54 liters räk-projekt med slimline.

#1 - 29 mars 2009 19:30
blev en liten shoppingrunda i växjö idag, åkte runt till de olika zoo-affärerna för att kolla utbudet på mindre kar.

kom senare iallafall hem med ett 54 liters Aquael akvarie med doppvärmare och filter för 898 kr :)

tanken är att jag ska använda det som räk-kar enbart. fick också inspiration av MaxB:s 50x50x50 räkkub med slimline på tre sidor, så jag har tänkt att härma litegranna ;) för att det är så J*vla snyggt ! + extra yta för räkorna att plocka på (:

det hamnar väl en hög med rötter i med javamossa instoppat lite här och var i karet också. men jag tar mer än gärna emot inredningsförslag från alla er på zoopet :)

http://img183.imageshack.us/my.php?image=p3290004.jpg
här är bild på karet =)
/ Stoffe
#2 - 29 mars 2009 19:31
Ska bli kul att följa! :d
#3 - 29 mars 2009 19:33
osis skrev:
Ska bli kul att följa! :d

kommer förhoppningsvis att inhandla och limma dit slimlinen nu i veckan, ska också köpa sand och nån rot (:

jag lovar att slänga upp bilder så fort det händer nånting :D
#4 - 29 mars 2009 19:35
Biltema har solfilm för 99kr! i olika färger :) värt att kika. Ska dit på lördag och köpa till båda mina akvarium.
Bestämt dig för vilken sand du ska ha i akvariet?

Jag höll på i en veckas tid och meckade med mitt räkkar och det slutade så här:
http://lh4.ggpht.com/_zVJInsSIgjo/Sco4-g8bKtI/AAAAAAAAIlg/slxtfMRcphU/s512/DSC04617.JPG

Crysal red räkor ska få bo i mitt 94l akvarium tillsammans med endlers.:)

glöm inte att lägga upp bilder på ditt projekt :D

FishInTank skrev:
blev en liten shoppingrunda i växjö idag, åkte runt till de olika zoo-affärerna för att kolla utbudet på mindre kar.

kom senare iallafall hem med ett 54 liters Aquael akvarie med doppvärmare och filter för 898 kr :)

tanken är att jag ska använda det som räk-kar enbart. fick också inspiration av MaxB:s 50x50x50 räkkub med slimline på tre sidor, så jag har tänkt att härma litegranna ;) för att det är så J*vla snyggt ! + extra yta för räkorna att plocka på (:

det hamnar väl en hög med rötter i med javamossa instoppat lite här och var i karet också. men jag tar mer än gärna emot inredningsförslag från alla er på zoopet :)

här är bild på karet =)

/ Stoffe
#5 - 29 mars 2009 19:47
Det blir snyggt med slimlinen sen! :d
#6 - 29 mars 2009 20:05
Nubi skrev:
Biltema har solfilm för 99kr! i olika färger :) värt att kika. Ska dit på lördag och köpa till båda mina akvarium.

Bestämt dig för vilken sand du ska ha i akvariet?

Jag höll på i en veckas tid och meckade med mitt räkkar och det slutade så här:

http://lh4.ggpht.com/_zVJInsSIgjo/Sco4-g8bKtI/AAAAAAAAIlg/slxtfMRcphU/s512/DSC04617.JPG

Crysal red räkor ska få bo i mitt 94l akvarium tillsammans med endlers.:)

glöm inte att lägga upp bilder på ditt projekt :D

ingen solfilm här för mig inte :d dessutom så är det nog 12 mil till närmaste biltema ändå ;D

jag ska åka runt lite i veckan o kolla efter sand, ska kolla på granngården, Julas blästersand . i nödfall så får det bli att köpa 0.4 mm sand för 129kr /5 KG i zoobutiken.

ditt kar blev ju fint! jag har faktiskt kollat den tråden lite innan :D
bilder är en självklarhet för mig! :d
#7 - 29 mars 2009 20:06
osis skrev:
Det blir snyggt med slimlinen sen! :d

det är jag övertygad med om.:)
#8 - 29 mars 2009 20:13
Spännande har ett liknande projekt på gång
fast växter/räkor/yngel :)

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=129861
#9 - 29 mars 2009 20:19
Så långt till biltema!? Hur överlever man då :confused:
Bilder bilder säger ja bara :D

