarna så att det ges bra med plats i fundamentet för fiskarna. Detta är den "planerade" delen och ser oftast inte så speciellt snyggt ut. Sedan kommer kaosdelen, när man kan, lite random sådär, placera ut stenar som täcker fundamentet - här kan man också (mitt i allt kaoset) planera in de "tjusiga" stenar man vill skall synas.
Häll mer eller mindre på stenar i olika storlekar - ta ett steg bakåt och betrakta resultatet. Ändra det som ser taskigt ut eller det som gör att det blir svårt för fiskarna att använda fundamentet. Ta god tid på dig att flytta runt de "nedslängda" stenarna så att stenläggningen både ser naturlig och snygg ut.
De flesta ciklider som vill ha sten i miljön är fenomenala på att själva hitta sina favoritplatser - jag blir lika förvånad vaje gång jag ser Tanganyikaciklider leka på de mest otänkbara ställen.
Detaljer som ser direkt onaturliga ut är när man gör "gånggrifter", alltså lägger två-tre stenar och ett tak ovanpå - det ser oftast väldigt amatörmässigt och onaturligt ut.
Googla även runt på bilder från den naturliga miljön dina fiskar kommer ifrån, så får du massor av inspiration till hur du kan bygga en minivariant i ditt kar. Lycka till nu!:)