54 liter räk akvarium.

#1 - 6 januari 2007 17:12
Jag är helt nybörjare på det här med räkor och hade tänkt bomba er med några frågor innan jag sätter igång:)
Jag har somsagt ett kar på 54 liter som jag hade tänkt ska vara främst räk kar, men ska även sniglar, yngel och små fiskar som endlers.
Är detta en bra blandning?
De räkor jag bestämt mig för att ha är körsbär och kanske amano men en räka jag gillar extra mycket är denna:
http://www.petshrimp.com/greenshrimp.html
Är den svår att få tag på? Finns den nånstans i Göteborg området?
Har även läst att räkor vill ha högt pH. jag har pH 7. Räcker det då med kalksten eller ska jag kanske tillsätta bikarbonat?
Är skaldjur känsliga mot salt?
Vad kan man ge för mat till räkorna?
Kommer säkert komma med fler frågor så småningom.
#2 - 6 januari 2007 17:26
Jag har också ett 54 liters där jag har just amanoräkor, körsbärsräkor, endlers och en annan liten fisksort och tycker det fungerar aldeles utmärkt. Körsbär och amano är ett bra val som nybörjare eftersom de ska vara ganska tåliga. Men du bör nog starta upp karet ordentligt innan du skaffar räkorna för att vara på den säkra sidan.
Den gröna räkan på bilden har jag aldrig sett men däremot en räka som kallades grön räka på zoomässan i Kungsbacka, men den var inte speciellt grön och ganska dyr.
pH 7 är helt ok, själv har jag kring 7,5-8 med sandsten som innehåller kalk i karet. Bikarbonat skulle jag låta bli om jag var du. Mina räkor äter i stort sett allt - alger, algtabletter, flingfoder, grönsaker... Jag har lite eklöv på botten som de gillar att traska omkring i. Tänk på att täcka över insuget till filtret med exempelvis en nylonstrumpa så att eventuella räkbebisar inte sugs in.

Välkommen till räkträsket! ;)
#3 - 6 januari 2007 18:28
Hej Viktor!
Gå in på Zoopets räkforum Räkig Fakta, där får du många tips och råd.
#4 - 6 januari 2007 22:48
Finns det risk att Endlers äter räk yngel?
tack för svaren BTW:)
#5 - 7 januari 2007 09:03
nep det tror jag inte har du mycket gömställen så löser det sig. räkor gillar och krypa runt i javamossa:D :D lycka till

trop har 10 körspärsräkor för 195 (samma pris för amano) ganska bra pris tycker jag. om det fins några körspär med rom så kan han plocka dem åt dig .jag tycker du ska börja med 10 körspär och nåra amano
#6 - 7 januari 2007 09:35
Om du köper körsbär på Trop, se till att alla är rödaktiga. De har nämligen några bruna räkor i samma kar och de är inte samma sort. Jag fick med mig två sådana när jag handlade där fast det gjorde inte så mycket då jag delade upp dem i två kar.
#7 - 7 januari 2007 09:47
i går hadde han inga bruna jag köpte en rigtigt röd med rom:D
#8 - 7 januari 2007 10:40
alcar skrev:
i går hadde han inga bruna jag köpte en rigtigt röd med rom:D

Bli inte för ledsen om den ömsar skal och kastar rommen nu första gången. Det är inte alls ovanligt när man flyttar dom. Men det kommer rom igen om dom trivs och det finns både hanar och honor.
#9 - 7 januari 2007 13:44
okej:)
nån som vet om CR finns i närheten av Göteborg? hur mycket brukar den kosta?
#10 - 7 januari 2007 14:57
Jag har sett crystal red på Herkules, men det var ett tag sedan jag var där senast. Tror de kostade kring 65:- men jag kan ha fel.
#11 - 8 januari 2007 08:16
okej:)

nån som vet om CR finns i närheten av Göteborg? hur mycket brukar den kosta?

zookompaniet i gamlestan 50 kr st
#12 - 21 januari 2007 18:04
kan 2 olika släkten räkor stimma?
syftar på CR och körsbär.
#13 - 21 januari 2007 18:07
Räkor stimmar inte, dom promenerar oftast omkring och hanarna simmar runt och söker honor ibland.
Körsbär och CR kan man ha tillsammans, dom korsar sig inte. Men körsbär förökar sig mycket mer och kan nästan ta över karet. Varför vill du blanda?
#14 - 22 januari 2007 11:33
jag tycker det är roligare med mer än bara en sort.
men tror ja bara satsar på körsbär.
#15 - 22 januari 2007 13:54
jag tycker det är roligare med mer än bara en sort.

men tror ja bara satsar på körsbär.

Det tycker jag låter bra. Körsbär är lättast att ha och brukar vara billigast. Om det går bra och du blir riktigt intresserad kan du ju starta ett till räkkar och ha en annan sort ;)
#16 - 8 februari 2007 22:23
Sonja skrev:
Det tycker jag låter bra. Körsbär är lättast att ha och brukar vara billigast. Om det går bra och du blir riktigt intresserad kan du ju starta ett till räkkar och ha en annan sort ;)

...det gjorde du och se hur det blev:D.....

Annons