54 liter corydoras och Apistogramma cacatuoides

#1 - 16 mars 2011 20:53
Idag fick jag hem mitt nya akvarium :) Det blir ett ca 54 liter stort akvarium med välvd framruta till sovrummet.

I karet ska det huvudsakligen vara corydoras. Eventuellt ska det ner ett par Apistogramma Cacatuoides också men till en början blir det bara corydoras. Pansarmalarna blir antingen Corydoras paleatus (fläckig pansarmal), Corydoras panda (panda pansarmal) eller Corydoras trilineatus (kallas trebandspansarmal på zoopet men kallas för leopard pansarmal på många andra ställen). Har inte bestämt mig. Är mycket svårt.

På botten ska det vara sand och några mindre rötter. Har även en kokosnötsgrotta som ska i (iaf när dvärgcikliderna ska ner). Senare kan det även komma i lite löv. Lite växter ska i men jag vill inte ha så jättemånga, mycket bottenyta vill jag ha.

Har haft lite funderingar över sanden. Är det många som bara har sand på botten eller brukar ni ha något under sanden?

I natt ska akvariet stå i badrummet med vatten för att vara säker på att det inte läcker. Det är nytt men är lite orolig över frakten. Borde inte vara någon fara men det skadar inte att vara försiktig. Väntar lite grejer från aquaristic som bör komma innan helgen. Sen kommer lite bilder. Kan vara roligt att själv ha dokumentation, om inte annat :)

I växtväg blir det antingen vattenpest, echinodorus eller vallisneria.
#2 - 16 mars 2011 21:05
Corydoras är mina favorit fiskar och jag odlar en del själv för att det är kul och utmaning i det hela, jag har sand i alla karen mer eller mindre. två med heltäckande sand och jag har inget under sanden men än själva akvarieglaset då.

Lycka till med dit kar och visst är det bättre att kolla en gång för mycket om det är helt än att sen stå med skägget i brevlådan.
#3 - 16 mars 2011 21:14
solis skrev:
Corydoras är mina favorit fiskar och jag odlar en del själv för att det är kul och utmaning i det hela, jag har sand i alla karen mer eller mindre. två med heltäckande sand och jag har inget under sanden men än själva akvarieglaset då.

Lycka till med dit kar och visst är det bättre att kolla en gång för mycket om det är helt än att sen stå med skägget i brevlådan.

Jag har 9 st corydoras sterbai i mitt 180L akvarium. De är riktigt trevliga fiskar. Speciellt när de sveper över botten i ett stim. Riktigt läckra!

Hur många corydoras har du i varje akvarium?

Hur många kan jag ha i mitt 54 L tycker ni? Blir inget annat i karet, förrutom då eventuellt ett dvärgciklidspar lite senare.
#4 - 16 mars 2011 21:34
Har faktiskt ingen aning om hur många jag har i varje kar där är också många olika sorters pansarmalar i alla karen förutom 1 av karen där det bara är metaller.
Jag tror att där är ca 8 orange stripe och 6 duplicareus + ett gäng yngel i mitt 100 literskar men i dom andra så vet jag inte för jag har sån djungel där att man inte ser alla som finns där.
I 54 litaren är det bara ett gäng pansarmalsyngel och räkor.

Hur många vuxna individer i ett 54 literskar har jag ingen aning om har själv funderat på hur dom skulle trivas i det(vill odla på mina green stripe med) kanske någon är bättre på det än jag, sen beror det lite på villken sorts pansarmal för det finns ju olika storlekar på pansarmalar som habrosus blir ju inte så stora medans metaller blir ganska så stora.
#5 - 16 mars 2011 21:45
Lite länkar till kandidaterna:
http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=267 (pandas)
http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=508 (trilineatus)
http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=271 (paleatus)

Just nu lutar det åt pandas (finns det någon sötare fisk? ;) ). De är ju minst av de tre också, det är ju ingen nackdel.
Tar gärna emot förslag på andra corydoras!
#6 - 16 mars 2011 21:50
Panda är fina, har själv såna och några yngel av dom med ser ut som minibanditer.
Jag har även fläckiga, jag hade nog valt pandorna av dom sorterna som du har skirvit.
Duplicareus är jättefina men inte direkt billiga, även orange stripe är jättevackra men inte heller dom billigaste fiskarna.

