540L akvarium, risker?

#1 - 28 juli 2007 18:17
Jag har kollat på ett billigt och fint 540 liters akvarium och undrar vad det finns för risker med det. (Jag har aldrig haft större än 61L)
[LIST=1]
[*]Behöver man tillstånd att ha det i hyreslägenhet? :confused:
[*]Hur stor är risken att det går sönder? :confused:
[*]Behöver man extra försäkring för att täcka vattenskador orsakade av akvarium?:confused:
[*]Hur får man akvariumet att stå exakt rakt?:confused:[/LIST]Tacksam för snabbt svar
#2 - 28 juli 2007 22:58
1. skulle inte tro de. men kolla med din hyrevärd först.
2. risken är inte större bara för de är ett lite större akvarium. är bara siliconet sjysst o akvariet står i lod så ska de inte gå sönder.
3. kolla upp vad din hemförsäkring täcker.
4. finns många trådar om de här på forumet

Loelle skrev:
Jag har kollat på ett billigt och fint 540 liters akvarium och undrar vad det finns för risker med det. (Jag har aldrig haft större än 61L)

[LIST=1]

[*]Behöver man extra försäkring för att täcka vattenskador orsakade av akvarium?:confused:

[*]Hur får man akvariumet att stå exakt rakt?:confused:[/LIST]Tacksam för snabbt svar
#3 - 31 juli 2007 13:02
Loelle skrev:

[LIST=1]

du kan va lungn du behöver inte fråga hyresvärden men en viktigsak du måste kolla är golvet att det håller.
risken att det går sönder är inte stor därimot kan det börja läcka om siliconet är dåligt.
de flästa försäkrinsgbolag täcker det vi har folksam och de täcker sånt bra
att få karet att stå rakt använd vatten pass
#4 - 31 juli 2007 13:50
att få karet att stå rakt använd vatten pass

Och när det står i våg lyfter du med handkraft i de olika hörnen så känner du på vikten om det står rätt. Är det lättare i något av hörnen så behöver du palla under mer där. Det låter kanske lite konstigt kanske men det funkar!
#5 - 31 juli 2007 13:53
Jag tänker va taskig och säga imot Helena_o_Mats :p

Jag tycker du ska prata med hyresvärden, inte alla som godkänner att ha 'stora' akvarier i längenheten. Det brukar som oftast gå bra. :)
#6 - 31 juli 2007 20:29
Opus skrev:
Jag tänker va taskig och säga imot Helena_o_Mats :p

Jag tycker du ska prata med hyresvärden, inte alla som godkänner att ha 'stora' akvarier i längenheten. Det brukar som oftast gå bra. :)

Jag är beredd att hålla med, det är bättre att fråga före istället för att betala sanering av ev. vattenskador sen. Oftast händer det ju inget men man vet ju aldrig.
#7 - 31 juli 2007 20:42
fc25 skrev:
Jag är beredd att hålla med, det är bättre att fråga före istället för att betala sanering av ev. vattenskador sen. Oftast händer det ju inget men man vet ju aldrig.

En god anledning till att man kolla upp försäkringsfrågan. Ev. behöver hemförsäkringen kompletteras med en allriskförsäkring.
#8 - 31 juli 2007 21:05
fc25 skrev:

jag håller inte med, det är ju förståss inte fel att underrätta hyresvärden, men värden har inte med hur du inreder din lägenhet att göra. Ett akvarium i denna storleksklass är ju inte att betrakta som stort eller onormalt stort. Viktmässigt blir det inte så mycket mer än en full bokhylla. Men givetvis är det klokt att se till så att golvet håller och inte lämna märke i golven.
Däremot kan det vara klokt att kolla med försäkringsbolaget.
#9 - 1 augusti 2007 08:45
Matnil skrev:
jag håller inte med, det är ju förståss inte fel att underrätta hyresvärden, men värden har inte med hur du inreder din lägenhet att göra. Ett akvarium i denna storleksklass är ju inte att betrakta som stort eller onormalt stort. Viktmässigt blir det inte så mycket mer än en full bokhylla. Men givetvis är det klokt att se till så att golvet håller och inte lämna märke i golven.

Däremot kan det vara klokt att kolla med försäkringsbolaget.

Så lenge vi pratar om hyreslägenhet så har väl hyresvärden en hel del att säga till om, tycker jag.
Håller inte med om att ett akvarium på 540l är litet och det kan va bra att vara medveten om att man har nästan en halv kubik vatten i en glasbehållare som dessutom väger ca 600kg eller mer i lägenheten, om en full bokhylla ramlar ihop så behöver man inte sanera efter den. ;)

Vad jag har hört så finns det vissa hyresvärdar som inte godkänner akvarium över en viss volym. Här i Västervik t.ex. finns det en bostadsrättsförening som inte godkänner akvarium över 300l.

Nu ska vi inte skrämma Loelle från att skaffa sig ett akvarium i rätt storlek;)
Vad jag menade med mitt första inlägg var att det kan vara bra att kontakta hyresvärden innan man skaffar sig ett större akvarium, jag gjorde det bara i fall att, samtidigt som jag ringde mitt försäkringsbolag och det är en så enkel sak att göra, bara att lyfta på luren och ringa. :D
#10 - 1 augusti 2007 09:00
Om det inte specifikt står i kontraktet i förening eller hos hyresvärld så behöver du inte fråga, så det är bara att ta fram ditt kontrakt och läsa. Gällande försäkringar. Det finns olikheter gällande de olika försäkringsbolagen så kolla, be även den du talar med att skicka svaret du får per mail – det som inte står skrivet existerar inte heller vid en tvist.

Annons