FishInTank skrev:
ingen solfilm här för mig inte :d dessutom så är det nog 12 mil till närmaste biltema ändå ;D

jag ska åka runt lite i veckan o kolla efter sand, ska kolla på granngården, Julas blästersand . i nödfall så får det bli att köpa 0.4 mm sand för 129kr /5 KG i zoobutiken.

ditt kar blev ju fint! jag har faktiskt kollat den tråden lite innan :D

bilder är en självklarhet för mig! :d
#10 - 29 mars 2009 20:24
FishInTank skrev:

här är bild på karet =)

/ Stoffe

Aaaahhh, Härligt att du blev lite inspirerad av kuben med slimline (jag satte ju slimline i ett sex-liters också...). Det skall bli kul att följa ditt projekt!!!:)
Stort Lycka Till!:)
#11 - 29 mars 2009 20:51
kommer bli jättebra, men tycker själv att javamossa inte e speciellt snygg så jag skulle haft peacock ir taiwan istället.
#12 - 29 mars 2009 20:55
Nubi skrev:
Så långt till biltema!? Hur överlever man då :confused:

Bilder bilder säger ja bara :D

man får klara sig på Clas ohlssons , Jula och K-rauta :D
#13 - 29 mars 2009 20:57
MaxB skrev:
Aaaahhh, Härligt att du blev lite inspirerad av kuben med slimline (jag satte ju slimline i ett sex-liters också...). Det skall bli kul att följa ditt projekt!!!:)

Stort Lycka Till!:)

Ja! jag har sett den lille sex-litarn med (: helt sjukt cool :D
tackar! första gången jag kör med slimline, men det kommer nog gå bra, man har ju inte tummen heeeelt mitt i handen iaf :)
#14 - 29 mars 2009 20:58
Link_Mag skrev:
kommer bli jättebra, men tycker själv att javamossa inte e speciellt snygg så jag skulle haft peacock ir taiwan istället.

jo den är ju fin (:
moss-utbudet i växjö är lite begränsat med. har inte hittat nån annan mossa än Java!
#15 - 29 mars 2009 21:18
FishInTank skrev:
Ja! jag har sett den lille sex-litarn med (: helt sjukt cool :D

tackar! första gången jag kör med slimline, men det kommer nog gå bra, man har ju inte tummen heeeelt mitt i handen iaf :)

Klart det kommer att gå bra! Var glad att du inte har tummen heeelt mitt i näven... kolla på mig, jag har den helt uppkörd i rô...
Nej, men, nej... nu skall jag inte måla upp bilder här...
När jag gjorde mina slimlineinstallationer - var det också för första gången!:) Och det gick hur bra som helst!:)
#16 - 29 mars 2009 21:26
MaxB skrev:
Klart det kommer att gå bra! Var glad att du inte har tummen heeelt mitt i näven... kolla på mig, jag har den helt uppkörd i rô...

Nej, men, nej... nu skall jag inte måla upp bilder här...

När jag gjorde mina slimlineinstallationer - var det också för första gången!:) Och det gick hur bra som helst!:)

hahahaha :D
nu ska jag verkligen inte sitta här o få bilder i huvet!

va kör du för bottenmaterial i dina räk-kar förresten??

MVH
#17 - 29 mars 2009 21:38
FishInTank skrev:
hahahaha :D

nu ska jag verkligen inte sitta här o få bilder i huvet!

va kör du för bottenmaterial i dina räk-kar förresten??

MVH

Det är ett utomordentligt bottensubstrat som heter Aquaclay - man kan likna det vid Lecakulor - som man bl.a. lägger i krukor och rabatter för dränering - fast aquaclaykulorna är mycket mindre - ett par mm. i storlek bara.
Med ett enkelt bottenfilter i karet tjänar detta substrat som ett enda stort filter i sig - växterna växer som "galna" och kornen, med sin genersösa "ytbildning" gör att goda bakterier finner en makalös miljö att frodas i - med andra ord fröjdas räkor och växter i denna substratmiljö - och vet inget annat än att växa, föröka sig... och trivas!:)
#18 - 29 mars 2009 21:45
MaxB skrev:
Det är ett utomordentligt bottensubstrat som heter Aquaclay - man kan likna det vid Lecakulor - som man bl.a. lägger i krukor och rabatter för dränering - fast aquaclaykulorna är mycket mindre - ett par mm. i storlek bara.