Habrosus är jätte söta och små och inte så dyra och hade passat bra i ett mindre kar och ha typ ett gäng på 10-12 stycken.
#7 - 16 mars 2011 22:00
Habrosus verkar också lite intressant.

Hade gärna haft 10+ st. Gärna uppåt 20st. Är för litet akvarium för pandas då antar jag? :/ Habrosus känns kanske inte lika långt borta då.
#8 - 16 mars 2011 22:04
Som jag skrev så är jag inte säker, pandorna blir ju inte överdrivet stora och i zoopets beskrivning står där 60 liter och 54 liter är ju inte långt borta, hoppas du får svar av någon som är säkrare på det men du kan nog inte ha lika många panda som habrosus ivarjefall hade säkert funkat med 20 habrosus med.
#9 - 17 mars 2011 08:42
Har kollat upp habrosus lite mer. De verkar riktigt trevliga :)

Riktigt så här många kan jag ju kanske inte ha men jag gillar effekten av många corydoras (lite tråkigt akvarie i filmen men fiskarna är fina):
" target="_blank">

Jag har funderat lite över alger och sanden. Malajsisk sandsnäcka kanske hade varit bra för att luckra upp sanden lite då jag inte tänker ha så mycket växter? Eller det kanske räcker med corydoras?

Sen så är jag lite orolig över alger i akvariet också. Vill inte ha ancistrus, siamesisk algätare eller annan algätande fisk. Lite räkor kanske skulle kunna hjälpa till att hålla ordning i akvariet? Eller snäckor? Vad tror ni? Några tips? Gärna som hör hemma i biotopen, men inte ett jättemåste.
#10 - 17 mars 2011 10:46
Räkor och snäckor (det finns många vackra snäckor att välja bland dvärg sebra ska vara ganska duktig på alger har jag hört)tycker jag låter som en bra ide, sand snäckorna är bra för dom tar både rester och luckrar upp sanden så att där inte blir en massa gasfickor.

Angående biotoppen så får du fråga andra för jag har aldrig brytt mig om att ha biotopp i mina kar så jag kan ingenting om det, jag gör som jag tycker passar mig.
#11 - 17 mars 2011 11:33
solis skrev:
sand snäckorna är bra för dom tar både rester och luckrar upp sanden så att där inte blir en massa gasfickor.

Angående biotoppen så får du fråga andra för jag har aldrig brytt mig om att ha biotopp i mina kar så jag kan ingenting om det, jag gör som jag tycker passar mig.

Sand snäckor, är de vanliga? Jag har några avlånga snäckor som ser ungefär ut som de på zoopets artbeskrivning av malajsiska sandsnäckor. Dock mycket svårt för mig att artbestämma. Jag fick med de snäckorna "på köpet" när jag köpte växter. Kan det verkligen vara malajsiska sandsnäckor?

Ne, biotop är inte superviktigt för mig heller. Det är mest en kul grej om det är praktiskt genomförbart. Inte säkert att det är i detta fallet. Har varit sugen på räkor i ett nanokar tidigare. Kanske ska passa på att ha dem här istället.:)
#12 - 17 mars 2011 12:03
Sandsnäckor är jättevanliga och kan ha lite olika färgskiftningar men dom är som en strut ivarjefall.
Brukar vara vanligt att få med sig bland växter, sticker dom under sanden och kommer upp när du matar så borde det vara malayser.

Tycker att du ska ha räkor där om du nu ändå har tänkt det dom är ju duktiga städare med.
#13 - 17 mars 2011 12:39
Japp. Räkor blir det antaligen. Cherry räkor verkar ganska lättskötta och enkla att få räklingar på. Får räklingar vara i fred tro eller äter Habrosus räklingar? Vad jag förstått så äter corydoras gärna rom men lämnar yngel i fred?

