54 liter räk akvarium.

#1 - 6 januari 2007 17:12
Jag är helt nybörjare på det här med räkor och hade tänkt bomba er med några frågor innan jag sätter igång:)
Jag har somsagt ett kar på 54 liter som jag hade tänkt ska vara främst räk kar, men ska även sniglar, yngel och små fiskar som endlers.
Är detta en bra blandning?
De räkor jag bestämt mig för att ha är körsbär och kanske amano men en räka jag gillar extra mycket är denna:
http://www.petshrimp.com/greenshrimp.html
Är den svår att få tag på? Finns den nånstans i Göteborg området?
Har även läst att räkor vill ha högt pH. jag har pH 7. Räcker det då med kalksten eller ska jag kanske tillsätta bikarbonat?
Är skaldjur känsliga mot salt?
Vad kan man ge för mat till räkorna?
Kommer säkert komma med fler frågor så småningom.
#2 - 6 januari 2007 17:26
Jag har också ett 54 liters där jag har just amanoräkor, körsbärsräkor, endlers och en annan liten fisksort och tycker det fungerar aldeles utmärkt. Körsbär och amano är ett bra val som nybörjare eftersom de ska vara ganska tåliga. Men du bör nog starta upp karet ordentligt innan du skaffar räkorna för att vara på den säkra sidan.
Den gröna räkan på bilden har jag aldrig sett men däremot en räka som kallades grön räka på zoomässan i Kungsbacka, men den var inte speciellt grön och ganska dyr.
pH 7 är helt ok, själv har jag kring 7,5-8 med sandsten som innehåller kalk i karet. Bikarbonat skulle jag låta bli om jag var du. Mina räkor äter i stort sett allt - alger, algtabletter, flingfoder, grönsaker... Jag har lite eklöv på botten som de gillar att traska omkring i. Tänk på att täcka över insuget till filtret med exempelvis en nylonstrumpa så att eventuella räkbebisar inte sugs in.

Välkommen till räkträsket! ;)
#3 - 6 januari 2007 18:28
Hej Viktor!
Gå in på Zoopets räkforum Räkig Fakta, där får du många tips och råd.
#4 - 6 januari 2007 22:48
Finns det risk att Endlers äter räk yngel?
tack för svaren BTW:)
#5 - 7 januari 2007 09:03