Med ett enkelt bottenfilter i karet tjänar detta substrat som ett enda stort filter i sig - växterna växer som "galna" och kornen, med sin genersösa "ytbildning" gör att goda bakterier finner en makalös miljö att frodas i - med andra ord fröjdas räkor och växter i denna substratmiljö - och vet inget annat än att växa, föröka sig... och trivas!:)

nämen ojojoj! när det växer bra gillar vi skarpt! :D jag ska nog ta o kolla in detta lite närmare! :D
#19 - 29 mars 2009 21:56
FishInTank skrev:
nämen ojojoj! när det växer bra gillar vi skarpt! :D jag ska nog ta o kolla in detta lite närmare! :D

"genersösa"... Generösa, skall det ju vara!:p
Jo, kolla upp Aquaclay, det substratet fixar "allt"...
#20 - 29 mars 2009 22:07
MaxB skrev:
"genersösa"... Generösa, skall det ju vara!:p

Jo, kolla upp Aquaclay, det substratet fixar "allt"...

får höra med zooaffären om dom kan ta hem ett parti åt mig ;D

nu får det ta o bli lite sömn så man orkar upp vid 6 o jobba ! [:(!]
#21 - 29 mars 2009 22:08
... I'm sorry... men, här är en liten bild på på sexlitaret, för någon minut sedan... - förlåt att jag kapar tråden...[:o]
#22 - 29 mars 2009 22:14
MaxB skrev:
... I'm sorry... men, här är en liten bild på på sexlitaret, för någon minut sedan... - förlåt att jag kapar tråden...[:o]

väldigt snyggt jobbat med den hörrududu! :D
#23 - 29 mars 2009 22:21
FishInTank skrev:
väldigt snyggt jobbat med den hörrududu! :D

Ja, men du kan se hur "lecakulorna" fixar hela... Showen! - det blir så lätt med aqualclay... man behöver inte tänka på någonting, och det tackar en Neanderthalare som jag för!
#24 - 30 mars 2009 05:11
The Neandethal speaks again...;):d;)
#25 - 30 mars 2009 11:52
FishInTank skrev:
man får klara sig på Clas ohlssons , Jula och K-rauta :D

Vad finns det hos dem som man kan anv. till akvariet:confused:
#26 - 30 mars 2009 18:55
Nubi skrev:
Vad finns det hos dem som man kan anv. till akvariet:confused:

det sträcker sig till blästersand :p
#27 - 30 mars 2009 18:56
MaxB skrev:
Ja, men du kan se hur "lecakulorna" fixar hela... Showen! - det blir så lätt med aqualclay... man behöver inte tänka på någonting, och det tackar en Neanderthalare som jag för!

så skönt för dig ;)

det blev en säck med 25 kilo sand från Jula idag för 49 kr ! riktigt finkornig fin sand faktiskt!
#28 - 30 mars 2009 18:58
I med sanden då! Så att man får se bilder!:D
#29 - 30 mars 2009 19:40
osis skrev:
I med sanden då! Så att man får se bilder!:D

njaaa inte än! :D köpte ju sliimline idag med ju :d
eller ja slimlinen va liiiite för dyr i mitt tycke i zooaffären, men dom sålde väldigt liknande bagrunder gjorda av SH-aqua väldigt billigt, 2 st 50x55 cm plattor för 399 kr!! Ordinarie pris 479 kr STYCK :d

så jag har suttit ikväll o skärt ut o passat in och limmat dit en av plattorna! iaf, den som sitter på ena kort-kanten så att säga, akvariet ligger på högkant inatt med tyngder på den ditlimmade bagrunden så att det får härda tills imon då jag tar biten som ska sitta på bakrutan (:
och sen fortsätter jag så med en bit om dagen tills på torsdag borde det bli va? det är sammanlagt 4 bitar (:

så på fredag kväll så kommer det komma bilder på karet när allt är ditlimmat och jag har hällt i sand!

kom ihåg mina vänner!" Målet är ingenting, vägen är allt! "

här är lite bilder på 2 av plattorna någorlunda inpassade (: batteriet tog slut i kameran efter att dessa bilder togs! >_<
lovar att hålla alla uppdaterade ;)

bara att smäcka dit kanske??, fick en cool idé på typ "nedanför en bergsvägg-akvarium" ;)
http://img216.imageshack.us/my.php?image=p3300009l.jpg

2 utav bitarna utskurna iallafall (:
http://img205.imageshack.us/my.php?image=p3300010.jpg

hoppas ni tycker det blir fint (:
#30 - 30 mars 2009 19:43
Skulle varit snyggt med en växt som växte mot bergväggen ner mot akvariet!:d Snyggt ändå!:d
#31 - 30 mars 2009 20:22
osis skrev:
Skulle varit snyggt med en växt som växte mot bergväggen ner mot akvariet!:d Snyggt ändå!:d