Har sett många videos med habrosus och räkor tillsammans på youtube så det verkar vara en bra kombination iaf. Ett exempel:
" target="_blank">
#14 - 17 mars 2011 12:46
Det är inga problem med räklingarna, skulle dom äta några av någon anledning kanske slinker in i munnen när dom bökar vilket inte är så troligt eftersom räkorna är så snabba så lär du inte märka det för dom blir så många när dom väl sätter igång att få räklingar så blir det väldigt mycket efter ett tag.
Jag har räkor och pansarmalar tillsammans och körbärsräkorna förökar sig lavinartat i mina kar.
#15 - 17 mars 2011 12:52
solis skrev:
Det är inga problem med räklingarna, skulle dom äta några av någon anledning kanske slinker in i munnen när dom bökar vilket inte är så troligt eftersom räkorna är så snabba så lär du inte märka det för dom blir så många när dom väl sätter igång att få räklingar så blir det väldigt mycket efter ett tag.

Jag har räkor och pansarmalar tillsammans och körbärsräkorna förökar sig lavinartat i mina kar.

Det låter ju kanon. :) Körsbärsräkor får det bli! Har kollar där jag brukar handla och de har både habrosus och cherry räkor i lager. ska bara ha igång karet först!
#16 - 17 mars 2011 12:59
Vilken tur:)

Lycka till med ditt nyskapande.

Försök att få något som räkorna trivs i växt typ javamossa eller hornsärv eller cabomba eller något för dom gillar att gå och pilla i växter och räklingarna har någonstanns att gömma sig.
#17 - 17 mars 2011 13:20
Jag har funderat på hornsärv eller vattenpest. Tror du att de gillar vattenpest också? Det är ju dessutom bra mot algtillväxten.

Har även funderat på att köpa rötter med fastväxt javamossa, eventuellt binda fast själv. Rötter ska jag ändå ha. Tycker dessutom det är riktigt snyggt med mossa på rötter.
#18 - 17 mars 2011 14:29
Vattenpest blir alldeles utmärkt.
#19 - 18 mars 2011 21:50
Så. Nu har jag fyllt karet med vatten. Det gick väl sådär.
Jag var iväg och inhandlade kattsand, icke klumpbildande och sandlådesand.

Började med att skölja kattsanden. Det färgade av sig väldigt. Lät vattnet stå och rinna en stund och då blev vattnet klart. Körde jag ner nävarna och rörde runt så började det färga igen. Tror jag hade kunnat hålla på så tills all leran var upplöst :)

Sköljde sedan sandlådesanden. Detta var värre. Sand överallt. :) Vattnet var väldigt färgat men det var samma sak där, hade kunnat stå och sköja hur långe som helst, det yrde bara upp sand och till slut hade hinken bara innehållit vatten. Hela mitt badkad var fullt av sand.

Det går inte att se genom karet nu. Ska vänta och se till i morgon hur det ser ut. Vågar man stoppa ner fiskar i det här?!

Börjar bli lite tveksam till att sandlådesand fungerar lika bra som blästersand i akvarie...

[ATTACH=CONFIG]43158[/ATTACH]
#20 - 19 mars 2011 16:35
Var iväg och köpte riktig sand idag. Använde lite kattsand i botten också. Riktigt nöjd :) tummen upp för riktig sand. tummen ner för sandlådesand. alldeles för finkornig. smutsade ner något enormt och blev som lera på botten med en massa luftfickor i.
Tyvärr brummar innerfiltret en hel del... är ett eheim biopower 160. finns det något att göra åt det? måste eventuellt köpa en ny bänk så att jag kan flytta akvariet från sovrummet till hallen.
[ATTACH=CONFIG]43215[/ATTACH]
#21 - 19 mars 2011 16:56
tycker du gav upp för tidigt.

sandlådesand och blästersand är samma sak.

när jag sköljer så halvfyller jag en spann o sen ner med duschslangen i botten. full spruta. o sen får det gå i nån timme. nere o gräver lite då i då.

luftfickorna försvinner med tiden. har haft mitt asienkar igång i tre veckor nu o fortfarande fickor med luft. men det gör inget.
personligen hade jag tyckte det var snyggare med den första sanden
#22 - 19 mars 2011 17:20
hannesc skrev:
tycker du gav upp för tidigt.

