540 Ljusramp

#1 - 13 september 2007 18:05
Hej

Jag tänkte bygga min egna ramp med rör och är tacksam för lite tips.

Akvariumet är 150x60x60 Har hängande lampor idag som tyvärr lyser upp rummet för mycket samt ger dålig färg till fiskarna.

1. Hur många rör rekomenderar ni
2. Vilken bredd bör rampen ha (hur lång ifrån varandra bör rören sitta)
3. Av de rör ni rekommenderar vilken ordning skall de sitta för att ge bästa ljus (standard plantering höga bak låga fram)
4. Effekt på rören plus längd.

Då jag har ett stim på 50+ kardinaler är jag extra nyfiken på lämpligt rör till dessa.

/Christian
#2 - 14 september 2007 05:52
Hej
Det kan räcka med 2*36w.
Reflektor är ett måste för att kunna få ner ljuset.
Bredden bör vara 120-150cm
1st Triton 36 W 120cm fram
1st Grolux 36 W 120cm bak
Glöm ej reaktorn Halvar 36-40w finns för både enkel och dubbel rör.
Passande glimtändare ST 111 20-65w, Osram st111 4-80w
Hållare till glimtändarna, samt till lysrören.
Tänk på att skärma/skydda reaktorn och glimtändarna.

Jag hittade färdiga industri armaturer på 120cm längd med två lysrör.
#3 - 14 september 2007 13:53
Jag hade använt fyra lysrör.
Längst bak, ett AquaGlo. Sedan två PowerGlo, längst fram ett MarineGlo. Hagens lysrör allihopa, men det finns säkert motsvarande andra märken. Något rödare bak och det blåa röret längst fram skulle nog ge dina kardinaler väldigt vackra färger. :)
#4 - 14 september 2007 14:02
Det främre röret bör sitta väldigt långt fram för att belysa fiskarna på rätt sida (sidan mot glaset) även då de simmar nära rutan. Belysa baksidan av fisken framhäver ju inte dess fäger speciellt bra. Men då karet är så pass djupt behövs det lysrör även i bakkant för att få ett jämt jus så 4 rör är att rekomendera till ditt akvarium. Har du ljuskrävande växter så är nog 6 rör eller fler med reflektorer att föredra. Minst 0,4w/liter bör du ha om du har växter. (6x36)/540=0,4
#5 - 14 september 2007 15:02
Kör med 4 rör och bra reflektorer.
#6 - 14 september 2007 17:58
Jag har 4 st rör i mitt akvarium med samma mått som ditt i en gammal heltäckande ramp. Är inte nöjd med det ljuset utan funderar på att bygga en egen ramp och då med fler rör. Så jag skulle satsat på 6 rör om jag var dig. Beror på hur mycket växter du vill ha.
#7 - 15 september 2007 06:14
Alla pratar om 4-6rör...
Asså vet inte varför men jag kör med två och bra reflektorer.
Än så länge växer mina växter bra och fiskarna frodas.
Har till ock med ett lysrör till ett akvarium som har måtten 180*85*60
Dock ett 40w rör.
Det ända jag gjort är att jag använder mig av reflektorer och vinklar dessa så att jag får ett större ljussken.
#8 - 15 september 2007 06:31
Till mitt förra 540 kar så körde jag med 6*36w med reflektorer och det var ett hyffsat ljus;).
Hur många rör du ska ha beror helt och hållet vad du ska ha karet till. är det ett ciklidkar eller fisksoppa utan några krav på lite svårare växter eller ljuskrävande sådana så räcker det med 2 rör, men ska du köra med växtkar och kanske co2 så är det inte fel att klämma in så många rör det går.
Men eftersom du ska bygga rampen själv så kan du börja med 2-4 rör för att sedan bygga ut den om din inriktning ändras.

Vill du slå på stort så är även T5 ett alternativ, men de är än så länge dyrare i inköp än T8.
#9 - 15 september 2007 11:19
Jag kör själv med två lysrör 2*36w och har ciklider o en heldel växter.
Kör enbart med jbl gödkulor och järntillskott.
Inga växter än som mår dåligt o cikliderna ynglar av sig som attan.
T5 armaturer finns billigt på SELGA och kostar lite mera men det rör sig om 150kr jämnfört med T8.
#10 - 15 september 2007 21:40
Jag märkte skillnad i tillväxt när jag bytte från 2x36w utan reflektorer till 3x36w med reflektorer i mitt 450 liters. Skaffade även CO2 till mina 3x36w men de var nog i klenaste laget. Nu kör jag med 8x35w T5 rör vilket verkligen satte fart på växtligheten. Men så starkt ljus passar bara bra i välplanterade akvarium.

Annons