ÄNNU ballare med växt från akvariet som ringlar sig upp mot bergväggen (:
#32 - 31 mars 2009 04:56
Men det hade varit jobbigare skulle jag tro...:d Lat som jag är! ;)
#33 - 31 mars 2009 17:25
idag när jag kom hem, efter att ha varit på jobbet hela dagen och inte gjort nånting på hela dagen så hade jag väldigt mycket arbetslust! så jag fixade färdigt slimlinen i 54an :)

nästan allt på plats + böckerna ;)
http://img90.imageshack.us/my.php?image=p3310001.jpg

sanden jag kommer ha i:
http://img90.imageshack.us/my.php?image=p3310002.jpg

färdigt resultat utan sand i:
http://img136.imageshack.us/my.php?image=p3310003.jpg

ska gå o hälla i lite sand nu o knäppa en bild,

mycket glädje med bilderna alla! (:
#34 - 31 mars 2009 17:38
Nu har jag mycket glädje!:D
#35 - 31 mars 2009 17:40
osis skrev:
Nu har jag mycket glädje!:D

varsåjättegoda :D
#36 - 31 mars 2009 18:41
sådärja! då har jag fått i lite sand! blev riktigt snyggt tycker jag! :d
nu är väl nästa steg att låta allt stå 19 timmar till minst, sen fylla på med vatten , låta det stå och pumpa lite. kolla så allt är OK,

sedan dra in till zoo-butiken och köpa någon rot och lite växter.
sen får nog mitt apistogramma cacatuides par gå själva i karet o gå in det lite (:

sen flyttar mina amanoräkor och ett nytt gäng Crystal Red in permanent!

bild med sanden.
http://img142.imageshack.us/my.php?image=p3310003.jpg
#37 - 31 mars 2009 18:58
Det blev ju supersnyggt!:D
#38 - 31 mars 2009 19:10
osis skrev:
Det blev ju supersnyggt!:D

tackar så mycket ! :D

kommer nog göra sig riktigt fint med en liten rot, 1 lite högre växt i bakre vänstra hörnet, lite mossa och nåt litet gräs eller nåt på botten :)
#39 - 31 mars 2009 19:12
Nu får jag en snygg bild i huvudet också! :d
#40 - 1 april 2009 18:12
sådärja! då var karet planterat, vattenfyllt och klart!

blev en runda idag och inhadlades en liten rot, javamossa och två "leopard-plantor" vildigt fina!

stoppade ner javamossan i springorna som va i roten, blev bra tycker jag ! (:

hoppas ni tycker det är fint ! :d

BILD:
http://img517.imageshack.us/my.php?image=p4010001.jpg
#41 - 1 april 2009 19:00
Jag tycker det är fint!:D
#42 - 1 april 2009 19:37
riktigt snyggt!
#43 - 1 april 2009 20:27
Link_Mag skrev:
riktigt snyggt!

tackar så mkt ! alltid roligt när folk gillar vad man har gjort :D
Bilagor:
#44 - 1 april 2009 20:30
mitt apistogramma par fick flytta in nu ikväll, dom ska väl mest gå in karet litegranna, man kan väl hoppas på lite lek med (: hanen är betydligt mer intresserad av honan nu när dom är för sig själva än när dom va i 112:an (:

btw! vad kostar Crystal Red räkor där alla ni andra handlar? tycker nämligen att växjö är lite väl dyra med 49 kr STYCK! :O
Bilagor:
#45 - 1 april 2009 20:41
Inte så tokigt alls ju ;)

Men du ska inte blanda räkor och apistogrammor väl ? Det kan bli dyr mat om ingen sagt det tidigare.
#46 - 2 april 2009 21:00
drd skrev:
Inte så tokigt alls ju ;)

Men du ska inte blanda räkor och apistogrammor väl ? Det kan bli dyr mat om ingen sagt det tidigare.

tackar!

nejnej apistogrammorna får bara gå in karet litegrann nu i början, dom kommer flytta tillbaka till deras gamla vanliga kar sen när räkorna kommer,
fast ierförsig har jag haft både ett helt gäng amanoräkor och apistogramma i 112 litarn, aldrig upplevt nåt problem med det, dom har helt o hållet ignorerat räkorna, ierförsig är de räkorna rätt så stora nu, det är knaske CR du syftar på? eller alla räkor av mindre modell ?:)

Annons