sandlådesand och blästersand är samma sak.

när jag sköljer så halvfyller jag en spann o sen ner med duschslangen i botten. full sp ruta. o sen får det gå i nån timme. nere o gräver lite då i då.

luftfickorna försvinner med tiden. har haft mitt asienkar igång i tre veckor nu o fortfarande fickor med luft. men det gör inget.

personligen hade jag tyckte det var snyggare med den första sanden

En timme höll jag inte på. Men en halvtimme gick det iaf. Hade ändå tyckte de var för finkornigt även om det inte färgat. min sand var 0-3 mm och det var betydligt närmare 0 mm än 3. kan säkert bero på märke. blästersand brukar ju gå att köpa lite grövre också och den blästersand jag sett har haft en minimistorlek. det hade inte sandlådesanden.

smaken är som baken. finns ju de som har färgat glaskross på botten ;)

jag är nöjd iaf! tror mina corydoras kommer bli det också!
#23 - 19 mars 2011 17:23
min är 0-2 med så där är det ingen skillnad.

menmen skitsamma! karet är ju igång :D woho!

(ushc ja för färgad sand/glas)
#24 - 19 mars 2011 17:49
hannesc skrev:
min är 0-2 med så där är det ingen skillnad.

menmen skitsamma! karet är ju igång :D woho!

(ushc ja för färgad sand/glas)

var nog fel på mina förväntningar av vad 0-3 mm var. 3mm är rätt rejält men sanden är väldigt fin.

japp. igång är det men blir nog tyvärr tömt (igen). pumpen är lite väl högljudd. hur gör folk med akvarium i sovrummet med filtrering? kanske bara @jagsom är känslig mot oljud när jag ska försöka sova? :)
#25 - 19 mars 2011 17:57
Prova att doppa ner pumpen rejält så du är säker på att den är fylld med vatten, ibland så funkar det och ibland kan man bara behöva skaka försiktigt på den eller stänga av den och sätta på den igen.
Om man har tur så funkar detta.
Prova också hur det låter när den är mer under vattenytan.
#26 - 19 mars 2011 17:58
pumpar låter alltid när karen är nystartade. det är så myclet luft i filtret som gör att det låter. det försvinner efter nån dag eller två.

jag har två stora kar i mitt sovrum. med ytterfilter.
heeelt dödstyst.
#27 - 19 mars 2011 18:02
Bäddar du sängen[:-9][;)] mysigt ser det ut för övrigt :d
#28 - 19 mars 2011 18:04
japp. fast ofstas bäddar jag sängen precis innan jag går o lägger mig. av nån jäkla kopnstig anlednign
#29 - 19 mars 2011 19:41
Jag bäddar nog aldrig sängen, av lathet men även ska det vara bra med en obäddad säng sägs det för kvalstren myt eller sant men jag kör på den haha.

Tänkte på det med pumpen med, ibland kan man ha en doppvärmare eller något som är för nära pumpen eller att sladden ligger imot något och då kan det också börja låta, men som h sa så kan det gå över efter några dagar när luften är helt ur filtret.
#30 - 19 mars 2011 21:29
ok. tycker redan att det låter mindre. nu är det ganska ok ljudnivå. hade kunnat vara tystare men det är sovbart ;) avvaktar ett par dagar innan jag funderar på flytt igen. ska introducera några fiskar i morgon eventuellt men det är fiskar från mitt andra kar så det är enkelt att flytta tillbaka.
#31 - 20 mars 2011 08:45
finns stora potential nasso, angående kattsanden och den finkorninga sanden om det nu är till sandlådan eller blästring så tog jag mindre doser sand när jag tvättade. fler moment med det känns som att det inte blir lika mkt damm då.

hannesc- man bäddar ju sängen innan man lägger sig för det är av någon anledning skönare att lägga sig i en bäddad säng än en obäddad, tycker jag iaf. :)
#32 - 20 mars 2011 10:59
jamenvisst är det sofie! :) haha
#33 - 21 mars 2011 20:57
Har inhandlat värmare och introducerat lite fisk :)
Ca tio st black molly yngel går nu i karet för att "skita ner" det. Räcker det tror ni eller ska jag stoppa ner någon/några vuxna black molly också?

