54 L & vilka fiskar ?

#1 - 14 juli 2006 20:19
Har ett c.a 5 månader gammal akvarium &
har börjar fundera på att "byta ut" fiskarna i det,
Så jag skulle behöva lite tips & råd om snygga, roliga
och gärna färggrana fiskar som går ihop med andra fiskar.
Har just nu :
[COLOR=orange]1 Mal.[/COLOR]
[COLOR=teal]1 Khuliål.[/COLOR]
[COLOR=blue]1 guppyhane (?) ungdjur.[/COLOR]
[COLOR=red]1 koralplaty[/COLOR]
[COLOR=darkorchid]2 Små scalaror (2 cm./ ungdjur)[/COLOR]
[COLOR=plum]1 Segelfensmolly[/COLOR]
[COLOR=navy]+ 2 st. till likanar[/COLOR]
[COLOR=navy] en scalare lite men är silvrig/svart randig[/COLOR]
[COLOR=seagreen]+ 2 till liknar en abbore, men är cirka 2 cm.[/COLOR]
[COLOR=seagreen]kopparfärgad/ med svart bakdel[/COLOR]
[COLOR=#2e8b57][/COLOR]
[COLOR=black]Jag vet att det är litemkt. olika fiskar, skall [/COLOR]
ge bort Segelfensmollyn & de 2 scalar liknade fiskarna.
#2 - 14 juli 2006 21:15
Nu kommer jag låta lite hård och kantig men det får man inte ta åt sig av. 54 liter nybörjare och skalarer, inte bra. De som liknar skalarer kan mycket väl vara skalarer det med, eftersom du beskrivit vildformens mönster, så om dom är helt lika dina skalarer i formen så är det säkert skalarer. Segelfensmollyn har du redan bestänt att du ska göra dig av med, klokt beslut, akvariet är alldeles för litet. Mal finns det väldigt många arter av, så kan jag inte säga nånting. De som liknar abborre, ja det känns också som om det skulle kunna vara vad som helst.

Alltså ut med Segelfensmollyn och allt som liknar skalarer! Ta reda på vad det är för mal, och vad dina "abborrar" egentligen är, sen är det lättare att ge bra råd.

Guppy, platy, kuhliål är bra fiskar för en nybörjare med 54 liters akvarium, kanske skaffa fler av varje sort? Pansarmalar brukar folk gilla och tycka är söta, vill helst gå i en liten grupp, litet stim. Sebrafiskar är trevliga i ett litet större stim, men de skulle äta upp alla eventuella yngel som du skulle kunna få om du skaffar fler guppys och platys. Kopparbarber blir inte särskilt stora och behöver inte vara så stort stim av, hanarna kan bli väldigt snygga.

När du känner att du fått bra kläm på det här med vattenkvalitet och fått bra fart på växterna kan du prova en grupp svarta spenopsmollys, minsta varianten av black molly.

De flesta fiskar folk tycker är roliga är aggresiva, typ ciklider, och det tycker iaf jag att du ska vänta med antingen tills du har ett större akvarium, eller ett 54 liters för bara ett par ciklider.
#3 - 14 juli 2006 21:17
[quote=HipHop_Girl]Har ett c.a 5 månader gammal akvarium &
har börjar fundera på att "byta ut" fiskarna i det,
Så jag skulle behöva lite tips & råd om snygga, roliga
och gärna färggrana fiskar som går ihop med andra fiskar.
Har just nu :
[COLOR=orange]1 Mal.[/COLOR]
[COLOR=teal]1 Khuliål.[/COLOR]
[COLOR=blue]1 guppyhane (?) ungdjur.[/COLOR]
[COLOR=red]1 koralplaty[/COLOR]
[COLOR=darkorchid]2 Små scalaror (2 cm./ ungdjur)[/COLOR]
[COLOR=plum]1 Segelfensmolly[/COLOR]
[COLOR=navy]+ 2 st. till likanar[/COLOR]
[COLOR=navy]en scalare lite men är silvrig/svart randig[/COLOR]
[COLOR=seagreen]+ 2 till liknar en abbore, men är cirka 2 cm.[/COLOR]
[COLOR=seagreen]kopparfärgad/ med svart bakdel[/COLOR]

[COLOR=black]Jag vet att det är litemkt. olika fiskar, skall [/COLOR]
ge bort Segelfensmollyn & de 2 scalar liknade fiskarna.[/quote]Varför inte skaffa ett större kar i stället
#4 - 15 juli 2006 15:56
[quote=Erik...]Nu kommer jag låta lite hård och kantig men det får man inte ta åt sig av. 54 liter nybörjare och skalarer, inte bra.
[COLOR=darkorange]Ingen fara, har haft akvarie förrut ett på 200 L. men det sprack :( [/COLOR]
[COLOR=#ff8c00]Så fick ta detta sålänge har ev. ett annat på G. om jag hittar en bra [/COLOR]
[COLOR=#ff8c00]ljusramp så..,[/COLOR]
När du känner att du fått bra kläm på det här med vattenkvalitet och fått bra fart på växterna kan du prova en grupp svarta spenopsmollys, minsta varianten av black molly.
[COLOR=darkorange]vattnets kvalite, vet jag inte super mkt. av, men det[/COLOR] [COLOR=darkorange]värkar iallafall bra, ser rent & fint ut, växterna växer så det knakar & har nu cirka 15 st. "växtdelar"[/COLOR]
[COLOR=#ff8c00]utan en "växtdel" från början.[/COLOR]
De flesta fiskar folk tycker är roliga är aggresiva, typ ciklider, och det tycker iaf jag att du ska vänta med antingen tills du har ett större akvarium, eller ett 54 liters för bara ett par ciklider.[/quote]
[COLOR=darkorange]Okay, ska kolla upp detta, min lillebror har 5 bebisciklider[/COLOR]
[COLOR=darkorange](vi hj. en uppfödare med de små cikliderna så att dem inte blir uppätna.) [/COLOR]

Annons