Jag tar gärna emot tips på inredning. Är bara två rötter i karet nu (den ena ligger lutad mot den andra) och en kokosnötsgrotta. Kokosnötsgrottan ska antagligen bort eftersom det inte verkar bli några apistogramma i det här karet :)

Jag har tänkt mig rötterna ungefär som de är på bilden så att det blir något för corydoras att simma under. Funderar eventuellt på att skaffa en lite midre rot till.

I växtväg har jag funderat över att fästa javamossa på rötterna och ha hornsärv/vattenpest för att dölja pump lite och även för räkornas skull. Tankarna har även gått åt någon form av "grässtrån" typ någon mini vallisneria utsprid över botten i några enstaka strån per grupp.

Annars så vet jag inte riktigt. Skulle vilja ha lite mer "höjd" på inredningen för att utnyttja höjden i akvariet lite mer då det inte kommer att finnas några rent frisimmande fiskar i akvariet utan bara corydoras och räkor.

Tips och åsiker tages emot med stor tacksamhet!

[ATTACH=CONFIG]43270[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]43269[/ATTACH]

#34 - 21 mars 2011 21:08
meeeer rötter. gära red moore så kan du få lite höjd. de spretar rätt bra. sen maaassor med växter. bara bomba på med växter. både höga o låga.

det räcker nog med ynglena ett tag
#35 - 21 mars 2011 21:17
hannesc skrev:
meeeer rötter. gära red moore så kan du få lite höjd. de spretar rätt bra. sen maaassor med växter. bara bomba på med växter. både höga o låga.

det räcker nog med ynglena ett tag

Rötter är trevligt. Det har du rätt i. Du tror inte det blir rörigt om man har flera olika sorters rötter (i olika färger) i ett så här litet akvarie? Hade kanske kunnat ha en lite större redmore-rot i mitten som bygger lite på höjden och de rötterna jag har på varsin sida. Tål att funderas över.

Bomba på med växter vet jag inte... Vill inte överinreda. Är ett akvarium för corydoras. Vill ha så mycket bottenyta som möjligt.
#36 - 21 mars 2011 21:18
nja de får samma färg tillsut ändå så. du kan ju ha redmorren "hängande" uppifrån. som rötter från ett träd. på det viset tar den ju inte så myckter bottenyta.

beror ju på vad du tar för växter men de gillar ju att sno omkring bland stjälkarna o leta mumsmums
#37 - 21 mars 2011 21:26
hannesc skrev:
nja de får samma färg tillsut ändå så. du kan ju ha redmorren "hängande" uppifrån. som rötter från ett träd. på det viset tar den ju inte så myckter bottenyta.

beror ju på vad du tar för växter men de gillar ju att sno omkring bland stjälkarna o leta mumsmums

I like the way you think :)
Liknande denna roten;
http://www.gibbon.se/products/product.aspx?ItemId=27010
Och så ska den vara så stor att ovansidan slutar precis ovanför vattenytan när den står i akvariet. Kan kanske vara jäkligt att hitta en rot i rätt mått men det hade varit riktigt nice. Går ju att såga lite också :)
#38 - 21 mars 2011 21:33
yes precis sådär. tror det kommer bli skitnajs om du hittar en bra rot!
#39 - 21 mars 2011 21:36
Finns det inga onlinebutiker som säljer rötter styckvis, med bilder på varje rot?
#40 - 21 mars 2011 21:39
Guldfisken.se har det
#41 - 21 mars 2011 21:43
fremar skrev:
Guldfisken.se har det

Hittade ingen klockren där nu men ska absolut hålla ögonen öppna. Kommer väl säkert nya! Tack för tipset!
#42 - 22 mars 2011 07:25
Här har vi en hel drös individuella rötter. Blir väl svindyrt med lång frakt dock.
http://www.thegreenmachineonline.com/products/aquatics/d-cor-materials/redmoor-root-wood-individual-pieces

Tar gärna emot tips om någon vet andra butiker. Antingen online eller i halland :)
#43 - 22 mars 2011 07:42
Åleds har ju massor av rötter utanför halmstad, man kan ju alltid ringa innan man åker dit så att det finns, uppe på hallandsåsen vid båstad hade dom också en hel del rötter sist jag var där med det är ett tag sen nu.
#44 - 22 mars 2011 08:35
solis skrev:
Åleds har ju massor av rötter utanför halmstad, man kan ju alltid ringa innan man åker dit så att det finns, uppe på hallandsåsen vid båstad hade dom också en hel del rötter sist jag var där med det är ett tag sen nu.

Det är på åleds jag ska handla corydoras. Får lugna mig med inköp av rot tills efter att jag varit där då :)
#45 - 22 mars 2011 09:03
Är det där du ska köpa dina habrosus? där köpte jag mina habrosus med.
#46 - 22 mars 2011 10:07
Så avundsjuk jag blir, ingen av handlarna här i Övik kan ta hem Habrosus :( Dock har dom tagit hem cory-pygmeer åt mig. Mina pygmeer är sjukligt intresserade av javaormbunkarna som jag har, så du kan testa med lite såna också. Om du dessutom funderar på räkor är javaormbunken given.
#47 - 22 mars 2011 10:22
Japp. De har precis fått in dem i lager. Verkade ha ganska många. Bra pris också.

Javaormbuken kanske hade varit något. Vill ha mina nuvarande rötter som en "bro" så att det blir passage under dem. På dem vill jag har växter. Kanske hade varit fint att komplettera javamossan med en javaormbunke! Tål att funderas på!
#48 - 22 mars 2011 10:27
Ska dom gå i karantän först eller har dom kommit upp i butiken.
#49 - 22 mars 2011 10:53
Jag skulle gissa att de redan har gått i karantän. Jag mailade dem och frågade för 1-2 veckor sedan och då sa de att de hade habrosus som precis vara "färdiga". Då fanns de inte med i lagerlistan på hemsidan dock. Nu gör de det.

Är du sugen på att utöka ditt bestånd? :)
#50 - 22 mars 2011 15:47
Jag är sugen på att åka och köpa de första habrosus nu till helgen (10 st hade jag tänkt) samt lite växter och eventuellt rot.
Är det för tidigt och för mycket med 10 st habrosus? De är ju väldigt små och det har gått fisk i akvariet i en vecka då. Tycker väl själv att det känns lite mycket men de säljer ju dem i "10-pack" (rabatterat) :) Borde väl inte vara så överdrivet för mycket?
#51 - 22 mars 2011 15:51
10 är för många.

T Å L A M O D ! !

det är akavaristens främsta egenskap. jag veeeet hur sjukt taggad man är på att köpa fisk men man måste lägga band på sig. gör man nått förhastat får man ofta sota ordentligt för det.

akvariet har varit igång en vecka ja. och nitritcykeln har precis börjat. du får vänta 3 veckor till tycker jag. om du inte vill riskera dina älskade habrosus
#52 - 22 mars 2011 16:30
Nasso skrev:
Jag skulle gissa att de redan har gått i karantän. Jag mailade dem och frågade för 1-2 veckor sedan och då sa de att de hade habrosus som precis vara "färdiga". Då fanns de inte med i lagerlistan på hemsidan dock. Nu gör de det.

Är du sugen på att utöka ditt bestånd? :)

Har varit i åled idag och köpte 10 till så nu är det utökat.
Köpte lite annat smått och gott med, kollade och där var lite rötter att välja bland vet däremot inte villka sorters rötter, kännde mig lite stressad när jag hade barnen med.
#53 - 22 mars 2011 17:03
solis: tjevligt trevligt :)

hannesc: jo... vad tror du om 5 st? ynglen ska ut tror jag. något ska ju gå i karet och skita in det. kan lika gärna vara habrosus. vill ändå iväg och köpa rötter och växter.
#54 - 22 mars 2011 17:05
5 låter bättre. :)
#55 - 22 mars 2011 17:12
hannesc skrev:
5 låter bättre. :)

Får se vad det blir till helgen. 5 st blir nog bra. Ska nog få ner rätt mycket i akvariet. Vet att de ha rockor på åleds. Viker man dem på kanterna kan jag nog få ner ett par st i mitt 54 L :)
#56 - 22 mars 2011 17:16
ja köp minst 7 rockor!
#57 - 26 mars 2011 19:38
Det blev 5 st corydoras habrosus och 4 st kuhlii ålar (sambon tjatade :P ) idag.
Lite växter också. Inredningen är lite temporär. Kommer ner och kommer flyttas runt.

Hur fotograferar man i akvarium?!?! Smått omöjligt :) Blir för jävligt med blixt och för jävligt utan ;)
#58 - 26 mars 2011 21:37
Jag fotograferar alltid utan blixt(se min avatar den är utan blixt) jag använder skenet från ljusrampen.
#59 - 26 mars 2011 22:10
jag får så långa slutartider då. blir bara suddigt. måste lära mig min kamera bättre :)
#60 - 5 april 2011 19:13
Nu har det varit liv i karet i 3 veckor (om jag räknar rätt). I dagsläget finns där 4 st Corydoras habrosus (en av dem klarade sig inte) , ca 10 Körsbärsräkor och några enstaka black molly yngel (1-2 veckor gamla).

Har haft lite nitrit-problem. Det börjar ordna till sig nu, har gjort 50% vattenbyte 4 dagar i rad. Hade i kuhlii-ålar också innan, det blev för mycket. Fick flytta över dem till mitt andra akvarium. Det var en liten utmaning att håva upp dem! :)

Tog lite bilder med mobilen. Blev sådär, men ändå ganska bra för att vara mobilen :) En film blev det också!
" target="_blank">
#61 - 13 april 2011 19:36
Första räkan med rom! :D
De små liven är riktigt roliga. Är överallt i akvariet och håller på. Gräver lika mycket (om inte mer) i sanden som mina corys. Har några få malaysiska sandsnäckor också. Kul när de kommer upp ur sanden. Ser massa långa diken i sanden när det är släckt :)

Med lite fantasi så ser ni att det är en räka på bildern. Med lite mer fantasi kan man skymta romen. Aldeles för smått för min kamera!
#62 - 13 april 2011 20:08
Jäääkligt mycket fantasi måste man ha , för jag ser inte rommen haha :D
#63 - 13 april 2011 20:15
Jag ser den. :) Kul! Grattis! Hoppas de klarar sig, räklingar är bland det sötaste som finns.
#64 - 13 april 2011 20:19
Virros skrev:
Jäääkligt mycket fantasi måste man ha , för jag ser inte rommen haha :D

Va? Inte? :) mitt i bilden. Orange. Bakdelen av räkan. Sååå dålig bild var det väl ändå inte :)
#65 - 13 april 2011 20:21
ampe skrev:
Jag ser den. :) Kul! Grattis! Hoppas de klarar sig, räklingar är bland det sötaste som finns.

Japp. Ser fram emot detta! Hoppas verkligen mitt filter är räksäkert. Jag tror det är det.... kanske får dra över det med en nylonstrumpa... har aldrig sett räklingar live så vet inte exakt hur små de är. bara att de är väldigt små, tydligen ;)
#66 - 13 april 2011 20:31
Då har du att göra. Nylonstrumpor har en tendens att sätta igen rätt snabbt. Men det kan det vara värt. Räklingarna är inte mer än någon mm när de kläcks men exakta kopior av de vuxna. Är väldigt sugen själv på att starta ett räkkar eller sätta in räkor i mitt akvarium nu... ;)
#67 - 14 april 2011 06:56
ampe skrev:
Då har du att göra. Nylonstrumpor har en tendens att sätta igen rätt snabbt. Men det kan det vara värt. Räklingarna är inte mer än någon mm när de kläcks men exakta kopior av de vuxna. Är väldigt sugen själv på att starta ett räkkar eller sätta in räkor i mitt akvarium nu... ;)

Gör det! Tycker att körsbärsräkor har varit väldigt trevliga hittils och väldigt tåliga och lättskötta. Rekommenderas!
Köpte dem av en privat odlare, det rekommenderar jag det också. Jag betalade 10kr/st för dem (jämfört med åleds där jag brukar handla som tar 40kr/st). Blir lite skillnad när man köper 15 st som jag gjorde. Alla räkorna var pigga och fina.

De kan ju vara lite känsliga med vad du har för sällskap dock. Vad har du för fiskar i det akvariet?

Får fundera över det där med filtret. Är det så små så krävs nästan något som är så tätt som nylonstrumpor :p
#68 - 14 april 2011 07:10
Nasso skrev:
Gör det! Tycker att körsbärsräkor har varit väldigt trevliga hittils och väldigt tåliga och lättskötta. Rekommenderas!

Köpte dem av en privat odlare, det rekommenderar jag det också. Jag betalade 10kr/st för dem (jämfört med åleds där jag brukar handla som tar 40kr/st). Blir lite skillnad när man köper 15 st som jag gjorde. Alla räkorna var pigga och fina.

De kan ju vara lite känsliga med vad du har för sällskap dock. Vad har du för fiskar i det akvariet?

Får fundera över det där med filtret. Är det så små så krävs nästan något som är så tätt som nylonstrumpor :p

Det är nystartat så just nu går det bara 3 inkörsplatys och en gul ancistrusbebis. Röda körsbär har jag aldrig haft. Dock gula, white pearl, CR, CB, Amano, Tigrar och ett sjukt misslyckat försök med sulawesiräkor. Men räkorna får vänta tills det är ordentligt inkört. Väntar kanske till nån av auktionerna i höst och gör ett inköp där isåfall. :)

Nylonstrumpor funkar bra annars, jag hade mest problemet att mossdelar satte sig runt strumpan, men det tar ju inte många minuter att lossa den och skölja ur den. Tror inte jag hade strumpa runt filtret i mitt största räkkar. (100 liter) Märkte ingen större förlust där, tror de går in och ut ur filtret lite som de vill. Kan inte minnas dock vad jag hade för filter...
#69 - 14 april 2011 08:27
Jag har ett sånt här filter:
http://www.eheim.de/eheim/inhalte/index.jsp?key=liniendetail_35205_ehen

Vattnet kommer in i botten och ut längst upp. måste igenom ett område med filtermatta, sen biobollar och sen en matta till för att komma till impellern. Borde vara ganska räksäkert tror jag :)
#70 - 14 april 2011 08:43
haha nja de kommer nig in i springorna o sen är det kört.

trä på en nylonstrumpa eller ta en gammal yngelkasse o trä över. då får man liksom en större nät yta som in kloggar igen lika fort. syns i videon här

" target="_blank">
#71 - 14 april 2011 08:43
har själv massor med räkor i mitt 73 liters och har aldrig haft någon räka som fastnat de lever i sin javamossa ,har ett liknande innerfilter så det är räksäkert, enligt mig:D
#72 - 14 april 2011 09:34
hannesc skrev:
haha nja de kommer nig in i springorna o sen är det kört.

trä på en nylonstrumpa eller ta en gammal yngelkasse o trä över. då får man liksom en större nät yta som in kloggar igen lika fort. syns i videon här

" target="_blank">

Kanske. De måste dock ta sig genom typ 1,5 dm filtermatta och 1 dm biobollar. Enda ingången är i botten.
Jag tror jag avvaktar lite. Annars får jag åka till tygaffären och köpa något snyggt och lämpligt. :)
#73 - 14 april 2011 19:42
Det sprider sig :) två st med rom!
Ingen bra bild men det var den enda där de ville vara med bägge två.
#74 - 14 april 2011 22:46
Tycker inte du ska känna någon panik med att säkra filtret, nog många räklingar kommer att klara sig ändå, de är riktiga yngelmaskiner när de kommer igång.
#75 - 16 april 2011 10:07
Tre av femton går nu med rom :p de är produktiva de här små djuren!

Annons